iran

 iran 2

   شادمانی در خیابان‌های تهران پس از انتشار خبر تفاهم هسته‌ای

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

نعمت احمدی: ۲۷۰ هزار زندانی موادمخدری؛ تشدید مجازات و اعدام بازدارنده نیست
کمپین بین المللی حقوق بشر ایران ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ نعمت احمدی، حقوقدان روز دوشنبه ۱۰ فروردین ماه با انتقاد از قانون مبارزه با مواد مخدر در ایران، آن را «فاقد قدرت بازدارندگی» دانست و گفت به دلیل اینکه این قانون از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده، حتی امکان این وجود ندارد که مجلس شورای اسلامی تغییراتی را در این قانون ایجاد کند.

 صدور حکم زندان و شلاق برای ۵ کارگر معترض معدن چادرملو
سحام نیوز ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ حکم اولیه دادگاه ۳۰ کارگر معدن چادرملو که در پی اعتراضات سال گذشته در این معدن با شکایت کارفرما با اتهام «اخلال در نظم و جلوگیری از احقاق حق دیگران» به دادگاه رفته بودند صادر شد و بر اساس آن ۵ نفر از این کارگران به یک سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شده اند. گفته می شود ۲۵ کارگر دیگر از اتهامات وارده تبرئه شده اند.

 اجرای حکم تبعید چهار درویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب شیراز
مجذوبان نور ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ دادگاه کوار احکام تبعید چهار نفر از دراویش گنابادی آن شهرستان را به اجرا گذاشت.

     زندان

همسر محمد صدیق کبودوند زندانی عقیدتی: هشت سال زندان، یک بار مرخصی، محروم از عفو مشروط
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ همسر محمد صدیق کبودوند، زندانی عقیدتی که از سال ۱۳۸۶ در زندان اوین به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت به این زندانی علیرغم درخواست های متعدد مرخصی نوروزی داده نشد و همچنین دفتر دادستانی تاکنون به درخواست های مکرر او برای عفو مشروط با توجه به اینکه بیش از نیمی از حکمش را گذارنده نیز پاسخی نداده است.

 منیژه صادقی فعال حقوق زنان به زندان سنندج منتقل شد
کردپا ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ مأموران حکومت ایران صبح دهم فروردین‌ماه، منیژه صادقی را به زندان سنندج منتقل کردند.

 بهنام ابراهیم زاده محروم از درمان و ملاقات، در قرنطینه زندان رجایی شهر
سحام نیوز ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ علی‌رغم مصدومیت بهنام ابراهیم زاده از ناحیه گردن و وضعیت وخیم جسمانی این کارگر زندانی، مقامات زندان رجایی شهر از اعزام وی به مراکز درمانی خودداری می‌کنند.

 رییس جدید زندان مهاباد، چند ساعت زندانیان را زیر باران نگه داشت
کردپا ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ با دستور رییس جدید زندان و بدون هیچ دلیل مشخصی، تمامی زندانیان و در هواخوری چندین ساعت زیر باران و به اجبار نگه داشته شده‌اند.

 خبر عفو جیسون رضاییان تکذیب شد؛ «به‌زودی محاکمه می‌شود»
خبرنگاران ایران ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ خبرگزاری تسنیم به نقل از وکیل مدافع جیسون رضاییان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن ‌پست، خبرهای منتشر شده درباره آزادی موکلش با «عفو» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را تکذی

 دختر عبدالفتاح سلطانی: می گوید به پدرم مرخصی نمی دهند چون راضی به توبه نشده است
سحام نیوز ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی با اظهار این‌که علی‌رغم درخواست‌ها به پدرش مرخصی نوروزی تعلق نگرفته است به کمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت: «مادرم تقاضای مرخصی داد اما مثل همیشه مسولان نپذیرفتند. در چهار سالی که پدرم در زندان است مرخصی نوروزی که هیچ، حتی یک روز هم مرخصی به او نداده اند. می‌گویند چون پدرم راضی به توبه نشده است.»

 اجرای حکم زندان یک شهروند بهایی در یزد
هرانا ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ مهران اسلامی شهروند بهایی ساکن یزد،  خود را جهت تحمل کیفر حبس به زندان یزد معرفی کرد.

    دفاع از حقوق بشر

عفو بین‌الملل: ایران پس از چین بیشترین اعدام را دارد
امنستی ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ گزارش تازه سازمان عفو بین‌الملل درباره اعدام نشان می‌دهد که ایران پس از چین همچنان بیشترین تعداد اعدام را در میان کشورهای جهان دارد.

     زنان

زندان زنان؛ سال نو در انفرادی اوین
ایران وایر ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ سیزده‌ به در٬ آخرین روز تعطیلات نوروزی بهانه‌ای‌ برای بهاری کردن زندان است تا در میان روزمرگی‌ها و تکرار ساعت‌ها تغییری نو ایجاد شود. تغییری که این‌بار در اختیار زندان‌بان نیست. بهار اما از روزها قبل برای زنان زندانی قدم به زندان گذاشته؛ از چهارشنبه‌سوری تا لحظه‌ی تحویل سال نو٬ عیددیدنی‌های سلول به سلول و بند به بندی تا رقص و شادی روز سیزده در هواخوری. روز چهارشنبه‌سوری هنوز معلوم نیست که کدام‌یک از زنان زندانی به مرخصی نوروزی خواهند رفت٬ لیست اسامی افرادی که قرار است نوروز را کنار خانواده بگذرانند تا لحظاتی پیش از تحویل سال اعلام نمی‌شود. دلهره و اضطراب تا آخرین لحظات مهمان دل زنان زندانی است٬ خصوصا مادرها. اما به قول هانیه فرشی «شور و حال ما از یک ماه قبل از عید شروع می‌شد و به هر صورت چهارشنبه سوری واقعا می‌ترکوندیم»؛ چه آن زمان که هواخوری نبود و چه زمانی که هواخوری چند متر در چند متر با کف موزاییک و باغچه‌ای کوچک میزبان شادی بهاری زنان زندانی می‌شود.

 احمد خاتمی،‌ تک خوانی زنان و اعلام حرام بودن موسیقی
رادیو فردا ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ احمد خاتمی در اظهارنظر تازه‌ای درباره ماجرای پرحاشیه یک آلبوم موسیقی، با تاکید بر تک‌خوانی خواننده زن، ‌اعلام کرده که انتشار این آلبوم و مجوز صدور آن، در راستای اهداف انقلاب اسلامی نبوده است.

 دشواری های دادخواهی و رویارویی با خشونت علیه زنان
بیدارزنی ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ در ماه های اخیر نمونه های تکان دهنده ای از خشونت های فردی و جمعی علیه زنان در ایران، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه، چگونگی رویارویی با خشونت علیه زنان را به دغدغه ای جدی بدل ساخته است.

 تکذیب خبر “موافقت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها
دویچه وله ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور ایران صدور مجوز برای حضور زنان در سالن‌های ورزشی را تکذیب کرد. پیشتر معاون وزیر ورزش گفته بود، شورای امنیت کشور با حضور زنان در محل برگزاری مسابقات برخی رشته‌ها موافقت کرده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کشته شدن ۵ مرزبان در غرب کشور
ملی مذهبی ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ انفجار مین در یکی از محورهای حوزه استحفاظی منطقه مرزی سومار منجر به جانباختن پنج تن از کارکنان این هنگ مرزی شد.

کارگرانی که بدون ۳ ماه حقوق، سال را آغاز کردند
سحام نیوز ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ اگرچه بسیاری از کارفرمایان تلاش می کنند تا کم و کسری‌های خود در طول سال را با نزدیک شدن به ایام نوروز و روزهای پایانی سال جبران کنند و به نوعی کارگران را راضی به منازلشان بفرستند، اما هستند کارفرمایانی هم که نه تنها عیدی و پاداش کارگران خود را نمی‌دهند بلکه اخراج را نیز تحفه کارشان در سال ۹۴ قرار داده‌اند.

 تمام استان‌های ایران با درجاتی از کمبود آب مواجه هستند
بی‌بی‌سی فارسی ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ تعداد استان‌هایی که در طبقه‌بندی استان‌ها در ایران دچار “تنش آبی شدید” هستند در دو سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

     فرهنگ 

«سال تا سال» گروه پالت، با سال نو
رادیو زمانه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ «سال تا سال اگه بی‌عشق موندیم، آوازایی هست که باید می‌خوندیم، صبح تا شب اگه از پا می‌افتیم، قصه‌هایی هست که باید می‌گفتیم. بیا قصه شو تو این شبای بی‌خواب، بیا آزاد شو از این شهر بی‌تاب، بیا خنده شو تو خشکی خیابان، بیا پروانه شو بالی بزن از بام تهران.»

   سیاست

ایران و قدرت‌های جهانی به ‘چارچوب’ توافق اتمی دست یافتند
بی‌بی‌سی فارسی ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ بعد از مذاکراتی نفس‌گیر و طولانی در لوزان سوئیس، ایران و شش قدرت جهانی توانستند با انتشار بیانیه‌ای مشترک “چارچوب” توافق نهایی را مشخص سازند.
آلبوم عکس: شادمانی در خیابان‌های تهران پس از انتشار تفاهم هسته‌ای
اوباما درباره بیانیه لوزان به سران کشورهای عربی اطمینان داد
روحانی: به وعده‌های توافق هسته‌ای عمل خواهیم کرد

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری ایسنا سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، کردپا، خبرنگاران ایران، رادیو زمانه، دویچه وله، ایران وایر، بی‌بی‌سی‌ فارسی، مجذوبان نور سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل

شماره ۹۲ هفت روزنامه ایران

پیوست‌ها: