iran

 poikusd

   هفت سین _ طرحی از مانا نیستانی

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

مختار زارعی با حکم دادستانی سنندج بازداشت شد
کردپا ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ مختار زارعی فعال سیاسی کُرد با حکم دادستانی سنندج در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
چهار وبلاگ‌نویس در تهران و اهواز بازداشت شدند

 وضعیت رسانه‌ها در سالی که گذشت؛ در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد
دویچه وله ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ بازداشت، توقیف، حبس، سانسور و محدودیت‌ علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران باز هم شاه‌بیت سال بود. ایران کماکان در انتهای جدول رده‌بندی آزادی مطبوعات جا خوش کرده و وعده‌های دولتی برای بهبود وضعیت مطبوعات اجرایی نشده است.

 بازداشت ۶۰ نفر در مراسم چهارشنبه‌سوری مشهد
رادیو زمانه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ فرمانده انتظامی مشهد از حوادث متعدد در مراسم چهارشنبه‌سوری این شهر خبر داد و گفت ۶۰ نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند.
بازداشت‌ گسترده شهروندان اهوازی در پایان یک مسابقه فوتبال

 یکی از پنج کودک ایرانی مصدوم انفجار مین در بیمارستان درگذشت
بی‌بی‌سی فارسی ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ محمدهادی ملکیان، یکی از پنج کودکی که در اثر انفجار مین در استان ایلام زخمی شده بود، بعد از قطع شدن پای دوم، در بیمارستان درگذشت.

     زندان

پس از شش ماه بازداشت، آتنا دائمی به چهار اتهام در دادگاه محکوم شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ یک منبع مطلع از وضعیت آتنا دائمی، فعال مدنی و حقوق کودک که از روز ۲۹ مهر۱۳۹۳ در زندان اوین به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او پس از شش ماه بازداشت، در دادگاهی در روز شنبه ۱۶ اسفند ماه به ریاست قاضی مقیسه به چهار اتهام متهم شد. به گفته این منبع، وکیل این زندانی به مصادیق اتهامات موکلش در دادگاه اعتراض کرده و انها را منطقی ندانسته است.

 پدر حسین رونقی ملکی: برای آزادی فرزندم از همه درخواست کمک می کنم
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ پدر حسین رونقی ملکی، که فرزندش پس از شش ماه مرخصی در تاریخ ۹ اسفند ماه مجددا برای ادامه ۱۵ سال حکمش به زندان اوین فراخواند شد به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «فرزند من سه بار از سوی کمیسیون پزشکی پزشک قانونی به دلیل بیماری های متعددش تحمل عدم کیفر گرفته بنابراین نباید به زندان برگردد اما نمی دانم به چه دلیل مسولان دوباره او را به زندان فراخواندند. می گویند فرزندم قصد فرار از ایران را داشته است.»

 شش سال حبس برای یک فعال کارگری
سحام نیوز ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ جعفر عظیم زاده، دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس و دو سال محرومیت از «فعالیت در فضای مجازی و رسانه ها و مطبوعات» محکوم شد.

 ممانعت دادستان تهران از آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی
رادیو زمانه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ در حالی که با اجرای ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، امکان آزادی شماری از زندانیان سیاسی از جمله محسن میردامادی و سید مهدی خدایی فراهم می‌شود، دادستان تهران از اجرایی کردن این ماده خودداری می‌کند.

 انتقال صالح الدین مرادى از دادگاه کوار به زندان عادل آباد
مجدوبان نور ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ صالح الدین مرادى، فعال حقوق دراویش گنابادى که زیر نظر ماموران امنیتى از بازداشتگاه پلاک ١٠٠ شیراز به دادسراى کوار اعزام شده بود، در پى امتناع از تودیع قرار کفالت، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

 زنانی که شب سال نو در زندانند‎
سحام نیوز ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ جایی خواندم که «فاران حسامی»، از استادان دانشگاه آنلاین بهایی که به جرم آموزش هم کیشانش زندانی شده به همراه «نسیم اشرفی»، دیگر زن زندانی بهایی و «مریم شفیع‌پور»، فعال سیاسی و مدنی برای چهار روز از بند‌‌ رها شده، آمده‌اند شب سال نو کنار کودکانشان باشند،‌ای کاش می‌شد برنگردند زندان هرگز، کاش می‌شد« فاران حسامی»‌‌ همان جور بماند در‌‌ همان لحظه وقتی آرتین را بغل کرده سفت و سخت توی عکس ها، آرتینی که پدرش در رجایی شهر جامانده و مادرش از اوین آمده فقط برای چهار روز به میهمانی، چهار روز کوتاه، به قدر یک نفس کشیدن اندک، آنقدر که چشم روی هم بگذاری تمام بشود بهار و باز هم مادر، ساکش را بگیرد دستش و برگردد پشت میله‌ها و آرتین باز هم بنشیند خط بکشد توی دفتر مشقش، هر روز یک خط ایستاده. خط‌هایی که تمام نمی‌شوند انگار.

 مرگ مشکوک یک شهروند اصفهانی در بازداشتگاه کلانتری
رادیو زمانه ۱ فروردین ۱۳۹۴ یک شهروند اصفهانی که پیش از جشن‌های خیابانی «چهارشنبه‌ سوری» در اصفهان بازداشت شده بود، به شکل مشکوکی در کلانتری ۱۶ اصفهان درگذشته است.

    دفاع از حقوق بشر

احمد شهید: وضعیت حقوق‌ بشر در ایران بدتر از سال‌های قبل شده است
رادیو زمانه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ همزمان با بیست‌ و هشتمین نشست شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل، روز دوشنبه ۱۶ مارس / بیست و پنجم اسفند احمد شهید، گزارشگر ویژه در امور حقوق‌ بشر ایران، جدیدترین گزارش خود را به صورت رسمی طی روندی که به گفت‌وگوی تعاملی در شورای حقوق بشر مشهور است، در مقر این شورا در شهر ژنو سوئیس ارائه کرد.

 به اعدامهای ناعادلانه پایان دهید
ملی مذهبی ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ کنشگران کارزار لگام اعدام ۶ زندانی عقیدتی کرد را محکوم کردند. حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی ، هادی حسینی و صدیق محمدی سحرگاه ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۳ در زندان رجائی شهر کرج اعدام شدند. این شش زندانی که متهم به عضویت در گروه‌های سلفی بودند؛ پیشتر در بیانیه‌های مختلف اتهامات خود را تکذیب و اقاریر خود را ناشی از فشار شدید شکنجه دانسته بودند.

 مافیای سیاسی و نظامی پول قاچاق را ابزار رسیدن به قدرت می‌کند
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در اسفند ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

 ایران اعلام کرد که به آزار و شکنجه افراد به دلیل گرایش جنسی‌شان خاتمه خواهد داد
عدالت برای ایران ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ سه ماه پس از اجلاس بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر ایران توسط جامعه جهانی، جمهوری اسلامی ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که به اجرای ۱۳۹ توصیه از ۲۹۱ توصیه کشورهای مختلف متعهد می‌شود. همچنین ایران، در سندی که در وب سایت  این شورا منتشر شده، اعلام کرده است که اجرای ۵۹ توصیه را نیز با محدودیت‌هایی می‌پذیرد که در آن میان، سه توصیه مربوط به اقلیت‌های جنسی به چشم می‌خورد. این نخستین باری است که جمهوری اسلامی، نه تنها وجود آزار و شکنجه همجنسگرایان را می پذیرد، بلکه  توصیه های مرتبط با حفظ و احقاق حقوق اقلیت های جنسی را، هرچند به طور محدود در سطح بین‌المللی به رسمیت می‌شناسد.

 اوباما خواهان آزادی آمریکایی‌های بازداشتی در ایران شد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از مقام‌های ایران خواست شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را آزاد کنند.

     زنان

مروری بر جریان های ادبی زنان در یک سال گذشته
بیدار زنی ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ همراه با فرارسیدن هشتم مارس که مقارن با روزهای پایانی سال خورشیدی است. بر آن شدیم تا مروری بر آثار و جریانهای ایجادشده در فضای ادبی ایران در یک سال گذشته داشته باشیم. رویدادهای ناخوشایندی مانند درگذشت بانوی شعر و غزل فارسی سیمین بهبهانی تا موفقیت­های روز افزون زنان نویسنده در جهت رشد و بالندگی علی­رغم محدودیت­ها و موانعی که بر سر راه دارند، مانند بازگشت ماهنامه زنان.

 پاسخ ۲۰ تن از فعالان زن از طیف های گوناگون درباره مطالبات زنان
مدرسه فمینیستی ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ به مناسبت روز جهانی زن و در آستانه سال نو خورشیدی، بیست تن از فعالان مدنی و فرهنگی زنان از طیف های گوناگون فکری، از جمله (به ترتیب حروف الفبا): آذر منصوری، آزاده عزیزالدین، توران ولی مراد، زهرا ربانی املشی، زهرا شجاعی، ژیلا موحد شریعت پناهی، شهلا انتصاری، شهلا لاهیجی، شیما قوشه، طلعت تقی نیا، فاطمه گوارایی، فائزه هاشمی، فرزانه دشتی، محترم رحمانی، مرضیه آذرافزا، معصومه دهقان، ناهید توسلی، نسیم بنی کمالی، نیره توکلی و نوشین احمدی خراسانی، به فراخوان نشریه پایتخت کهن، به دو پرسش پاسخ دادند

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

معلمان معترض در ۵ شهر ایران تجمع کردند
بی‌بی‌سی فارسی ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ صدها نفر از معلمان ایران امروز یک‌شنبه ۲۴ اسفند ماه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود در شهرهای شیراز، یزد، خرم‌آباد ،کرمانشاه و شهرکرد در مقابل استانداری‌ها تجمع کردند.

 خانه‌نشینی معلولان ایران در تعطیلات نوروزی
رادیو زمانه  ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ نامناسب بودن مکان‌های تفریحی و دسترسی نامناسب به مقصدهای تفریحی برای معلولان، امکان بهره‌گیری از تعطیلات نوروزی را برای این گروه دشوار کرده است. در آستانه تعطیلات نورزی در ایران، رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان گفته است: «میزان دسترسی معلولان به امکانات تفریحی به حدی پایین است که نمی‌توان درصدی برای آن تعیین کرد.»

دستمزد ۷۱۲ هزار تومانی برای کارگران پایین‌تر از خط فقر است
رادیو فردا ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ سرانجام نتیجه روزها چانه‌زنی در شورای عالی کار بر سر حداقل دستمزد ماهانه ۱۱ میلیون کارگر ایرانی برای سال آینده اعلام شد: ۷۱۲ هزار و ۴۲۴ تومان.

     فرهنگ 

سینمای ایران در سالی که گذشت؛ سالی بهتر اما نه موفق
دویچه وله ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ با رونق نسبی همراه بود. به خصوص فیلم‌های سرگرم‌کننده تماشاگران زیادی داشتند. اما سینما همچنان از سیاست‌های ناکارآمد و تبعیض‌آمیز رنج می‌برد و بخش خصوصی به شدت در تنگنا قرار دارد.

 واگذاری سانسور کتاب‌ها به ناشران منتفی شد
رادیو زمانه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اعلام کرد که طرح واگذاری سانسور کتاب‌ها به ناشران با استقبال مواجه نشده و به همین دلیل این طرح منتفی شد.

احضار یک خواننده زن به قوه قضائیه
سحام نیوز ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ پلیس امنیت تهران، علیه «مهدیه محمدخانی» و «مجید درخشانی» به دلیل تهیه و تدوین و انتشار فیلم تک خوانی زنان براساس آن‌چه «قبح شکنی این موضوع» خوانده شده، شکوائیه ای را تهیه و به قوه قضائیه ارسال کرده است.

   سیاست

 اوباما در آستانه «توافقی بسیار بد» با ایران است
ملی مذهبی ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا، روز یکشنبه ۱۵ مارس گفته است، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در آستانه «توافقی بسیار بد» با ایران است. وی همچنین تصریح کرده است که کنگره آمریکا تلاش خواهد کرد که چنین توافقی را مورد بازبینی قرار دهد.
آیت الله خامنه ای: رفع تحریم ها باید جزیی از توافق هسته ای و بدون فاصله با آن باشد

 «دستور احضار و جلب» ۱۵ نفر از عوامل حمله به مطهری صادر شد
رادیو فردا ۲۸ اسفند ۱۳۹۳  معاون امنیتی وزیر کشور جمهوری اسلامی خبر داد که۱۵ نفر از عوامل حمله به علی مطهری شناسایی شده‌اند و دادستانی شیراز «دستورات اولیه قضایی مبنی بر احضار و جلب آنان» را صادر کرده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری ایسنا سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، مجذوبان نور، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، ایران وایر، بی‌بی‌سی‌ فارسی، مدرسه فمینیستی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، کمیته گزارشگران حقوق بشر

شماره ۹۰ هفت روزنامه ایران

 

پیوست‌ها: