افغانستاناز وبسایت تلویزیون آریانا

منبع عکس: وبسایت تلویزیون آریانا

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

 ۲۲۰ هزار تن در جریان جنگ امریکا بر ضد تروریزم در افغانستان کشته شده‌اند
طلوع نیوز/ ۶ حمل ۱۳۹۴ یک گزارش تازه نشان می‌دهد که در حدود ۲۲۰ هزار تن از شهروندان افغان در جریان جنگ ایالات متحده امریکا در افغانستان که بعد از حملات هراسافگنانه یازدهم سپتامبر راه انداخته شد کشته شدهاند. این گزارش نشان میدهد که یک اعشاریه ۳ میلیون نفر به گونهی مستقیم یا غیرمستقیم در جریان جنگ امریکا علیه تروریزم کشته شدهاند که از این میان ۲۲۰ هزار تن در افغانستان، ۸۰ هزار تن در پاکستان و یک میلیون تن در عراق کشته شدهاند.

افزایش تلفات غیرنظامیان در هلمند
یک/ ۶ حمل ۱۳۹۴ مسوولان کمیسیون حقوق بشر هلمند با نگرانی از افزایش تلفات غیر نظامیان در این ولایت، نیروهای امنیتی را به بی‌توجهی در حفظ جان افراد ملکی متهم کرده‌اند. به گفته‌ی این مسوولان، میزان تلفات غیر نظامیان در هلمند نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد افزایش یافته است.

 بیش از صد پولیس محلی به اتهام آزار و اذیت شهروندان زندانی شده‌اند
بخدی/ ۱۰ حمل ۱۳۹۴ مقام‌های پولیس وزارت امور داخله می‌گویند که در هشت ماه گذشته، ۱۰۸ پولیس محلی به اتهام آزار و اذیت شهروندان کشور بازداشت و از سوی محاکم زندانی شده‌اند. به گفته این مقام‌ها، این افراد از هشت تا شانزده سال زندان، محکوم شده‌اند. علی شاه احمدزی رییس عمومی پولیس محلی وزارت امور داخله به رادیو آزادی گفته است که از میان این صدو هشت نفر تنها ۴۲ تن شان از ولایت قندوز هستند.

از سر گیری حمله‌های راکتی پاکستان بر افغانستان
یک/ ۶ حمل ۱۳۹۴ پاکستان بار دیگر پرتاب راکت به افغانستان را آغاز کرده که در تازه‌ترین مورد آن پنج تن کشته شدند. پانزده راکت‌ شب گذشته از آن سوی خط دیورند بر ولسوالی علی‌شیر ولایت خوست برخورد کرده که پنج کشته و ده زخمی بر جا گذاشته است.

۷ عضو یک خانواده در غزنی کشته شدند
کلید/ ۱۱ حمل ۱۳۹۴ در نتیجه انفجار یک ماین بر موتر غیر نظامیان در ولسوالی اندر غزنی هفت عضو یک خانواده به شمول سه کودک و سه زن کشته شده اند. شفیق ننگ، سخنگوى مقام ولایت غزنى می گوید: این رویداد حوالى ساعت ۵:۳۰ عصر گذشته در منطقۀ علی زی ولسوالى اندر رخ داده است.

پنج غیرنظامی در بلخ ربوده شدند
۸ صبح/ ۱۱ حمل ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت بلخ می‌گویند که مردان مسلح ناشناس در مربوطات این ولایت، پنج مسافر را ربوده‌اند. منیراحمد فرهاد، سخنگوی سرپرست ولایت بلخ با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفته است: «مردان مسلح ناشناس روز یکشنبه با توقف دادن یک عراده موتر نوع فورنر، پنج سرنشین این موتر را به مکان نامعلومی با خود برده‌اند.»

مادر احمدالله: پسرم قربانی عیادت رییس جمهور از گل‌پاچا مجیدی شد
یک/ ۱۱ حمل ۱۳۹۴ مادر احمدالله، کودکی که دیروز یک‌شنبه، در نتیجه‌ی حمله انتحاری در منطقه‌ی “شاه شهید” شهر کابل کشته شد، می‌گوید که فرزندش به دلیل عیادت رییس جمهور از یک عضو مجلس نمایندگان، از بین رفته است.

طالبان، بیست باشنده‌ی دایکندی را گروگان گرفتند
یک/ ۶ حمل ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در دایکندی گفته‌اند طالبان بیست باشنده‌ی این ولایت را که همه بلوچ و شیعه‌ مذهب استند به گروگان گرفته‌اند. به گفته‌ی این مقام‌ها، گروگانان هنگام انتقال مواد غذایی از ارزگان به دایکندی، به چنگ طالبان افتاده‌اند.

حمله‌ی انتحاری خونین در کابل
یک/ ۶ حمل ۱۳۹۴ حمله‌ی انتحاری عصر امروز در مرکز شهر کابل شش کشته و نزدیک به سی زخمی برجا گذاشته است. وزارت امور داخله گفته است در این رویداد شش فرد ملکی کشته و سی و یک تن دیگر زخمی شده‌اند.
در حمله به یک نماینده افغانستان، سه نفر کشته شدند

یک کارمند وزارت خارجه در بلخ به قتل رسید
پژواک/ ١٠ حمل ۱۳۹۴ مقامات امنیتى بلخ، می گویند که عزیز غنى یکى از کارمندان وزارت امور خارجه، از سوى افراد مسلح ناشناس در شهر مزارشریف کشته شده است. به گفتۀ مقامات، غنى از اقارب نزدیک سرپرست ولایت بلخ بود.

دادستانی کل: پرونده‌ی ۴۶ متهم قتل فرخنده را بررسی می‌کنیم
اطلاعات روز/ ۸ حمل ۱۳۹۴ مسوولان دادستانی کل اعلام کردند، ۴۶ تن، به‌شمول ۱۹ مأمور پولیس، در پیوند به قتل فرخنده بازداشت شده‌اند. بصیر عزیزی، سخنگوی این دادستانی دیروز در کابل گفت، وزارت داخله پرونده‌های این افراد را پیش‌از‌ ظهر روز شنبه، ۸ حمل به دادستانی کل فرستاده است.
ظاهر: افرادی که از قتل فرخنده حمایت کرده اند مورد بازپرس قرار می گیرند

پانزده تن به اتهام قتل سیزده غیر نظامی در میدان‌وردک بازداشت شدند
سلام وطندار/ ١۱ حمل ۱۳۹۴ نیروهای امنیتی کشور پانزده تن را به اتهام قتل سیزده غیرنظامی در ولایت میدان‌وردک بازداشت کردند. عبدالرازق صافی فرمانده لوای چهار ارتش در لوگر و میدان‌وردک به سلام‌وطندار گفت که این افراد در عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی سیدآباد بازداشت شده‌اند.

    زنان

آغاز به کار ۱۹۰ پلیس زن در افغانستان
بی بی سی/ ۱۰ حمل ۱۳۹۴ ۱۹۰ پلیس زن افغانستان که سال گذشته برای آموزش به ترکیه اعزام شده بودند، بعد از پایان این دوره به افغانستان بازگشته و آغاز به کار کردند. در مراسمی که روز دوشنبه ١٠ حمل به این مناسبت در کابل برگزار شد، مقامات وزارت داخله/ کشور افغانستان اعلام کردند که از این تعداد ۱۱۲ نفر در کابل و سایر آنها در ولایت‌های مختلف افغانستان مشغول به کار خواهند شد.

گردهمایی در سویدن برای دادخواهی فرخنده
بخدی/ ۱۱ حمل ۱۳۹۴ ده ها تن از افغانستانی های مقیم سویدن در شهر گوتنبرگ این کشور در گردهمایی، خواهان محاکمه عاملان قتل فرخنده و حامیان این حادثه شده اند. معترضان که در میدان “گوستاف آدلف” گردهم آمده بودند ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانی، به یاد فرخنده شمع روشن کرده و قتل او را جنایت بزرگ خواندند.

      حامیان و فعالان

اعتراض باشندگان غزنی به بی‌توجهی‌ دولت در قبال مسافران ربوده‌شده
۸صبح/ ۱۱ حمل ۱۳۹۴ با گذشت بیش از یک ماه از بی‌سرنوشت بودن سی‌ویک مسافر ربوده شده در ولایت زابل، صدها تن از باشندگان، فرهنگیان و فعالان جامعه مدنی ولایت غزنی، در اعتراض به بی‌توجهی دولت در قبال سرنوشت این مسافرین، دست به اعتراض زده و خواهان رهایی فوری این مسافران شدند.
راهپیمایی سکوت استراتژیک
جنبش دادخواهی نباید اهداف محدود داشته باشد
مسافران فراموش می‌شوند؟

فرخنده فریاد عدالت خواهی را در چهار قاره دنیا بلند کرد
صدای آلمان/ ۹ حمل ۱۳۹۴ پس از اینکه “فرخنده” به دست افراد خشمگین در افغانستان با نهایت بی رحمی به قتل رسید، گردهمایی های اعتراضی علیه “افراط گرایی” و “عدالت خواهی” برای او در قاره های آسیا، اروپا، امریکا و آسترالیا برگزار گردیده و ادامه دارد.

قاتل خبرنگار اسوشیتدپرس به ۲۰سال زندان محکوم شد
آشنا/ ۱۱ حمل ۱۳۹۴ دادگاه افغانستان، یک افسر پولیس را به خاطر کشتن انجا نیدرینگ هاوس، فوتوژورنالیست و مجروحیت یک خبرنگار دیگر اسوشیتدپرس، به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. نقیب الله، درست یک سال پیش بر نیدرنگ هاوس و کیتی گانون، که به خاطر پوشش انتخابات ریاست جمهوری ماه اپریل، به بیرون از شهر خوست رفته بودند، بدون هشدار، شلیک کرده بود.

لت و کوب خبرنگاران توسط پولیس
۸ صبح/ ۲۸ حوت ۱۳۹۳ اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، می‌گوید که طی روزهای اخیر چند خبرنگار در ولایات مختلف توسط پولیس مورد لت و کوب قرار گرفته‌اند. این اتحادیه با انتشار اعلامیه‌ای از برخوردهای خشن پولیس با خبرنگاران ابراز نگرانی کرده می‌گوید که این مساله به نگرانی‌های تازه‌ دامن زده است.
لت و کوب شدید یک خبرنگار توسط پولیس در زابل

صد ها تن از معلولین ولایت بامیان دست به تظاهرات زدند
کلید/ ۱۰ حمل ۱۳۹۴ صد ها تن از معلولین ولایت بامیان، صبح روز دوشنبه برای گرفتن حق شان دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند و از حکومت خواستار رسیدگی به مشکلات شان شدند.

       حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

‘از شکنجه‌ها و بدرفتاری با طالبان باید عذرخواهی کنیم’
یک/ ۷ حمل ۱۳۹۴ رییس جمهور غنی در واشنگتن گفته است، شکنجه و بدرفتاری تنها سبب خشم‌گین شدن شماری از اعضای طالبان شده و زمان آن رسیده که زخم ها التیام بخشیده شود و از آنان پوزش خواسته شود.

وزیر صحت عامه : ۵۰ درصد از شهروندان افغان به خدمات اساسی صحی دسترسی ندارند
یادگار/ ۱۰ حمل ۱۳۹۴ وزیر صحت عامه می گوید که ۵۰ درصد از شهروندان افغان به خدمات اساسی صحی دسترسی ندارند. فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه روز گذشته در شهر جلال آباد به خبرنگاران گفت: به دلیل نبود خدمات معیاری در شفاخانه های افغانستان، سالانه ۳۰۰ ملیون دالر پول افغان ها به کشورهای همسایه سرازیر می شود.

کودکان بی سرپرست در پکتیا مشغول کارهای شاقه اند
کلید/ ۱۱ حمل ۱۳۹۴ بیشتر کودکان بی سرپرست در ولایت پکتیا مشغول کارهای شاقه اند.  این کودکان می گویند که به دلیل تامین مصارف خانواده شان ناگزیر اند دست به کارهای شاقه بزنند. کم توجهی حکومت، فقر، بی سرپرستی خانواده ها و اعتیاد به مواد مخدر از مواردی است که این کودکان آن را دلیل رو آرودن شان به کارهای شاقه می دانند.

صدها جوان تحصیلکرده در ولایت غور از بیکارى رنج می برند
پژواک/۸ حمل۱۳۹۴ حدود ۴٠٠ جوان تحصیل کرده در ولایت غور، بیکار زندگی می کنند و برخى از آن ها می گویند که  اگر  به مشکل شان رسیدگى نشود، مجبوراند که با مخالفان مسلح بپیوندند و یا هم دست به قاچاق مواد مخدر بزنند. بی کارى به عنوان یک چالش بزرگ، دامنگیرجوانان است.

بیکاری، فارغان دانشگاه‌ها را به جاده‌ها کشاند
اطلاعات روز/ ٨ حمل۱۳۹۴ صدها فارغ تحصیل دانشگاه‌ها دیروز به دلیل بیکاری و عدم برنامه‌‌ریزی حکومت برای حل این مشکل، تظاهرات کردند. آنان هشدار دادند، اگر حکومت وحدت ملی برای این مشکل راه‌کارهای اساسی پیدا نکند، جوانان از روی مجبوری به صفوف طالبان می‌پیوندند، یا هم دست به قاچاق مواد مخدر می‌زنند.
مشکل ناکامی بیش از ۱۰۰ هزار تن در امتحان کانکور

انتخابات
محمد عبده: کمیسیون‌های انتخاباتی مانع اصلاحات انتخاباتی می‌شوند
۸ صبح/ ۱۱ حمل ۱۳۹۴ طرح اصلاحی در قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌ مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی به‌دلیل اختلاف نظر نمایندگان مجلس روی آن در نشست روز دوشنبه مجلس نمایندگان تصویب نشد. محمد عبده، عضو مجلس نمایندگان گفت که به‌دنبال جنجال‌های انتخاباتی سال، هیات اداری مجلس نمایندگان به کمیسیون یادشده دستور داده تا به هدف اعاده اعتماد مردم به نهادهای انتخاباتی و اصلاح ساختارهای کمیسیون‌های انتخاباتی، طرح اصلاحی را آماده کرده و برای تصویب نهایی به نشست عمومی مجلس نمایندگان پیشنهاد کند.
نهادهای مدنی: کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، سیاسی و غیر‌تخصصی است

معامله‌ی پنهانی برخی نمایندگان با اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در دهلیزهای پارلمان
طلوع نیوز/ ۱۰ حمل ۱۳۹۴ معامله‌های پنهانی میان شماری از نمایندگان و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات جلوی آوردن تعدیلات را در قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی گرفته است. هرچند بر بنیاد آجندای از پیش تعیین شده قرار بود که امروز مجلس نمایند‌گان این تعدیلات را در نشست عمومی به رأی‌گیری بگذارد، اما بسیاری از نمایندگان جلسه را ترک کردند و نصاب مجلس شکست و این کار انجام نشد.

    نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

جنگل‌های افغانستان در خطر نابودی
سلام وطندار/ ۸ حمل ۱۳۹۴ امروز برابر است با روز جهانی جنگل در جهان. از این روز در افغانستان در حالی تجلیل شد که جنگل‌های افغانستان به گونۀ شدیدی در حال نابودی اند. انجمن بهداشتی شرق در نشستی برای تجلیل از این روز، از کاهش شدید جنگل‌های افغانستان خبر می‌دهد و می‌گوید که افغانستان پیش از جنگ‌های داخلی ۱٫۷ میلیون هکتار زمین جنگل داشت که حالا به ۷۰۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

     جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
کشته شدن دو غیر نظامی در انفجاری در خوست. ۷ تن در خوگیانی ننگرهار کشته و زخمی شده اند. ۳ کشته و ۸ زخمی در حمله‌ی انتحاری بر شورای مردمی پکتیا در کابل.

تلفات نظامی (کشته، زخمی، بازداشت) در هفته گذشته
در ولایت بدخشان ده مخالف مسلح دولت کشته شدند. ۶ مامور پولیس در بدخشان کشته و زخمی شده اند. ۱۵ طالب در عملیات مشترک نیروهای افغان در میدان وردک بازداشت شدند. سرپرست نورستان: طالبان شش همکارشان را گردن زده‌اند. در ادامۀ عملیات ذولفقار هلمند۴۰ شورشی کشته و زخمی شدند.

۶۸ طالب در عملیات نصرت در غزنی کشته شده‌اند
اطلاعات روز/ ۱۰ حمل ۱۳۹۴ زارت دفاع ملی اعلام کرد، در عملیات نصرت در ولایت غزنی ۶۸ هراس‌افگن کشته و ۳۱ تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های این وزارت آمده است، در این عملیات ۲ افسر اردوی ملی کشته و ۱۸ تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع ملی، کشته و زخمی شدن ۷۰ غیرنظامی در غزنی را رد کرد
کلید/ ۱۰ حمل ۱۳۹۴ وزارت دفاع ملی کشته و زخمی شدن غیر نظامیان را در نتیجه عملیات نیروهای اردوی ملی در مربوطات ولایت غزنی رد می کند. روز گذشته باشندگان غزنی گفته بودند که در نتیجه عملیات نیروهای اردوی ملی در ولسوالی های اندر و ده یک این ولایت، ۷۰ غیر نظامی کشته و زخمی شدند.

    فرهنگ

آمادگی برای جشن معرفی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک
اطلاعات روز/ ۱۰ حمل ۱۳۹۴ عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیروز در نشست شورای وزیران گفت، کارهای مقدماتی برای برگزاری جشن معرفی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک نهایی شود. او به وزارت اطلاعات و فرهنگ دستور داد، تا هفته‌ی آینده گزارش مفصلی از آمادگی‌ها را در این زمینه ترتیب و ارائه کند.

قتل فرخنده و خطر خرافات در جامعه مذهبی افغانستان
رادیو بین المللی فرانسه/ ۹ حمل ۱۳۹۴ پس از قتل “فرخنده”، شورای علمای کابل از دولت خواست تا مانع فعالیت تعویذ نویسی در این شهر شوند، اما آیا می‌توان در افغانستان با دعانویسی که به یک حرفه تبدیل شده و مشتریان بسیاری هم دارد مبارزه کرد؟ چرا علمای کابل که پیش از این نیز درباره دعانویسی انتقاداتی داشتند به مبارزه با آن برخاسته‌اند؟ آیا نگرانی از رایج شدن امری خرافی در جامعه دلیل آن است یا علل دیگری هم دارد؟

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۰

پیوست‌ها: