افغانستان

12345678

بنیاد آرمان شهر جشن باستانی نوروز را به شما تبریک می گوید.

  موارد نقض فاحش حققو بشر

۱۹ تن در راه پیمایی جوزجان کشته و زخمی شدند
خبرگزاری رشد/ ۲۶ حوت ۱۳۹۳ در جریان راه‌پیمایی در ولسوالی قرقین ولایت جوزجان، امروز سه‌شنبه چهار نفر کشته و پانزده تن دیگر زخمی شدند.  این راه‌پیمایی نسبت به رفتار خشونت‌آمیز مرزبانان افغانستان و ترکمنستان برپا شده و هنوز نیز جریان دارد.

گروگان‌گیری ۱۰ مسافر از سوی مخالفان مسلح در غزنی
خبرگزاری خامه/ ۲۴ حوت ۱۳۹۳ گزارش‌ها می‌رساند که ۱۰ تن از شهروندان در  ولسوالی جاغوری ولایت غزنی ناپدید شده‌اند. مسؤولان در ولایت غزنی می‌گوید که این افراد که از ولسوالی جاغوری به طرف شهر غزنی در حرکت بوده‌اند، ناپدید شده‌اند.
۹ تن از مسافران ربوده‌ شده‌ی جدید آزاد شدند

تفنگداران نقاب‌پوش ۶ مسافر دیگر هزاره را در شاهراه هرات-فراه ربودند
طلوع نیوز/ ۲۶ حوت ۱۳۹۳ مقام‌های نظامی روز سه‌شنبه می‌گویند که مردان تفنگدار نقاب پوش ۶ مسافر دیگر هزاره را در شاهراه هرات – فراه، شام دوشنبه ربودند. سیدحسین الله فرمانده‌ی لوای دوم قول اردوی ۲۰۷ ظفر می‌گوید که این افراد از منطقه کنسک شاهراه هرات -فراه ربوده شدند. بربنیاد گزارش‌ها، چهار تن از این مسافران افسران ارتش ملی هستند.
نگرانی شدید مسافران مناطق هزاره نشین از امنیت شاهراه‌ها

شش‌تن در هرات از سوی شورشیان ربوده شدند
خبرگزاری خامه/ ۲۶ حوت ۱۳۹۳ این افراد در مسیر هرات- فراه ربوده شده‌اند و گفته می‌شود چهارتن آنان سربازان نیروهای ارتش ملی می‌باشند. این در حالی‌ست که دو روز پیش ۱۰ نفر از شهروندان در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی از سوی مخالفان ربوده شدند اما پس از ساعاتی نُه تن آنان آزاد شدند و فقط یک‌نفرشان تا کنون در اسارت طالبان به سر می‌برد.

آغاز یک زندگی دردناک؛ نوزادی‌که دقایقی پس از تولد خودش زخمی و مادرش کشته شد
رادیو آزادی/ ۲۵ حوت ۱۳۹۳ انفجار در ولایت غزنی مادر یک نوزاد را از وی گرفت و این کودک تازه‌به‌دنیاآمده را نیز زخمی ساخت. شب گذشته در پی یک روی‌داد ناشی از انفجار ماین کنار جاده در ولایت غزنی، یک نوزاد دقایقی پس از این که به دنیا آمد زخمی گردید.

   زنان

در ننگرهار ١٣٠٠ زن معتاد ثبت شده است
خبرگزاری پژواک / ۲۲ حوت ۱۳۹۳ مقامات صحى صحت عامۀ ننگرهار می گویند که در این ولایت، حدود ١٣٠٠ زن معتاد ثبت شده؛ اما گفته می شود که تعداد زنان معتاد بیشتر از این آمار است. مقامات صحى می گویند که زنان و دختران معتاد، در مناطق دوردست زندگى می کنند.

دادخواهی پدری به خاطر تجاوز جنسی بر دختر دوساله اش
صدای امریکا / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ نورالدین، پدر نیلوفر، دختر خردسالی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته برای دادخواهی به کابل آمده از دولت می خواهد که عاملین تجاوز جنسی بر دخترش را به کیفر  برساند. نیلوفر دوساله، حدود چهار ماه پیش در ولسوالی رستاق ولایت تخار از سوی مردی به نام عزیزالله مورد تجاوز قرار گرفت.
خشونت‌های خانواده‌گی در فاریاب، یک دختر جوان را مجبور به خود کشی کرد

انستیتوت زنان و صلح: نمایندگان زن در گفت‌‌وگوهای صلح حضور داشته باشند
اطلاعات روز/ ۲۵ حوت ۱۳۹۳ مسوولان انستیتوت زنان و صلح می‌گویند، رییس جمهور و رییس اجرایی در گفت‌وگوهای صلح با طالبان، سهم زنان را در نظر بگیرند. آنان با تأکید بر این‌که در این گفت‌وگوها باید نمایندگان زن حضور داشته باشند، گفتند، دولت بر اساس یک گفتمان ملى و با طرح قوى وارد مذاکرات صلح شود.
زنان عضو کمیته‌های ولایتی شورای صلح: می‌توانیم در خانه‌های طالبان نفوذ کنیم

دولت افغانستان زیاد وعده داده و کم عمل کرده است
صدای امریکا / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ گزارش تازه نهاد موسوم به«برابری برای صلح و دموکراسی» نشان می دهد که حکومت افغانستان به تعهدات اش در قبال زنان در ۱۳سال گذشته به گونه کامل عمل نکرده است. در این گزارش که  امروز تحت عنوان “کارت نمره دهی برابری جنسیتی ۱۳۹۳” نشر شد، با ۱۵۴ زن از اعضای شبکه های ولایتی زنان در ولایت های کابل، بامیان، ننگرهار، هرات، فاریاب و کندز مصاحبه شده است.
رسیدگی به ۱۸۱ پرونده خشونت علیه زنان در سارنوالی بلخ

بیش از سه چهارم زنان افغان با خشونت روبرو اند
صدای امریکا / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ وزیر صحت عامه افغانستان می گوید که بر اساس یافته های آن وزارت حدود ۷۸ درصد زنان افغان کم از کم یک نوع خشونت خانوادگی را تجربه کرده و حدود ۶۲ درصد زنان افغان با چندین نوع خشونت های خانوادگی روبرو اند.

     حامیان و فعالان

تظاهرات مردم غزنی در اعتراض به آزاد نشدن ۳۱ مسافر ربوده شده
خبرگزاری جمهور/ ۲۶ حوت ۱۳۹۳ صدها تن از شهروندان ولایت غزنی امروز در پیوند به رهایی ۳۱ تن از مسافرین ربوده شده در شاهراه کابل ــ قندهار راه پیمای کردند. آن ها به دولت هشدار دادند که اگر برای رهایی این مسافرین اقدامی جدی صورت نگیرد؛ در راهپیمای بعدی، شاهراه کابل ــ قندهار را به روی ترافیک مسدود می کنند.

جلوگیری از هزاران رویداد تروریستی به همکاری مردم
صدای امریکا / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ مقام های وزارت داخله می گویند که در هفت سال گذشته در نتیجۀ همکاری مردم با پولیس ۱۱۹از هزاران فعالیت تخریبی و رویداد تروریستی و انتحاری در کشور جلوگیری شده است. پولیس ۱۱۹ هفت سال پیش به هدف پذیرفتن انتقادات مردم روی عملکرد پرسونل پولیس و سو استفاده از موقف وظیفوی پولیس، رسیدگی به مسایل عاجل امنیتی هم در بخش تروریستی و جنایی و رسیدگی به مشکلات و نیازهای داخل تشکیلات پولیس ایجاد شد.

هشدار اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در مورد تبعات محدود ساختن اطلاعات
خبرگزاری بخدی/ ۲۶ حوت ۱۳۹۳ اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان راجع به تبعات محدود ساختن اطلاعات و آنچه این اتحادیه ایجاد موانع به گردش آزاد معلومات خوانده به دولت هشدار داده است. این اتحادیه گفته است که قوانین کشور، آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات را تضمین کرده و هیچ مقام و نهاد دولتی، نمی تواند خلاف قوانین عمل کرده و با این ارزش ها برخورد سلیقه ای انجام دهد.

      حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

تلفات توبرکلوز سه چند تلفات جنگ در افغانستان
صدای امریکا/ ۲۵ حوت ۱۳۹۳ وزارت صحت عامۀ افغانستان می گوید که هنوز هم سالانه حدود ۱۲ هزار نفر در افغانستان در اثر ابتلا به بیماری توبرکلوز جان خود را از دست می دهد. با اینحال به گفتۀ مقام های صحی افغان شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در سال های گذشته کاهش یافته است، اما هنوز هم مناطقی در افغانستان وجود دارد که مردم از ابتلا به این بیماری رنج می برند.
وزارت صحت عامه کمپاین سه روزه واکسن جلوگیری از فلج کودکان را راه‌اندازی کرد

 مهاجرین افغان در پاکستان ثبت‌نام می‌شوند
۸ صبح/ ۲۴ حوت ۱۳۹۳ سیدحسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که پس از  بیست سال، روند ثبت‌نام مهاجرین افغان که به‌صورت غیرقانونی در پاکستان بود و باش دارند، طی یک ماه آینده آغاز می‌شود. پس از ثبت‌نام مهاجران، حضور آنان در پاکستان قانونی می‌شود.

حکومت باید فرمان توزیع شناسنامه‌ی الکترونیکی را بی درنگ صادر کند
تلویزیون یک/ ۲۵ حوت ۱۳۹۳ شماری از نماینده‌گان مجلس از حکومت خواسته اند تا فرمان توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی را بی درنگ صادر کند. آنان هشدار می‌دهند که اگر توزیع شناسنامه‌های برقی آغاز نشود، انتخابات شورای ملی به چالش کشیده می‌شود و مسایل قومی به گونه‌‌ی گسترده دامن زده خواهد شد.

   نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

“در چهل سال بیست هزار نهال را مانند اولاد در خدمت مردم قرار داده ام”
خبرگزاری پژواک / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ یک باشندۀ ولایت بغلان، بیش از٢٠ هزار اسلحه نهال مثمر و غیر مثمر را از مُزد و پول خود در چند ولسوالى غرس نموده، که مردم زیرسایۀ آن مى نشینند و از میوۀ آن، به طور رایگان استفاده می کنند.

 نگه‌داری و محافظت از نهال‌ها در اولویت کاری ادارۀ محیط‌ زیست قرار دارد
سلام وطندار / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ برنامۀ نهال‌شانی از سوی وزارت زراعت و ادارۀ حفاظت محیط‌زیست، از چند سال گذشته عملی شده و از طریق این برنامه تا حال چندین میلیون نهال در شهر کابل غرس شده است. عدم حفاظت از نهال‌های غرس شده از سوی نهادهای مربوط، و توجه نکردن شهروندان به محیط‌زیست، سبب شده تا برخی از این نهال‌ها خشک شوند و یا هم به دلایل گوناگون قطع گردند.

 کار بند المار ولایت فاریاب دو باره آغاز شد
رادیو کلید / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ ار بند المار ولایت فاریاب که بیش از ٣٠ هزار هکتار زمین زراعتى را تحت آبیارى قرار می دهد، به علت اختلاف بین دو شرکت ساختمانى متوقف شده بود، مجدداً آغاز گردید.

    جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
انفجار در ولایت ننگرهار سه کودک را کشت. یک قوماندان سابق جهادى در کندز به قتل رسید. ۷ تن در غزنی کشته و زخمی شده اند. ۴ غیر نظامی در ننگرهار زخمی شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
نیروهای افغانستان ۱۰ جنگجوی وابسته به داعش را کشتند. ولسوال نام نهاد طالبان در ولایت فاریاب در عملیات نیروهای افغان کشته شد.

 وزارت امور داخله: طالبان تلفات سنگینی متحمل شده‌اند
وزارت داخله افغانستان می گوید با اجرای عملیات ذوالفقار در ولایت هلمند، مراکز تجمع طالبان هدف قرار گرفته و تلفات سنگینی به شورشیان وارد شده است. این عملیات به منظور جلوگیری از حملات بهاری طالبان راه اندازی شده است. طبق آمار وزارت امور داخله از ۲۶ دلو تاکنون حدود ۴۰۰ تن از جنگجویان طالبان در نتیجه عملیات ذوالفقار کشته شده اند. این وزارت می گوید ۳۶ تن از افراد کلیدی و فرماندهان مهم طالبان که جنگ را در هلمند رهبری می کردند، از بین رفته اند.
مقام‌های امنیتی به مجلس فراخوانده شدند

 وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن رهبر داعش در هلمند خبر داد
خبرگزاری بخدی/ ۲۵ حوت ۱۳۹۳ وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که حافظ واحدی، رهبر جدید گروه دولت اسلامی (داعش) در ولایت هلمند در جنوب کشور در جریان عملیات نیروهای امنیتی کشته شده است. طبق خبرنانه منتشر شده این وزارت، رهبر جدید داعش در عملیات نظامیان ارتش ملی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند با نه تن از افرادش کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند.

 کشته و زخمی‌شدن بیش از ۸۰ مخالف مسلح
خبرگزاری خامه/ ۲۵ حوت ۱۳۹۳ در پی عملیات‌های نیروهای امنیتی افغان در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۸۰ تن از مخالفان مسلح دولت در بخش‌هایی از کشور کشته و زخمی شدند. وزارت امور داخلۀ افغانستان با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که طی این مدت ۵۸ شورشی کشته، ۲۴ زخمی و هشت نفر بازداشت گردیده اند.

   سیاست

سازمان ملل: حضور داعش در افغانستان نگران‌کننده است
بی بی سی/ ۲۶ حوت ۱۳۹۳ سازمان ملل متحد در مورد حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد اما توانایی این گروه برای متحد ساختن شورشیان را مهمتر از توانایی جنگی آن در افغانستان دانست. نیکولاس هیسم، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در جلسه شورای امنیت این سازمان گفت: “ارزیابی ما نشان می‌دهد که حضور این گروه (داعش) در افغانستان نگران کننده است”.
دولت افغانستان حضور داعش در این کشور را تایید کرد

 وزارت امور خارجه: گفتگوهای صلح به زودی آغاز می‌شود
تلویزیون یک / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ وزارت امور خارجه گفته است یک گروه کاری برای مشخص ساختن کشور میزبان گفتگوهای صلح ایجاد شده و این گفتگوها به زودی آغاز خواهد شد. این گروه کاری موظف است تا مشخص کند گفتگوهای صلح در کدام کشور به پیش برده شود.
نگرانی ها در مورد صلح افزایش می یابد
عبدالله: چین میانجی خوب برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان است

 مجلس نمایندگان: مشاور امنیت ملی روز چهارشنبه در رابطه به پروسه صلح معلومات می دهد
کلید / ۲۵ حوت ۱۳۹۳ مجلس نمایندگان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی را به هدف توضیحات در مورد روند صلح به روز چهار شنبه هفته آینده فرا خوانده است.  ظاهر قدیر، معاون این مجلس نمایندگان در نشست امروز این مجلس گفت: «حنیف اتمر به روز چهارشنبه در این مورد معلومات خواهد داد».
مجلس نمایندگان: حکومت به اداره نهادهای دولتی از سوی سرپرستان پایان دهد

   فرهنگ

قلعه ساخته شده قرن پنجم میلادی کابل، در آستانه نابودی
بی بی سی/ ۲۴ حوت ۱۳۹۳ حکومت افغانستان می‌گوید که حدود هزار و دو صد بنای تاریخی در این کشور در معرض نابودی قرار دارد و دولت بودجه کافی برای حفاظت از آن ها را ندارد. بیشتر این بناها در جریان سه دهه جنگ آسیب دیده‌اند. بالا حصار کابل که قدمت آن به قرن پنجم میلادی می رسد از جمله این بناها است.

 ۳۰ درصد از بناهای تاریخی هرات در آستانه فروپاشی قرار دارند
رادیو مردم/ ۲۶ حوت ۱۳۹۳ بیستم حوت برابر با روز حفاظتِ میراث‌های فرهنگی در کشور است، روزی که این‌جا در هرات با نگرانی از فروپاشی ۳۰ درصدی بناهای تاریخی در این ولایت همراه است. آبده آریا رئوفیان سرپرست اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: «۳۰ درصدِ بناهای تاریخی این ولایت به دلیل نبود بودجه انکشافی در آستانه‌ی نابودی قرار گرفته‌اند.»

 عزیز رویش از کسب مقام بهترین آموزگار جهان بازماند
سلام وطندار/ ۲۵ حوت ۱۳۹۳ نانسی اتویل آموزگار آمریکایی، توانست لقب برترین آموزگار جهان را از آن خود کند. بدین ترتیب عزیز رویش، بنیان‌گذار مکتب معرفت، از کسب مقام بهترین آموزگار جهان بازماند. خانم اتویل پس از گرفتن جایزه ویژۀ بنیاد جهانی وارکی گفت، برای دانش‌آموزان آزادی و حق انتخاب داده است و به همین سبب، دانش‌آموزانش فعال و موفق اند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، رادیو مردم روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۸

پیوست‌ها: