haftAI_2014_Executions Graph-smaller

کشورهای اعدام کننده در سال ۲۰۱۴

عکس (راست): از گزارش اعدام سال ۲۰۱۴ عفو بین الملل

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
مجازات اعدام در سال ۲۰۱۴
عفو بین الملل ۱ آپریل ۲۰۱۵ گزارش عفو بین الملل در باره اعدام در سال ۲۰۱۴ را به یکی از ۵ زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی و عربی از اینجا دریافت کنید. در این گزارش از جمله آمده است: دولت ها با تلاش پرایراد برای مبارزه با جرم، تروریسم و بی ثباتی داخلی از مجازات اعدام استفاده کردند. افزایش شدیدی در صدور حکم اعدام ناشی از صدور این حکم در مصر و نیجریه رخ داد. دست کم ۲۴۶۶ حکم اعدام در جهان ـ افزایش ۲۸ درصد از ۲۰۱۳ ـ صادر شد. ۶۰۷ اعدام ثبت شد: ۲۲ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۳ (به جز اعدام های چین که بیش از مجموع سایر کشورهای جهان اعدام کرد.) ۲۲ کشور مجازات اعدام را اجرا کردند که این شمار نسبت به سال ۲۰۱۳ تغییر نکرده است. ویدیوی آمار و ارقام اعدام در سال ۲۰۱۴. گزارش های مربوط: ایران پس از چین بیشترین اعدام در جهان را دارد (بی بی سی) از آنجا که شمار اعدام‌شدگان در چین جزو اسرار دولتی است، عفو بین‌الملل در گزارش خود آماری درباره چین ارائه نکرده است. پس از چین ایران، با ۲۸۹ اعدام در سال ۲۰۱۴ بیشترین اعدام را در میان کشورهای جهان به اجرا گذاشته است. پس از چین و ایران، عربستان سعودی، عراق و آمریکا کشورهایی هستند که به ترتیب با ۹۰، ۶۱ و ۳۵ مورد اعدام بیشترین اعدام‌ها را داشته‌اند. به جز ۲۸۹ اعدامی که در رسانه‌های رسمی ایران اعلام‌شده برخی منابع معتبر دیگر از ۴۵۴ اعدام دیگر نیز خبر داده‌اند که به این ترتیب تعداد کل اعدام‌ها در ایران به ۷۴۳ مورد می‌رسد. دو گزارش دیگر: ایران در اجرای حکم اعدام پیشتاز است؛ بیشترین اعدام‌ها در ایران صورت گرفته.

سال «ویرانگر» برای فلسطینی ها
سازمان ملل ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ یکی از مسؤولان بلندپایه سازمان ملل در هنگام انتشار آخرین گزارش این سازمان در باره وضعیت فلسطین گفت: در اوج گیری دشمنی ها و تداوم محاصره، سال ۲۰۱۴ سال غم انگیزی برای میلیون ها مردمی بود که در سرزمین اشغالی فلسطین زندگی می کنند. هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل برای این منطقه، جیمز راولی، گفت: « تداوم اشغال توانایی فلسطینی ها برای زندگی عادی را از بین می برد.» در گزارش دفتر هماهنگی امور انسانی (OCHA) که با عنوان «زندگی های از هم گسیخته» منتشر شده، یادآوری می شود که در سال ۲۰۱۴ طی درگیری بین مبارزان فلسطینی در غزه و نیروهای اسراییلی ۸/۱ میلیون تن در غزه با افزایش دشمنی ها روبرو بودند که به تلفات بیش از ۱۵۰۰ غیرنظامی از جمله بیش از ۵۵۰ کودک و بی خانمان شدن در حدود ۱۰۰۰۰۰ تن منجر شد. به علاوه، پنج شهروند اسراییلی از جمله یک کودک و یک نگهبان امنیتی کشته شدند.

سنگاپور نوجوان به اهانت به رهبر سابق متهم شد
یمن دست‌کم ۴۵ کشته در حمله هوایی به اردوگاه پناهندگان

یمن بیشترین قربانیان حمله‌های ائتلاف عربی غیرنظامی بوده‌اند
یمن سازمان ملل از افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ ابراز نگرانی کرد

عاملان غیردولتی
بنگلادش قتل هولناک وبلاگ نگار باید باعث بیداری شود
۳۰ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: قتل هولناک وبلاگ نگاری که امروز صبح در داکا سلاخی شد و دومین قتل خشن وبلاگ نگاران بنگلادشی ظرف یک ماه به شمار می رود، باید باعث بیداری دولتمردان برای ایجاد محیطی امن برای روزنامه نگاران و فعالان شود تا نظریاتشان را ابراز کنند. پلیس گفت این وبلاگ نگار به خاطر نوشته های گویا «ضداسلامی» مورد حمله قرار گرفته است. یک ماه پیش، نویسنده و وبلاگ نگار مقیم آمریکا آویجیت روی در سفر به داکا با ساتور کشته شد. پژوهشگر بنگلادشِ عفو بین الملل پرسید: «چند وبلاگ نگار باید مورد حمله قرار بگیرند تا اقدامی انجام شود؟» گزارش خبری: یک وبلاگ‌نویس دیگر کشته شد

نیجریه سازمان ملل: بوکو حرام ۱۵ هزار نفر را به قتل رسانده است
سوریه نیروهای داعش ‘وارد اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک در دمشق شدند’
سوریه حضور چند نوجوان در ویدیوی جدید داعش از ‘قتل چند مرد علوی’
ترکیه انفجار بمب در تحریریه یک نشریه اسلامگرا در استانبول
عفو بین‌الملل حماس و شبه‌نظامیان فلسطینی را به جنایت جنگی متهم کرد

نیجریه‌ بوکوحرام رأی‌دهندگان شمال را تهدید به مرگ کرد
تونس وابستگان به القاعده عاملان حمله تروریستی به موزه بودند
سومالی حمله تروریستی در موگادیشو ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت

     عدالت

گروه های حقوق بشری با استقبال از پیوستن فلسطین به دادگاه بین المللی از دادستان درخواست تحقیق کامل در باره جرایم کردند
۱ آپریل ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن در فلسطین، الحق، مرکز حقوق بشر فلسطین و المیزان، از نافذ شدن عضویت فلسطین در اساسنامه رُم استقبال کردند. این سازمان ها اعلام کردند: «فلسطین با تصویب اساسنامه رُم و عهدنامه های دیگر بین المللی نشان می دهد که کشوری متعهد به عدالت و حقوق بشر است. امیدواریم جامعه بین المللی از فلسطین در مبارزه برای پایان دادن به معافیت از مجازات پشتیبانی کند و از فلسطین و اسراییل می خواهیم با دادستانی همکاری کامل کنند.» فلسطین پیش از پیوستن به دادگاه بین المللی جزایی (که به معنای صلاحیت این دادگاه در مورد جرایم ارتکابی پس از ۱ آپریل ۲۰۱۵ است)، اعلامیه ای بر اساس ماده ۱۲ (۳) صادر کرد که صلاحیت دادگاه را برای تمام جرایم ارتکابی پس از ۱۳ جون ۲۰۱۴ گسترش داد و باعث آغاز تحقیق مقدماتی دادستان در ۱۶ ژانویه شد. عضویت فلسطین در دیوان بین‌المللی لاهه رسمیت یافت (رادیو زمانه): تاریخچه دیوان بین‌المللی لاهه (اعضا؛ جرایم)؛ فلسطین رسما به دیوان بین المللی کیفری پیوست (بی بی سی) فلسطینی‌ها امروز سه ماه پس از پذیرفتن درخواستشان، رسما به دیوان بین‌المللی کیفری پیوستند. فایده عضویت در دیوان کیفری بین المللی برای فلسطینیان چیست؟ آنها صد و بیست و سومین عضو دیوان بین‌المللی کیفری هستند. این دادگاه به جرایم بین‌المللی چون نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی رسیدگی می‌کند. آمریکا، اسراییل و سودان کشورهایی هستند که گفته‌اند به این نهاد نمی‌پیوندند.
اسراییل نخست وزیر پیشین در پرونده فساد مالی مجرم شناخته شد

فلسطین گزارش تازه در باره ارتکاب جرایم بین المللی طی عملیات تیغه حفاظتی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷  مارچ ۲۰۱۵  ـ در گزارشی که امروز با عنوان مجازات غیرنظامیان غزه در تله عملیات تیغه حفاظتی منتشر شد، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر مدارکی را ارایه کرده است که با ارتکاب جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت به دست ارتش اسراییل طی عملیات تیغه حفاظتی (جولای ـ آگوست ۲۰۱۴) تناسب دارد. سازمان ما که اولین سازمان غیردولتی بین المللی است که پس از توافق آتش بس در آگوست ۲۰۱۴ توانسته وارد نوار غزه بشود، همچنین اعلام می کند که در اثر شلیک بی رویه موشک های گروه های مسلح فلسطینی که به مرگ غیرنظامیان انجامید، ممکن است جرایم بین المللی رخ داده باشد. گِیل دوسِپولکِر، یکی از اعضای هیات فدراسیون که از نوار غزه دیدار کرده است، گفت: «بیشتر کسانی که دیدیم و همه آنها طی حمله های قبلی در غزه زندگی می کردند، به ما گفتند که تهاجم تابستانی ۲۰۱۴ بدترین حمله بوده است. بمب ها بی رویه بر روی مردان، زنان و کودکان فرو می ریختند.»

     حقوق مدنی و سیاسی

شورای حقوق بشر گام مهمی برای محافظت از حق حریم خصوصی برداشت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ ـ شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز با تصویب قطعنامه ای مهم راه کار تازه ای برای توجه به مشکلات زیاد، چند وجهی و فراملیتی و نقض حقوق بشر ناشی از مراقبت اطلاعاتی گسترده در زمینه ارتباطات و تخلف های دیگر در زمینه حق حریم خصوصی ایجاد کرد. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «در دنیایی که فناوری های  ارتباطات و مراقبت اطلاعات با شتاب بسیار زیادی گسترش یافته اند، استفاده از آنها تهدید شدیدی برای آزادی های اساسی و حق حریم خصوصی افراد به شمار می آید. بیشتر شهروندان جهان، دانسته یا ندانسته، در معرض نقض حریم خصوصی قرار گرفته اند. علاوه بر این، تلاش برای محدود کردن فعالیت فعالان و مدافعان حقوق بشر به طور مستقیم آنها را هدف قرار گرفته است.» گزارشگر تازه سازمان ملل برای حق حریم خصوصی صدای قربانیان خواهد بود و، همچنان که فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر پیشتر نشان داده است، می تواند در زمینه های مختلف در باره نقض حقوق و تعدی به حق حریم خصوصی اقدام کند.

ترکیه اصلاحات ظالمانه اختیارات گسترده ای برای سرکوب مخالفان به پلیس می دهد
۲۷ مارچ ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: شماری از اصلاحات امنیتی در لایحه ای که امروز در پارلمان ترکیه تصویب شد به پلیس اختیارات وسیعی برای بازداشت مردم و استفاده از سلاح آتشین برای سرکوب مخالفت می دهد. این لایحه رویه بازداشت های گسترده کنونی طی اعتراض ها را آسانتر و راه را برای نقض بیشتر حقوق بشر از جمله تحقیقات کیفری با انگیزه سیاسی و نقض حق زندگی هموار می کند. گزارش خبری: تصویب لایحه جنجال‌برانگیز امنیتی در پارلمان

اسپانیا جلوگیری از آزادی بیان و گردهمایی و محدودیت حق پناهندگی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ اسپانیا، با وجود مخالفت شدید جامعه مدنی، تمام احزاب مخالف، افکار عمومی و محکومیت سازمان ملل و شورای اروپا، هفته گذشته قانونی بنیادی برای محافظت از امنیت عمومی را تصویب کرد که بسیاری آن را روزی تاریک برای دمکراسی می دانند. شبکه اروپایی حقوق بشر مدیترانه، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، جامعه  دفاع از حقوق بشر در اروپا و سازمان های عضو آنها به شدت این قانون را محکوم و نگرانی جدی خود را از گسترش محدودیت بر آزادی بیان و گردهمایی مسالمت آمیز در اسپانیا ابراز کردند.

ازبکستان غیبت شفافیت، عدالت و آزادی: مضحکه انتخابات
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ مارچ ۲۰۱۵ روز ۲۹ مارچ ۲۰۱۵ چهارمین انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان پس از استقلال برگزار می شود. در تمام انتخابات گذشته در ۱۹۹۱، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ رییس جمهوری کنونی اسلام کریم اف با اکثریت بسیار بزرگی پیروز شده است. با وجود این که نامزدی او ناقض قانون اساسی است که دو دوره ریاست جمهوری را مجاز کرده، هیچ تردیدی نیست که او یک بار دیگر پیروز خواهد شد. هیچ یک از نامزدها رقیب جدی او نیست و هیچ نامزد مستقلی ثبت نام نکرده است. ویدیو: انتخابات ریاست جمهوری در ازبکستان: چه کسی اهمیت می دهد؟

آمریکا مقامات گوگل ‘هفته‌ای یک بار به کاخ سفید می‌روند’
آمریکا خشونت علیه افراد با حجاب، دستاربند و با ریش جرم ناشی از نفرت اعلام شد

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

جهان دیگری ممکن است، بدون ۱ درصدی ها
اکسفام اینترنشنال ۲۳ مارچ ۲۰۱۵ وینی بیانیما (رییس اکسفام) ـ فعالان از سراسر جهان در ۲۵ مارچ در مخالفت با تروریست ها در مجمع اجتماعی جهانی شرکت خواهند کرد تا کانون آزادی بیان، عدالت و برابری را تشکیل دهند. من افتخار می کنم که به رهبران سازمان های مختلفی مثل گرین پیس، اکشن اید، سیویکوس و جامعه حقوق زنان در توسعه بپیوندم و بر نیاز فوری به مقابله با منافع ۱ درصدی ها به خاطر ساختن جهانی بهتر برای تمام بشریت تاکید کنم. اگر جزو ۱ درصدی های جهان هستید، نظام اقتصادی عالی کار می کند و در پی بحران اقتصادی ۲۰۰۸ بیشترین میزان ثروت جهان در حساب های بانکی شما انباشته شده است. هفته پیش، با محاسبه بانک جهانی، ده آفریقایی بیش از کّل قاره ثروت داشتند. ثروت برای پایدار کردن نابرابری به کار گرفته می شود. تحقیقات ما نشان می دهد گروه های فشار شرکت های داروسازی و مالی صدها میلیون دلار برای تاثیرگذاری بر دولت ها و قوانین به نفع خود سرمایه گذاری و بهره برداری از بیلیون ها دلار به سود خود می کنند. جهان دارای ثروت فراوانی است، اما اکثریت عظیم بشریت در عمل هیچ ندارد. به اعتقاد من می توان اقتصادی انسانی ساخت که مردم در آن بیش از هر چیز اهمیت داشته باشند. جهانی می خواهیم که در آن مردم از عواقب اقتصادی بیماری یا از دست دادن خانه یا شغل خود نترسند. شرکت ها سهم عادلانه مالیات خود را بپردازند و به نفع اکثریت کار کنند نه فقط به نفع سهامدارانشان.

ترکیه گزارش حزب جمهوری خلق فقر شدید را آشکار کرد
المانیتور ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ پیش از هر انتخابات، احزاب سیاسی وعده هایی به بیکاران و فقرا می دهند که پس از تشکیل دولت فراموش می شود. در آستانه انتخابات پارلمانی ۷ جون دو مساله بحث های زیادی به راه انداخته است: (۱) دولت مخفیانه تمام اطلاعات شخصی ۷۷ میلیون شهروند کشور را ثبت کرده است. (۲) حزب جمهوری خلق در گزارشی تصویر جامعی از فقر در ترکیه را به نمایش گذاشته است.

مراکش سیاست مهاجرت: نوسان بین دستگیری و نظم دهی
۳۰ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و گروه ضد نژادپرستی و دفاع از خارجیان و مهاجران (GADEM) طی معرفی تحقیقی در باره سال اول سیاست تازه مهاجرت که امروز در رباط منتشر شد، اعلام کردند: دولت مراکش باید سیاست مهاجرت خود را که در سپتامبر ۲۰۱۳ آغاز کرد پیش ببرد و به عقب بازنگردد. در این سند، سازمان های ما از اجرای رویه نظم دهی «استثنایی» در مورد مهاجران ثبت نشده استقبال واز دستگیری ها و بازداشت های گسترده اخیر ابراز نگرانی کردند.

یونان انتشار تحقیق پارلمان اروپا در باره تاثیر بحران بر حقوق اساسی
۳۰ مارس ۲۰۱۵ (۱۰ فروردین ۱۳۹۴)‌ ـ تحقیقی که به درخواست کمیسیون امور مدنی، عدالت و داخلی پارلمان اروپا انجام شده به تحلیل بحران اقتصادی و اقدامات ریاضتی بر شماری از حقوق اساسی در یونان می پردازد و توصیه هایی ارایه می کند. یافته های این تحقیق، یافته های گزارش فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در دسامبر ۲۰۱۴  با عنوان تنزل سطح حقوق بشر: بهای ریاضت اقتصادی در یونان را در بر گرفته و بازتاب داده است.

هیات فدراسیون در مجمع اجتماعی جهانی ۲۰۱۵
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ ـ فدراسیون هیاتی چند ملیتی را به مجمع اجتماعی جهانی (WSF)، ۲۸ـ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ در تونس اعزام کرد که خبرهای آن را در #FSM2015 می بینید. هیات فدراسیون امروز در دومین کارگاه «اتحاد حمایت از عهدنامه» شرکت کرد که CIDSE, FIDH, CCFD-Terre Solidaire, FSE و Polaris Institute با عنوان «جلوگیری از نقض حقوق بشر و حقوق کارگری به دست شرکت ها: تحولات تازه در مقررات بین المللی و ملی» ترتیب داده بودند. سخنرانانی از برزیل، فرانسه، پرو و هند نمونه هایی از تعدی های شرکت ها، فعالیت جامعه مدنی و ابتکارهایی برای پاسخگو سازی شرکت ها در سطح کشورها را ارایه کردند و به بحث در باره فرصت ها و مشکلات ناشی از عهدنامه ای بین المللی و الزامی در باره حقوق بشر و اقتصاد پرداختند.
شمار پناهجویان از سوریه ‘بیش از دو برابر’ شده است

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

هزینه سلاح های هسته ای
دیده بان اشتباهات بشر ۳۰ مارچ ۲۰۱۵ در حالی که صدها میلیون تن در سراسر جهان گرسنه هستند، کشورهای مسلح به سلاح هسته ای در روز در حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای نیروهای هسته ایشان هزینه می کنند (کارزار بین المللی برای نابودی سلاح های هسته ای). هزینه سلاح های هسته ای در جهان ۱۰۵ بیلیون دلار در سال یا ۱۲ میلیون دلار در ساعت برآورد می شود. بانک جهانی در سال ۲۰۰۲ پیش بینی کرد که سرمایه گذاری در حدود ۶۰ ـ۴۰ بیلیون در سال، یعنی در حدود نیمی از مبلغ هزینه برای سلاح های هسته ای، برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره برای کاهش فقر در سال ۲۰۱۵ کافی است. هزینه این سلاح ها در سال ۲۰۱۰ بیش از دو برابر کمک رسمی برای توسعه به آفریقا و برابر با تولید ناخالص داخلی بنگلادش ـ کشوری با حدود ۱۶۰ میلیون جمعیت ـ بود. بودجه سالانه دفتر امور خلع سلاح ـ نهاد اصلی سازمان ملل برای دستیابی به جهان بدون سلاح هسته ای ـ ۱۰ میلیون دلار در سال یعنی کمتر از مبلغ هزینه این سلاح ها در یک ساعت است. هزینه کشورها برای سلاح های هسته ای به بیلیون دلار (به ترتیب ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱): آمریکا (۶/۵۵ و ۳/۶۱)؛ روسیه (۷/۹ و ۸/۱۴)؛ چین (۸/۶ و ۶/۷)؛ فرانسه (۹/۵ و ۶)؛ بریتانیا (۵/۴ و ۵/۵)؛ هند (۱/۴ و ۹/۴)؛ اسراییل (۹/۱ و ۹/۱)؛ پاکستان (۸/۱ و ۲/۲)؛ کره شمالی (۷/۰ و ۷/۰)؛ مجموع (۹۱ و ۹/۱۰۴).

   دفاع از حقوق بشر

واکنش شورای حقوق بشر  به بحران های رو به رشد: نیمه رضایتبخش؟
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  ۲۷ مارچ ۲۰۱۵ ـ به نوعی طنزآمیز است که شورای حقوق بشر سازمان ملل، که نشست بیست و هشتم آن امروز به پایان رسید، به عنوان نهاد اصلی بین المللی حقوق بشر موضوعیت خود را تنها در ارتباط با موضوع ها و کشورهایی ـ مراقبت اطلاعاتی، رابطه بین آزادی بیان و دین و تا حدودی سوریه ـ نشان داده که جامعه بین المللی در رویارویی با آنها به ظاهر با بن بست روبرو است. به عکس، این شورا در اجرای وظیفه خود برای واکنش قاطع به بحران های حقوق بشری، از آذربایجان تا سودان جنوبی و مصر، شکست خورده یا به روشی نامتوازن و یک جانبه ـ همچون مورد عراق ـ عمل کرده است. شورای حقوق بشر با پرداختن به حمله علیه حقوق بشر فردی و مشکلات آن، از فرصت برای به نمایش گذاشتن موضوعیت خود استفاده کرده است. اول، همچنان که در مورد برنامه پریزم آژانس امنیت ملی آمریکا روشن شد، مراقبت اطلاعاتی موضوع مهم حقوق بشری در سطح جهانی است. شورا با ایجاد ماموریت گزارشگر ویژه برای حق حریم خصوصی به کمبود نظارت مشخص و گزارش دهی در باره این حق در سطح بین المللی توجه نشان داده است. گزارشگر تازه تمام موضوع های مربوط به حق حریم خصوصی از جمله مراقبت اطلاعاتی را زیر پوشش قرار خواهد داد. دوم، همچنان که پیامدهای حمله های پاریس، کپنهاگ و تونس نشان داد، کسانی که می خواهند آزادی بیان را بر اساس «احترام به دین» یا «نمادهای دینی» محدود کنند آن را تهدید می کنند. در این چارچوب، شورای حقوق بشر با تصویب دو قطعنامه با توافق آرا وجود موازین بین المللی را دوباره مورد تایید قرار داد و از بازگشایی بحث زیان آوری در باره «اهانت به دین» که چند سال پیش شورا را به چند پاره تقسیم کرده بود، جلوگیری کرد.

سوریه حمله های بی رویه مخالفان
۲۳ مارچ ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارش «مرگ او ناگزیر نبود»، شماری از حمله ها در مناطق زیر کنترل دولت را در دمشق و حمص بین ژانویه ۲۰۱۲ و آپریل ۲۰۱۴ ثبت کرده است که تا ۲۰۱۵ ادامه یافته اند. این یافته ها به طور عمده بر شهادت قربانیان و شاهدان، تحقیق در محل، ویدیوهایی در اختیار عموم و اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی استوار است. گزارش دارای شش فصل زیر است: از سرکوب خشن تا درگیری مسلحانه، حمله های غیرقانونی در دمشق و فرمانداری های اطراف دمشق، حمله های گروه های مخالف در دمشق و فرمانداری های اطراف دمشق، حمله های غیرقانونی در حمص، حمله های گروه های مخالف در حمص و حقوق بین المللی بشردوستانه جاری. گزارش کامل را اینجا دریافت کنید.

استقلال و بی طرفی کمیسیون بین دولتی حقوق بشر اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا باید تضمین شود
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ مارچ ۲۰۱۵ ـ گروهی از سازمان های حقوق بشر از جمله کمیسیون بین المللی حقوقدانان، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوق بشر همجنس گرایان مرد و زن و فدراسیون حقوق بشر و توسعه آسیا اعلام کردند: دولت های عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) باید با بازنگری در آیین نامه کمیسیون بین دولتی حقوق بشر (AICHR) این اتحادیه روند گزینشی را شفاف سازند تا احترام به حقوق بشر و وجود دانش لازم در رهنمودها و رفتار کمیسرهای این کمیسیون رعایت شود. اقدامات ریاست کنونی این کمیسیون که نماینده مالزی است، نبود استقلال عملی این کمیسیون را از دولت ها نشان داده است.

قرقیزستان نامه سرگشاده به نمایندگان اتحادیه اروپا
۲۶ مارچ ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مشارکت بین المللی برای حقوق بشر، بنیاد هلسینکی برای حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در نامه ای سرگشاده به رییس شورای اروپا، رییس کمیسیون اروپا، رییس پارلمان اروپا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، از آنها خواستند در چارچوب تعهدات اتحادیه اروپا در مورد طرح مسایل حقوق بشر در تمام گفتگوهای سیاسی با کشورهای دیگر، مسایل حقوق بشری را در دیدار رییس جمهوری المازبیک آتامبایف از بروکسل مطرح کنند.
عربستان سعودی نامه وبلاگ‌نویس از زندان: نجات معجزه‌آسا از ۵۰ ضربه شلاق

     زنان

حرفه‌هایی برای زنان

    فرهنگ و اندیشه

تهدید «هولوکاست الکترونیک» علیه اسراییل به خاطر جنایت علیه سرزمین های فلسطین
ایندیپندنت ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ ـ گروه هکرهای «ناشناس» اعلام کرد هفته آینده (۷ آپریل) در عملیات #Op_israel  با از کار انداختن سرورهای دولتی، نظامی و بانکی اسراییل، این دولت را به خاطر جنایت علیه فلسطین با «هولوکاست الکترونیکی» از دنیای مجازی حذف خواهد کرد. در ویدیویی که این گروه منتشر کرده و صحنه هایی از جنگ غزه در تابستان گذشته را نشان می دهد، گوینده می گوید: مثل هر سال اسراییل را از فضای مجازی حذف خواهیم کرد. این سومین سالی است که حمله مجازی در ۷ آپریل انجام خواهد شد. به گزارش روزنامه اسراییلی هاآرتص، «ناشناس» اعلام کرده که حمله سال ۲۰۱۳ در حمله به بیش از ۱۰۰ هزار وبگاه، ۴۰۰ هزار صفحه فیس بوک، ۵۰۰۰ حساب توییتر و ۳۰ هزار حساب بانکی اسراییلی، منجر به ۳ بیلیون دلار خسارت به اسراییل شد. گرچه حمله ها باعث انسداد بعضی وبگاه ها و انتشار داده های خصوصی و امکانات تماس با مسؤولان در سطح عمومی شد، دولت اسراییل می گوید اختلال مهمی رخ نداده است. حمله های دیگری باعث از کار افتادن وبگاه های موساد، نیروهای نظامی و وزارت خارجه اسراییل و بانک اورشلیم شده است.
جشنواره حقوق بشر لندن: آواز زن‌ها در ایران، شهرزاد قصه‌گو در افغانستان
ضمیر بدون جنسیت به فرهنگ لغات سوئدی اضافه شد
برآمد یک چپ جدید در اروپا

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: اخبار روز، اکسفام اینترنشنال، المانیتور، ایندیپندنت، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، سازمان ملل، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

شماره ۹۳ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: