منبع: بی بی سی فارسی

سازمان دیدبان حقوق بشر، از دولت افغانستان خواسته است تا در گفت‌وگوهای آینده صلح با طالبان، حضور زنان افغان در تیم مذاکره‌کننده را نادیده نگیرد.

150202135821_afghan_woman_640x360_bbc_nocredit

دیدبان حقوق بشر روز یکشنبه ۱۰ حوت/اسفند با انتشار بیانیه‌ای به نقل از هیثر بار، پژوهشگر ارشد حقوق زنان در این سازمان، نوشته است که در صورت ادامه گفت‌وگوهای صلح در افغانستان، تمام طرف‌های دخیل باید “حضور معنادار” زنان افغان را در روند این گفت‌وگوها تضمین کنند.

خانم بار همچنین از محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خواسته است که با شامل کردن زنان در ترکیب تیم مذاکره‌کننده دولتی، از “حقوق بشر، بخصوص حقوق زنان” پاسداری کند.

دولت وحدت ملی افغانستان در هفته‌های اخیر تلاش‌ها برای گفت‌وگو با مخالفان مسلح و دست‌یابی به صلح را شدت بخشیده است.

حدود یک هفته پیش عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، در نشست کابینه این کشور گفت که “مذاکرات با نمایندگان گروه طالبان می‌تواند ظرف چند روز آینده شروع شود.”

سازمان دیدبان حقوق بشر با اشاره به این گفته‌های آقای عبدالله، تاکید کرده است که دولت افغانستان تاکنون “هیچ برنامه روشنی برای بیشتر کردن نقش زنان در سطوح تصمیم‌گیری و سازوکارهای حل منازعات” ارائه نکرده است.

این سازمان همچنین گفت است که در گفت‌وگوهای پیشین صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان “شفافیت بسیار کمی” وجود داشته که این سبب شده است تا نهادهای جامعه مدنی و فعالان حقون زن در این کشور نتوانند نگرانی‌ها و پیشنهادهای خود را برای تضمین حقوق بشر در توافقات احتمالی، به دولت افغانستان منتقل کنند.

دیدبان حقوق بشر به عنوان نمونه، به مسئله “جرایم جنگی” و “جرایم علیه بشریت” اشاره کرده و گفته است که در حال حاضر فعالانی که به دنبال اجرای عدالت در این زمینه هستند، “فرصتی واقعی برای اطمینان از این که موضوع بخشش افرادی که دست به چنین جرایمی زده‌اند، روی میز گفت‌وگوها نخواهد بود، در اختیار ندارند.”

فعالان حقوق زن در سال‌های گذشته بارها از دولت افغانستان به خاطر عدم حضور پررنگ زنان در روند گفت‌وگوهای صلح با مخالفان انتقاد کرده‌اند.

اواخر نوامبر سال گذشته، نهاد بین‌المللی آکسفام در گزارشی با عنوان ” پشت درهای بسته”، از سهیم نبودن زنان افغان در روند صلح افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

بر اساس این گزارش “در ۲۳ دور از گفت‌وگوهای صلحی که از سال ۲۰۰۵ میان دولت افغانستان و گروه طالبان انجام شده، تنها در دو مورد یک زن به نمایندگی از دولت حضور داشته، اما در مذاکرات میان جامعه جهانی و طالبان در این مدت هیچ زنی شرکت نداشته است.”

آکسفام همچنین از دولت افغانستان خواسته است که در مذاکرات، مدیریت و رهبری روند صلح به زنان افغان سهمی ۳۰ درصدی بدهد و هر ساله گزارشی در مورد پیشرفت‌های زنان و روند صلح منتشر کند.

گفتنی است که در حال حاضر تنها ۸ زن در میان ۶۸ عضو شورای عالی صلح افغانستان که بالاترین مرجع رسمی برای پیشبرد روند صلح در افغانستان است، حضور دارند.