11048623_10153236242835555_4338690871258353346_o

سخنرانان مراسم تجلیل از هشت مارچ که در تالار مطبوعات ریاست عمومی اطلاعات فرهنگ شهر هرات برگزار شد با بیان این مطلب از حکومت وحدت ملی خواستند تا با طرح برنامه‏های خاص به منظور بهبود وضعیت زنان، اقدامات عملی را روی دست گیرند.

در این مراسم که روز شنبه، ۱۶ حوت ۱۳۹۳ برابر با ۷ مارچ ۲۰۱۵ از سوی کمیته +۲۵% و سازمان تهمینه در شهر هرات به مناسبت تجلیل از هشتم مارچ، روز همبستگی زنان جهان تدویر یافت محبوبه جمشیدی رئیس امور زنان هرات نقش زنان را در عرصه های مختلف حائز اهمیت دانست.

خانم جمشیدی در بخشی از سخنان خود وضعیت کنونی زنان در کشور را شرح داده با توجه به حضور گسترده زنان در انتخابات ریاست جمهوری از حکومت وحدت ملی خواست تا به منظور بهبود وضعیت زنان و تنظیم پست های دولتی و اعاده حقوق زنان برنامه های اساسی روی دست گرفته شود.

سخنران بعدی، ماریا بشیر نیز از زنان به عنوان قشری نام برد که همواره آسیب‏های اجتماعی آنان را تهدید نموده است. خانم بشیر از دولت وحدت ملی و جامعه بین المللی خواست تا به تعهدات مطرح شده خود پایبند باشند. او گفت هنوز هم با حقوق و امتیازات زنان معامله صورت می گیرد.

خانم بشیر با انتقاد از روحیه زن‏ستیزانه در مردان گفت حضور زنان در پست‏های دولتی محدود شده است. او از زنان خواست تا به منظور دستیابی به حقوق خود متعهدانه عمل نمایند.

سمیه رامش نماینده مردم هرات در پارلمان نیز گفت هنوز هم زنان با گذشت سال ها از حکومت جدید و انتخابی با مشکلات زیادی مواجه هستند. رامش گفت: بسیاری از زنان با مشکلات عدیده ناشی از فقر مواجه بوده و در نقاط مختلف کشو را ازحق تعلیم و تربیه برخوردار نیستند.

او با اشاره به اقدام کسانی که در محدود شدن حق حضور زنان در شوراهای ولایتی، سهمیه انان را محدود ساخته اند اظهار کرد این افراد کسانی هستند که به ارزشهای انسانی پایبند نیستند.

محمد انورمتین کارشناس امور فرهنگی اجتماعی مقام ولایت، چهارمین سخنران این برنامه، با اشاره به مشکلات فراروی زنان در هرات رفع این مشکلات را مستلزم ایجاد تغییرات فکری و اقدام عملی از سوی زنان دانست. او بهبود حکومت داری و ریشه‏کن ساختن فساد اداری را در رفع مشکلات کنونی زنان موثر دانسته گفت تا زمانی که فعالیتهای زیر بنایی در رفع این مشکلات روی دست گرفته نشود زنان آسیب پذیر خواهند بود.

شریفه شهاب نماینده کمیسیون مستقل حقوق بشر، عدم آگاهی زنان از دستورات دین مبین اسلام و عدم حمایت دولتمردان از این قشر را از مشکلات عمده زنان عنوان کرد. او از زنان خواست تا با استفاده از فرصت های بدست آمده و افزایش سطح اگاهی خود سهم خود را در فعالیتهای مختلف بهبود بخشند.

دراین مراسم خانم ثریا محتسب‏زاده نماینده نهادهای مدنی نیز با توسل به آیات اسلامی از زنان خواست تا با حفظ ارزشهای ملی و اسلامی حضور خود را در اجتماع منسجم ترسازند. او برتعهد و وحدت بین زنان بخاطر بهبود وضعیت شان نیز تاکید کرد.

اقای فصیحی از فعالین حقوق زن نیز در جمع بندی خود با تاکید بر نقش تربیت، بستر خانواده را در رفع تبعیض و محو خشونت علیه زنان، مهم دانست.

همزمان با تجلیل از هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان و معرفی کمیته دفاع از حق +۲۵% زنان که به ابتکار بنیاد آرمان شهر و همکاری و حمایت نهادهای مدنی ایجاد شده است، امروز از کتاب “با هم در حمایت از برابری” متن مصور و رنگی کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان به زبان های فارسی و پشتو از انتشارات آرمان شهر نیز رونمایی و توزیع شد. در این مراسم بیش از صد و پنجاه نفر از نهادهای جامعه مدنی، فعالان حقوق زنان، اهل فرهنگ و ادب و دانشجویان شرکت کرده بودند.