زنان-690x259

 434

اعتراض به افزایش خشونت و تجاوز علیه زنان در هند منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان  قتل زنان در هرات افزایش یافته است
صدای آمریکا ۳ مارچ ۲۰۱۵ مسوولان ریاست امور زنان ولایت هرات از افزایش قتل زنان در آن ولایت ابراز نگرانی کرده، می گویند که عملکرد ضعیف نهادهای اطلاع رسان باعث شده است تا نوعیت خشونت علیه زنان درآن ولایت تغییر یابد.اما آگاهان مسایل حقوقی عدم تطبیق درست قانون بر مجرمین و نبود امنیت در مناطق دوردست را دلیلی بر افزایش قتل زنان در هرات عنوان می کنند.
افغانستان یک بانوی هژده ساله عصر روز گذشته در تالقان مرکز ولایت تخار خود را حلق‌آویز کرد
افغانستان  تجاوز یک ملا به دختری خردسال

افغانستان کشته و زخمی‌شدن پنج زن در یک انفجار در فاریاب
خامه فارسی ۳ مارچ ۲۰۱۵ عبدالرزاق کاکر، ولسوال ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب گفته‌است که این روی‌داد صبح روز گذشته در روستای غولیان این ولسوالی اتفاق افتاده و دوخانم در آن کشته و سه‌تن‌شان زخمی گردیده‌اند. به گفتۀ آقای کاکر این روی‌داد پس از آن رخ داده که این زنان به خاطر دیدن شوهران‌شان به یک پاس‌گاه امنیتی نیروهای مردمی رفته بودند.گزارش‌ها می‌رسانند اعضای خانه‌واده‌های این خانم‌ها یک شب پیش در پاس‌گاه امنیتی به دلیل نامشخصی ناپدید شده بودند و پس از آن‌که آنان به خاطر آگاهی از این موضوع به محل روی‌داد آمدند، انفجار رخ داده‌است.

 افغانستان حملات علیه آموزش دختران در حال افزایش است
دفتر حقوق بشر سازمان ملل ۹ فبرری ۲۰۱۵ مطالعه جدید منتشر شده توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل نشان می دهد که حملات علیه  دسترسی دختران به آموزش به صورت نگران کننده ادامه دارند. این گزارش با عنوان “حمله علیه دسترسی دختران  به آموزش” ارزیابی حملات به مدارس دختران و پیامد های این حملات بر روی زندگی دختران است. این گزارش، آماده شده توسط  بخش حقوق بشر زنان  و جندر (WRG)، به برسی اطلاعات موجود در این زمینه می پردازد. با توجه به داده های سازمان ملل متحد، تنها در سال ۲۰۱۲، حدود ۳،۶۰۰ حمله الیه موسسات آموزشی، معلمان و دانش آموزان دختر صورت گرفته است.
پاکستان آسیه بی‌بی، قربانی دیگری از قانون کفرگویی
بریتانیا ۷۰درصد کارگران جنسی پیش از این معلم یا پرستار بودند

 حجاب برای توریست‌‌ها در مالزی اجباری شد
خبرگزاری افغان ایرکا ۳ مارچ ۲۰۱۵ مالزی سال گذشته میلادی شاهد حضور بیش از ۲۶ میلیون گردشگر خارجی از نقاط مختلف جهان بود و این کشور از این راه بیش از ۲۳ میلیارد دالر درآمد کسب کرد.ایالت ترنگانو مالزی نیز سال ۲۰۱۳ میلادی شاهد حدود چهار میلیون گردشگر بود و پیش بینی شده بود تعداد گردشگران این ایالت در سال جاری میلادی به بیش از پنج میلیون برسد.

       دفاع از حقوق بشر

زنان پولیس افغانستان در مبارزه با فرهنگ زن‌ستیز
اطلاعات روز ۳مارچ ۲۰۱۵  در جنگ آرمان‌های غربی و واقعیت‌های موجود در افغانستان، تلاش در راستای بهبود وضعیت زنان از طریق استخدام آنان در نیروهای پولیس، اغلب نتیجه‌ی معکوس داده است.

 عدالت برای قربانیان خشونت جنسیتی در سومالی
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد ۲۵ فبرری ۲۰۱۵ خشونت جنسیتی یکی از چالش های عمده در سومالی محسوب می شود. به گفته بهسان سعید، متخصص پیشگیری از خشونت جنسیتی، “سیستم مدیریت اطلاعات خشونت جنسیتی حمایت شده توسط صندوق جمعیت سازمان  ملل متحد نشان می دهد که تجاوز جنسی و جسمی ۹۰ درصد تمام حوادث گزارش شده در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ را تشکیل می دهند”. اغلب اوقات، قربانیان تجاوز جنسی و دیگر اشکال خشونت جنسیتی کلاله، تروما و دیگر پیامدهای خشونت را تحمل می کنند. بسیاری از آنها جایی را ندارند که برای گرفتن پشتیبانی بروند و متجاوزین اکثرا از مجازات فرار می کنند.

 ایران بیانیه کانون شهروندی زنان در آستانه «روز جهانی زن»
کانون شهروندی زنان ۲۶ فبروری ۲۰۱۵ پیوستن به کنوانسیون”رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW)”، حق ما، رأی ما و خواسته ما زنان است.

 کودکان
افغانستان
“خرید و فروش دختران و قاچاق موادمخدر از چالش هاى عمدۀ اطفال است”
خبرگزاری پژواک ۲ مارچ  ۲۰۱۵ اجلاس “شوراى ملى اطفال” جهت رسیدگى به مشکلات اطفال، درحالى برگزار شد که این آینده سازان، عمده ترین مشکلات شانرا خرید و فروش دختران توسط قاچاقبران، قاچاق موادمخدر و لت و کوب خود عنوان میکنند.

 در حمله انتحاری علیه نماینده ننگرهار دو کودک افغان کشته شدند
بی بی سی فارسی ۲۷ فبروری ۲۰۱۵ فریدون مهمند نماینده مجلس افغانستان از ولایت ننگرهار روز جمعه از یک حمله انتحاری جان سالم به‌در برد.گزارش شده است در این حمله چهار غیرنظامی از جمله دو کودک کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شده اند.

افغانستان دستگیری ۵ آدم ربا در بلخ و آزادی یک کودک ۱۴ ساله
افغانستان رو ۱ مارچ ۲۰۱۵  نیروهای امنیتی ولایت بلخ توانستند در عملیاتی ویژه یک گروه آدم ربا را که ۵ نفر بودند شناسایی و دستگیر کنند.یک پسر ۱۴ ساله در شهر مزارشریف ۱۰ روز پیش از مقابل منزلش توسط مردان ناشناس اختطاف شده بود.نیروهای کشفی پولیس بلخ از طریق سمع مکالمات اختطافچیان و تثبیت محل اختطاف نیروهای امنیتی شب شنبه ۲۸ فبروری در ساحه حوزه نهم امنیتی شهر مزار شریف وارد یک منزل شده و موفق به آزادی پسر ۱۴ ساله ای شدند که دست و پایش با زنجیر بسته بود.
استرالیا کودکان در مراکز پناهجویان در معرض آزار جنسی قرار گرفته‌اند

 کلیشه‌های جنسیتی؛ بازی، کار، کودک
رادیو زمانه ۲۳ فبرری ۲۰۱۵ به عنوان والدین یک دختر یا پسر کوچک، باید از خطر کلیشه‌های جنسیتی و تاثیر آن‌ها در شکل‌گیری شخصیت کودک، انتخاب‌ها و تصمیم‌هایی که راه و زندگی‌ آینده او را مشخص می‌کنند، آگاه باشید. مطمئن باشید پرورش و تربیت کودکی که ارزش‌ برابری را شناخته است و می‌تواند به همه موضوعات فراتر از جنسیت خودش و دیگران فکر کند، از او فرد موفق‌تری می‌سازد. ممکن است فکر کنید نقش شما در برداشتن مرزبندی‌های جنسیتی چندان موثر نیست، چون با همه تلاش‌هایی که در خانه برای ایجاد یک مدل ارزش‌گذاری‌نشده می‌کنید، باز هم باورهایی در جامعه وجود دارد که فرزندتان خواه ناخواه آنها را دریافت می‌کند، مثلا هر چقدر تلاش می‌کنید تا بین رنگ‌های دخترانه و پسرانه تفاوتی قایل نشوید، فرزندتان این موضوع را آن‌طور که در مهد کودک یا مدرسه آموزش می‌دهند باور می‌کند.

  قوانین و لوایح

پانزده سال پس از تصویب سند ۱۳۲۵: زنان، صلح و امنیت
رادیو زمانه ۲۶ فبرری ۲۰۱۵ امسال پانزدهمین سالگرد قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل است؛ سندی بین‌المللی درباره زنان، صلح و امنیت که اکتبر سال ۲۰۰۰ به تصویب سازمان ملل رسید. هدف قطعنامه، تأکید بر اهمیت نقش زنان در پیش‌گیری از جنگ‌ها، ایجاد صلح، کمک‌های بشردوستانه و روند بازسازی پس از جنگ است. با این حال، این سند در میان کنشگران زن در ایران بازتابی نداشته و در مورد آن فعالیت چندانی دیده نشده است. برعکس آن زنان افغان شاید به دلیل جنگ جاری و طولانی در این کشور، بسیار فعال در مورد آن عمل کرده‌اند.

 ایران اما و اگرهای قانون مرخصی شیردهی زنان شاغل
مهرخانه ۲ مارچ ۲۰۱۵ طبق قانون «ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی» دستگاه‌های دولتی موظف‌اند تسهیلات لازم را برای تغذیه شیرخواران با شیر مادر در جوار محل کار کارکنان زن ایجاد کنند. همچنین مادران مجاز هستند روزی یک ساعت از وقت اداری خود را به تغذیه کودکانشان با شیر خود اختصاص دهند که این وقت جزو ساعت کاری آنها محسوب می‌شود و برای این ساعت نیازی به اخذ مرخصی نیست.

حقوق مدنی و سیاسی

گزارش دولت افغانستان به پنجاه‌ونهمین اجلاس کمیسیون مقام زن
مهرخانه ۱ مارچ ۲۰۱۵ دولت افغانستان در سه بخش گزارش خود را ارایه کرده است: «دستاوردها»، «چالش‌ها و فرصت‌ها» و نیز «آمار و شاخص‌ها».در بخش دستاوردها مهم‌ترین موضوع مورد توجه این دولت، مقابله با خشونت علیه زنان است که به بررسی اقدامات انجام‌گرفته؛ از جمله تصویب قوانین و مقررات و نیز راهبردهای اجرایی پرداخته شده است. برخی از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در حوزه زنان در کشور افغانستان عبارت‌اند از: تصریح به حقوق زنان در قانون اساسی افغانستان و دیگر قوانین از جمله قانون محو خشونت علیه زنان (۱)، قانون حمایت از خانواده (۲)، تأسیس کمیسیون مستقل حقوق‌بشر (۳)، کمیسیون عالی محو خشونت علیه زنان (۴) و کمیسیون بررسی موارد اذیت و آزار جنسی زنان و کودکان (۵). برخی موارد مذکور بنا بر اهمیت، قدری تفصیلی‌تر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 راه دشوار پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان
مدرسه فمینیستی ۵ مارچ ۲۰۱۵ در حال حاضر بیش از ۱۹۱ کشور عضو کنوانسیون هستند اما هنوز ایران به کنوانسیون نپیوسته است. البته طرح پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در دو دوره زمانی متفاوت مطرح شد. اولین دوره در اواخر دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، زمانی که بازسازی کشور پس از جنگ در اولویت برنامه های دولت قرار داشت. در این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی با الحاق ایران به کنوانسیون مخالفت کرد. دور دوم طرح پیوستن ایران به کنوانسیون مصادف بود با دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی. در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۲ مجلس با پیوستن ایران به کنوانسیون موافقت کرد اما شورای نگهبان مصوبه مجلس را تأیید نکرد. در نتیجه هم اکنون ایران در کنار سومالی و سودان جزو کشورهایی است که به کنوانسیون ملحق نشده است.

 افغانستان دخترِ طالب در صفوف پولیس
سلام وطندار ۳ مارچ ۲۰۱۵ نجیبه ۱۸ سال دارد و از ولسوالی قوش‌تپۀ ولایت جوزجان است؛ او در غیاب پدرش که به خدمت طالبان درآمده بود، برای نجات از فقر، تأمین مخارج خانواده و گریز از ستم طالبان تصمیم گرفت پولیس شود.

 افغانستان افزایش حضور زنان در رهبری شرکت‌ها
سلام وطندار ۳ مارچ ۲۰۱۵ بر بنیاد یک بررسی تازه، حضور زنان در رهبری شرکت‌ها افزایش یافته است. این بررسی که توسط اتاق تجارت و صنایع افغانستان انجام شده، نشان می‌دهد که سهم زنان در رهبری شرکت‌ها ۱۵ تا ۱۸ درصد بالا رفته است. عتیق‌الله نصرت، رییس اجرایی اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که از سال ۲۰۱۲، این اتاق سروی‌هایی در مورد فعالیت‌های اقتصادی بانوان انجام می‌دهد و داده‌های این بررسی‌ها حاکی از افزایش حضور بانوان در عرصه‌های اقتصادی اند.

 معاون وزیر آموزش و پرورش: ۳۰ در صد زنان ایرانی بی‌سواد هستند
شهرزاد نیوز ۳ مارچ ۲۰۱۵ معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، با بیان اینکه توانایی خواندن و نوشتن، مهارت روخوانی قرآن و درک و فهم آن و کاربردش در زندگی به معنای سواد محسوب میشود و اگر کسی این توانایی را نداشته باشد، بی سواد تلقی میشود، در مورد وضعیت سواد در کشور گفت: زنان روستایی بالاترین نرخ بیسوادی را دارند و ۳۰ درصد زنان بالای ۶ سال بی سواداند در حالی که زنان در سن ۳۰ تا ۴۹ سال عمدتا مادر هستند و نقش سواد در تربیت فرزند و کیفیت سطح زندگی نقش بسزایی را ایفا می کند.

سازمان بین المللی کار بیانیه ای را در رابطه با برابری جنسیتی در دنیای کار و مقاله ای را در مورد ” شکاف دستمزد مادری” صادر خواهد کرد
سازمان جهانی کار ۲۶ فبرری ۲۰۱۵ به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارچ)، سازمان بین المللی کار (ILO) یادداشتی را منتشر خواهد کرد که ارزیابی پیشرفت در دستیابی به برابری جنسیتی در دنیای کار از زمان تصویب برنامه اقدام پکن در سال ۱۹۹۵ تا به امروز را ارائه خواهد داد. علاوه بر این، سازمان بین المللی کار مقاله ای را در مورد “شکاف دستمزد مادری” که تفاوت دستمزد بین مادران و زنان بدون فرزند را بررسی می کند منتشر خواهد کرد.

 تلاش جوانان افغان برای دسترسی به تحصیلات و زندگی بهتر پس از سال ها آشفتگی
گاردین ۲ مارچ ۲۰۱۵ حدود ۳،۰۰۰  جوان افغان پس از سپردن امتحان ورودی وارد دانشگاه کابل میشوند. نوریه، یکی از شرکت کنندگان امتحان ورودی دانشگاه  توضیح می دهد که چرا جوانان افغان به آموزش عالی بیشتر علاقه مند شده اند. “اول از همه، برای مردم فقیر کار پیدا کردن بدون آموزش عالی دشوار است. در مرحله دوم، مردم افغانستان برای مدتی طولانی در جنگ به سر برده اند و حالا می خواهند پیشرفت کنند”. در افغانستان تعداد افراد جوان که برای تحصیل در دانشگاه تلاش می کنند در حال افزایش است، اما تعداد مشاغل برای حمایت از آنها رو به کاهش است.

  فرهنگ و جامعه

افغانستان لباس آهنی یک زن در خیابان‌های کابل در اعتراض به آزار خیابانی، 
بی بی سی فارسی ۲۸ فبروری ۲۰۱۵ هفته گذشته کبرا خادمی، هنرمند افغان، اعتراضش به اذیت و آزار زنان در اماکن عمومی افغانستان را به شکلی متفاوت به نمایش گذاشت. او با اجرای یک نوع هنر مفهومی درخیابان به نام “زره”، یک نیمتنه آهنی به قالب بدنش روی لباس‌هایش پوشید و به خیابان‌های کابل رفت. اجرای هنری خانم خادمی با واکنش‌های بسیاری رو به رو شد. برخی شجاعت او را ستودند و از او به خاطرخلاقیتش در طرح مساله مزاحمت‌های خیابانی علیه زنان تشکر کردند اما گروهی هم کار او را نوعی تروج فساد نامیدند و گفتند با چنین حرکاتی، دلیل بیشتری برای اذیت زنان و دختران پیدا می‌کنند و چنین اقداماتی را در نهایت به ضرر زنان دانستند.

 ایران مسیح علی‌نژاد برنده جایزه حقوق زنان تشکل ژنو شد
بی بی سی ۲۴ فبرری ۲۰۱۵ مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار ایرانی و گرداننده صفحه فیس بوک “آزادی یواشکی زنان ایرانی” به عنوان برنده جایزه حقوق زنان “تشکل ژنو برای دموکراسی و حقوق بشر” در سال ۲۰۱۵ برگزیده شد. خانم علی‌نژاد در سخنرانی پیش از اهدای این جایزه حقوق بشری گفت:  “پنج سال روی مرگ و اعدام و کشته شدگان تمرکز کرده ام و گزارش تهیه کرده ام از کسانی که آنها هم صدایی نداشتند. حجاب هم مهم است چون زنان زیادی در ایران رسانه ای برای اعتراض به حجاب اجباری ندارند.”

 ترکیه زنانی که در دفاع از خود کسی را می کشند از عدالت بی بهره اند
المونیتور ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ کشتن زنان در ترکیه مشکلی اساسی شده است. به گفته گروه ما قتل زنان را متوقف خواهیم کرد دست کم ۲۹۴ زن در سال ۲۰۱۴ کشته شدند. ۶۰% از آنها را همسران و دوستانشان کشتند. روی دیگر سکه، زنانی هستند که شوهرانشان را می کشند. آماری در این زمینه وجود ندارد، اما پژوهش هایی انجام شده. در یکی از پژوهش ها که نگارنده (استاد علوم سیاسی) با یک روانشناس در سال ۲۰۱۱ در میان زنان محکوم انجام دادند، با ۳۰ زن  مصاحبه کردیم که شوهر یا دوستشان را کشته بودند. همه آنها گفتند مردان مقتول آزارشان می دادند. بعضی از آنها از خشونت جسمانی و بعضی از تعدی جنسی سخن گفتند. همه در سن جوانی ازدواج کرده بودند، تحصیل نکرده و بی مهارت بودند. فقط یکی از آنها توانسته بود شوهرش را به خاطر آزار جسمانی به دادگاه ببرد. این بار قاضی زن را به خانه فرستاده و توصیه کرده بود: «روبوسی و آشتی کنید.» بعضی از زنان سعی کرده بودند خودکشی کنند.

 مسابقه اسکی دختران در بامیان افغانستان
بی بی سی سومین دور مسابقه اسکی زنان در ولایت بامیان برگزار شد. هدف از برگزاری این مسابقه تشویق زنان برای حضور در رشته‌های مختلف ورزشی و معرفی جاذبه‌های گردشگری بامیان اعلام شده است.

 ژنو تصاویر یک نمایشگاه: عدالت و توسعه پایدار در تصاویر
گاردین ۲ مارچ ۲۰۱۵ با نظر داشت این که دستور کار پایداری به نزدیکی جایگزین اهداف توسعه هزاره خواهد شد، سازمان بین المللی توسعه قانون نمایشگاهی را در ژنو برای برجسته ساختن اهمیت حاکمیت قانون در زمینه ی توسعه برگزار کرده است. این نمایشگاه موضوعات مختلفی را از جمله حقوق زنان در افغانستان و دسترسی مناطق روستایی هند به برق را تحت پوشش قرار داده است.

   سیاست

دیدبان حقوق بشر: زنان افغان باید در گفت‌وگوهای صلح دخیل باشند
بی بی سی فارسی ۱ مارچ ۲۰۱۵ سازمان دیدبان حقوق بشر، از دولت افغانستان خواسته است تا در گفت‌وگوهای آینده صلح با طالبان، حضور زنان افغان در تیم مذاکره‌کننده را نادیده نگیرد. دیدبان حقوق بشر روز یکشنبه ۱۰ حوت/اسفند با انتشار بیانیه‌ای به نقل از هیدر بار، پژوهشگر ارشد حقوق زنان در این سازمان، نوشته است که در صورت ادامه گفت‌وگوهای صلح در افغانستان، تمام طرف‌های دخیل باید “حضور معنادار” زنان افغان را در روند این گفت‌وگوها تضمین کنند. خانم بار همچنین از محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان  خواسته است که با شامل کردن زنان در ترکیب تیم مذاکره‌کننده دولتی، از “حقوق بشر، بخصوص حقوق زنان” پاسداری کند.

 افغانستان تبادل سه جنگجوی زن ازبکستانی با ۳ کارمند اختطاف شده درفاریاب
افغانستان رو ۱ مارچ ۲۰۱۵ چند کارمند خارجی که چندی قبل در  ولایت فاریاب توسط مخالفان مسلح دولت اختطاف شده بودند،  با سه جنگجوی ازبکستانی  تبادله  و آزاد شدند. احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب گفت که از میان ۴ کارمند اختطاف شده یک نفر به قتل رسیده و بقیه با وساطت بزرگان محلی آزاد شده اند. او آزادی ۳ زن ازبکستانی که دوهفته پیش از ۵ کیلومتری شهر میمنه مرکز فاریاب در منطقه ” کت کم ” دستگیر شده بود را تایید می کند.

 مشکلی با تعیین سهمیه زنان نداریم
روزنامه شرق ۵ مارچ ۲۰۱۵ بحث سهمیه را اگر قانون تعیین کند، باید اجرا شود اما به‌جز آن، این بستگی به خود مجموعه‌ها دارد. در انتخابات مجلس به‌دلیل اینکه در حوزه‌های انتخابیه، خیلی جاها تک‌نماینده است، نمی‌شود به راحتی سهمیه تعیین کرد.

 ترکیه دختران خبرساز انگلیسی در استانبول +عکس
افغان ایرکا ۳ مارچ ۲۰۱۵ دوربین‌های مدار بسته سه دختر انگلیسی را که در راه پیوستن به گروه داعش بودند در ایستگاه اتوبوس استانبول شکار کردند. «هلن بال» یک مقام مبارزه با تروریسم انگلیس گفت: در سال ۲۰۱۴، ۲۲ زن برای پیوستن به گروه تروریستی داعش از انگلیس به سوریه سفر کردند که از این میان، تنها چهار نفر آن‌ها بالای ۲۰ سال داشتند.وی که هماهنگ کننده ملی در امور سیاستگذاری مبارزه با تروریسم است ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش مسئله پیوستن زنان انگلیسی به داعش گفت: دست‌کم ۵ نفر از این زنان حدود ۱۵ تا ۱۶ سال دارند.
راه و روش زن بودن در “دولت اسلامی”

 میزگرد «مطالبات زنان در ایران» با حضور نوشین احمدی خراسانی و مرضیه آذرافزا
مدرسه فمینیستی ۴ مارچ ۲۰۱۵ برای مطالعه این میزگرد لطفا به لینک خبر مراجعه کنید.

 ایران نسرین مصفا: حضور زنان در مناصب سیاسی یک مساله غیر متعارف تلقی می‌شود
شهرزاد نیوز ۲۸ فبروری ۲۰۱۵ یک استاد دانشگاه، در میزگرد اولین کنگره حزب ندای ایرانیان با عنوان “احزاب؛ آینده سیاسی در ایران”، در خصوص نقش بانوان در جامعه ایران اظهار داشت: حضور زنان در مناسب سیاسی به عنوان یک مسئله غیرمتعارف تلقی می‌شود؛ حضور زنان در مقام‌های بالا به عنوان یک خبر مهم؛ اما همین اتفاق در خصوص مردان به عنوان یک پیش آمد طبیعی تلقی می‌شود.دکتر نسرین مصفا، همچنین گفت که مشارکت اجتماعی زنان یک ارزش مهم است و همچنان این حضور در حوزه‌های مختلف، علی‌الخصوص حوزه سیاست متأثر از یک نگاه سنتی است که “سیاست را عرصه‌ای مختص مردان» می‌داند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

“با هم در حمایت از برابری” به پیشواز هشتم مارچ و سالروز ۳۵ سالگی تصویب سیدا
آرمان شهر ۵ مارچ ۲۰۱۵  انتشارات آرمان شهر در آستانه هشتم مارچ روز جهانی زنان و سالگرد ۳۵ سالگی سیدا جزوه” با هم در حمایت از برابری“را به دو زبان فارسی و پشتو منتشر کرده است و آن را تقدیم به بخشی از رنج دیده ترین زنان جهان یعنی زنان این منطقه می کند.

 «من زن نیستم»!
مدرسه فیمنیستی ۱ مارچ ۲۰۱۵ به هشت مارس، روز جهانی زن نزدیک می شویم. به همین مناسبت رایحه مظفریان گفتگویی با حسین عباسی در رابطه با فیلم مستند وی با نام «من زن نیستم» داشته است که در همین لینک می خوانید: حسین عباسی دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب، مردی از دیار کرخه و کارون است که با سابقه ای طولانی سالهاست مقالاتی با موضوعات مرتبط با زنان به زبان فارسی و عربی می نویسد و یکی از شاخص ترین افرادی است که از دانش زبان عربی خود در معرفی دنیای زنان عرب به ایرانیان بهره می گیرد و این دو جهان را به هم پیوند می دهد.

 پورنوگرافی یا زن‌ستیزی: پورنوگرافیِ برزخی
رادیو زمانه ۲۶ فبرری ۲۰۱۵ «Fifty Shades of Grey» ، کتاب و فیلم هر دو، بزرگداشت دیگرآزاریی است که پایه اساسی پورن امروزی نیز هست، تجلیلِ غریب‌نمایی، احترام‌زدایی و شیْ انگاری زن است . داستان، سوغات جهانی خالی از شفقت، یکدلی و عشق است. شهوانی نمودن قدرت غلو شدهٔ مردانه‌ مرجع سوء ‌استفاده، خوارنمایی، تمسخر و شکنجه زنان است. زنانی که بدون شخصیتی خاص ترسیم شده‌اند و تنها تمنایشان خدمت به ارضای شهوت مرد است. این فیلم‌، همانند«تک تیرانداز آمریکایی» دنیای درنده‌ای را ترسیم می‌کند که در آن انسانهای ضعیف‌تر و آسیب‌پذیر‌تر مخصوص استعمال شدن هستند و قدرتمندان، خداگون‌هایی درنده و متکبر.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره:
اطلاعات روز ،بی بی سی ، افغانستان رو ، صدای آمریکا، تلویزویون یک، رادیو وطندار، خامه فارسی، دفتر حقوق بشر سازمان ملل، خبرگزاری افغان ایرکا، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، خبرگزاری پژواک ، افغانستان رو، رادیو زمانه، مهر خانه، سلام وطندار، شهرزاد نیوز، سازمان جهانی کار ، گاردین، مدرسه فیمنیستی، المونیتور، روز نامه شرق، کانون شهروندی زنان.

شماره ۸۵ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: