افغانستان

mohajeran-afghan-631x396- روزنامه اطلاعات روز

هزاران مهاجر افغان مجبور به ترک پاکستان شدند/ منبع عکس: اطلاعات روز

  موارد نقض فاحش حققو بشر

ملل متحد: طالبان فعالیت‌های تبهکارانه خود را افزایش داده اند
صدای آلمان/ ۲۱ دلو ۱۳۹۳ کارشناسان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت گفته اند که طالبان به صورت فزاینده به عنوان یک گروه تبهکار عمل می‌کنند تا بدیل سیاسی برای حکومت. آنها خواستار تدابیر تعزیراتی برای مختل کردن این فعالیت‌های طالبان شده اند.

 طالبان مسیر ولسوالی ناری در ولایت کنر را مین‌گذاری کردند
بی بی سی/ ۱۹ دلو ۱۳۹۳ مخالفان مسلح دولت افغانستان راه یکی ازلسوالی‌ها در ولایت کنر در شرق افغانستان را مین‌گذاری کرده اند. مسئولان محلی و اهالی محلی گفته اند، رابطه ساکنان این ولسوالی با مرکز ولایت کنر کاملاً قطع شده است. شیر زمین، از اعضای شورای ولایتی کنر گفته است که اگر دولت برای بازگشایی راه فوراً وارد عمل نشود، مردم با مشکل نبود مواد خوراکی،‌ بهداشت و درمان مواجه خواهند شد.

 افراد مسلح یک مکتب و کلینیک را در کنر منفجر کردند
۸ صبح/ ۱۹ دلو ۱۳۹۳ مقام‌های محلی در ولایت کنر در شرق کشور گفته‌اند که افراد مسلح ساختمان‌های یک مکتب دخترانه و یک کلینیک را در ولسوالی ناری با بمب منفجر کرده‌اند. مولوی عبدالقیوم مدیر معارف ولسوالی ناری گفته ساختمان این مکتب به صورت کامل تخریب شده و اشیایی که در آن تخریب شده، شامل نسخه‌هایی از قرآن و کتاب‌های دینی هم می‌شود.

 آغاز فصل تازه‌ی مشکلات مردم ولایت کنر
تلویزیون یک/ ۱۹ دلو ۱۳۹۳ شماری از باشنده‌گان ولسوالی “وته‌پور” ولایت کنر از افزایش آدم‌ربایی، دزدی مسلحانه و قتل به شدت ابراز نگرانی کرده اند. آنان به تلویزیون۱ گفته اند که اخیراً مواردی از این گونه جرایم در این ولایت به صورت چشم‌گیر افزایش یافته است.

 زنان

وزارت معارف: هزاران دختر از رفتن به مکتب محروم اند
اطلاعات روز/ ۱۷ دلو ۱۳۹۳ مقام‌های وزارت معارف اعلام کردند که در حال حاضر حدود ۱٫۳ میلیون کودک در کشور از رفتن به مکتب‌ها محروم اند و اکثر آنان را دختران تشکیل می‌دهد. محروم شدن کودکان، به یژه دختران از مکتب‌ها در کشور، دلایل مختلف دارد که از جمله می‌توان از ناامنی‌ها، فقر و بیکاری، سنت‌ها و رسوم اجتماعی نام برد.

 در سه سال اخیر١۵ زن در دایکندى خودکشى نموده اند
پژواک/ ١۶دلو ٩٣۱۳ اولین کمپاین آگاهی دهی محو خود کشی زنان در دایکندی درحالى شروع شد که در سال اخیر١٢٣ زن و دختر در این ولایت اقدام به خودکشی کرده و از این جمله ١۵ تن آنان مرده اند. خودکشی دو دختر جوان در تخار با خوردن ادویه مرگ موش

 تجاوز گروهی به زنی باردار در جوزجان
سلام وطندار/ ۱۹ دلو ۱۳۹۳شب گذشته گروهی پنج نفری در ولایت جوزجان، پس از لت‌و‌کوب یک زن باردار، او را مورد تجاوز قرار دادند. این زن که ۱۷ سال بیش‌تر ندارد، یک سال است که ازدواج کرده و شوهرش در ارتش ملی در ولایت غور خدمت می‌کند.

   حامیان و فعالان

۸۰ کارمند آمریت ثبت و احوال نفوس در ولایت هرات اعتصاب کردند
کلید/ ۱۸ دلو ۱۳۹۳ بیش از ۸۰ تن از کارمندان اداره ثبت و احوال نفوس ولایت هرات به دلیل عدم پرداخت معاش شان دست به اعتصاب کاری زدند. مسؤلان آمریت ثبت و احوال نفوس هرات می گویند: ۴ ماه معاش کارمندان این اداره از سوی قوماندانی امنیه هرات پرداخته نشده است.

 صلیب سرخ: وضعیت قربانیان منازعات در افغانستان بدتر خواهد شد
۸ صبح/ ۲۱ دلو ۱۳۹۳ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، «آی‌سی‌آرسی» می‌گوید که وضعیت غیر نظامیان در افغانستان در جریان سال جاری میلادی بدتر از گذشته خواهد شد و این غیر نظامیان «هیچ آرامشی» نخواهند داشت.

 تظاهرات در کابل در اعتراض به کابینه حکومت وحدت ملی
بخدی/ ۱۹ دلو ۱۳۹۳ صدها تن در کابل با راه‌اندازی تظاهرات کابینه حکومت حدت ملی را غیر عادلانه خواندند و گفتند، ترکیب کابینه باید همه شمول باشد. آنان با حمل شعارهای اعتراضی و بیرق‌ زرد و بیرق کشور هشدار دادند، اگر به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود، دامنه‌ تظاهرات‌شان را گسترش خواهند داد.

 نی: لت و کوب خبرنگاران از سوی پولیس خلاف قانون اساسی افغانستان است
بخدی/ ۱۹ دلو ۱۳۹۳ این نهاد در پی نشر گزارش‌ها مبنی بر لت و کوب یک خبرنگار محلی در ولایت هرات به این اقدام پولیس واکنش نشان داده است. مجیب خلوتگر، مدیر اجرایی “نی” روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت: “لت و کوب خبرنگاران از سوی نیروهای امنیتی به خصوص پولیس، خلاف ماده پنجاهم قانون اساسی کشور است و آنان در صورت لت‌وکوب خبرنگاران باید به پنجه قانون سپرده شوند.”

 کودکان افغانستان به دنبال خوش‌بختی در کشورهای اروپایی
سلام وطندار/ ١۵ دلو۱۳٩٣ بر بنیاد یک تحقیق تازه، سالانه هزارها کودک، افغانستان را به قصد کشورهای توسعه‌یافته و اروپایی ترک می‌کنند. بر بنیاد یافته‌های این تحقیق، در سال ۲۰۱۲، ۵۷۰۰ کودک و در سال ۲۰۱۳، ۳۵۹۵ کودک افغانستانی در کشورهای اروپایی درخواست پناهنده‌گی کرده اند.

    حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

هزاران مهاجر افغان مجبور به ترک پاکستان شده‌اند
اطلاعات روز/ ۱۸ دلو ۱۳۹۳ به دنبال حمله بر یک مکتب نظامی در پشاور پاکستان، آزار و اذیت مهاجران افغان در این کشور تشدید یافت و حال مسئولان ریاست سازمان بین‌المللی مهاجرت در کابل می‌گویند، بیش از ۲۲ هزار مهاجر افغان به دلیل آزار و اذیت در ماه جنوری سال روان پاکستان را به مقصد افغانستان ترک کرده‌اند. بد رفتاری با مهاجران افغان در پاکستان بهانه‌جوئی علیه آنهاست یا علت واقعی دارد؟

 سالانه ‘۱۶هزار افغان’ در اثر ابتلا به سرطان جان می‌دهند
بی بی سی/ ۱۵ دلو ۱۳۹۳ فیروز الدین فیروز، وزیر صحت افغانستان می‌گوید که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در افغانستان به بیماری سرطان مبتلا می شوند و از این میان ۱۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان می دهند.آقای فیروز که به مناسبت روزجهانی سرطان در کابل سخن می‌گفت، افزود که یکی از راه‌های جلوگیری از این بیماری اطلاع رسانی است.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
۱۶ نفر در حملات پیکارجویان در ولایت لغمان کشته شدند. یک سرباز پولیس در ولسوالی رباط سنگی هرات کشته شد. ۴ پولیس در قندهار کشته و زخمی شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه دو حمله انتحاری در قندهار یک پولیس کشته و ۳ تن دیگر شان زخمی شدند. مقام‌های امنیتی در قندز می‌گویند که در عملیات پنج‌روزه‏ی نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی امام صاحب این تا کنون حدود ۷۰ شورشی طالب کشته و ۶۵ تن دیگر آنان زخمی گردیدند. در نتیجه درگیری ها بین پولیس و مخالفین دولت در فاریاب ۱۴ کشته و زخمی شدند. ۹ شورشی در عملیات‏های نیروهای افغان در ولایت‌های ننگرهار، قندهار، ارزگان، غزنی و پکتیکا کشته شدند.

 برخی از زندانیان رها شده از گوانتانامو به جنگ می‌روند
۸صبح/ ۱۸ دلو ۱۳۹۳ یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا گفته است که ۱۸ درصد از زندانیانی که از زندان گوانتانامو آزاد شده‌، دو باره به فعالیت‌های تروریستی رو آورده‌اند. وینسنت استوارت، رییس بخش استخبارات وزارت دفاع ایالات متحده، افزوده که کاهش حضور نیروهای نظامی امریکا در افغانستان زمینه را برای فعالیت بیشتر شورشیان به ویژه کسانی که از زندان‌ها آزاد شده‌اند فراهم کرده و فشار بالای نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر خواهد شد.

 پولیس آمادگی مبارزه با داعش را دارد
کلید/ ۱۹ دلو ۱۳۹۳ وزارت داخله می‏گوید که نیروهای امنیتی افغان آماده پاسخ گفتن به تمامی تهدید ها است. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله امروز در یک نشست خبری گفت: نیروهای امنیتی افغان آمادگی دارند تا به تهدیدات این گروه ها پاسخ دهند.
شورای امنیت ملی: تدابیر ویژه برای مبارزه با داعش گرفته شود.

 بازداشت ۳۲ پولیس به اتهام همکاری با طالبان در قندوز
اطلاعات روز/ ۱۸ دلو ۱۳۹۳ در یک عملیات ویژه‌ی مأموارن امنیت ملی دست‌کم ۳۲ پولیس به اتهام فروش سلاح‌ دولتی به طالبان و ارائه‌ی معلومات امنیتی به آنان، بازداشت شده‌اند. هنوز دقیق معلوم نیست که این افراد چه تعداد و چگونه سلاح‌ها و معلومات نیروهای امنیتی را در اختیار طالبان قرار داده‌اند.

 امنیت ملی: فرمانده داعش در افغانستان کشته شد
اطلاعات روز/ ۲۰ دلو ۱۳۹۳ پس از نشر گزارش‌ها در مورد حضور داعش در کشور، برای نخستین بار یک فرمانده این گروه با پنج تن از افرادش در ولایت هلمند کشته شدند. در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های امنیت ملی آمده است که این فرمانده داعش به روز دوشنبه در عملیات نظامی در مربوطات ولسوالی کجکی هلمند کشته شد.

   سیاست

رئیس جمهور برای شرکت در کنفرانس امنیتی عازم آلمان شد
روزنامه افغانستان/ ۱۸ دلو ۱۳۹۳ پنجاه و یکمین نشست سالانه امنیتی مونیخ، در آلمان روز جمعه ۱۷ ماه دلو آغاز به کار کرد و قرار است این نشست برای سه روز ادامه داشته باشد. مسؤلان وزارت امور خارجه افغانستان می گویند که رئیس جمهور اشرف غنی، صبح روز جمعه در رأس یک هیات عالی رتبه دولتی برای شرکت در این نشست عازم شهر مونیخ آلمان شد.
غنی: افغانستان هنوز در برابر گروه‌های افراطی آسیب پذیر است

    غنی: نظام انتخاباتی در زودترین فرصت اصلاح خواهد شد
بی بی سی/ ۱۶ دلو ۱۳۹۳ محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید برای آوردن اصلاحات در نظام انتخابات کشور متعهد است. در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده که آقای غنی به معاون دوم خود گفته با کمیسیون مستقل انتخابات و جامعه مدنی افغانستان مشورت کند و مسایلی که در کمیسیون انتخابات نیازمند اصلاحات است را تشخیص دهند.
نادر محسنی: نام تقلب‌کاران انتخابات در روزهای آینده فاش می‌شود
جدال بر سر چگونگی اصلاح نظام انتخاباتی
۸ ماه پس از جنجال‌های انتخاباتی و عدم اعلام کارمندان متقلب از سوی کمیسیون

 کمسیون انتخابات: به زودی تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه اعلام خواهد شد
کلید/ ۱۷ دلو ۱۳۹۳ مقامات در کمسیون مستقل انتخابات از  اعلام زود هنگام تاریخ برگزاری انتخابات مجلس در کشور خبر می دهند. نور محمد نور، سخنگوی این کمسیون به گفت: کمسیون مستقل انتخابات طرح برگزاری انتخابات ولسی جرگه را آماده کرده و به زودترین فرصت پس از ملاقات رئیس و اعضای  این کمسیون با رئیس جمهور کشور، اعلام خواهد شد.

 دوسیه‏هاى ٧ وزیرقبلى با ٨ تن دیگر به دادگاه عالی فرستاده شده است
پژواک/ ١٨ دلو۱۳٩٣ سارنوالى، فهرست سارنوالان متهم به فساد را به ریاست جمهورى ارسال نکرده؛ اما دوسیه هاى هفت وزیر قبلى با هشت تن دیگر به شمول چهار سارنوال متهم به فساد را به ستره محکمه فرستاده است.

 دخالت برخی حلقات، مانع توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی شده است
اطلاعات روز / ۲۰ دلو ۱۳۹۳ پس از توشیح قانون ثبت احول نفوس، حلقات مخالف توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی، رئیس جمهور را وادار کرده‌اند تا مانع توزیع این شناس‌نامه‌ها شود. راشد منگوری، عضو پیشین این اداره با بیان این موضوع به طلوع‌‌نیوز گفت: «بعد از توشیح قانون و سروصداها، شماری رئیس جمهور را وادار کردند که به سرپرست وزارت داخله نامه بفرستد تا توزیع این شناس‌نامه‌ها را آغاز نکند».

   فرهنگ

‘خانه نمایش هفت برگ’ در غرب کابل با نمایشگاه عکس گروهی افتتاح شد
بخدی/ ۱۹ دلو ۱۳۹۳ خانه نمایش هفت برگ، نخستین مرکز فرهنگی – هنری، در غرب کابل، با برگزاری ویژه برنامه نمایشگاه عکس گروهی افتتاح شد. نمایشگاه عکس گروهی در خانه هفت برگ هنر روز گذشته برگزار شده و تا یک هفته دیگر به روی بازدید کنند‌گان باز است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشری آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته : بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، روزنامه اطلاعات روز، خبرگزاری رشد، رادیو سلام وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۳

پیوست‌ها: