haft0,,17519485_403,00

اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک در نزدیکی دمشق در محاصره داعش است
عکس: رمی السید برای آژانس سازمان ملل در امداد و امور آوارگان فلسطین در وبگاه دویچه وله

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه بمب های بشکه ای و حمله های تک تیراندازان بدبختی غیرنظامیان محصور در یرموک را بیشتر کرده است
۸ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد که دست کم ۱۸ غیرنظامی از جمله دختری ۱۲ ساله و یک امدادگر در پی حمله گروه مسلح موسوم به داعش به اردوگاه آوارگان یرموک در هفته گذشته کشته شده اند. با تشدید آتش باری نیروهای دولتی سوریه و بمباران هوایی اردوگاه در واکنش به تسخیر منطقه به دست داعش، از جمله با انداختن بمب های بشکه ای، هزاران تن دیگر در خطر هستند. غیرنظامیان مورد حمله تک تیراندازان قرار گرفته و بین گروه های مسلح، به ویژه داعش و گروه فلسطینی اکناف بین المقدس گیر کرده اند. گزارش های خبری: نگرانی امدادگران از وخامت شرایط ساکنان اردوگاه یرموک؛ شورای امنیت خواستار کمک‌رسانی به اردوگاه «یرموک» سوریه شد؛ وخامت اوضاع اردوگاه یرموک یا “حفره‌ی جهنم”

نهادهای دولتی
گامبیا سربازان محکوم به مرگ در محاکمه مخفی نباید اعدام شوند
۱ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد که احکام اعدام صادر شده علیه سربازان متهم به شرکت در تلاش کودتا در ماه دسامبر نقض ظالمانه حق زندگی و حق محاکمه عادلانه است. دادگاهی نظامی در پی محاکمه ای در روز ۳۰ مارچ ۲۰۱۵ علیه سه سرباز حکم اعدام و علیه سه تن دیگر حبس ابد صادر کرد. این محاکمه مخفی بود و از حضور رسانه ها و ناظران مستقل در آن ممانعت شد.

مصر کنشگر حقوق زنان در میان ۱۷ تن متهم به اتهام های مبهم در «پنهانکاری» نیروهای امنیتی
۲ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه محاکمه روز ۴ آپریل یک کنشگر حقوق زنان و ۱۶ تن دیگر اعلام کرد که دولتمردان مصر در تلاشی آشکار برای دستکاری در ترازوی عدالت، پس از ادای شهادت آنها علیه نیروهای امنیتی اتهام های مبهمی را علیه آنها مطرح کرده اند. عزه سلیمان، بنیانگذار مرکز امداد حقوقی زنان مصر، یکی از ۱۷ شاهدی است که در باره قتل شیماء الصباغ شهادت داده است. الصباغ، کنشگر و شاعر، در پایان راه پیمایی صلح آمیز قاهره در یادبود کشتگان «انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱»، روز ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵ به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد. همه کسانی که شهادت دادند اکنون با اتهام اعتراض بدون مجوز و اخلال در نظم عمومی روبرو هستند.

یمن صلیب سرخ: ارسال کمک‌های اضطراری با مشکل روبرو شد
عراق رویترز: موجی از غارت و کشتار تکریت را فرا گرفته است

عاملان غیردولتی
یمن حوثی ها از نیروی مرگبار علیه معترضان استفاده کردند
دیده بان حقوق بشر ۸ آپریل ۲۰۱۵ نیروهای حوثی گویا در مارچ ۲۰۱۵ در تعز و التوربه از نیروی غیرضروری مرگبار علیه معترضان استفاده کرده اند. مسؤولان حوثی باید فوری در باره این رویدادها که به مرگ دست کم ۷ تن و زخمی شدن بیش از ۸۳ تن انجامید تحقیق کنند. فرماندهان حوثی باید در برقراری قانون در مورد تظاهرات پیروی نیروهایشان از حقوق بین المللی را تضمین کنند. در تعز، سومین شهر یمن، جنگجویان حوثی و نیروهای امنیتی دولتی بدون اخطار به جمعیت ۱۰۰۰ نفره معترضان شلیک کردند و دست کم ۴ تن را کشتند و بیش از ۷۰ تن را زخمی کردند.

یمن جنگ هر چه طولانی تر شود فضای بیشتری در اختیار گروههای تروریستی قرار می گیرد
سوریه جبهه نصرت ۳۰۰ شهروند کرد را در شمال ربود

     عدالت

عراق وحشت و انتقام
دیده بان حقوق بشر ۷ آپریل ۲۰۱۵ تصویرها از تکریت بدترین تصورها را تایید می کنند: نیروهای عراقی که شهر را هفته گذشته پس گرفتند گورهای دسته جمعی یافته اند. گروه افراطی داعش پس از تسخیر تکریت در جون گذشته اعلام کرد که ۱۷۰۰ «عضو شیعه ارتش» را اعدام کرده است. در سپتامبر، دیده بان حقوق بشر با تحلیل عکس های ماهواره ای و نیز عکس ها و ویدیوهایی که داعش پخش کرده بود ۵۶۰ تا ۷۷۰ قتل را در پنج محل مختلف تایید کرد. به گفته مسؤولان عراقی تاکنون ۱۱ مکان کشف شده اند. یکی از این محل ها، تکه بتونی در کنار رود دجله است. علی خدیم، یکی از بازماندگان قتل عام که دیده بان حقوق بشر سال گذشته با او مصاحبه کرد، در دیدار از این محل مشاهده کرد که آثار خون هنوز روی بتون دیده می شود. گزارش خبری: آغاز نبش‌قبر دوازده گور دسته‌جمعی در تکریت؛ بررسی گزارش نقض حقوق بشر در تکریت به دست «نیروهای ارتش عراق»

هند اتهام قتل های غیرقانونی پلیس اندرا پرادش باید مورد تحقیق قرار گیرد
۸ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد که قتل ۲۰ تن مظنون به قاچاق چوب صندل قرمز به دست پلیس اندرا پرادش باید به روشی سریع، کامل و بی طرف مورد تحقیق قرار گیرد. اگر این قتل ها غیرقانونی باشند، مسؤولان آنها باید به دست عدالت سپرده شوند. روز ۷ آپریل، پلیس و مسؤولان جنگلبانی اندرا پرادش ۲۰ تن را در بخش چیت تور به ضرب گلوله کشتند و ۸ تن دیگر را زخمی کردند. یکی از افسران ارشد پلیس گفت از این عده خواسته شده بود تسلیم شوند اما آنها با سنگ و تبر به پلیس حمله کردند و پلیس در دفاع از خود تیراندازی کرد. اما هیچ پلیسی زخمی نشده و بیشتر قاچاقچیان احتمالی از پشت مورد هدف قرار گرفته اند.

آمریکا پاسخگوسازی پلیسی که مرتکب قتل شد
دیده بان حقوق بشر ۸ آپریل ۲۰۱۵ طرح اتهام قتل علیه مایکل اسلِیگِر، مامور پلیس در ایالت کارولینای جنوبی که والتر اسکات ۵۰ ساله را روز ۴ آپریل به ضرب گلوله کشت، اتفاقی غیرمعمول است. ازسال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ اتهام قتل یا قتل غیرعمد در ایالات متحد آمریکا علیه ۴۱ مامور مطرح شده است. آمار اف بی ای که آشکارا موارد مرگ با دخالت پلیس را کم شماری می کند، در این مدت ۲۷۱۸ مورد قتل «قابل توجیه» را ذکر می کند. اتهام اخیر زمانی مطرح شد که یکی از ناظران با تلفن خود فیلمی ویدیویی را ضبط و پخش کرد. در این فیلم، در حالی که اسکات فرار می کند، اسلِیگِر او را هشت بار با تیر می زند. اسلِیگِر اسکات را به خاطر خرابی چراغ ترمز ماشین بنزش متوقف کرده بود. پیش از پخش این فیلم، اسلِیگِر ادعا کرده بود که اسکات با او درافتاده و اسلِیگِر احساس تهدید کرده بود. پلیس در پی قتل اریک گارنر در جولای گذشته، مایکل براون در آگوست گذشته و تمیر رایس در نوامبر، اظهارات مشابهی کرده بود. گزارش خبری: مامور پلیس آمریکا با انتشار نوار ویدیوئی به قتل مرد سیاهپوست متهم شد

آمریکا شکایت دیده بان حقوق بشر به خاطر مراقبت اطلاعاتی
۸ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر به خاطر ضبط و نگهداری غیرقانونی گفتگوهای تلفنی این سازمان با کشورهای دیگر روز ۷ آپریل علیه اداره اجرای قانون مواد مخدر آمریکا شکایت کرد. این اداره در پی دستور یک قاضی فدرال به دولت برای ارایه اطلاعات بیشتر در باره این برنامه، در ژانویه ۲۰۱۵ در یک پرونده کیفری علیه مردی متهم به نقض محدودیت صادرات به ایران وجود چنین برنامه ای را اعلام کرده بود.

بلاروس شکایت علیه مرکز حقوق بشر ماهیلیو پس گرفته شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ آپریل ۲۰۱۵ اداره دادگستری منطقه ماهیلیو تصمیم گرفته است شکایت خود علیه «مرکز حقوق بشر ماهیلیو» را به خاطر کوتاهی از ارایه اسناد لازم در مورد نشانی قانونی آن پس بگیرد. این ادعا اغلب برای رد درخواست ثبت سازمان های غیردولتی به کار گرفته می شود و مرکز حقوق بشر ماهیلیو بارها در معرض آزار مسؤولان قرار گرفته است.

دادگاه بین المللی جزایی: در شرایط فعلی نمی توان پرونده‌ای علیه جنایات منسوب به شورشیان داعش تشکیل داد

     حقوق مدنی و سیاسی

فرانسه لایحه راه را برای ایجاد جامعه زیر مراقبت باز می کند
۷ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: پیش نویس لایحه ای که اختیار گسترده مراقبت اینترنتی را می دهد با تعهدات بین المللی حقوق بشری فرانسه مغایر است. این لایحه که در کمیسیون قانون مجلس ملی تصویب شده الگوی زیانباری را به کشورهای دیگر عرضه می کند و باید مورد بازنگری قرار گیرد.  این لایحه که پیش از حمله های شارلی ابدو و سوپر مارکت کاشر در دستور کار بود قرار است در تاریخ ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ در روال تسریع یافته قانونگذاری بدون شور دوم در نشست عمومی مجلس بررسی شود. از جمله ایرادهای اساسی آن شامل اعطای اختیارات گسترده به نخست وزیر برای صدور اجازه مراقبت در مواردی بسیار فراتر از حقوق بین المللی حقوق بشر، نبود نظارت قضایی قابل توجه، دادن اجازه به شرکت های خصوصی برای نظارت بر اطلاعات کاربران و تحلیل آنها و گزارش دهی در باره موارد مشکوک، دوره های طولانی تر حفظ اطلاعات کسب شده و شفافیت عمومی کمتر است.

مالزی قانون تازه ضد تروریسم حمله نگران کننده به حقوق بشر
۷ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد که قانون تازه ای در مالزی که اجازه می دهد مظنونان به تروریسم بدون تفهیم اتهام، محاکمه یا رسیدگی قضایی نامحدود در بازداشت بمانند، حمله نگران کننده ای به حقوق بشر و حاکمیت قانون است.

یمن پرسش و پاسخ در باره درگیری مسلحانه
۷ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز پرسش و پاسخی در باره تعهدات بین المللی طرف های درگیر در یمن را منتشر کرد. درگیری که از ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ شدت یافته به مرگ صدها غیرنظامی منجر شده است. رییس بخش حقوقی و سیاست گذاری دیده بان حقوق بشر گفت: «جنگ در یمن نیروهای مسلح ملی، گروه های قبیله ای، جنگجویان اسلامی و شبه نظامیانی را در بر می گیرد که در ظرف چند روز غیرنظامیان بی شماری را در خطر نالازم قرار داده اند. تلاش های هماهنگ برای پیروی از حقوق بین المللی می تواند به نجات جان بسیاری بیانجامد. این پرسش و پاسخ به سؤال های مربوط به حقوق بین المللی در باره ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی، ایالات متحد آمریکا و گروه مسلح انصار الله موسوم به حوثی ها، مبانی حقوق جنگ، نگرانی های پیشین در یمن مثل کودک سربازان و بمب های خوشه ای، دسترسی به امداد بشردوستانه و راه کارهای پاسخگویی برای تامین عدالت در مورد جنایت های جنگی پاسخ می دهد.

ترکیه یوتیوب و توئیتر را مسدود کرد

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یونان بابت خسارات جنگ جهانی دوم از آلمان ۳۰۰ میلیارد دلار غرامت خواست
آلمان آتش زدن اقامتگاه پناهجویان در شهر تروگلیتس
یونان شورش آنارشیست‌ها در آتن پیش از سفر سیپراس به مسکو

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سوریه گفت‌وگوی دوباره دولت و اپوزیسیون در مسکو

   دفاع از حقوق بشر

ونزوئلا از آزار مدافعان حقوق بشر دست بردارید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ آپریل ۲۰۱۵ امروز ۲۸ سازمان حقوق بشری بین المللی و آمریکای لاتین اعلام کردند ونزوئلا با طرح ادعای بی پایه که مدافعان حقوق بشر می کوشند دمکراسی این کشور را برچینند، آنها را آزار می دهد و می ترساند. ادعاهای دولتمردان به کارکرد به حق این گروه ها در زمینه ثبت موارد نقض حقوق بشر و نمایندگی قربانیان در نهادهای بین المللی حقوق بشر مربوط می شود. مرکز حقوق عدلی و بین المللی، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل،  دیده بان حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، ترانسپارنسی اینترنشنال، از جمله سازمان های بین المللی امضا کننده این نامه هستند.

مکزیک نامه سرگشاده به دولتمردان در باره مواضع اخیر دولت نسبت به کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ آپریل ۲۰۱۵ رییس جمهوری آقای انریکو پینیا نیتو، فدراسیون از پسرفت های جدی در سیاست خارجی حقوق بشر مکزیک نگران است که در اظهارات نمایندگان وزارت خارجه در باره گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل برای شکنجه و رفتار و مجازات های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز و در باره کمیته ناپدیدشدن های قهری ابراز شده است. تغییر منفی در سیاست خارجی مکزیک به شدت با سهم مکزیک در دستور کار بین المللی حقوق بشر به ویژه در سازمان ملل مغایر است.

کنیا حمله به دانشگاه نشانه شکست امنیتی است
۲ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد که حمله وحشتناک صبح امروز مردان نقاب دار به کالج دانشگاهی در کنیا نیاز فوری به حمایت از دانشجویان، کارکنان و مردم عادی در گاریسا و مناطق دیگر در شمال کشور را نشان می دهد. عفو بین الملل از دولتمردان خواست تحقیق فوری، بی طرف و موثری را در پیش بگیرند تا مرتکبان را به دست عدالت بسپارند. گزارش: کنیا الشباب: حمام خون جاری خواهیم کرد

آذربایجان زندانیان را پیش از بازی های باکو آزاد کنید
دیده بان حقوق بشر ۷ آپریل ۲۰۱۵ اتحاد وزرش و حقوق بشر امروز اعلام کرد: نقض حقوق بشر می تواند اولین بازی های اروپایی را خدشه دار کند مگر این که کمیته المپیک اروپا و کمیته های ملی المپیک از دولت آذربایجان بخواهند روزنامه نگاران و کنشگرانی را که ناعادلانه زندانی شده اند، آزاد کند. آذربایجان بناست از ۱۲ تا ۲۸ جون ۲۰۱۵ در پایتخت خود باکو میزبان اولین بازی های اروپایی باشد. در حدود ۶۰۰۰ ورزشکار از ۵۰ کشور در ۲۰ رشته ورزشی به رقابت خواهند پرداخت. این بازی ها در ارتباط با جنبش المپیک برگزار می شوند.

دیدار دادستان دادگاه بین المللی جزایی از فدراسیون
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ آپریل ۲۰۱۵ ـ دادستان دادگاه بین المللی جزایی، فاتو بنسودا، روز ۳۱ مارچ ۲۰۱۵ از دفتر فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در پاریس دیدار کرد. خانم بنسودا، به همراه همکاران ارشدش، با کارکنان فدراسیون در مقر ما و نیز از طریق کنفرانس ویدیویی گفتگو کرد. ما بحث های طولانی در باره فرصت ها و مشکلات جاری دفتر دادستانی و نیز موارد مشخص جرایم بین المللی داشتیم. این دیدار دوستانه و بحث نشانه تشخیص همکاری بین فدراسیون و دادستانی و تعهد مشترک ما به مبارزه با معافیت از مجازات برای جرایم بین المللی است. فدراسیون که از سال ۲۰۰۴ دفتری دایمی در دادگاه بین المللی جزایی در لاهه دارد، از آغاز رابطه نزدیکی با دادگاه و دادستانی داشته و اعضای فدراسیون در ۱۵ مورد مطالبی را در اختیار دادستانی گذاشته اند.

بحرین نامه مشترک به اتحادیه اروپا در باره دستگیری نبیل رجب
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ آپریل ۲۰۱۵ در روز ۲ آوریل ۲۰۱۵، در حدود ساعت ۴ بعدازظهر به وقت محلی، نیروهای امنیتی و پلیس بحرین نبیل رجب، مدافع سرشناس حقوق بشر و رییس مرکز حقوق بشر بحرین (BCHR) را دستگیر کردند. گزارش ها حاکی از آن است که بیش از ۲۰ وسیله نقلیه پلیس خانه او را در بنی جمرا محاصره کرده بودند. وزارت کشور بحرین اظهار کرد که او «اطلاعاتی را منتشر کرده که می تواند دیگران را تحریک و آرامش مدنی را مختل کند» و «به یک نهاد قانونی افترای غیرقانونی زده است.» نبیل رجب به اهانت به یک نهاد قانونی  (با محکوم کردن شکنجه در زندان جو) و انتشار شایعه در زمان جنگ (با انتقاد از مداخله بحرین در درگیری کنونی در یمن) متهم شده است و به خاطر این دو اتهام با محکومیتی تا ۱۰ سال زندان روبرو است. او در مقاله ای که هفته گذشته در هافینگتون پست منتشر کرد، نوشت: «زندانیان دارای حقوقی هستند و زندان ها باید مراکز بازپروری باشند. در بحرین، زندانیان به خاطر زندانی بودن و دسته جمعی تنبیه می شوند. شکنجه جنایتی علیه بشریت است ولی پیوسته در زندان جو رخ می دهد.»

حمله گسترده هکرهای طرفدار فلسطین به سایت‌های دولت اسراییل

     زنان

پاکستان زنان، خشونت و درگیری
گروه بین المللی بحران ۸ آپریل ۲۰۱۵ هشت سال پس از گذار دمکراتیک در پاکستان، خشونت علیه زنان هنوز فراگیر است، معافیت از مجازات برقرار است و دولت بی عمل. قوانین تبعیض آمیز و نظام ناکارآمد عدالت کیفری زنان را در خطر زیادی قرار داده است. امنیت زنان که قربانی افراطیون خشونت گرای مصمم به سرکوب جنسیتی هستند، به ویژه در مناطق درگیری در ایالت خیبر پختونخوا (KPK) و مناطق قبیله ای فدرال (FATA) در خطر است. در روز جهانی زن، ۸ مارچ، نخست وزیر نواز شریف قول داد که دولتش تمام اقدام های قانونی و اداری لازم برای حمایت از زنان و توانمند سازی آنها را به عمل خواهد آورد. اگر او در این وعده خود جدی باشد، دولتی که حزب او، اتحادیه مسلمان پاکستان ـ نواز (PML-N)، تشکیل داده باید به خشونت و تبعیض نهادینه علیه زنان، از جمله با لغو قوانین ناعادلانه، مقابله با تهدیدهای افراطی، به ویژه در خیبر پختونخوا و مناطق قبیله ای فدرال، مشارکت دادن زنان و دیدگاه های آنها در طراحی سیاست های دولتی که مستقیم به امنیت آنها مربوط می شود، از جمله استراتژی های مقابله به خشونت گروه های افراطی، پایان دهد.  زنان در گذشته قربانیان اصلی سیاست های دولت برای راضی کردن افراطیون خشونت گرا بودند. پس از بازگشت دمکراسی، پیشرفت هایی به ویژه از طریق قوانین مترقی انجام شده است که بخش اعظم آن را کنشگران متعهد حقوق زنان با افزایش شمار خود در مجالس فدرال و ایالتی تنظیم کرده اند. اما در صورت تغییر نیافتن نگاه اجتماعی به زنان… از بهترین قانون ها کاری بر نمی آید. متن کامل گزارش در اینجا.

مذاکرات هسته‌ای و زنان: از اشتون تا موگرینی

کودکان
آمریکا جای کودکان در زندان نیست
دیده بان حقوق بشر ۲ آپریل ۲۰۱۵ وقتی در سال ۱۹۹۹ از بازداشتگاه شهر بالتیمور دیدار کردم، جایی کهنه و رو به خرابی بود که اشخاص در سلول های کثیف و بدون نور طبیعی به سر می بردند. کودکان زیادی در این بازداشتگاه بودند که مانند بزرگسالان متهم شده و قربانی تعدی های بسیار بدی بودند، از جمله حبس های طولانی در سلول و اعمال خشونت آمیز شدید که اغلب ماموران زندان تشویق می کردند. ۱۵ سال پس از آن، بنا به نتیجه گیری نامه ای که اداره دادگستری آمریکا ۲۶ مارچ علنی منتشر کرد، بعضی از این رویه های فجیع پایان یافته، اما زندان شهر هنوز حق کودکان بازداشت شده را نقض می کند. به ویژه، یافته های اداره دادگستری نشان می دهد که کارکنان بازداشتگاه به حدی از حبس انفرادی طولانی استفاده می کنند که بعضی از کودکان ماه ها در انزوا می مانند. یک نوجوان از جولای ۲۰۱۳ تا آگوست ۲۰۱۴، ۱۴۳ روز را در سلول انفرادی گذرانده بود.

    فرهنگ و اندیشه

اروپایی ها از ۸۰۰۰ سال پیش چگونه سفیدپوست شدند
ایندیپندنت ۷ آپریل ۲۰۱۵ رنگ پوست اروپاییان همیشه روشن نبوده است. مردمان باستانی در اسپانیا، لوگزامبورگ و مجارستان در حدود ۸۵۰۰ سال پیش پوست تیره داشتند. تحقیق تازه ای در مجله علم (Science Magazine) نشان می دهد که آنها محصول «تکامل در نقاط مختلف اروپا بوده اند.» دانشمندان سه ژن را کشف کرده اند که پوست روشن را تولید می کنند و باعث روشن شدن رنگ پوست اروپاییان در ۸۰۰۰ سال گذشته شده اند. این کشف نشان می دهد که اروپاییان امروزی از اختلاط شکارچیان و کشاورزان سه جماعت باستانی طی مهاجرت آنها به این قاره در ۸۰۰۰ سال گذشته به وجود آمده اند.

برنامه رادیویی اندرو موشن، شاعر بریتانیایی، درباره اثرات جنگ برنده جایزه تد هیوز شد
سایه‌ی نظم نوین جهانی / اسلاوُی ژیژک
نقد دین چیست؟

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: ایندیپندنت، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشرگروه بین المللی بحران

شماره ۹۴ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: