زنان-690x259

 

Untitled-1منبع کاریکاتور

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان دختری در بلخ، پس از مشاجره با نامزدش خودکشی کرد
خبرگزاری جمهور ۱ آپریل ۲۰۱۵ یک تن از استادان مکتب شهید عبدالعلی مزاری که در ناحیه هفتم شهر مزارشریف واقع است، شب گذشته در منزل، با حلق آویز نمودن خودش، به عمرش پایان داد.این خانم که فرشته نام داشته و حدود ۲۶ ساله بوده است؛ پس از آن دست به این کار زده است که با نامزدش که در خارج به سر می برد، یک مشاجره تیلفونی داشته و پس از ختم مشاجره خود را در منزل حلق آویز نموده و به زندگی اش خاتمه داده است.

افغانستان یک دختر جوان در هرات “از بیم ازدواج اجباری” خودکشی کرد
آژانس خبری  پژواک۳۰ مارچ ۲۰۱۵   مسوولان امنیتی هرات می گویند که یک دختر جوان در ناحیۀ هشتم شهر هرات، خودکشی کرده است.

افغانستان دادستانی برای رسیدگی به پرونده تجاوز به یک دختر دو ساله رشوه خواسته
خبرگزاری بخدی ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ یک مرد در کابل می گوید که دادستانی کشور برای رسیدگی به پرونده تجاوز جنسی به دخترش، از او خواسته است که دو صد هزار افغانی پرداخت کند. نورالدین می گوید که حدود شش ماه پیش، سه مرد در ولایت تخار به دختر دو ساله اش تجاوز جنسی کرده اند و حالا به کابل آمده تا در این مورد دادخواهی کند نورالدین می گوید که حدود شش ماه پیش، سه مرد در ولایت تخار به دختر دو ساله اش تجاوز جنسی کرده اند و حالا به کابل آمده تا در این مورد دادخواهی کند. نورالدین می گوید که حدود شش ماه پیش، سه مرد در ولایت تخار به دختر دو ساله اش تجاوز جنسی کرده اند و حالا به کابل آمده تا در این مورد دادخواهی کند.

 دفاع از حقوق بشر

افغانستان در پی قتل فرخنده، دولت افغانستان بساط تعویذ نویسان را جمع می‌کند
بی بی سی ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ وزارت ارشاد حج و اوقاف افغانستان تصمیم گرفته که دکان‌های تعویذ نویسی را در زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی در سراسر این کشور ببندد.در نخستین اقدام بساط مجاوران و تعویذنویسان از زیارت شاه دو شمشیره و زیات ابوالفصل درمرکز شهر کابل برچیده شدند.در افغانستان معمولا افراد تعویذ نویس در نزدیکی یکی از زیارت‌ها و مراکز مذهبی برای خود دم و دستگاه راه می‌اندازند.

 افغانستان پرونده افراد متهم به قتل فرخنده به دادستانی فرستاده شد
بی بی سی فارسی ۲۸ مارچ ۲۰۱۵ وزارت امور داخله/ کشور افغانستان اعلام‌ کرده است که این وزارت پرونده ۲۸ نفری را که به قتل فرخنده متهم بودند و توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند را به دادستانی افغانستان ارسال کرده است.در خبرنامه این وزارت که امروز به رسانه‌ها ارسال شده، آمده که بعد از این، دادستانی مسئولیت رسیدگی به این پرونده را به عهده خواهد داشت.وزارت داخله افغانستان تاکید کرده که متعهد به پیگیری جدی موضوع کشته شدن فرخنده است و در این راستا هماهنگ با نهادهای عدلی و قضایی افغانستان اقدام‌های لازم را انجام خواهد داد.

گردهمایی در سویدن برای دادخواهی فرخنده
گردهمایی لندن به یادبود فرخنده
حاشیه‌های یک قتل پر سر و صدا

حقوق مدنی و سیاسی

۱۹۰ پولیس زن در افغانستان آغاز به کار کردند
خبرگزاری بخدی ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ مقام‌های وزارت داخله می‌گویند که ۱۱۲ نفر از این پولیس زن آموزش دیده در ترکیه، در ولایت‌های کشور به کار آغاز خواهند کرد.در مراسمی که روز گذشته به مناسبت بازگشت زنان پولیس افغان از ترکیه به کشور در وزارت داخله برگزار شده بود، مقام‌های این زوارت می‌گویند که به زودی ۳۲۵ پولیس زن برای سپری کردن یک دوره آموزشی که شش ماه است به ترکیه فرستاده خواهند شد.

خشونت خانگی «امری خانوادگی» نیست
رادیو فردا ۳۰ مارچ ۲۰۱۵ زنان ایرانی این روزها را با بحث بر سر خشونت خانگی آغاز کرده‌اند، خشونتی که براساس تحقیق سال ۱۳۸۳ دفتر امور اجتماعی وزارت کشور که با مشارکت مرکز امور زنان ریاست‌ جمهوری و وزارت علوم در ۲۸ استان ایران انجام شده، ۶۶ درصد زنان ایرانی از ابتدای زندگی مشترکشان حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند.

 یک آرزوی دیگر زنان عربستانی بر باد رفت!
تابناک ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ مخالفت قطعی مقام های عربستانی برای صدور اجاره استخدام مهماندار زن در شرکت های هواپیمایی، یکی دیگر از آرزوهای زنان این کشور را برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی برباد داد. به گزارش شبکه العالم مدیرکل سازمان هواپیمایی عربستان سعودی تاکید کرد که این سازمان، هیچگاه مهماندار زن استخدام نخواهد کرد. «صالح جاسر» در مراسم افتتاح نخستین پرواز «هواپیمایی عربستان» در خط تبوک ـ قاهره اعلام کرد: قصد نداریم مهماندار زن برای هواپیمایی سعودی استخدام کنیم.

  فرهنگ و جامعه

افغانستان مسابقات والیبال بانوان با پیام محو خشونت علیه زنان در کابل آغاز شد
خبرگزاری بخدی ۲۹ مارچ ۲۰۱۵در این مسابقات که از سوی نهاد توسعه ورزش راه اندازی شده، هشت تیم والیبال دختران از پایتخت شرکت کرده‌اند.مسئولان نهاد توسعه ورزش همزمان با برگزاری مسابقات والیبال بانوان، از رهبران حکومت وحدت ملی خواستار توجه جدی به وضعیت زنان هستند. در تازه ترین مورد خشونت علیه زنان در افغانستان، فرخنده، دختری جوان به اتهام سوزاندن نسخه قرآن به گونه بی‌رحمانه از سوی کسانی که اراذل و اوباش خوانده شده در مرکز شهر کابل کشته و جسدش سوزانده شد.در همین حال بانوان ورزشکار حاضر در این مسابقات می‌گویند که با برگزاری مسابقات ورزشی نشان می‌دهند که خشونت در برابر زنان دیگر قابل تحمل نیست.

 ایران با فیلم “آواز بی‌سرزمین” با زنان بی‌آواز ایران همراه شویم
رادیو فرانسه فارسی ۲۸ مارچ ۲۰۱۵ فیلم “آواز بی‌سرزمین” که دشواری‌های خوانندگی زنان را در ایران نشان می‌دهد، توجه شماری از رخدادها و فستیوال‌ها را طی روزهای اخیر به خود جلب کرد؛ این فیلم که به عنوان فیلم مورد علاقه “فستیوال فیلم اوبانی” در حومه شهر مارسی در جنوب فرانسه برگزیده شده بود، در روزهای آینده در حومه و شهر پاریس هم به مناسبت دهمین برگزاری “پانورامائی از فیلم‌های کشورهای مغرب و خاور دور” به نمایش درخواهد آمد.

 زنان و تاریخ توالت و حمام: چطور تمیز شدیم؟
رادیو زمانه ۲۷ مارچ ۲۰۱۵ در صحنه‌ای از فیلم تحسین شده «ایدا»، سه راهبه جوان پیش از ادای سوگندشان در محلی که هنوز مانده تا به شکل «حمامی» امروزی درآید، در شستن بدن‌هاشان به همدیگر کمک می‌کنند. ایدا، «قهرمان» فیلم، تنِ زنانه را گویی آن‌جاست که کشف می‌کند؛ «خلوتی» در کار نیست؛ آداب و اعمالی که دختران انجام می‌دهند، با آن‌چه در حمام‌های امروزی می‌گذرد متفاوت است. ماجرای فیلم در لهستان سال‌های دهه ۶۰ می‌گذرد.

   سیاست

تونس زنان روستایی در تونس: “ما برای مدتی طولانی خاموش بودیم”
گاردین ۳۰ مارچ ۲۰۱۵ زنان روستایی تونس، با پشتیبانی سازمان های محلی و بین المللی، در حال تلاش برای آوردن افکار خودا به تصمیم گیرندگان کشور هستند. روز ۱۷ مارچ سال جاری، زنان از پنج منطقه ی تونس به پایتخت تونس برای دیدار با اعضای پارلمان و نمایندگان وزارتخانه برای اولین بار سفر کردند. هدف از این سفر مطرح کردن موضوع و اولویت های توسعه برای زنان بود برای مدتی طولانی نادیده گرفته شده بود. آنها همچنین صدای خود را در انجمن اجتماعی جهانی (World Social Forum) که از تاریخ ۲۴-۲۸ مارچ در تونس برگزار شد به گوش تصمیم گیرندگان رساندند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

حلقه مفقوده در حقوق زنان
زنان و قوانین در جوامع مسلمان ۳۰ مارچ ۲۰۱۵ ادامه جنگ علیه زنان که به طور خشونت آمیز در بسیاری از نقاط جهان ادامه دارد نویسنده را به نوشتن این کتاب بر اساس دو دهه تجربه اش در نظارت تجارب حقوق بشری تشویق کرده است. یکی از چالش های اصلی برای نوشتن این کتاب به عنوان “خشونت بدون مرز” مطرح کردن سلسله مراتب حقوقی که دسترسی زنان به منابع مهمی که در افزایش ظرفیت آنها نقش مهمی دارند را محدود می کنند بوده است. یکی از فصل های این کتاب به  تجزیه و تحلیل رویکرد سیاست اقتصادی فمینیستی می پردازد.

 ایران آرمان ابراهیم زاده: مصمم شده ام تا صدای مادرم و دیگر زنان قربانی خشونت شوم
مدرسه فمینیستی ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ در همین شروع صحبتم، مایلم مراتب احترام و قدرشناسی خود را به صاحبان سنتی زمینی که ما امشب این برنامه را در آن برگزار می کنیم ابراز دارم. میراث فرهنگی آنان، باورها و پیوندشان به زمین مورد احترام من است. فردا مصادف است با  هشت مارس، روز جهانی زن، و من در عین حال مایلم از فرصت استفاده کرده، به تمامی زنانی که قربانی خشونت مردان بوده اند، به ویژه آنانی که در این خشونت ها جان خود را از دست داده اند، ادای احترام کنم.

سرکوب و خشونت علیه زنان در جمهوری اسلامی در خصوص قانون حجاب اجباری
گزارش حقوق بشر در ایران مارچ ۲۰۱۵ برای افرادی که در ایران زندگی نمی‌کنند عجیب است که چگونه حکومت ایران موفق شده قانون حجاب اجباری را با این گستردگی به اجرا درآورد و اکثریت زنان علیرغم مخالت با این قانون، عملا جرات نمی‌کنند این قانون را در فضاهای عمومی به صورت صریح نقض کنند. به تعبیر دیگر اگرچه در خیابانها و فضاهای عمومی ایران زنان بدحجاب زیاد دیده می‌شوند اما زن بی‌حجاب تقریبا دیده نمی‌شود. خیلی‌ها از خود می‌پرسند ایرانی‌ها که همه قوانین دیگر نظیر قوانین رانندگی، قوانین مالی و بانکی و حتی قوانین محدود کننده سیاسی را به وفور نقض می‌کنند چرا جرات نقض صریح این یک قانون یعنی حجاب اجباری را ندارند؟

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خبرگزاری جمهور، آژانس خبری پژواک، خبرگزاری بخدی، کلید گروپ، بی بی سی فارسی، زنان و قوانین در جوامع مسلمان، رادیو فردا، تابناک، رادیو فرانسه فارسی، رادیو زمانه، گاردین، مدرسه فمینیستی، گزارش حقوق بشر در ایران .

هفت روزنامه حقوق بشری زنان- شماره۸۹

 

پیوست‌ها: