افغانستان

 zanan.j.af

ده ها تن از فعالان جامعه مدنی با پوشیدن چادری در کابل در اعتراض به خیایان آزاری و خشونت علیه زنان در برابر دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تجمع کردند./ منبع عکس: خبرگزاری بخدی

  موارد نقض فاحش حققو بشر

گروه های مسلح غیرقانونی در افغانستان پشتوانه رسمی دولتی دارند
خبرگزاری بخدی/ ۲ حوت ۱۳۹۳ سازمان دیده‏بان حقوق بشر که مقر آن در امریکا است با انتشار گزارش تازه از آنچه این سازمان حمایت دولت افغانستان از گروه های مسلح غیرقانونی خوانده به شدت اظهار نگرانی کرده است. کشتار غیر نظامیان، تجاوز جنسی، آدم ربایی، دزدی و درگیری های فرقه ای از موارد است که افراد مسلح غیر مسوول متهم به انجام ان هستند کشتار غیر نظامیان، تجاوز جنسی، آدم ربایی، دزدی و درگیری های فرقه ای از موارد است که افراد مسلح غیر مسوول متهم به انجام آن هستند.
پنج کارمند یک نهاد خیریه توسط مردان مسلح در ارزگان ربوده شدند

 تلاش‌ بزرگان قومی برای رهایی ۳۰ مسافر ربوده‌شده، بی‌نتیجه پایان یافت
اطلاعات روز/ ۹ حوت ۱۳۹۳ تلاش‌های بزرگان قومی ولایت زابل و ولسوالی جاغوری ولایت غزنی برای رهایی ۳۰ مسافر ربوده‌ شده، بی‌نتیجه پایان یافت‌. ظفر شریف، ولسوال جاغوری در گفت‌و‌گوی تیلیفونی گفت، تلاش‌های دو شبانه‌روزی ریش‌سفیدان ولسوالی جاغوری و منطقه‌ی رسنه‌ی ولسوالی گیلان غزنی برای رهایی این افراد نتیجه ندادند.
آغاز عملیات نظامی برای رهایی ۳۰ گروگان در جنوب افغانستان

 ۲ خانواده که مردان تفنگدار بستگان آنها را کشته‌اند از رییس‌جمهور عدالت می‌خواهند
طلوع نیوز/ ۱۲ حوت ۱۳۹۳ دو خانواده که مردان تفنگدار چند تن از آن ها را در ولایتهای تخار و سرپل کشته‌اند به کابل آمده و از رییس جمهور عدالت می‌خواهند. عضو یکی از این خانواده‌ها می‌گوید که مردان تفنگدار همسر، ۲ دختر و یک پسرش را در ولایت سرپل کشتهاند و از سوی دادگاه نخستین محکوم به اعدام شدهاند، اکنون حلقه‌هایی در کابل برای رهایی آنان تلاش دارند.

 رییس اجرایی: وضعیت محابس و چگونگی رسیدگی به زندانیان اسف بار است
خبرگزاری پژواک/ ۱۱ حوت ۱۳۹۳ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با اسف بار خواندن وضعیت زندان‌ها و چگونگی رسیدگی به زندانیان در کشور، به ادارات مربوط حکومت هدایت داد تا به این مشکلات به صورت جدی رسیدگی کنند. دفتر مطبوعاتی ریاست اجرایی حکومت درخبرنامه‌ای گفته است که این موضوع در نشست امروز دوشنبه شورای وزیران مطرح شد.

  زنان

ریاست جمهوری افغانستان: چهار زن عضو کابینه جدید خواهند بود
بی بی سی/ ۹ حوت ۱۳۹۳ دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که سران دولت وحدت ملی افغانستان روی تشکیل کابینه جدید به توافقاتی دست یافته اند. محمد اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه تصمیم گرفته اند وزرای حکومت حامد کرزی در کابینه جدید، جایی نخواهند داشت.

 تبادلۀ زنان جنگ‌جویان خارجی با سه کارمند یک نهاد در فاریاب
خبرگزاری خامه/ ۱۰ حوت ۱۳۹۳ گزارش‌ها از ولایت شمالی فاریاب می‌رسانند که سه‌تن از کارکنان نهادهای مددرسان در این ولایت با سه زن جنگ‌جویان ازبکستانی تبادله شده‌اند. احمد جاوید بیدار، سخن‌گوی ولایت فاریاب روز گذشته رهایی سه‌تن از زنان ازبکستانی را که دوهفته‌پیش در منطقۀ کتکم، بخش‌هایی از شهر میمنه بازداشت گردیده بودند تایید می‌کند ولی در مورد رهایی کارمندانی که از سوی طالبان ربوده شده‌اند اظهار نظر نکرد.

 دیده بان حقوق بشر: زنان افغان باید در گفت‌وگوهای صلح دخیل باشند
بی بی سی/ ۱۰ حوت ۱۳۹۳ سازمان دیدبان حقوق بشر، از دولت افغانستان خواسته است تا در گفت‌وگوهای آینده صلح با طالبان، حضور زنان افغان در تیم مذاکره‌کننده را نادیده نگیرد.

 فرار دختر هجده ساله از چنگ طالبان در نورستان
اطلاعات روز/ ۹ حوت ۱۳۹۳ طالبان به‌تازگی در ولایت نورستان دختران را وادار به پیوستن به این گروه می‌کنند. هدف از این کار طالبان هنوز مشخص نشده؛ اما این گروه قبلاً دختران را در هلمند به طور اجباری برای انجام حملات انتحاری جذب کرده‌ است. در حال حاضر نگرانی از این است که دامنه‌ی چنین فعالیت‌های شورشیان افزایش پیدا کند.

 موارد قتل زنان در هرات افزایش یافته است
صدای امریکا/ ۱۰ حوت ۱۳۹۳ مسوولان ریاست امور زنان ولایت هرات از افزایش قتل زنان در آن ولایت ابراز نگرانی کرده می گویند که عملکرد ضعیف نهادهای اطلاع رسان باعث شده است تا نوعیت خشونت علیه زنان در آن ولایت تغییر یابد.
یک دختر جوان خودش را به دار آویخت
زنان پولیس افغانستان در مبارزه با فرهنگ زن‌ستیز
دفتر حقوق بشر هلمند: روزانه یک مورد خشونت علیه زنان ثبت می‌شود

    حامیان و فعالان

بار دیگر سروصدای افشای جنایت‌کاران جنگی؛ تاکید حقوق بشر برای نشر گزارش ترسیم منازعه
خبرگزاری خامه/ ۱۲ حوت ۱۳۹۳ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تصمیم دارد تا پس از نهایی‌شدن کابینۀ حکومت وحدت ملی گزارش ترسیم منازعه را در توافق با دولت افغانستان نشر کند. سیما سمر، رییس این کمیسیون گفته است از آغاز کار حکومت وحدت ملی تا اکنون برای نشر این گزارش تلاش نکرده، چون حکومت اول باید مسؤولیت تامین امنیت کمیسیون و کارکنان آن را به دوش بگیرد.

 افغانستان یک عکاس خبری را شش ماه زندانی کرده است
بی بی سی/ ۱۰ حوت ۱۳۹۳ این سازمان در گزارشی از وضعیت مهاجران افغان در شهرهای مختلف پاکستان به شدت ابراز نگرانی کرده است. فلیم کین، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است که دولت پاکستان نیابد مهاجرانی که اسناد قانونی ندارند را مورد آزار و اذیت قرار دهد. او گفته است: «حکومت مرکزی باید بر مقام‌های محلی در ایالت‌های پاکستان فشار وارد کند تا مهاجران را به زور اخراج نکنند».
رییس جمهوری، فرمان عفو نجیب الله مسافر عکاس خبری را صادر کرد
اتحادیه ملی ‍ژورنالیستان افغانستان مصوبه اخیر شورای امنیت ملی را محکوم می کند

 فعالان مدنی: فاجعه پنجشیر بسیار گسترده است
۸ صبح/ ۱۰ حوت ۱۳۹۳ شماری از فعالان جامعه مدنی با انتقاد از کندی روند نجات آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی از جمله آسیب‌دیدگان برف‌کوچ در ولایت پنجشیر، می‌گویند در صورتی‌که به آسیب‌دیدگان به موقع رسیدگی نشود و مردم از مناطق در معرض خطر دور ساخته نشوند، میزان تلفات انسانی بیشتر خواهد شد.

فیفا: فهرست سیاه و سفید درد انتخابات را درمان نمی‌کند
۸ صبح/ ۱۲ حوت ۱۳۹۳ به‌دنبال اعلام کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی مبنی ‌بر تهیه یک فهرست طولانی از کارمندان نهادهای انتخاباتی که در تقلب‌های انتخاباتی دست داشته‌اند، موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، فیفا، می‌گوید که تنها با وارد کردن نام کارمندان نهادهای انتخاباتی در «فهرست سیاه و سفید» درد انتخابات درمان نمی‌شود.

 اعتراض باشندگان بلخ به اختطاف مسافران
۸ صبح/ ۱۱ حوت ۱۳۹۳ شماری از فعالان مدنی و باشندگان بلخ در یک راهپیمایی اعتراضی در شهر مزارشریف اختطاف مسافران در ولایت زابل را محکوم کردند و از دولت خواهان پیگیری پرونده اختطاف آنان شدند. این معترضان از حکومت وحدت ملی خواستند که برای رهایی مسافران از چنگ ربایندگان اقدام جدی کند تا آن‌ها از چنگال ربایندگان نجات پیدا کنند.

 اتحادیه ملی ‍ژورنالیستان افغانستان مصوبه اخیر شورای امنیت ملی را محکوم می کند
رادیو کلید/ ۱۲ حوت ۱۳۹۳ اتحادیه ملی ‍ژورنالیستان افغانستان مصوبه اخیر شورای امنیت ملی را محکوم می نماید. براساس این مصوبه پس از این تنها دفتر مطبوعاتی وزارت داخله می تواند جزییات رویداد های امنیتی را  با رسانه ها شریک سازد. در خبرنامه  آمده است که  تنها دفتر مطبوعاتی وزارت داخله نمی تواند اطلاعات رویداد های امنیتی ۳۴ ولایت کشور  را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

     حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

 بیش از ۱۰هزار کارمند کمیسیون های انتخاباتی در تقلبات دست داشتند!
خبرگزاری جمهور/ ۱۰ حوت ۱۳۹۳ مسوولین در کمیسیون شکایات انتخاباتی می گویند که نزدیک به ۲۰ عضو دایمی و بیش از ۱۰هزار کارمند موقت کمیسیون های انتخاباتی در تخطی ها و تقلبات انتخابات گذشته دست داشته اند.

 رییس خدایداد که بود و چرا اعدام شد؟
اطلاعات روز / ۹ حوت ۱۳۹۳  ییس خدایداد صبح امروز در زندان پل چرخی اعدام شد. حسیب الله صدیقی سخنگوی ریاست امنیت ملی به رسانه ها گفته است که: “رییس خدایداد اعدام شد. و ما به زودی در این مورد اعلامیه ی مطبوعاتی نیز منتشر خواهیم کرد.”

 چهار هزار خانواده را حوادث طبیعی تهدیدمی کنند
باختر / ۱۳ حوت ۱۳۹۳ چهار هزار خانواده در بلخ زیر تهدید حودث طبیعی قرار دارد.رحمت الله زاهد رییس اداره ملی آمادگی با حوادث ولایت بلخ به آژانس باختر گفت: چهار هزار خانواده در این ولایت با فرارسیدن فصل بهار  و آغاز  باران های موسمی در این فصل زیر تهدید سیلاب‏ها قرار دارند.

    جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
دو انفجار در ننگرهار افغانستان هشت کشته به جا گذاشت. ده سرباز و چهار غیرنظامی افغان در حمله انتحاری ولایت هلمند کشته شدند. یک کشته و سه زخمی در حمله‌ی انتحاری در کابل.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
۱۱ طالب در عملیات نیروهای افغان در ولایت سرپل کشته شدند. ۲۴ عضو داعش در زابل کشته شدند. ۲۱ طالب شورشی در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در کندز کشته شدند.

 صدیقى: در عملیات ذوالفقار حدود ۴٠٠ مخالف مسلح دولت کشته شده است
پژواک/١٠حوت ۱۳٩٣ وزارت امور داخله، از کشته شدن نزدیک به ۴٠٠ مخالف مسلح دولت در عملیات “ذوالفقار” و معرفى ١۴ پولیس در پیوند به حمله بر قوماندانی امنیۀ لوگر، به دادستانی خبر داد. عملیات ذوالفقار، از سوى نیروهای امنیتی در ولایات هلمند، کندهار و شماری از ولایات دیگر انجام شده است.
وزارت دفاع: در عملیات ذوالفقار ۱۳۶ مخالف مسلح حکومت کشته شدند

 والی قندوز: ۷۰ جنگ‌جوی داعش از پاکستان وارد قندوز شده‌اند
اطلاعات روز/١٠حوت ۱۳٩٣ محمد‌عمر صافی، والی قندوز از وارد شدن ۷۰ جنگ‌جوی داعش از پاکستان به این ولایت خبر داد و گفت، اکنون این افراد با نیروهای امنیتی در حال نبرد هستند. آقای صافی دیروز گفت که افراد گروه دولت اسلامی یا داعش در ولسوالی‌های دشت ارچی و چهار دره‌ی ولایت قندوز جابه‌جا شده‌اند.

 در یکسال گذشته بیشتر از ۱۵۶۰۰ تن از اردوی ملی فرار کرد
خبرگزاری رشد/ ١۳حوت ۱۳٩٣ بازرس خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) تازه ترین آمار تشکیلاتی اردوی ملی افغانستان را در گزارشی که به روز سه شنبه انتشار یافت، فاش ساخت. فرمانده عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان، قبلاً این آمار را سری تثبیت نموده بود اما این کار با انتقاد شماری از اعضای کنگره امریکا مواجه شده بود.

   سیاست

وزارت خارجه: توضیحات سفیر پاکستان قناعت‌بخش نبود
اطلاعات روز/ ۱۱ حوت ۱۳۹۳ به دنبال توقیف تعدادی از دیپلمات‌های افغانستان در خیبر پشتونخوای پاکستان، وزارت خارجه‌ سفیر پاکستان در کابل را برای توضیحات در این زمینه احضار کرد. ظاهراً توضیحات سفر پاکستان در این زمینه قناعت‌بخش نبوده و مسئولان وزارت خارجه‌ دیروز گفتند، باید انگیزه‌ی این کار به طور دقیق روشن شود.

 مذاکرات در مورد احیای دهیلز واخان آغاز شده است
خبرگزاری رشد/ ۱۲ حوت ۱۳۹۳ رییس جمهور کشور می گوید که مذاکرات در مورد احیای دهیلز واخان با چین جریان دارد و حکومت افغانستان در نظر دارد تا با احداث خط آهن از واخان الی هرات، آسیای مرکزی را با چین وصل کند.

 ۲۴ دیپلمات افغان بازنشسته شدند
بی بی سی/ ۱۲ حوت ۱۳۹۳ وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که ۲۴ دیپلمات این کشور را بازنشسته کرده است. احمد شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارت، در یک نشست خبری در کابل گفت که ۱۱ تن از سفیران این کشور نیز در جمع این دیپلمات‌ها هستند.

   فرهنگ

سایه شوم ناامنی بر باستان‌شناسی افغانستان
رادیو فرانسه/ ۱۰ حوت ۱۳۹۳ انتشار ویدئویی از گروه “دولت اسلامی” که در آن مجسمه‌های باستانی عراق توسط اعضای این گروه تخریب می‌شد، بار دیگر تخریب تندیس‌های بودا در بامیان توسط طالبان را به یاد آورد؛ تندیس‌های بزرگی که در دل کوه ساخته شده بودند و شهرتی جهانی داشتند.

 کنسرت خیابانی برای کمک به قربانیان برفکوچ
صدای آلمان/ ۱۱ حوت ۱۳۹۳ چند تن از هنرمندان افغانستان کنسرتی را در شهر کابل به راه انداختند و از این طریق از مردم خواستند تا با آسیب دیدگان برفکوچ در این کشور کمک کنند. هفته گذشته بیش از ۳۰۰ تن بر اثر برفکوچ در افغانستان جان باختند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۶

 

پیوست‌ها: