iran

 iran 3

   خشک شدن درختان بلوط / خبرگزاری مهر

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

دادگاه انقلاب شیراز ۴ درویش گنابادی را راهی تبعید کرد
مجذوبان نور ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ دادگاه انقلاب شیراز صبح امروز با معرفی ۴ تن از دراویش کوار به شهرهای محل تبعیدشان حکم این افراد را به اجرا گذاشت.

 احضار یک فعال حقوق بشر به دلیل ارتباط با احمد شهید
سحام نیوز ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ سید محمد ابراهیمی، از مصادیق شکنجه در گزارش احمد شهید، به اتهام ارتباط با گزارش‌گر ویژه سازمان ملل، محاکمه می شود!

 صدور حکم اعدام برای سه فعال کرد
کردپا ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، سه شهروند کُرد اهل مهاباد را که در زندان مرکزی ارومیه در بازداشت بسر می‌بردند، به اعدام محکوم کرد.

 ۱۶ نفر در زندان کرج در آستانه اعدام قرار گرفتند
رادیو زمانه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ دست‌کم ۱۶ زندانی محکوم به اعدام به سلول‌های انفرادی زندان مرکزی کرج منتقل شدند.

     زندان

نامه پدر حسین رونقى به دادستان تهران برای رسیدگی به وضعیت پزشکی فرزندش
رادیو زمانه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ سید احمد رونقی ملکی در نامه ای به دادستان تهران از او خواسته است تا نسبت به رسیدگی فوری به وضعیت پزشکی فرزندش، حسین رونقی، اقدام کند.

 اعتصاب غذای مجید مقدم، پس از ضرب و شتم در بند ۸ زندان اوین
سحام نیوز ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ مجید عابدین زاده مقدم، فعال مدنی، از قربانیان جنایت در کهریزک و زندانی بند ۸ زندان اوین، پس از ضرب و شتم در زندان، دست به اعتصاب غذا زد.

 دادگاه مصطفی عزیزی ۱۱ خرداد برگزار می‌شود
ایران وایر ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ دادگاه رسیدگی به پرونده مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده سرشناس تلویزیون دولتی ایران، ۱۱ خرداد ماه برگزار خواهد شد.

 انتقال امید کوکبی به انفرادی بند ۲۴۰
سحام نیوز ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ امید کوکبی دانشجوی دکترای فیزیک هسته ای دانشگاه تگزاس آمریکا که از بهمن ماه ۸۹ در زندان بوده و به ده سال حبس محکوم شده است، در پی بازرسی از محل حبس اش به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین انتقال یافته است.

 ۵ ماه بازداشت؛ از سرنوشت مدیر ارشد شهرداری تهران اطلاعی در دست نیست
سحام نیوز ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ از سرنوشت «حجت الله بهروز» قائم مقام معاونت حمل و نقل شهرداری تهران هم‌چنان اطلاعی در دست نیست.

    دفاع از حقوق بشر

گزارش‌گران بدون مرز از جمهوری اسلامی می‌خواهد همه‌ی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی را آزاد کند
سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ همزمان با توافق “تاریخی” در باره مساله هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی، گزارش‌گران بدون مرز از رئیس جمهور حسن روحانی می‌خواهد که به وعده دیگر خود عمل کند و همه‌ی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی را که برخی از آن‌ها به شدت بیمار هستند، آزاد کند.

 به اعمال تبعیض جنسیتی در اشتغال پایان دهید
بیدارزنی ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ در اعتراض به تبعیض جنسیتی گسترده در اولین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های دولتی در سال ۹۴، جمعی از فعالان حقوق زنان بیانیه‌ی اعتراض‌آمیزی تهیه کردند که تاکنون به امضای بیش از نهصدنفر رسیده است.

     زنان

آیین‌نامه حضور زنان و خانواده‌ها در مسابقات والیبال ‘نهایی’ شد
بی‌بی‌سی فارسی ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده امروز (۱۷ فروردین) با اشاره تدوین آیین نامه‌ حضور زنان و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی اعلام کرد: “جلسات متعددی در وزارت کشور در خصوص حضور تماشاگران در مسابقات والیبال برگزار شده و به تایید نهایی هم رسیده اما هنوز ابلاغ نشده است.”

 تلاش برای حذف قانون « ازدواج سرپرست و فرزندخوانده»
روزنامه جهان صنعت ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب که درحال حاضر ۲۳ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند، از حضور ۱۰ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در ۶۰۰ مرکز «شبه‌خانواده» بهزیستی خبر داد.

 نگرش مردم ایران به تحصیل زنان در دانشگاه ‘منفی‌تر شده است’
بی‌بی‌سی فارسی ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ گزارش آموزش همگانی یونسکو در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد نگرش مردم ایران به اینکه “تحصیل دانشگاهی برای مردان مهمتر از زنان است” در سال ۲۰۰۰ با مخالفت شصت درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی روبرو شده اما در سال ۲۰۰۷ این رقم به ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

 افزایش دو برابری نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان
ایران وایر ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ وزیر کار پایین آمدن سن زنان سرپرست خانوار و افزایش دو برابری نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان را از جمله آسیب‌های پیش روی حوزه زنان عنوان کرد.

 ایران باوجود مخالفت آمریکا عضو هیئت رئیسه ‘زنان سازمان ملل’ شد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ با وجود مخالفت آمریکا با عضویت ایران در هیئت رئیسه نهاد ‘زنان سازمان ملل متحد’، ایران توانست در جریان یک رای‌گیری به عضویت این هیئت در آید.

 دو فیلم از سینماگران زن ایرانی در جشنواره جهانی فیلم آلمان
دویچه وله ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ رفاه موضوع محوری این دوره‌ از جشنواره‌ فیلم زنان در دورتموند است. کارهای کارگردان‌‌های برجسته‌ای مانند مالگورزاتا ژوموسکا، یاسمیلا ژبانیچ، نائومی کاوازه و ماریانا روندن در این فستیوال نمایش داده می‌شود.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند به پیوند عضو در ایران می‌میرند
رادیو زمانه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت گفته که در ایران حدود ۲۵ هزار بیمار نیازمند به عضو و ارگان‌های حیاتی شامل کبد، کلیه،  قلب، ریه، لوزالمعده و روده وجود دارد که روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر از آنان به خاطر نرسیدن این ارگان‌ها فوت می‌کنند.

 سالانه ۵۰۰ هزار نفر در ایران وارد زندان‌ می‌شوند
روزنامه آرمان ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اعلام کرد: سالانه ۵۰۰ هزار نفر وارد زندان‌های ایران می‌شوند اما، افرادی که وارد زندان‌های کشور می‌شوند از باب ضرورت نیست بلکه به دلیل بخشنامه‌ها و قوانین نادرست است که چنین ورودی بزرگی به زندان‌ها شکل گرفته است.

 هجوم ریزگردها به آسمان خوزستان، لرستان، ایلام و جنوب آذربایجان‌غربی
روزنامه شهروند ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ فروردین با آرامش به پایان نرسید. گرد و غبار آسمان خوزستان، لرستان، ایلام، بخش‌هایی از فارس و برخی شهرهای آذربایجان‌غربی را تیره و تار کرد. دیروز، غلظت گرد و غبار در آسمان اهواز به بیش از دو برابر حد مجاز رسید. این در حالی بود که لرستان شرایط نابسامان‌تری را تجربه کرد. غلظت ریزگردها در برخی شهرهای این استان تا ۶,۵ برابر حد مجاز افزایش یافت و نفس لرستانی‌ها را تنگ کرد.

     فرهنگ 

علی جنتی: دورانی که عده ای به دنبال تعطیلی خانه سینما بودند گذشت
سحام نیوز ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی با اهالی سینما که عصر شنبه ۲۲ فروردین در خانه سینما برگزار شد با تبریک سال نو گفت: خوشبختانه امروز در سینمای ایران فضای سالم و آرامش بخشی به وجود آمده که همه علاقمندان به سینما بدون دغدغه و نگرانی کار و فعالیت می‌کنند. دستگاه متولی سینما با مدیریت حجت الله ایوبی و همکاران او با عشق و علاقه به هنرمندان و سینماگران کار در حوزه سینما را ادامه می دهند و بی شک شما سینماگران نیز این احساس و عشق وافر را درک کرده اید.

   سیاست

“محاکمه سعید مرتضوی پنجم اردیبهشت برگزار می‌شود”
رادیو فردا ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ وکیل شاکیان سعید مرتضوی، رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی ایران، می‌گوید دستگاه قضایی به او خبر داده است که جلسه محاکمه سعید مرتضوی روز پنجم اردیبهشت برگزار می‌شود

 اوباما درباره رسیدن به توافق نهایی اتمی با ایران ابراز امیدواری کرد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ در واکنش به تازه‌ترین سخنان رهبر جمهوری اسلامی، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرد که قدرت‌های جهانی و ایران در فرصت باقی‌مانده بتوانند به توافق جامع اتمی دست یابند.
آیت‌الله خامنه‌ای درباره بیانیه لوزان: اینکه به بنده و دیگران تبریک می‌گویند، بی‌معنی است

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: روزنامه‌های آرمان، شهروند، جهان صنعت سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، کردپا، خبرنگاران ایران، رادیو زمانه، دویچه وله، ایران وایر، بی‌بی‌سی‌ فارسی، مجذوبان نور سازمان‌های حقوق‌بشری؛ سازمان گزارش‌گران بدون مرز

شماره ۹۳ هفت روزنامه ایران

پیوست‌ها: