haftB_b8f_XUIAAEUxU

منتقدان سرکوب شده در سوریه را آزاد کنید! / عکس از وبگاه آزادی منتقدان سرکوب شده سوریه

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
پاکستان لغو کامل تعلیق مجازات اعدام
۱۱ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، کمیسیون حقوق بشر پاکستان، نگرانی شدید خود را از تصمیم اخیر دولت پاکستان برای لغو تعلیق مجازات اعدام در مورد تمام محکومان به مرگ ابراز کردند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «لغو تعلیق مجازات اعدام لکه ننگی در کارنامه حقوق بشر پاکستان به جا خواهد گذاشت. مجازات اعدام ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرکننده است که می تواند شکنجه تلقی شود و باید به طور کامل ملغا شود.» پاکستان در پی حمله طالبان به مدرسه ای در پیشاور در دسامبر ۲۰۱۴ اعلام کرده بود که با لغو تعلیق شش ساله اجرای مجازات اعدام، اعدام محکومان به اتهام تروریسم را به اجرا خواهد گذاشت. بنا به گزارش ها، ۲۴ تن از آن پس تاکنون اعدام شده اند. با ابلاغیه تازه دولت، از سرگیری اجرای مجازات اعدام شامل تمام جرایم مستوجب اعدام خواهد شد و خطر اجرای اعدام صدها محکوم به اعدام را در آینده نزدیک بیشتر خواهد کرد. گزارش خبری: پاکستان «تعلیق مجازات اعدام» در این کشور را لغو کرد. عفو بین الملل نیز با صدور اطلاعیه ای گفت: با بازگشت شرم آور پاکستان به چوبه دار، هزاران تن در خطر اعدام هستند. نایب رییس بخش آسیا ـ اقیانوسیه عفو بین الملل گفت: «این بازگشت شرم آور راه حل مشکلات شدید امنیتی و اجرای قانون نیست. امسال تاکنون سه تن به اتهام های غیرتروریستی اعدام شده اند.»

مصر اولین اعدام در ارتباط با خشونت سیاسی سابقه خطرناکی ایجاد می کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون به شدت اعدام محمود رمضان را محکوم می کند و از دولتمردان مصر می خواهد فوری صدور حکم های اعدام و اجرای آنها را تعلیق کنند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «اعدام رمضان با توجه به حکم های اعدام دسته جمعی که دادگاه های مصر از تابستان ۲۰۱۳ در محاکمه های ناقض موازین دادرسی علیه مخالفان سیاسی صادر کرده اند، سابقه نگران کننده ای ایجاد می کند.» محمود رمضان در ارتباط با درگیری های جولای ۲۰۱۳ در اسکندریه به اعدام محکوم شد که دست کم ۱۷ تن در آنها کشته شدند.

عربستان سعودی سه اعدام دیگر؛ رشد بی سابقه اجرای مجازات اعدام
عفو بین الملل ۱۱ مارچ ۲۰۱۵ امروز پس از اعدام سه تن دیگر که شمار اعدام ها را در سال جاری به ۴۴ مورد رساند عفو بین الملل هشدار داد که عربستان سعودی به سرعت در مسیر شکستن رکورد سالانه اعدام خود پیش می رود. این تعداد درست چهار برابر اعدام های همین مدت در سال گذشته است، یعنی ۱۱ مورد. رایج ترین روش اعدام گردن زنی در برابر دیدگان مردم است.

سوریه گردن زنی های داعش نباید باعث شود جنایت های رژیم را فراموش کنیم
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ مارچ ۲۰۱۵ در پنج نمودار، اطلاعاتی که مرکز اسناد نقض حقوق بشر (Violations Documentation Center – VDC)، سازمان همکار فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در سوریه، گرد آورده است ارایه می شود. مرکز اسناد نقض حقوق بشر از مارس ۲۰۱۱ که اولین اعتراض ها در شهر درعا رخ داد، آمار کشته شدگان، بازداشت و ناپدیدشدگان را ثبت کرده است. این مرکز در همکاری با شبکه ای از فعالان در سوریه و نیز در خارج از آن، ۱۳۰۰۳۵ مورد مرگ و ۶۰۴۲۴ مورد بازداشت و آدم ربایی مربوط به درگیری را ثبت کرده است. آمار این مرکز در عین داشتن اعتبار به هیچ وجه کامل نیست. در آخرین برآورد سازمان ملل جمع کل کشته شدگان دست کم ۲۲۰۰۰۰ تن اعلام شده است.

امارات متحده عربی ناپدید شدن های تازه
۱۲ مارچ ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد که دولتمردان امارات متحده عربی از اواسط ۲۰۱۴ تاکنون شش تن را به روش قهری ناپدید کرده اند یا در انزوای کامل در زندان انداخته اند. با موارد تازه ای که به دست آمده، این سازمان دست کم  هشت مورد ناپدید شدن قهری افراد را پس از حبس ثبت کرده و ۱۲ مورد حبس در انزوای کامل را شناسایی کرده است.

آمریکا یک سیاه‌پوست دیگر به ضرب گلوله پلیس کشته شد
آمریکا در ایالت یوتا تیرباران جایگزین تزریق سم می‌شود
ترکیه ۱۴ ماه زندان برای منتقد جوان اردوغان

عاملان غیردولتی
یونسکو: تخریب شهر باستانی «نمرود» جنایت جنگی‌ست
چین نوزادان به صورت علنی در اینترنت فروخته می‌شوند

     عدالت

سازمان ملل متحد: جنایتکاران سوریه با عدالت روبه‌رو خواهند شد
رادیو فردا ۱۳ مارچ ۲۰۱۵ زید رعد الحسین، کمیسر ارشد حقوق بشر ملل متحد، وعده داد که «جنایتکاران جنگی سوریه بالاخره روزی با عدالت روبه‌رو خواهند شد». به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای الحسین که روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند، به مناسبت چهارمین سالگرد آغاز نزاع در سوریه سخن می‌گفت، افزود: «ما شواهد زیاد و فهرست‌های بلندی پر از نام افراد داریم. عدالت اجرا خواهد شد، شاید این اتفاق زود رخ ندهد، اما در نهایت اجرا خواهد شد.»

مقابله با مراقبت امنیتی گسترده بر اساس متمم قانون
۱۰ مارچ ۲۰۱۵ اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا (ACLU) در مورد مغایرت فعالیت مراقبت و جستجوی سازمان ملی امنیت در ارتباط های بین المللی مردم آمریکا اعلام جرم کرده است. این شکایت در مورد نظارت دولت آمریکا بر تقریبا تمام ارتباطات بین المللی و بسیاری از ارتباطات کتبی در داخل آمریکاست. شکایت اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا که در مارچ ۲۰۱۵ در مریلند به دادگاه ارایه شد از طرف چندین سازمان آموزشی، حقوقی، حقوق بشری و رسانه ای که در مجموع صدها بیلیون ارتباط حساس اینترنتی برقرار می کنند و از مراقبت سازمان ملی امنیت آسیب دیده اند مطرح شده است. شاکیان بنیاد ویکی مدیا، انجمن ملی وکلای کیفری، دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل آمریکا، انجمن قلم آمریکا، صندوق جهانی زنان، مجله نیشن، انستیتوت راترفورد و دفتر واشنگتن آمریکای لاتین هستند. سازمان ملی امنیت ارتباطات حساس این شاکیان را کپی کرده، مورد بررسی قرار داده و احتمالا نگه داشته است. اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در سال ۲۰۰۸ شکایت دیگری را یک ساعت پس از دستور رییس جمهوری بوش برای ابلاغ قانون اصلاح مراقبت اطلاعاتی مطرح کرد. اما در آن زمان دیوان عالی کشور با رای ۵ به ۴ آن را رد کرد. گزارش خبری: شکایت ویکی‌مدیا از آژانس امنیت ملی آمریکا به اتهام نقض آزادی بیان

بریتانیا توبیخ شرکت نرم افزاری بریتانیایی ـ آلمانی گاما
مارچ ۲۰۱۵ مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر در خبرنامه شماره ۳۷ خود گزارش داد: شرکت بریتانیایی ـ آلمانی گاما اینترنشنال تعهدات حقوق بشری خود را با محصولاتی مثل «اسب تروای دولتی» فین فیشر نقض کرده است. این موضوع در ارزیابی نهایی دفتر سازمان همکاری توسعه اقتصادی در بریتانیا از شکایت گروه های حقوق بشری تایید شد. این دفتر از گاما ـ و به صراحت با ذکر شرکت های دیگر وابسته به آن ـ خواست موازین عملی حقوق بشر را به اجرا بگذارد. مرکز حقوق بشر بحرین، بحرین واچ، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر، پرایوسی اینترنشنال و گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۱۳ شکایتی را علیه گاما به ارزیابی نهایی دفتر سازمان همکاری توسعه اقتصادی در لندن و همزمان شکایتی علیه شرکت مراقبت اطلاعات ترووی کور ساکن مونیخ آلمان را به دفتر سازمان همکاری توسعه اقتصادی درآلمان ارایه کرده بودند. این سازمان ها شرکت ها را متهم به اشتراک در مسؤولیت دستگیری، زندان و شکنجه مخالفان، روزنامه نگاران و منتقدان در کشور بحرین کرده بودند.

     حقوق مدنی و سیاسی

در پی گزارش کوبنده سازمان ملل مکزیک باید شکنجه گسترده را مورد تحقیق قرار دهد
۹ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز گفت: گزارش سازمان ملل در باره شکنجه گسترده به دست نیروهای پلیس و امنیتی مکزیک باید دولتمردان را وادار کند به این عملکرد تهوع آور توجه نشان دهند. گزارش خوان مندز، گزارشگر ویژه شکنجه و رفتار و مجازات های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز که امروز به شورای امنیت سازمان ملل ارایه شد نشان می دهد مسؤولان اغلب از تحقیق در باره شکایت قربانیان شکنجه خودداری می کنند و دکترهای پزشک قانونی که برای دولت کار می کنند اغلب نشانه های شکنجه را نادیده می گیرند.

بنگلادش پیشنهاد پلیس برای مصونیت از پیگرد به خاطر شکنجه را رد کنید
عفو بین الملل ۱۰ مارچ ۲۰۱۵ در پی گزارش هایی دال بر این که پلیس بنگلادش پیشنهاد کرده ماموران پلیس از پیگرد به علت اقدام به شکنجه معاف شوند، این سازمان از دولت بنگلادش خواست این پیشنهاد را بلافاصله رد کند و به طور رسمی اعلام کند هیچ کس در مقابل مدارک کافی در مورد شرکت در شکنجه مورد حمایت قرار نخواهد گرفت. گزارش را بخوانید.

روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت : شکستن سانسور و آزاد کردن ٩ سایت مسدود شده در ۱۱ کشور دشمن اینترنت
بریتانیا کمیته پارلمان: مقررات ناظر بر عملیات نهادهای اطلاعاتی و امنیتی فاقد شفافیت است
اسراییل تظاهرات ده‌ها هزار مخالف نتانیاهو

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کامبوج حقوق کار از کارگران بخش پوشاک حمایت نمی کند
۱۱ مارچ ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز در گزارش تازه ای اعلام کرد: دولت کامبوج از حمایت از کارگران بخش پوشاک که برای مارک های مشهور تولید می کنند در مقابل نقض جدی حقوق کارگری سر باز می زند. این کارگران که بیشتر زن هستند اغلب با اضافه کار اجباری، تبعیض به خاطر حاملگی و روش های ضد سندیکایی روبرو هستند که دولت و مارک های مشهور پوشاک توجهی به  آنها ندارند. در گزارش “سریعتر کار کن یا اخراج می شوی”: نقض حقوق کار در صنعت پوشاک کامبوج موارد اجرای ناقص حقوق کار و اقدامات بازدارنده شرکت ها علیه نظارت ثبت شده است. در سال های اخیر، اعتراض به دستمزدها، غش کردن کارگران تولید پوشاک و مقررات سخت ثبت نام در اتحادیه توجه را به وضعیت کارگران در واحدهای تولید پوشاک در کامبوج جلب کرده است.

آمریکا فرگوسن تنها نیست
دیده بان حقوق بشر ۱۲ مارچ ۲۰۱۵ به لطف وزارت دادگستری متوجه شدیم که مسؤولان در فرگوسن در ایالت میسوری چطور از پلیس و  دادگاه شهر برای تیغ زدن فقرا و پر کردن صندوق شهر ا ستفاده کرده اند. گزارش مربوط به فرگوسن موجی از حیرت و انزجار عمومی به راه انداخته و باعث استعفای مسؤولان محلی شده است. اما فرگوسن تنها نیست، نه در نژاد پرستی و تعدی پلیس و دادگاه و نه در زمینه بار خردکننده مالی که بر ساکنان فقیر آن تحمیل شده است. همچنان که خبرنگاری در جرجیا به ما گفت، بسیاری از مردم در سراسر آمریکا فکر خواهند کرد که خیلی از مسایل آشکار شده در گزارش فرگوسن «بسیار آشنا» هستند.

ترکیه سرکوب اعتراضات در سالروز مرگ نوجوان ۱۵ ساله  
تعداد قربانیان ابولا در آفریقا از مرز ۱۰ هزار نفر گذشت

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

چین مستند پربیننده آلودگی هوا را از اینترنت حذف کرد

   دفاع از حقوق بشر

پاکستان اقلیت ها زیر حمله: تبعیض و خشونت به خاطر دین
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ مارچ ۲۰۱۵ گزارش مشترک فدراسیون و کمیسیون حقوق بشر پاکستان که امروز منتشر شد خشونت و تبعیض شدید علیه اقلیت های دینی ناشی از قوانین و سیاست های تبعیض آمیز دولت و معافیت از مجازات در مورد حمله عوامل دولتی و غیردولتی به پیروان گروه های اقلیت را آشکار می کند. زهره یوسف، نایب رییس فدراسیون و رییس کمیسیون حقوق بشر پاکستان، گفت: «دولتمردان پاکستان از تضمین برابری، کرامت، حاکمیت قانون و تامین حقوق بشر برای تمام پاکستانی ها قصور و به فرهنگ تبعیض و معافیت از مجازات در ارتباط با نقض حقوق بشر علیه اقلیت های دینی کمک کرده اند.»

سوریه منتقدان سرکوب شده را آزاد کنید!
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل، شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، فرانت لاین دیفندرز، دیده بان حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز برای فعالیت مشترک همراه با دیگر سازمان های بین المللی، منطقه ای و سوری، به هم پیوسته اند تا برای آزادی فعالان جامعه مدنی، رسانه ها و کارکنان مراقبت پزشکی که در سوریه خودسرانه بازداشت یا قهری ناپدید شده اند، بکوشند. از زمان آغاز اعتراض های گسترده در سوریه در مارچ ۲۰۱۱، بیش از ۲۰۰۰۰۰ تن کشته شده اند، میلیون ها سوری آواره گشته اند و هزاران غیرنظامی فقط به خاطر استفاده از حقوق اساسی شان دستگیر، حبس، ربوده، شکنجه شده اند و در بعضی موارد قربانی ناپدید شدن قهری بوده اند. امروز به کمک شما برای آزادی آنها نیاز داریم. ویدیو را ببینید.

سوریه ۸۳٪ چراغ ها در پی چهار سال درگیری خاموش شده اند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ مارچ ۲۰۱۵ ائتلاف جهانی سازمان های کمک بشردوستانه و حقوق بشری در آستانه چهارمین سالگشت درگیری در سوریه در ۱۵ مارچ اعلام کردند: ۸۳٪ تمام چراغ ها از زمان آغاز درگیری در سوریه خاموش شده اند. دانشمندان مستقر در دانشگاه ووهان چین، در همکاری با ائتلاف ۱۳۰ سازمان غیردولتی (#WithSyria) با تحلیل عکس های ماهواره ای از مارچ ۲۰۱۱ تاکنون به این نتیجه رسیده اند.

سوئد به دلایل «حقوق بشری» به قرارداد نظامی‌اش با عربستان پایان داد

     زنان

برگردان تازه فارسی «کنوانسیون رفع همه‏ اشکال تبعیض علیه زنان» منتشر شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ مارچ ۲۰۱۵ بنیاد آرمان شهر، سازمان عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در افغانستان، به مناسبت ۸ مارچ، روز جهانی زن، کتابچه «با هم در حمایت از برابری» را به زبان فارسی منتشر و به زنان منطقه تقدیم کرده است. این کتابچه برگردان تازه فارسی از «کنوانسیون رفع همه‏ اشکال تبعیض علیه زنان» را به همراه طرح های تصویری در بر دارد. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، در پیشگفتار بر این کتابچه نوشته است: مدافعان حقوق زنان در کشور‏های سراسر جهان به پیشرفت‏‌های بزرگی دست یافته اند: الغای قوانین تبعیض ‏آمیز، افزایش نمایندگان زن در مجامع سیاسی، دست‏یابی به سن حداقل قانونی برای ازدواج، دست‏رسی به وسایل پیشگیری از بارداری، ممنوعیت ناقص ‏سازی جنسی زنان… با وجود این، هنوز باید در مبارزه های زیادی پیروز شد.» متن مصور «کنوانسیون رفع همه‏ اشکال تبعیض علیه زنان» را با برگردان تازه فارسی در اینجا دریافت کنید.

پس روی علیه حقوق زنان در جهان نتایج ویرانگری دارد
۸ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه نشست مهم سازمان ملل گفت: دو دهه پس از تصویب عهدنامه بنیادی در باره برابری جنسیتی، پس رفت شدیدی حقوق زنان را به خطر انداخته است. این سازمان از دولت ها خواست پیشرفت در حقوق زنان را گسترش دهند و فوری به تعهدات خود عمل کنند. برابری کامل جنسیتی هنوز در هیچ کشوری اجرا نشده است. با برگزاری کمیسیون مقام زن در سازمان ملل که پیشرفت در زمینه اعلامیه ۱۹۹۵ پکن را مورد بررسی قرار می دهد، عفو بین الملل هشدار داد که درگیری ها و رشد افراطی گری خشن زنان بی شماری را در معرض نقض حقوق بشر از جمله تجاوز، آدم ربایی و بردگی جنسی قرار می دهد.

دولت ها باید تعهد به برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان را تجدید کنند
عفو بین الملل ۹ مارچ ۲۰۱۵ پنجاه و نهمین نشست کمیسیون مقام زن تعهدات موجود در اعلامیه و برنامه اقدام پکن و بازبینی های بعدی آن و اسناد حاصل از بیست و سومین نشست ویژه مجمع عمومی را دوباره مورد تایید قرار داد. این نشست تعهد کرد برای تضمین اجرای کامل، موثر و سریع آنها اقدام های مشخص در پیش بگیرد. گزارش را بخوانید.

۷۰ سال طول می‌کشد تا زنان برابر با مردان کارمزد بگیرند ـ سازمان بین‌المللی کار
فقر سکسیست است؛ لیدی گاگا، مرکل و روز جهانی زن
روشنفکر فمینیست متعهد
جودیت باتلر: پایان هویت‌های جنسی
انتهای طناب دار

سوریه یونیسف: ۱۴ میلیون کودک از جنگ داخلی رنج می‌برند
سوریه ۵۰ هزار کودک «بی‌وطن» هستند

    فرهنگ و اندیشه

سیاست، دیانت و خیانت در رمان «یهودا»
بولگاکوف: استاد هجو تلخ و جادوی سیاه

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، اخبار روز، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشرگزارشگران بدون مرز، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر

شماره ۹۱ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: