زنان-690x259

 zzzz

دوچرخه‌سواری دختران افغان در حومه کابل با چاشنی دشنام رانندگان منبع عکس دویچه وله فارسی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

سالانه ۶۵ هزار زن در جهان به دست همسر یا همراه خود به قتل می‌رسند
مهرخانه ۹ مارچ  ۲۰۱۵ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: آمار بین‌المللی نشان می‌دهد از کل زنان دنیا ۳۵ درصد از آنها با خشونت فیزیکی یا جنسی توسط همسران یا همراهان خود مواجه هستند و ۶۵ هزار زن و دختر سالانه توسط فامیل یا همسر و یا همراه خود در جهان به قتل می‌رسند.

 افغانستان جسد یک خانمى که اولاد نداشت به دست آمد
آُژانس خبری پژواک ۱۵ مارچ ۲۰۱۵  جسد یک زن به حالت حلق آویز در ولایت فاریاب به دست آمد، شوهرش ادعا میکند که خانم به نداشتن فرزند خودکشى نموده؛ اما اقارب خانم، شوهر را در قتل دخیل میدانند. این واقعه، در منطقۀ یکه باغ ناحیۀ هفتم شهر میمنه مرکز فاریاب رخ داده است.

 افغانستان خشونت های خانوادگی در فاریاب، یک دختر جوان را مجبور به خودکشی کرد
تلویزیون یک ۱۴ مارچ ۲۰۱۵ گزارش‌ها از ولایت فاریاب در شمال کشور حاکی است که، مسوولان بیمارستان از انتقال جسد یک بانوی جوان که ظاهرن خود را حلق‌آویز کرده خبر داده اند.پزشکان بیمارستان محلی فاریاب اعلام کرده اند که احتمالن این بانو ۲۵ ساله و خودکشی کرده است.پولیس در این مورد چیزی نگفته؛ اما بر بنیاد اطلاعات ارایه شده، این بانو به دلیل خشونت‌های خانواده‌گی دست به خودکشی زده است.

 افغانستان آغاز یک زنده‌گی دردناک؛ نوزادی‌که دقایقی پس از تولد خودش زخمی و مادرش کشته شد
خامه فارسی ۱۴ مارچ ۲۰۱۵ انفجار در ولایت غزنی مادر یک نوزاد را از وی گرفت و این کودک تازه‌ به‌ دنیا آمده را نیز زخمی ساخت.  شب گذشته در پی یک روی‌داد ناشی از انفجار ماین کنار جاده در ولایت غزنی، یک نوزاد دقایقی پس از این که به دنیا آمد زخمی گردید. این روی‌داد تکان‌دهنده زمانی رخ داد که یک خانم به خاطر زایمان به بیمارستان انتقال داده شد و پس از این که کودکش را به دنیا آورد و دوباره به خانه منتقل می‌گردد، موترشان به ماین برخورد کرد.

 دفاع از حقوق بشر

بیش از سه چهارم زنان افغان با خشونت روبرو اند
اطلاعات روز ۱۱ مارچ ۲۰۱۵ وزیر صحت عامه افغانستان می گوید که بر اساس یافته های آن وزارت حدود ۷۸ درصد زنان افغان کم از کم یک نوع خشونت خانوادگی را تجربه کرده و حدود ۶۲ درصد زنان افغان با چندین نوع خشونت های خانوادگی روبرو اند.فیروزالدین فیروز در نشستی به مناسبت روز جهانی زن گفت که بر اساس ارقام ارایه شده ۱۷ در صد خشونت های اعمال شده بر زنان جنسی و ۵۲ درصد آن خشونت های فزیکی است.

تاکید کشورهای غربی بر حقوق بشر در عربستان سعودی
واشینگتون پست ۱۱ مارچ ۲۰۱۵  سوید این هفته قرارداد تسلیحاتی خود با عربستان سعودی را منقضی کرد. این تصمیم در پی شکایت مارگوت والستروم، وزیر خارجه وقت سوید، از سعودیها گرفته شد که او را از صحبت در مورد دموکراسی وحقوق زنان در اجلاس سران عرب در قاهره منع کرده بودند. تنش بین استکهلم و ریاض تا حدی بالا گرفت که عربستان سعودی روز چهارشنبه سفیر خود را از سوئد فراخواند.وزیر امور خارجه عربستان، در گفتگو با بی‌بی‌سی اظهارات مارگوات والستروم را توهین آمیز و دخالت آشکار در امور داخلی خوانده بود .

هند نجات یافته گان حمله اسیدی در «تقویم دختران» زیبایی را دوباره تعریف می کنند
هافینگتون پست ۱۳مارچ ۲۰۱۵ کم پیش می‌آید که مدل‌های یک تقویم، نشانی از سوختگی داشته باشند، و دقیقا به همین دلیل است که زنان تقویم «بلا» لبخند به لب جلوی دوربین ظاهر می‌شوند. این تقویم بخشی از کارزار معروفی است که برای مقابله با حملات اسیدپاشی در هند راه افتاده و قرار است که پول فروش آن برای کمک به توان‌بخشی زنان نجات یافته از حملات اسیدپاشی اختصاص پیدا کند.

ایران مبارزه برای حقوق برابر جنسی در اینترنت
رادیو زمانه ۸ مارچ ۲۰۱۵ گسترش اینترنت در ایران ابزاری در اختیار فعالان حقوق زنان گذاشته تا بتوانند ضمن تولید اندیشه٬ آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و زمینه فعالیت خود را وسیع‌تر کنند. اینترنت به کمک شبکه‌های اجتماعی توانسته تا حدودی از شکاف ایجاد شده میان فعالان خارج و داخل ایران بکاهد و بر آگاهی‌شان از یکدیگر بیفزاید؛ هرچند به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از سوی حکومت در دسترسی به اینترنت، این فضا بیشتر مورد استفاده‌ فعالان زنان خارج از ایران است.

       کودکان

سوریه یونیسف: ۱۴ میلیون کودک از جنگ داخلی سوریه رنج می‌برند
رادیو زمانه ۱۳ مارچ ۲۰۱۵ صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در نیویورک افزون بر ارائه آمار فوق، اعلام کرد که دو میلیون کودک در این منطقه به‌ندرت می‌توانند کمکی دریافت کنند. دو میلیون کودک دیگر نیز به‌عنوان آواره در اردوگاه‌های پناهندگی در کشورهای همسایه سوریه به‌سر می‌برند. این به نوبه خود بر زندگی کودکان کشورهای همسایه سوریه تأثیر می‌گذارد. سه میلیون و ۶۰۰ هزار کودک در اردن، لبنان و ترکیه نیز از نتایج جنگ در کشور همسایه در رنج‌اند.
۵۰ هزار کودک سوری «بی‌وطن» هستند

 ترفند جدید داعش برای اغفال جوانان
سلام وطندار ۱۰مارچ ۲۰۱۵ گروه دولت اسلامی (داعش) برنامۀ جدیدی برای جلب‌وجذب جوانان به این گروه روی دست گرفته است. این بار داعش می‌خواهد به جای کشتن جوانان، با وعدۀ زنده‌گی مرفه و باغ‌های بزرگ به آنان، به اهداف خود برسد. از چندی بدین‌سو دختری از اعضای داعش به نام اقصی محمود در صفحات انترنتی دربارۀ امکانات و فراهم‌آوری سهولت‌ها از سوی داعش تبلیغات کرده و جوانان را به پیوستن به این گروه تشویق می‌کند.

 افغانستان کشته شدن سه کودک در انفجار ماین کنار جاده در ولایت ننگرهار
طلوع نیوز ۱۵ مارچ ۲۰۱۵ مقام های محلی ولایت ننگرهار روز یکشنبه می‌گویند که در یک انفجار در این ولایت سه کودک کشته شدند و چهار تن دیگر به شمول دو زن، زخم برداشتند. احمد ضیا عبدالزی، سخنگوی سر پرست ولایت ننگرهار می‌گوید که این انفجار در ولسوالی شیرزاد این ولایت پس از آن رخ داد که یک موتر غیرنظامی شام شنبه با یک ماین کنار جاده برخورد کرد.

 افغانستان دور بهاری واکسین فلج کودکان در سراسر کشور برای ۳ روز آغاز شد
طلوع نیوز ۱۵ مارچ ۲۰۱۵ مقام‌های وزارت صحت عامه و سازمان بهداشت جهانی می‌گویند که در این دور ۷ میلیون و ۶۰۰هزار کودک زیر پنج سال واکسین فلج کودکان و ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک دیگر کپسول ویتامین “ای” را دریافت میکنند. این دور واکسین فلج کودکان در ۲۸ ولایت عملی خواهد شد و شماری از ولایتها و ولسوالیها به علت سردی هوا و ناامنی از این برنامه بیبهره خواهند بود.

  قوانین و لوایح

تعداد قانونگذاران زن در۲۰ سال اخیر به میزان دو برابرافزایش یافته است
گاردین ۸ مارچ ۲۰۱۵ به گزارش اتحادیه بین پارلمانی (IPU)، درصد قانونگذاران زن با مقایسه با دو دهه پیش دو برابر بیشتر شده است اما تاثیرات سهمیه ها نیز در حال کاهش هستند و باید استراتژی های جدیدی برای تضمین برابری جنسیتی معرفی شوند. سهمیه انتخابات، که  تعداد حداقل قانونگذاران زن را تعیین می کند، در بیش از ۱۲۰ کشور تطبیق شده اند. به گفته ی اتحادیه بین پارلمانی، این سهمیه ها در باستان شکاف جنسیتی در زمینه ی مشارکت سیاسی اساسی بوده اند. تعداد زنان در پارلمان ها از ۱۱،۳% در سال ۱۹۹۵ به ۲۲،۱% در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. اما پیشرفت در بالا بردن تعداد قانونگذاران زن در سال های اخیر کمتر مشاهده می شود.

 ممنوعیت حجاب برای معلمان در آلمان لغو می‌شود
دویچه وله فارسی ۱۳ مارچ ۲۰۱۵ قانون کلی در آلمان تاکنون به این صورت بوده است که آموزگاران زن مسلمان حق استفاده از روسری را ندارند. این قانون اکنون تغییر کرده است. تغییر این قانون به دنبال شکایت دو زن در ایالت نوردراین وستفالن بود که دادگاه را وا داشت که در قانون دست ببرد و آن را تغییر دهد.یکی از این زنان معلمی بود که به دادگاه کار این ایالت شکایت کرد زیرا به او اجازه تدریس با روسری و یا حتی با کلاه به جای روسری هم داده نشده بود. زن دیگری هم که شکایتی مشابه کرد یک مربی کودک بود.

 ایران علاوه بر بعد اجتماعی، به بعد خانوادگی زنان نیز توجه شود
مهر خانه ۱۱ مارچ ۲۰۱۵ سند امنیت زنان در سند برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است. باید منزلت اجتماعی زن دیده و باور شود تا بتواند در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشته باشد و این امر، مستلزم تغییر ساختارهای سیاسی و فرهنگی است.

حقوق مدنی و سیاسی

کنفرانس در پارلمان سوئد درباره موقعیت زنان مهاجرو دختران دربازار کار، خانواده و اجتماع
عصر نو، ۱۶ مارچ ۲۰۱۵ “شبکه فراحزبی پارلمان علیه تبعیض و ستم به نام ناموس” به مناسبت روز جهانی زن در صدد است موقعیت زنان و دختران را در بازار کار و شرایط مشوق و بازدارنده آنها در زندگی و جامعه بررسی کند. پژوهشگران نشان داده اند که بسیاری از زنانی که مهاجر تبار خوانده می شوند از طریق انجام طاقت فرساترین و کم درآمدترین شغل ها در بخش های صنعت، بهداشت و مراقبت به ساختن جامعه رفاه یاری رسانده اند. اگر این زنان آمادگی انجام این کارها را نداشتند، احتمالا سوئد با این درجه از رشد اقتصادی روبرو نبود و دست کم بهداشت و مراقبت از کودکان، افراد مریض و سالمندان بامشکلات جدی روبرو می شد.

 نشریه فوربس: انیشتن بعدی شاید یک زن جوان ایرانی باشد
صدای آمریکا ۱۶ مارچ ۲۰۱۵ انیشتن بعدی شاید یک زن ۲۷ ساله ایرانی باشد. او زهرا حقانی نام دارد، یک محقق ایرانی که دانشنامه دکترای خود را در مطالعات نیروی جاذبه زمین و اخترشناسی از دانشگاه شهید بهشتی در تهران دریافت کرد و در حال حاضر به عنوان استادیار در دانشکده فیزیک دانشگاه دامغان مشغول فعالیت است.

 مهرانگیز کار: سخنان معاون روحانی درباره جایگاه زنان ایران غیرواقعی است
صدای امریکا ۹ مارچ ۲۰۱۵ مهرانگیز کار، حقوقدان و فعال حقوق زنان در گفت و گو با بخش فارسی صدای آمریکا بخش عمده سخنان شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری ایران درباره وضعیت زنان در ایران پس از انقلاب ۵۷ را، غیرواقعی و نادرست دانست. این حقوقدان ایرانی درباره سخنرانی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در اجلاس کمیسیون مقام زنان در سازمان ملل متحد گفت «خانم مولاوردی گفت که پس از انقلاب کرامت زنان حفظ شد، حقوق آنان در نظر گرفته شد و وضعیت آنها بهبود پیدا کرد این در حالی است که از همان روزهای آغازین پس از انقلاب هجوم به کرامت زنان به بهانه حجاب اجباری و پاکسازی زنان از ادارات دولتی و آموزشی آغاز شد.»

 ۷۰ سال طول می‌کشد تا زنان برابر با مردان کارمزد بگیرند
رادیو زمانه ۸ مارچ ۲۰۱۵ سازمان بین‌المللی کار می‌گوید که حداقل ۷۰ سال طول می‌کشد تا کارمزد پرداختی به زنان و مردان برابر شود. در حال حاضر بر اساس تخمین این سازمان، زنان به طور متوسط ۲۳درصد از آنچه مردان کسب می‌کنند، کمتر کارمزد می‌گیرند.

  فرهنگ و جامعه

گزارش تصویری از تمرینات تیم ملی دوچرخه‌سواری زنان افغانستان
رویترز ۱۱ مارچ ۲۰۱۵ زنان عضو این تیم برای این‌که بدون مزاحمت نیروهای تندرو اسلامی بتوانند تمرین کنند، سوار بر اتومبیل به بیرون شهر کابل می‌روند؛ جایی که لباس‌های‌شان توجه بنیادگرایان را جلب نمی‌کند. ملیکا یوسفی یکی از اعضای این تیم به “رویترز” می‌گوید: «مربی تیم مانند یک سپر محافظ برای ما است. اگر او نباشد، ما نمی‌توانیم دوچرخه‌سواری کنیم.». در این میان، گاهی رانندگانی که از کنار این دوچرخه‌سواران جوان رد می‌شوند به آن‌ها ناسزا می‌گویند. چندی قبل هم کاپیتان تیم بعد از آن‌که یک موتورسوار قصد داشت به او دست‌درازی کند، دچار سانحه شد که به مصدومیت او از ناحیه کمر منجر گردید.
دوچرخه‌سواری دختران افغان در حومه کابل با چاشنی دشنام رانندگان

پری ملکی: زنان در عرصه موسیقی دوره‌های ‌سختی را گذراندند
دویچه وله فارسی ۱۳ مارچ ۲۰۱۵ پری ملکی در گفت‌و گو با دویچه‌وله از اتفاقات تلخی که در عرصه موسیقی در سال ۹۳ رخ داد، می‌گوید و البته معتقد است، هنوز در ایران بستر تک‌خوانی برای زنان مهیا نیست.پری ملکی متولد ۱۳۳۰ در شهر تهران است. او از سال ۱۳۷۳ با تشکیل گروه موسیقی “خنیا” به اجرای کنسرت‌هایی برای بانوان و سپس با تغییراتی در جامعه به صورت همخوان برای مردان نیز پرداخته است. خانم ملکی همچنین پیش از اجرای کنسرت‌های مختلف از سال ۱۳۶۵ به تدریس آواز هم مشغول است.

 رقص نوروزی دختران در کاخ سفید و تبریک نوروزی میشل اوباما به فارسی
دویچه وله فارسی۱۵ مارچ ۲۰۱۵  جشن باستانی نوروز با حضور میشل اوباما همسر باراک اوباما در کاخ سفید برگزار شد. در این جشن سفره هفت سین نیز در کاخ سفید چیده شده بود. میشل اوباما، بانوی اول کاخ سفید، در این مراسم به زبان فارسی نوروز را تبریک گفت. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر باراک اوباما برای همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند، پیام شادباش نوروزی داده است.

 ایران در گرامی‌داشت روز زن و ادای دین به سیمین بهبهانی
شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران ۱۶مارچ ۲۰۱۵ پرستو فروهر : سخن گفتن از سبک هنری او و جایگاه ویژه‌ی آن در روزگار ما و ماندگاری‌اش پس از ما، در صلاحیت من نیست. من هم مثل بسیاری از ما ایرانی‌ها، که با شعر بزرگ می‌شویم و جابجا در زندگی‌مان از شعر مدد می‌گیریم تا روایت احوال خود را از زبان شعر دریابیم و بازگو کنیم، با تنیدگی شعر و زندگی اخت بوده‌ام. سیمین بهبهانی هم به مرور یکی از آن شاعرانی شده است که با سروده‌هایشان زندگی کرده‌ام، فرازهایی را به خاطر سپرده ام و زیر لب خوانده‌ام تا بیان حال خود کنم، تا به خود نیرو بدهم، تا همدلی را باور کنم یا بغض گلویم را در آنها بیرون بریزم. شعر او به زندگی ما و زبان ما غنا بخشیده است.

 ایران کتاب‌های مرکز زنان را خمیر کردند و گفتند فمینیستی است
شهرزادنیوز ۱۵ مارچ ۲۰۱۵ به گفته مشاور زنان و رئیس مرکز امور زنان در دولت موسوم به اصلاحات، تعدادی از کتاب‌های منتشره توسط این مرکز توسط دولت احمدی نژاد خمیر شد، چرا که گفتند این کتاب‌ها فمینیستی است.

   سیاست

گروه داعش از روش هایی برای جلب زنان کار میگیرد؟
خبرگزاری رشد ۱۴ مارچ ۲۰۱۵ مبلغان داعش در شبکه های اجتماعی با وعده یک زندگی پرهیجان و اسلامی، دختران مسلمان را به دامان این گروه تروریستی می کشانند.  به گزارش رشد به نقل ازافکارنیوز، داعش به دور از صحنه های ذبح و سر بریدن، به دختران جوانی که علاقه دارند به این گروه تروریستی بپیوندند، یک زندگی پرهیجان را وعده می دهد، زندگی که در آن جنبه های مختلف زندگی همچون کار، دعوت مردم به اسلام، عشق و گردش با یک همسر حلال در کنار رودخانه وجود دارد.

 خیز حزب زنان متعصب و مذهبی برای کنست اسرائیل
یورو نیوز ۱۱ مارچ ۲۰۱۵ یکی از احزاب جدیدی که می خواهد برای اولین بار در این دوره از انتخابات کنست (پارلمانی اسرائیل) شرکت کند، بزخوتان (B’ZCHUTAN)، حزب زنان یهودی بسیار متعصب و مذهبی است. موسس و رهبر این حزب، روث کولیان ۳۳ ساله و مادر چهار فرزند معتقد است دولت اسرائیل در دفاع از حقوق زنان متعصب یهودی کاری نکرده است و حزبش می خواهد صدای زنان بسیار متعصب و مذهبی در کنست باشد. یک زن جوان متعصب و مذهبی و مخالف حضور زنان در صحنه سیاست اسرائیل که نخواست نامش قید شود گفت:«درست نیست زنی به جایگاه خود در خانه مقید نباشد و خود را از شوهرش بالاتر ببیند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

مختصات جنبش زنان ایران در دهه‌ی چهارم پس از انقلاب
بیدار زنی ۱۰ مارچ ۲۰۱۵ نقش زنان در فرآیندهای سیاسی و تغییرات بنیادی اگرچه در روایت‌ها کمتر آمده، اما تأثیر بسزایی در تحقق این تحولات داشته است. مبارزات پیگیر سیاسی و فعال زنان جامعه‌ی ایران از زمان مشروطه تا پهلوی و پس از آن، نشانه‌ای است بر رفتار سیاسی آنان. در ایرانِ اوایل قرن بیستم، اقشار تحصیل‌کرده و مرفه و یا افرادی که بیشتر در ارتباط با افکار و علائق غربی بودند، در گفتار و نوشته‌های خود از جنبش فمینیسم طرفداری می‌کردند.

 ایران در دنیای امروز زنانگی با تنانگی معرفی می‌شود
مهر خانه ۱۲ مارچ ۲۰۱۵ فروغ نیلچی‌زاده در نشست مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی با عنوان “نقش ما در تعیین ویژگی‌های دختر مسلمان و انقلابی در دنیای معاصر” به سخنرانی پرداخت و گفت: انسان در عصر معاصر با سؤال من کیستم مواجه شده و با این جواب که “من مساوی است با تن”، روبه‌رو می‌شود؛ تعریفی که تنانگی را به جای زنانگی به زن معاصر معرفی می‌کند

 زندان زنان؛ سوله‌هایی مملو از زندانی
رادیو فردا ۹ مارچ ۲۰۱۵ «سرم را که بلند می‌کنم سیمین را می‌بینم که روبرویم نشسته ،۴۳ سال دارد و ۶ تا بچه. از ۱۴ سال پیش در زندان است. به او مرخصی نمی‌دهند چون امتیازش کم است! چشمانش از گریه دیشب هنوز قرمز و پف‌کرده است. دیشب حالش خیلی بد بود و با صدای بلند داد می‌زد و گریه می‌کرد. می‌گفت: منم نون سنگک و کره میخوام!!! دیروز که به خاطر به دست آوردن ۲۰ دقیقه تلفن، دفتر مأموران زندان را تمیز می‌کرده ،مأموران سنگک و کره میل می‌کردند و سیمین بیچاره هم دیده و …»

 چرا به وضعیت زنان اقلیت‌های قومی کم‌تر توجه می‌شود؟
بی بی سی ۸ مارچ ۲۰۱۵ وضعیت زنان موسوم به “اقلیت‌های قومی” درایران تا کنون کمتر مورد توجه پژوهشگران فمینیست و فعالان جنبش زنان قرار گرفته است. بخشی از دلایل آن ناشی از رویکرد بیشتر جنبش زنان به خواست‌های عمومی نظیر مبارزه علیه حجاب اجباری، حق کنترل بر بدن و سکسوالیته خود، تامین حقوق زنان در خانواده، بازار کار و آموزش، پایان بخشیدن به خشونت علیه زنان در خانواده و اجتماع، برچیدن تبعیض‌های جنسیتی حقوقی و ساختاری است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:  مهرخانه ، آژانس خبری پژواک، تلویزیون یک ، خامه فارسی، اطلاعات روز، واشنگتن پست، هافینگتون ، رادیو زمانه، سلام وطندار، طلوع نیوز،گاردین، دویچه وله فارسی، مهرخانه،عصر نو، صدای آمریکا ، رادیو زمانه، رویترز، شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران،خبرگزاری رشد، شهرزاد نیوز، یورو نیوز،بیدار زنی ، رادیو فردا، بی بی سی فارسی

 هفت روزنامه حقوق بشری زنان- شماره۸۷

پیوست‌ها: