haftBlockupy-Protests-In-Fran-18March

اعتراض علیه بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت
عکس ها: رویترز (دست راست در روزنامه گاردین؛ دست چپ در مجله اشترن)

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
پاکستان نوجوان در میان ۱۲ زندانی اعدام شده
۱۸ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: اعدام دسته جمعی امروز ۱۲ تن در پاکستان پیامدهای وحشتناک تصمیم دولت به از سرگیری اعدام تمام محکومان به مرگ را نشان می دهد. ۱۲ مردی که امروز در سراسر کشور اعدام شدند به جرایمی از جمله «تروریسم» و قتل محکوم شده بودند. از زمان لغو تعلیق مجازات اعدام در دسامبر ۲۰۱۴، پاکستان ۳۹ تن را اعدام کرده است. محمد افضل که در زمان محکومیت ۱۶ ساله بود در میان اعدام شدگان بود. دولت پاکستان هفته گذشته با اعلام تغییر سیاست گفت که اعدام در مورد تمام جرایم اجرا خواهد شد و نه فقط جرایم مربوط به تروریسم.

پاکستان موج بی سابقه اعدام از جمله اعدام محکومان نوجوانان در جریان است
۱۸ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، کمیسیون حقوق بشر پاکستان، نگرانی شدید خود را از موج اعدام در پاکستان که در پی لغو کامل تعلیق مجازات اعدام در هفته گذشته آغاز شده ابراز و آن را محکوم می کنند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «این موج ناگهانی و تکان دهنده اعدام لکه ننگ بزرگی را در کارنامه حقوق بشر پاکستان به جا می گذارد. دولتمردان باید تعلیق مجازات اعدام را فوری دوباره برقرار کنند.» از ۱۰ مارچ تا امروز، در فاصله هشت روز، ۱۵ اعدام انجام شده است. از این تعداد، ۱۲ مورد در دو روز گذشته رخ داده است. این میزان اعدام بی سابقه است و نشانه ای از توقف آن به چشم نمی خورد، زیرا در هفت روز آینده ۴۰ مورد اعدام دیگر در دستور کار است.

آمریکا ایالت یوتا جوخه اعدام را برای غلبه بر مشکل بدون راه حل راه اندازی می کند
۲۴ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد که تصمیم ایالت یوتا برای به راه اندازی اعدام با جوخه آتش در صورت عدم موفقیت در تامین دارو برای ترزیق مرگبار آخرین تلاش یکی از ایالت های آمریکا برای حفظ مجازاتی است که باید مدت ها پیش به کتاب های تاریخ سپرده می شد. پژوهشگر عفو بین الملل در مورد آمریکا گفت: «مجازات اعدام با جوخه آتش، تزریق مرگبار، دار، خفه کردن یا برق مجازاتی ظالمانه، وحشیانه و کهنه است که نشانه خشونت است نه راه حل آن. ایالت یوتا باید نیروی خود را برای الغای مجازات اعدام به کار ببرد نه یافتن راه حل برای مشکلی که راه حل ندارد.» گزارش خبری: ایالت یوتا در آمریکا مجوز اعدام از طریق تیرباران را صادر کرد

عاملان غیردولتی
نیجریه اسلامگرایان بوکوحرام «صد‌ها نفر» را از شهری در شمال ربودند
یمن ۱۴۲ نفر در حملات «حکومت اسلامی» به مساجدی در صنعا کشته شدند
تونس  شمار کشته‌های حمله به گردشگران به ۲۱ نفر رسید

     عدالت

چاد ماموران حسن هابره به خاطر شکنجه محکوم شدند
۲۵ مارچ ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: محکومیت ۲۰ تن از ماموران عالی رتبه دیکتاتوری حسن هابره در سال های ۱۹۹۰ـ۱۹۸۲ به خاطر شکنجه پیروزی بزرگی برای عدالت است. دادگاه کیفری چهار تن را تبرئه کرد و به دولت چاد و محکومان دستور داد ۱۲۵ میلیون دلار به ۷۰۰۰ قربانی غرامت بپردازند. صالح یونس، رییس پیشین پلیس سیاسی حسن هابره، موسوم به اداره اسناد و امنیت، و محمت جیبرین، مشهور به یکی از «ترسناک ترین شکنجه گران در چاد» در میان محکومان بودند. دادگاهی در سنگال که حسن هابره را محاکمه می کند هر دو را تحت پیگرد قرار داده بود اما چاد حاضر به انتقال آنها نشد.

ایرلند کمیته  حقوق اجتماعی اروپا شکایت مشترک علیه شرایط تاسف بار مسکن را قابل رسیدگی می دان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ کمیته حقوق اجتماعی اروپا در تصمیمی مهم شکایت مشترک علیه ایرلند را که مسایل گسترده تاسف بار مربوط به مسکن پایین تر از استاندارد را در ۲۰ منطقه ایرلند مطرح کرده، قابل رسیدگی دانسته است. مستاجران شهرداری ها در این مناطق با کمک سازمان های مختلف شکایت مشترک را تنظیم کردند و این شکایت را فدراسیون در همکاری با سازمان عضو خود در ایرلند («مراکز مشاوره حقوقی رایگان») در جولای ۲۰۱۴ به کمیته تقدیم کردند. در این شکایت که نتیجه پنج سال گردآوری مدارک است مطرح شده که قانون ایرلند و سیاست گذاری و رویه های عملی در این کشور با موازین اروپایی سازگار نیستند.

مکزیک قربانی شکنجه پس از دو دهه از زندان آزاد شد
۱۹ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز گفت حکم دیوان عالی کشور برای آزادی فوری مردی که بیش از دو دهه قبل به خاطر اعتراف زیر شکنجه محکوم شده بود پیروزی بزرگی برای عدالت است. آلفونسو مارتین دل کامپو داد پس از محکومیت به خاطر قتل خواهر و شوهرخواهرش و اعتراف به قتل زیر شکنجه در شهر مکزیکو در حدود ۲۳ سال در زندان به سر برد.

نیجریه کشف گور دسته‌جمعی با بیش از ۷۰ جسد در شمال

     حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل/فلسطین اشغال چهار سال دیگر ادامه دارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ مارچ ۲۰۱۵ اندیشه های پس از انتخابات از رییس بتسلم، سازمان عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در اسراییل: نتایج انتخابات هفته گذشته در اسراییل بر ذهن همه ما در بتسلم سنگینی می کند، همچنان که بر ذهن بسیاری از شما. نتایج انتخابات، آشکار و روشن، نشان می دهند که رای دهندگان در اسراییل با ادامه اشغال به شکل کنونی آن موافق هستند: حاکمیت نظامی که حقوق اساسی میلیون ها تن را نفی می کند؛ گسترش شهرک ها و مصادره زمین های فلسطینی ها و خلع مالکیت از آنها؛ و حفظ سیستم اشغال که دو نظام جداگانه حقوقی را با دادگاه های ناعادلانه نظامی و روش صدور اجازه حاکم بر بیشتر جنبه های زندگی فلسطینی ها را ریشه دار می سازد. در هفته گذشته، میلیون ها فلسطینی که بیش از دو نسل زیر کنترل اسراییل زندگی کرده اند باز هم اجازه نیافتند در انتخاباتی که بر زندگی روزمره و آینده آنها تاثیر اساسی دارد رای بدهند. همچنان که سخنگوی بتسلم چند روز پیش از انتخابات اعلام کرد، در ژوئن ۲۰۱۷ ـ یعنی طی دوره همین کِنِسِت (پارلمان) تازه ـ به پنجاهمین سال اشغال خواهیم رسید.

مخالفت جهانی با مراقبت اطلاعاتی آمریکا
۱۸ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل با انتشار نظرخواهی بزرگی برای آغاز کمپین به دنبال کردن من پایان دهید (#UnfollowMe) اعلام کرد: مراقبت گسترده اینترنتی و تلفنی آمریکا با مخالفت افکار عمومی جهانیان روبروست.  در این نظرخواهی ۱۵۰۰۰ تن از ۱۳ کشور در تمام قاره ها مورد پرسش قرار گرفتند و ۷۱ درصد آنها به شدت با نظارت آمریکا بر استفاده آنها از اینترنت مخالف بودند. در حدود دو سوم آنها مایل بودند که شرکت های فناوری مثل گوگل، مایکروسافت و یاهو ارتباطات خود را امن کنند و مانع دسترسی دولت به آنها شوند.

سازمان های حقوق بشر از لایحه اعطای اختیارات خطرناک به سازمان های مراقبت اطلاعات نگران هستند
۲۵ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، پرایوسی اینترنشنال، عفو بین الملل، جامعه حقوق بشر فرانسه و گزارشگران بدون مرز از گسترش اختیارات به سازمان های مراقبت اطلاعات در لایحه که روز جمعه به پارلمان ارایه شد نگران هستند. بر اساس این لایحه، سازمان های مراقبت اطلاعات فرانسه می توانند به اطلاعات کامپیوتر و دستگاه های دیگر هر شخصی که با اشخاص مظنون حتا به طور اتفاقی تماس بگیرد نظارت کنند. این اختیار بدون نیاز به حکم قضایی به این سازمان ها اعطا می شود. ما از دادن اجازه نصب فناوری مراقبت در شرکت های مخابرات و اینترنتی برای تحلیل فعالیت های اینترنتی نگران هستیم. این کار راه صدمه زدن به آزادی بیان و سوءاستفاده را باز می کند. این لایحه قدرت بی سابقه ای در اختیار نخست وزیری قرار می دهد.

رئیس دفتر اوباما: اسراییل باید به اشغال ۵۰ ساله کرانه باختری خاتمه دهد

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

نیجریه صدها مورد نشت نفت خلیج نیجر را آلوده می کنند
عفو بین الملل ۱۹ مارچ ۲۰۱۵ بر اساس آمار شرکت های رویال داچ شل و غول نفتی چندملیتی ایتالیایی شرکت اِنی در سال گذشته بیش از ۵۵۰ مورد نشت نفت در خلیج نیجر رخ داده است. در مقایسه، فقط ۱۰ مورد نشت نفتی در سال در دوره ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۱ سراسر اروپا رخ داده است. شل در سال ۲۰۱۴، ۲۰۴ مورد در خلیج نیجر گزارش کرده است و انی که در منطقه کوچکتری فعالیت می کند، ۳۴۹ مورد نشت را گزارش کرده است. رییس امور جهانی عفو بین الملل گفت: «این آمار به طور جدی نگران کننده هستند. آشکار است که انی کنترل عملیاتش را در خلیج نیجر از دست داده است. شل نیز با وجود وعده هایش هیچ پیشرفتی در مقابله با نشت نفت نداشته است. این آمار در هر کشور دیگری باعث اعلام وضعیت اضطراری می شد. اما در نیجریه، گویا رویه معمول عملیاتی در صنعت نفت به شمار می رود. هزینه انسانی برای مردمی که هر روز زندگی شان را در آلودگی به سر می برند، وحشتناک است.»

آلمان اعتراض علیه بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت
گاردین ۱۸ مارچ ۲۰۱۵ تظاهراتی که جنبش بلاکوپای در اعتراض به سیاست های بانک مرکزی اروپا سازمان دهی کرده بود در پی گشایش مقر تازه این بانک در فرانکفورت روز ۱۸ مارچ آغاز شد. هزاران تن معترض در این تظاهرات مشارکت کردند و پلیس ضد شورش مجهز به لوله های آب پاش حلقه امنیتی به دور بانک ایجاد کرد. ده ها تن در درگیری با پلیس زخمی و دستگیر شدند. گزارش های خبری دیگر: تظاهرات گروه‌های ضدسرمایه‌داری در اطراف بانک مرکزی اروپا؛ بیش از ۲۰۰ زخمی در جریان درگیری های فرانکفورت

بدهی عمومی، یک قرن زورآزمایی
آمریکای لاتین در برابر چالش جهانی سازی

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

آمریکا پیشتاز صادرات اسلحه؛ افزایش واردات کشورهای آسیایی و خلیج
دیده بان اشتباهات بشر ۱۶ مارچ ۲۰۱۵ (به نقل از سیپری) آماری که موسسه پژوهش صلح استکهلم (سیپری) منتشر کرده نشان می دهند که ایالات متحد آمریکا به طور آشکار در صادرات اسلحه در سطح جهان پیش افتاده است. کل انتقال سلاح های اصلی متعارف در مقایسه ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ با ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به میزان ۱۶ درصد افزایش یافت. افزایش صادرات اسلحه آمریکا در همان دوره ۲۳ درصد بود. سهم ایالات متحد آمریکا از مجموع صادرات بین المللی اسلحه در دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ ۳۱ درصد و سهم روسیه ۲۷ درصد بود. افزایش صادرات اسلحه روسیه در مقایسه بین ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ با ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ ۳۷ درصد و افزایش صادرات اسلحه چین در همان دوره ۱۴۳ درصد بود. با وجود این، چین هنوز با فاصله زیادی از آمریکا و روسیه در رتبه سوم قرار دارد.
آمریکا مجلس نمایندگان ارسال سلاح‌های مرگبار به اوکراین را تصویب کرد

   دفاع از حقوق بشر

گنجاندن حقوق بشر در استراتژی های سرمایه گذاری:‌ ارزیابی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ در تحقیقی که امروز منتشر شد، فدراسیون به منظور ارایه رهنمودی مفید برای سرمایه گذاری، ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را بر اساس ۶۷ شاخص حقوق بشری و ۱۷ شاخص زیست محیطی را مورد ارزیابی قرار داده است. این تحقیق با عنوان «کشورهای عضو اتحادیه اروپا زیر نور» سرمایه گذاران بازارهای مالی را تشویق می کند در کشورهایی سرمایه گذاری کنند که به حقوق بشر احترام می گذارند. هدف از این کار فدراسیون ایجاد وسیله ای برای سرمایه گذاران و شهروندان است و به آنها امکان می دهد کارنامه کشورها را در مورد احترام به حقوق موجود در اعلامیه جهانی حقوق بشر مقایسه کنند. در سال ۲۰۱۴، در این رده بندی، رده بندی کشورها از این قرار بود: (۱) سوئد،  (۲) فنلاند، (۳) دانمارک، (۴) اسلوونی، (۵) فرانسه، (۶) اتریش، (۷) هلند، (۸) ایرلند… (۲۸) مالت. شاخص های مورد استفاده  از این قرار هستند: برابری جنسی و حقوق زنان؛ عدم تبعیض، حقوق مهاجران، پناهندگان و آوارگان؛ فساد و حکومت داری؛ هماهنگی اجتماعی/حقوق اجتماعی و اقتصادی…

سوریه گروه های حقوق بشر و کمیسیون تحقیق سازمان ملل خواهان پایان یافتن فرهنگ معافیت از مجازات شدند
۲۰ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره، شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه و همکاران سوری این سازمان ها روز ۱۷ مارچ، بیانیه ای شفاهی در باره سوریه در  بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه کردند. در این بیانیه، در چهارمین سالگشت آغاز اعتراض های صلح جویانه در سوریه، از کوتاهی جامعه بین المللی از مخالفت با فرهنگ معافیت از مجازات در سوریه و محافظت از غیرنظامیان در مقابل دولت سوریه و نیز گروه های جنگجو در این کشور ابراز تاسف شده است. سازمان های نامبرده از گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل در باره سوریه و کوشش های آن برای آشکار کردن نقض فاحش حقوق بشر و جنایت های بین المللی ارتکابی در این کشور استقبال کردند. دولت سوریه به حمله های کور علیه مناطق غیرنظامی با استفاده از سلاح های ممنوعه مثل بمب های بشکه ای و گاز سمی ادامه می دهد. گروه های افراطی تروریستی نیز آزادی های اساسی را در مناطق زیر کنترل خود سرکوب کرده اند، زنان و مردان را پیش چشمان مردم اعدام می کنند و غیرنظامیان را به خاطر وابستگی قومی یا دینی آواره می کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل: افشای سابقه رای دهی
۲۴ مارچ ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد:‌ کارنامه رای دهی اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در باره موارد فاحش نقض حقوق بشر در وبگاه آرا به حساب می آیند (“VotesCount”) پیگیری می شود. این وبگاه آرای اعضای این شورا را در باره یک یک کشورها آشکار می سازد. رییس بخش ژنو دیده بان حقوق بشر گفت: «کشورها اغلب در پشت گروه های منطقه ای یا ساختار سیاسی شورا پنهان می شوند، اما هر یک از آنها در موفقیت یا شکست شورا نقش دارند.» در این وبگاه می توان تحلیل از رای دهی ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر  را در سال ۲۰۱۴ مشاهده کرد.

خیر، تانک نمی خواهیم! اعتراض چک ها به نمایش قدرت نظامی آمریکا
دیده بان اشتباهات بشر ۲۲ مارچ ۲۰۱۵ مبارزان ضد جنگ چک کمپین تازه ای را برای مخالفت با گذر تجهیزات نظامی آمریکا از این کشور پس از پایان رزمایش های نظامی در بالتیک به عنوان بخشی از «عملیات عزم آتلانتیک» به راه انداخته اند. آمریکا با نو کردن جنگ افزارها و افزایش شمار نیروها در نمایش مستقیم قدرت در مقابل روسیه ـ که به رزمایش خود در نزدیکی مرز اوکراین مشغول است ـ به گسترش توانایی نظامی اش پرداخته است.

گزارشگران سازمان ملل خواستار محاکمه گروه خلافت اسلامی به اتهام جنایات جنگی شدند
انتقاد عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشر در کریمه

سوریه نهادهای مدنی سوری: جهان ما را تنها گذاشته است
سوریه عفو بین‌الملل رژیم اسد را به جنایت جنگی در رقه متهم کرد

     زنان

نامه ای به زنان فلسطینی
دیده بان اشتباهات بشر ۱۹ مارچ ۲۰۱۵ مِی رید ماگیر (گیرنده جایزه نوبل صلح)‌ ـ خواهران عزیز، مهر و درودم را برایتان می فرستم. متاسفم که نمی توانم در کنفرانس زنان شما شرکت کنم، زیرا دولت اسراییل مرا به خاطر فعالیت های صلح آمیز «غزه را آزاد کنید» از ورود به اسراییل/فلسطین منع کرده است. اما در روح مهرورزی، دوستی و تجلیل و امید و اعتقاد به هر یک از شما و فعالیت های شما برای آزادی زنان و حقوق بشر از جمله حقوق مدنی حق بهداشت، توسعه و غیره با شما همراه هستم. شما زنانی که در زیر اشغال اسراییل و نظام آپارتاید آن زندگی می کنید بهای سنگین احساسی/روانی/جسمانی و مالی اشغال نظامی اسراییل را می دانید. راه حل های شما از جمله فعالیت برای پایان دادن به سرکوب و اشغال، حق تعیین سرنوشت و رسیدن به فلسطینی استوار بر حقوق بشر و حقوق بین المللی، از پشتیبانی میلیون ها تن در سراسر جهان برخوردار است که بی عدالتی اشغال نظامی فلسطین به دست اسراییل را تشخیص می دهند.

لیبی پَس رَوی زنان
المانیتور ۲۳ مارچ ۲۰۱۵ سلوا بوقیقیس روز ۲۵ جون درست پس از دادن رای در انتخابات شورای نمایندگان در جلوی خانه اش در شهر بنغازی لیبی به قتل رسید. او یکی از وکلای برجسته زن و عضو پیشین شورای ملی گذار و فعال سرشناس مدنی بود. در فوریه، انتصار الحصاری یکی دیگر از فعالان سرشناس به همراه خاله اش در طرابلس کشته شد. از زمان کمک ناتو به شورشیان برای سرنگونی معمر قذافی، شبه نظامیانی که بیشترشان در جنایت شرکت دارند و مدعی آزاد کردن زنان هستند بلاهای فراوانی را به سر زنان آورده اند. ادعاهای تجاوزهای گروهی هنوز مورد تحقیق قرار نگرفته و خشونت علیه زنان مساله ای اساسی است. در زمینه قانونگذاری بزرگترین پسرفت شاید قانونی شدن چند همسری در مقایسه با ممنوعیت زمان قذافی باشد. به علاوه، سهم زنان در انتخابات سراسری فقط ۱۰ درصد شده است و در انتخابات محلی احزاب سیاسی به رهبری مردان کرسی های نمایندگی را تعیین می کنند. شرکت زنان در فعالیت مدنی امروزه فقط ۲۰ درصد است. برابری در کار پس از جنگ داخلی ۲۰۱۱ پس رفته است.

تصویر زنی قدرتمند؛ درباره سوزان سانتاگ
چگونه کتاب‌ها من را فمینیست کردند
وقتی حقیقت به سرعت گم می شود

کودکان
آمریکا نجات کودکان از مجازات اعدام
دیده بان حقوق بشر ۲۰ مارچ ۲۰۱۵ ده سال پیش در این ماه، دیوان عالی کشور در آمریکا مجازات اعدام را در مورد افراد زیر ۱۸ سال در هنگام ارتکاب جرم خلاف قانون اساسی دانست. این حکم در آن زمان به نجات ۷۲ محکوم انجامید. تا آن زمان، آمریکا بزرگترین اعدام کننده نوجوانان مجرم بود. در حقیقت، بین ۱۹۹۰ و ۲۰۰۴ تنها هشت کشور دیگر مجرمان نوجوان را اعدام کرده بودند و اعدام ۱۹ مجرم نوجوان در آمریکا طی آن دوره برابر با مجموع اعدام های اعلام شده در سراسر جهان بود. دیوان پیش از آن هم قانونی بودن اعدام نوجوانان را بررسی کرده بود ولی در ۱۹۸۹ تصمیم گرفته بود که این مجازات برای افراد ۱۶ ساله یا بیشتر در هنگام ارتکاب جرم پذیرفته است. این دیوان همچنین رای داده است که حکم الزامی حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط برای نوجوانان از جمله محکومان به قتل، خلاف قانون اساسی است. اما هنوز در باره حکم غیرالزامی حبس ابد نظر نداده است. اکنون که آمریکا حرفه اعدام نوجوانان را کنار گذاشته، کلوب شرم آور کشورهای اعدام کننده کودکان فقط انگشت شماری عضو دارد. پاکستان و به احتمال ایران امسال نوجوانان را اعدام کرده اند. در یمن هم نوجوانانی به مرگ محکوم هستند. نظام عدلی مربوط به نوجوانان در آمریکا هنوز با موازین بین المللی به طور کامل سازگار نیست.

خشونت علیه زنان:‌ چرا دایم اشتباه می کنیم
دیده بان اشتباهات بشر مارچ ۲۰۱۵ رابرت باروز ـ یک بار دیگر با گذشت روز جهانی زن می خواهم توضیح بدهم چرا هیچ یک از ابتکارهای پیشنهادی به جایی نخواهد رسید مگر این که دلیل خشونت را تشخیص دهیم و عمل کنیم. مرتکبان خشونت آن را در کودکی یاد می گیرند. اگر به کودک خشونت کنید، او یاد می گیرد به دیگران خشونت کند. فردی که در خانه، مدرسه یا خیابان به خشونت دست می زند، در کودکی خشونت دیده است. اگر می خواهیم به خشونت علیه زنان پایان دهیم، باید به بزرگترین و طولانی ترین جنگ خودمان پایان دهیم: جنگ بزرگسالان علیه کودکان. چرا ادعا می کنم خشونت علیه کودکان دلیل اساسی تمام خشونت های دیگر است؟  در سطح جهان پذیرفته شده که رفتار انسان در تجربه کودکی شکل می گیرد. اگر این طور نبود، این همه برای آموزش و امور دیگر کودکان برای اجتماعی کردن آنها تلاش نمی کردیم. و به همین دلیل است که روانشناسان بسیاری گفته اند دادن اسباب بازی های جنگی و بازی های خشن ویدیویی به کودکان به رفتار آنها در ارتباط با خشونت شکل می دهد. اما موضوع بسیار پیچیده تر از این است و فقط خشونت دیدنی مثل زدن، فریاد کشیدن و سوءاستفاده جنسی نیست که صدمه اصلی را وارد می کند. بیشترین میزان صدمه از خشونت «نادیدنی» ریشه می گیرد. به عنوان مثال وقتی به افکار کودک گوش نمی دهیم، کودک می آموزد به خودش گوش فرا ندهد و سیستم ارتباط درونی خود را از بین ببرد. وقتی نمی گذاریم کودک حرفش را بگوید یا وقتی می گوید توجه نمی کنیم، در کودک بدکارکردی ارتباطی و رفتاری ایجاد می شود.
۴۰۰ کودک در خدمت عملیات تروریستی “دولت اسلامی”

    فرهنگ و اندیشه

هشدار پاکستان به ترکیه: اشتباه ما را تکرار نکنید
المانیتور ۱۶ مارچ ۲۰۱۵ خیزش مسلحانه در سوریه با هدف تغییر رژیم به پیدایش سازمان هایی انجامیده که تمام مردم منطقه را تهدید می کنند، اما ترکیه راه خود را با بی اعتنایی کامل به خطرهای «پاکستانی کردن» دنبال می کند. در حالی که ترکیه به بحث در باره آموزش و تجهیز مخالفان سوری در ترکیه مشغول بود، پاکستان تجربیات دردناک خود را به یاد می آورد. المانیتور در اسلام آباد از مشاهد حسین، رییس کمیسیون دفاع سنای پاکستان در باره نقش این کشور در افغانستان و ایجاد طالبان و نگاه او به نقش ترکیه در سوریه پرسید. حسین گفت او طی سفر نخست وزیر ترکیه به اسلام آباد «سندرم پاکستانی کردن» را به او یادآوری کرده است. «من به داود اوغلو هشدار دادم که در سوریه همان اشتباهاتی را تکرار می کنید که ما در افغانستان کردیم. سازمان هایی که شما حمایت می کنید علیه شما اقدام خواهند کرد. پاکستان در شرکت در جنگ در افغانستان  و نیز در حمایت از طالبان اشتباه کرد. ما اکنون بهای این اشتباهات را می پردازیم.»

سکولاریسم و دین از دید هابرماس
نظریه‌ی فمینیستی فیلم
جنگ تکریت

اوکراین گزارش پژوهشی از تحولات اجتماعی بعدازآغاز استقلال
مسیحی­ ها و بودیست­ ها نیز در کشتار دست کمی از مسلمان ­ها ندارند

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، المانیتور، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، یورو نیوز

شماره ۹۲ هفت روزنامه بین المللی

 

پیوست‌ها: