haft195730_women_stand_chained_together_outside_the_supreme_court_during_a_protest_in_san_salvador-2

روز جهانی زن ۸ مارچ مبارک!
عکس: اولیس رودریگز/رویترز در وبگاه عفو بین الملل

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

سازمان ملل: در شرق اوکراین ۶ هزار نفر کشته شده‌اند

نهادهای دولتی
روسیه نگذارید بهار به زمستان بدل شود
عفو بین الملل ۶  مارچ ۲۰۱۵ در پی قتل بوریس نمتسوف، مشخص شده که روسیه وارد دوران تازه ای می شود. دورانی که قتل یک رهبر معترض ممکن است. دوران بی بندوباری. این جو نارواداری انتقاد سالهاست که در جریان است. فرهنگ فراگیر معافیت از مجازات، نبود آشکار اراده سیاسی برای سپردن ناقضان حقوق بشر به عدالت، همگی به ایجاد این جو کمک کرده اند. ما روزانه شاهد رشد این تبلیغات افترازنی از رسانه های دولتی و توهین به دگراندیشان متفاوت از خط کرملین بوده ایم.

عربستان سعودی ۱۰ حقیقت ظالمانه فرای پرونده رائف بدوی
عفو بین الملل ۵ مارچ ۲۰۱۵ فردا هشت هفته از روزی می گذرد که دولتمردان عربستان سعودی رائف بدوی، وبلاگ نگار و فعال، را که اتهام «توهین به اسلام» و ایجاد مجمع آنلاین بحث سیاسی به ۱۰ سال زندان و ۱۰۰۰ ضربه شلاق محکوم است، تازیانه زدند. اما مورد او فقط نوک کوه یخ است. تحقیق عفو بین الملل این ۱۰ حقیقت تلخ را در باره این کشور پادشاهی نشان می دهد: مجازات های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز؛ افزایش اعدام ها، گردن زنی در انظار عمومی؛ سرکوب فعالان و مدافعان حقوق بشر؛ نبود فضای انتقاد؛ تبعیض سامان مند علیه زنان و دستگیری زنان حامی رانندگان زن؛ شکنجه منظم در زندان؛ دستگیری و بازداشت خودسرانه؛ تبعیض ریشه دار دینی؛ اخراج دسته جمعی کارگران مهاجر؛ منع دیدار سازمان های مستقل حقوق بشری و تنبیه فعالان و خانواده هایی که با این سازمان ها تماس می گیرند.

مصر رشد مرگ زندانیان نشان از تعدی گسترده در کلانتری قاهره دارد
۴ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: مرگ شماری از زندانیان شکنجه و شرایط وحشتناک حبس در کلانتری بخش ماتاریا در قاهره را آشکارکرده است. دست کم سه تن هفته پیش درگذشتند. دو تن در یک روز جان باختند و به اعلام پزشک قانونی یکی از جنازه ها دارای آثار شکنجه و بدرفتاری بود. بر اساس اطلاعاتی که عفو بین الملل گردآوری کرده، از آپریل ۲۰۱۴ دست کم نه زندانی در این کلانتری جان باخته اند. با وجود این، تاکنون تحقیقات دقیقی انجام نشده و هیچ کس پاسخگو نبوده است.

مصر یک اسلامگرای حامی اخوان المسلمین اعدام شد
اندونزی دو شهروند استرالیایی برای اجرای حکم اعدامشان به مکانی دیگر منتقل شدند

عاملان غیردولتی
سودان جنوبی شورشیان مسلح صدها پسر‌بچه را ربودند
عراق نیروهای گروه «حکومت اسلامی» شهر اشکانی «هترا را تخریب کردند»
نیجریه حملات تروریستی ده‌ها کشته برجای گذاشت

     عدالت

جمهوری دمکراتیک کنگو حکم دادگاه تجدید نظر در پرونده لوبانگا راه را برای اجرای احکام غرامت دادگاه بین المللی جزایی باز می کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ مارچ ۲۰۱۵ شعبه استیناف دادگاه بین المللی جزایی دیروز حکم خود را در باره غرامت درپرونده توماس لوبانگا صادر کرد. لوبانگا در سال ۲۰۱۲ به اتهام به کارگیری کودک سربازان در درگیری های جمهوری دمکراتیک کنگو محکوم شد. شعبه استیناف اصول پرداخت غرامت به قربانیان را مشخص کرد و حکم داد که طرحی برای عرضه غرامت جمعی تنظیم شود. فدراسیون و سازمان های عضو آن در کنگو (ASADHO, Groupe Lotus  و Ligue des électeurs) از تعهد این شعبه دادگاه به پیگیری غرامت تجلیل کردند.

کامبوج دو متهم جدید در دادگاه های فوق العاده کامبوج
۵ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در کامبوج (ADHOC) اعلام کردند: اتهام های جنایت های علیه بشریت که علیه دو تن از کادرهای خمر روژ مطرح شده تحول مثبتی است اما نگرانی در باره مداخله های سیاسی و نبود شفافیت در دادگاه ها هنوز باعث نگرانی است. سازمان های ما گفتند: این تحول پیام دلگرم کننده ای برای در حدود ۲۰۰۰ قربانی دارد که بیش از ۴۰ سال در انتظار عدالت بوده اند.

     حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا غرض ورزی نژادی در پلیس ـ در فرگوسن و فراتر از آن
دیده بان حقوق بشر ۴ مارچ ۲۰۱۵ دو گزارش مهم دولت آمریکا در این هفته منتشر شد که هر دو به انگیزه رویدادهای فرگوسن در ایالت میسوری در آگوست گذشته به مشکل ریشه دار تبعیض نژادی در نظام عدالت کیفری آمریکا می پردازند. یکی از این گزارش ها که خلاصه یافته های تحقیق شش ماهه وزارت دادگستری در باره عملکردهای اداره پلیس فرگوسن است، پلیس فرگوسن را متهم می کند که با استفاده از زور افراطی و رهگیری های نالازم سالها «به طور منظم حقوق اساسی سیاهان شهر را نقض کرده است.» گزارش دیگر گزارش مقدماتی تیم انتصابی رییس جمهوری اباما در باره برقراری نظم پلیس در قرن ۲۱ است که به طور کلی تر به اجرای قانون در کشور می پردازد. این گزارش نیز نیاز به توجه به سیاست های تبعیض نژادی را تشخیص می دهد و مشخص می کند که فرگوسن به یقین تنها منطقه کشور نیست که در آن سیاست های عدالت کیفری تاثیر نامتناسبی بر سیاهان آمریکایی می گذارند.

تاجیکستان مخالفان در خطر جدی در پی ترور رهبر مخالف در ترکیه
۶ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: دوستان عمر علی کوواتف، عضو بنیانگذار یک گروه مخالف در تاجیکستان، در پی قتل او در استانبول در شب گذشته، در خطر جدی هستند. عمر علی کوواتف و خانواده اش پیشتر به عفو بین الملل گفته بودند که تهدیدهایی دریافت کرده اند و طرفدارانشان گفته اند که «دستورهایی» برای آزار آنها صادر شده است که گویا از دولتمردان بلند پایه تاجیکستان سرچشمه می گیرد.

۷۷ درصد جمعیت جهان ‘آزادی مذهبی ندارند’
ترکیه وبسایت شارلی ابدو فیلتر شد
آمریکا سازمان سیا فعالیت سایبری خود را گسترش می‌دهد

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا آنچه کاخ سفید در باره اسراییل نمی گوید
دیده بان حقوق بشر ۴ مارچ ۲۰۱۵ در بحبوحه جنجال مربوط به سخنرانی نخست وزیر نتانیاهو در کنگره آمریکا، شورای امنیت ملی دولت اباما به تازگی «پنج حقیقت در باره رابطه آمریکا ـ اسراییل در حکومت رییس جمهوری اباما» را منتشر کرد. «از ۲۰۰۹، آمریکا بیش از ۵/۲۰ بیلیون دلار تامین مالی خارجی در اختیار اسراییل قرار داده است.» از زمانی که نخست وزیر نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ به قدرت رسیده، نیروهای امنیتی اسراییل خانه های بیش از ۴۴۵۰ فلسطینی را در کرانه باختری تخریب کرده اند. اسراییل مدعی است دلیل این کار نداشتن پروانه ساختمان است. اما اسراییل از صدور پروانه ساختمان به فلسطینی جلوگیری کرده است. تخریب خانه ها بر اساس کنوانسیون های ژنو جنایت جنگی است.

کامبوج/استرالیا استفاده از پناهندگان به عنوان ابزار معامله
دیده بان حقوق بشر ۵ مارچ ۲۰۱۵ بنا به اعلام دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در کامبوج، ماه پیش، کامبوج بیش از ۴۰ پناهجوی مونتاگنارد را که اقلیتی تحت آزار در ویتنام است به ویتنام بازگرداند بدون این که حتا به ادعای آنها در مورد درخواست حمایت گوش دهد. در سپتامبر ۲۰۱۴، استرالیا قراردادی با وزیر کشور کامبوج برای اسکان دادن به آوارگان اعزامی به نائورو امضا کرد. حالا کامبوج که از استرالیا برای دریافت پناهندگان پول می گیرد می گوید حاضر نیست پناهجویان ویتنامی را بپذیرد مگر این که کشور سومی آنها را اسکان دهد.

کوچ اجباری میلیون‌ها نفر به نام بانک جهانی
سازمان جهانی کار: نابرابری دستمزد زنان تا ۷۰سال دیگر هم از بین نمی‌‌رود

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

اسراییل تظاهرات هزاران زن برای صلح با فلسطینیان
دویچه وله ۴ مارچ ۲۰۱۵ هزاران زن اسراییلی در تظاهرات برای صلح با فلسطینیان شرکت کردند. طرفداران جنبش “زنان شهامت صلح را دارند” می‌گویند پس از انتخابات پارلمانی اسراییل باید موضوع صلح با فلسطینیان در اولویت کار سیاستمداران این کشور قرار گیرد.
اعلام جنگ اتحادیه اروپا به کیسه پلاستیک

   دفاع از حقوق بشر

نشست ۲۸ شورای حقوق بشر ژنو (۲۷ـ۲ مارچ ۲۰۱۵)
۶ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در روند کار شورا حقوق بشر و مسایل آن در نشست ۲۸ در ژنو نقش فعالی ایفا می کند. شورای حقوق بشر که نهاد اصلی مسؤول سازمان ملل برای پیشبرد حقوق بشر و حمایت از آن است و سه نشست عادی در سال برگزار می کند، در این نشست شماری قطعنامه در باره موضوع ها و کشورهای مشخص به تصویب خواهد رساند.  فدراسیون به فعالیت مدافعان حقوق بشر کشورها برای ارایه تحلیل در باره کشورشان و موضوع های دارای اولویت کمک و از آنها حمایت می کند و علاوه بر آن تقویت بیشتر شورا و ظرفیت های حمایتی آن و راه کارهای مختلف آن را پیگیری می کند. در این نشست، فدراسیون واکنش های مناسب به بحران های حقوق بشری در بحرین، بلاروس، برمه، مصر، ایران، لیبی، مالی، اوکراین، فلسطین، سودان جنوبی و سوریه را دنبال خواهد کرد. علاوه بر این، فدراسیون از شورای حقوق بشر خواستار توجه به حمله علیه تمام حق های بشری به ویژه از طریق ایجاد گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حق حریم خصوصی خواهد شد. فدراسیون با توجه به حمله های پاریس و کپنهاگ، در حمایت از ترویج موازین کنونی بین المللی به جلب پشتیبانی در مقابله با محدودیت بر آزادی بیان بر اساس “احترام به دین” خواهد پرداخت.

محکومیت علا عبدالفتاح و ۲۴ تن دیگر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ مارچ ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر محکومیت علا عبدالفتاح و ۲۴ تن دیگر از جمله احمد عبدالرحمان را به شدت محکوم کرد. دادگاه کیفری قاهره روز ۲۳ فوریه ۲۰۱۵ علا عبدالفتاح، عضو جنبش مخالف دادگاه های نظامی برای غیرنظامیان و ۲۴ تن دیگر از جمله احمد عبدالرحمان را به زندان محکوم کرد. عبدالفتاح به اتهام برگزاری اعتراض بدون مجوز، گردهمایی غیرقانونی، سد راه ها، حمله به کارمند دولت ۵ سال زندان، ۵ سال نظارت پلیس و در حدود ۱۰۰۰۰ یورو جریمه محکوم شد. وکلای محکومان اعلام کردند در دیوان عالی درخواست تجدید نظر خواهند کرد.

آذربایجان میزبان بازی های اروپایی در میان سرکوب گسترده و بی امان
۴ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارش تازه ای که امروز منتشر شد اعلام کرد: در تدارک برای اولین بازی های اروپایی، تهدید، خشونت فیزیکی و زندانی کردن منتقدان دولت نشانه مشخص رژیم آذربایجان شده است. گزارش به جرم حقوق بشر: مدافعان و فعالان حقوق بشر در پشت میله های زندان که ۱۰۰ روز پیش از بازی ها منتشر شده، آزار و تعقیب رو به گسترش منتقدان دولت را شرح می دهد که به اتهام های دروغین بازداشت می شوند، کتک می خورند، تهدید می شوند و از دسترسی به مراقبت پزشکی فوری و وکیل محروم هستند.

امارات متحده عربی به مسخره بازی پایان دهید و ۹۴ فعال محکوم در محاکمه دسته جمعی را آزاد کنید
عفو بین الملل ۳ مارچ ۲۰۱۵ در دومین سالگشت آغاز محاکمه دسته جمعی «۹۴ تن» که به زندانی شدن ده ها منتقد دولت و فعال اصلاح طلب در امارات متحده عربی انجامید، ائتلاف ۱۳ سازمان از دولت این کشور خواست همه کسانی را که فقط به خاطر استفاده مسالمت آمیز از آزادی بیان و آزادی تشکل در پی محاکمه ناعادلانه محکوم شده اند و نیز کسانی را که به خاطر ابراز نگرانی در این باره زندانی شده اند، آزاد کند.

     زنان

پکن+۲۰: وعده های نقض شده، حقوق زنان در خطر در سراسر جهان
۶ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر امروز در بیانیه موضعگیری خود اعلام کرد: در حالی که دولت ها برای ارزیابی تعهدات ۲۰ سال پیشِ پکن در نیویورک گرد هم می آیند، حقوق زنان در سراسر جهان در خطر است. دولت ها در گردهمایی سال ۱۹۹۵ در پکن برنامه ای را برای امحای تبعیض علیه زنان در عمل و قانون امضا کردند. در سال ۲۰۱۵ آشکار است که اراده سیاسی لازم برای ترجمان این تعهد به اصلاحات در حد تاسف باری کم است. نه تنها پیشرفت کند بوده، بلکه در بعضی کشورها حقوق زنان با پسرفت های جدی روبرو شده است. فدراسیون از دولت های شرکت کننده در پنجاه و نهمین نشست کمیسیون مقام زن که در روز ۹ مارچ در نیویورک گشایش می یابد خواست تا تهدید علیه جان و آزادی های زنان و دختران را تشخیص دهند و اقدامات لازم برای از میان برداشتن قوانین و رویه های تبعیض آمیز مداوم در دست بگیرند و آزادی و امنیت مدافعان حقوق زنان را تضمین کنند.

تقویت صدای زنان
عفو بین الملل ۵ مارچ ۲۰۱۵ در روز جهانی زن، نگاهی به ۲۰ سال گذشته پس از نشست سازمان ملل در پکن و تعهدات صریح رهبران جهان در آن نشست می اندازیم. شهر پکن ۲۰ سال پیش شاهد لحظه ای تاریخی برای حقوق زنان بود: از سراسر جهان به چین سفر کرده بودند. پنج هزار نماینده دولتی از ۱۸۹ کشور، هزاران روزنامه نگار و بیش از چهار هزار نماینده سازمان های غیردولتی در پکن گرد آمدند.

خشونت علیه زنان: بیماری همه گیر جهانی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۵ خشونت علیه زنان بلایی است که همه کشورها و محیط های اجتماعی را متاثر می سازد. فدراسیون روز ۸ مارچ نقشه هم کنشی راه اندازی می کند که در پیوند با شهادت زنانی که در سراسر جهان در اثر خشونت مردان کشته شده اند و گزیده ای از  فعالیت های فدراسیون برای ایجاد اصلاحات در مقابله با این بیماری همه گیر قرار می گیرد. این شهادت ها از پروژه تئاتری سرنا دندینی و مائورا میسیتی به نام «مرگ در اثر جراحت» برگرفته شده اند. این پروژه روز ۸ مارچ ۲۰۱۵ در شهر تونس در همکاری با فدراسیون و سازمان های عضو آن در تونس برای اولین بار روی صحنه می رود.

روز جهانی زن، «مرگ در اثر جراحت» در تونس
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ مارچ ۲۰۱۵ در پی ایتالیا، مکزیک، پرتغال، گرجستان، سویس، فرانسه و آمریکا، «مرگ در اثر جراحت»، نمایشی که سرنا دندینی در همکاری با مائورا میسیتی نوشته است روز یکشنبه ۸ مارچ در تونس اجرا خواهد شد. این اجرا را فدراسیون و جامعه حقوق بشر تونس و انجمن دمکراتیک زنان تونس، دو سازمان عضوآن در تونس، برگزار می کنند. این نمایش مجموعه ای از تک گویی هاست که بر اساس مجموعه رودخانه قاشقی اثر ادگار لی مستر نوشته شده است. این تک گویی ها بر اساس حقایق و تحقیقات قضایی شرح تخیلی گفته های زنانی است که در اثر خشونت شوهر، همراه، معشوق یا معشوق سابق به قتل رسیده اند.

دست ها از بدن ما کوتاه
۶ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل مانیفست تازه ای منتشر کرده که از دولت های سراسر جهان می خواهد به تلاش هایشان برای جرم انگاری و کنترل تمایل جنسی زنان و دختران و گزینه های آنها پایان دهند. مانیفست بدن من حقوق من از دولت ها می خواهد از طریق پایان دادن به قوانین و عملکردهای تبعیض آمیز موانع بر سر راه خدمات بهداشت جنسی و تولید مثل، آموزش و اطلاعات را از میان بردارند.

عفو بین‌الملل: زنان در مناطق جنگ‌زده “غنائم جنگی” به‌شمار می‌روند
روزنامه‌نگار زن بودن : تعهدی با چالش‌های بی‌شمار: تجلیل گزارش‌گران بدون مرز، از ۱۰ زن روزنامه‌نگار به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن

آلمان قانون جدید: ۳۰درصد از مدیران عالی‌رتبه باید زن باشند
الجزایر نارضایتی محافظه‌کاران از قانون منع خشونت علیه زنان 

     فرهنگ و اندیشه

سوریه جنگ داخلی و چپ‌گرایان غربی
رادیو زمانه ۵ مارچ ۲۰۱۵ یاسین الحاج صالح یکی از چهره‌های پیشرو در میان مخالفان سیاسی سوریه است. او از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۶ در زندان‌های سوریه به سر برد و بعدتر، به یکی از صداهای اصلی روشنفکران در قیام سال ۲۰۱۱ بدل شد.«نیو پالیتیکز» در نوامبر سال گذشته و به‌صورت ایمیلی به گفت‌و‌گوی زیر با او پرداخت که به مسئله‌ رابطه‌ فعالان چپ، به‌خصوص چپ‌گرایان اروپا، با وضعیت کنونی در سوریه و امکان‌های سیاسی آنها برای مداخله در آن وضعیت می‌پردازد. او می گوید: «توهم گسترده‌ای بین چپ‌گرایان غربی وجود دارد که ایالات متحده در جبهه‌ انقلاب سوریه و حامی آن است. این دیدگاه سرتاسر خطا است. دولت ایالات متحده بیش از آنکه مخالف رژیم اسد باشد، مخالف انقلاب سوریه است. واشنگتن بیش از ایران و روسیه به تخریب آرمان ما دست زده‌است. آیا چپ‌گراها واقعاً نمی‌دانند که «مرکز امپریالیستی»، علیه انقلاب سوریه است؟»

آمریکا ندایی از سِلما
نیویورک تایمز ۳ مارچ ۲۰۱۵ فیلم مستند کوتاهی در باره قتل کشیش سفیدپوستی در سِلما (ایالت آلاباما) در مارچ ۱۹۶۵ به دست نژادپرستان که به گسترش جنبش حقوق مدنی حق رأی سیاهان انجامید. قتل این کشیش مخالف تبعیض نژادی، جیمز ریب، در یکی از راه پیمایی هایی رخ داد که جنبش حقوق مدنی به رهبری مارتین لوتر کینگ در مارچ ۱۹۶۵ در اعتراض به قتل سیاه پوست جوانی به نام جیمی لی جکسون به دست نیروهای نظامی در فوریه آن سال برگزار کرد. قتل کشیش سفیدپوست بعدا حتا در سخنرانی رییس جمهوری وقت لیندن جانسون در کنگره در باره دادن حق رأی به سیاهان مطرح شد. اما او هیچ اشاره ای به قتل این جوان سیاه پوست نکرد. مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۷ گفت: «کوتاهی از ذکر نام جیمی لی جکسون فقط این تصور را تقویت کرد که زندگی یک سیاه پوست برای آمریکاییان سفیدپوست بی اهمیت و بی معنی است.»

نژادپرستی، جلوگیری از آبستنی و حقوق باروری
اروگوئه پایان ریاست‌جمهوری مرد خاکی سیاست
ترکیه یاشار کمال و پیش‌بینی خشونت در جوامع اسلامی؛ خالق «اینجه ممد» درگذشت
پورنوگرافی یا زن‌ستیزی: پورنوگرافیِ برزخی
ـ نگاهی به فیلم «Fifty Shades of Grey»
رابطۀ فاشیسم و عقل ستیزی، از نگاه لوکاچ

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، فمینیسم، نیویورک تایمز

شماره ۹۰ هفت روزنامه بین المللی

 

پیوست‌ها: