iran

 asasasas

 آتنا فرقدانی در پی اعتصاب غذا و وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان منتقل شد

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

صالح مرادی از دراویش شیراز بازداشت شد
مجذوبان نور ۶ اسفند ۱۳۹۳ صالح مرادی از فعالان حقوق دراویش گنابادی ساعتی پیش توسط عده‌ای مامور لباس شخصی بازداشت شد.

 اعدام ۲۱ زندانی در سه روز در ایران
رادیو زمانه ۱۳۹۳ اعدام ۲۱ زندانی در زندان‌های عادل‌آباد شیراز، بم و بندرعباس صورت گرفته و منابع دولتی درباره آن سکوت کرده‌اند.
اعدام دو شهروند در ملاء عام

 دستگیری ۲۰ هزار نفر در ایران به دلیل فعالیت‌های سایبری
ایران وایر ۸ اسفند ۱۳۹۳ کمال هادیان‌فر، رئیس «پلیس فتا» جمهوری اسلامی گفته است که از زمان راه‌اندازی این پلیس تاکنون بیش از ۲۰ هزار «مجرم» سایبری دستگیر شده‌اند.

 تجمع معلمان معترض در تهران، خوزستان و چند استان ایران
بی بی سی ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ شماری از معلمان ایران در اعتراض به “تبعیض بین کارکنان دولت و کمی بودجه آموزش و پرورش” در تهران، خراسان رضوی، خوزستان و چند استان دیگر تجمع کردند.

 مدیرمسئول روزنامه اعتماد «مجرم» شناخته شد
خبرنگاران ایران ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات گفت: در جلسه امروز دادگاه مطبوعات، مدیرمسئول روزنامه اعتماد به اتهام نشر مطالب خلاف واقع از طریق نشر اکاذیب با هدف تشویش افکار عمومی، مجرم شناخته شد.

     زندان

نامه امیر حکمتی به رئیس دیوان عالی
ایران وایر ۳ اسفند ۱۳۹۳ از تابستان ۹۰ تاکنون، پرونده امیر میرزا حکمتی، آمریکایی ایرانی تباری که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شد، به یکی از نقاط توجه دیپلماتیک و حقوق بشری تبدیل شده است.

 تجمع حامیان محمدعلی طاهری در مقابل دادگاه انقلاب
بی بی سی ۶ اسفند ۱۳۹۳ ماموران یگان ویژه پلیس و لباس شخصی، تجمع ده ها نفر از حامیان محمدعلی طاهری در مقابل دادگاه انقلاب در تهران را مورد حمله قرار داده و تجمع کنندگان را پراکنده کردند.

 بی‌خبری از وضعیت مستندساز جوان ایرانی، اردشیر احمدی
جرس ۶ اسفند ۱۳۹۳ در حالی که نزدیک به دوماه از بازداشت اردشیر احمدی مجری و مستند ساز ایرانی-کانادایی در دهم دی‌ماه میگذرد، همچنان هیچ نهادی مسئولیت بازداشت وی را بر عهده نگرفته است و خانواده و نزدیکان وی نیز تاکنون درباره جزئیات وضعیت وی سکوت کرده اند.

 آتنا فرقدانی، فعال مدنی زندانی، ‘در پی اعتصاب غذای طولانی به بیمارستان منتقل شد’
بی بی سی ۸ اسفند ۱۳۹۳ وکیل آتنا فرقدانی، هنرمند نقاش و فعال مدنی زندانی در ایران، می‌گوید که موکلش بعد از هجده روز اعتصاب غذا در بیمارستان بستری شده است.

 درخواست دو زندانی متهم به محاربه برای اعمال قانون جدید مجازات اسلامی و نجات از حکم اعدام
کمپین بین المللی حقوق بشر ایران ۸ اسفند ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به وضعیت دو زندانی به نام های محسن و احمد دانشپور مقدم که به اتهام محاربه از طریق هواداری و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق در سال ۸۸ به اعدام محکوم شده اند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این دو زندانی از سال ۱۳۹۲ تاکنون بارها به مراجع قضایی نامه نوشته اند تا با اعمال مفاد قانون جدید مجازات اسلامی از حکم اعدام تبرئه شوند با این حال تقاضای آنها تاکنون بی پاسخ مانده است.

 حسین رونقی ملکی به زندان بازگردانده شد
سحام نیوز ۹ اسفند ۱۳۹۳ حسین رونقی ملکی، فعال مدنی که در سال‌های گذشته بنا به اتهامات سیاسی در زندان بود، بار دیگر به زندان اوین بازگردانده شد.

 وضعیت نگران‌ کننده مسعود باستانی در بیمارستان
سحام نیوز ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ این روزنامه‌نگار زندانی، این روزها به علت حمله قلبی و ضعف اعصاب سمت چپ بدن، دربیمارستان بستری است.

 ۲۰ کودک خردسال در زندان زنان قرچک ورامین نگهداری می‌شوند
ملی مذهبی ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ۲۰ کودک زیر دو سال و ۳۶ مادر باردار و یا دارای کودک شیرخوار در شرایط بسیار نامناسب بهداشتی در زندان قرچک ورامین نگهداری می‌شوند و از سوء تغذیه رنج برده و هیچ امکان رفاهی ندارند.

    دفاع از حقوق بشر

وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر نشده است
بی بی سی ۶ اسفند ۱۳۹۳ به گزارش یک سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر، از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی وضعیت حقوق بشر شهروندان ایران در مقایسه با قبل بهتر نشده است.
سازمان عفو بین الملل: چشم‌انداز حقوق بشر در سال آینده مبهم است

 حق دفاع از شهروندان فقط با استقلال نهاد وکالت تامین می شود
مرکز حامیان حقوق بشر ۷ اسفند ۱۳۹۳ با فرا رسیدن  هفتم اسفند، روز وکیل “تریبون آزاد وکلا”، وکلای مرکز حامیان حقوق بشر ، با انتشار بیانیه ای بر اصل استقلال وکیل و نهاد وکالت، تاکید کرده و  این اصل را لازمه تامین حقوق شهروندان ازجمله حق دفاع قانونی از ایشان دانست. هفتم اسفند  سالروز ثبت لایحه استقلال کانون وکلاست  که در تاریخ ۱۳۳۱ و با پافشاری دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت، تصویب شد.

 نامه به دو وزیر پس از مرگ ۸ کارگر: تاکنون برای کاهش حادثه کار چه کرده اید؟
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۷ اسفند ۱۳۹۳ کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور روز ۳۰ بهمن ماه در اعتراض به کشته شدن ۸ کارگر ساختمانی در اصفهان طی نامه ای به وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی آنها را مقصران اصلی این حادثه و همچنین مسئول زندگی ۲ میلیون کارگر ایرانی خوانده اند.

 آتنا فرقدانی در اعتصاب غذا است
امنستی ۹ اسفند ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه نسبت به وضعیت هنرمند زندانی آتنا فرقدانی که در اعتصاب غذا است، ابراز نگرانی کرد.

     زنان

پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض، حق و خواسته ما زنان است
جرس ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ کانون شهروندی زنان، در آستان روز جهانی زن، به عنوان یکی از نهادهای جامعه مدنی زنان، با صدور بیانیه‌ای خواسته است تا “توجه دولت یازدهم و به ویژه معاونت امور زنان ریاست جمهوری و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام را بار دیگر به موضوع پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان جلب و تحقق آن را که به دلایل غیرمنطقی، نزدیک به دو دهه به تعویق افتاده، یادآور شود.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

عمق تالاب انزلی به کمتر از یک متر رسیده است
رادیو زمانه ۵ اسفند ۱۳۹۳ تالاب انزلی در شمال ایران در وضعیتی بحرانی به سر می‌برد. مدیر‌کل اداره حفاظت از محیط زیست استان گیلان، روز سه‌شنبه پنجم اسفند ماه گفته است که عمق این تالاب به کمتر از یک متر رسیده و بخشی از آن نیز خشک شده است. تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴، ۹ متر عمق داشته است.

 ۵۴۷ شهر ایران دچار بحران آب است
سحام نیوز ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با توجه به بارش‌های پیش بینی شده در روزهای باقی مانده امسال و نیز فروردین واردیبهشت ۹۴ وهم‌چنین با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه احتمال کاهش تعداد شهرهای با تنش آبی درآینده وجود دارد.
۴۰درصد’ شبکه توزیع آب ایران فرسوده است
«وضعیت قرمز» برای تامین آب آشامیدنی سه شهر ایران

 خطر انقراض گونه های جانوری و گیاهی
خبرگزاری مهر ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ روند انقراض گونه‌های زیستی،به دلیل بدرفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود‌ با سرعت نگران کننده‌ای افزایش یافته و با حذف هر گونه جانوری از چرخه طبیعت کره خاکی یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

     فرهنگ 

لغو کنسرت علیرضا قربانی به دلیل “اعتراض امت حزب‌الله”
دویچه وله ۷ اسفند ۱۳۹۳ با وجود موافقت فرماندار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد چناران، دادستان این شهرستان با برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در دانشگاه آزاد گلبهار مخالفت کرد. در ماه‌های اخیر در ایران چندین کنسرت به دلایل مختلف لغو شده‌اند.

   سیاست

علی مطهری: ممنوع شدن تصویر خاتمی خلاف عقل و قانون است
بی بی سی ۹ اسفند ۱۳۹۳ علی مطهری، نماینده مجلس از ممنوع شدن انتشار تصویر محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران در رسانه‌ها انتقاد کرده و گفته “این کار به نفع اوست و اقبال مردم به آقای خاتمی را بیشتر می‌کند.”
آیت‌الله خامنه‌ای درگذشت خواهر محمد خاتمی را به مادر متوفی تسلیت گفت

 اوباما طرح کنگره برای دخالت در مذاکره هسته‌ای ایران را وتو می‌کند
رادیو زمانه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، طرحی را وتو خواهد کرد که کنگره در نظر داشت در رابطه با مذاکره هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران به تصویب برساند.

 رحیمی به مرخصی آمد !
دنیای اقتصاد ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ در حالی که کمتر از دو هفته از اعزام معاون اول دولت سابق به زندان برای اجرای حکم او می‌گذرد، به گزارش انتخاب روز گذشته محمدرضا نادری وکیل مدافع رحیمی از پیگیری برای مرخصی محمدرضا رحیمی خبر داد. در همین حال روز گذشته خبرگزاری آریا خبر داد که محمدرضا رحیمی به مرخصی آمده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، مجذوبان نور، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، خبرنگاران ایران، ایران وایر ، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، سازمان گزارش‌گران بدون مرز

 هفت روزنامه ایران شماره ۸۷

پیوست‌ها: