haftB90uxX-CEAEq2-Y.jpg large

زنان در ترکیه تابوت زن قربانی خشونت را حمل می کنند / عکس: فاتح بوداک

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
بریتانیا و آمریکا متهم‌اند میلیون‌‌ها سیم‌ کارت را هک کرده‌اند

عاملان غیردولتی
دانمارک حمله های کپنهاگ را محکوم و از قربانیان بی قید و شرط حمایت می کنیم
۲۰ فوریه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر حمله روز ۱۴ فوریه به مرکز فرهنگی کرودتوندن و کنیسه ای در کپنهاگ را که به قتل دو تن و زخمی شدن پنج تن انجامید محکوم می کند. مجرمان با این اقدامات ارزش های دمکراتیک جوامع ما را مجروح کرده اند. فدراسیون از تمام اقشار جامعه می خواهد به گرد دمکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون به عنوان تنها راه شکست دادن ترور گرد آیند. در عین حال، فدراسیون اهمیت تضمین محوری بودن حقوق بشر در هر ابتکار مبارزه با تروریسم را تکرار می کند و از قربانیان، خانواده ها و دوستان آنها بی قید و شرط و کامل حمایت می نماید.

یمن معترضان مسالمت جو قربانی «تاکتیک های شکنجه» حوثی ها
عفو بین الملل ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ شهادتنامه های دلخراشی که کارشناسان این سازمان در یمن گردآوری کرده اند نشان می دهد اعضای گروه مسلح حوثی ها معترضان را برای جلوگیری از مخالفت شکنجه می دهند. یک مشاور ارشد امور بحران در عفو بین الملل گفت: «حوثی ها به میزان بالایی از ارعاب و خشونت دست زده اند تا همه معترضان حاکمیتشان را بترسانند. معترضان بازداشت و روزها شکنجه شده اند.»
سودان جنوبی ده‌ها پسر نوجوان ربوده شدند
نماینده عراق در سازمان ملل: داعش اعضای بدن قربانیان را می‌فروشد
داعش ده‌ها عراقی را زنده سوزانده است
داعش ۲۱ گروگان مسیحی مصری را گردن زد

آلمان بزرگترین کارناوال شمال در پی تهدید تروریستی لغو شد

     عدالت

اوکراین با پیوستن به دادگاه بین المللی جزایی از جرایم فاحش جلوگیری کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ فوریه ۲۰۱۵ جامعه مدنی بین المللی و اوکراین خواهان تصویب فوری اساسنامه رُم برای تضمین پاسخگویی برای جرایم فاحش شد. ائتلاف کمپین حمایت از دادگاه بین المللی جزایی امروز اعلام کرد: اوکراین می تواند با عضویت کامل در دادگاه بین المللی جزایی از ارتکاب جرایم فاحش در شرق کشور جلوگیری کند. اوکراین کانون توجه کمپین این ائتلاف برای عدالت جهانی در ماه مارچ است. این کمپین کشورها را ترغیب به پیوستن به دادگاه می کند. اطلاعات تصویری: عدالت: ‌یک سال پس از میدان، چه انجام شده؟ چه انجام نشده؟

اوکراین یک سال پس از اعتراض های میدان، عدالت از قربانیان خشونت دریغ می شود
۱۸ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارشی به مناسبت اولین سالگشت اعتراض ها اعلام کرد: فرهنگ ریشه دار معافیت از مجازات، نبود دانش لازم در بعضی زمینه ها و ممانعت عمدی عدالت را از صدها قربانی تعدی های پلیس طی اعتراض های ارومیدان در اوکراین دریغ کرده است. گزارش اوکراین: یک سال پس از میدان، تاخیر در اجرای عدالت، محرومیت از عدالت جزییات کوتاهی دایمی از تحقیق در باره استفاده غیرقانونی از خشونت به دست نیروهای امنیتی در اعتراض های میدان در کیف و کوتاهی دولتمردان در عرضه عدالت به قربانیان را ثبت کرده است.

اسراییل حکم خطرناک در پرونده راشل کوری
۱۷ فوریه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: دیوان عالی کشور اسراییل در حکمی در باره شکایت درخواست خسارت برای مرگ راشل کوری این پیام خطرناک را به نیروهای مسلح اسراییل می دهد که آنها می توانند از پاسخگویی برای کارهای خلافشان فرار کنند. دیوان عالی کشور در روز ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ ارتش اسراییل را از مسؤولیت برای اقدامات نیروهایش در چیزی که «فعالیت زمان جنگ» نامید معاف کرد و به غلط بررسی نکرد که آیا آن اقدامات قوانین جاری درگیری مسلحانه را نقض می کنند یا خیر. راشل کوری ۲۳ ساله در ۱۶ مارچ ۲۰۰۳ زمانی کشته شد که می کوشید جلوی تخریب خانه یک خانواده فلسطینی را در رفح (غزه) با بولدوزر بگیرد.
سوریه سازمان ملل متحد فهرست ‘جنایتکاران جنگی’ را منتشر می‌کند
دادگاه حقوق بشر اروپا: ترکیه تعلیمات دینی اجباری را حذف کند

       حقوق مدنی و سیاسی

مقابله با رکود در دمکراسی
سرویس بین المللی حقوق بشر ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ ماینا کیای، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای آزادی گردهمایی و تشکل: هنوز زود است بگوییم ۲۰۱۴ چگونه از زاویه حقوق گردهمایی و تشکل در یادها خواهد ماند. ۲۰۱۴ سال اعتراض بود؛ سال انقلاب؛ سال کاهش فضا. اما یک چیز قطعی است: سالی بود که به یادمان خواهد ماند. هنگ کنگ، اوکراین، تایوان، تایلند، ونزوئلا، بورکینا فاسو، مکزیک و کامبوج و دیگر کشورها شاهد اعتراض های گسترده بودند و دست کم سه جنبش به سقوط دولت ها منجر شدند. قوانین سختگیرانه ای در مورد حق گردهمایی و تشکل دگرباش های جنسی در نیجریه و اوگاندا به اجرا درآمد. مدافعان برجسته حقوق بشر در بحرین، آذربایجان، چین، بروندی، اتیوپی، سودان، مالزی و جاهای دیگر با آزار، تهدید و خشونت روبرو شدند. در مصر از محاکمه های دسته جمعی برای صدور حکم ۱۰۰۰ تن استفاده شد. گزارش سال ۲۰۱۴ در باره حق گردهمایی و تشکل

ترکیه شورای نظارت بر رسانه ها کارتون خانواده سیمپسون را زیر نظر گرفته
المونیتور ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ مجازات های صادره شورای دولتی نظارت بر رسانه ها در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته اند که نشان دهنده تلاش برای تحمیل جهان بینی دولت بر کلّ ملت است.  این شورا رسانه های متفاوتی را مورد حمله قرار داده است: ویدیوهایی از ریحانا و شکیرا، کارتون خانواده سیمپسون و صحنه های بوسیدن در سریال های داخلی. سیاست های هیات عالی رادیو و تلویزیون ابزار مهمی در جهت تلاش های حزب عدالت و توسعه برای شکل دادن به جامعه ترکیه است.
ترکیه افزایش اختیارات پلیس در سرکوب مخالفین

اردن ۱۸ ماه به خاطر انتقاد از امارات متحده عربی
دیده بان حقوق بشر ۱۹ فوریه ۲۰۱۵ با وجود وعده های دولت، آزادی بیان در خطر است. دادگاه امنیت کشور در اردن یکی از چهره های ارشد اخوان المسلمین را در روز ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ به خاطر انتقاد از امارات متحده عربی به ۱۸ ماه زندان محکوم کرد. این حکم بر اساس قانون تروریسم اردن صادر شد که قانونگذاران در سال ۲۰۱۴ اصلاح کردند و ماده ای به آن افزودند که «اختلال در روابط کشور با یک کشور خارجی» را جرم می انگارد.

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اطلاعیه کمیسیون اروپا در باره مهاجرت: حرف های درست بدون راه حل
۱۹ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد که اطلاعیه امروز کمیسیون اروپا در باره مدیریت بحران مهاجرت در دریای مدیترانه تحلیل درستی از شرایط کلی است اما راه حل مشخصی برای محافظت از جان انسان ها و نجات آنها ارایه نمی دهد. سرپرست بخش نهادهای اروپایی در عفو بین الملل گفت: «ما موافقیم که راه حلی اروپایی برای بحران جستجو و نجات ضروری است، اما خبری از آن نیست. کشورهای عضو باید به فعالیت هایشان بیفزایند و در این کار شرکت کنند. گسترش عملیات تریتون بدون افزایش امکانات و منطقه عملیاتی هیچ چیز را تغییر نمی دهد.»

ایتالیا روایت های بازماندگان لامپدوزا از یاس و نومیدی باید اروپا را به اقدام وادارد
۱۶ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز پس از دیداری از لامپدوزا افشا کرد که منابع محدود تخصیصی اتحادیه اروپا به عملیات جستجو و نجات پس از ارسال پیام اس و اس از چهار قایق لاستیکی حامل صدها مهاجر در هوای توفانی در جنوب مدیترانه در افزایش آمار تلفات نقش داشته است.

آمریکا تصمیم دادگاه تعدی به مهاجران را تداوم می بخشد
دیده بان حقوق بشر ۱۷ فوریه ۲۰۱۵ قاضی دادگاه فدرال در تگزاس دیروز حکم داد که دولت اباما باید موقت اقدامات خود را برای جلوگیری از اخراج میلیون ها تن مهاجر غیرمجاز را معلق کند تا دادگاه ها در باره قانونی بودن این سیاست تصمیم بگیرند. این تصمیم که در واکنش به شکایت تگزاس و ۲۵ ایالت دیگر آمریکا علیه تصمیم رییس جمهوری بود، چند روز پیش از آغاز پذیرش درخواست اقامت موقت مهاجران صادر شد. گزارش خبری: با تعلیق برنامه حمایتی اوباما؛ پنج میلیون مهاجر «غیرقانونی» در معرض اخراج
آلمان بیش از دو و نیم میلیون زیر خط فقر نسبی زندگی می‌کنند
اوکراین بحرانی انسانی شرق را تهدید می‌کند
آمریکا در پی منطقه‌ای پهناور برای تجارت آزاد

   دفاع از حقوق بشر

سوریه مدافعان حقوق بشر را پس از ۳ سال آزاد کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ هفتاد و یک گروه حقوق بشری ملی و بین المللی امروز اعلام کردند که دولت سوریه در سومین سالگشت دستگیری فوری مدافعان سرشناس حقوق بشر مازن درویش، حسین غریر و هانی الزیتانی، باید آنها را آزاد کند. این سه تن به خاطر فعالیت های حقوق بشری خود در حبس خودسرانه به سر می برند. اداره امنیت نیروی هوایی سوریه در حمله به دفتر مرکز رسانه ها و آزادی بیان سوریه در ۱۶ فوریه ۲۰۱۲ در دمشق همه حاضران از جمله این سه تن را آزاد کرد. درویش روزنامه نگار و رییس مرکز و دو تن دیگر اعضای مرکز هستند.

سودان کمیسیون آفریقا باید خواستار آزادی فعالان سرشناس بشود که در محاکمه های امنیت ملی در خطر مجازات های سنگین هستند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ فوریه ۲۰۱۵ مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا، ریدرس، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه شکنجه امروز اعلام کردند: نهاد اصلی حقوق بشر در آفریقا باید از سودان خواستار آزادی دو فعال سرشناسی بشود که در ۲۳ فوریه در محاکمه ناعادلانه با اتهام هایی روبرو هستند که مجازات های سنگینی از جمله حبس ابد دارد.

آذربایجان تمدید بازداشت پیش از محاکمه خانم لیلا یونس
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ فوریه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق منابع مطمئنی از تمدید بازداشت و تداوم آزار قضایی خانم لیلا یونس، رییس موسسه صلح و دمکراسی و عضو مجمع عمومی سازمان جهانی مبارزه با شکنجه مطلع شده است.

مصر علا عبدالفتاح و احمد عبدالرحمن را فوری آزاد کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ فوریه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر که برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است از دولتمردان مصری می خواهد مدافعان حقوق بشر علا عبدالفتاح و احمد عبدالرحمن را فوری آزاد و اتهام های آنها را لغو کند و به آزار ادامه دار قضایی علیه آنها پایان دهند.

بحرین دستگیری حسین جواد، فعال حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ فوریه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دستگیری دستگیری حسین جواد، رییس سازمان حقوق بشر اروپا ـ بحرین، در ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ به دست ماموران پلیس نقابدار با لباس شخصی مطلع شده است. آنها دلیل دستگیری او را اعلام نکردند. وی پس از ۱۰ساعت حبس در انزوای کامل در تماس تلفنی با خانواده اش اطلاع داد که در اداره تحقیقات کیفری در حبس است و با او بدرفتاری شده است.

نیجریه خشونت، مرگ و بی عدالتی: راهنمای اولیه در باره حقوق بشر
عفو بین الملل ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ با تدارک نیجریه برای رفتن به پای صندوق های رای انتخاب رییس جمهوری در ۲۸ مارچ، این سازمان بعضی از مسایل اصلی حقوق بشر در پرجمعیت ترین کشور نفت خیز نیجریه را بررسی می کند. این راهنما از جمله به پرسش هایی از این دست پاسخ می دهد: وخامت وضع حقوق بشر در نیجریه به چه میزان است؟ آیا بوکو حرام مسؤول اکثر مشکلات است؟

چرا مبارزه با داعش موفق نیست
دیده بان حقوق بشر ۱۸ فوریه ۲۰۱۵ پس از شش ماه و ۱۶۰۰۰ حمله هوایی برای شکست داعش و فقط پس گرفتن ۱% از مناطق اشغالی، فقط می توان به یک نتیجه رسید: استراتژی زیر رهبری آمریکا رو به شکست است. دولت عراق و متحدان ضدداعش آن ـ شامل ایران ـ با تمرکز کامل کوشش ها بر شکست نظامی داعش، به طور جدی به اصلاحات و پاسخگویی در مورد تعدی هایی که می تواند حمایت مردم سنّی عراق را بازیابد، توجه نشان نداده اند.

کاریکاتوریست های طرفدار صلح «مدادهایشان را در اختیار» فدراسیون گذاشتند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ فوریه ۲۰۱۵ چهار کاریکاتوریست از سازمان کاریکاتوریست های طرفدار صلح، از جمله رییس و بنیانگذار آن پلانتو «مدادهایشان را در اختیار» فدراسیون گذاشتند تا اقدامات آن در دفاع از حقوق بشر در سال ۲۰۱۴ به تصویر درآید. فدراسیون از سال ۲۰۱۱ روایتی از گزارش سالانه خود را به شکل داستان کارتونی منتشر کرده که روشی ویژه برای ارایه فعالیت ها و موفقیت های آن در سال پیش است. گزارش کارتونی سال ۲۰۱۴ را ببینید

فرانسه کمیسر حقوق بشر شورای اروپا: تبعیض علیه اقلیت ها در فرانسه افزایش یافته است

     زنان

ترکیه اعتراض هزاران زن به خشونت علیه زنان
دویچه وله ۱۸ فوریه ۲۰۱۵  یک راننده مینی‌بوس در ترکیه دانشجویی به نام اوزگه‌جان اصلان را که در برابر قصد او برای تجاوز مقاومت نشان داد به قتل رساند. در واکنش به این رخداد هزاران زن در ترکیه دست به تظاهرات در اعتراض به خشونت علیه زنان زدند. شورش زنان ترکیه علیه خشونت جنسی؛ ذهن یک متجاوز چگونه کار می‌کند؟
کارهایی که زنان در سال ۲۰۱۴ از انجام آن منع شدند

کودکان
آمریکا فلوریدا باید شمار موارد پیگرد علیه کودکان به مثابه بزرگسالان را کاهش دهد
دیده بان حقوق بشر ۱۹ فوریه ۲۰۱۵ قانونگذاران فلوریدا باید قانون شماره ۱۰۸۲ سنا را تایید کنند تا به جای دادستان ها قضات تصمیم بگیرند در چه مواردی کودکان را برابر با بزرگسالان مورد پیگرد قرار دهند. در صورت تصویب این قانون، شمار کودکانی که در دادگاه های بزرگسالان فلوریدا مورد پیگرد قرار می گیرند به شدت کاهش خواهد یافت. قانون فلوریدا به دادستان ها اجازه می دهد نوجوانان ۱۴ سال به بالا را بزرگسال محسوب کنند.

     فرهنگ و اندیشه

«دوستان و متحدان ما بودجه داعش را دادند تا حزب الله را از بین ببرند»
یوتیوب ۱۷ فوریه ۲۰۱۵ وسلی کلارک ژنرال آمریکایی و فرمانده کل پیشین نیروهای ناتو در گفتگویی با سی ان ان گفته است: «آغاز داعش با دریافت پول از دوستان و متحدان ما بود.»
نگرانی گونتر گراس از گسترش بحران‌های منطقه‌ای
ده مرحله نسل‌کشی
«فرهنگ و دمکراسی فرانسه بر اساس امکان شوخی با مذهب شکل گرفته»

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، توییتر، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سرویس بین المللی حقوق بشر، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یوتیوب، یورو نیوز

 شماره ۸۸ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: