زنان-690x259

 zanan

سیما بینا، نوازنده، نقاش، آهنگساز و خواننده آوازها و ترانه‌های محلی ایرانی است/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر

افغانستان سال ۹۴، سالی خونین برای زنان هرات خواهد بود!
خبرگزاری جمهور ۶ آپریل ۲۰۱۵ مسوولان کمیسیون حقوق بشر در غرب افغانستان گفته اند؛ با توجه به روزهای آغازین سال ۹۴ و رویدادهای ثبت شده از قتل زنان، امسال یکی از خونین ترین سالها برای زنان هرات و غرب کشور خواهد بود.آنان می گویند که در همین روزهای آغاز سال ۹۴ بیشتر از سه واقعه ی قتل زنان در این کمیسیون به ثبت رسیده و اگر میزان خشونت ها این گونه ادامه یابد؛ ۹۴ سال خوبی برای زنان نخواهد بود.

افغانستان کشف جسد تکه تکۀ یک دختر جوان از یک چاه در هرات
افغانستان یک دختر ١٨ ساله در جوزجان به قتل رسید

افغانستان حمیده گلستانی مورد حملۀ مسلحانه قرار گرفت
خبرگزاری رشد ۴ آپریل ۲۰۱۵ حمیده گلستانی، نمایندۀ پیشین شورای ولایتی غزنی روز شنبه هدف حملۀ مسلحانه قرار گرفت.  این حمله حوالی ساعت یازده پیش‌ازظهر هنگام حرکت خانم گلستانی به طرف شهرک مهاجرین غزنی روی داده است.

 افغانستان ۲۰ مسافر ربوده شده غزنی با یک دختر فراری معاوضه شدند
سلام وطندار ۵ آپریل ۲۰۱۵ بیست مسافر راه جاغوری ـ غزنی، با دختری که از خانه خویش فرار کرده بود معاوضه شدند. محمد‌علی احمدی، معاون والی غزنی می‌گوید که این دختر به دلیل خشونت‌های خانواده‌گی از خانۀ پدری خود فرار کرده و به پولیس پناه برده بود. پولیس نیز این بانوی جوان را به کمپ آشیانه جاغوری معرفی کرد؛ اما این کمپ از پذیرفتن این بانو خودداری کرده بود.

فعالان حقوق زن نگران سرنوشت دختر فراری‌یی هستند که با ۲۰ گروگان معاوضه شد

 چشمان فتنه انگیز زنان عربستان حجاب دار شد
خبرگزاری رشد ۴ مارچ ۲۰۱۵ شورای “امر به معروف و نهی از منکر” عربستان، زنان این کشور را به پوشاندن چشمان خود وادار می‌کند. به گزارش خبرگزاری رشد به نقل از افکار، شورای موسوم به امر به معروف و نهی از منکر رژیم آل‌سعود رسما اعلام کرد که همه زنان و به ویژه زنانی را که چشمان “فتنه‌انگیز” دارند، به پوشاندن چشمان خود مجبور خواهد کرد.

       دفاع از حقوق بشر

عفو بین‌الملل: حکومت افغانستان کار فعالان حقوق زن را نادیده گرفته‌است
خامه فارسی ۶ اپریل ۲۰۱۵ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که حکومت افغانستان در یک دهۀ گذشته کارکرد فعالان حقوق زن در افغانستان را نادیده گرفته‌است. سازمان عفو در گزارشی که امروز(سه‌شنبه ۱۷ حمل) به نشر رسانید می‌گوید با وجود کار و فعالیت فعالان حقوق بشر، خشونت، تهدید، تجاوز جنسی و قتل زنان در افغانستان افزایش یافته‌است. این در حالی‌ست که سال گذشته یکی از پرماجراترین سال در زمینۀ خشونت‌ها در برابر زنان در افغانستان بود و روی‌دادهای زیاد تجاوز، خشونت، کشتار و دیگر موارد ضد حقوق زن در کشور مشاهد شد.

عفو بین‌الملل: زنان افغان در بیرون خانه مصون نیستند

 سرگذشت دردناک کودکانی که در ایران و از مادر ایرانی متولد می‌شوند، ولی از شناسنامه ایرانی محرومند!
رادیو بین المللی فرانسه ۶ آپریل ۲۰۱۵ در خبرها آمده بود که یک عکاس جوان ایرانی بنام “عبدالله حیدری” جزو یکی از برگزیدگان جایزه بین‌المللی فتوژورنالیسم شده است که هر ساله توسط مؤسسه JAPAN DAYS سازماندهی و برگزار می‌شود. مجموعه عکس هائی که این عکاس رسانه‌ها، تهیه کرده و در توکیو برای شرکت در این مسابقه ارائه داده بود، در واقع یک روایت تصویری از زندگی دردناک و حیرت انگیز کودکانی است که مادرانشان ایرانی هستند ولی در ایران کسی حاضر نیست آنها را ایرانی قلمداد کند؛ به همین دلیل ساده، آنها از داشتن شناسنامه محروم هستند و تمام عمر باید بی‌ مدرک هویت سر کنند.

افغانستان سرور دانش: حکومت در قضیۀ فرخنده شرمسار است
سلام وطندار ۵ آپریل ۲۰۱۵ سرور دانش معاون دوم رییس جمهور می‌گوید که حکومت در قضیۀ قتل فرخنده شرمسار است.آقای دانش امروز چهارشنبه (۱۲ حمل/فروردین) هنگام معرفی نامزد‌وزیران باقی‌مانده به مجلس نماینده‌گان، قتل فرخنده را جنایتی نابخشودنی خواند و گفت که دولت دیگر اجازۀ تکرار چنین رویدادهایی را نخواهد داد.

افغانستانفاجعه قتل فرخنده، نتیجه رواج فرمان‌های تکفیر و قتلی است که روان جامعه را به خشونت آلوده است
سرور دانش : عاملان قتل فرخنده به دادگاه کشانده خواهند شد

شهید فرخنده یک دختر معصوم و بی گناه بود
مادر فرخنده: دخترم مخالف حاجت طلبی از زیارت بود
تعویذ نویسیان در تخار جمع آوری می شوند

تظاهرکنندگان ننگرهاری: عاملان قتل فرخنده را مجازات کنید
قتل فرخنده، جدال سنت و مدرنیته
مصمم شده ام تا صدای مادرم و دیگر زنان قربانی خشونت شوم

  قوانین و لوایح

قانون “ضد ترور” کانادا زنان بومی را هدف قرار می دهد
دموکراسی باز ۳ آپریل ۲۰۱۵ نخست وزیر استرالیا، استفن هارپر، می گوید قانون ضد ترور کانادایی ها را از تروریسم محافظت خواهد نمود اما منقدان می گویند این قانون زنان بومی را بیش از پیش در معرض خطر قرار خواهد داد. منتقدان می گویند اقای هارپر و تیم محافظه کار با استفاده از مرگ ۴ شهروند کانادایی در حملات تروریستی داخلی و نادیده انگاشتن مرگ بیش از ۱۰۰۰ کانادایی بومی از سالهای ۱۹۸۰، با تمسک به دو رویداد تروریستی داخلی در دسامبر ۲۰۱۴ و حمله ای که در سیندی استرالیا اتفاق افتاد، چنین قانونی را تدوین کرده اند.

 ایران آخرین وضعیت لایحه جامع حمایت از زنان سرپرست خانوار
مهر خانه ۶ آپریل ۲۰۱۵ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ما بخشی از موارد لایحه جامع حمایت از زنان سرپرست خانوار را در قانون مدیریت خدمات کشوری که در حال اصلاح و دائمی‌شدن است، لحاظ کردیم و پیشنهاد دادیم. البته لایحه به قوت خود باقی است و در حال رسیدگی است .شهیندخت مولاوردی در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص آخرین وضعیت لایحه جامع حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: این لایحه در دولت قبل ارائه شده بود. ما بخشی از موارد آن را در قانون مدیریت خدمات کشوری که در حال اصلاح و دائمی‌شدن است، لحاظ کردیم و پیشنهاد دادیم.

حقوق مدنی و سیاسی

٢هزارو٢٨۴ سهمیه برای مردان ١۶سهمیه برای زنان و ۵٠٠سهمیه مشترک
روزنامه شرق ۷ اپریل ۲۰۱۵ آزمون استخدامی متمرکز دولت از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور، قرار است خرداد امسال برگزار شود. بررسی آماری «شرق» از دوهزارو٨٠٠کد استخدام و جزییات آنها نشان از سهم ناچیز زنان در مقابل مردان دارد. به‌طوری‌‌که از مجموعه دوهزارو٨٠٠سهمیه استخدامی ١٣دستگاه دولتی نام‌برده، دوهزارو٢٨۴سهمیه استخدامی صرفا برای مردان، ۵٠٠سهمیه مشترک میان مردان و زنان (جذب بالاترین رتبه‌ها در آزمون بدون قید جنیست) و تنها ١۶سهمیه صرفا برای زنان در نظر گرفته شده است. به‌عبارت دیگر ٨٢درصد از سهمیه‌های استخدام صرفا برای مردان، بیش از ۵/١٧درصد از سهمیه استخدام مشترک میان زنان و مردان و کمتر از یک‌درصد از سهمیه استخدام، صرفا برای زنان است.

ایران محرومیت بی سابقه زنان از فرصت های استخدامی در سازمانهای دولتی

 ایران از پیشنهاد مشارکت زنان در مراکز تصمیم گیری تا سهمیه بندی برای زنان
شهرزاد نیوز ۶ آپریل ۲۰۱۵ ضرورت حضور زنان در همه عرصه های اجتماعی برای پیشبرد امر توسعه در یک کشور رو به توسعه همواره یکی از خواست های زنان برابری خواه بوده است. اکنون، با نزدیک شدن انتخابات مجلس، این ضرورت مورد تأکید برخی زنان مسلمان موسوم به «نواندیش دینی» نیز قرار گرفته است. آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش، در رابطه با این امر گفته است که هرچقدر که این مشارکت دربرگیرنده کل جامعه باشد، میزان اثرگذاری مردم آن جامعه نیز بر تحولات بیشتر میگردد. از سوی دیگر این مشارکت باید اثربخشی خود را در دستیابی به توسعه متوازن و پایدار بیشتر کند یعنی مشارکت گسترده مردم در تلازم با توسعه یافتگی است.

 حقوق و سلامت جنسی و باروری: بحثی مفید برای بررسی و کنشگری فمینیستی
بیدارزنی ۶ اپریل ۲۰۱۵ مبارزه برای حقوق جنسی و باروری چندین دهه از پایه‌های اساسی کنشگری فمینیستی بوده است. موج دوم فمینیسم در بسیج نهادهای زنان و جنبش‌های فمینیستی در زمینۀ حق سقط جنین؛ دسترسی امن به لوازم پیشگیری از بارداری؛ و سیاست‌ها و قوانین بهتر برای رسیدگی به تجاوز، خشونت خانگی و حذف ختنه و ناقص‌سازی عضو جنسی زنان تلاش کرد.

 پلیس چه نقشی در احقاق حقوق زنان دارد؟
مهرخانه ۴ مارچ  ۲۰۱۵ سازمان غیردولتی « International Police Executive Symposium» به تبیین نقش پلیس در مقابله و پیشگیری از خشونت خانگی پرداخته است. مطابق این بررسی خشونت خانگی به معنای الگوی رفتاری آزاردهنده در هر رابطه‌ای است که توسط یک‌طرف برای کسب قدرت یا اعمال کنترل بر دیگری انجام می‌گیرد. خشونت خانگی مشتمل بر اقدامات جسمی، جنسی، عاطفی، اقتصادی یا روانی و یا تهدید به چنین اقداماتی علیه دیگری است.

  فرهنگ و جامعه

سیما بینا: هر کلمه یا حرفی آهنگی دارد که باید حق اش را ادا کرد
ایران وایر ۵ اپریل ۲۰۱۵ به همت موسسه “برعکس”، تالار بزرگ کدوگان در قلب لندن میزبان سیما بینا بود؛ خواننده شناخته شده که دهه هاست درباره موسیقی محلی و نواحی تحقیق می کند و باعث شده بسیاری از ترانه های نه چندان شناخته شده محلی در حافظه جمعی ایرانیان ثبت شود. گفتگوی محمد عبدی با سیما بینا را در لینک بالا بخوانید.

ترانه “بی بی شیرین” افغانی با صدای سیما بینا
پیوند زنان با موسیقی: در سنگ‌بریده‌ها و تاریخ ملی ایرانیان

 ایران “طرح حضور زنان در ورزشگاه‌ها در وزارت کشور نهایی شده است”
دویچه وله فارسی ۶ آپریل ۲۰۱۵ شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، خبر از نهایی شدن طرح حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها داده و افزوده که این تصمیم در کمیته مشترکی که با حضور نمایندگان وزارت ورزش، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت کشور برگزار شد، اتخاذ شده است.

تأملی بر «ورود زنان به ورزشگاه ها»
ایران فعالیت ۴ هزار زن معلول در ورزش قهرمانی

 شمار دختران محصل در شرق افغانستان افزایش یافته است
جامعه وفرهنگ ۶ مارچ ۲۰۱۵ مقام ها در شرق افغانستان می گویند که در سال روان بیش از ۲۰۰۰ محصل دختر در موسسات تربیۀ معلم در ولایت های ننگرهار، کنر، لغمان و نورستان جذب شده اند.محمد داوود ابراهیم خیل رئیس موسسۀ تربیه معلوم ولایت ننگرهار می گوید که شمار محصلان دختر در آن نهاد تحصیلی ۶۰ درصد افزایش یافته است. مقام ها در ولایت های کنر، نورستان و لغمان نیز از بلند رفتن شمار محصلان دختر خبرداده اند.

 افغانستان ایجاد باغچه های خانگی برای ۱۰ هزار زن بی بضاعت در شمال
خبرگزاری جمهور ۵ آپریل ۲۰۱۵ مؤسسه (NHLP) باهمکاری وزارت زراعت و مالداری کشور، برای ده هزار زن بی بضاعت در زون شمال، باغچه های کوچک خانگی ایجاد می کند. احمدفهیم جباری هماهنگ کننده پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت در زون شمال افغانستان تاکید کرد که از طریق این برنامه ۱۶ نوع تخم سبزیجات برای خانم ها و یک بسته زراعتی برای کشت و پرورش سبزیجات در اختیار گروههای زنانه از سوی این پروژه به طور رایگان توزیع شده است.

 نگاهی به مستند خواب ابریشم
بیدارزنی ۴ آپریل ۲۰۱۵ خلاصه فیلم: ناهید رضایی پس از بیست سال به دبیرستان تحصیل خود در منطقه ۸ تهران بازمی‌گردد. و با دختران دبیرستانی درباره دغدغه‌ها، آرزوها و آینده سخن می‌گوید و تصویری از زندگی روزمره دختران دبیرستانی در مدرسه ارائه می‌دهد.

   سیاست

واکنش نسرین ستوده به توافق لوزان: مخالفان جمهوری اسلامی برای روزهای بدتر آماده شوند
رادیو بین المللی فرانسه ۶ آپریل ۲۰۱۵ نسرین ستوده، وکیل دادگستری، درباره توافق لوزان گفت: «من فکر می‌کنم که مخالفان و منتقدان باید خودشان را برای روزهای بدتر هم آماده کنند، چه بسا گروه تندروی حکومت برای این‌که پیامی را ارسال کنند مبنی بر این‌ که هیچ تغییری در مملکت ایجاد نشده، دست به یک‌سری سخت‌گیری‌ها بزنند و به تحت فشار گذاشتن بیشتر مخالفان و منتقدان اقدام کنند. ما پیش از این هم چنین رفتارهایی را از گروه‌های تندرو دیدیم.»

 ایران ضرورت سهمیه‌بندی جنسیتی در مجلس
خبرگزاری ایسنا ۴ اپریل ۲۰۱۵ یک فعال حوزه زنان گفت: لازم است که سهمیه‌بندی جنسیتی در تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شود؛ چرا که حضور زنان در مراکز تصمیم‌گیر ضروریست. اشرف بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: سهمیه‌بندی جنسیتی بهترین راهی است که راه زنان را برای حضور در مجلس شورای اسلامی باز می‌کند و آنان را در جایگاهی قرار می‌دهد که سال‌ها از آن محروم بوده‌اند.
مشارکت سیاسی زنان در انتخابات: ضرورتها و اسیب ها

 افغانستان مبارزه شدید زنان و مردان با طالبان در ولایت فاریاب
افغانستان رو ۶ آپریل ۲۰۱۵ مسوولان محلی  فاریاب درشمال افغانستان  با اعلام اینکه  طالبان  در سه روز گذشته به پوسته های پولیس ولسوالی شیرین تگاب حمله کرده اند می گویند که زنان و مردان این منطقه به مبارزه برخاسته اند. به گفته سید لقمان گهریک ولسوال شیرین تگاب ولایت فاریاب،  این مبارزه موثر بوده است. او گفت:  نیروهای کمکی  به منطقه  اعزام شده و نقش مردم محل برای حفاظت از آستانه حیاتی بوده است.

  افغانستان سیمین غزل حسن‌زاده برکنار شد
سلام وطندار ۵ آپریل ۲۰۱۵ سیمین غزل حسن‌زاده، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ برکنار شد. خانم حسن‌زاده در کامنتی از طریق فیس‌بوکش، قتل فرخنده را توجیه کرده بود.مصدق خلیلی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ به سلام‌وطندار گفت که خانم حسن‌زاده در فرمانی از سوی ریاست جمهوری، از سمتش برکنار شده است.

 افغانستان  بی‌خبری از حال پسر خواب را از چشم مادر گرفته و قلب‌اش را بیمار کرده است
طلوع نیوز ۴ آپریل ۲۰۱۵ مادری که پسرش در چنگ رباینده‌گان است، بیماری قلبی پیدا کرده و بی سرنوشتی پسرش خواب را از چشمان و خنده را از لبانش گرفته است.کریم امینی خبرنگار طلوع نیوز که به دیدار این مادر و خانواده‌‌ی یکی از ۳۱ مسافر ربوده شده رفته است، می گوید که کودکان این مرد ربوده شده هر شب به امید بازگشت پدرشان به خواب می‌روند؛ اما فردای آن شب دوباره ناامید می‌شوند.

 افغانستان مواد مخدر با جاسازی در بدن زنان به زندان بغلان انتقال می یابد
افغانستان رو ۲ آپریل ۲۰۱۵ مدیر زندان مرکزی بغلان می گوید به میزان قابل توجهی مانع انتقال مواد مخدر به داخل این زندان شده اند.به گفته محمدحنیف حیدری مدیر زندان مرکزی بغلان بخش مهم مواد مخدر توسط ” پایوازان ” یا افرادی که برای دیدار زندانیان به درون زندان می آمدند انتقال داده می شد اما با وضع تدابیر ویژه تا مرز ۸۵ درصد انتقال مواد مخدر به داخل زندان گرفته شده است.

  گزارش، پژوهش و کتاب

معرفی کتاب “مردان مسئول؟ بازاندیشی اقتدار در سنت حقوقی مسلمانان”
One World: سنت حقوق مسلمان مردان و زنان را برابر نمی داند. ریشه های این تبعیض به این فرضیه دینی برمیگردد که خداوند به مردان قدرت و اقتدار بیشتری نسبت به زنان داده است. این فرضیه با رجوع به برخی ایات قرانی (سوره ۴ ایه ۳۴) توجیه می شود و در دو مفهوم کلیدی قانونی که زیربنای منطقی قوانین خانواده در دوران معاصر است بیان می شود، یعنی قیمومیت و ولایت. “قیمومیت” به طور کلی به معنی قدرت و اقتدار شوهر بر زن است. و “ولایت” اشاره می کند به حقوق و وظایف اعضای مرد خانواده برای نگهداری و سرپرستی اعضای مونث خانواده و پدر را برای سرپرستی فرزندان بر مادر اولویت می بخشد. تحقیق فمینیستی اخیر ” مردان مسئول؟ “با رویکردی انتقادی با این فرضیه برخورد می کند و اقتدار مردان بر زنان و تبعیض جنسیتی درون سنت حقوقی مسلمانان را به چالش می کشد. نویسندگان این کتاب، نشان می دهند که تسلط مردان بر زنان چگونه ذاتی سنت شده، بازتولید شده و تا دوران معاصر تداوم بافته است. و نشان می دهند که چگونه سنت می تواند در راستای برابری جنسیتی و عدالت اصلاح شود. این کتاب توسط زیبا میر حسینی، ملکی الشرمانی، جانا رومینگر تهیه شده است.

 چرا فمنیست‌ها باید با اخلاق فضیلت‌گرای فمینیستی مخالفت کنند
بیدارزنی ۶ اپریل ۲۰۱۵ فمینیسم به صورت طبیعی ماهیتی سیاسی و اخلاقی دارد، چرا که فمینیست ها می‌خواهند تغییر ایجاد کنند، بهبود ببخشند و به طور خاص می خواهند فرد را از روش های فکری‌ای که رشد بشر را محدود یا گمراه می کند آزاد سازند. پس جای تعجب ندارد که خیلی از فمینیست ها حس کرده اند که ما به رویکردی جدید به اخلاق نیاز داریم، رویکردی که فردیت متمایز هر فرد و پیچیدگی دنیایی را که در آن زندگی می کنیم ارج می‌نهد. اینگونه پنداشته می شود که اخلاق گرایان سنتی غربی ارزش های اخلاقی ما را به صورت انحصاری در عقلانیت ما پایه گذاری کرده اند؛ آنها بر این باور بوده اند که رشد ما به عنوان موجودات اخلاقی صرفا به توانایی عقلانی ما در درک قواعد درستی عینی و جهانی و عمل کردن بر اساس آن قواعد وابسته است.

 افراط و تفریط در تلقی از ما زنان
مدرسه فمینیستی ۵ آپریل ۲۰۱۵ این مطلب برگرفته از مطلبی است که توسط میشل میلن به نگارش درآمده و در سایت «تلاکسکالا» در سوم آوریل ۲۰۱۵ به انگلیسی منتشر و توسط حمید بهشتی به فارسی ترجمه شده است: مدتی است که موقعیت زنان در حال تضعیف است و در قبال برخی از دستاوردها مانند نظام رفاه، سکولاریسم و به زیر سئوال بردن تفکر نئولیبرال، تحولی در حال وقوع است که از سال ها پیش تحت شعار «تی.آی.ان.آ»[۱] (هیچ چشم انداز جایگزینی ممکن نیست) از جانب مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلستان بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ آغاز گشت.

 شوخی‌های قومی و جنسیتی، بازتولید روابط نژادپرستانه و ضد­زن
بی بی سی ۵ اپریل ۲۰۱۵ گرچه شروع نگاه نژادپرستانه یا ضد­زن در جامعه تقصیر اعضای فعلی جامعه نیست ولی مسئولیت ادامه حیات آن با آنهاست. اعضای جامعه در رفتارهای اجتماعی خود آگاهانه و ناآگاهانه نگاه نژادپرستانه و زن ستیز را تقویت می­‌کنند. یکی از این رفتارها تولید و پخش و حتی خندیدن به جوک های قومی و جنسیتی است. این روزها همه جا از جمع های دوستانه و اقوام گرفته تا پیامک های تلفنی و شبکه های اجتماعی با انبوهی از این نوع جوک مواجه هستیم.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: بی بی سی فارسی ، خبرگزاری جمهور، طلوع نیوز ، سلام وطندار، خبرگزاری رشد، سلام وطندار، افغانستان رو، مدرسه فمینیستی، روزنامه شرق، روزنامه اعتماد، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری جمهور ، افغانستان رو، جامعه و فرهنگ ، مهر خانه، دویچه وله ، صدای آمریکا، شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان، سلام وطندار ، خامه فارسی، خبرگزاری پژواک، خامه پرس، خبرگزاری رشد، دموکراسی باز، ایران وایر، رادیو بین المللی فرانسه، One World .

شماره ۹۰ هفت روزنامه زنان

 

پیوست‌ها: