زنان-690x259

 0,,18251982_303,00

چهره‌ای متفاوت از زنان افغان فعالیت به عنوان پلیس و کماندو/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان یک مرد در هرات سر زن خود را با چاقو برید
طلوع نیوز ۱۵ فبروری ۲۰۱۵ نزدیکان این زن می‌گویند که شوهر وی معتاد است و پیش از این نیز چندین بار این زن را لت وکوب کرده بود. در همین حال عبدالرئوف احمدی سخنگوی فرماندهی پولیس هرات می‌گوید که این رویداد امروز در ولسوالی کهسان این ولایت رخ داد و عامل این رویداد پس از سر بریدن زنش فرار کرده است. جسد این زن ۲۵ ساله هم اکنون در شفاخانه هرات است و پولیس می گوید که تلاش  جدی را برای بازداشت عامل این رویداد آغاز کرده است.

 ایران قتل سه دختر جوان در جیرفت
خبر فارسی ۱۵ فبروری ۲۰۱۵ رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: وقوع قتل های اخیر دال بر ناامنی در این شهرستان نیست و بیشتر آنها ریشه فرهنگی دارد. به گزارش روابط عمومی دادگستری استان کرمان، احمدعلی انجم گفت: گسترش فعالیت های فرهنگی که در این زمینه توسط روحانیت، ائمه جمعه و جماعات صورت می پذیرد نقش کلیدی خواهد داشت و می تواند در جامعه تاثیر مثبت داشته باشد.او گفت: خانواده ها نیز در پیشگیری از این گونه حوادث نقش دارند زیرا حوادثی شبیه به این موارد، انتقام جویی شخصی است که توسط افراد صورت می گیرد لذا نمی توان آنها را به عنوان ناامنی نام برد.

 افغانستان تجاوز و قتل یک دختر ۱۴ ساله در تخار
خامه ۱۴ فبروری ۲۰۱۵ عبدالخلیل اسیر، سخن‌گوی پولیس تخار می‌گوید که این دختر پروانه نام دارد و سه مرد دو روز پیش وی را از روستای بوریاباف ولسوالی اشکمش این ولایت ربوده‌اند. این دختر پس از آن‌که مورد تجاوز گروهی این افراد قرار گرفته، به قتل رسانیده شده‌است. آقای اسیر می‌گوید که در پیوند به این روی‌داد دو تن بازداشت گردیده و به جرم‌شان نیز اعتراف کرده‌اند.

 افغانستان تجاوز گروهی به زنی باردار در جوزجان
سلام وطندار ۱۳ فبروری ۲۰۱۵ شب گذشته (۱۹ دلو/بهمن)، گروهی پنج نفری در ولایت جوزجان، پس از لت‌و‌کوب یک زن باردار، او را مورد تجاوز قرار دادند. این زن که ۱۷ سال بیش‌تر ندارد، یک سال است که ازدواج کرده و شوهرش در ارتش ملی در ولایت غور خدمت می‌کند. این رویداد، در یکی از روستاهای شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان رخ داده است.

 افغانستان زنی در هشتمین ماه بارداری زیر لت‌وکوب ملای جن‌گیر کودک خود را از دست داد
طلوع نیوز ۱۴ فبروری ۲۰۱۵ این زن که باشنده‌ی روستای قصاب ولسوالی چهار دره کندز است می‌گوید که هشت ماهه باردار بود و خانواده‌ شوهرش او را به علت بیمار بودنش نزد دوست محمد ملای جن‌گیر منطقه بردند و این ملا وی را لت و کوب کرد تا جن‌ها از وجودش بیرون بروند که در نتیجه کودکش سقط شد.این زن اظهار داشت: “فشار من بالا رفته بود و خانواده‌ شوهرم مرا نزد ملا بردند؛ ملا به بهانه‌ این که تو جن داری، مرا لت وکوب کرد.”

 ایران راز قتل مادربزرگ،عروس و نوه فاش شد
خبر فارسی ۱۵ فبروری ۲۰۱۵ ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه ظهر دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه وقتی راز قتل حلیمه کلانتر ۵۰ ساله به همراه عروس ۲۸ ساله‌اش به نام مینا یازرلو و نوه ۷ ساله‌اش علیرضا محروی خوش‌خط در گلابدره تجریش فاش شد.در صحنه قتل، کارآگاهان وقتی پرسیدند نخستین آشنایی که به محل حادثه رسیده است کیست؟! دوست خانوادگی قربانیان ادعا کرد وی همراه آتش‌نشانان به آنجا رسیده است! در پایان تحقیقات میدانی، این دوست که بسیار ناراحت بود از سوی پلیس جنایی دستگیر شد چرا که بازپرس حسین‌پور و کارآگاهان مطمئن بودند عامل این جنایات یک آشنا بوده و انگیزه‌ای شوم داشته و سرقتی نیز در کار نبوده است.

 افغانستان ازدواج دختر ۱۱ ساله با مرد ۲۵ساله در بدل ۲۷۰ هزار افغانی در بلخ
طلوع نیوز ۱۲ فبروری ۲۰۱۵ دادستان منع خشونت علیه زنان در ولایت بلخ می گوید که پدر این دختر می خواهد با پول فروش دخترش برای خود زنی دیگر بگیرد. سارنوالی منع خشونت علیه زنان شش تن را در پیوند به این ازدواج بازداشت کرده است. نبیلا یازده ساله است؛ او از ازدواج چیزی نمی‌داند اما پدرش که ساکن ولسوالی چهارکنت ولایت بلخ است؛ ۲۴ روز پیش برای رسیدن به یک زن دیگر او را در بدل ۲۷۰ هزار افغانی به نکاح یک مرد ۲۵ ساله درآورد.

      دفاع از حقوق بشر

افغانستان گروهی از عاملان تجاوز بر زنان و قتل کودکان بازداشت شدند
اطلاعات روز ۱۵ فبروری ۲۰۱۵ وزارت داخله‌ کشور اعلام کرد که گروهی از عاملان تجاوز جنسی بر زنان و قتل کودکان در چند عملیات جداگانه از سه ولایت بازداشت شدند. به گفته‌ مسئولان این وزارت، بازداشت شدگان از ولایت‌های فاریاب، تخار و قندوز اند و به زودی پرونده‌های آنان به دادستانی ارسال می‌شود. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله دیروز به گروه‌های جنایت‌کار در کشور هشدار داد، در حال حاضر نیروهای پولیس در صدد از بین بردن چنین گروه‌ها در کابل و ولایت‌ها اند. او افزود، نیروهای پولیس از جنایت این گروه‌‌ها چشم‌پوشی نخواهند کرد و با آنان مطابق قانون برخورد می‌‌کنند.
افغانستان دستگیری مردی که زنش را در هرات سر برید

 افغانستان علیه آزار و اذیت جنسی زنان در هرات راهپیمایی شد
پژواک ۱۴ فبروری ۲۰۱۵  شماری از فعالان حقوق زنان در هرات علیه آزار و اذیت جنسی زنان راهپیمایی کردند و از مراجع مربوط خواستند به مشکلات زنان در این زمینه رسیدگی کنند .شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی که از سوی «شبکه زنان افغان» در شهر هرات راه اندازی شده بود، خواستار مبارزه جدی و همه جانبه علیه این پدیده شدند .مینا حمیدی مسؤل شبکه زنان افغان در غرب کشور گفت که این راهپیمایی همزمان با روز «ولنتاین» یا عشاق راه اندازی شده است .به گفته وی، لازم است تا مردم برای داشتن زندگی خوب و خوش، عشق و محبت را جایگزین خشونت کنند.

 تظاهرات گسترده در ترکیه علیه قتل و تجاوز به یک دختر دانشجو
خبرگزاری ایسنا ۱۶ فبروری ۲۰۱۵ در پی تجاوز، قتل و سوزانده شدن یک دختر دانشجو، تظاهرات گسترده‌ای در مرسین ترکیه صورت گرفت. به نوشته روزنامه حریت، “اوزگه‌جان اصلان” با مینی‌بوسی به سمت منزل در حرکت بود که راننده مسیر یک منطقه دورافتاده را پی می‌گیرد و قصد تجاوز به این دختر را دارد که با مقاومت وی و اسپری فلفل مواجه می‌شود. راننده سپس دختر جوان را چندین بار مورد ضرب و جرح قرار داده و جسد وی را رها می‌کند. جسد این دختر دو روز پس از اعلام مفقودی، روز جمعه پیدا می‌شود. گزارش شده که این دختر پیش از کشته شدن توسط سه مرد مورد تجاوز قرار گرفته اما هنوز کسی نمی‌داند چرا!رقص و تظاهرات هزاران زن دانشجو در سراسر جهان برای پایان یافتن خشونت علیه زنان

 دو مدافع حقوق زنان در عربستان از زندان آزاد شدند
رادیو زمانه ۱۳ فبرری ۲۰۱۵ لجین الهذلول و میسا العمودی، دو زن سعودی مدافع حقوق زنان، پس از گذراندن دو ماه در زندان آزاد شدند. این ‌که آن‌ها مجرم شناخته شده‌اند یا با تعیین شرایطی آزاد شده‌اند، هنوز معلوم نیست. این خبر را یک فعال دیگر حقوق زنان روز جمعه ۱۳ فبرری / ۲۴ بهمن‌ ماه در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داد. لجین الهذلول تلاش کرده بود که با رانندگی اتومبیل خود از امارات متحده عربی وارد خاک عربستان شود. میسا العمودی روزنامه‌نگار سعودی ساکن امارات نیز برای حمایت از هموطن خود با اتومبیل به مرز رفته بود.عربستان سعودی تنها کشوری در جهان است که رانندگی زنان در آن ممنوع اعلام شده است.

کودکان
بیانیه دادستان دادگاه بین المللی جزایی در روز بین المللی مبارزه با استفاده از کودکان سرباز
دادگاه بین المللی جزایی ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ هزاران کودک در سراسر جهان هنوز به عنوان سرباز به کار می روند و از وحشت جنگ متاثر می شوند. کودکان به جای این که از کودکی با آرامش و لذت بهره ببرند، بیاموزند و بازی کنند اغلب قربانی درگیری مسلحانه می شوند و در آنجا آموزش می بینند و ناگزیر می کشند، تجاوز و غارت می کنند و به کار شاق جسمانی می پردازند.

 کودک، نه سرباز
ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ با وجود افزایش شمار پیگردها در دادگاه بین المللی جزایی و آغاز کمپین سازمان ملل، جرم ظالمانه استفاده از کودکان به عنوان سرباز در درگیری های مسلحانه سراسر جهان ادامه دارد. امروز از دولت ها می خواهیم برای اجرای عدالت درباره مجرمان فوری اقدام کنند. صدها هزارکودک در سراسر جهان، بعضی از آنها حتا در سن هشت سالگی، وادار شده اند در درگیری ها به عنوان رزمنده خط اول بجنگند. در اوایل ۲۰۱۴، به گزارش سازمان ملل بیش از ۶۰۰۰ کودک احتمالا در درگیری جمهوری آفریقای مرکزی شرکت داشتند و جذب آنها ادامه دارد. در نیجریه، کودکان به زور به خدمت می روند، کشته یا ناقص می شوند، مورد تجاوز قرار می گیرند یا به اجبار ازدواج می کنند. بوکو حرام نه تنها صدها دختر را دزدیده بلکه گویا از کودکانی به سن ۱۲ سال در درگیری استفاده می کند. به گزارش کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در باره سوریه در آگوست ۲۰۱۴، نیروهای دولتی، شورشیان و گروه های دیگر مثل داعش در عراق و سوریه همگی کودکان را آموزش داده و فعالانه در جنگ به کار گرفته اند.

 شورشیان مدرسه دخترانه را در شرق افغانستان آتش زدند
بی بی سی فارسی ۱۱ فبروری ۲۰۱۵ مردان مسلح ناشناس یک مکتب دخترانه را در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به آتش کشیده‌اند. سخنگوی ریاست معارف ولایت ننگرهار به بی‌بی‌سی گفته که این مکتب دخترانه در ولسوالی مومند‌دره بود و بیشتر دانش‌آموزان آن دختر و کودک بودند. او می‌گوید که بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز در ساعات مختلف درسی در این مکتب درس می‌خواندند.

 افغانستان هزاران دانش آموز در بلخ از میز و چوکی در صنف‌های آموزشی محروم هستند
خبرگزاری بخدی ۱۲ فبروری ۲۰۱۵ عبدالعزیز عزیز، رییس معارف بلخ می‌گوید که در این صنف‌های آموزشی حتی فرش وجود ندارد و دانش آموزان روی زمین خاکی می نشینند و درس می‌خوانند. در ادامه‌ برنامه گزارش‌دهی ادارات دولتی به نهادهای مدنی و خبرنگاران در بلخ، رییس معارف این ولایت نیز به تازگی در مورد کارکردهای این ریاست ارایه کرده است. رییس معارف بلخ هم‌چنان در این گزارش از نبود آموزگاران مسلکی در ولسوالی های ولایت بلخ ابراز نگرانی کرده و گفته که اندک آموزگاران حاضر می‌شوند برای تدریس به مناطق دور دست این ولایت بروند.
مراقبت از کودکان در دنیای دیجیتال

حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان چهره‌ای متفاوت از زنان افغان فعالیت به عنوان پلیس و کماندو
دویچه وله ۱۴ فبروری ۲۰۱۵ امروزه زنان نقش مهمی در چارچوب نیروهای امنیتی افغانستان بازی می‌کنند. مقامات افغانستان درصدد هستند، شمار این زنان را نیز افزایش بدهند. در همین حال علاقمندی زنان به خدمت در نیروهای امنیتی هم بیشتر شده است.

افتتاح مسجد زنانه در آمریکا
هافینگتون پست ۳۰ جنوری ۲۰۱۵ برای نخستین بار مسجدی ویژه زنان در آمریکا افتتاح شد. سازمان غیرانتفاعی “بیکو – یونیون پروجکت” نخستین مسجد ویژه زنان را در شهر لوس آنجلس آمریکا افتتاح کرد. روزنامه لوس آنجلس تایمز در این باره نوشت: بیش از ۱۰۰ زن روز جمعه گذشته در کنار یکدیگر جمع شدند تا اولین نماز را در اولین مسجد ویژه زنان در آمریکا به جا آوردند.

 مؤسسه عورت؛ مؤسسه‌ای برای توانمندسازی زنان پاکستان
مهر خانه ۱۵ فبروری ۲۰۱۵ مؤسسه انتشارات و خدمات اطلاعاتی عورت پاکستان یک سازمان مردم‌نهاد و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۸۶ به ثبت رسید. این سازمان هدف خود را اطلاع‌رسانی گسترده برای نیل به جامعه‌ای آزاد، برابر و امن در پاکستان که در آن زنان و مردان از حقوق برابر برخوردار هستند تعریف کرده است. مؤسسه انتشارات و خدمات اطلاعاتی عورت پاکستان در سطح بین‌الملل شناخته‌شده و در سطح ملی نیز عامل ایجاد ارتباط میان جامعه ‌مدنی و شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد جو اعتماد و توانمندسازی زنان است. دفتر این سازمان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، بوده و دفاتری نیز در مراکز استان‌ها به همراه ۳۷ دفتر محلی دایر کرده است. از دیگر خصایص این سازمان، تشکیل ۱۲۸ زیرمجموعه فعال در حوزه‌های مرتبط با زنان در کشور است.

  فرهنگ و جامعه

۵ زن دانشمندان از جهان در حال توسعه که باید شناخت
تیک پارت ۱۵ فبرری ۲۰۱۵ برای زنان از تمام نقاط جهان، پیوستن به رشته  های علمی، فن آوری، مهندسی و ریاضیات به اندازه کافی دشوار است. اما گرسنگی و فقر را به تعصب جنسیتی اضافه کنید؟ موفقیت تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. اما غیر ممکن نیست، قدیمی ترین موسسسه ای علمی امریکا به نام “مواسسه ای آمریکایی برای پیشرفت علمی” از ۵ زن، یک ریاضیدان و چهار فیزیکدان از کشور های سودان، نیجریه و ویتنام قدر دانی کرده است.

 از یک زن کره شمالی بپرسید: آیا نسبت به زنان به طور مساوی رفتار می شود؟
گاردین ۱۴ فبرری ۲۰۱۵ کره شمالی جامعه به شدت پدرسالاری است. به عنوان مثال، به زنان توصیه می شود تا در روز ۱ جنوری به خانه ی دیگران نروند، چون مردم به این اعتقاد هستند که بد شانسی می آورد. همچنین، اگر اولین مشتری مغازه زن باشد، این نیز برای مغازه دار بد شانسی می آورد. در گذشته، زنانی که شوهران شان در آشپز خانه دیده می شدند، مورد انتقاد قرار می گرفتند، اکنون ممکن است وضعیت کمی بهتر شده باشد. از مردان کره شمالی انتظار می رود تا صبح زود برای کار کردن از خانه بیرون بروند، حتی اگر حقوقی دریافت نکنند. زنان، مسولیت همه چی را در خانه به عهده دارند.

 انتقاد یک زن هنرمند از تصویر ضعیف و ظلم پذیر زن ایرانی در فیلم‌ها
شهرزاد نیوز۱۳ فبروری ۲۰۱۵  مونا برزویی، شاعر و ترانه سرا، در ارزیابی جشنواره فیلم فجر از تصویرضعیف و ظلم‌پذیری که معمولا در آثار سینمایی نماینده زن امروز معرفی می‌شود اظهار تأسف کرد. وی در این رابطه به خبرگزاری مهر گفت: در فیلم «حکایت عاشقی» به مقوله خواننده شدن بانوان پرداخته می‌شد و من مدام فکر می‌کردم در ایران که ممکن نیست چنین چیزی رخ بدهد، یعنی قرار است در این فیلم چه اتفاقی بیفتد؟ سرانجام در سکانس‌های پایانی هم که خارج از ایران می‌گذشت دیدیم بازیگر زن هنوز آوازش را شروع نکرده، به زمین افتاد. جز این هم نمی‌توانست در فیلمی که قرار است داخل کشور اکران شود، رخ بدهد.

 ایران زنانی که نمی‌خواهند صدای زن شنیده شود
شهرزاد نیوز ۱۱ فبروری ۲۰۱۵  در جمهوری اسلامی ایران تنها مردان بنیادگرای شیعه نیستند که مخالف شنیده شدن صدای زنان، از جمله در عرصه موسیقی هستند، بلکه زنانی افکار مردسالارانه را پذیرفته و به نوعی خود‌باختگی دچارند، نیز تکرار کننده همان ممنوعیت های اعلام شده از سوی مردان اند. در این زمینه تنها به دو نمونه از اظهار نظر های دوتن از این زنان، که خبرگزاری امنیتی- سپاهی فارس آن را بازتاب داده اشاره می شود.زهرا سجادی «دبیر انجمن زنان مبارز انقلاب اسلامی»، در گفتگو با فارس، با انتقاد از «دادن مجوز به آلبومی که زنان در این آلبوم تک خوانی دارند»، گفت: ما انقلاب کردیم که ارزش های اسلامی جایگزین ضد ارزش ها شود و از مسئولان نیز انتظار داریم این ارزش ها را فراموش نکنند و همواره به یاد داشته باشند که مردم پای ارزش های خود می مانند.

 ایران رویکردی عرفی به روابط دختر و پسر در تگرگ و آفتاب
مهر خانه ۱۴ فبروری ۲۰۱۵ فیلم سینمایی “تگرگ و آفتاب” به کارگردانی رضا کریمی در یک نگاه کلی، ویرایش دفاع مقدسی “داش آکل” مسعود کیمیایی است و هر دو فیلم براساس داستان کوتاه داش آکل نوشته صادق هدایت ساخته‌ شده‌اند. شاید غیر از دفاع مقدسی‌بودن فیلم، تنها تفاوت مهم آن با نسخه‌ اولیه و دهه چهلی‌اش، قرار گرفتن در فضای فکری و فرهنگی دهه‌ شصت است که از بسیاری جهات با فضای فرهنگی دهه چهل متفاوت است، اما هر دو فیلم اشارتی دقیق به مسایل مربوط به حجاب و علاقه و عشق زمینی دارد که گریبان‌‌گیر مردی اسطوره‌ای می‌شود.

 ایران ۸۴ درصد زنان جوان ارزیابی مثبتی از مد دارند/ آیا مد در ایران کاملاً تقلیدی از خارج مرزهاست؟
مهر خانه ۹ فبروری ۲۰۱۵ مدرنیته موجبات تغییر و تحول سریع در همه حوزه‌های زندگی اجتماعی را فراهم آورده است. یکی از حوزه‌های این تغییر و دگرگونی، در قالب”مد” پدیدار می‌شود که از نظر زمانی گاهی کوتاه و گاهی نیز دوره زمانی بسیار طولانی‌تری را در برمی‌گیرد.  مد پدیده‌ای رایج و گریبان‌گیر جامعه مصرفی کنونی است و گرایش به مد بیان‌گر تلاش در جهت نوکردن و تغییر در صورت‌های ظاهری زندگی است. قبل از این‌که فرهنگ مصرف به عنوان نیروی اصلی سامان‌دهنده حیات اجتماعی افراد در جهان مدرن مطرح باشد، مد این کار را انجام می‌داد.

   سیاست

سودان: تجاوز جمعی توسط ارتش در دارفور
دیده بان حقوق بشر ۱۱ فبرری ۲۰۱۵ به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، نیرو های ارتش سودانی در ماه اکتبر ۲۰۱۴ به بیش از ۲۰۰ زن و دختر در شهر تابیت که واقع در شمال دارفور است، در حمله ای سامان داده شده، تجاوز کردند. سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا باید گامهایی فوری برای حفاظت غیر نظامیان از  سوء استفاده بیشتر بردارند. در این گزارش ۴۸ صحفه ای به عنوان “تجاوز جمعی در دارفور: حمله نیروهای ارتش سودان به غیر نظامیان در شهر تابیت”، دیده بان حقوق بشر از تجاوز کماکان ۲۲۱ زن و دختر در طول ۳۶ ساعت که از روز ۳۰ اکتوبر ۲۰۱۴ شروع شده، خبر می دهد. این تجاوز جمعی جنایت علیه بشریت به شمار خواهد رفت اگر اثبات شود که بخشی از یک حمله گسترده یا سیستماتیک علیه جمعیت غیر نظامی بوده است.

 زنان بهترین سلاح در جنگ علیه تروریسم هستند
سیاست خارجی ۱۰ فبرری ۲۰۱۵ پانزده سال پیش، سازمان ملل متحد برابری میان زنان و مردان را از صلح جدایی ناپذیر اعلام کرد. زمان آن فرا رسیده که به این سخنان عمل شود. یک رشته مشترک بین گروه های افراط گرا در نیجریه، شمال عراق، سوریه، سومالی، میانمار و پاکستان که توجه جهان را به خود جلب کرده اند وجود دارد: پیشرفت همه این گروه ها در همه مواقع با حملاتی بی رحمانه علیه حقوق زنان و دختران همراه بوده است.

 ایران سخنان دو زن زندانی سیاسی به معاون رئیس جمهور در امور زنان
شهرزادنیوز۱۲ فبروری ۲۰۱۵ در بازدید شهیندخت مولا وردی،معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از زندان زنان قرچک و ورامین، آتنا فرقدانی و حکیمه شکری، درباره شرایط نامناسب نگهداری زندانیان زن در قرچک ورامین توضیح داده و شرایط این زندان را بسیارغیربهداشتی، غیر انسانی و غیرقابل تحمل توصیف کردند. به گزارش سحام نیوز، «آتنا فرقدانی» به  شهیندخت مولاوردی گفته که در دومین روز اعتصاب غذای خود به سر میبرد و فقط آب می خورد و تا زمانی که او به زندان اوین منتقل نشود به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد حتی اگر منجر به مرگ وی شود.

 افغانستان عضو شورای ولایتی ننگرهار که در یک انفجار دوپایش را از دست داده بود، درگذشت
طلوع نیوز ۱۶ فبروری ۲۰۱۵ انگیزه شینواری، یک عضو شورای ولایتی ننگرهار که روز سه شنبۀ هفتۀ گذشته در نتیجۀ یک انفجار در شهر جلال آباد این ولایت هردوپایش را ازدست داده بود، یکشنبه شب درگذشت .ذبیح الله زمری، یک عضو شورای ولایتی ننگرهار می‎گوید که بانو شینواری ساعت دوازده دیشب در شفاخانه سردارمحمد داوود خان کابل درگذشت و جسد وی امروز برای به خاک سپاری به شهر جلال آباد انتقال داده شده است. وی افزوده است که در نتیجۀ انفجار بم جاسازی شده در موتر انگیزه شینواری یک تن کشته شده بود و شش تن دیگر زخم برداشتند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان اخلاقی بر محور جنیست، رفتار دوگانه مرد و زن در جامعه
خبرگزاری رشد ۱۴ فبروری ۲۰۱۵  نویسنده محرم علی خلیلی ، یکی از مهمترین مولفه های پژوهش، ناشناختگی مطلق موضوع ویا ساحت از آن است. هرچند کمتر پیش می آید که موضوعی مطلقا مجهول باشد بلکه بیشتر ناشناختگی در ساحت خاصی از موضوع وجود دارد، علیرغم آن، این امر منجر به پژوهش نمی شود، چون بسیاری از مسائل را نمیدانم اما ضرورتی بر پژوهش آن هم وجود ندارد، موضوع زمانی انسان را وادار به پژوهش می کند که ندانستن موضوع باعث ایجاد مشکل شود، زیبا ترین مصداقی که می تواند از این پروسه نمایندگی کند عشق برای انسان عاشق است که در طلب شناخت بیشتر و بهتر از معشوقه و در نتیجه رسیدن به آن گاه سر به بیان می گزارد.

 ایران رونمایی از اولین کتاب بین‌المللی جهت تبیین دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی در حوزه زنان
مهرخانه۹ فبروری ۲۰۱۵  به سفارش اداره کل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کتابی درخصوص تبیین اندیشه‌های بنیادین جمهوری اسلامی ایران در موضوع زنان و خانواده با نام “وجود آسمانی: درآمدی بر جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران” توسط حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی، عضو هیئت علمی و استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به رشته تحریر درآمد. عضو کارگروه تحول مطالعات زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در کتاب خود به تبیین منزلت، حقوق، جایگاه و وظایف زنان در ساحت‌های گوناگون فردی، خانوادگی و اجتماعی از دیدگاه اسلام پرداخته است

 ایران کاهش خودکشی و طلاق در ایلام
مهر خانه ۱۵ فبروری  ۲۰۱۵ علی مهرعلی‌زاده مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: بزرگ‌نمایی مسائل اجتماعی از جمله خودکشی در استان نه تنها به بهبود وضع موجود هیچ کمکی نخواهد کرد، بلکه بر تشدید آسیب‌ها خواهد افزود: با بیان اینکه با همت صاحب‌نظران و کارشناسان استان ایلام مشخص شده خودکشی در استان ایلام در ۹ ماهه‌ی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: خودکشی از جمله مسائل و مشکلاتی است که سالیان متمادی گریبان‌گیر فضای اجتماعی استان است و باوجود تلاش دولت‌های پیشین در جهت کاهش نرخ این مساله در استان همواره از رشد فزاینده‌ی برخوردار بوده اما امسال برای نخستین بار بعد از نزدیک به دو دهه شاهد کنترل و به تعبیر دقیق‌تر کاهش دو درصدی نرخ خودکشی در استان هستیم.
روز ولنتاین: یک فمینیست چه کاری انجام می دهد؟

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: طلوع نیوز ، خامه، سلام وطندار،خبر فارسی، اطلاعات روز، پژواک، ایسنا، رادیو زمانه، دادگاه بین المللی جزایی، ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی،بی بی سی فارسی، خبرگزاری بخدی ، دویچه وله، هافینگتون پست، مهر خانه ،تیک پارت ، گاردین، شهرزاد نیوز ، مهر خانه ، دیده بان حقوق بشر، سیاست خارجی ،خبرگزاری رشد

هفت روزنامه زنان ۸۳

 

پیوست‌ها: