افغانستان

 Buddhas_of_Bamiyan_in_19_century

نقاشی از تندیسهای بودا توسط الکساندر برنس، او آنها را در ۱۸۳۲ هنگام دیدن بامیان مشاهده کرده بوده است./ منبع: ویکی پدیا

  موارد نقض فاحش حققو بشر

تیز رانی راننده‌ی نماینده‌ی پارلمان، شش کودک را یتیم ساخت
تلویزیون یک/ ۲۰ حوت ۱۳۹۳ یک راننده‌ی تکسی در شهر کابل از اثر تیز رفتاری موتر تعقیبی محمد اقبال صافی، نماینده‌ی کاپیسا در مجلس نمایندگان کشته شده است. این رویداد در منطقه کارته‌ی چهار صورت گرفته است. شش کودک به جا مانده از جهانگیر، راننده‌ی کشته شده، خواهان مجازات عاملان این رویداداند.

 آشوب خونین زندانیان در شمال افغانستان
بی بی سی/ ۱۷ حوت ۱۳۹۳ امروز درگیری خونینی میان زندانیان و مسئولین زندان در ولایت جوزجان در شمال افغانستان رخ داد. در نتیجه این درگیری تاکنون یک زندانی و دو مامور زندان کشته و ده زندانی و یک مامور زندان زخمی شده اند. زندانیانی که دست به آشوب زده اند، زندانیان ولایت سرپل هستند که در زندان ولایت جوزجان نگهداری می‌شوند.

 حمله بر یک خانقاه در کابل ۶ کشته بر جا گذاشت
بی بی سی/ ۱۶ حوت ۱۳۹۳ در حمله افراد مسلح به یک خانقاه در کابل ۶ نفر کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شده اند. وزارت امور داخله افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرد تعدادی افراد مسلح ناشناس حوالی ساعت ۶ شام امروز به خانقاه بهادر آغا واقع منطقه کمپنی شهر کابل وارد شده و به نمازگزاران شلیک کرده و تعدادی را کشته و زخمی کرده‌اند.

 سه کارمند بلند پایه‌ی دولت در هرات ربوده شدند
تلویزیون یک/ ۲۰ حوت ۱۳۹۳ مسئولان محلی در ولایت هرات از ربوده شدن سه کارمند بلند پایه‌ی دولت در ولسوالی پشتون زرغون این ولایت خبر داده‌اند. قاضی دادگاه، مدیر اجرایی و مدیر حقوق ولسوالی پشتون زرغون هرات عصر امروز از سوی افراد مسلح ربوده شدند.

 ۴۸ دانش‌آموز در ولایت پروان مسموم شدند
تلویزیون یک/ ۱۹ حوت ۱۳۹۳ مسوولان محلی ولایت پروان در شمال کشور اعلام کردند که چهل وهشت تن از دانش آموزان یک مدرسه در مربوطات این ولایت مسموم شده اند. گفته می‌شود که این دانش‌آموزان از مدرسه‌یی موسوم به “ابوذر غفاری” بوده اند.

  زنان

خلاصه یافته‌های‌ گزارش خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۳
کمیسیون حقوق بشر/ ۱۸ حوت ۱۳۹۳ خشونت علیه زنان از جدی‌ترین معضلات حقوق بشر در افغانستان است. این خشونت‌ها به اشکال مختلف علیه زنان اعمال می‌گردد که‌گاه شکل بسیار خشن و وحشیانه می‌گیرد. رایج‌ترین انواع خشونت که در بانک اطلاعات کمیسیون ثبت شده است، شامل انواع خشونت‌های جسمی، جنسی، اقتصادی، لفظی و روانی و خشونت‌هایی که به نحوی از انحا با عرف و عنعنات ناپسند ارتباط دارد، می‌شود.
آمارهای خشونت در برابر زنان هنوز هم تکان‎دهنده است
خشونت علیه زنان در افغانستان فاجعه بار شده است

 بیش از سه چهارم زنان افغان با خشونت روبرو اند – سروی
صدای امریکا/ ۲۰ حوت ۱۳۹۳ وزیر صحت عامه افغانستان می گوید که بر اساس یافته های آن وزارت حدود ۷۸ درصد زنان افغان کم از کم یک نوع خشونت خانوادگی را تجربه کرده و حدود ۶۲ درصد زنان افغان با چندین نوع خشونت های خانوادگی روبرو اند.
وضعیت بد زنان جوگی در کابل

 خشونت علیه زنان در دایکندی افزایش یافته است
۸ صبح/ ۱۸ حوت ۱۳۹۳ هشتم مارچ روز بزرگداشت از همبستگی زنان جهان در حالی در ولایت‌ دایکندی تجلیل می‌شود که آمار خشونت و بدرفتاری‌های جنسیتی در این ولایت ۱۰ درصد افزایش یافته است. جواد دادگر، رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید: «از اول حمل سال ۱۳۹۳ تا اول حوت همین سال بیش از ۳۷۰ مورد خشونت علیه زنان در این دفتر ثبت شده است و در سال گذشته این آمار به ۳۳۰ مورد رسیده بود.»

 حضور زنان در صفوف پولیس ملی کافی نیست
خبرگزاری رشد/ ۱۸ حوت ۱۳۹۳ مقامات در وزارت داخله تاکید دارند که با در نظر داشت نیازمندی های موجود در کشور باید رقم زنان پولیس افزایش یابد. نور الحق علومی وزیر داخله روز یکشنبه در نشستی که به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن برگزار شده بود گفت با وجود اینکه زنان در صفوف پولیس فعالیت دارند اما شمار آن ها بسنده نیست.

 یک زن از سوی شوهرش در ولایت پروان کشته شد

 کمیته مشارکت سیاسی زنان: در مذاکرات صلح مطالبات زنان زیر پا نشود
۸ صبح/ ۱۸ حوت ۱۳۹۳ همزمان با تسریع تلاش‌ها به‌منظور آغاز گفتگوها میان دولت افغانستان و طالبان، کمیته مشارکت سیاسی زنان، یک نهاد حامی حقوق زنان از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته تا در مذاکرات صلح حقوق و دست‌آوردهای بیش از یک دهه اخیر زنان در افغانستان را نادیده نگرفته و مطالبات‌شان را زیر پا نکنند.
افغانستان در مرگ و میر مادران مقام اول را دارد
از هشتم مارچ در کابل تجلیل شد/ خشونت ۷۵ در صد افزایش یافته است
رییس جمهور غنی: برای حفظ حقوق زنان تعهد دارم

 مردان افغان در اعتراض به خشونت علیه زنان چادری پوشیدند
صدای آلمان/ ۱۴ حوت ۱۳۹۳ در آستانه هشتم مارچ، روز جهانی زن، شماری از مردان در افغانستان در یک اقدام نمادین چادری یا برقع پوشیدند تا تجربه کنند که انسان در زیر چادری چه احساسی دارد.

    حامیان و فعالان

انتقادها بخاطر بی توجهی برای توقف سلسله اعدام افغان ها در ایران
رادیو آزادی/ ۲۰ حوت ۱۳۹۳ با اعدام پنج زندانی افغان در ایران، انتقادها از حکومت بخاطر بی توجهی برای توقف سلسله اعدام این زندانیان شدت یافته اند. شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند که حکومت این کشور، باید برای حل این مشکل به گونه جدی تلاش کند.
صدها تن در تخار در اعتراض به اعدام افغان ها در ایران تظاهرات کردند

 گروه هماهنگی عدالت انتقالی خواهان پیگرد قانونی جنایت کاران جنگی در کشور شد
آرمان شهر/ ۱۶ حوت ۱۳۹۳ گروه هماهنگی عدالت انتقالی از حکومت وحدت ملی می خواهد تا آن عده اشخاصی را که در جنایت جنگی و نقض حقوق بشر در کشور متهم استند را به پای میز محاکمه بکشاند. این گروه می گوید که ناقضان حقوق بشر هنوز هم در رده های بالا و میانه حکومت کار می کنند و یاهم از سوی برخی مقام ها پشتیبانی می شوند.
با نشر گزارش ترسیم منازعه همه جنایت کاران را به مردم افغانستان معرفی کنید

  اکثر مردم افغانستان خواستار اصلاح نظام انتخاباتی اند – نظرسنجی
صدای امریکا/ ۱۹ حوت ۱۳۹۳ اکثر مردم افغانستان به این باور اندکه در یک دهۀ گذشته، دسترسی به معارف، بهبود شاهراه ها و حاکمیت قانون از دست آورد های بزرگ کشور شان بوده است. همچنان از دید اکثریت این مردم فساد اداری، نبود امنیت و ضعف دولت از مشکلات بزرگ در افغانستان بوده است.
غنی: کمیسیون اصلاحات انتخاباتی ایجاد میگردد

 سویدن خواستار ارایه نتایج تحقیق در مورد قتل یک خبرنگار سویدنی در افغانستان شد
پژواک/ ۱۷ حوت۱۳۹۳  کشور شاهی سویدن از حکومت افغانستان خواست تا در مورد نتایج تحقیق قتل یک خبرنگار سویدنی که سال گذشته در کابل کشته شد، معلومات ارایه کند.

 کمیسیون ضد قاچاق و اختطاف انسان در بلخ ایجاد شد
۸ صبح/ ۲۰ حوت ۱۳۹۳ کمیسیون ضد قاچاق و اختطاف انسان در ولایت بلخ در حالی ایجاد می‌گردد که آمار نشان می‌دهد در سال جاری پنج قضیه قاچاق انسان در ولایت بلخ وجود داشته است. قاچاق انسان از افغانستان که به‌عنوان یک کشور مبدا در قاچاق انسان‌ها محسوب می‌شود، به کشورهایی صورت می‌گیرد که مهاجرین غیر قانونی را در خود جای می‌دهند و در اکثر موارد سرنوشت انسان‌های قاچاق شده به تراژیدی می‌انجامد.

     حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

سازمان ملل از برگزاری نشست سه‌جانبه برای حل مشکلات مهاجران افغانستان در پاکستان خبر داد
اطلاعات روز/ ۱۷ حوت ۱۳۹۳ خانم مایا امیراتونگه، رییس دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد می‌گوید که نشست کمیسیون سه‌جانبه برای حل مشکلات مهاجران افغانستان در پاکستان در آینده‌ی نزدیک برگزار می‌شود. به گفته‌ی او، در این نشست ابعاد مختلف مشکلات مهاجران افغانستان در پاکستان مورد بحث قرار می‌گیرد.
توافق تازه برای حل مشکلات پناهندگان افغانستان در پاکستان

 انتخابات ولسی جرگه در وقت تعیین شدۀ آن برگزار نخواهد شد”
پژواک/ حوت ۱۳۹۳ رییس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که حکومت برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه، اراده قوی ندارد و این انتخابات بخاطر مشکلات مالی به تاخیر می افتد.

 هزاران کارمند دایمی و موقتی کمیسیون انتخابات افغانستان، برکنار شدند
رادیو آزادی/ ۲۱ حوت ۱۳۹۳ هزاران کارمند دایمی و موقتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از کار برکنار شدند. کمیسیون شکایات انتخابای افغانستان می گوید به هدف بررسی تقلب در دور انتخابات گذشته ریاست جمهوری و انتخابات شورا های ولایتی، در ظرف سه ماه یک گزارش تحقیقاتی را ترتیب داده است.

    جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در پی انفجار ماین در فراه، ۶ تن زخمی شدند. ده سرباز و چهار غیر نظامی افغان در حمله انتحاری ولایت هلمند کشته شدند. یک کشته و سه زخمی در حمله‌ی انتحاری در کابل.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
ولسوال نام نهاد طالبان با ۹ تن از افرادش در فراه کشته شدند. کشته و زخمی شدن ۴۶ شورشی طالب در نقاط مختلف کشور. ۶ مخالف مسلح در ننگرهار کشته شدند.

 بیش از هزارو سه‌صد طالب در شمال کشته شده اند
۸ صبح/ ۱۸ حوت ۱۳۹۳ مقام‌های فرماندهی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ در محفل فراغت شماری از سربازان این قول اردو می‌گویند که در سال جاری در مناطق مختلف ولایت‌های شمالی کشور و در عملیات‌های جداگانه بیش از ۱۳۵۲ شورشی را کشته‌اند.
روزهای مرگبار برای شورشیان

 مقام‌های محلی: جنگ‌جویان خارجی، فاریاب را نا امن کرده‌اند
تلویزیون یک/ ۱۸ حوت ۱۳۹۳ مقام‌های محلی در فاریاب گفته‌اند جنگ‌جویان خارجی از کشورهای ازبکستان، چچن و پاکستان این ولایت را نا امن ساخته‌اند. به گفته‌ی این مقام‌ها، جنگ‌جویان در ولسوالی‌های غورماچ و قیصار مصروف کارگذاری ماین‌های کنار جاده‌ای و حمله بر سربازان امنیتی هستند.
بهار و گرم شدن تنور جنگ

   سیاست

کمیته‏ی صلح میان دولت افغانستان و طالبان تشکیل شده است
خبرگزاری رشد/ ۱۸ حوت ۱۳۹۳ مشاور امینت ملی پاکستان گفته است که دولت افغانستان و گروه طالبان کمیته ای را برای مذاکرات صلح در کابل تشکیل داده اند.  به گزارش خبرگزاری رشد به نقل از The Nation، سرتاج عزیز؛ مشاور امنیت ملی پاکستان در انجمن کشور های اسلامی در اسلام آباد گفته است که دولت افغانستان و گروه طالبان کمیته ای را در کابل برای برگزاری مذاکرات صلح تشکیل داده اند.
مسلمیار: از پروسه مبهم صلح حمایت نمی‌کنیم
کابل در چند روز آینده مذاکرات را با طالبان آغاز خواهد کرد

 هیات اداری ولسی جرگه انتخاب شد
رادیو کلید/ ۱۹ حوت ۱۳۹۳ سرانجام ولسی جرگه در چهارمین روز کاری اش موفق به انتخاب هیات اداری این مجلس شد. در آخرین رای گیری میان اعضای ولسی جرگه برای انتخاب معاون دوم این مجلس، محمد نظیر احمدزی با کسب ۹۳ رای تایید به عنوان معاون دوم ولسی جرگه انتخاب شد.

 کرزی: نمی‌خواهیم پاکستان سیاست خارجی افغانستان را کنترل کند
بی بی سی/ ۱۹ حوت ۱۳۹۳ حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان هشدار داده است که تسلیم شدن به فشارهای پاکستان “مبارزات مردم افغانستان علیه امپریالیسم بریتانیا و تجاوز شوروی” را “بی‌ارزش” خواهد ساخت. آقای کرزی در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی گاردین گفته است که “ما خواهان رابطه دوستانه هستیم اما قرار گرفتن زیر دست پاکستان را نمی‌پذیریم.”
روسیه از حامد کرزی دعوت به سخنرانی در مسکو کرد

   فرهنگ

روزی که صلصال و شهمامه به زانو درآمدند
۸ صبح/ ۱۹ حوت ۱۳۹۳ هجدهم حوت روزی غمگینی در تاریخ بامیان است. یزدان‌بخش هرگاه آن روز را به یاد می‌آورد، از سر تا پایش می‌لرزد و آه سردی از ته دل کشیده می‌گوید: حیف شد… تخریبی که هرگز جبران نمی‌شود. از آن انفجار مهیب چهارده سال می‌گذرد، اما او هر وقت به رواق‌های خالی بودا می‌نگرد، صدای انفجار در گوش‌هایش طنین می‌اندازد و صحنه تخریب تندیس‌های بودا پیش چشمشانش مجسم می‌شود.
چهارده سالگی به خاک نشستاندن بودا در بامیان
بازسازی در بامیان در سایه بوداها

 نجیب الله مسافر عکاس افغان آزاد شد
بی بی سی/ ۲۰ حوت ۱۳۹۳ ریاست جمهوری افغانستان فرمان رهایی نجیب الله مسافر عکاس خبری افغان را صادر کرده است. اجمل عابدی سخنگوی رییس جمهوری افغانستان می‌گوید که آقای غنی به اساس صلاحیت قانونی خود و تقاضای نهادهای رسانه‌ای، کمیسیون حقوق بشر و کمیته مصونیت خبرنگاران، فرمان “عفو” نجیب‌الله مسافر را صادر کرده است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۷

پیوست‌ها: