iran

 iran

   مصطفی عزیزی نویسنده بعد از بازگشت به ایران بازداشت شد

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

بازداشت هشت ساعته پدر و برادر یونس عساکره
دویچه وله ۳ فروردین ۱۳۹۴ پس از مرگ یونس عساکره دستفروش خرمشهری، خانواده او برای اعمال محدودیت در مراسم خاکسپاری تحت فشار قرار گرفته‌اند. ظاهرا هنوز پیکر او را به خانواده‌اش تحویل نداده‌اند.

 شکنجه و ضرب و شتم در کلانتری ۱۶ اصفهان منجر به قتل یک جوان شد
سحام نیوز ۴ فروردین ۱۳۹۴ «پروانه شیرانی»، مادر«محسن ملکی»، ۲۵ ساله، متاهل و کارگر قناد اهل اصفهان می‌گوید که روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعاتی قبل از مراسم چهارشنبه سوری، پسرش توسط کلانتری ۱۶ اصفهان بازداشت، اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد با آثاری از ضرب و جرح به قتل رسیده است.

 اجرای ۳ حکم اعدام در زندان وکیل‌آباد مشهد
رادیو زمانه ۹ فروردین ۱۳۹۴ حکم اعدام سه زندانى محکوم به اعدام در زندان وکیل‌آباد مشهد اجرا شده‌ است.
اعدام ۷ زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

     زندان

نوروز دو فعال سیاسی کُرد بیش از بیست سال در زندان سپری می‌شود
کردپا ۳ فروردین ۱۳۹۴ عثمان مصطفی‌پور زندانی سیاسی اهل پیرانشهر که ٢٣ سال گذشته را در زندان‌های ایران بسر برده از حق مرخصی محروم است.

 جوادلاریجانی درباره امید کوکبی :«ما دوست داریم که این فرد مورد عفو قرار گیرد؛ موضوع را پیگیری می کنیم.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۶ فروردین ۱۳۹۴ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه روز ۲۶ اسفند ماه و یک روز پس از اینکه احمد شهید آخرین گزارش خود در مورد وضعیت ایران که در برگیرنده افزایش آمار اعدام ها و وضعیت نابسامان زندانیان در ایران بود را به سازمان ملل ارائه کرد در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در خصوص امید کوکبی، دانشجوی نخبه زندانی که برای دومین بار اعادی دادرسی او در دی ماه ۱۳۹۳ رد شد، گفت: «ما دوست داریم که این فرد مورد عفو قرار گیرد» و «طبیعتا این موضوع را پیگیری می کنیم.»

 مریم شفیع پور پس از هفت روز مرخصی نوروزی به زندان اوین بازگشت
سحام نیوز ۶ فروردین ۱۳۹۴ مریم شفیع پور، دانشجوی زندانی که به چهار سال حبس محکوم است روز چهارشنبه پنجم فروردین ماه با پایان دوران مرخصی نوروزی‌اش به زندان اوین بازگشت.

 مرخصی نوروزی امسال تنها به چهار زندانی سیاسی تعلق گرفت
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۷ فروردین ۱۳۹۴ از بین ده ها زندانی سیاسی که برای تعطیلات نوروزی درخواست مرخصی داده بودند فقط به سه زندانی زن و یک زندانی مرد مرخصی داده شد. مریم شفیع پور، فاران حسامی، نسیم اشرفی و احمد زید آبادی زندانیانی هستند که با قرار وثیقه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی برای چند روز به مرخصی آمدند.
محمد سیف زاده در چهارمین سال زندان باز هم به مرخصی نوروزی نیامد
همسر سعید متین پور: علیرغم قول ها به همسرم مرخصی نوروزی داده نشد

 مصطفی عزیزی تهیه‌کننده پیشین تلویزیون “از حدود دو ماه پیش در بازداشت است”
خبرنگاران ایران ۹ فروردین ۱۳۹۴ مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده‌ پیشین صداوسیمای جمهوری اسلامی، نزدیک به دو ماه است که در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد.

    دفاع از حقوق بشر

احمد شهید: ۷۵۳ نفر در سال گذشته میلادی در ایران اعدام شده‌اند
دویچه وله ۴ فروردین ۱۳۹۴ احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در این کشور را به شورای حقوق بشر سازمان ملل تقدیم کرد. براساس این گزارش در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۵۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

 ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تمدید شد
بی بی سی فارسی ۷ فروردین ۱۳۹۴ شورای حقوق بشر سازمان ملل ماموریت احمد شهید را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

     زنان

خشونت خانگی
خشونت خانگی علیه زنان، حقوقدانان نظر می دهند
روایت نرگس محمدی ،آسیه امینی و عبدالصمد خرمشاهی از خشونت علیه زنان

 «آواز بی سرزمین»؛ ممنوعیت شرم آور صدای زن در ایران
ایران وایر ۶ فروردین ۱۳۹۴ «آواز بی سرزمین» مستندی است از آیت نجفی، فیلمساز ایرانی مقیم آلمان درباره ممنوعیت خوانندگی زنان در ایران.

 کارزار اعتراضی در حاشیه بازی فوتبال ایران و سوئد
دویچه وله ۸ فروردین ۱۳۹۴ قرار است هم‌زمان با برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران و سوئد در شهر استکهلم کارزاری در اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی برگزار شود.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بحران کم‌آبی؛ چالش بزرگ ایران و نگرانی‌های جهانی
دویچه وله ۲ فروردین ۱۳۹۴ مسئولان ارشد جمهوری اسلامی نسبت به ادامه خشک‌سالی در تهران و دیگر کلان‌شهرهای ایران و کمبود آب در تابستان هشدار داده‌اند. سازمان ملل نیز پیش‌بینی کرده ذخایر آب جهان در ۱۵ سال آینده ۴۰ درصد کاهش یابد.
کاهش نیمی از آب رودخانه‌های ایران

 انتقال پساب‌های آلوده صنعتی و بیمارستانی به کارون و اروندرود
دویچه وله ۹ فروردین ۱۳۹۴ شرکت‌های صنعتی، بیمارستان‌ها و کشتارگاه‌های خوزستان پساب‌های آلوده و سمی خود را در گودال‌های از پیش حفرشده می‌ریزند. مواد سمی از طریق این گودال‌ها وارد آب‌های زیرزمینی و نیز رودخانه‌‌های اطراف می‌شود.

     فرهنگ 

مهم‌ترین اتفاق‌های کتاب و ادبیات در سال ۹۳
خبرگزاری ایسنا ۸ فروردین ۱۳۹۴ با مرور برخی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه ادبیات و کتاب در سال ۹۳ می‌توان به شمایلی کلی از مسائل اهل ادبیات در طول یک سال گذشته رسید.

   سیاست

رویترز: سپاه پاسداران در یمن به حوثی‌ها آموزش نظامی می‌دهد
دویچه وله ۸ فروردین ۱۳۹۴ رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که آمریکا از نقش روبه‌فزونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یمن نگران است. از سوی دیگر حسن نصرالله عربستان را تهدید کرد که در یمن “شکست سختی” خواهد خورد.

 متهمان حمله‌ به علی مطهری در شیراز به دادگاه احضار شدند
رادیو زمانه ۸ فروردین ۱۳۹۴ حسین‌علی امیری، سخنگوی وزارت کشور خبر داده مهاجمانی که در شیراز به علی مطهری، نماینده مجلس حمله کرده‌اند، به دادگاه احضار شده‌اند.

 ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرتهای جهانی؛ ‘هیچگاه به توافق تا این حد نزدیک نبوده‌ایم’
بی بی سی فارسی ۹ فروردین ۱۳۹۴ گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ امروز یکشنبه (۲۹ مارس/۹ فروردین) در لوزان سوییس پیگیری می‌شود و انتظار می‌رود با ورود وزرای خارجه سایر کشورهای مذاکره کننده از جمله روسیه، چین و بریتانیا، گفتگوهای نهایی پیش از ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه، در بالاترین سطح خود پیگری شود.
نتانیاهو: چارچوب توافق از آنچه نگرانش بودیم هم بدتر است
گفتگوی روحانی با رهبران روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا در مورد پرونده هسته‌ای ایران

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری ایسنا سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، رادیو زمانه، دویچه وله، ایران وایر، بی‌بی‌سی‌ فارسی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

هفت روزنامه ایران شماره ۹۱

پیوست‌ها: