افغانستانWomen-Activist

پیکر شهید فرخنده توسط زنان در کابل دفن شد

  زنان

زنان کابل پیکر فرخنده را به خاک سپردند
بی بی سی/ ۲ حمل ۱۳۹۴ امروز مراسم خاکسپاری پیکر فرخنده در کابل انجام شد. زنان شرکت کننده در این مراسم اجازه ندادند که تابوت این دختر توسط مردان حمل شود. فرخنده روز قبل در مرکز شهر کابل با سنگ و چوپ شماری از مردان کشته و سپس جسدش سوزانده شد.

مردان خشم‌گین زنی را به اتهام قرآن‌سوزی کشتند
سیزده مامور پلیس کابل در ارتباط با قتل فرخنده تعلیق شدند
قتل فرخنده، پای مسوولان امنیتی را به مجلس کشاند
وزیر امور داخله: فرخنده بی‌گناه بود
عاملان قتل فرخنده محاکمه شوند
شورای علمای کابل خواهان مجازات علنی عاملان قتل فرخنده
شرکت هزاران شهروند کابل در تظاهرات دادخواهی برای فرخنده
هفت تن در پیوند به قتل یک خانم در کابل بازداشت شدند

هزاران شهروند کابل خواستار دادخواهی از مرگ فرخنده شدند
بی بی سی/ ۴ حمل ۱۳۹۴ هزاران شهروند کابل در اعتراض به کشتن و سوزاندن فرخنده صبح امروز در برابر ساختمان دادگاه عالی افغانستان در شهر کابل تجمع کردند. فرخنده عصر پنجشنبه ۲۸ حوت در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز شهر کابل از سوی مردان خشمگین به اتهام آتش زدن قرآن با سنگ و چوب کشته و بعد جسدش سوزانده شد.
باشندگان بامیان و دایکندی به یاد فرخنده شمع روشن کردند

هم‌بستری با پدر؛ هزینۀ ادامۀ تحصیل
سلام وطندار / ۲۸ حوت ۱۳۹۳ «تمنا» دختری‌ست که برای ادامۀ تحصیل، قربانی خواسته‌های غیراخلاقی پدرش شده است. مژگان، یکی از دادستان‌های دادگاه استیناف بغلان گفت که پدرِ این دختر ۱۷ ساله، چندین‌بار به او تجاوز جنسی کرده است. به گفتۀ این دادستان، پدر این دختر از سوی پولیس بغلان بازداشت شده و به جرم خود نیز اعتراف کرده است.

دختر ۱۶ ساله هراتی با تفنگ پدرش بقتل رسید
یک مرد معتاد در بغلان، زنش را با داس کشت

زنان فعال هرات از حضور داعش در غرب کشور نگرانند
خبرگزاری جمهور/ ۴ حمل ۱۳۹۴ شماری از زنان فعال و مدافعان حقوق زن در هرات از حضور داعش در غرب کشور ابراز نگرانی کرده اند. آنان گفته اند که گروه نوظهور داعش در افغانستان می تواند زمینه ی خشونت ها علیه زنان را یک بار دیگر افزایش داده و زنان ولایات غربی کشور را به خطر اندازد.

شهلا عطا، سکته کرد یا کشته شد؟
سلام وطندار/ ۴ حمل ۱۳۹۴ شهلا عطا، بانویی که چندی پیش خبر سکته‌اش در رسانه‌ها پخش شده بود، سکته نه، بل کشته شده است. اعضای خانوادۀ شهلا عطا امروز (۲۸ حوت هنگام تشییع جنازه‌اش با بیان این مطلب گفتند که این بانو توسط غاصبان زمین به قتل رسیده است.

دست‎آوردها و مشکلات زنان در ۱۳ سال گذشته
کلید/ ۴ حمل ۱۳۹۴ سیزده سال گذشته برای زنان با پیشرفت‎ها و مشکلات متعدد همراه بوده است. طی این سال‎ها که گذری بود از یک تاریکی و انزوا به سوی روشنی، خوشبختی و تحرک، زنان کشور ما در کنار چالش‎ها و موانع، پیشرفت‎ها و دست‎آوردهای خوبی هم داشتند. در این سال‎ها تعدادی از زنان فرصت یافتند با تلاش و مبارزۀ پیگیر، جای پایی در عرصه‎های مختلف سیاسی و اجتماعی برای خود باز کنند.

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

سیزده مسافر در شاهراه کابل-غزنی تیر باران شدند
طلوع نیوز/ ۴ حمل ۱۳۹۴ مقام‌های محلی روز سه شنبه می‌گویند که مردان مسلح ناشناس سیزده غیرنظامی به شمول یک زن را شام دوشنبه در شاهراه کابل-غزنی تیر باران کردند. در این رویداد دو غیرنظامی دیگر زخم برداشتند که وضعیت صحی آنان وخیم گفته شده است.

 شرایط تازه ربایندگان برای رهایی ۳۱ نفر
خبرگزاری رشد/ ۳ حمل ۱۳۹۴ برخی از نماینده های ولایت زابل در ولسی جرگه می گویندکه تلاش ها به هدف نجات جان مسافرین ربوده شده در مربوطات این ولایت با جدیت جریان دارد. حمیدالله توخی یکی از این نماینده ها روز یک شنبه به رادیو آزادی به نقل از موسفیدانی که با ربایندگان وارد مذاکره اند گفت که ربایندگان در بدل رهایی ۳۱ مسافر،خواهان رهایی افراد شان از نزد حکومت شده اند.
امینت ملی: ربایندگان ۳۱ گروگان را به پنج‌گروپ تقسیم کرده‌اند

      حامیان و فعالان

افزایش بی سابقه خشونت علیه خبرنگاران
خبرگزاری اطلس/ ۲۸ حوت ۱۳۹۳ مرکز خبرنگاران افغانستان از افزایش بی سابقه خشونت علیه خبرنگاران افغان در سال ۱۳۹۳ خبر داد. این مرکز با اظهار نگرانی از این مسأله اعلام کرد در سال ۱۳۹۳ خشونت علیه خبرنگاران افغانستان  ۲۹ درصد افزایش یافته است. در سالی که گذشت، ۱۰۳ مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده است که شش کشته، شانزده زخمی و هفده بازداشتی در میان آن ها وجود دارد.
هیج تغییری در آزادی بیان رونما نشده است

       حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

۲۰درصد از دانش آموزان در باغیس کتاب درسی ندارند
خبرگزاری جمهور/ ۴ حمل ۱۳۹۴ بیست درصد دانش آموزان ولایت بادغیس با نبود کتاب درس می خوانند. این مطلب را مقامات محلی بادغیس عنوان کرده و گفته‏اند که علاوه براین، نبود استادان دانش آموخته و امکانات درسی، از جمله مشکلات اصلی معارف این ولایت است.

دانش آموزان غور جایی برای آموختن ندارند
خبرگزاری جمهور/ ۴ حمل ۱۳۹۴ مسوولان اداره معارف ولایت غور در نخستین روز شروع مکاتب، گفته اند که ۸۰ درصد از مشکلات شان نبود جای برای نگهداری دانش آموزان است. این مسوولان گفته اند که علاوه بر این، مشکلات امنیتی نیز همواره از جمله بزرگترین چالش های دانش آموزان این ولایت بوده است.

۷۹۸۲ متقلب در امتحان کانکور امسال
سلام وطندار/ ۴ حمل ۱۳۹۴ در امتحان کانکور ۱۳۹۴ که چندی پیش از سوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان برگزار شده بود، ۷ هزار و ۹۸۵ تن به خاطر تقلب بی‌نتیجه ماندند. پس از اعلام نتایج، شمار زیادی از جوانان دست به اعتراض زدند. این معترضان می‌گویند، تقلب نکرده اند و نتایج اعلام شدۀ وزارت تحصیلات عالی را قبول ندارند.

توبرکلوز در افغانستان سالانه ۱۳ هزار قربانی می گیرد
صدای امریکا/ ۴ حمل ۱۳۹۴ بر اساس تازه ترین ارقامی که وزارت صحت عامۀ افغانستان ارایه کرده است، بیماری توبرکلوز سالانه جان حدود ۱۳ هزار نفر را در افغانستان می گیرد. داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در روز جهانی توبرکلوز – گفت که سالانه حدود ۵۸ هزار نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا می شوند.
۵۸ هزار و اقعه توبرکلوز در سال گذشته به ثبت رسیده است

    نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

جشن سه روزه دهقان در کابل برگزار شد
صدای آلمان/ ۲ حمل ۱۳۹۴ وزارت زراعت آبیاری و مالداری افغانستان جشن دهقان را برای سه روز در بادام باغ کابل برگزار کرده است. نمایشگاه زراعتی نیز در کنار این جشن راه اندازی شده است. بادام باغ در شمال کابل موقعیت دارد و در کنار نمایشگاه، فارم های زراعتی نیز در آن ساخته شده اند.

تقاضا براى آب معدنى در کشور کاهش یافته است
پژواک/ ٢٧حوت ۱۳۹۳ خروج نیروهاى خارجى از افغانستان و برخى عوامل دیگر، سبب شده است که تقاضا براى آب معدنى در کشور تا پنجاه در صد کاهش پیدا کند. خروج نیروهاى خارجى به دلیل عمده ترین عامل کاهش تقاضا براى آب معدنى شده است که اکثریت شهروندان کشور توان خرید آب معدنى را ندارند.

     جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
کشته شدن دو غیر نظامی در انفجاری در خوست.

انفجار در یک میدان فوتبال در غزنی ۱۵ کشته و زخمی برجا گذاشت
خبرگزاری خامه / ۳ حمل ۱۳۹۴ علی احمدی، معاون ولایت غزنی می‌گوید این انفجار در منطقۀ قلعۀ غازی رخ داد و در پی آن پنج‌تن کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی گردیدند. به گفتۀ وی، ماین در یک بایسکل جاسازی شده بود و این روی‌داد ظهر روز سه‌شنبه زمانی رخ داد که شماری از کودکان در آن سرگرم بازی بودند.

تلفات نظامی (کشته، زخمی، بازداشت) در هفته گذشته
۱۳ طالب در عملیات‌های نظامی کشته شدند. در حمله طالبان بر پوسته نیروهای امنیتی در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان سه پولیس و یک طالب کشته شدند. بازداشت ۱۲ تن تروریست در ولایت قندهار.

طی چندساعت گذشته نزدیک به ۵۰ شورشی کشته و زخمی شدند
خبرگزاری خامه/ ۴ حمل ۱۳۹۴ وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌گوید طی ۲۴ ساعت گذشته در شماری از بخش‌های افغانستان نزدیک به ۵۰ مخالف مسلح دولت کشته و زخمی شده‌اند. در خبرنامه‌یی که از سوی این وزارت به نشر رسیده آمده‌است که ۲۳تن از هراس‌افگنان در جریان عملیات‌های نیروهای امنیتی در این مدت کشته و ۲۴ تن‌شان زخمی گردیدند.

کشته شدن ده‌ها شورشی طالب در عملیات نظامی
اطلاعات روز/ ۳ حمل ۱۳۹۴ وزارت دفاع اعلام کرد، در نتیجه‌ی عملیات ذوالفقار در ۷۲ ساعت گذشته در مربوطات ولسوالی سنگین ولایت هلمند، ۱۷ تن از مخالفان مسلح کشته و تعداد دیگر آنان زخمی شده‌اند. بر اساس خبرنامه‌ی این وزارت، در این عملیات ۱۷ حلقه ماین کشف و خنثا و ۳ موضع مستحکم دشمن، تخریب شده‌اند.
تنها ۲۰ درصد مرزهای افغانستان پاسبانی می شود

فرمانده پولیس ارزگان چه‌گونه در کابل کشته شد؟
سلام وطندار / ۳ حمل ۱۳۹۴ مطیع‌الله خان، فرمانده پولیس ولایت ارزگان شب گذشته در کابل کشته شد. یک عضو خانوادۀ مطیع‌‌الله خان که نخواست نامش فاش شود، به سلام‌وطندار گفت که آقای مطیع‌‌الله دیشب از هوتلی در کابل ربوده شده بود. به گفتۀ او، آقای مطیع‌الله حوالی ساعت ۷ شام، پس از دریافت تماسی از هوتل بیرون می‌شود و ۶ صبح امروز (پنج‌شنبه) جسدش را از ناحیۀ ششم شهر کابل پیدا می‌کنند.

    سیاست

رییس‌جمهورغنی: افغانستان و امریکا با تهدیدات مشترک روبه‌رواند
تلویزیون یک / ۳ حمل ۱۳۹۴ رییس‌جمهور غنی به پاکستان هشدار داده اگر سیاست‌ گذشته‌اش را در برابر افغانستان ادامه دهد، خطر داخلی که هم اکنون این کشور را تهدید می‌کند بیشتر خواهد شد. آقای غنی در گفت‌وگویی ویژه با تلویزیون “یک” همچنان گفته است که بدون کمک‌های امریکا، افغانستان نمی‌توانست دست‌آوردهای سیزده سال پسین را داشته باشد.
رییس جمهور: نقش امریکا در آینده‌ی افغانستان مهم است
آمریکا در تلاش برای تهیه بودجه ارتش ۳۵۲ هزار نفری افغان
احتمال باقی ماندن دو پایگاه وجود دارد

کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی ایجاد شد
تلویزیون یک / ۱ حمل ۱۳۹۴ رییس‌جمهور غنی طی یک فرمان کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی را به ریاست شکریه بارکزی ایجاد کرد. ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی گفته است که این کمیسیون به هدف ایجاد اصلاحات بنیادی در نظام انتخاباتی، تقویبت نظام مردمی، ایجاد باور بر نهادهای دولتی در میان مردم، تقویت حاکمیت قانون و جلوگیری از تخلفات انتخاباتی ایجاد شده است.
آغاز کار مقدماتی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی

۱۶ وزیر پیشنهادی جدید کابینه افغانستان اعلام شدند
بی بی سی / ۱ حمل ۱۳۹۴ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ۱۶ وزیر پیشنهادی جدید برای کابینه افغانستان را امروز معرفی کرد. براساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری، همایون رسا، نامزد وزارت تجارت و صنایع، عبدالباری جهانی، نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ، اسدالله ضمیر، نامزد وزارت زراعت و مالداری، محمد گلاب منگل، نامزد وزارت سرحدات و قبایل، محمود بلیغ، نامزد وزارت فواید عامه، عبدالستار مراد، نامزد وزارت اقتصاد، محمدالله بتاش، نامزد وزارت حمل و نقل، اسدالله حنیف بلخی نامزد وزارت معارف و سید سعادت منصور نادری، نامزد وزارت شهرسازی معرفی شده اند.

    فرهنگ

جشن نوروز در افغانستان
رادیو فرانسه/ ۱ حمل ۱۳۹۴ امروز شنبه اول ماه حمل سال ١۳٩۴ ه-خ برابر است با روز اول نوروز. دولت افغانستان امروز و فردا را به مناسبت جشن نوروز رخصتی عمومی اعلان کرده است. شهروندان کشور با وجود مشکلات اقتصادی و چالش های امنیتی از بهار و نوروز امسال در شهرها و روستاهای کشور در فضای امن و با شکوه تر از سال های قبل تجلیل و استقبال کردند.
مزار شریف، پایتخت نوروز
نوروزستیزی پروژۀ سلفی‌هاست

بررسی وضعیت فرهنگی در سالی که گذشت
سلام وطندار/ ۴ حمل ۱۳۹۴ ویدادهای فرهنگی یک سال گذشتۀ افغانستان را می‌شود از برگزاری جشن نوروز در کابل تا پناهنده‌گی صدیق برمک سازنده فیلم «اسامه» بازشماری کرد. سال ۹۳ سالی پر از تشنج و کشاکش‌های سیاسی بود و تأثیرات مخربی بر وضعیت فرهنگی کشور گذاشت. نخستین روزهای سال ۹۳ با برپایی جشن نوروز با هم‌راهی سه کشور فارسی‌زبان ـ تاجیکستان، افغانستان و ایران ـ در کابل تجلیل شد.

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، آرمان شهر

 هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۹

پیوست‌ها: