زنان-690x259

 0,,17714363_303,00

سارا اولین تاکسیران زن در بلخ/ منبع عکس دویچه وله

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

عامل اغلب تجاوزات جنسی در افغانستان بستگان اند تحقیق
صدای آمریکا ۱۸ فبروری ۲۰۱۵ نهاد تحقیقاتی حمایت از حقوق زنان و اطفال با نشر یک تحقیق تازه می گوید که مرتکبین آزار و اذیت بر بانوان را غالباً بستگان خانوادۀ قربانیان تشکیل می دهند.

عراق گزارش روزنامه گاردین از قوانین حجاب داعش
بهار نیوز ۱۹ فبروری ۲۰۱۹ ساکنان موصل و رقا و دیرالزور از طریق اسکایپ به خبرنگار گاردین گفتند که زنان مجبورند به همراه یک مرد محرم تردد و از نقاب دولایه و چادر و دستکش استفاده کنند. داعش با انتشار اطلاعیه ای شرایط زندگی زنان در شهرهای تحت کنترل خود را شرح داده است. بر اساس این اطلاعیه دختران می‌توانند در سن ۹ سالگی ازدواج کنند و زنان فقط در بعضی از موارد خاص، حق خارج شدن از خانه را دارند و باید با حجاب باشند.

 افغانستان یک مرد در ولایت دایکندی دختر ۸ ساله اش را “خمس” داد
اطلاعات روز ۲۲ فبروری ۲۰۱۵ یک مرد در ولسوالی کجران ولایت دایکندی دختر ۸ ساله اش را به یکی از سادات محل،‌ خمس داده است. این دختر شاگرد صنف اول مکتب بوده و هشت سال سن داشته که از سوی پدرش به یکی از روحانیان با نفوذ منطقه به خمس داده می شود. جواد دادگر رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت دایکندی با تایید این خبر می گوید که “منابعِ نزدیک به کمیسیون روز چهار شنبه هفته گذشته از این رویداد به ما خبر داد و اکنون عاملان این رویداد توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده اند.”

 افغانستان جان باختن یک زن در اثر لت و کوب توسط شوهرش در ولایت تخار
افغانستان رو ۱۹ فبروری ۲۰۱۵ رییس امور زنان ولایت تخار می گوید که روز گذشته یک زن جوان در اثر لت و کوب شدید از سوی شوهرش در ولسوالی کلفگان این ولایت جان باخته است. خانم رزم آرا؛ رییس امور زنان ولایت تخار گفت که در قریه چندراغ ولسوالی کلفگان ولایت تخار یک زن حدودا ۲۲ ساله بنام آچه گل به علت لت و کوب شدید از سوی شوهرش، پس از انتقال به شفاخانه جان باخته است. طی هفته جاری این دومین رویداد قتل یک زن در این ولایت می باشد، اوایل هفته جاری یک دختر ۱۴ ساله پس از ۴ روز اختطاف و تجاوز گروهی بر وی، جسدش از مربوطات ولسوالی اشکمش این ولایت کشف و به دست آمد.

امریکا خاخام یهودی مخفیانه از زنان تصویر می گرفت
خبرگزاری جمهور ۲۱ فبروری ۲۰۱۵ گزارش ها حاکی از این است که پاری فریندل خاخام شصت و سه ساله یهودی از ۱۵۰ زن در اتاق تعویض لباس آنها در معبد یهودیان ارتدکس در واشنگتن مخفیانه فلمبرداری می کرد. بر اساس گزارش های موجود، تصویر زنان هنگام انجام آنچه به اصطلاح آیین های پاکیزگی یهودیان در حوض آب بازی معبد نامیده می شود، برداشته می شد. پس از اعتراف فرویندل به تصویر برداری از ۵۲ زن عریان و نیمه عریان، به درخواست دادستانی بازداشت شد.

       دفاع از حقوق بشر

اتحادیه اروپا ابزاری برای کمک به زنان در معرض خطر جهان دارد
مجله پارلمان اروپایی ۲۳ فبرری ۲۰۱۵ زنان هدف جنایات بسیاری در طول چند ماه گذشته قرار گرفته اند، بخصوص در کشور هایی همچون نیجریه، سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان. زنان این مناطق قربانی های از جمله مرگ و میر، آزار و اذیت و نقض آزادی های اساسی بوده اند که موقعیت آنها را حتی بیشتر خطرناک ساخته است.

 ادامه اعتراضات در ترکیه به تجاوز و قتل یک دختر جوان
صدای امریکا ۲۳ فبروری ۲۰۱۵ در ادامه حرکت های اعتراضی چند روز گذشته در ترکیه در واکنش به تجاوز و قتل یک دانشجوی ۲۰ ساله، شهر استانبول روز شنبه صحنه تظاهرات گروهی از مردانی بود که با پوشیدن دامن های کوتاه تجاوز و خشونت علیه زنان را محکوم کردند.
الگوهای مقاومت زنان و اعتراض به خشونت علیه زنان در ترکیه

 افغانستان تظاهرات فعالان مدنی در اعتراض به افزایش موارد خشونت علیه زنان
۸ صبح ۲۴ فبروری ۲۰۱۵ شماری از فعالان جامعه مدنی در کابل، با راه‌اندازی تظاهراتی در این شهر در اعتراض به افزایش موارد خشونت علیه زنان به ویژه تجاوزهای جنسی، خواستار شناسایی و محاکمه فوری عاملان خشونت علیه زنان در کشور شدند.

برای مقابله با خشونت‌های رایج علیه زنان افغانستان چه موانعی باید از سر راه برداشته شوند؟
رادیو فرانسه فارسی ۲۲ فبروری ۲۰۱۵ در یکی دو هفته اخیر بحث بر سر خشونت جنسیتی در رسانه‌های افغانستان رواج بسیاری داشت و به ویژه به مناسبت روز همبستگی جهانی زنان علیه خشونت، بیانیه های رنگارنگی منتشر شدند، آمارهای جدیدی درباره میزان رواج خشونت در ولایات مختلف افغانستان در مطبوعات چاپ شد و سازمان های مردم نهاد مدافع حقوق زنان مطالبات متنوعی را به قصد مبارزه با خشونت مطرح کردند.

ایران کمپین «صدای من حق من» در اعتراض به ممنوعیت صدای زن
شهرزادنیوز۲۳ فبروری ۲۰۱۵ در پی ممنوعیت خوانندگی زنان و افزایش فشار بنیادگرایان شیعه به گروه‌های موسیقی برای حذف زنان از صحنه اجراها، کمپینی با عنوان کمپین «صدای من حق من» توسط «مسیح علی نژاد»، روزنامه‌نگاری که کمپین موفق «آزادی های یواشکی من» علیه حجاب اجباری براه انداخت، آغاز به کار کرد.
صدای زنان؛ قمرهای پنهان ایران
ایران بیانیه ی کمپین مقابله با حجاب

 کودکان

 افغانستان قتل فجیع دو کودک در هرات
سلام وطندار ۲۰ فبروری ۲۰۱۵ دو کودک در ولایت هرات به گونۀ فجیعی به قتل رسیدند. مسؤولان صحی در هرات می‌گویند که اجساد دختربچۀ یک‌ونیم ساله و پسربچۀ ده‌ ساله ای که به صورت فجیعی به قتل رسیدند،  صبح  روز (پنج‌شنبه ۳۰ دلو/بهمن) به شفاخانه این ولایت منتقل شده است. محمدرفیق شیرزی سخن‌گوی بیمارستان حوزوی هرات، به سلام‌وطندار گفت که قاتلان، پسربچه را سر بریده اند و دختربچه را تا مرز کشتن، لت‌وکوب کردند.

وضعیت بحرانی کودکان در یمن
مهرخانه ۲۲فبروری ۲۰۱۵ حق سلامت و حق آموزش کودکان در کشور یمن در معرض نقض جدی قرار دارد. وقوع تخریب‌های گسترده در کشور یمن و وجود ناامنی و مخاطرات امنیتی، سبب شده است که بسیاری از کودکان در این کشور امکان حضور در مدرسه را نداشته باشند.

 آمریکا فلوریدا باید شمار موارد پیگرد علیه کودکان به مثابه بزرگسالان را کاهش دهد
دیده بان حقوق بشر ۱۹ فوریه ۲۰۱۵ قانون‌گذاران فلوریدا باید قانون شماره ۱۰۸۲ سنا را تایید کنند تا به جای دادستان ها قضات تصمیم بگیرند، در چه مواردی کودکان را برابر با بزرگسالان مورد پیگرد قرار دهند.

افغانستان ۳۵ طفل در بامیان به بیماری سرخکان مبتلا شده اند
کلید گروپ ۲۰ فبروری ۲۰۱۵ مسوولان ولسوالی ورس بامیان می گویند که از یک هفته به این سو اطفال در ساحات مختلف این ولسوالی به بیماری سرخکان مبتلا شده اند. حیات الله حکیمی، آمر اجراییه ولسوالی ورس دراین باره به کلید گفت: تا کنون ۳۵ کودک در چهار منطقه ولسوالی ورس به بیماری سرخکان مبتلا شده اند و اگر حکومت به این مساله توجه نکند، آمار تلفات سرخکان در بامیان افزایش خواهد یافت.

  قوانین و لوایح

ایران مخالفت نمایندگان مجلس با افزایش هزینه دادرسی مهریه زنان
مهرخانه ۲۳ فبروری ۲۰۱۵ مخالفت نمایندگان مجلس با افزایش هزینه دادرسی مهریه زنان/ زوج‌ها به جای دریافت وام ازدواج می‌توانند از تسهیلات فروش اقساطی استفاده کنند. روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن ماه سال جاری، بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و تا امروز نیز این بررسی‌ها ادامه دارد. در همین رابطه، برخی از بندها و تبصره‌هایی که طی روزهای اخیر در لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفته، مربوط به زنان و خانواده و ازدواج جوانان بوده است.

حقوق مدنی و سیاسی

کارهایی که زنان در سال ۲۰۱۴ از انجام آن منع شدند
بیدارزنی ۱۵ فبروری ۲۰۱۵ هنگامی‌که ساتیا نادلا[۱] مدیرعامل مایکروسافت در اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ بیان کرد که زنان فعالانه نمی‌توانند از افزایش حقوقشان حمایت کنند، همه شگفت‌زده شدند؛ اما تعجب‌آورتر از این موضوع، اظهارات زنی در ایالت میشیگان آمریکا در مورد پوشیدن شلوار تنگ یا قوانین برخی بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ آمریکایی در مورد حق بارداری یا شیر دادن زنان به فرزندان خود بود.

 صدای زنان سودان جنوبی باید برای برقرار کردن صلح شنیده شود
گاردین ۲۳ فبرری ۲۰۱۵ صدای زنان سودان جنوبی تا حد زیادی در مذاکرات صلح به سکوت آورده شده است. از آنجایی که مذاکرات صلح در ماه ژانویه ۲۰۱۴ آغاز شد، مردان از جناح های متخاصم مذاکرات صلح را که در پایتخت اتیوپی آدیس آبابا برگزار شد تحت سلطه خود آوردند. اما آنها تا به حال در برقراری صلح موفق نبودند. رهبران دولت و شورشی ها بارها روند مذاکرات و صلح را متوقف کرده اند. زنان تفاوت چشم گیری در کیفیت مذاکرات صلح ایجاد می کنند. هنگامی که زنان در مذاکرات صلح حضور دارند، آنها  بیشتر در مورد سیاست گفتگو می کنند تا در باره قدرت.

 پاکستان زنان تکاور در واحد رزمی ویژه تعلیم می بینند
آسیای میانه آنلاین ۱۸ فبروری ۲۰۱۵ به گفته فدا حسین شاه، معاون فرمانده نیروی پلیس ویژه، در ۱۱ فوریه همچنین یک گروه ۳۶ نفره از پلیس های زن که تعلیمات تکاوری را به پایان رسانده بودند همراه با ۸۶۰ مرد از افسران نیروی پلیس ویژه، فارغ التحصیل شدند. مصطفی تنویر، بازرس کل پلیس پیشاور، به آسیای میانه گفت: «همه زنان برای تعلیمات داوطلب شدند. مسرت، یکی از تکاوران جدید زن به خبرنگاران گفت که او به این دلیل داوطلب شده است که به برقراری صلح در خیبر پختونخوا کمک کند.»

 افغانستان چهار جنرال زن در اردو و پولیس ۳۵۰ هزار نفری افغان
صدای آمریکا ۲۱ فبروری ۲۰۱۵ وزارت دفاع ملی افغانستان می گوید که شمار زنان در اردوی ملی بسیار اندک است و تلاش برای جلب و جذب زنان و دختران در صفوف اردوی ملی همچنان ادامه دارد. با اینحال به گفتۀ مقام های وزارت های داخله و دفاع، زنان از نگاه رتبه در پست های بسیار خوب آن دو وزارت کار می کنند.

 اولین شهردار زن در تاریخ بغداد
دویچه وله ۲۱ فبروری ۲۰۱۵ ذکری محمد علوش به عنوان اولین شهردار زن پایتخت عراق انتخاب شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم علوش که رشته راه و ساختمان دکترا دارد، پیشتر به عنوان مدیرکل پروژه‌های ساختمانی در وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق فعالیت می‌کرد.

 افغانستان ‘دو جوان عاشق در شمال افغانستان زهر خوردند’
بی بی سی فارسی ۲۰ فبروری ۲۰۱۵ این دو دلداده که یکی پسری ۲۲ ساله و دیگری دختری ۱۸ ساله بوده است به تازگی از نزد خانواده های شان در کابل فرار کرده و به ولسوالی امام صاحب رفته بودند. گفته می شود که آنها از سالها به این سو با هم آشنا بودند و قصد ازدواج داشتند.

 عروس هندی داماد را در شب‌زفاف تغییر داد
خبرگزاری جمهور ۲۱ فبروری ۲۰۱۵به گزارش سایت تلویزیون RT عروس می‌گوید هنگامی که فهمید داماد از بیماری مزمن صرع رنج می‌برد و این مساله را از او پنهان کرده بود، بسیار خشمگین شد. از این رو تصمیم گرفت انتقام بگیرد و در مراسم عروسی به دنبال دامادی جدید بگردد.

 افغانستان سارا اولین تاکسیران زن در بلخ؛ زنان افغان می‌توانند در راننده‌گی موفق باشند
طلوع نیوز ۲۲ فبروری ۲۰۱۵ سارا بهایی ۴۰ سال سن دارد و از ۲ سال قبل در شهر مزارشریف راننده‌گی می‌کند، او می‌گوید درآمد روزانه‌اش از ۵۰۰ تا یکهزار افغانی است و با این پول زنده‌گی خود را به پیش می‌برد.

 ایران تفاهم‌نامه معاونت زنان با مرکز تحقیقات سوءمصرف مواد در خصوص اعتیاد زنان
مهر خانه ۱۸ فبروری ۲۰۱۵ رییس مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: به سفارش معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری برخی از مطالعات این معاونت در خصوص اعتیاد زنان و امور خانواده، توسط مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، جمع‌آوری و پژوهش می‌شود.

 حق زبان مادری
روزنامه شرق ۲۳ فبروری ۲۰۱۵ «وقتی ما زبان مادری را از انسان‌ها دریغ می‌کنیم، بر وفق همه نظام‌های ارزش‌گذاری، مرتکب خطا می‌شویم.» این نخستین جمله مصطفی ملکیان، فیسلوف اخلاق و پژوهشگر برجسته علوم انسانی است.

 ایران پرستارانی در لباس سفید و روزگاری سیاه
مجله هفته ۲۳ فبروری ۲۰۱۵ پرستاری یکی از مشاغلی است که در حوزه پزشکی و سلامت تعریف می‌شود اما متاسفانه معاش دریافتی پرستاران در برابر سختی و دشواری حرفه آن‌ها بسیار ناچیز بوده و این موضوع اعتراض پرستاران در گوشه و کنار جهان را در برداشته است.

  فرهنگ و جامعه

اطلس زیبایی: سفر یک عکاس در سراسر جهان برای تصرف تنوع فرهنگی از طریق تصاویر زنان
ایندیپندنت ۱۹ فبرری ۲۰۱۵ اطلس زیبایی یک پروژه ای است که با هدف به چالش کشیدن آرمان های زیبایی تحمیل شده توسط صنعت مجله مد زنان ایجاد شده است. عکاس رومانیایی میهایلا نوروک در جستجوی زیبایی متنوع زنان به ۳۷ کشور جهان سفر کرده است. “من بسیاری از جوانان را می بینم که تلاش می کنند کس دیگری باشند به جای اینکه خودشان باشند و ژن منحصر به فرد و زمینه ی فرهنگی خود را حفظ کنند. پیام من به این جوانان این است که اصل همیشه از کپی بهتر است”.

 سخن رانی پاتریشا آرکت در باره ی حقوق زنان در مراسم اسکار
پولیتیکو ۲۲ فبرری ۲۰۱۵ پپاتریشیا آرکت: برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به خاطر بازی در فیلم «پسر بچگی»، در لحظه دریافت جایزه‌اش در دفاع از برابری جنسیتی گفت: «این جایزه را تقدیم می‌کنم به تمام زنانی‌که مالیات‌دهندگان و شهروندان این ملت را به دنیا آورده‌اند؛ ما برای حقوق برابر دیگران جنگیده‌ایم، حالا، نوبت ماست که دستمزد و حقوق برابر برای زنان را یک‌بار برای همیشه به دست بیاوریم». سخنان او مورد تشویق بسیار از سوی زنان حاضر در مراسم اسکار، از جمله جنیفر لوپز و مریل استریپ قرار گرفت.

 ایران نماز جمعه تهران: بر روی کنسرت‌ها و فیلم‌ها نظارت بیشتری باید باشد
شهرزاد نیوز ۲۰ فبروری ۲۰۱۵ خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران آیت الله محمد علی موحدی کرمانی بود و در این مورد  می گوید “باید دقت کرد افرادی که در خبرگان راه می‌یابند، صددرصد تمام وجودشان اطاعت از ولی امر باشد و اطاعت از ولی امر را پر کرده باشد تا وظیفه خودشان را به بهترین شکل انجام دهند”

 فرانسه زندگی دو کودک کولی در قالب فیلمی مستند
یورو نیوز ۲۰ فبروری ۲۰۱۵ داستان فیلم دو کودک به نامهای واقعی «اسپارتاکوس» و «کساندرا» بطور غیرقانونی در یک سیرک زندگی می کنند؛ همراه با زن بند باز جوانی که سعی می کند به آنها کمک کند. پس از مدتی مقام های دولتی به وجود آنها پی می برند و این دو کودک در مقابل انتخابی غیرممکن قرار می گیرند: اینکه یا به پدر و مادرشان که در خیابانها زندگی می کنند، بپیوندند و یا بپذیرند که به عنوان فرزند خوانده در خانواده ای دیگر بزرگ شده و به مدرسه بروند.

 «پریدن از ارتفاع کم»؛ زنی که سکوت اش را شکست
ایران وایر ۱۶ فبرری ۲۰۱۵ “پریدن از ارتفاع کم” ساخته حامد رجبی در بخش پانورامای جشنواره برلین (دومین بخش مهم این جشنواره، پس از مسابقه) با تماشاگران مشتاقی روبرو شد که شاهد فیلم متفاوتی از سینمای ایران بودند؛ یک فیلم رئالیستی سرد درباره یک زن که جایزه فیپرشی، انجمن بین المللی منتقدان فیلم را در این بخش به دست آورد.

 ترکیه ذهن یک متجاوز چگونه کار می‌کند؟
بی بی سی فارسی ۲۱ فبروری ۲۰۱۵ راهپیمایی‌های اعتراض آمیز گسترده ‌ای در سراسر ترکیه سازمان یافت و هشتگ نام این دختر بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بار به کار رفت. ولی شبکه‌های اجتماعی همچنین شاهد رونق هشتگ‌های دیگری هم بود، مربوط به زنانی که از تجربیات خود از بدرفتاری جنسی و تجاوز سخن گفته بودند.

   سیاست

سفر بانوی اول افغانستان به ایالات متحده امریکا
ایندیپندنت ۲۰ فبرری ۲۰۱۵ با لهجه نرم  فرانسوی، خنده ای ملایم و ظاهری غربی، بانوی اول افغانستان این هفته اولین حضور عمومی خود را در ایالات متحده، ۵ ماه پس از انتخابات شدن شوهرش اشراف غنی به عنوان رییس جمهور افغانستان، توجه مخاطبین واشینگتون را به خود جلب کرد. این استقبال گرم به شدت از واکنش هایی که رولا غنی زن مسیحی لبنانی الاصل در کشورش دریافت کرد، به شدت در تضاد بود. زمینه مذهبی او همراه با دیدگاه مدرنش به جامعه، موجب انتقاد و خصومت در جامعه ی مسلمان سنتی و مردسالار افغانستان شده است.
افغانستان رولا غنی: مذاکره با طالبان صورت نگرفته و زنان جزء آن نیستند

 فرار سه دختر نوجوان بریتانیایی به ترکیه؛ خانواده ها و مقام های امنیتی، نگران پیوستن آنها به داعشند
بی بی سی ۲۲ فبروری ۲۰۱۵ خانواده اقصی محمود، دختر بریتانیایی که پارسال برای جهاد به سوریه رفته، می گویند پلیس می توانست با کنترل فعالیت هایش در شبکه های اجتماعی، از تلاش هایش برای جذب نیرو جلو گیری کند. در روزهای اخیر، سه دختر نوجوان بریتانیایی به ترکیه رفته اند و احتمال می رود که می خواهند به گروه دولت اسلامی یا داعش در سوریه بپیوندند.

 حقوق زنان و نمایندگی سیاسی: دستاوردهای گذشته و چالش های آینده
پرییو دسمبر ۲۰۱۴ چگونه می توان مشارکت سیاسی و نمایندگی زنان را افزایش داد، در انتخابات پارلمانی آینده و فراتر از آن؟ مهم ترین مسائل استراتژیک در رابطه با برابری جنسیتی چه هستند؟ آیا موارد پیگرد قانونی خشونت علیه زنان بهتر است از طریق نهاد های تخصصی پیگیری شود یا از طریق اصلاح کل سیستم قضایی؟ موقعیت فضای سیاسی برای اصلاحات در قانون خانواده چیست، و چه اصلاحاتی (ازدواج، طلاق، حضانت و یا ارث) برای بهبود بخشیدن به وضعیت زنان افغان نقش عمده ای دارند؟ این سوال های کلیدی در رابطه با حقوق و نمایندگی سیاسی زنان در سمپوزیوم اسلو که در ماه دسمبر ۲۰۱۴ برگزار شد مورد بحث قرار گرفتند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

بیشتر از او بپرس، واکنش هالیوود به سکسیسم
توانا ۲۳ فبرری ۲۰۱۵ امسال، دقایقی پیش در مراسم فرش قرمز جشن اسکار ریز ویترسپون، که کاندید بهترین بازیگر زن برای فیلم «وحشی» (Wild) اعلام شده است، در سنت هر ساله فرش قرمز و در شبکه‌های اجتماعی از هوادارانش خواست که به عنوان یک بازیگر زن از او بیشتر بپرسند و فقط به دنبال کلیشه‌های جنسیتی مانند مدل و طراح لباس و جواهرات نباشند.

 تعارض هویت جنسیتی زنان خانه‌دار بیش‌تر از زنان شاغل/ چه عواملی در این تعارض هویتی مؤثر است؟
مهر خانه ۲۳ فبروری ۲۰۱۵ امروزه یکی از موضوعات اساسی که بخشی از مباحث اندیشمندان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی را به خود اختصاص داده، مقوله هویت است. پرسش از کیستی و هویت افراد و ملت‌ها، از دغدغه‌های فکری بشر در طول تاریخ بوده است.

 چه کسی به جای من حرف می زند؟
بیدار زنی ۱۸ فبروری ۲۰۱۵ در دهه گذشته ۵۸ میلیون دختر زیر ۱۸ سال (از هر سه دختر یکی) در کشورهای درحال توسعه مجبور به ازدواج شده‌اند. ازدواج‌هایی که مغایر با قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های حقوق کودک است. همچنین بر اساس آمار به‌دست‌آمده نزدیک به ۱۵ میلیون دختربچه (از هر ۹ دختر یکی) در سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی در این کشورها مجبور به ازدواج شده‌اند.

 ازدواجی با آینده‌ای نامعلوم
روزنامه قانون ۱۸ فبروری ۲۰۱۵ ازدواج سفید برای اولین بار در غرب مطرح و بعد از مدتی به یک شیوه رایج تبدیل شد. در کشورهای توسعه‌یافته افراد به کلیسا نمی‌روند و مراسم رسمی ازدواج که همه به صورت سنتی و عرفی آن را انجام می‌دهند، اجرا نمی‌کنند و در نهایت با یک توافق لسانی بین طرفین، به یک نوع هم‌زیستی مسالمت‌آمیز می‌رسند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: اطلاعات روز ،بی بی سی ، افغانستان رو ، صدای آمریکا، خبرگزاری جمهور ، بیدار زنی، مجله پارلمان اروپایی،صحبت های تد ایکس،رادیو فرانسه، شهرزاد نیوز ، خبرگزاری جمهور، سلام وطندار ، مهر خانه ، کلید گروپ، یورو نیوز، مهرخانه، گاردین، روزنامه شرق، مجله هفته، ایندیپندیت، پولیتیکو، ایران وایر، طلوع نیوز ، مهر خانه، پرییو، دویچه وله، بهار نیوز، اسیای میانه آنلاین، شهرزاد نیوز، توانا، روزنامه قانون، دیده بان حقوق بشر

شماره ۸۴ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: