iran

 iran

 در نبود جعفر پناهی به علت ممنوع‌الخروج بودن جایزه وی را دختر خرسالی که از بستگانش بود دریافت کرد

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

بهائیان حق ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارند
ملی مذهبی ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ شعبه یک دیوان عدالت اداری درخواست عده ای از جوانان بهایی برای بررسی مدارک آنها جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایران را رد کرد.

 چند شهروند افغانستان ‘در اثر شلیک ماموران مرزی ایران کشته شدند’
بی بی سی فارسی ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ مسئولان محلی در ولایت فراه افغانستان کشته شدن تعدادی از شهروندان افغان در مرز میان افغانستان و ایران را تائید کرده‌اند.

 مدیرمسئول مهرنامه به جریمه و دو سال محرومیت مطبوعاتی محکوم شد
بی‌بی‌‌سی فارسی ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ محمود علیزاده طباطبایی، وکیل نشریه مهرنامه می‌گوید که فروزنده ادیبی، مدیرمسئول این نشریه به اتهام “انتشار مطلب از گروه‌های منحرف” به پرداخت سه میلیون تومان جریمه و دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است.

 با حکم دادستانی تهران نشریه «رمز عبور» توقیف شد
جرس ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ خبرگزاری امنیتی فارس، گزارش داده است که نشریه «رمز عبور» با حکم دادستانی تهران توقیف شد.

 راه اندازی موتور جستجوی ملی همراه با سانسور وفیلترینگ گسترده محتوای اینترنتی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ بررسی‌های کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که موتور جستجوی ملی موسوم به «گُرگُر،» که به تازگی و پس از معرفی آن توسط وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای استفاده کاربران ایرانی راه اندازی شده است، نتایج بسیار متفاوتی را در مقایسه با موتورهای جستجوگر رایج، در اختیار کاربران ایرانی قرار می دهد به گونه‌ای که می توان این جستجوگرملی را تلاشی جدید برای سانسور جستجوهای مرتبط با مسائل سیاسی و حقوق بشری نامید.

     زندان

گزارشی از زندان اوین؛ فشار مضاعف بر زندانیان سیاسی بند هشت
جرس ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ عدم تناسب جمعیت زندانیان با امکانات سخت افزاری این بند، سبب شده افرادی که وارد این بند می‌شوند برای ماهها از حق طبیعی داشتن تخت خواب محروم بوده و در حسینیه یا راهروهای طبقات بخوابند تا نوبت به گرفتن تخت به آنها برسد و پس از آن استرس دائمی از دست دادن تخت به عنوان تنبیه انضباطی و یا حتی جابجائی های داخلی که به صلاحدید مسئولین زندان صورت می پذیرد، مزید بر فشارهای ناشی از عدم بهره مندی از امکانات بهداشتی – درمانی ، تغذیۀ نامناسب و صفهای طولانی برای هر کاری از جمله استفاده از سرویسهای بهداشتی ، قطعی های مکررگاز و آب سرد و گرم و… آرامش روانی این افراد را را تهدید می کند.

 آتنا فرقدانی اعتصاب غذا کرده است
رادیو زمانه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ آتنا فرقدانی، زندانی سیاسی، فعال حقوق کودکان کار، نقاش و دانشجوی ستاره‌دار که به علت شرایط نامناسب زندان مبتلا به بیماری گوارشی شده است، اعلام کرده که از امروز دست به اعتصاب غذای تر می‌زند.

 بیانیه ۶ درویش زندانی در ابراز نگرانی از دخالت‌های دستگاه قضایی در روند درمان زندانیان
مجذوبان نور ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ در پی وخامت وضعیت جسمی سه تن از دراویش زندانی که اخیرا به دستور قضایی و بدون ترخیص پزشک از بیمارستان به زندان بازگردانده شدند، شش تن از دراویش زندانی بیانیه‌ای را منتشر کردند.

 محکومیت ۶ سال زندان برای یک هموطن بهایی
سحام نیوز ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ منوچهر خلوصی شهروند بهایی به اتهام اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال زندان محکوم شد.

 امید کوکبی: تعهد علمی حکم می‌کند رنج‌های زندان را تحمل کنم
رادیو زمانه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ امید کوکبی، دانشجوی نخبه دکترای فیزیک که در حال حاضر در زندان اوین زندانی است، نخستین دانشجوی دکترایی است که برنده جایزه آزادی و مسئولیت‌پذیری علمی شده است. او در پیامی به همین مناسبت گفته است که تمامی اتهام‌های نسبت داده‌ شده به او دروغ هستند.

    دفاع از حقوق بشر

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی در سی و ششمین سالگشت برقراری رژیم جمهوری اسلامی در ایران
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ متاسفانه، واقعیت زندگی در رژیم اسلامی به طورکامل خلاف آزادی هایی بوده که مردم ایران می خواستند. احساس پیروزی و آزادی مردم ایران پس از سقوط شاه کوتاه مدت بود و به سرعت با اعدام های فراقضایی برخی از رهبران رژیم سابق، بستن رسانه های مستقل، تصویب قانون اساسی ضددمکراتیک و الیگارشی، به زندان انداختن دوباره اکثر زندانیان شاه که به اعدام محکوم شدند یا فوری اعدام شدند، از میان رفت.

 دزموند توتو تبعیض علیه بهائیان در ایران را محکوم کرد
ایران وایر ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ اسقف اعظم، «دزموند توتو» از فعالان صلح و رهبران جنبش ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی، یکی‌ از پنج برنده نوبل است که از کمپین «آموزش جرم نیست» Education Is Not A Crime حمایت کرده است. دیگر برندگان جایزه صلح نوبل، «شیرین عبادی»، «مرید مگوایر»، «جودی ویلیامز» و «توکل کارمان» نیز به آزار و اذیت بهاییان ایران اعتراض کرده‌اند.

 سامان نسیم در خطر اعدام
هشدار عفو بین‌الملل: اعدام سامان نسیم تا یک هفته دیگر
نامه سامان نسیم زندانی کُرد محکوم به اعدام از زندان: شکنجه شدم؛ فیلم اعترافات تحت فشار بود
عضوی از خانواده سامان نسیم زندانی محکوم به اعدام: حکم ۳۰ بهمن ماه اجرا می شود

 رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ٢٠١۵
سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ در صدر جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵، هم‌چون سال‌های پیشین، سه کشور اسکاندیناوی قرار دارند. فنلاند، که از پنج سال پیش همچنان صدر نشین است،و سپس نروژ و دانمارک قرار دارند. در آن سوی جدول بدترین قرار دارند و ترکمنستان، کره شمالی، اریتره که در میان ١٨٠ کشور صد و هشتامین است. فرانسه در رده‌ی ٣٨ یک رتبه بالا آمده است. ایالات متحده آمریکا با از دست دادن سه رده به ۴٩ فرو نشسته، ژاپن دو رده از دست داده و در ۶١ نشسته است. برزیل با پیش روی دوازده رده به ٩٩ رسیده به میان صد کشور نخست جدول آمده است. روسیه با از دست دادن ۴ رده در ١۵٢ قرار دارد و ایران در همان رده ١٧٣ ثبات مانده است، اما چین ١٧۶ یک رده عقب رفته است.

 کانون مدافعان حقوق بشر: قوه قضاییه مجرم است
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در آستانه پنجمین سالگرد زندان خانگی زهرا رهنورد، میر حسین موسوی و مهدی کروبی در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی خواستار آزادی آنان شد.

     زنان

محمد یزدی ترویج موسیقی، تک‌خوانی و هم‌خوانی زنان را حرام دانست
دویچه وله ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ آیت‌الله یزدی از حسن روحانی خواست تا برای کسب رضایت بخشی از مردم، منویات رهبر را خدشه‌دار نکند. این عضو مجلس خبرگان تصریح کرد که تک‌خوانی زن حرام است و اصولا ترویج موسیقی را حرام دانست.

یک خواننده زن: اجرای زنان در ایران حتی با مجوز هم با مشکل مواجه است

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آلودگی هوا در ایران و خوزستان
هجوم ریزگردها به ایلام؛ شهرهای استان ۷۲ ساعت بدون برق و آب و گاز
واکنش اینستاگرامی روحانی به مشکل هوای اهواز
موج گرد وغبار و ریزگرد به آذربایجان غربی رسید/ مدارس تعطیل شد
مردم‌آبادان‌خواستار اقدام‌ فوری‌ در مورد ریزگردها شدند
هوای اهواز به روایت مردمش
تجمع مردم اهواز در اعتراض به گردو غباره

 هفتاد درصد کنسرو‌های ماهی تن در ایران ‘غیر مجاز’ هستند
بی بی سی فارسی ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ‌دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران می گوید هفتاد درصد واحد‌های تولید کنسرو ماهی تن غیر مجاز هستند.

 گزارش روزانه ۴۰ مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی
رادیو زمانه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ از ۶۰۰ هزار تماسی که سال گذشته با مرکز اورژانس اجتماعی ایران برقرار شده، ۱۵ هزار مورد مربوط به کودک‌آزاری بوده است.

     فرهنگ 

پایان سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر با ۵ سیمرغ برای “رُخ دیوانه”
دویچه وله ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ سی و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد. فیلم سینمایی “رُخ دیوانه” به کارگردانی ابوالحسن داودی موفق به کسب ۵ سیمرغ از بخش سودای سیمرغ جشنواره و کسب عنوان فیلم برگزیده تماشاگران شد.

 جعفر پناهی برنده خرس طلای برلین شد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ فیلم تاکسی جعفر پناهی، کارگردان ایرانی برنده جایزه خرس طلای جشنواره فیلم برلین شد.

   سیاست

مستندات خروج ۲۲ میلیارد ارز از کشور در اختیار بانک مرکزی است
دویچه وله ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌‌گوید مدارک خروج ۲۲ میلیارد ارز و فروش آن به صرافی‌های دوبی و استانبول، در اختیار بانک مرکزی است. به تاکید این ستاد، یک صراف به تنهایی ۳۰ درصد این معاملات را انجام داده است.

 وال استریت جورنال از نامه محرمانه خامنه‌ای به اوباما خبر داد
جرس ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز جمعه ۲۴ بهمن ماه گزارش داده است که علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به نامه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا پاسخ داده و به وی نامه‌ای محرمانه نوشته است.

 حکم زندان محمدرضا رحیمی به جریان افتاد
رادیو زمانه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ محمدرضا رحیمی برای تحمل ۵ سال حبس خود به زندان اوین منتقل شد. ماموران پلیس با حضور در خانه معاون اول پیشین احمدی‌نژاد، او را برای اجرای حکم فراخوانده‌اند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، مجذوبان نور، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، خبرنگاران ایران، ایران وایر ، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، سازمان گزارش‌گران بدون مرز

شماره ۸۵ هفت روز نامه ایران

پیوست‌ها: