منبع: بی بی سی  فارسی

150218164535_best_worst_elections_640x360_bbc_nocredit

پروژه سلامت انتخاباتی که از سوی دانشگاه‌های هاروارد آمریکا و سیدنی استرالیا پیش برده می‌شود، درگزارش تازه خود انتخابات در کشورهای سوریه، بحرین، افغانستان، مصر و موزامبیک در سال ۲۰۱۴ را بدترین انتخابات در این سال در سطح جهان اعلام کرد.

نقشه جهانی سلامت انتخاباتی که در این گزارش گنجانیده شده، بهترین و بدترین انتخابات سال ۲۰۱۴ را مشخص کرده است.

گزارش نشان می‌دهد که انتخابات ریاست جمهوری سوریه که در سوم ژوئن ۲۰۱۴ و در وسط یک جنگ خونین داخلی و بحران عمیق انسانی برگزار شد، بدترین انتخابات این سال بوده است.

انتخابات در نواحی تحت کنترل شورشیان اصلا برگزار نشد و حدود ۹ میلیون سوری که مجبور به فرار از خانه هایشان شده اند نتوانستند در این انتخابات شرکت کنند.

در گزارش آمده که دومین انتخابات بد جهان در این سال در بحرین برگزار شد. براساس این گزارش مشارکت در انتخابات برای پارلمان بحرین که اختیارات چندانی ندارد، بسیار پایین بود و انتخابات از سوی حزب اصلی شیعه وفاق تحریم شده بود که درگیری‌های شدید فرقه‌ای را در پی داشت.

در گزارش پروژه سلامت انتخاباتی، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان سومین انتخابات بد جهان معرفی شده است.

در این گزارش به دور دوم انتخابات افغانستان اشاره شده که ادعاهای تقلب “در سطح وسیع” موجب بحران عمیق شد و بحران بالاخره از طریق میانجی‌گری سازمان ملل و آمریکا و با “تقسیم قدرت میان دو رقیب انتخاباتی حل شد و این کار اعتماد به روند و نتیجه انتخابات را لطمه زد.”

براساس این گزارش چهارمین انتخابات بد جهان انتخابات عمومی اکتبر ۲۰۱۴ در موزابیک بود که توام شد با خشونت در جریان مبارزات انتخاباتی و تخلفات گسترده در روز انتخابات.

این انتخابات منجر به پیروزی فیلیپ نیوسی، نامزد حزب حاکم شد و حزب حاکم همچنین اکثریت خود را در پارلمان حفظ کرد.

و پنجمین انتخابات بد جهان در این گزارش، انتخابات مصر خوانده شده است.

در مورد انتخابات می ۲۰۱۴ مصر در این گزارش آمده که در این انتخابات ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده پیشین ارتش ۹۵ درصد آرا را بدست آورد و به اخوان‌المسلمین اجازه شرکت در انتخابات داده نشد.

از سوی دیگر در این گزارش آمده که لیتوانی، کاستاریکا، سوئد، اسلوونی و اروگوئه به ترتیب بهترین انتخابات سال ۲۰۱۴ را برگزار کردند.

گزارش افزوده است که به گونه مثال انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی در ۱۱ و ۲۵ می نشان داد که ارزش‌های دموکراتیک و احترام به حقوق بشر تا چه اندازه در این کشور بالتیک که تنها ۲۵ سال از استقلال آن می‌گذرد، نهادینه شده است.

گزارش سلامت انتخاباتی که در آن از سال ۲۰۱۲ تا کنون که ۱۲۷ انتخابات بررسی شده، به صورت غیر منتظره‌ای نشان می‌دهد که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا جایگاه ۴۲ و انتخابات کنگره این کشور در ۲۰۱۴ جایگاه ۴۸ را در سطح جهان بدست آورده است و به گفته نویسندگان گزارش این پایین ترین مقام در میان کشورهای غربی است.

تحلیلگران دلیل آن را مشکلات در شیوه‌های ثبت رای‌دهندگان و قوانین انتخاباتی آمریکا گفته اند و در نتیجه سلامت انتخابات در آمریکا در سطح کشورهای مثل کلمبیا و بلغارستان ارزیابی شده است.

این گزارش ۱۲۷ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۰۷ کشور جهان را از جولای/ژوئیه ۲۰۱۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار داده است.

گزارش ۴۹ شاخص را برای مقایسه انتخابات استفاده کرده است.

سلامت انتخابات چیست؟

در گزارش پروژه سلامت انتخابات آمده که سلامت انتخابات به صورت عموم توسط سه عامل تقویت می‌شود.

این عوامل عبارتند از دموکراسی، توسعه و قوانین اساسی که مشارکت سیاسی را از طریق تقسیم قدرت تضمین می‌کند.

گزارش در توضیح این عوامل می‌نگارد که تجربه طولانی برگزاری پی‌هم انتخابات، معمولا دموکراسی را تقویت می‌کند، فرهنگ مدنی را عمق می‌بخشد و ظرفیت نهادهای مدیریت انتخابات را افزایش می‌دهد.

توسعه اقتصادی نیز منابع و ظرفیت فنی مدیریت تخصصی انتخابات را می‌افزاید و نهادهای به وجود آمده در نتیجه مشارکت در قدرت مثل رسانه‌های آزاد و پارلمان‌های مستقل به حیث نهادهای بازدارنده تخلفات انتخاباتی عمل می‌کنند.