زنان-690x259

 11046746_10153231340850555_4972649459510406306_o

بزرگداشت ۳۵ سالگی کنواسیون منع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان در آستانه ۸ مارچ توسط کمیته +۲۵% – ارمان شهر در کابل

  هشت مارچ، روز جهانی همبستگی زنان

افغانستان به پیشواز ۸ مارچ: تجلیل از ۳۵ سالگی کنوانسیون سیدا و معرفی کمپاین + ۲۰%
آرمان شهر ۵ مارچ ۲۰۱۵  بنیاد آرمان شهر با همکاری فعالین حقوق زن در کابل کمپاین جدیدی را برای دفاع از حقوق زنان به راه انداخته است. این کمپاین به پیشواز هشتم مارچ روز جهانی زن و تجلیل از ۳۵ سالگی کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان روز پنج شنبه ۵ مارچ ۲۰۱۵ در دفتر کابل بنیاد آرمان شهر افتتاح شد. در این برنامه از جزوه “با هم در حمایت از برابری” متن کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان که به همین مناسبت از سوی انتشارات آرمان شهر به دو زبان دری و پشتو چاپ شده است نیز رونمایی شد.
افغانستان کمیته‌ی دفاع از حق ۲۵% زنان: +۲۵ درصد کرسی‌های دولتی را برای زنان می‌خواهیم

افغانستان زنان و مردان: با هم در حمایت از برابری
آرمان شهر ۸  مارچ ۲۰۱۵  گردهمایی در ۱۶ حوت ۱۳۹۳ برابر با ۷ مارچ ۲۰۱۵ از سوی کمیته +۲۵% و سازمان تهمینه در شهر هرات به مناسبت تجلیل از هشتم مارچ، روز همبستگی زنان جهان تدویر یافت ، سخنرانان مراسم تجلیل از هشت مارچ که در تالار مطبوعات ریاست عمومی اطلاعات فرهنگ شهر هرات برگزار شد با بیان این مطلب از حکومت وحدت ملی خواستند تا با طرح برنامه‏های خاص به منظور بهبود وضعیت زنان، اقدامات عملی را روی دست گیرند.

روز جهانی زنان: ۱۰ فمینیست الهام بخش جهان
گاردین ۸ مارچ ۲۰۱۵ روز یکشنبه ۸ مارچ روز جهانی زن است. به مناسبت این روز، هلن لوئیس به ۱۰ فمینیست الهام بخش  ادای احترام می کند.

 ادای احترام به زنان مدافع حقوق بشر
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ۷ مارچ ۲۰۱۵  حقوق زنان حقوق بشر است و شما نمی توانید از یکی بدون در نظر گرفتن دیگری دفاع کنید،  به گونه ای روشن تر، شما باید یک مدافع حقوق زنان باشید تا به عنوان یک مدافع حقوق بشر محسوب شوید” اینها را رییس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید. الأمیر زید بن رعد الحسین نظرات خود را در رابطه با کمپین پکن+۲۰ زنان  مدافع حقوق بشربیان کرد. کمپین پکن+۲۰ ماه دسامبر سال گذشته به مناسبت روز جهانی حقوق بشر آغاز شد. هدف این کمپین برجسته کردن کار زنانی است که کار، شهرت و خانواده هایشان را برای دفاع از حقوق دیگران به خطر انداخته‏اند.                        

 چندپاره از جهانِ زنانِ زنانِ جهان
بیدارزنی ۷ مارچ ۲۰۱۵ هشتم ماه مارس روزی است که سالانه در سراسر جهان از سوی فعالان جنبش‌های زنان و نهادهای مدنی و حتی برخی دولت‌ها گرامی داشته می‌شود. این روز یادآور تلاش‌های بی‌وقفه زنان در مسیر تحقق برابری جنسیتی است. مسیری که با تظاهرات اعتراضی زنان کارگر کارخانجات نساجی در شهر نیویورک در ۸ مارس ۱۸۷۵ برای بهبود شرایط کاری و در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد آن‌ها، شکل گرفت. برای پاسداشت این روز از فعالان زنان تعدادی از کشورهای مختلف خواسته‌ایم به این پرسش پاسخ بدهند: «در آستانه ۸ مارس ۲۰۱۵، رویای شما برای سال آینده چیست؟». مطلبی که در ادامه می‌خوانید یادداشت‌های کوتاهی است که در پاسخ به این پرسش نگاشته شده است.

 ایران «مادران صلح» روز جهانی زن را گرامی داشتند
سهام نیوز ۸ مارچ ۲۰۱۵ به گزارش «سحام» به نقل از وب سایت کانون زنان ایرانی، عصرجمعه نیمه ی اسفندماه، گروهی که خود را مادران صلح می نامند و از سال ۱۳۸۶ با عنوان مادران صلح گردهم آمده اند؛ به مناسبت روز جهانی زن در سرای محله اکباتان مراسمی برگزار کردند که به روال معمول مراسم هشتم مارس هر سال نبود. فعالان زن از طیف‌های مختلف با شال‌هایی رنگی و با گفتن تبریک و تهنیت برای روزجهانی زن در سالن آمفی تئاتر گردهم آمدند.

جنبش زنان ایران، پیکر زخم خورده‌ای که بار دیگر به پا‌خاسته است
رادیو فرانسه فارسی ۸ مارچ ۲۰۱۵ هشتم مارس روز جهانی زن برای فعالان مدنی جنبش زنان فرصت مجددی است که جهانیان را با مطالبات خود آشنا کنند و بر حساسیت همگان نسبت به تبعیض‌های جنسیتی و ناروائی‌های مردسالارانه بیافزایند. رسانه ها در این عرصه، رسالت دیگری بر دوش دارند؛ آنها علاوه بر خبر رسانی، باید آئینه ای برای انعکاس این تحرکات در بستر زمان باشند و شانس داوری واقع بینانه نسبت به این جنبش‌ها را فراهم کنند. از این رو شاید یکی از مؤثرترین شیوه‌هائی که رسانه‌ها می توانند در مسیر رسالت‌های خود بکار گیرند بهره‌گیری از فرصت این سالگردها برای ارائه بیلان‌هاست.
ایران ویژه نامه دانشجویی بزرگداشت روز جهانی زن در آذربایجان
بیانیه ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز جهانی زن
ویژه نامه «تأمین ۲۴» به مناسبت روز جهانی زن
۸ مارس درتهران
در گرامی‌داشت روز زن و ادای دین به سیمین بهبهانی

پکن+۲۰: وعده های نقض شده، حقوق زنان در خطر در سراسر جهان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر امروز در بیانیه موضعگیری خود اعلام کرد: در حالی که دولت ها برای ارزیابی تعهدات ۲۰ سال پیشِ پکن در نیویورک گرد هم می آیند، حقوق زنان در سراسر جهان در خطر است. دولت ها در گردهمایی سال ۱۹۹۵ در پکن برنامه ای را برای امحای تبعیض علیه زنان در عمل و قانون امضا کردند. در سال ۲۰۱۵ آشکار است که اراده سیاسی لازم برای ترجمان این تعهد به اصلاحات در حد تاسف باری کم است. نه تنها پیشرفت کند بوده، بلکه در بعضی کشورها حقوق زنان با پسرفت های جدی روبرو شده است.

تقویت صدای زنان
عفو بین الملل ۵ مارچ ۲۰۱۵ در روز جهانی زن، نگاهی به ۲۰ سال گذشته پس از نشست سازمان ملل در پکن و تعهدات صریح رهبران جهان در آن نشست می اندازیم. شهر پکن ۲۰ سال پیش شاهد لحظه ای تاریخی برای حقوق زنان بود: از سراسر جهان به چین سفر کرده بودند. پنج هزار نماینده دولتی از ۱۸۹ کشور، هزاران روزنامه نگار و بیش از چهار هزار نماینده سازمان های غیردولتی در پکن گرد آمدند.

 افغانستان کمپاین یک هفته برابری در بامیان آغاز شد
خبرگزاری کلید ۷ مارچ ۲۰۱۵ کمپاین یک هفته برابری تحت عنوان “زنان و مردان برابراند” به مناسبت ۸ مارچ،  روز شنبه آغاز شد و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.کمپاین برابری، ازسوی حکومت محلی، دفتر ساحوی کمسیون مستقل حقوق بشر، شبکه جامعه مدنی و ده ها نهاد مدنی و حقوق بشری در سراسر ولایت بامیان برگزار می شود.
افغانستان“پول تجلیل از هشت مارچ را براى زنان گدا بدهند”

 موارد فاحش نقض حقوق بشر

خشونت‌ها در برابر زنان در افغانستان ۱۵درصد افزایش یافته است
طلوع نیوز ۸ مارچ ۲۰۱۵ کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش ۱۵درصدی خشونتها در برابر زنان در سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی در افغانستان نگران هستند. نهادهای مدافع حقوق زنان می‌گویند که در سال‌های پسین مشارکت سیاسی زنان و دسترسی آنان به خدمات بهداشتی و آموزشی کاهش یافته است. بربنیاد یافتههای گزارش شبکه زنان افغان در ۱۳ سال اخیر سهمگیری زنان در بخش سیاسی و دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی چشمگیر بوده است؛ اما در یک سال اخیر مشکلات در برابر زنان در این بخش‌ها در حال افزایش است.
افغانستان وضعیت ناگوار زنان و سیاست فعالان حقوق زن
افغانستان مردی در ولایت پروان خانواده همسرش را به رگبار گلوله بست
افغانستان ارباب قریه ای در هرات، زن جوانش را سر برید
افغانستان در آستانه روز جهانی زن؛ یک مرد در هرات سر نامزدش را با چاقو برید
افغانستان “قوماندانان محلى زنان را وسیله قرار میدهند”

افغانستان وضعیت بد زنان جوگی در کابل

       دفاع از حقوق بشر

دست ها از بدن ما کوتاه
۶ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل مانیفست تازه ای منتشر کرده که از دولت های سراسر جهان می خواهد به تلاش هایشان برای جرم انگاری و کنترل تمایل جنسی زنان و دختران و گزینه های آنها پایان دهند. مانیفست بدن من حقوق من از دولت ها می خواهد از طریق پایان دادن به قوانین و عملکردهای تبعیض آمیز موانع بر سر راه خدمات بهداشت جنسی و تولید مثل، آموزش و اطلاعات را از میان بردارند.

 سازمان ملل متحد سطوح نگران کننده و بالای خشونت علیه زنان را  آشکار می کند
نیو یورک تایمز ۹ مارچ ۲۰۱۵ با وجود دستاوردهای زنان در زمینه های آموزش، بهداشت و مشارکت سیاسی در طول زمان یک نسل، بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان ملل متحد که دبیر کل این سازمان بان کی مون روز دوشنبه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه داده است، خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان با “سطوح بالا و نگران کننده همچنان ادامه دارد”.این گزارش نشان می دهد که حدود ۳۵ درصد زنان در سراسر جهان یا بیش از یک زن از سه گفته اند که  نوعی خشونت جسمی را در طول عمر خود تجربه کرده اند.

 اتحادیه اروپا برنامه انکشافی تازه خود را برای زنان افغان اعلام کرد
خبرگزاری بخدی ۸ مارچ ۲۰۱۵ خانم فدریکا موگیرینی، نماینده اتحادیه اروپا و معاون کمیسیون این اتحادیه در امور پالیسی امنیتی گفت که هدف از برنامه جدید، حمایت زنان برای رسیدن به سطوح رهبری و تساوی جنسیتی در افغانستان است.خانم موگیرینی می گوید که اتحادیه اروپا از فعالیت های اجتماعی، بهبود وضعیت زنان و برنامه های مدیریتی زنان حمایت می کند.موگیرینی گفت که زنان افغان باید جایگاه واقعی خود را بازیابند.پیشتر، گزراش های نشر شد که در هفت سال گذشته محدودیت و موانع برای زنان فعال در افغانستان بیشتر شده است.
صدای بی رمق زنان کارگر، صدایی که شنیده نمی شود
بررسی ادواری جهانی و وضعیت حقوق بشر زنان در ایران- بخش دوم

 عبدالله: نقض حقوق زنان افغان ابعاد پیچیده تر پیدا کرده است
آژانس خبری بخدی ۸ مارچ ۲۰۱۵ عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت می گوید که با وجود تلاش های دولت و نهاد های مدافع از حقوق زنان، مشکلات زنان در افغانستان کاهش نیافته بلکه به گفته او نقض حقوق آنها ابعاد پیچیده تر پیدا کرده است. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی می‏گوید که با وجود تلاش های دولت و نهاد های مدافع از حقوق زنان، مشکلات زنان در افغانستان کاهش نیافته بلکه به گفته او نقض حقوق آنها ابعاد پیچیده تر پیدا کرده است.

 کودکان
نخستین گزارش دبیرکل ملل متحد درخصوص خشونت علیه کودکان در آفریقا

مهرخانه ۸ مارچ ۲۰۱۵ دبیرکل ملل‌متحد برای نخستین‌بار گزارشی جامع در خصوص ارتکاب خشونت جسمی، جنسی و روانی علیه کودکان در آفریقا ارائه کرد.به گزارش مهرخانه، اگرچه تاکنون اقدامات قانون‌گذاری، قضایی و اجرایی در مورد پیشگیری از ارتکاب خشونت علیه کودکان در منطقه آفریقا اتخاذ شده است، لکن همچنان وضعیت ارتکاب خشونت علیه در این منطقه، بحرانی است.

 چرا برخی خانواده ها پسران را نسبت به دختران بیشتر ارزش میدهند؟
رادیوآزادی ۱۰ مارچ ۲۰۱۵ در شماری از خانواده های افغان به پسران نسبت به دختران ارزش بیشتر داده شده و همهء سهولت ها و امکاناتی که در دستررس دارند از آن پسران شان میدانند. این خانواده ها، در همه عرصه های زندگی، تعلیم و تربیه، مسایل اقتصادی پسران را کمک و پشتیبانی می کنند، در حالیکه دختران شان از این مسایل به دور نگهداشته می شوند.

  قوانین و لوایح

قانون جدید آلمان: ۳۰درصد از مدیران عالی‌رتبه باید زن باشند
رادیو زمانه ۶ مارچ ۲۰۱۵ بنا به قانونی که روز جمعه ۶ مارس / ۱۵ اسفندماه در پارلمان آلمان و با حمایت ائتلافی نمایندگان محافظه کار حزب حاکم و نمایندگان حزب سوسیال‌دموکرات‌ رأی آورد، بیش از ۱۰۰ شرکت بزرگ خصوصی مستلزم هستند که زنان را در سمت‌های مدیریتی و نظارتی عالی‌رتبه، به کار گیرند.۳۵۰۰ شرکت دیگر که در آلمان ثبت شده‌اند اما شرکت «بزرگ» محسوب نمی‌شوند نیز مستلزم خواهند بود که برنامه‌های خود را برای بالابردن تعداد مدیران زن، به بازرسان دولت اعلام کنند.

 چالش الحاق به «کنوانسیون منع تبعیض» در سایه ایدئولوژی «غرب ستیزی»
مدرسه فمینیستی ۷ مارچ ۲۰۱۵ هشت مارس امسال مصادف شده است با برگزاری بیست و هشتمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل که به طور طبیعی مسئله ی «کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان» هم در این جلسه بررسی دوباره خواهد شد. کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان که مصوب ۱۸ دسامبر ۱۹۷۹ است برای نخستین بار در همین سال به تصویب رسید. اصول و پایه این کنوانسیون، برابری حقوقی زن و مرد و همینطور رفع هرگونه تبعیض علیه زنان به دلیل جنسیت است. در طول سالهای گذشته و از زمان آغاز مراحل تصویب این کنوانسیون، چالش های زیادی در خصوص نپوستن تعدادی از کشورها وجود داشته است. ایران در کنار کشورهایی مانند سومالی و سودان از جمله کشورهایی است که هنوز به این کنوانسیون ملحق نشده است.

 نارضایتی محافظه‌کاران از قانون منع خشونت علیه زنان در الجزایر
رادیو زمانه ۶ مارچ ۲۰۱۵ نمایندگان محافظه‌کار مجلس الجزایر از تصویب قانون جدید منع خشونت علیه زنان در این کشور انتقاد کرده و آن را «دخالت در حریم خصوصی زن و شوهر مخالف ارزش‌های اسلام» و «اعمال ارزش‌های غربی» دانسته‌اند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از تونس، الجزایر دومین کشور در ناحیه مغرب عربی است که قانون منع خشونت علیه زنان در الجزایر را تصویب می‌کند.به مجموعه کشورهای آفریقایی مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، موریتانی و سرزمین صحرای غربی، مغرب عربی گفته می‌شود.مجلس الجزایر روز پنج‌شنبه ۵ مارس / ۱۴ اسفندماه به قانونی رأی داد که به‌ویژه با حفظ منابع مالی همسران زن در برابر همسران مرد، از زنان بهتر حمایت می‌شود.

 تحولات حوزه زنان؛ ۲۰ سال قبل از تصویب اعلامیه پکن و ۲۰ سال پس از آن
مهر خانه ۹ مارچ ۲۰۱۵ کمیسیون مقام زن یکی از ارکان فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد و شورای اقتصادی و اجتماعی نیز یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد است. در ذیل سعی شده است مروری هر چند اجمالی بر روند عملکرد کمیسیون مقام زن در طول فعالیت‌اش از زمان تأسیس، تا تصویب اعلامیه و برنامه عمل پکن در سال ۱۹۹۵ و بیست سال بعد از آن، صورت پذیرد.

حقوق مدنی و سیاسی

۷۰ سال طول می‌کشد تا زنان برابر با مردان کارمزد بگیرند
رادیو زمانه ۸ مارچ ۲۰۱۵ به مناسبت هشت مارس، سازمان بین‌المللی کار (ILO) بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام کرده است که شکاف جنسیتی کارمزد، حداقل ۷۰ سال دیگر ادامه خواهد داشت و کارمزد زنان شاغل در حال حاضر ۷۷درصد دستمزد مردان شاغل است. در این آمار‌ها، زنانی که به شغل خانه‌داری و مراقبت از فرزندان مشغول هستند و درآمد آن‌ها برای این کار‌ها صفر است، محسوب نشده‌اند.

 مدیر اجرایی امور زنان سازمان ملل: تا برابری جنسیتی فاصله داریم
خبرگزاری ایسنا ۸ مارچ ۲۰۱۵ مدیر اجرایی امور زنان در سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زنان گفت: ۲۰ سال از اتخاذ طرح کلی دستیابی به برابری جنسیتی برای زنان توسط ۱۸۹ کشور جهان می‌گذرد اما حتی یک کشور هم به برابری جنسیتی دست نیافته‌ است.

 روزنامه‌نگار زن بودن : تعهدی با چالش‌های بی‌شمار
گزارش گران بدون مرز ۶ مارچ ۲۰۱۵ ده چهره‌‌‌ی متفاوت از چهارگوشه جهان، که با تلاش و تعهد‌ از دشواری‌ها و خطرهای پیشاروی در فعالیت‌ حرفه‌ای‌شان سخن می‌گویند.حرفه‌‌ی روزنامه‌نگاری که از دیرباز مردانه بود، حال زنانه شده است. برخی از این زنان کار کاووشگرانه و تحقیقی را برای افشای نقض حقوق بشر، فساد و یا تابوها در جامعه‌شان برگزیده‌اند. کار کردن در باره این موضوع‌های حساس، آن‌ها را نیز چون همکاران مردشان، قربانی ترساندن، تهدید و تهاجم می‌کند، و گاه به کشتن می‌دهد. ولی چون زن هستند، گاه متحمل شکل‌‌های ویژه‌‌‌‌‌ای از فشارها می‌شوند.

 افغانستان ریاست زنان پکتیکا: ۹۸ درصد دختران در ولایت پکتیکا از سواد محروم‌اند
خبرگزاری خامه ۸مارچ ۲۰۱۵ ریاست امور زنان پکتیکا از حکومت مرکزی خواستار توجه به وضعیت امور زنان در این ولایت است. بی‌بی‌حوا خوشی‌وال، رییس امور زنان پکتیکا در صحبتی با خبرگزاری خامه گفت که وزارت معارف باید در خصوص آموزش زنان و دختران پکتیکا در سال آینده توجه بیش‌تر نماید. رییس امور زنان پکتیکا افزود که در حال حاضر مکتب‌های دخترانه در این ولایت موجود است اما به دلیل باورهای سنتی خانواده‌ها، دختران نمی‌توانند به آموزش ادامه دهند و سویۀ فهم زنان در پایین‌ترین سطح قرار داشته ۹۸ درصد دختران این ولایت از دانش بی‌بهره‌اند.

  فرهنگ و جامعه

دختر هندوستان: مستند بی بی سی
اوربان اسیا ۹ مارچ ۲۰۱۵ مستند تهیه شده توسط شبکه بی بی سی در باره ی دختری که در سال ۲۰۱۲ در دهلی نو مورد تجاوزگروهی قرار گرفت و کشته شد، با تصمیم دولت هند، در این کشور ممنوع الپخش شد. این فیلم مستند در روی سایت یوتیوب بارگزاری شد اما با تصمیم مدیریت سایت، از یوتیوب گرفته شد. در حال حاضر، این فیلم مستند در سایت اوربان آسیان موجود است.

 ایران رخشان بنی‌اعتماد جایزه‌ بین‌المللی‌اش را حراج کرد
روزنامه آرمان ۸ مارچ ۲۰۱۵  رخشان بنی‌اعتماد، آخرین جایزه بین‌المللی فیلم «قصه‌ها» را برای ساخت سرپناهی برای زنان بی‌پناه اهدا کرد. جایزه ویژه هیات داوران جشنواره «آسیاپاسفیک» در حراجی بین‌المللی به معرض فروش گذاشته خواهد شد تا هزینه ساخت خانه مهر توسط موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» برای زنان کارتون خواب شهر تامین شود.

 افغانستان عاطفه منصوری جایزه فرانکو- آلمان را بدست آورد
طلوع نیوز ۸ مارچ ۲۰۱۵ سفارت‌های آلمان و فرانسه در کابل جایزه‌ی فرانکو- آلمان را برای زن افغان سال به عاطفه منصوری در رشته‌ی تجارت و اقتصاد به مناسبت روز جهانی زن اهدا کرد.جایزه‌ی فرانکو- آلمان در سال ۲۰۱۴ برای احترام به زنان افغانستان که در راستای توسعه و تقویت زنان در عرصه‌های تخصصی کار کرده‌اند تأسیس شد.

 روز جهانی زن، «مرگ در اثر جراحت» در تونس
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ مارچ ۲۰۱۵ «مرگ در اثر جراحت»، نمایشی که سرنا دندینی در همکاری با مائورا میسیتی نوشته است روز یکشنبه ۸ مارچ در تونس اجرا خواهد شد. این اجرا را فدراسیون و جامعه حقوق بشر تونس و انجمن دمکراتیک زنان تونس، دو سازمان عضو آن در تونس، برگزار می کنند. این نمایش مجموعه ای از تک گویی هاست که بر اساس مجموعه رودخانه قاشقی اثر ادگار لی مستر نوشته شده است. این تک گویی ها بر اساس حقایق و تحقیقات قضایی شرح تخیلی گفته های زنانی است که در اثر خشونت شوهر، همراه، معشوق یا معشوق سابق به قتل رسیده اند.

 سیمین دانشور، آغازگر داستان‌نویسی زنان
توانا مارچ ۲۰۱۵  سیمین دانشور هشتم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۰ شمسی در شیراز دیده به جهان گشود. پدرش محمدعلی دانشور پزشکی حاذق و مادرش قمرالسلطنه حکمت، مدیر هنرستان دخترانه و نقاش بود. سیمین تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه‌ی انگلیسی مهرآئین سپری کرد و سپس در رشته‌ی ادبیات فارسی وارد دانش‌گاه تهران شد.

   سیاست

افغانستان اشرف غنی: زنان در همه سطوح دولت حضور خواهند داشت
بی بی سی ۵ مارچ ۲۰۱۵ محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مراسم تجلیل از روز جهانی همبستگی زنان افغان (هشت مارس) وعده کرد که برای برابری حقوق زنان اصلاحات می‌آورد. آقای غنی گفت که در حکومت وحدت ملی افغانستان جا برای مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در همه عرصه ها وجود دارد اما این مشارکت بر اساس شایستگی خواهد بود.

 ایران وعده‌های دولت روحانی برای زنان؛ از حرف تا عمل
دویچه وله فارسی ۶ مارچ ۲۰۱۵ حسن روحانی، ریاست ‌جمهوری‌اش را مدیون وعده‌هایی است که انجام آنها را نوید داد؛ از باز کردن فضای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی تا مشارکت دادن زنان و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنها. سالی که آخرین روزهای آن در ایران سپری می‌شود،  برای دولت روحانی بیشتر از هرچیز سال چالش اتمی بود. دولت روحانی در سال ۱۳۹۳ بیش و پیش از هر مسئله‌ای چه در داخل و چه در خارج ایران درگیر رسیدن به توافقی بود که می‌تواند پله اول برای تغییرات بزرگ باشد.

 زنان کجای سیاست‌اند؟
روزنامه قانون ۸ مارچ  ۲۰۱۵ پس از انقلاب اسلامی، ۹ دوره مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است، اما زنان در تمامی این دوره‌ها سهمی ناچیز از کرسی‌های مجلس را به دست آورده اند. مجلس شورای اسلامی در ۹ دوره تقریبا ۲ هزار و ۸۰۰ نماینده داشته است که از این تعداد تنها ۷۸ نفر آنها زن بوده اند یعنی نسبت تعداد زنان به مردان در مجلس شورای اسلامی به ۳ درصد نیز نمی رسد.

 زنان، غنیمت‌های جنگی در مناطق جنگ‌زده
سلام وطندار ۹مارچ ۲۰۱۵ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که زنان در مناطق جنگ‌زده و بحرانی، «غنیمت جنگی» حساب می‌شوند. این سازمان رقم دقیقی اعلام نکرده؛ اما دلیل این روند را افزایش درگیری‌های مسلحانه در مناطق مختلف جهان گفته است. سلمین کالی‌سکان، رییس بخش آلمان عفو بین‌الملل، به صورت ‌ویژه از وضعیت بد زنان و دختران افغانستان گفته که با افزایش حملات طالبان روبه‌رو هستند. به گفتۀ مقام‌های این سازمان، وضعیت زنان افغانستان نگران‌کننده است.

 نگرانی تازۀ زنان افغان – داعش
صدای آمریکا ۵ مارچ ۲۰۱۵ ترس از حضور گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان روز به روز در حال بیشتر شدن است؛ گروهی افراطی که نشانه هایی از آن در ولایت های فراه، هلمند، زابل و حتا ولسوالی شیندند هرات دیده شده است. در آستانۀ روز جهانی زن، این موضوع بیشتر از همه زنان فعال جامعۀ افغانی را نگران ساخته است.

 اسراییل تظاهرات هزاران زن برای صلح با فلسطینیان
دویچه وله ۴ مارچ ۲۰۱۵ هزاران زن اسراییلی در تظاهرات برای صلح با فلسطینیان شرکت کردند. طرفداران جنبش “زنان شهامت صلح را دارند” می‌گویند پس از انتخابات پارلمانی اسراییل باید موضوع صلح با فلسطینیان در اولویت کار سیاستمداران این کشور قرار گیرد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

تاریخچه روز زن
توانا مارچ ۲۰۱۵ هشت مارس (۱۷ اسفند) در تقویم جهانی روزی است که به نام زنان مزین شده است و هر سال در این روز جشن‌هایی برای پاسداشت دستاوردهای سیاسی و اجتماعی که زنان در جهت احقاق حقوق خود به آن نائل شدند و یا برنامه‌ها، تجمع‌ها و تظاهرات‌هایی برای اعتراض به شرایطی که بعد از صد سال هنوز نابرابر است، برگزار می‌شود. روبان بنفش نماد این روز است. اما چرا هشت مارس؟

 مختصات جنبش زنان ایران در دهه‌ی چهارم پس از انقلاب
بیدارزنی ۱۰ مارچ ۲۰۱۵ در طول تاریخ صدساله‌ی گذشته چه در ایران و چه در جوامع دیگر، گروه‌های خواهان تغییر یا اپوزیسیون، اعم از ملی‌گرا، لیبرال، سوسیالیست یا کمونیست، و سایر گرایش‌های سیاسی و مذهبی، مطالبات خاص زنان برای احقاق حقوق‌شان را تا پس از پیروزی به تعویق می‌انداخته‌اند. زنان دوشادوش همقطاران مرد در جهت رسیدن به اهداف اصلی گروه فعالیت می‌کردند اما اغلب اهمیت کمتری نسبت به اعضای مرد داشتند.

 زن عرب و سرکوبهای سیاسی مضاعف
اخبار روز ۸ مارچ ۲۰۱۵ ایا عدم مشارکت فعالین حوزه زنان عرب در حرکتهای موسوم به جنبش زنان ایران دلیل رضایت زنان عرب از وضعیت موجود می باشد؟ اگر نه پس دلیل وجود این شکاف عمیق (عدم همکاری) بین فعالین عرب حوزه زنان با فعالین مرکزنشین در این حوزه چیست؟

 خشونت علیه زنان: بیماری همه گیر جهانی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۵ خشونت علیه زنان بلایی است که همه کشورها و محیط های اجتماعی را متاثر می سازد. فدراسیون روز ۸ مارچ نقشه هم کنشی راه اندازی می کند که در پیوند با شهادت زنانی که در سراسر جهان در اثر خشونت مردان کشته شده اند و گزیده ای از  فعالیت های فدراسیون برای ایجاد اصلاحات در مقابله با این بیماری همه گیر قرار می گیرد. این شهادت ها از پروژه تئاتری سرنا دندینی و مائورا میسیتی به نام «مرگ در اثر جراحت» برگرفته شده اند

 نگاهی کوتاه به نظم موجود و مبارزه زنان برای رهایی
اخبار روز ۶ مارچ ۲۰۱۵ حضور فعال زنان بر علیه حملات و تجاوزات صورت گرفته در هندوستان ودیگر کشورها ، بر دوش گرفتن پیکرسوزانده شده « اوزگه جان اصلان » توسط زنان در ترکیه ، اعتراض عریان در اشکال مختلف از مصر تا تونس و فرانسه، مقاومت واعتصاب غذای زنان در زندانهای جمهوری اسلامی همه اینها نشان دهنده این است که زنان با پی ریزی شیوه‌های مختلف وارد فاز جدیدی از مبارزه گردیده اند.
بیشتر بخوانید: مارکسیسم، فمینیسم و رهایی زنان
جهانی شدن، اصلاحات ساختاری و جابجایی در جنبش های زنان

سکوت نکنیم و بی تفاوت نباشیم
مدرسه فیمینستی ۶ مارچ ۲۰۱۵ بر اساس مطالعه ای از سوی وزارت کشور دولت فرانسه، ۱۴۸ زن در سال ۲۰۱۲، در این کشور به دلیل خشونت شرکای زندگی خود، جانشان را از دست داده اند. به همین دلیل دولت فرانسه درماه نوامبر سال ۲۰۱۴، چهارمین برنامه مبارزه با خشونت علیه زنان را با پشتوانه مالی ۶۶ میلیون یورو، با عنوان “هیچ خشونتی بدون مجازات رها نشود” را به شهروندان فرانسوی ارائه نمود. این برنامه با هدف حمایت از شکایتهای زنان خشونت دیده برنامه ریزی شده است.

 چرا بعضی به تجاوز به عنوان یک جنایت نگاه نمی‌کنند؟
بی بی سی فارسی ۵ مارچ ۲۰۱۵ پخش مصاحبه‌ یکی از محکومان در پرونده تجاوز گروهی در هند که در سال ۲۰۱۲ به قتل یک دختر دانشجوی ۲۳ ساله منجر شده بود، واکنش‌های گسترده و خشم بسیاری را به دنبال داشت. این فرد که محکوم به اعدام شده است، از عمل خود اظهار پشیمانی نمی‌کند و می‌گوید که قربانی نمی‌بایست مقاومت می‌کرد. تجاوز گروهی به این دختر دانشجو که به “دختر هند” لقب گرفت با واکنش‌های شدیدی در سراسر جهان رو به رو شد.

 ایران یک نظرسنجی بی‌سابقه درباره‌ی حجاب اختیاری
زنان تی وی ۷ مارچ ۲۰۱۵ پاسخ‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد که پاسخگویان در این زمینه حدود ۴۲ درصد حجاب را امری اختیاری به‌حساب آورده‌اند که اشخاص خود باید در مورد رعایت یا عدم رعایتش تصمیم بگیرند. در مقابل حدود ۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان رعایت حجاب را به دلیل دینی ضروری می‌دانند و حدود ۱۵ درصد از پاسخ‌دهندگان نیز رعایت حجاب را ضروری می‌دانند چون قانون چنین چیزی خواسته است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:
آرمان شهر، اطلاعات روز، بی بی سی،  صدای آمریکا، سلام وطندار، مدرسه فیمینستی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، روزنامه قانون، توانا، دویچه وله فارسی، طلوع نیوز، روزنامه آرمان، آریان آسیا، خبرگزاری خامه، گزارش گران بدون مرز، خبرگزاری ایسنا، رادیو زمانه ، مهرخانه، رادیو آزادی، آژانس خبری پژواک، سلام وطندار، آژانس خبری بخدی، خبرگزاری کلید، رادیو فرانسه فارسی، عفو بین الملل، سهام نیوز، گاردین، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیویورک تایمز، خبرگزاری خامه، خبرگزاری جمهور، بیدارزنی، حقوق معلم و کارگر، زنان تی وی، تامین ۲۴، ندای زنان ایران، اخبار روز.

شماره ۸۶ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: