haft400 drowned in Mediterranean

در حدود ۴۰۰ مهاجر و پناهجو در نزدیکی سواحل لیبی غرق شدند
عکس: د پ آ/آلیانس/دفتر مطبوعاتی نیروی دریایی ایتالیا در وبگاه دویچه وله

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

عربستان سعودی سر زن اندونزیایی که احتمالا دارای بیماری روانی بود قطع شد
۱۴ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد که اعدام زن اندونزیایی که به احتمال دارای بیماری روانی بود در مدینه آخرین نمونه از افزایش خوفناک قتل های دولتی عربستان سعودی است. این زن که پیشتر به عنوان خدمتکار خانگی کار می کرد در سال ۱۹۹۹ پس از اعتراف به کشتن زنی که با او بدرفتاری کرده بود به اعدام محکوم شد. مسؤولان بیش از ۱۵ سال منتظر شدند تا کوچکترین فرزندان قربانی به سن بلوغ برسند و تصمیم بگیرند که خانواده آنها مایل است این زن را عفو کند یا خواهان قصاص او بشود. گزارش: عربستان سعودی مستخدم اندونزیایی را گردن زد
سوریه دولت به بمباران شیمیایی «ادلب» متهم شد
مصر رهبر و ۱۳ عضو اخوان المسلمین به اعدام محکوم شدند

عاملان غیردولتی

اوکراین شواهد کشتار فوری سربازان باید مورد تحقیق قرار گیرد
۹ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: شواهد تازه ای از «قتل به سبک اعدام» به دست گروه های مسلح طرفدار روسیه در دونباس در شرق اوکراین ضرورت فوری مقابله با بحران حقوق بشری در این منطقه را نشان می دهد. نایب رییس بخش اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل گفت: «این مدارک چیزی را که مدت های طولانی مورد شک ما بود تایید می کند. سؤال این است که رهبران جدایی خواه چه کاری در این زمینه خواهند کرد؟»
عراق گزارشی تکان دهنده‌ از تجاوز سیستماتیک به دختران اسیر داعش
نیجریه یونیسف:‌ بوکوحرام هشت هزار کودک را ربوده است
نیجریه زندگی در اسارت بوکوحرام: فرقی نمی‌کند مسلمان باشی یا مسیحی
نیجریه گزارش عفو بین‌الملل از وضعیت اسفبار زنان در اسارت بوکوحرام
آلمان مخالفانِ نئونازی‌ها  به مرگ تهدید شدند

     عدالت

«راه عدالت را باز کنید»: پژوهش ۳ سازمان در باره صلاحیت قضایی جهانی در ۲۰۱۴
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ ترایال (TRIAL)، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر (ECCHR) و فدراسیون (FIDH) اولین بررسی سالانه خود در باره پرونده های اصلی صلاحیت قضایی جهانی را منتشر کرده اند. «راه عدالت را باز کنید» تمام پرونده هایی را که در سال ۲۰۱۴ تحول مهمی در آنها رخ داده مورد بررسی قرار داده است. در مجموع ۳۷ پرونده مورد مطالعه قرار گرفته اند تا درک بهتری از امکانات این اصل، که کم مورد بهره برداری قرار می گیرد، برای مبارزه با معافیت از مجازات به دست آید. مرتکبان جنایت های بین المللی در اغلب موارد با فرار به کشورهای دیگر از عدالت می گریزند. اما، اصلی حقوقی وجود دارد که با آن می توان به روش موثرتری با این شکل از معافیت از مجازات مبارزه کرد: صلاحیت قضایی جهانی (universal jurisdiction). این اصل دولت ها را قادر می سازد ـ در شرایط معینی ـ متهمان به جنایت های بین المللی را مورد پیگرد و محاکمه قرار دهند، صرفنظر از این که این جنایت ها در کجا رخ داده اند یا مرتکبان و قربانیان آنها از چه ملیتی برخوردارند. متن کاملِ پژوهش:

فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه دو شکایت تازه طرح کردند
۹ آپریل ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه حقوق بشر فرانسه با طرح دو شکایت تازه خواهان روشنگری در باره عملکردهای مراقبت اطلاعاتی شدند. این شکایت ها به امید دریافت اطلاعات در باره نقض آزادی های فردی ناشی از برنامه پریزم به دادگاه پاریس ارایه شد. این دو سازمان پیشتر در ۱۱ جولای ۲۰۱۳ شکایتی در این زمینه طرح کرده بودند، اما نظر به بی عملی دادستان پاریس تصمیم گرفتند شکایت تازه ای اقامه کنند. دادستان پس از ۱۸ ماه هنوز اعلام نکرده قصد چه اقداماتی در این زمینه را دارد. برنامه پریزم به سازمان امنیت ملی آمریکا و اف بی آی امکان دریافت اطلاعات از سرورهای شرکت هایی همچون مایکروسافت، یاهو، گوگل، پالتاک، فیس بوک، یوتیوب، اسکایپ، آ اُ ال و اپل را فراهم کرده است.

لیبرتی مبارزه با مراقبت اطلاعات گسترده را به دادگاه اروپا می برد
۱۰ آپریل ۲۰۱۵ لیبرتی علیه رای دادگاه اختیارات تحقیقی که فعالیت های مراقبت اطلاعات سازمان های اطلاعات بریتانیا را قانونی دانسته، به دادگاه حقوق بشر اروپا درخواست استیناف داده است. لیبرتی به رای دسامبر ۲۰۱۴ در مورد برنامه تمپورای ستاد ارتباطات عمومی بریتانیا اعتراض کرده است. این رای کنترل و پردازش بیلیون ها ارتباط خصوصی روزانه را با حقوق بشر سازگار می داند. این درخواست استیناف همچون به رای دادگاه در مورد قانونی بودن دسترسی سازمان های اطلاعات بریتانیا به اطلاعات گردآوری شده در سطح گسترده بر اساس برنامه های پریزم و آپ استریم سازمان امنیت ملی آمریکا اعتراض کرده است. این رای در پی شکایتی پس از افشاگری های ادوارد اسنودن صادر شد. در یک پیروزی مرحله ای، دادگاه دیگری در فوریه ۲۰۱۵ رای داد که شراکت اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا پیش از دسامبر ۲۰۱۴ غیرقانونی بوده است زیرا  مقررات حاکم بر این کار مخفی بوده است. این رای مهم اولین باری است که دادگاه ـ که تنها دادگاه بریتانیا با اختیار نظارت بر سازمان های اطلاعاتی بریتانیاست ـ طی ۱۵ سال از زمان تاسیس آن علیه این سازمان ها صادر کرده است. شاکیان این پرونده اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، عفو بین الملل، بایتز برای همه، جامعه آزادی های مدنی کانادا، ابتکار حقوق شخصی مصر، اتحادیه آزادی های مدنی مجارستان، شورای آزادی های مدنی ایرلند، مرکز منابع حقوقی، لیبرتی و پرایوسی اینترنشنال هستند. متن شکایت

بلژیک دادگاه محاکمه در باره شکایت تحریم اسراییل را آغاز کرد
الجزیره ۱۵ آپریل ۲۰۱۵ دادگاه بدوی بروکسل روز ۱۳ آپریل اولین جلسه شکایت علیه دولت بلژیک را در باره تحریم کالاهای اسراییلی تولید شده در شهرک های ساخته شده در سرزمین های فلسطینی اشغالی در سال ۱۹۶۷ آغاز کرد. اتحادیه عمومی جوامع فلسطینی در اروپا اعلام کرد که وزرای اقتصاد، دارایی و گمرک و نمایندگان خانه فلسطین در بلژیک، بازرگانان اسراییلی و بلژیکی و وکلا حضور داشتند. وکلای این اتحادیه خطر ناشی از واردات کالاهای اسراییلی تولید شده در شهرک های غیرقانونی را توضیح دادند و تاکید کردند که مصرف کنندگان اروپایی حق دارند منبع محصولات اسراییلی را بدانند، زیرا مردم اروپا به طور کلی حاضر نیستند از شهرک های اسراییلی حمایت کنند. از سوی دیگر، وکلای دولت بلژیک شکایت را رد کردند و گفتند قراردادهای تجاری مستقیم بین شرکت های اسراییلی و بلژیکی انجام می شود و دولت مسؤولیتی در این زمینه ندارد. محاکمه در ۱۲ مه ادامه پیدا می کند.

ترکیه دادگاه فاجعه معدن آغاز می شود
۱۳ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: دادگاه ۱۳ آپریل در باره بزرگترین فاجعه معدن در تاریخ ترکیه برای قربانیان گامی به پیش است، اما برای پاسخگویی کامل در باره آن، تحقیقات در باره مسؤولیت دولت در کوتاهی از محافظت از حق زندگی کارگران ضروری است. محاکمه کیفری علیه مدیر شرکت و ۴۴ تن از کارکنان و مهندسان آن به خاطر آتش سوزی برگزار می شود که در جریان آن ۳۰۱ معدنکار در اثر مسمومیت با کاربن مونوکسید کشته شدند و دست کم ۱۶۲ تن زخمی شدند. دیده بان حقوق بشر با بسیاری  از بازماندگان و خانواده های آنها گفتگو کرده که از نبود نظارت عملی دولت بر مشکلات ایمنی و شرایط کاری معدن ابراز نگرانی کرده اند.

آمریکا حبس های طولانی برای محافظان بلک واتر به خاطر کشتار عراق
بی بی سی ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ چهار محافظ شرکت امنیتی بلک واتر آمریکا در ارتباط با قتل ۱۴ غیرنظامی عراقی در سال ۲۰۰۷ به حبس های طولانی مجازات شده اند که در یک مورد شامل حبس ابد است. حکم متهمان کشتار میدان نیسور بغداد: یک حبس ابد و سه حبس ۳۰ ساله

عربستان سعودی ۷ سازمان حقوق بشری پرونده ولید ابوالخیر را به گروه تحقیق سازمان ملل در باره حبس های خودسرانه ارجاع دادند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ آپریل ۲۰۱۵ در اولین سالگشت حبس ولید ابوالخیر، وکیل دادگستری، دیده بان حقوق وکلا در کانادا، وکلای حامی وکلا (هلند)، انجمن وکلا در انگلستان و ویلز، انجمن وکلا در شمال کانادا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و جامعه بین المللی وکلای دمکرات (آمریکا) شکایتی را به گروه تحقیق سازمان ملل در باره حبس های خودسرانه تسلیم کردند. ولید ابوالخیر وکیل حقوق بشری، بنیانگذار و رییس ناظر حقوق بشر در عربستان سعودی است که وکیل رایف بدوی، مدافع سرشناس حقوق بشر، بوده و جایزه حقوق بشر اولاف پالمه را دریافت کرده است.

     حقوق مدنی و سیاسی

پاکستان دولت از سخن گفتن دانشگاهیان در باره بلوچستان جلوگیری کرد
۱۴ آپریل ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن کمیسیون حقوق بشر پاکستان در واکنش به لغو بحث علمی در باره بلوچستان در هفته گذشته و ناپدید شدن های قهری، از سازمان ملل خواستند به سرکوب آزادی بیان و گردهمایی به دست دولت پاکستان رسیدگی کند. رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عبدالکریم لاهیجی، گفت: «دولتمردان از قدرتشان برای خاموش کردن جامعه مدنی و جلوگیری از بحث در باره نقض جدی حقوق بشر در بلوچستان سوءاستفاده می کنند.» پیش از این، کمیسیون حقوق بشر پاکستان بیانیه ای در این زمینه منتشر کرده بود.

مراقبت اطلاعاتی: وقت گوش دادن به صداهای طبیعت رسیده
عفو بین الملل ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ وزیر خارجه بریتانیا فیلیپ هَموند ماه گذشته در نشست متخصصان امنیت و اطلاعات ملی گفت زمان آن رسیده که به بحثی که ادوارد اسنودن برانگیخت پایان دهیم و «پیش برویم». اما او اشتباه می کرد. این بحث تازه آغاز می شود. دو روز پس از سخنان او، کمیسیون اطلاعات و امنیت پارلمان بریتانیا در گزارشی که منتشر کرد نتیجه گرفت که قوانین بریتانیا در مورد سازمان های اطلاعاتی و مراقبت نیاز به بازنگری کامل دارند تا شفاف تر و قابل فهم تر باشند. عفو بین الملل مقررات حاکم بر مراقبت دولتی کشور را «آشفتگی ناشایست» نامید. این سازمان مشغول شکایت های تازه علیه دولت های بریتانیا و آمریکا در مقابله با کاربرد بی رویه برنامه های مراقبت اطلاعاتی است. این برنامه ها ناقض اساسی حقوق بشر در زمینه حریم خصوصی و آزادی بیان هستند.
اتحادیه اروپا شرکت گوگل را به سوء استفاده از موقعیت آن متهم کرد 

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فلسطین ترسیم مسیری تازه:‌ غلبه بر بن بست در غزه
اکسفام ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۴، پس از تخریب و رنج بی سابقه در غزه، تمویل کنندگان بین المللی تعهد کردند ۵/۳ بیلیون دلار بپردازند و رویکردشان را تغییر دهند. شش ماه پس از آن، بازسازی به زحمت آغاز شده و هیچ پاسخگویی برای نقض حقوق بین المللی نبوده است. ارتباط غزه هنوز با کرانه باختری قطع است. در گزارش تازه ای که ۴۶ سازمان امدادگر ـ از جمله اکشن اید، کریستین اید و اکسفام ـ با عنوان «ترسیم مسیری تازه:‌ غلبه بر بن بست در غزه» منتشر کرده اند آمده است: یک سال پس از درگیری مرگبار، هزاران تن هنوز در غزه بی خانمان هستند و کار چندانی برای کمک به آنها انجام نمی شود. آنها می گویند جامعه بین المللی باید «فوری رویکرد خود را تغییر دهد» و به وعده های بازسازی در غزه عمل کند. این گزارش نبود پیشرفت پس از درگیری سال گذشته را شرح می دهد و می گوید پس از آتش بس موقت، خشونت علیه غیرنظامیان ادامه یافته و اسراییل در بیش از ۴۰۰ مورد به داخل غزه شلیک کرده و از غزه چهار موشک به اسراییل شلیک شده است. خلاصه گزارش را در اینجا و متن کامل آن را در اینجا دریافت کنید.

رویکرد اتحادیه اروپا به مهاجران:‌ شعارپردازی بشردوستانه، رفتار غیرانسانی
دمکراسی باز آپریل ۲۰۱۵ در مقاله ای که دو تن از مسؤولان دیده بان حقوق بشر نوشته اند، آمده است: کمیسیون اروپا «برنامه جامع مهاجرت» را در دست دارد در حالی که مهاجران پیوسته در دریا می میرند. واکنش اشتباه اتحادیه اروپا به موج افزوده مهاجران و پناهجویان و کوتاهی از نجات قایق های در خطر و پس زدن مهاجران در مرزها، زندگی آنها را به خطر می اندازد. در زمانی که بحران های شدید انسانی در سراسر جهان در جریان است، نشانه های نگران کننده ای از کوتاهی اتحادیه اروپا در اداره مرزها و مسؤولیت های مربوط به پناهندگی دیده می شود. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۲۰۰۰۰ مهاجر و پناهجو از طریق دریا به اتحادیه اروپا رسیده اند که چهار برابر سال ۲۰۱۳ است. مدیترانه مرگبارترین مسیر مهاجرت است. بیش از ۳۲۰۰ تن در ۲۰۱۴ مردند و آمار مرگ در سال ۲۰۱۵ تاکنون ۴۷۰ تن بوده است که با ۱۵ تن در همین مدت سال پیش قابل مقایسه است.

اتحادیه اروپا: بی عملی تحمل ناپذیر به قیمت جان انسان ها در دریا
۱۵ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: گزارش های مربوط به مرگ ۴۰۰ تن در مدیترانه در ۱۱ـ۱۳ آپریل باید اتحادیه اروپا را وادار به اجرای عملیات گسترده جستجو و نجات کند. «اگر این گزارش ها تایید شود، آخر هفته گذشته از مرگبارترین روزها در خطرناکترین مسیر آبی جهان برای مهاجران و پناهجویان به حساب می آید. اما اگر اتحادیه اروپا اکنون اقدام نکند، شمار تلفات در دریا افزایش خواهد یافت.» گزارش های خبری: مرگ احتمالی ۴۰۰ پناهجو در پی غرق شدن کشتی در آب‌های لیبی؛ سازمان ملل متحد خواهان تلاش بیشتر کشورها برای نجات جان پناهجویان شد

نیجریه مردم در انتظار پاکسازی نشت نفتی
عفو بین الملل ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ به راحتی می توان نفت را که آبراه های نزدیک بودو را آلوده کرده بویید و لکه های آن و تخریب درختها در جنگل های مردابی کتار ساحل را دید. اما سکوت منطقه به شدت تکان دهنده است. نیجریه که پرجمعیت ترین کشور آفریقاست، به طور معمول پر سروصدا و پرفعالیت است. با وجود این، در خورهای آلوده به نفت خلیج نیجر به سختی می توان کسی را دید که ماهی بگیرد، لباس بشوید یا در آب بازی کند. هفت سال پیش، دو نشت بزرگ نفت رخ داد. هزاران بشکه نفت خام از خط لوله نفتی شرکت شل بیرون ریخت و این شرکت تایید کرد که لوله ها کهنه و خطرناک بوده اند. در هر دو مورد، ۱۰ هفته طول کشید تا این شرکت جلوی نشت را بگیرد. اما هنوز پاکسازی را آغاز نکرده است.

هزینه‌های نظامی ۲۰۱۴ در جهان
رادیو فردا ۱۵ آپریل ۲۰۱۵ موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) گزارش سالانه خود را درباره روند هزینه‌های نظامی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۴، منتشر کرد. مجموع هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۷۷۶ بیلیون دلار بود که برابر با ۲.۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان بود. هزینه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی سیر نزولی داشته است در حالیکه هزینه‌ها در آمریکای لاتین تقریباً ثابت مانده است هزینه‌های نظامی در اروپای مرکزی که در پی بحران مالی جهانی کاهش یافته بود، بار دیگر رو به افزایش گذاشته و هزینه‌های اروپای شرقی، آسیا، آفریقا و خاورمیانه به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا رفته است. بالاترین هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۴ به ۱۵ کشور اختصاص دارد: آمریکا۶۱۰ بیلیون دلار؛ چین ۲۱۶ بیلیون دلار؛ روسیه ۸۴.۵ بیلیون دلار؛ عربستان سعودی ۸۰.۸ بیلیون دلار؛ فرانسه ۶۲.۳ بیلیون دلار؛ بریتانیا ۶۰.۵ بیلیون دلار؛ هند ۵۰ بیلیون دلار ؛ آلمان ۴۶.۵ بیلیون دلار؛ ژاپن ۴۵.۸بیلیون دلار؛ کره جنوبی ۳۶.۷ بیلیون دلار؛برزیل ۳۱.۷ بیلیون دلار؛ ایتالیا ۳۰.۹ بیلیون دلار؛ استرلیا ۲۵.۴ بیلیون دلار؛ امارا ت متحده عربی ۲۲.۸ بیلیون دلار  و ترکیه ۲۲.۶ بیلیون دلار.
برزیل صدها هزار نفر از مردم در اعتراض به فساد دست به تظاهرات زده‌اند

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ژاپن دادگاه اجازه بازگشایی نیروگاه هسته‌ای را نداد

   دفاع از حقوق بشر

ازبکستان آمریکا و اروپا چشم بر شکنجه می بندند
۱۵ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارشی که امروز منتشر کرد، اعلام کرد: چشم بستن ایالات متحد آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا بر شکنجه فراگیر در ازبکستان تداوم تعدی های نگران کننده را تضمین خواهد کرد. این گزارش، با عنوان رازها و دروغ ها: اقرارهای اجباری در زیر شکنجه در ازبکستان، «نقش محوری» شکنجه گسترده و دیگر بدرفتاری ها را در نظام عدلی این کشور و سرکوب هر گروهی که تهدید برای امنیت ملی تصور شود، فاش می کند. پلیس و نیروهای امنیتی اغلب از شکنجه برای دریافت اقرار، ترساندن خانواده ها و تهدید برای دریافت رشوه استفاده می کنند.

تاثیر سلاح های کمتر مرگبار و دیگر تجهیزات اجرای قانون بر حقوق بشر
۱۲ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارشی به مجموعه ای از سلاح ها و تجهیزات کمتر مرگبار اجرای قانون می پردازد که به طور معمول در بازداشتگاه ها و برقراری نظم در اعتراض ها به کار می روند و پنج رشته را در بر می گیرند: کنترل، تجهیزات موثر بر حرکت، تحریک کننده های شیمیایی، تجهیزات شوک الکتریکی و فناوری های دیگر همچون تجهیزات صوتی. این تجهیزات شامل همه مواردی است که برای شکنجه یا بدرفتاری های دیگر به کار می رود و مورد استفاده دیگری ندارد. گزارش را اینجا دریافت کنید.

مصر حمله به دفاتر رادیو حریتنا و دستگیری سردبیر آن
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ آپریل ۲۰۱۵ شبکه حقوق بشر مدیترانه ای اروپا و برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) به شدت این حمله و دستگیری آقای احمد سمیح، رییس انستیتو آندلس برای مطالعات رواداری و ضد خشونت و سردبیر رادیو را محکوم کردند. این انستیتو عضو شبکه حقوق بشر مدیترانه ای اروپا است و برای پیشبرد فرهنگ رواداری، ضد خشونت و احترام به حقوق بشر در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی فعالیت می کند.

سودان حکومتی خونریز پنج سال دیگر در قدرت؟
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ آپریل ۲۰۱۵ عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، و امیر سلیمان، یکی از بنیانگذاران مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا، در مقاله مشترکی نوشتند:  انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آپریل سودان که دومین انتخابات از زمان کودتای نظامی عمرالبشیر در سال ۱۹۸۹ است نه منصفانه خواهد بود و نه اعتبار خواهد داشت. به علاوه، در بیانیه مشترکی که دو سازمان منتشر کردند شرح بازداشت ها، تعطیلی سازمان های جامعه مدنی، محدودیت بر رسانه ها و دیگر موارد مهم نقض حقوق بشر در آستانه انتخابات آمده است.

کنیا سازمان های حقوق بشر تروریست نیستند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ پانزده سازمان جامعه مدنی بین المللی و کنیایی با امضای نامه ای برای تسلیت و محکومیت شدید حمله فجیع تروریستی در کالج دانشگاه گاریسا در ۲ آپریل ۲۰۱۵، اعلام کردند: باید یادآوری کنیم که نقطه قوت کنیا در گوناگونی قومی، فرهنگی و دینی آن به همراه عزم به زندگی در صلح و وحدت است. این سازمان ها همچنین نگرانی شدید خود را از تصمیم به تعلیق حساب های بانکی دو سازمان حقوق بشری در پی این حمله اعلام کردند. فدراسیون، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون حقوق بشر کنیا و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه از جمله سازمان های امضا کننده بودند.

بحرین دست از انتقام جویی علیه مدافع حقوق بشر نبیل رجب بردارید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ شانزده سازمان جامعه مدنی و حقوق بشر بحرینی و بین المللی از جمله مرکز دمکراسی و حقوق بشر اروپا، فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، انجمن قلم بریتانیا، سرویس بین المللی حقوق بشر، شاخص سانسور، با امضای نامه ای دستگیری و حبس نبیل رجب را محکوم کردند و خواهان آزادی و لغو همه اتهام های او شدند.

     زنان

نیجریه دختران ما را بازگردانید: یک سال بدون خبر از دختران مدرسه ای که بوکو حرام ربوده است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ یک سال از ربودن ۲۷۶ دختر مدرسه ای در چیبوک به دست گروه مسلح بوکو حرام در نیجریه می گذرد. بعضی از این دختران موفق به فرار شده اند، ولی به تازگی شایعه هایی در باره احتمال قتل آنها در مطبوعات منتشر شده است. دولتمردان نیجریه باید محل آنها را مشخص کنند و به خانواده هایشان اطلاع دهند، از آن عده ای که هنوز زنده هستند محافظت کنند و آنها را به خانه هایشان برگردانند. خدیجه شریف، هماهنگ کننده گروه اقدام برای حقوق زنان در فدراسیون، گفت: «تصادفی نیست که بوکو حرام به دختران دانش آموز حمله کرده است. درست همچون طالبان در افغانستان و پاکستان و الشباب در سومالی، بوکو حرام به زنانی که درس می خوانند حمله می کند.»

چین آزادی مشروط مدافعان حقوق زنان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ آپریل ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه)، حقوق بشر در چین و بولتن کارگری چین از آزادی پنج مدافع حقوق زنان پس از ۳۷ روز بازداشت استقبال کردند و خواهان پایان یافتن فوری آزارهای پلیس و محدودیت های اعمال شده براین فعالان شدند.

  کودکان

استرالیا محاکمه مرد متهم به ۱۴۵ مورد تعرض جنسی به کودکان

    فرهنگ و اندیشه

آلمان در سوگ صدای رسای ادبیات آلمان، گونتر گراس؛ مروری بر میراث ادبی و کارنامه سیاسی گونتر گراس؛  گونتر گراس؛ طبال ناآرام جامعه‌ خواب‌آلود؛ گونتر گراس در مقام نقاش، طراح و پیکرتراش؛ گراس پیش از مرگ نسبت به جنگ جهانی سوم هشدار داده بود؛ مجموعه مطالب دیگر درباره گونتر گراس
اروگوئه وداع با ادواردو گالیانو، ذهن هوشیار آمریکای لاتین
سه نوشته از گالیانو: در دفاع از کلمه؛ پس از هفت سال؛ گورستان کلمات
ترکیه تحریم جشنواره فیلم استانبول در اعتراض به سرکوب و سانسور دولتی

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: ایندیپندنت، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشرگروه بین المللی بحران

هفت روز نامه بین المللی ۹۵

پیوست‌ها: