افغانستان

Soviet Army in Afg (2)-1

۲۶ دلو سالروز خروج نیروهای ارتش شوری از خاک افغانستان

  موارد نقض فاحش حققو بشر

سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان در افغانستان ۲۲ درصد افزایش یافته است
تلویزیون یک/ ۲۹ دلو ۱۳۹۳ سازمان ملل متحد با نشر گزارش‌ تازه‌ای گفته است که شمار تلفات غیر نظامیان در جنگ افغانستان ۲۲ درصد افزایش یافته است. این سازمان گفت که جنگ میان طالبان و نیروهای حکومتی عامل بسیاری تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۴بوده است.

 کندز: بیش از ۲۰۰۰ خانواده در اثر جنگ ها بیجا شده اند
در اثر جنگ، بیش از دو هزار فامیل از مناطق شان بی‌جا شده اند. باشندگان ولسوالی امام صاحب در صحبت با رادیو آزادی گفتند که نزدیک به یک ‌ماه می‌شود در مناطق تاشگذر، تازلقی، کلبات، غرو، کیلچی و در برخی ساحات دیگر، میان مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی افغان درگیری‌ها جریان دارد و آنان مجبور به ترک دهات شان شده اند.

 راه پیمایی صدها نفر در ولایت تخار بر علیه یک فرمانده جهادی
فارسی رو/ ۲۹ دلو ۱۳۹۳ صدها باشنده ولسوالی ینگه قلعه تخار بر علیه ” بشیر قانت” از فرماندهان جهادی این ولایت راهپیمایی کردند. معترضان مدعی اند این که این فرمانده جهادی باشنده های محلی روستای یتیم تپه قندهاری ولسوالی ینگه قلعه را لت و کوب کرده و افراد او حتا مردم را مجبور به کوچ اجباری از این منطقه کرده اند.

 ملل متحد: طالبان فعالیت‌های تبهکارانه خود را افزایش داده اند
صدای آلمان/ ۲۱ دلو ۱۳۹۳ کارشناسان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت گفته اند که طالبان به صورت فزاینده به عنوان یک گروه تبهکار عمل می‌کنند تا بدیل سیاسی برای حکومت. آنها خواستار تدابیر تعزیراتی برای مختل کردن این فعالیت‌های طالبان شده اند.

 زنان

نهادهای مدافع حقوق زن: رییس جمهور برای کاهش خشونت علیه زنان، عملاً اقدام کند
اطلاعات روز/ ۲۸ دلو ۱۳۹۳ شماری از نهادهای مدافع حقوق زن از افزایش خشونت علیه زنان در شماری از ولایت‌های کشور ابراز نگرانی کردند و از سران حکومت وحدت ملی خواستند تا برای رفع این مشکل، بدون بهانه‌جویی، اقدام عملی کنند. به باور آنان، تنها با تقبیح، خشونت علیه زنان کاهش نخواهد یافت.

افزایش خشونت علیه زنان در شمال کشور
۸صبح/ ۲۷دلو ۱۳۹۳ از ۱۴ فبروری، روز همبستگی زنان جهان علیه خشونت و آزار و اذیت جنسی، در شهر مزارشریف گرامی‏داشت شد. فعالان حقوق زنان در ولایت بلخ در یک گردهمایی به این مناسبت، از افرایش آمار خشونت‌ها در چهار ولایت شمالی کشور در جریان سال روان خورشیدی ابراز نگرانی کرده می‌گویند که اگر دولت به کاهش خشونت‌ها علیه زنان توجه نکند، آمار خشونت‌ها علیه زنان بیشتر خواهد شد.

 انگیزه شینواری در اثر جراحت درگذشت
بی بی سی/ ۲۷ دلو ۱۳۹۳ انگیزه شینواری عضو فعال شورای ولایتی ننگرهار که هفته گذشته در انفجاری در شهر جلال‌آباد به شدت زخمی شده بود، درگذشت. ذبیح‌الله زمری عضو شورای ولایتی ننگرهار گفت که انگیزه شینواری نیمه‌های شب گذشته در بیمارستانی در کابل درگذشته است.

 زنان خشونت‌دیده‌ی بادغیس
۸ صبح/ ۲۸ دلو ۱۳۹۳ این روزها صدای خشونت بر زنان بیشتر از گذشته از ولایت بادغیس به گوش می‌رسد؛ ولایتی گمنام در شمال‌غرب افغانستان و جایی‌که بسیاری از زنان جرات مراجعه به نهادهای حقوقی و دفاع از حقوق خود را ندارند. ولایتی که در پهلوی محرومیت‌های اقتصادی، دختران زیادی در آن به مکتب نمی‌روند و مهریه‌های‌شان سربه‌فلک‌کشیده است. در مناطقی از بادغیس به خانه ماندن دختر بعد از سن ۱۰ تا ۱۲ سال، برای مردان خانه عیب به شمار می‌آید.
ریشه های خشونت بر زنان باید خشکانده شوند!

   حامیان و فعالان

گشایش انستیتوت جامعه‌ی مدنی افغانستان در کابل
اطلاعات روز/ ۲۵ دلو ۱۳۹۳ انستیتوت جامعه‌ی مدنی افغانستان دیروز با حضور رییس اجرایی و شماری از مسئولان نهادهای خارجی در کابل رسماً گشایش یافت. عبدالله عبدالله ایجاد این انستیتوت را برای رشد نهادهای مدنی در کشور مهم خواند. او ابراز امیدواری کرد که این انستیتوت با حکومت وحدت ملی برای حل مشکلات موجود همکاری کند.

 صعود شش‌درجه‌ای افغانستان در رده‌بندی آزادی رسانه‌ها
۸ صبح/ ۲۵ دلو ۱۳۹۳ سازمان گزارشگران بدون مرز در رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵، افغانستان را در میان یک‌صد و هشتاد کشور جهان در جایگاه یک‌صدوبیست‌ودوم قرار داده است. در این رده‌بندی از سه کشور اسکاندیناوی فنلند، ناروی و دنمارک به‌عنوان صدرنشین ‌رده‌بندی آزادی رسانه‌‌ها یاد شده است.
پیشرفت امیداورکننده آزادی بیان و قلم در افغانستان

 کمیته بین المللی صلیب سرخ متعهد به اجرای برنامه های وسیع برای افغانستان است
باختر/ ۲۹ دلو ۱۳۹۳ رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ برای افغانستان آقای جین نیکولاس مارتی، حفاظت افراد ملکی، حقوق زندانیان، فعالیت‏های صحی؛ خدمات اورتوپیدیک، همکاری با شعبات عاجل شفاخانه ها و انتقال مجروحین جنگی و همکاری با جمعیت هلال احمر افغانی را به عنوان اولویت های کاری کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان عنوان کرده است.

 انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان: حکومت به وعده هایش عمل کند
کلید/ ۲۹ دلو ۱۳۹۳ انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهد تا به وعده های که در جریان  مبارزات انتخاباتی برای مردم داده اند عمل نمایند. اعضای این نهاد روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل خواسته های خود را در یک قطنامه ۵ ماده ای مطرح کردند.

    حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

بیش از ١٢ هزار خانواده در بامیان به کمک نیاز دارند
پژواک/ ۲۹ دلو ۱۳۹۳ امسال از میان بیش از ١٣ هزار خانواده‏ای در بامیان نیاز به کمک موادغذایى و سوخت داشته اند، صرف براى ١١٠٠ خانواده کمک صورت گرفته است. کمیته آمادگى مبارزه با حوادث بامیان می‏گوید که روزانه از ١٠تا ١۵عریضه درخواست کمک به آن ها مواصلت می کند؛ اما به علت نبود بودجه، به مستحقین جواب منفی داده می شود.

  افغان‌ها برای خدمات صحی در خارج از کشور سالانه ۳۰۰ ملیون دالر مصرف می کنند
رادیو کلید/ ۲۲ دلو ۱۳۹۳ فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور می گوید که شهروندان افغانستان به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی معیاری در کشور، سالانه بیشتر از ۳۰۰ میلیون دالر جهت دریافت خدمات صحی در خارج از کشور مصرف می کنند.

 نگرانی از ناهماهنگی سخنگویان دولتی در پیام‌رسانی
اطلاعات روز/ ۲۸ دلو ۱۳۹۳ در سومین نشست سخنگویان دولتی در کابل، از افزایش ناهماهنگی میان آنان در پیام‌رسانی به مردم و رسانه‌ها ابراز نگرانی شد. در این نشست سخنگویان اداره‌های مختلف دولتی حضور داشتند و برخی از آنان اعتراف کردند که بین‌شان هماهنگی درست برای پیام‌رسانی در مورد مواضع حکومتی وجود ندارد.

 احتمال ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تا یک هفته‌ی دیگر
طلوع نیوز/ ۲۹ دلو۱۳۹۳ ایجاد کمیسیونی برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور یکی از توافق‌های بنیادی رهبران حکومت وحدت ملی است. هرچند بر ایجاد زودهنگام این کمیسیون تأکید شده است، اما با گذشت نزدیک به پنج ماه از ایجاد حکومت تاکنون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی ایجاد نشده است.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
چهار غیر نظامی در کابل کشته شدند.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
وزارت امورد داخله اعلام کرده است که ۷۷ شورشی طی ۲۴ ساعت گذشته کشته شده اند. بیست مامور پلیس در حمله به فرماندهی پلیس لوگر کشته شدند. در حمله یک گروه مسلح به مقر فرماندهی پلیس ولایت “کندز”، ۵ تن کشته شدند. شش مامور پولیس در نتیجه‌ی درگیری با طالبان مسلح در ولایت کندهار کشته شدند. هفت طالب مسلح درحمله هوایی ناتو در نورستان کشته شدند

 ارتش افغانستان عملیات پیش گیرانه علیه طالبان را آغاز کرد
رادیو فرانسه/ ۲۸ دلو ۱۳۹۳ ارتش افغانستان عملیات نظامی پیشگیرانه ای را در جنوب این کشور علیه طالبان آغاز کرده است تا بتواند پیش از فرا رسیدن فصل گرما که اوج درگیری های نظامی در افغانستان به شمار می‌رود، قوای طالبان را تضعیف کند. وزارت دفاع افغانستان، گفته است که در نخستین روزِ عملیات که به طور هم زمان در ۶ منطقۀ ولایات همجوارِ “قندهار”، “فراه” و “اُروزگان” صورت می پذیرد، ۷۶ تن از طالبان کشته شدند.

 اعتراف مشرف به حمایت از طالبان؛ ‘بازی دوگانه’ پایان یافته؟
بی بی سی/ ۲۸ دلو ۱۳۹۳ ژنرال پرویز مشرف، رییس جمهوری سابق پاکستان برای نخستین بار پذیرفته است که سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (ISI) از سال ۲۰۰۲ برای تضعیف دولت حامد کرزی، به پرورش دو باره طالبان اقدام کرد.

 حضور و فعالیت گروۀ موسوم به “دولت اسلامی” در افغانستان
رادیو فرانسه/ ۲۵ دلو ۱۳۹۳ در روزهای اخیر پرسش ها، گمانه زنی ها و نیز گزارش هایی مبنی بر حضور و فعالیت گروه یاد شده در این کشور در رسانه ها منتشر گردید. اما مقامات افغانستان تا دو هفته پیش همواره حضور این گروه را در کشور خود تکذیب می کردند.

   سیاست

جنگ با شوروی مناسبات ناعادلانه را دگرگون کرد
۸ صبح/ ۲۸ دلو ۱۳۹۳  ۲۶ دلو روز خروج نیروهای نظامی شوروی از افغانستان، یکی از رویدادهای مهم تاریخ سه دهه اخیرکشور است. پیامدهای این رویداد حالا هم در سیر تحولات کشور ما محسوس است.
هیچ جنگی خوب نیست
آیا تاریخِ ما تکرار می‌شود؟

 طرح ‘نقشه راه’ برای حل مشکلات مشترک افغانستان و ایران
بی بی سی/ ۲۸ دلو ۱۳۹۳ محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان با محمد شریعتمداری معاون رییس جمهوری ایران در کابل دیدار کرد. در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شد، دو طرف در مورد ایجاد کمیسیونی برای “تهیه نقشه راه و حل مشکلات مشترک” افغانستان و ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

 رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل سفر کرد
بی بی سی/ ۲۸ دلو ۱۳۹۳ ژنرال راحیل شریف، رییس ستاد نیروی زمینی ارتش پاکستان برای گفت‌وگو با مقامات افغانستان وارد کابل شده‌است. سخنگوی ارتش پاکستان گفت که آقای شریف وارد کابل شده و قرار است با مقام‌‎های نظامی و سیاسی افغان دیدار کند. منابع سفارت پاکستان در کابل نیز ورود آقای رحیل به کابل را تایید کرده‌اند.

 داکتر عبدالله: منافع ملی قربانی تلاش‌های صلح نمی‌شود
۸ صبح/ ۲۹ دلو۱۳۹۳ داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، می‌گوید که حکومت منافع ملی را در پیشبرد برنامه مصالحه با مخالفان مسلح دولت «به هیچ‌وجه» قربانی نمی‌کند و نباید در این مورد سوءتفاهم صورت گیرد. آقای عبدالله افزود که نیروهای امنیتی نیز نباید تصور کنند با آنانی‌که می‌جنگند بر کشور مسلط شده و از این نیروها انتقام می‌گیرند.

 صبا: استخراج غیرقانونی معادن در کشور با تروریزم پیوند دارد
طلوع نیوز/ ۲۶ دلو۱۳٩٣ داوودشاه صبا وزیر معادن می‌گوید که استخراج غیرقانونی معادن در کشور با تروریزم پیوند دارد و اگر جلوی استخراج غیر قانونی معادن گرفته نشود؛ آغاز جنگ برای استخراج معادن دور از انتظار نخواهد بود.

   فرهنگ

۱۰ محل باستانی در پروان کشف شد
رادیو کلید/ ۲۹ دلو۱۳۹۳ مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ پروان از کشف ۱۰ محل باستانی در این ولایت خبر می دهند. سید صبور مهدی، آمر ریاست اطلاعات و فرهنگ پروان به کلید گفت: ۱۰ محل باستانی که به تازگی از سوی این اداره کشف شده، نام شان در فهرست بخش های تاریخی پروان نیز جا داده شده است.

 “در کشوری دیگر”، اثر “سپوژمی” بانوی بزرگ داستان نویسی معاصر افغانستان
رادیو فرانسه/ ۲۶ دلو۱۳۹۳ “در کشوری دیگر” نام اثری از بانوی بزرگ داستان‌نویس افغانستان “سپوژمی زریاب” است که به تازگی در ایران منتشر شده است. رمانی با محوریت مشکلات مهاجران افغان در دیگر کشورها. نویسنده در این رمان به دغدغه‌ها و مشکلات مردم مشرق‌زمین در کشورهای غربی و تقابل میان دو فرهنگ پرداخته است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.
دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته : بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۴

پیوست‌ها: