iran

 3421

   تفکیک ایده‌آل بعضی‌ها _ طرحی از مانا نیستانی

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

بازداشت چند درویش گنابادی دیگر در کوار
رادیو فردا ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ مرتضی کنگرلو، داوود نصیری، جعفر احمدی و مسعود احمدی چهار تن از دراویش گنابادی ساکن ورامین که به شهرستان کوار در استان فارس سفر کرده بودند، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، در این شهرستان بازداشت شده‌اند و از وضعیت‌شان خبری در دست نیست.

 کارنامه حقوق بشر ایران در سال ۹۳ ؛ اعدام، حصر و محاکمه‌های جنجالی
دویچه وله ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ وضعیت حقوق بشر در سال ۹۳ نسبت به سال‌های پیش تغییر چندانی نیافت. قوه قضائیه ایران و دستگاه‌های امنیتی و نظامی زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی فشار و بازداشت و مجازات مخالفان و منتقدان را همچنان با شدت دنبال می‌کنند.

 «دستگیری ۶۰ نفر با مچ‌بند سبز در یک پارتی در غرب تهران»
رادیو فردا ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ خبرگزاری وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح ایران از دستگیری ۶۰ نفر خبر داد که به گفته این خبرگزاری «با مچ‌بندهای سبز رنگ» در یک «پارتی شبانه» در محله تهرانسر در غرب تهران شرکت کرده بودند.

 حکم ۵٠ ضربه شلاق برای دانا لنج‌آبادی اجرا شد
کردپا ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ حکم ۵٠ ضربه شلاق یک فعال دانشجویی کُرد اهل مریوان را به مورد اجراء درآمد

     زندان

سمکو خلقتی زندانی سیاسی کُرد به سلول انفرادی انتقال یافت
کردپا ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ پنج زندانی سیاسی منجمله سمکو خلقتی هم‌اکنون در سلول انفرادی زندان اوین نگهداری می‌شوند.

 بازداشت و احضار شش فعال مدنی در تهران و کردستان
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ر ادامه فشارهای امنیتی بر جامعه مدنی در ایران، سه تن از فعالان مدنی و کنشگران جنبش زنان در تهران بازداشت و همزمان سه تن نیز در کردستان به نهادهای امنیتی احضار شدند. به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز یک‌شنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۳، هشتم مارس ۲۰۱۵، بعد از تجمع گروهی از فعالان مدنی در همراهی با نسرین ستوده در مقابل کانون وکلای دادگستری در تهران، ماموران امنیتی لباس شخصی، آقای فرید صادقی، خانم عاطفه نوید و یک نفر دیگر را در نزدیکی آن محل بازداشت و با خود به محلی نامعلوم منتقل کردند.

 مادر حسین رونقی ملکی: خدابخشی گفت عفو رهبر را قبول ندارم!
سحام نیوز ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ «سیدحسین رونقی ملکی»، فعال مدنی که در سال‌های گذشته بنا به اتهامات سیاسی در زندان بود، بار دیگر در روز شنبه ۹ اسفندماه ۱۳۹۳ با «حیله و فریب» دادسرا و دادگاه انقلاب به زندان اوین بازگردانده شد. این درحالی است که پیش تر به او گفته شده بود به علت آن‌که بیماری حاد کلیوی او «صعب العلاج» تشخیص داده شده، مشمول «عفو رهبری درعید فطر» قرار گرفته است. درفهرست طولانی مشمولین عفو عید فطر، بیماران صعب العلاج نیز از ادامه حبس معاف شده بودند.

 انتقال دو تن از فعالان حقوق دراویش از بند عمومی به انفرادی
مجذوبان نور ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ دو تن از فعالان حقوق دراویش گنابادی محبوس در بند عمومی زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شدند.

 محمد علی، قهرمان سابق مشت‌زنی جهان از ایران خواست جیسون رضاییان را آزاد کند
بی‌بی‌سی فارسی ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ محمدعلی، قهرمان پیشین مشت‌زنی جهان، از مقامات ایران خواسته است جیسون رضاییان، روزنامه نگار دارای تابعیت ایرانی و آمریکایی را از زندان آزاد کنند.

 نیاز فوری سراج الدین میردامادی به درمان و وضعیت نامناسب او در بند ۸ زندان اوین
کمپین بین المللی حقوق بشر ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به وضعیت سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی که در بند ۸ زندان اوین بیمار است به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت او به دلیل داشتن ترکشی در میان گردن و کتف نیاز به مراقبت های پزشکی ویژه و فضای آرام  دارد. به گفته این منبع نه تنها با انتقال او به بیمارستان برای جراحی موافقت نمی شود بلکه حتی در داخل بند نیز فاقد حداقل امکانات یک زندانی مانند داشتن تختخواب است.

 انتقام معاون دادستان؛ «حمید بابایی» از ملاقات و تماس محروم است!
سحام نیوز ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ «حمید بابایی»، دانشجوی سابق مقطع دکترای رشته اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک، که درهفته‌های اخیر در پی «مشاجره کتبی» با خدابخشی، دادیار ناظر بر زندان اوین و معاون دادستان، به انفرادی و نهایتا بند ۱ زندان رجایی شهر تبعید شده بود، از ملاقات و امکان تماس با خانواده محروم است.

 محمدرضا پورشجری به یک سال زندان و دوسال تبعید محکوم شد
رادیو فردا ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ محمدرضا پورشجری وبلاگ‌نویس زندانی، در پرونده‌ای جدید در دادگاه انقلاب کرج، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، به یک سال زندان، دو سال تبعید و چهارمیلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

 ده سال زندان و پنج سال تبعید برای شهرام امیری
سحام نیوز ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ «شهرام امیری» پژوهش‌گر و متخصص رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با حکم شعبه هفتم دادگاه نظامی تهران به ده سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شد. دفتر شعبه هفت دادسرای نظامی تهران از تائید خبر خودداری و خبرنگار را تهدید به ره‌گیری و بازداشت کرد اما یکی از بستگان درجه یک شهرام امیری خبر مذکور را تائید کرده است.

    دفاع از حقوق بشر

احمد شهید: ایران مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر و نوجوانان را لغو کند
بی‌بی‌سی فارسی ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، روز پنج شنبه ۱۲ مارس ( ۲۱ اسفند) خواستار آزادی بیان و رفع محدودیت رسانه ها در این کشور شده است.
گزارش مارس ۲۰۱۵ گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

 شکستن سانسور و آزاد کردن ٩ سایت مسدود شده در ۱۱ کشور دشمن اینترنت
سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ گزارش‌گران بدون مرز، به مناسبت ۱۲ مارس ٢٠١۵ (۲۱ اسفند ١٣٩٣) روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت، کارزار «Collateral Freedom » (آزادی هم‌آیند) را با آزاد کردن ٩ سایت سانسور شده در کشورهای دشمن اینترنت آغاز می‌کند.

 درخواست تمدید ماموریت احمد شهید در ایران
سحام نیوز ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ سی و شش سازمان مدنی از کشورهای عضو شورا خواستند تا به دفاع از حقوق بشر در ایران پاسخ مثبت دهند.

     زنان

مبارزه برای حقوق برابر جنسی در اینترنت
رادیو زمانه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ گسترش اینترنت در ایران ابزاری در اختیار فعالان حقوق زنان گذاشته تا بتوانند ضمن تولید اندیشه٬ آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و زمینه فعالیت خود را وسیع‌تر کنند. اینترنت به کمک شبکه‌های اجتماعی توانسته تا حدودی از شکاف ایجاد شده میان فعالان خارج و داخل ایران بکاهد و بر آگاهی‌شان از یکدیگر بیفزاید؛ هرچند به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از سوی حکومت در دسترسی به اینترنت، این فضا بیشتر مورد استفاده‌ فعالان زنان خارج از ایران است.

 ۷۰ سال طول می‌کشد تا زنان برابر با مردان کارمزد بگیرند
رادیو زمانه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ سازمان بین‌المللی کار می‌گوید که حداقل ۷۰ سال طول می‌کشد تا کارمزد پرداختی به زنان و مردان برابر شود. در حال حاضر بر اساس تخمین این سازمان، زنان به طور متوسط ۲۳درصد از آنچه مردان کسب می‌کنند، کمتر کارمزد می‌گیرند.

 زندان زنان؛ سوله‌هایی مملو از زندانی
رادیو فردا ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ «سرم را که بلند می‌کنم سیمین را می‌بینم که روبرویم نشسته ،۴۳ سال دارد و ۶ تا بچه. از ۱۴ سال پیش در زندان است. به او مرخصی نمی‌دهند چون امتیازش کم است! چشمانش از گریه دیشب هنوز قرمز و پف‌کرده است. دیشب حالش خیلی بد بود و با صدای بلند داد می‌زد و گریه می‌کرد. می‌گفت: منم نون سنگک و کره میخوام!!! دیروز که به خاطر به دست آوردن ۲۰ دقیقه تلفن، دفتر مأموران زندان را تمیز می‌کرده ،مأموران سنگک و کره میل می‌کردند و سیمین بیچاره هم دیده و …»

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تجمع کارگران «کاغذسازی کارون» در اعتراض به چهار سال بلاتکلیفی
ملی مذهبی ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ شماری از کارگران کارخانه «کاغذسازی کارون» صبح دیروز (۱۹ اسفند ماه) در اعتراض به بی‌توجه‌ای مسئولان به مشکلات صنفیشان، در مقابل فرمانداری شوشتر دست به تجمع زدند.

 شهروند عرب ایرانی در مقابل شهرداری خرمشهر خودسوزی کرد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ یونس عساکره، شهروند عرب ایرانی روز گذشته شنبه ۲۳ اسفندماه در پی “تخریب دکه میوه‌فروشی‌اش توسط نیروی انتظامی”، مقابل شهرداری خرمشهر دست به خودسوزی زد.

     فرهنگ 

کنسرت‌های مجوزدار با فشار برخی افراد لغو می‌شوند
ملی مذهبی ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ حسین نوش‌آبادی که در نشستی با عنوان سیاست‌ها و اقدامات فرهنگی و هنری دولت تدبیر و امید در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق  شرکت کرده بود در مورد لغو پیاپی کنسرت ها گفت:”کنسرت‌ها تحت تأثیر فشار لغو می‌شوند.”

 پرویز پرستویی هم جوایزش را حراج کرد
خبرگزاری ایسنا ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ پرویز پرستویی هم جوایز اصلی‌اش را برای احداث سرپناهی برای بی‌خانمان‌ها به فروش گذاشت.

 عکس‌های «کاوه» در مهم‌ترین رویداد عکاسی انگلستان
روزنامه شرق ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ کاوه گلستان از پشت لنز دوربین خود به‌دنبال «ثبت حقیقت» بود؛ حقیقتی که ١٣فروردین ١٣٨٢ در کفری عراق او را روی مین برد. حالا در آستانه دوازدهمین سال درگذشتش، قرار است عکس‌های او در مهم‌ترین رویداد عکاسی بهار لندن به نمایش در‌آید.

   سیاست

انتقاد اوباما از ‘ائتلاف نامتعارف جمهوری خواهان و تندروهای ایران’
بی‌بی‌سی فارسی ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به نامه ۴۷ سناتور جمهوری خواه در مورد مذاکرات هسته ای، از “ائتلاف نامتعارف” جمهوری خواهان و “تندروهای ایران” انتقاد کرد.
رویترز: قدرت‌های بزرگ به دنبال لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت هستند

 مطهری: امام جمعه شیراز متهم پرونده حمله موتورسواران است
بی‌بی‌سی فارسی ۱۳۹۳ علی مطهری، نماینده مجلس ایران، در نامه‌ای به اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، گفته است که با توجه به حمایتش از مهاجمان باید به عنوان متهم با او برخورد شود.
دستور روحانی برای پیگرد عوامل حمله به مطهری

 مهدی هاشمی به ‘حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی’ محکوم شد
خبرگزاری فارسی ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ مهدی هاشمی، رئیس سابق سازمان بهینه‌سازی سوخت و پسر اکبر هاشمی رفسنجانی به “حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی” محکوم شد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری ایسنا و فارسی روزنامه‌های آرمان و شرق سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، مجذوبان نور، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، ایران وایر ، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، کمیته گزارشگران حقوق بشر، سایت احمد شهید

هفت روزنامه ایران شماره ۸۹

پیوست‌ها: