iran

 iran 94

  اعتراض به کشتار سگ‌ها

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

تعدادی از نوکیشان مسیحی در کرج بازداشت شدند
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ در ادامه فشارها و آزار نوکیشان مسیحی در ایران، منابع خبری از بازداشت چند تن از آنان در شهر کرج طی روزهای گذشته خبر می دهند.

 شکایت خانواده سعید زینالی از رهبر جمهوری اسلامی
سحام نیوز ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ محمد نوری زاد، هنرمند منتقد و زندانی سیاسی سابق در نوشته خود که در فضای مجازی منتشر شده، خبر داده است که خانواده «سعید زینالی» از آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به «مجلس خبرگان رهبری» شکایت کرده اند.

 دو فعال کارگری در سنندج ‘برای تجمع حمایت از کوبانی’ به حبس و شلاق محکوم شدند
بی‌بی‌سی فارسی ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ یدالله صمدی و اقبال شبانی، دو فعال کارگری در سنندج، به خاطر شرکت در تجمع حمایت از کوبانی به ۵ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

 نامه اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، به احمد شهید
بی‌بی‌سی فارسی ۲۹ فارسی ۱۳۹۴ محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از وضعیت ممنوع‌الخروجی‌اش گلایه کرده است.

 اعدام دست کم ۴۳ نفر در سه روز
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ قوه قضائیه ایران طی هفته گذشته در سه روز حکم اعدام دست‌کم ۴۳ نفر را اجرا کرده‌ و آن‌ها را به چوبه دار سپرده است.

     زندان

بازرسی مجدد بند ۷ زندان اوین توسط مامورین گارد زندان
سحام نیوز ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ روز شنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۴، ماموران گارد زندان اوین با یورش به بند ۷ این زندان، نسبت به تهدید زندانیان و تخریب وسائل شخصی آن‌ها اقدام کردند.

 مصطفی عزیزی به بهداری زندان اوین منتقل شد
رادیو زمانه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ مصطفی عزیزی، یکی از نویسندگان و تهیه‌کنندگان تلویزیون دولتی ایران که از ۱۲ بهمن ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می‌برد، شب گذشته به علت افت فشار خون، به بهداری زندان اوین منتقل شد.

 هفت سال حبس، حکم قطعی متهمان فیس‌بوکی
رادیو فردا ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ حکم «قطعی» شش متهم پرونده موسوم به فعالان فیس‌بوکی «رسما» به آنها «اعلام» شده است.

 سیدمحمدابراهیمی زندانی سیاسی به اتهام رابطه با دفتر گزارشگر ویژه هفته آینده محاکمه می شود
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ سید محمدابراهیمی فعال مدنی، سه شنبه آینده اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، به اتهام ارتباط با گزارشگر ویژه سازمان ملل، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه می‌شود.

 پس از سه روز بازداشت غیرقانونى در بازداشتگاه اطلاعات؛ سه درویش گنابادى به تبعیدگاه منتقل شدند
مجذوبان نور ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ سه درویش گنابادى محکوم به تبعید که هفته گذشته در پاسگاه ورودى شهرستان کوار بازداشت شده بودند، پس از سه روز بازداشت غیرقانونى در بازداشتگاه پلاک ١٠٠ اداره اطلاعات شهر شیراز، به شهرستان هاى محل تبعید خود منتقل شدند.

بیانیه واشنگتن پست درباره جیسون رضاییان
ایران وایر ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ مارتین بارون، سردبیر روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی معترضانه، توضیحات تازه ای درباره پرونده جیسیون رضائیان، خبرنگار این روزنامه در تهران که در بازداشت به سر می برد، ارایه داده است.

    دفاع از حقوق بشر

آلبوم جدید گزارش‌گران بدون مرز صد قهرمان برای آزادی مطبوعات با عکس‌های خبرگزاری فرانسه
سازمان گزارش‌گران حقوق بشر ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ این آلبوم خوانندگان و ببیندگان را در سفری تاریخی با زنان مردانی که با شجاعت در دفاع از آرمان‌ها یشان تاریخ ما را رقم زده‌اند، همراه می‌کند.

 کاهش سن زنان سرپرست خانوار در کنار افزایش سن ازدواج
دویچه وله ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ تعداد زنان زیر ۱۸ سالی که سرپرست خانوارند، افزایش یافته است. این درحالی است که میانگین سن ازدواج در کشور کماکان بالا می‌رود. افزایش نرخ “طلاق توافقی” در میان جوانان، یکی از دلایل بروز این پدیده اجتماعی است.

     زنان

دفتر موسیقی وزارت ارشاد: اپرای سعدی تک‌خوان زن دارد، مجوز نمی‌دهیم
بی‌بی‌سی فارسی ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفته است که نمایش عروسکی اپرای سعدی، به کارگردانی بهروز غریب پور به این دلیل که دارای تک‌خوان زن است، طبق قوانین نمی‌تواند مجوز نمایش بگیرد.

 سمیه مهری، قربانی اسیدپاشی درگذشت
بی‌بی‌سی فارسی ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ سمیه مهری، زنی که به همراه دخترش در اردیبهشت ماه سال ۹۰ توسط همسرش مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود، در اثر عارضه ریوی ناشی از اسید امروز ۲۵ فروردین در یکی از بیمارستان‌های تهران در گذشت.

 نمایندگان زن مجلس نهم از طرح‌های ضد زن حمایت کرده‌اند
خبرگزاری ایسنا ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، ارتقای کمیت و کیفیت در طیف نمایندگان زن حاضر در مجلس شوری اسلامی را موجب وضع قوانینی در حوزه زنان دانست که جامعه اسلامی آرمانی که  محقق خواهد کرد.

 اصلاح قانون افزایش مرخصی زایمان/ دلایل اجرایی نشدن قانون
خبرگزاری مهر ۲۶ مهر ۱۳۹۴ عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن بررسی دلایل عدم اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان، از رفع اشکالات و اصلاح لایحه افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل خبر داد.

 یک مداح، ورود زنان به ورزشگاه‌ها را باعث نابودی جامعه اسلامی دانست
سحام نیوز ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ منصور ارضی یکی از مداحان تهران با انتقاد از برخی تلاش‌ها برای صدور مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادعا کرد: عده‌ای در ایران می‌خواهند جامعه اسلامی را با «فساد» از بین ببرند.

 یک سال پس از پنج شنبه سیاه زندان اوین، روایت یک شاهد عینی
ایران وایر ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ یک سال از پنج شنبه سیاه گذشت، لقبی به ۲۸ فروردین ۹۳ داده شد، روز حمله گروهی از ماموران امنیتی و سربازان گارد سازمان زندان ها به بند ۳۵۰ زندان اوین. یک سال پس از این ماجرا، یکی از زندانیان سیاسی که روز واقعه در بند ۳۵۰ حاضر بوده، در گفت و گو با ایران وایر به بازخوانی این ماجرا پرداخته است. او به دلایل امنیتی خواستار عدم افشای نامش شده است.

 ادامه تبعیض علیه زنان در بازار کار ایران
دویچه وله ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ به گفته یک مقام مسئول دولت ایران، ۶۴ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران زنان هستند اما سهم زنان ایرانی در نرخ بیکاری ۴۲ درصد است. استخدام زنان برای احیای صنایع رو به مرگ به عنوان یک راه حل پیشنهاد شده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

در سراسر ایران «کمتر از ۷۰ ناظر غذا و دارو» وجود دارد
رادیو فردا ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، از وجود «کمتر از ۷۰ ناظر» در حوزه نظارت بر غذا و داروی سراسر کشور خبر داده است.

 تجمع سکوت هزاران معلم در سراسر ایران
بیدارزنی ۲۹ فروردین ۱۳۹۴  هزاران معلم در سراسر ایران صبح پنج‌شنبه در سکوت مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.

 تجمع معترضان ‘سگ‌کشی شیراز’ مقابل سازمان محیط زیست ایران
بی‌بی‌سی فارسی ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ در ادامه اعتراض‌‌ها به ماجرای کشتن سگ‌ها در شیراز، امروز هم شماری از مدافعان حقوق حیوانات مقابل سازمان محیط زیست در پارک پردیسان تهران تجمع کردند.

     فرهنگ 

بازار جهانی برای کتاب کودک ایران
رادیو زمانه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ اوایل ماه آوریل کتاب «ماهی سیاه کوچولو» در میان ده اثر برتر کودکان در روزنامه نگار گاردین معرفی شد. این کتاب را صمد بهرنگی نوشته است و ترجمه آن به انگلیسی را انتشارات تازه‌تاسیسی‌ در بریتانیا منتشر کرده که حدود دو سال است فعالیت خود را شروع کرده است.  هدف انتشارات «جغد کوچولو» یا Tiny Owl رساندن داستان‌های کودک از نویسندگان ایرانی به دست خوانندگان انگلیسی‌زبان و بازار جهانی‌ست.

 دو فیلم ایرانی در جشنواره امسال فیلم کن حضور دارند
رادیو فردا ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده، در بخش “نوعی نگاه” و فیلم کوتاه «کشتارگاه» ساخته بهزاد آزادی در بخش “سینه فونداسیونِ” جشنواره امسال فیلم کن حضور خواهند داشت.

 تلویزیون دولتی ایران پخش سریال طنز در حاشیه را متوقف می‌کند
رادیو فردا ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا از توقف نمایش سریال طنز “در حاشیه ” به کارگردانی مهران مدیری از تلویزیون دولتی ایران خبر داده است.

   سیاست

احتمال ادامه برخی از تحریم‌های ایالتی آمریکا علیه ایران
بی‌بی‌سی فارسی ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دو سطح فدرال و ایالتی تصویب شدند. برخی ایالت‌ها می‌گویند آن‌ها تابع نظر اوباما و توافق اتمی با ایران نخواهند بود و به تحریم‌های ایالت خود علیه ایران همچنان ادامه خواهند داد.

 نام ۱۰ نماینده مجلس در بین بورسیه‌‌های غیرقانونی
سحام نیوز ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس، ازجمله نمایندگانی است که پیگیر ماجرای بورسیه‌ها بوده و حالا در راهروی مجلس این‌ها را پشت‌ سرهم می‌گوید. لغو استخدام دکتراهای رانتی را تأیید کرده و از پیگیری همه‌جانبه برای مشخص‌شدن آنچه در پرونده این رانت آکادمیک اتفاق افتاده، خبر می‌دهد.

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری ایسنا و مهر روزنامه‌های شهروند صنعت سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، رادیو زمانه، دویچه وله، ایران وایر، بی‌بی‌سی‌ فارسی، بیدارزنی، مجذوبان نور سازمان‌های حقوق‌بشری؛ سازمان گزارش‌گران بدون مرز، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، کمیته گزارش‎گران حقوق بشر

شماره ۹۴ هفت روز نامه ایران

پیوست‌ها: