افغانستان

aaaaaaa

افزایش تلفات ملکی در هلمند

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

محقق: آزادی ۳۱ مسافران دیگر در اولویت حکومت نیست
اطلاعات روز/ ۱۵ حمل ۱۳۹۴ محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید، آزادی ۳۱ گروگان هزاره دیگر در اولویت این حکومت نیست. به نقل از شبکه‌ی یک، معاون دوم ریاست اجرایی از اقدام‌های کُندِ حکومت در این زمینه سخت انتقاد کرد. این نخستین بار است که محقق از حکومت در زمینه‌ی رهایی گروگانان انتقاد کرده است.
محقق: داعش مسئول ربودن مسافران است

 سازمان ملل: ۶۵۰۰ تروریست خارجی در افغانستان فعال هستند
فارسی. رو/ ۱۵ حمل ۱۳۹۴ سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی اعلام کرده است که ۶۵۰۰ ترریست خارجی در حال حاضر در نقاط مختلف افغانستان فعال هستند. طبق این گزارش، تعداد خارجی‌هایی که کشورشان را به منظور پیوستن به گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش ترک کرده‌اند، اکنون به بیش از ۲۵ هزار تن رسیده است.

 تلفات غیرنظامیان در هلمند افزایش یافته است
صدای امریکا/ ۱۸ حمل ۱۳۹۴ مسوولان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی در هلمند می گویند که ارقام تلفات غیر نظامیان همه ساله در آن ولایت افزایش چشمگیری داشته است. رئیس دفتر ساحوی حقوق بشر ولایت هلمند می گوید که تلفات غیر نظامیان در آن ولایت در سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

 یک گروگان زابل کشته شد و یک گروگان دیگر در گذشت
صدای امریکا/ ۱۷ حمل ۱۳۹۴ رییس شورای ولایتی زابل می گوید که یک تن از جمع ۳۰ گروگان ولایت زابل که کارت اردوی ملی را با خود داشت از سوی گروگان گیران کشته شده و یک گروگان دیگر که فرد سالمندی بود به دلیل سردی هوا درگذشته است. هویت این دو نفر هنوز مشخص نشده است.
اداره امنیت: فردی که سربریده شده از گروگانهای زابل نبود

 شمار قربانیان ماین در افغانستان افزایش یافته است
صدای آلمان/ ۱۵ حمل ۱۳۹۴ در سال گذشته میلادی بیش از ۱۱۰۰ غیر نظامی در انفجار ماین ها و مهمات منفجر نشده در افغانستان جان داده اند. یعنی به صورت اوسط هر ماه ۹۵ تن در افنجار ماین و مهمات منفجر نشده جان می‏دهند.

    زنان

عفو بین ‌الملل: دست‌آوردهای زنان در افغانستان با خطر رو‌به‌رو است
یک/ ۱۸ حمل ۱۳۹۴ سازمان عفو بین الملل از افزایش خشونت‌ها در برابر فعالان حقوق زن به شدت ابراز نگرانی کرده و حکومت افغانستان را متهم کرده که اراده‌ی سیاسی برای دفاع از زنانی که دراین راستا کار می‌کنند ندارد. در یک گزارش این سازمان آمده است طالبان، مقام‌های حکومتی، اعضای شورای ملی و فرماندهان محلی خشونت‌های زیادی را بر فعالان حقوق زن، اعمال کرده‌اند.
عفو بین الملل: زنان مدافع حقوق بشر در افغانستان مورد تهدید قرار دارند

 نمایشگاه نقاشی زنان هنرمند هرات در مورد فرخنده افتتاح شد
پژواک/ ۱۸ حمل ۱۳۹۴ برای نخستین بار، ده ها اثر نقاشی که چگونگی وقوع جنایت علیه فرخنده را به تصویر کشیده است، از سوی چهار نقاش زن در هرات به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه که به نام “عدالت برای فرخنده” مسما شده است، امروز سه شنبه در تالار علامه سلجوقی شهر هرات، با حضور مسوولان محلی گشایش یافت.

 یک زن در لوگر سر عروسش را برید
اطلاعات روز/ ۱۶ حمل ۱۳۹۴ یک زن در ولسوالی برکی برک ولایت لوگر سر عروسش را بریده است. این واقعه دیروز در منطقه‌‌ی موسوم به بر‌کی را جان این ولسوالی رخ داده است. محمدرحیم امین، سرپرست ولسوالی بر‌کی ‌برک ولایت لوگر به سلام‌وطندار گفته است، این زن ابتدا توسط مادر شوهرش با چاقو سربریده شده و سپس جسدش سوزانده شده است.

 جسد دختری پس از شش ماه از چاهی در هرات بیرون کشیده شد
سلام وطندار/ ۱۹ حمل ۱۳۹۴ جسد دختر جوانی پس از شش ماه از داخل چاه آبی در ولایت هرات یافت شد. عبدالرؤوف احمدی، سخن‌گوی پولیس هرات در تماس تیلفونی به سلام‌وطندار گفت که این دختر ۲۱ ساله، شش ماه پیش در منطقۀ «محلۀ عرب‌ها» به قتل رسیده بود.

      حامیان و فعالان

هنوز هم تامین حقوق بشر با چالش جدی روبروست
خبرگزاری جمهور/ ۱۹ حمل ۱۳۹۴ رییس کمیسیون حقوق بشر می گوید؛ با وجود آن که وضعیت حقوق بشر پس از سقوط طالبان بهبود قابل ملاحظه ای داشته؛ اما هنوز هم با چالش های جدی روبرو است. خانم سیما سمر رییس این کمیسیون که در کنفرانس “آینده حقوق بشر در افغانستان” در کابل سخن می گفت: دستاوردهای دولت افغانستان در ۱۳ سال گذشته در زمینه ی حقوق بشر را شکننده خواند.

 خانواده‌های گروگان‌ها در کابل خیمه زدند
۸ صبح/ ۱۸ حمل۱۳۹۴ صدها تن از فعالان‌مدنی، خانواده‌های ۳۱ گروگان‌ها و چهره‌های سیاسی خیمه‌های اعتراض را در کابل برپا کردند. این خیمه‌ها در اعتراض به بی‌اعتنایی حکومت در مورد سرنوشت ۳۱‌تن از گروگان‌هایی برپا شده که بیش از یک‌ماه پیش در ولایت زابل از سوی افراد مسلح نقاب پوش ربوده شدند.
آزادی ۳۱ اسیر در اولویت کاری حکومت وحدت ملی

 فعالان جامعه مدنی: پرونده فرخنده با جدیت دنبال شود
۸ صبح/ ۱۶ حمل۱۳۹۴ به‌دنبال اثبات بی‌گناهی فرخنده در نتیجه تحقیقات کمیسیون حقیقت‌یاب، برخی فعالان جامعه مدنی روی بررسی شفاف پرونده فرخنده تاکید کرده می‌گویند در صورتی‌که تحقیقات درست و همه‌جانبه در مورد این پرونده صورت نگیرد، قربانی بعدی خود رییس‌جمهور خواهد بود.

 راهپیمایان در مزارشریف: رییس‌جمهور باید امنیت را تامین کند
۸ صبح/ ۱۶ حمل۱۳۹۴ صدها تن از باشندگان شهر مزارشریف در یک راهپیمایی خواهان تامین امنیت شاهراه‌ها و شهرهای کشور گردیده و از رییس‌جمهور خواستند که اگر نمی‌تواند امنیت را تامین کند، استعفا بدهد. آنان هم‌چنان خواستار رهایی گروگان‌هایی شدند که از سوی افراد مسلح نقاب‌پوش در مناطق مختلف کشور به گروگان گرفته شده‌اند.

 معلولان: توزیع مسکن در شهرک معلولان، عادلانه نیست
اطلاعات روز/ ۱۵ حمل۱۳۹۴ ده‌ها معلول دیروز در کابل به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطرهای ماین با راه‌اندازی تظاهراتی، از سران حکومت وحدت ملی خواستند تا به وضعیت آنان توجه کنند. آنان هم‌چنان گفتند، دولت به وضعیت معلولان هیچ توجهی ندارد و حتا آپارتمان‌های شهرک معلولان به افراد غیر مستحق توزیع شده‌اند.

       حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

بابری: به شکایت‌های داوطلبان کانکور رسیدگی می‌کنیم
اطلاعات روز/ ۱۵ حمل۱۳۹۴ محمدعثمان بابری، سرپرست وزارت تحصیلات عالی اطمینان داد که در دو هفته‌ی آینده به تمام شکایت‌های دواطلبان کانکور رسیدگی خواهد شد. او افزود که تمام شکایت‌های داوطلبان کانکور تا پایان روز شنبه، ۱۵ حمل جمع‌آوری و سپس روند رسیدگی به آن رسمآغاز می‌شود.

 یوناما: بیش از نصف زمین‏های دولتی کابل غصب شده است
صدای امریکا/ ۱۸ حمل۱۳۹۴ ادارۀ مستقل اراضی افغانستان می گوید که ۱۵۸۳۱ غاصب زورمند زمین را شناسایی کرده است که در ۳۴ ولایت آن کشور ۳۵۵ شهرک رهایشی را در بالای زمین های غصب شده اعمار کرده اند. جواد پیکار رییس این اداره گفت که فهرست مکمل این غاصبان که یک میلیون و ۳۰۰ هزار جریب زمین را غصب کرده اند به ریاست جمهوری و شورای ملی افغانستان پیشکش شده است.
فهرست ۱۵۸۳۱ غاصب زمین به ارگ فرستاده شد

 تظاهرات پیشه‌وران و تعطیل شدن بازار کابل
بی بی سی/ ۱۷ حمل۱۳۹۴ شماری از پیشه وران شهر کابل در اعتراض به آنچه که بلند بردن سرسام آور مالیات، جواز صنفی و مشکلات نانوایی‌ها ذکر کردند، دکانها و نانوایی‌های شهر کابل را امروز بستند و اجتماع اعتراضی بر پا کردند.
راه‌پیمایی در برابر افزایش مالیات بر عایدات در کابل

 تخریب ۲۰۰ خانه در بغلان بر اثر سیلاب
اطلاعات روز/ ۱۸ حمل۱۳۹۴ بر اثر جاری‌شدن سیلاب در شهر پل‌خمری مرکز ولایت بغلان، هفت تن کشته و حدود ۲۰۰ خانه تخریب شده‌اند. مسوولان ولایت بغلان اطمینان داده که احتمال افزایش تلفات وجود دارد. در این رویداد، ۱۰ تن زخمی شده و بیش از ۳ تن دیگر هنوز ناپدید اند و از سرنوشت آنان خبری نیست.

 انتخابات
جنجال میان حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات

بی بی سی/ ۱۶ حمل۱۳۹۴ کمیسیون مستقل انتخابات گفته است حکومت صلاحیت به تعویق انداختن انتخابات را ندارد. این کمیسیون تاکید کرده که هنوز امکان برگزاری انتخابات پارلمانی در سال روان ممکن است. این درحالی است که هفته‌ی گذشته معاون دوم ریاست جمهوری در مجلس نمایندگان گفته بود، انتخابات پارلمانی سال آینده برگزار خواهد شد.

 فیفا: در ترکیب کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تجدید نظر شود
صدای آلمان/ ۱۵ حمل۱۳۹۴ فیفا، موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفته است که در ساختار کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی باید تجدید نظر شود. به گفته این نهاد، تخصص در تعیین اعضای این کمیسیون در نظر گرفته نشده است.
ریاست اجرایی: ریاست‌جمهوری از توافق‌نامه سیاسی تخطی کرده است

      جنگ

تلفات ملکی
انفجار ماین کنار جاده‌یی در کابل و بغلان، جان ۱۰ تن را گرفت. طالبان در ولایت کنر سه غیرنظامی را به ضرب گلوله کشته‌اند

تلفات نظامی
در درگیری‌های پشت‌ رودِ فراه، ۲۲ طالب کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. در کنر چه می گذرد؛ تاخت و تاز طالبان در ولایت‏های شرقی.

 آغاز عملیات نظامیان ارتش ملی در ولایت لغمان
بخدی/  ۱۹ حمل ۱۳۹۴ وزارت دفاع افغانستان از راه‌اندازی عملیات نظامی زیر نام فولاد پنج در ولایت لغمان در شرق افغانستان خبر داده است. وزارت دفاع افغانستان از راه‌اندازی عملیات نظامی زیر نام فولاد پنج در ولایت لغمان در شرق افغانستان خبر داده است.

 نشر ویدیوی جدید از فعالیت داعش در جنوب کابل!
سلام وطندار/  ۱۸ حمل ۱۳۹۴ شبکۀ سی‌ان‌ان تازه‌ترین ویدیوی حضور و فعالیت گروه دولت اسلامی(داعش) را با پرچم بر افراشتۀ آنان به نشر رسانید. به گزارش رشد؛ در گزارشی که این شبکۀ تلویزیونی به نشر رسانیده دیده می‌شود که گروهی نقاب‌پوش با برافراشتن پرچم داعش و لباس‌های شبیه آنان در بخش‌هایی که گفته شده از جنوب کابل بسیار دور نیست، فعالیت دارند.

 نزدیک به یک سال نبردِ پولیس و شورشیان در تخار
سلام وطندار/  ۱۹ حمل ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت تخار می‌گویند، نزدیک به یک سال است که نبرد میان پولیس محلی و شورشیان در مرز میان ولسوالی خواجه غار تخار و دشت ارچی قندوز جریان دارند. آنان می‌گویند، در حال حاضر بیش‌تر بخش‌های ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز از سوی شبه‌نظامیان داعش و هم‌پیمانان این گروه اداره می‌شود.

 مبارزه شدید زنان و مردان با طالبان در ولایت فاریاب
افغانستان رو/  ۱۹ حمل ۱۳۹۴مسوولان محلی فاریاب در شمال افغانستان با اعلام اینکه طالبان در سه روز گذشته به پوسته های پولیس ولسوالی شیرین تگاب حمله کرده اند می گویند که زنان و مردان این منطقه به مبارزه برخاسته اند. به گفته سید لقمان گهریک ولسوال شیرین تگاب ولایت فاریاب،  این مبارزه موثر بوده است.

    فرهنگ

فاجعه قتل فرخنده، نتیجه رواج فرمان‌های تکفیر و قتلی است که روان جامعه را به خشونت آلوده است
رادیو بین المللی فرانسه / ۱۶ حمل ۱۳۹۴ در حالی که امروز ١۶حمل، همه مردم افغانستان در مراسم فاتحه عمومی در سراسر کشور شرکت کردند و با این کار خود بر بیگناهی فرخنده- این دختر جوان و تحصیل کرده- مهر تأیید کوبیدند و عمل جنایتکارانه قتل او را محکوم کردند، به نظر می‌رسد که بحث‌های عمومی در باره علل بروز فجایعی از این دست همچنان ادامه دارد.

 سیمین غزل حسن‌زاده برکنار شد
سلام وطندار / ۱۹ حمل ۱۳۹۴سیمین غزل حسن‌زاده، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ برکنار شد. خانم حسن‌زاده در کامنتی از طریق فیس‌بوکش، قتل فرخنده را توجیه کرده بود. مصدق خلیلی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ به سلام‌وطندار گفت که خانم حسن‌زاده در فرمانی از سوی ریاست جمهوری، از سمتش برکنار شده است.
کارنامه معاون وزیر فرهنگ افغانستان، قبل و بعد از فرخنده

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۱

پیوست‌ها: