منبع: سلام وطندار1
۱۹ حمل|فروردین ۱۳۹۴
رییس اجرایی کشور اطمینان داد که هیچ معامله‌یی با حقوق مردم افغانستان، در هیچ گوشه‌یی، تحت هیچ فشار و شرایطی نخواهد شد
سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که تأمین صلح در کشور نیاز اساسی شهروندان است؛ زیرا آنان از چهار دهه به این‌سو، شاهد جنگ و خشونت بوده اند.
خانم سمر امروز (چهارشنبه) در نشستی زیر نام «آیندۀ حقوق بشر در افغانستان» تأکید کرد که دولت افغانستان باید روند گفت‌وگوهای صلح را با شفافیت پیش ببرد و تمام قضیه‌ها را با مردم شریک سازد.
خانم سمر افزود که حکومت باید اعتماد مردم را به پروسه صلح جلب کند. او گفت، «در نیازمندی افغانستان به صلح هیچ شکی نیست، اما پایان جنگ نیز به معنی برقراری صلح نیست».
رییس کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که اشتراک زنان در پروسۀ صلح یکی از مسایل عمده و اساسی‌ست و نباید نیم نفوس افغانستان نادیده گرفته شود.
از سوی دیگر عبدالله‌عبدالله، رییس اجرایی افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت، حکومت در راستای حفظ حقوق شهروندان افغانستان متعهد بوده و به این نتیجه رسیده است که بدون تأمین حقوق بشر و عدالت اجتماعی برای مردم، افغانستان به صلح نمی‌رسد.
عبدالله افزود که دست‌آوردهای مردم افغانستان، نتیجۀ قربانی‌‌دادن‌های آن‌هاست و نباید این دست‌آوردها را نادیده گرفت.
رییس اجرایی اطمینان داد که هیچ معامله‌یی با حقوق مردم افغانستان، در هیچ گوشه‌یی، تحت هیچ فشار و شرایطی نخواهد شد.
معصوم استانکزی، رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح نیز می‌گوید، «در صورتی که جنگ پایان نیابد، تأمین حقوق بشر ناممکن است».
آقای استانکزی افزود که اقتصاد مافیایی، حضور افراد مسلح غیرمسؤول، عدم حاکمیت قانون و ادامه خشونت‌های سازمان‌یافته، سبب شده تا تأمین صلح و رسیده‌گی به حقوق بشر در افغانستان با چالش روبه‌رو گردد.
رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح گفت که در نتیجۀ مشورۀ سران حکومت با اقشار مختلف جامعه، چارچوب گفت‌وگوهای صلح تشکیل شده و نقطۀ آغاز و خط سرخ گفت‌وگوها نیز مشخص شده است.
هم‌چنان آقای استانکزی از تشکیل بوردی مشورتی برای زنان خبر داد که در هر دور از گفت‌وگوها با آنان مشوره خواهد شد.
چندی پیش عبدالله‌عبدالله، رییس اجرایی گفته بود که به زودی گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان آغاز می‌شود؛ اما تا کنون هیچ خبری از آغاز این گفت‌وگوها نیست.