زنان-690x259

 

Untitled-1

در هفته گذشته ولایت هایی از افغانستان و شهرهای چند کشور دیگر شاهد تظاهرات مردمی افعانستان در راستای دادخواهی برای فرخنده بودند

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان فرخنده دختر ۲۷ ساله به طرز وحشتناکی در کابل سنگسار و سوزانده شد
بالاترین ۲۲ مارچ ۲۰۱۵ روزپنج شنبه  در حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر، یک زن جوان در کابل نخست مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت، سپس در میان خیابان رها شد و اتوموبیل ها از روی وی گذشتند و در پایان به آتش کشیده شد. این اتفاق از مسجد شاه دو شمشیر کابل پس از آن آغاز شد که عده ای این زن را متهم به آتش زدن قرآن کردند. این در حالی است که مقامات رسمی افغانستان آتش زدن قرآن توسط “فرخنده”را تکذیب میکنند. از کلیۀ صحنه های ضرب و شتم فرخنده، در حالی که زنده است، سپس ادامه ضرب و شتم او درحالی که مرده به نظر میرسد و بعد آتش زدن او، افراد حاضر در محل فیلمبرداری کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر ساخته اند.

فرخنده پس از ‘مجادله در باره خرافات با یک روحانی متهم به قرآن سوزی شد

نیجریه بوکو حرام بیش از ۴۰۰ زن و کودک را در شمال شرق نیجریه ربود
یورونیوز ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ ساکنان شهر داماساک نیجریه که چند روز پیش توسط نیروهای چاد و نیجر از بوکوحرام بازپس گرفته شد، از ربوده شدن بیش از ۴۰۰ زن و کودک توسط شبه نظامیان اسلامگرای بوکوحرام خبر دادند. هنوز هیچ آمار یا خبر رسمی در اینمورد از سوی دولت نیجریه منتشر نشده است. شهر کوچک داماساک در شمال شرق نیجریه در نزدیکی مرز چاد و نیجر قرار گرفته است. یک شاهد عینی گفت که اعضای بوکوحرام بیش از پانصد زن و کودک را ربودند و پیش از ترک شهر پنجاه تن از آنان را کشتند.

بوکو حرام ۵۰۰ زن و کودک را ربود

افغانستان هم بستری با پدر؛ هزینۀ ادامۀ تحصیل
سلام وطندار ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ تمنا دختری‌ست که برای ادامۀ تحصیل، قربانی خواسته‌ های غیراخلاقی پدرش شده است. مژگان، یکی از دادستان‌های دادگاه استیناف بغلان به سلام‌ وطندار گفت که پدرِ این دختر ۱۷ ساله، چندین‌ بار به او تجاوز جنسی کرده است. به گفتۀ این دادستان، پدر این دختر از سوی پولیس بغلان بازداشت شده و به جرم خود نیز اعتراف کرده است.

شهلا عطا، سکته کرد یا کشته شد؟
سلام وطندار ۱۹ مارچ ۲۰۱۵ شهلا عطا، بانویی که چندی پیش خبر سکته‌اش در رسانه‌ها پخش شده بود، سکته نه، بل کشته شده است.اعضای خانوادۀ شهلا عطا (۲۸ حوت/اسفند) هنگام تشییع جنازه‌اش با بیان این مطلب گفتند که این بانو توسط غاصبان زمین به قتل رسیده است.

افغانستان یک زن د ربغلان به وسیله داس کشته شد
افغانستان رو ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ یک مرد معتاد  در ولایت بغلان  روز گذشته زن  ۳۲ ساله خود را توسط ” داس ” به قتل رساند.خدیجه یقین رییس امور بغلان گفت این رویداد در روستای دند شهاب الدین پلخمری مرکز بغلان اتفاق افتاده و مرد معتاد پس از این قتل فرار کرد است.از بانو پلوشه قربانی این رویداد ۵ فرزند به جا مانده است.

ایران اعدام بی سر و صدای ۲۶ زن در سال ۹۳
شهرزادنیوز۲۱مارچ ۲۰۱۵  در آخرین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، که در روزهای پایانی سال ۹۳ منتشر شده، در یک سال گذشته ۲۶ زن در زندان های جمهوری اسلامی ایران به دار آویخته شدند.طبق این گزارش، هویت این زنان در اکثر پرونده ها مشخص نیست. هشت نفر آنها متهم به قتل بوده و ۱۸ تن دیگر در ارتباط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.بیشتر موارد قتل، شوهرکشی گزارش شده و سه نفر نیز به انگیزه دفاع از «ناموس» مرتکب قتل شدند. از میان این تعداد که مورد تایید سازمان حقوق بشر ایران است٬ تنها دو اعدام توسط منابع رسمی جمهوری اسلامی اعلام شده است.

افشاگری یک مجری صدا و سیما، نمونه ای بی سابقه از خشونت خانگی علیه زنان ایران
رادیو فرانسه فارسی ۲۳ مارچ ۲۰۱۵ انتشار عکسی از آزاده نامداری، مجری تلویزیون جمهوری اسلامی و همسر سابق فرزاد حسنی، دیگر مجری شناخته شده این تلویزیون بازتاب گسترده‌ای در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته.این عکس که در صفحه اینستاگرام آزاده نامداری منتشر شد؛ وی را با صورتی کبود و زخمی نشان می‌دهد و در توضیح عکس نوشته که علت طلاق او از همسر سابقش ضرب و شتم و اعمال خشونت از سوی فرزاد حسنی بوده است.

 دفاع از حقوق بشر

افغانستان علومی: در نجات فرخنده ناکام بودیم
سلام وطندار ۲۳ مارچ ۲۰۱۵ نورالحق علومی وزیر امور داخله می‌گوید که پولیس در نجات فرخنده ناکام بوده است. آقای علومی امروز دوشنبه (۳ حمل/فروردین) در نشست پرسش‌و‌پاسخ مجلس نماینده‌گان پذیرفت که نیروهای امنیتی نتوانستند فرخنده را از چنگال مهاجمان رها سازند.

افغانستان زنان جسد فرخنده را بر دوش کشیده به خاک سپردند
صدای امریکا ۲۲ مارچ ۲۰۱۵ جسد فرخنده در حالیکه بانوان آن را بردوش می کشیدند با حضور هزاران نفر به خاک سپرده شد و بخش زیاد مراسم تدفین وی از سوی زنان انجام شد.فرخندۀ ۲۷ ساله سه روز پیش در زیارت شاه دو شمشیرۀ شهر کابل از سوی گروهی از افراد خشمگین به خاطر این ادعا که گویا وی قرآن کریم را سوزانده است تا سرحد مرگ لت و کوب شد و سپس جسدش از سوی همین افراد در بستر دریای کابل به آتش کشیده شد.

فرخنده به خاک سپرده شد

 هزاران شهروند کابل خواستار دادخواهی از مرگ فرخنده شدند
بی بی سی فارسی ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ هزاران شهروند کابل در اعتراض به کشتن و سوزاندن فرخنده صبح امروز در برابر ساختمان دادگاه عالی افغانستان در شهر کابل تجمع کردند.فرخنده عصر پنجشنبه ۲۸ حوت/اسفند در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز شهر کابل از سوی مردان خشمگین به اتهام آتش زدن قران با سنگ و چوب کشته و بعد جسدش سوزانده شد. شاهدان عینی می گویند که فرخنده پس از مشاجره با یک روحانی درباره خرافات متهم به قرآن سوزی شد.

قاتلین فرخنده محاکمه شوندفعالان

هزاران تن برای مجازات عاملان قتل فرخنده در کابل دست به تظاهرات زدند

هزاران «فرخنده» خواهان تطبیق عدالت

تظاهرات گسترده به خاطر مجازات عاملان قتل فرخنده در کابل

عاملان قتل فرخنده به شکل علنى محاکمه شوند

شرکت هزاران شهروند کابل در تظاهرات دادخواهی برای فرخنده

دادخواهی دانشجویان افغان مقیم قزاقستان برای فرخنده

راهپیمایان در کابل:  عاملان قتل فرخنده مجازات شوند

«نه» به آدم سوزی خودسری و محاکمه خیابانی

هزاران نفر در کابل خواستار مجازات عاملان قتل فرخنده شدند

افغانستان اتحادیه اروپا خواستار محاکمه عاملان قتل فرخنده شد
خبرگزاری جمهور ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا در مورد کشته شدن فرخنده در کابل هشدار داد که این نشان دهنده خطرات زیادی است که زنان افغان به علت پیشداوری ها و نبود عدالت با آنها روبرو هستند.به گزارش خبرگزاری جمهور، سخنگوی بخش دیپلماتیک اتحادیه اروپا روز گذشته با انتشار بیانیه ای در بروکسل هشدار داد کشته شدن یک زن جوان افغان که به اتهام توهین به مقدسات اسلامی توسط یک گروه به طرز خشونت بار به قتل رسید، نشان دهنده خطرات زیادی است که زنان افغان به علت پیشداوری ها و نبود عدالت با آنها روبرو هستند.

افغانستان علمای کابل: قتل فرخنده غیرانسانی و غیراسلامی است
بی بی سی فارسی ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ شورای علمای کابل با گردهمایی در شهر کابل قتل فرخنده دختر جوان افغانستان را دسیسه‌ای از سوی تعویذ‌نویسان دانسته و آنرا غیر اسلامی و غیر انسانی خواند.عطاالله فیضان، عضو شورای علمای کابل درباره تجمع علمای کابل گفت که شواهدی که علما به آن دست یافته نشان می‌دهد که فرخنده خود یک مبلغ اسلامی بوده است که بر علیه خرافات م  بارزه می‌کرده‌است.او گفت که فرخنده در آتش زدن قران دست نداشته، بلکه او می‌خواسته که پارچه‌های از قران را که در یک دیکدان در نزدیکی تعویذنویسان در آتش می‌سوخته، بیرون بیاورد که با تحریک تعویذنویسان و مجاوران زیارت مردم به فجیع ترین حالت این دختر جوان را کشته‌اند.

 واکنش های متفاوت کاربران شبکه های اجتماعی به کشتن فرخنده
بی بی سی فارسی ۲۰ مارچ ۲۰۱۵ کشتن و سوزاندن یک زن در شهر کابل، واکنش‌های شدید و متفاوت کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است. روز پنجشنبه، در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل، مردان خشمگین یک زن به نام فرخنده را کشتند و بعد جسدش را سوزاندند. آنها فرخنده را متهم کردند که قرآن را سوزانده است.

۴٢ تن به شمول پولیس در پیوند به قتل فرخنده دستگیر شده است

وزیر امور داخله: تمام افرادی که در قضیه قتل فرخنده نقش داشته اند، بازداشت خواهند شد

مقام ارشد پلیس کابل به اتهامحمایت از قتل فرخندهبرکنار شد

       کودکان

داعش ۴۰۰ طفل را به خدمت گرفته است
خبرگزاری جمهور ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان این کشور در لندن، اعلام کرد: داعش همچنان از اطفال سوء استفاده می کند و آنها را تحت نام “أشبال الخلافه” به آموزش می دهد. بر اساس این گزارش، پیوستن دست کم ۴۰۰ طفل و نوجوان زیر ۱۸ سال در صفوف گروه داعش از اوایل سال جاری میلادی تاکنون در مناطق تحت کنترل این گروه ثبت شده است.

افغانستان طالبان، کودکان فراه را به مدارس دینی پاکستان اعزام میکنند
خبرگزاری جمهور ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ طالبان ولایت فراه، کودکان خردسال را برای کسب علوم دینی به پاکستان می فرستند.مقامات محلی در ولسوالی خاک سفید ولایت فراه می گویند که در شماری از مناطق این ولسوالی به دلیل نا امنی ها، مکاتب دولتی فعالیت نداشته و طالبان کودکان خردسال این مناطق را به مدارس دینی در پاکستان اعزام میکنند.خالق نورزایی، ولسوال خاکسفید ولایت فراه در صحبتی با خبرگزاری جمهور بیان کرد: از ۱۸ مکتبی که در این ولسوالی وجود دارد، ۴ مکتب آن به دلیل تصرف و حاکمیت طالبان، مسدود می باشند.

آمریکا نجات کودکان از مجازاتاعدام
دیده بان حقوق بشر ۲۰ مارچ ۲۰۱۵ ده سال پیش در این ماه، دیوان عالی کشور در آمریکا مجازات اعدام را در مورد افراد زیر ۱۸ سال در هنگام ارتکاب جرم خلاف قانون اساسی دانست. این حکم در آن زمان به نجات ۷۲ محکوم انجامید. تا آن زمان، آمریکا بزرگترین اعدام کننده نوجوانان مجرم بود. در حقیقت، بین ۱۹۹۰ و ۲۰۰۴ تنها هشت کشور دیگر مجرمان نوجوان را اعدام کرده بودند و اعدام ۱۹ مجرم نوجوان در آمریکا طی آن دوره برابر با مجموع اعدام های اعلام شده در سراسر جهان بود. دیوان پیش از آن هم قانونی بودن اعدام نوجوانان را بررسی کرده بود ولی در ۱۹۸۹ تصمیم گرفته بود که این مجازات برای افراد ۱۶ ساله یا بیشتر در هنگام ارتکاب جرم پذیرفته است. این دیوان همچنین رای داده است که حکم الزامی حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط برای نوجوانان از جمله محکومان به قتل، خلاف قانون اساسی است. اما هنوز در باره حکم غیرالزامی حبس ابد نظر نداده است. اکنون که آمریکا حرفه اعدام نوجوانان را کنار گذاشته، کلوب شرم آور کشورهای اعدام کننده کودکان فقط انگشت شماری عضو دارد. پاکستان و به احتمال ایران امسال نوجوانان را اعدام کرده اند. در یمن هم نوجوانانی به مرگ محکوم هستند. نظام عدلی مربوط به نوجوانان در آمریکا هنوز با موازین بین المللی به طور کامل سازگار نیست.

حقوق مدنی و سیاسی

لیبی پَس رَوی زنان
المانیتور ۲۳ مارچ ۲۰۱۵ سلوا بوقیقیس روز ۲۵ جون درست پس از دادن رای در انتخابات شورای نمایندگان در جلوی خانه اش در شهر بنغازی لیبی به قتل رسید. او یکی از وکلای برجسته زن و عضو پیشین شورای ملی گذار و فعال سرشناس مدنی بود. در فوریه، انتصار الحصاری یکی دیگر از فعالان سرشناس به همراه خاله اش در طرابلس کشته شد. از زمان کمک ناتو به شورشیان برای سرنگونی معمر قذافی، شبه نظامیانی که بیشترشان در جنایت شرکت دارند و مدعی آزاد کردن زنان هستند بلاهای فراوانی را به سر زنان آورده اند. ادعاهای تجاوزهای گروهی هنوز مورد تحقیق قرار نگرفته و خشونت علیه زنان مساله ای اساسی است. در زمینه قانونگذاری بزرگترین پسرفت شاید قانونی شدن چند همسری در مقایسه با ممنوعیت زمان قذافی باشد. به علاوه، سهم زنان در انتخابات سراسری فقط ۱۰ درصد شده است و در انتخابات محلی احزاب سیاسی به رهبری مردان کرسی های نمایندگی را تعیین می کنند. شرکت زنان در فعالیت مدنی امروزه فقط ۲۰ درصد است. برابری در کار پس از جنگ داخلی ۲۰۱۱ پس رفته است.

 مخلوطی از محافظه کاری و بی تفاوتی پیش نویس تلخی برای زنان در قرقیزستان
گاردین ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ بر اساس گزارش منتشر شده توسط انجمنی از سازمان های غیر دولتی زنان قرقیزستان، که بیش از ۸۵ سازمان در آن حضور دارند، نفوذ ایدئولوژی مذهبی، هم اسلامی و مسیحی، به طور قابل ملاحظه ای به تبعیض علیه زنان اعانه می دهد”، به ویژه در مناطق روستایی. این مطالعه نشان می دهد که نفوذ مذهب به تدریج پس از فروپاشی شوروی و خلاء ایجاد شده افزایش یافته است.

دست آورد ها و مشکلات زنان در ۱۳ سال گذشته
کلید ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ سیزده سال گذشته برای زنان با پیشرفت‎ها و مشکلات متعدد همراه بوده است. طی این سال‎ها که گذری بود از یک تاریکی و انزوا به سوی روشنی، خوشبختی و تحرک، زنان کشور ما در کنار چالش‎ها و موانع، پیشرفت‎ها و دست‎آوردهای خوبی هم داشتند. در این سال‎ها تعدادی از زنان فرصت یافتند با تلاش و مبارزۀ پیگیر، جای پایی در عرصه‎های مختلف سیاسی و اجتماعی برای خود باز کنند.

مارگوت والسترو، وزیر خارجه سوئدوسیاست خارجی فمینیستیاین کشور را توضیح میدهد
انستیتوت امرکیکایی برای صلح ۹ فبرری ۲۰۱۵ سوئد رسما سیاست خارجی خود را حقوق بشری و فمینیستی توصیف کرده است. سیاستی که پیشبردش در عمل با چالش‌ها و تنش‌هایی روبرو بوده اما مارگوت والسترو، وزیر خارجه دلیلی برای تغییر رویکرد خود نمی‌بیند.

  فرهنگ و جامعه

جشنواره حقوق بشر لندن:  آواز زن ها در ایران، شهرزاد قصه گو در افغانستان
بی بی سی ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ جشنواره حقوق بشر که در ده شهر مختلف از جمله نیویورک، لس آنجلس، تورنتو و آمستردام هم برگزار می شود، هر سال مجموعه ای از فیلم های داستانی و مستند را با مضمون حقوق بشر در کشورهای مختلف گرد می آورد و بحث های مختلفی را درباره موضوع مطرح شده در فیلم پیش می کشد.

نامهای به زنان فلسطینی
دیده بان اشتباهات بشر ۱۹ مارچ ۲۰۱۵ مِی رید ماگیر (گیرنده جایزه نوبل صلح)‌ ـ خواهران عزیز، مهر و درودم را برایتان می فرستم. متاسفم که نمی توانم در کنفرانس زنان شما شرکت کنم، زیرا دولت اسراییل مرا به خاطر فعالیت های صلح آمیز «غزه را آزاد کنید» از ورود به اسراییل/فلسطین منع کرده است. اما در روح مهرورزی، دوستی و تجلیل و امید و اعتقاد به هر یک از شما و فعالیت های شما برای آزادی زنان و حقوق بشر از جمله حقوق مدنی حق بهداشت، توسعه و غیره با شما همراه هستم. شما زنانی که در زیر اشغال اسراییل و نظام آپارتاید آن زندگی می کنید بهای سنگین احساسی/روانی/جسمانی و مالی اشغال نظامی اسراییل را می دانید. راه حل های شما از جمله فعالیت برای پایان دادن به سرکوب و اشغال، حق تعیین سرنوشت و رسیدن به فلسطینی استوار بر حقوق بشر و حقوق بین المللی، از پشتیبانی میلیون ها تن در سراسر جهان برخوردار است که بی عدالتی اشغال نظامی فلسطین به دست اسراییل را تشخیص می دهند.

 وقتی حقیقت به سرعت گم میشود
عصر نو ۱۷ مارچ ۲۰۱۵ خانم لزلی اودوین(۱) مستند ساز انگلیسی در طول دوسال به ساخت مستندی می پردازد تا بتواند حقایق آشکار و پنهان این رویداد وحشیانه را به تصویر بکشاند. او نام “دختر هند”(۲) را با الهام از نامی که مردم معترض در خیابان به قربانی تجاوز داده بودند، برای مستند خود برمی گزیند.مستند “دختر هند” امسال در روزهای پیرامون روز جهانی زن، در چندین کشور به نمایش گذاشته شد.

افغانستان بایسکل رانان دختر برای رسیدن به برازیل، جادۀ کابل ـبلخ را می پیمایند
جامعه باز ۱۸ مارچ ۲۰۱۵ بایسکل‌رانان دختر در یک رقابت گزینشی مسیر کابل‌ـ‌بلخ را در سه مرحله با بایسکل طی می‌کنند. این رقابت‌ها که در فاصلۀ ۴۵۰ کیلومتر و در سه مرحله برگزار می‌شود، هدف ‌آن شناسایی و گزینش دو رکاب‌زن دختر برای شرکت در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ برازیل است که با کارت سفید دعوت خواهند شد‌.به گزارش طلوع‌نیوز، در این رقابت‌ها ۱۰ رکاب‌زن دختر و ۳۵ رکاب‌زن مرد شرکت دارند.مرحلۀ نخست این رقابت‌ها از کابل تا جبل‌السراج ولایت پروان، مرحلۀ دوم از جبل‌السراج تا پلخمری و مرحلۀ سوم از پلخمری تا ولایت بلخ برگزار خواهد شد.

   سیاست

از وعده و عید هایِ بی شمار به زنان تا بی عملی دولت کلید دار!
مجله هفته ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ تناقضات دولت بی تدبیر و عوام فریبِ روحانی همه با هم منفجر می شوند و از هر طرف فوران می کنند. عدم اجرایِ شعارهای انتخاباتی، پیرامون حلِ مشکلاتِ زنان، در زمرۀ این تناقضات آشکار بشمار می آید که ریشه در سرشت و ذات کلیّتِ نظام ارتجاعی حاکم، دارد. “حل مسائل فرهنگی زنان بدون دخالت نیروی انتظامی“،” ایجاد فرصتهای برابر“، “حذف تفکیک جنسیتی در دانشگاهها“،“بیمۀ زنان سرپرست خانوار و خانه دار و تدوین لوایح حمایتی از زنان“، “کارآفرینی و اشتغالزائی زنان” بخشی از شعارهای انتخاباتی روحانی بودند که به اجرا در نیامده اند. مضاف بر این، تصویب قوانین و پیشنهادِ طرحهایِ تبعیض آمیز و خشونت فیزیکی به وحشیانه ترین شکل ممکن،” اسید پاشی و چاقو کشی“، پرده از قول و قرارهایِ میان تهی و مهمل دولت اعتدال پیرامون حلِ مصائبِ زنان ، برمی دارد.

سخنگوی طالبان: عاملان قتل و حشیانه یک انسان را به شدت مجازات میکنیم
خبرگزرای افغان ایرکا ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ طالبان قتل و به آتش‌کشیدن جسد فرخندۀ ۲۷ ساله در کابل ره محکوم کرده و گفته‌اند که عاملان آن را به شدت مجازات خواهند کرد.روزنامۀ اکسپرس تریبرون پاکستانی به نقل از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش می‌دهد که این گروه قتل فرخنده را وحشیانه خوانده و گفته‌اند که عاملان آن را مجازات خواهند کرد.

زنان فعال هرات از حضور داعش در غرب کشور نگرانند
خبرگزاری جمهور۲۴ مارچ ۲۰۱۵ س شماری از زنان فعال و مدافعان حقوق زن در هرات از حضور داعش در غرب کشور ابراز نگرانی کرده اند. آنان گفته اند که گروه نوظهور داعش در افغانستان می تواند زمینه ی خشونت ها علیه زنان را یک بار دیگر افزایش داده و زنان ولایات غربی کشور را به خطر اندازد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

چشمانداز تحقق «برابری جنسیتی» در سال ۲۰۳۰ از نگاه رییس نهاد زنان ملل متحد و چند نکته
مهر خانه ۱۵ مارچ ۲۰۱۵ رییس نهاد زنان ملل متحد در بیانیه اخیر خود در اجلاس پنجاه‌ونهم کمیسیون مقام زن که مقارن با بیستمین سالگرد تصویب اعلامیه و برنامه عمل پکن است، خاطرنشان کرده است که باید چشم‌انداز ما تحقق کامل «برابری جنسیتی» در سال ۲۰۳۰ باشد و بایستی در سال ۲۰۰۵ به هدف تحقق «برابری جنسیتی» نایل شویم.

ایران تاملی در مورد وضع زنان
مجله هفته ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ امسال روز جهانی زن در سراسر جهان با شعارهای گوناگون و مضامین مختلف برگزار شد .عناصر و نیروهائی هم که این مراسم را برپا کردند به لحاظ اندیشه و نگرش به مسائل اجتماعی و بخصوص مسائل جنبش زنان و مسائل مربوط به آن طیف های گوناگونی را شامل می شدند از افراطی ترین جناح های فمینیستی تا کمونیست های خواهان انقلاب اجتماعی . از کسانی که حل مسئله زنان را در ارتباط با مبارزه علیه مردان می دانستند و ضدیت با مردان را جایگزین ضدیت با نظام مردسالاری کرده بودند تا کسانی که جنبش زنان را بیهوده و فقط در ر ابطه با کل مبارزه طبقاتی می دیدند . به همین دلیل نگاهی دوباره به مسئله زنان و بازبینی نظرات و تحرکات عملی آن برای روشنائی آینده و پیدا کردن راهکارهای عملی و فکری آن ضرورتی دائمی است .

جنبش فمینیستی آمریکا: دهه های ۶۰ و ۷۰ و رفع موانع برای زنان
توانا مارچ ۲۰۱۵ در سال ۱۹۶۰، زنان آمریکا در زمینه‌های مختلف، از زندگی‌ خانوادگی گرفته تا محیط کار با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودند. همه زنان می‌‌بایست از یک الگو پیرویی می‌‌کردند: ازدواج در سن ۲۰ سالگی و تشکیل خانواده. بر اساس گفته یکی‌ از زنان آن روز «یک زن چیز زیادی از زندگی‌ خود نمی‌‌خواست. او می‌‌بایست از زندگی‌ فرد دیگری، خواه شوهر، خواه فرزندان، نگهداری می‌‌کرد». بنابراین، زنان بار اصلی‌ خانه‌داری را بر دوش داشتند و به طور متوسط ۵۵ ساعت در هفته صرف امور خانه می‌‌کردند.

اسلام و حقوق بشر، اثر آن الیزابت مایر
توانا مارچ ۲۰۱۵ این اثر استفاده ابزاری از سنت اسلامی برای مقاصد سیاسی توسط نظام‌ها و نهادهایی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به سیاست‌های متخاصم با حقوق بشر بوده‌اند را کاوش‌گرانه به آزمون می‌گذارد. با به چالش کشیدن قالب‌واره‌های ذهنی (stereotypes) برخاسته از قرائتی یکپارچه از اسلام و ناسازگاری ذاتی و فرضی آن با حقوق بشر، مِیِر به کالبدشکافی انگیزه‌هایی سیاسی‌ می‌پردازد که در پشت دستچین برخی عناصر سنت اسلامی و بکارگیری آنها از سوی نیروهایی که در پی مشروعیت‌زدایی از خواست‌های دموکراتیک و حقوق بشری هستند، پنهان شده‌اند.

خشونت علیه زنان:‌  چرا دایم اشتباه می کنیم
دیده بان اشتباهات بشر مارچ ۲۰۱۵ رابرت باروز ـ یک بار دیگر با گذشت روز جهانی زن می خواهم توضیح بدهم چرا هیچ یک از ابتکارهای پیشنهادی به جایی نخواهد رسید مگر این که دلیل خشونت را تشخیص دهیم و عمل کنیم. مرتکبان خشونت آن را در کودکی یاد می گیرند. اگر به کودک خشونت کنید، او یاد می گیرد به دیگران خشونت کند. فردی که در خانه، مدرسه یا خیابان به خشونت دست می زند، در کودکی خشونت دیده است. اگر می خواهیم به خشونت علیه زنان پایان دهیم، باید به بزرگترین و طولانی ترین جنگ خودمان پایان دهیم: جنگ بزرگسالان علیه کودکان. چرا ادعا می کنم خشونت علیه کودکان دلیل اساسی تمام خشونت های دیگر است؟  در سطح جهان پذیرفته شده که رفتار انسان در تجربه کودکی شکل می گیرد. اگر این طور نبود، این همه برای آموزش و امور دیگر کودکان برای اجتماعی کردن آنها تلاش نمی کردیم. و به همین دلیل است که روانشناسان بسیاری گفته اند دادن اسباب بازی های جنگی و بازی های خشن ویدیویی به کودکان به رفتار آنها در ارتباط با خشونت شکل می دهد. اما موضوع بسیار پیچیده تر از این است و فقط خشونت دیدنی مثل زدن، فریاد کشیدن و سوءاستفاده جنسی نیست که صدمه اصلی را وارد می کند. بیشترین میزان صدمه از خشونت «نادیدنی» ریشه می گیرد. به عنوان مثال وقتی به افکار کودک گوش نمی دهیم، کودک می آموزد به خودش گوش فرا ندهد و سیستم ارتباط درونی خود را از بین ببرد. وقتی نمی گذاریم کودک حرفش را بگوید یا وقتی می گوید توجه نمی کنیم، در کودک بدکارکردی ارتباطی و رفتاری ایجاد می شود.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:
دیده بان اشتباهات بشر، مجله هفته، مهر خانه، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری افغان ایریکا، دویچه وله فارسی، جامعه باز، عصرنو، کلید، المانیتور، دیده بان حقوق بشرف بی بی سی فارسی، صدای امریکا، سلام وطندار، رادیو فرانسه فارسی، شهرزاد نیوز، افغانستان رو، سلام وطندار، بالاترین، توانا، گاردین، انستیتوت آمریکایی برای صلح، یورونیوز، گاردین