iran

 666

 سرنوشت و وضعیت سامان نسیم به رغم اعتراض گسترده فعالین و گروه‌های حقوق بشر همچنان نامشخص است. برخی منابع از اعدام وی خبر داده‌اند و برخی منابع از تبعید وی. مقامات قضایی تاکنون پاسخی در این مورد نداده‌اند

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

۱۴  بهایی دراصفهان وتهران بازداشت شدند
سحام نیوز ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ شیوا اغصانی، پیمان عاطفی، نگارسبحانیان، کوشا رحیمی، نیکا رجبی، مونا اقدسی، شایان کوثر، کاویان دهقان، عارف دهقان و هوشنگ دهقان جزو بازداشت شدگان شب گذشته درشهراصفهان هستند.
دو شهروند زن بهایی در تهران بازداشت شدند

 دسترسی به چند شبکه اجتماعی موبایل محدود شد
خبرنگاران ایران ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ دسترسی به تعدادی از شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه و رایانه های شخصی مانند « لاین » و « واتس آپ » محدود شده است.

 صدور حکم اعدام برای روحانی متخصص استخاره در قم
دویچه وله ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ سخنگوی قوه قضائیه صدور حکم اعدام مجید جعفری‌تبار، روحانی سرشناس شهر قم و همسر وی را تأیید کرده است. از جمله اتهامات این روحانی که به دلیل گرفتن “استخاره‌” شهرت داشته، “ارتباط با اجنه” عنوان شده است.

 اعدام شش زندانی با جرائم مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳۰ اسفند ۱۳۹۳ یک منبع محلی گفت شش زندانی که به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر محکوم به اعدام بودند، صبح یکشنبه ۲۶ بهمن ماه در محوطه زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شدند.

 معصومه ضیاء به حبس تعزیری و شلاق محکوم شد
سحام نیوز ۲ اسفند ۱۳۹۳ معصومه ضیاء که درجریان تجمع در مقابل دادگاه انقلاب هواداران گروه عرفان حلقه بازداشت شده بود. در دادگاهی که درتاریخ ۱۸ بهمن‌ماه تشکیل شد توسط دادگاه انقلاب شهرتهران برگزار شد به اتهام اخلال درنظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی به تحمل یکسال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

     زندان

انتقال حمید بابایی به زندان انفرادی واعتصاب غذای وی!
سحام نیوز ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ حمید بابایی دانشجوی دوره دکترای فاینانس مالی دانشگاه لیژ بلژیک با دستور «قاضی خدابخشی» دادیار ناظر به سلول انفرادی زندان اوین منتقل شد.

 محمد سیف‌زاده، وکیل زندانی به بیمارستان منتقل شد
بی بی سی فارسی ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ محمد سیف‌‎زاده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر از زندان رجایی‌شهر به بیمارستان منتقل شده است.

 محمدعلی طاهری پس از سه سال و نیم زندان بار دیگر به اتهام مفسد فی الارض محاکمه می شود
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمد علی طاهری، بنیان گذار عرفان حلقه (کیهانی) که از سال ۱۳۹۰ برای اتهامات متعدد در زندان اوین به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او برای اتهام مفسد فی الارض بودن که قبلا از آن تبرئه شده مجددا به زودی دادگاهی می شود. آقای علیزاده گفت:‌« روز دادگاه هنوز به من ابلاغ نشده است اما شنیده ام که دادگاه موکلم ششم اسفند ماه است.»

 ادامه بازداشت موقت ۹ ماهه برای نگار حائری به دلیل گرایشات سیاسی خانواده
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به وضعیت نگار حائری، وکیل و زندانی ۳۳ ساله ای که از خرداد ماه امسال در زندان قرچک ورامین به سر می برد به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت این زندانی ۹ ماه است که در بازداشت موقت به سر می برد در حالیکه بازجویی های او مدت‌ هاست تمام شده ولی به دلایل نامشخصی بازپرسش از ارسال پرونده او به دادگاه خودداری و هر ماه بازداشت او را تمدید می کند. به گفته این منبع وضعیت جسمی و روحی این زندانی به شدت نامناسب است.

 خانواده سامان نسیم: رئیس‌جمهوری و رئیس قوه‌قضائیه پاسخگو باشند
رادیو زمانه ۲ اسفند ۱۳۹۳ خانواده سامان نسیم می‌گویند مطلقاً خبر موثقی از سوی مقامات رسمی جمهوری اسلامی درباره پسرشان دریافت نکرده‌اند. آنها می‌گویند ظرف فردا یا پس‌فردا با مراجعه وکیل سامان، سرنوشت او روشن می‌شود.
اطلاعات ضد و نقیض درباره سرنوشت سامان نسیم؛ اجرای حکم اعدام یا انتقال به زندانی دیگر؟

 ضرب و شتم دو زندانی درزندان رجایی شهر
سحام نیوز ۳ اسفند ۱۳۹۳ روز شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳، «شهرام چینیان» و«آرش مقدم اصلان پور»، دو زندانی بهایی زندان رجایی شهر، توسط ماموران زندان و برخی از زندانیان بزه‌کار، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

 وکیل جیسون رضائیان: کارشکنی های قاضی صلواتی ادامه دارد
ایران وایر ۱ اسفند ۱۳۹۳ «جیسون رضائیان»، خبرنگار ۳۸ ساله ایرانی-امریکایی روزنامه واشنگتن‌پست که ۳۱ تیرماه امسال به همراه همسرش، «یگانه صالحی» توسط اطلاعات سپاه پاسداران در تهران دستگیر شد، اکنون نزدیک به هفت ماه است که در بازداشت به سر می برد.

    دفاع از حقوق بشر

تهدید مستقیم مقامات و سخت‌تر شدن سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها در ایران
سازمان گزارشگران بدون مرز ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ دخالت‌ها و ممنوع کردن‌های دستگاه قضایی، شورای عالی امنیت ملی، دادستان تهران، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیت رهبری، و دیگر نهادها برای تحمیل سانسور امر تازه‌ای نیست. اما گفته‌های سخنگوی دستگاه قضایی- که خود یکی از متهمان کشتار روزنامه‌نگاران و روشنفکران ایرانی، از این میان یکی از متهمان ناپدید کردن پیروز دوانی است- پرده از وضعیت نگران کننده آزادی اطلاع رسانی در ایران بر می‌دارد، ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در رده ١٧٣ قرار دارد.

     زنان

اظهار نگرانی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزایش آمار زنان معتاد
جرس ۳ اسفند ۱۳۹۳  دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: شیوع استفاده از مواد مخدر صنعتی و افزایش آمار زنان معتاد نگران‌کننده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۶۷ درصد تالاب‌های کشور خشک شده‌اند
جرس ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست از خشک شدن ۶۷ درصد مساحت تالاب های کشور خبر داد.

 نامه اعتراضی در پی مرگ ۸ کارگر ساختمانی: دولت مقصر است
بی بی سی فارسی ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی ایران در پی مرگ هشت کارگر در اصفهان با نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور آنها را به همراه دیگر مسئولان مقصر دانسته است.

 بحران آب در کشور به روایت آمار
جرس ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: طی ۴۰ سال گذشته سهم سرانه آب هر نفر درکشور هفت هزار مترمکعب بود که اکنون به دو هزار مترمکعب کاهش یافته و این رقم با روند نزولی به یکهزار و ۵۰۰ متر مکعب خواهد رسید.

 سالانه ۹۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در ایران شناسایی می‌شود
رادیو زمانه ۱ اسفند ۱۳۹۳ رئیس بخش سرطان وزارت بهداشت ایران می‌گوید شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان ایرانی، سرطان معده و نزد زنان، سرطان پستان است.

 سالانه چهار تا پنج هزار نفر در تهران در اثر آلودگی هوا می‌میرند
رادیو فردا ۳ اسفند ۱۳۹۳ مهرداد بائوج لاهوتی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادعا کرده است که در تهران سالیانه  حدود چهار تا پنج هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

 ۱۰۰۰پرستار ایران در مقابل مجلس تجمع کردند
رادیو زمانه ۳ اسفند ۱۳۹۳ در آستانه روزی که در ایران به‌عنوان روز پرستار خوانده می‌شود، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از پرستاران از نقاط مختلف کشور در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

 سلامت ٣٠‌میلیون ایرانی تحت‌تأثیر آلودگی هوا
روزنامه شهروند ۳ اسفند ۱۳۹۳ از خوزستان گرفته تا سیستان، از ایلام تا کرمان و از کرمانشاه تا خراسان‌جنوبی. ریزگردها میلیون‌ها هکتار از مساحت کشور را زیر سایه خود برده‌اند؛ سایه‌ای که سلامتی میلیون‌ها تن را تهدید می‌کند و به نگرانی جدی ساکنان غربی، شرقی، جنوبی و مرکزی کشور تبدیل شده است.

     فرهنگ 

اعتراض به حضور زنان نوازنده درکنسرت همایون شجریان
سحام نیوز ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ همایون شجریان چند روز پیش، در اصفهان کنسرت داشت، در جریان این کنسرت، عده‌ای در اعتراض به حضور سه زن نوازنده روی سن، در سانس اول به سالن کنسرت وارد شدند و وقفه‌ای چند دقیقه‌ای در اجرای کنسرت ایجاد کردند. درپی این جریان مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش ایسنا، «محمد قطبی» – مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان – با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به حاشیه‌های کنسرت همایون شجریان واکنش نشان داد و معترضان را به گفت‌وگو و تمکین به قانون دعوت کرد.
«قطع صدای میکروفن هم‌خوان‌های زن در کنسرتی در تهران»
روشنایی و شفافی صدای خواننده‌ زن را گرفتیم تا مشکل ایجاد نکند

 «تاکسی» جعفر پناهی به بیش از ۳۰ کشور فروخته شد
رادیو زمانه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ «تاکسی»، آخرین ساخته جعفر پناهی که در جشنواره برلین جایزه خرس طلایی را به‌دست آورد و در ایران اجازه نمایش ندارد، در بسیاری از کشورهای اروپا، آسیا و آمریکای لاتین به‌نمایش در خواهد آمد.

   سیاست

گزارش سالانه بنیاد هریتیج: اقتصاد فاسد ایران، فلج شده است
ایران وایر ۲ اسفند ۱۳۹۳ روایت عمومی این است که دولت حسن روحانی به سمت بازار آزاد و اقتصادی غیر دولتی گرایش دارد، اما گزارش سال ۲۰۱۵ بنیاد هریتیج در خصوص “آزادی اقتصادی ” کشورهای مختلف نشان می دهد، عملکرد کابینه وی در ۱۹ ماه اخیر نتوانسته است ایران را از قعر جدول جهانی نجات دهد.

 مرتضوی ۱۳۸ شرکت وابسته به تامین اجتماعی را به بابک زنجانی واگذار کرده بود
جرس ۳ اسفند ۱۳۹۳ حسین دهدشتی نماینده آبادان و عضو گروه رسیدگی به تخلفات سازمان تامین اجتماعی به کنایه خطاب به مرتضوی می‌گوید که او دچار فراموشی و آلزایمر سیاسی شده اگرنه چطور او مهر و امضای خودش پای برخی چک‌ها و نامه‌ها را فراموش کرده و ماجرای پرونده ٨٠هزارصفحه‌ای تامین‌اجتماعی را به یک چوب‌کبریت تقلیل داده است. به گفته نماینده آبادان، مجلس به موقع هشدار داد که معامله سازمان‌تامین‌اجتماعی با زنجانی اشتباه و غیرقانونی است و اگر واقعا زنجانی پولی داشت بهتر بود به‌جای معامله با تامین‌اجتماعی به فکر بازپرداخت بدهی‌‌اش به وزارت نفت باشد.

 تزریق پول‌ کثیف به انتخابات
روزنامه شرق ۳ اسفند ۱۳۹۳ وزیر کشور روز ‌گذشته از ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست گلایه کرد. مدتی است بحث پرداخت‌های پول‌هایی با منشا نامشروع در انتخابات مطرح است. محمد‌رضا رحیمی، معاون‌اول محمود احمدی‌نژاد به‌تازگی در نامه‌ای عنوان کرده بود که در انتخابات مجلس هشتم به ١٧٠نامزد انتخابات پول نقد پرداخت شده و رییس ‌دولت وقت در جریان امور بوده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، در گردهمایی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به ورود بخشی از پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر به سیاست، گفت: «ورود این پول‌ها در چرخه انتخاباتی متاسفانه باعث ایجاد شکاف…

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، مجذوبان نور، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، خبرنگاران ایران، ایران وایر ، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، سازمان گزارش‌گران بدون مرز

شماره ۸۶ هفت روزنامه حقوق بشری ایران

 

پیوست‌ها: