منبع: بی بی سی فارسی 
130731144416_un_logo_640x360_unitednations_nocredit

گزارش سالانه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، تعداد موارد اعدام در ایران را “نگران کننده” دانسته و از این کشور انتقاد کرده که به “وعده” خود مبنی بر بهبود حقوق اقلیت های قومی و مذهبی عمل نکرده است.

این گزارش، که سه شنبه ۱۲ اسفند، از سوی دفتر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به “شورای حقوق بشر” ارسال شده، نگرانی های سازمان ملل در مورد وضعیت زنان، روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و اجتماعی و اقلیت های قومی و مذهبی را تشریح کرده است.

گزارش تصریح دارد که ایران در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۴ میلادی، حداقل ۵۰۰ نفر و “احتمالا بسیار بیشتر از این تعداد” را اعدام کرده و محاکمه اکثر اعدام شدگان به طور منصفانه انجام نشده است. گزارش سازمان ملل در عین حال می افزاید که حدود ۸۰ درصد اعدام شدگان، دارای جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده اند.

سازمان ملل در بخشی از متنی که در تشریح وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرده، آورده که دبیرکل این سازمان “عمیقا” نگران تعداد بالای اعدام ها در ایران، از جمله اعدام “زندانیان سیاسی و افراد زیر ۱۸ سال” است.

این نهاد بین المللی، همچنین از اینکه وعده حسن روحانی رئیس جمهور ایران مبنی بر “افزایش حفاظت از تمام گروه های مذهبی و اصلاح قوانین تبعیض آمیز علیه اقلیت ها” محقق نشده، ابراز نگرانی کرده است.

در بخشی از گزارش امروز آمده است که در ایران، “افرادی که خواستار شناسایی بیشتر حقوق فرهنگی و زبانی خود هستند، در معرض مجازات های سخت و از جمله اعدام قرار دارند”.

گزارش، همچنین وضع ممنوعیت های حرفه ای علیه وکلای مدافع فعال در زمینه های حقوق بشری، آزار فعالان حقوق بشر، بدرفتاری با دستگیرشدگان، نگه داری طولانی مدت آنها در سلول انفرادی بدون دسترسی به وکیل و صدور احکام اعدام به خاطر “محاربه” و “فساد فی الارض” مورد انتقاد قرار گرفته است.

سازمان ملل در عین حال یادآور شده که ایران، نسبت به گذشته همکاری بیشتری در اجرای پیمان های بین المللی حقوق بشری انجام داده و از کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان برای سفر به ایران دعوت کرده، هرچند همچنان، اجازه سفر گزارشگر حقوق بشر به ایران را نداده است.

به تصریح گزارش، ایران همچنین به ۲۴ سوال از مجموع ۲۹ پرسشی که سازمان ملل در زمینه های مشخص حقوق بشری از این کشور پرسیده پاسخ نداده است.

گزارش سازمان ملل در حالی منتشر شده که نشست شورای حقوق بشر این سازمان، که از دوشنبه ۱۱ اسفند شروع به کار کرده، در حال بررسی پرونده ایران در این شوراست.

امروز و در دومین روز برگزاری این نشست، قوه قضاییه ایران به خانواده ۶ زندانی کُرد سنی خبر داد که برای آخرین ملاقات با آنها قبل از اجرای حکم اعدام، به زندان رجایی شهر کرج بروند.