زنان-690x259

 z - 92

رعنا دختر سمیه مهری که به همراه مادرش در اردیبهشت ماه سال ۹۰ توسط پدرش مورد اسیدپاشی قرار گرفت. منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

نیجریه بلایی که بوکوحرام برسر دو هزار زن آورد/ ده هزار زن را ربودند!
خبرگزاری رشد ۱۵ آپریل ۲۰۱۵ سازمان عفو بین الملل گزارش داد، گروه تروریستی “بوکو حرام” در سال ۲۰۱۴ میلادی دو هزار دختر و زن را ربود که یا به آشپز، جنگجو و فاحشه تبدیل شده و یا در صورت عدم اطاعت از دستورات، به قتل رسیدند. به گزارش رشد، وضعیت اسفبار و سرنوشت تلخ صدها تن از این زنان هیچگاه رسانه ای نشده و نه تنها افکار عمومی جهانی بلکه مردم کشورخودشان هم از آن ناآگاه مانده اند.

افغانستان بدل؛ سنتی که باز هم قربانی گرفت
سلام وطندار ۱۶ آپریل ۲۰۱۵ زهرا بانویی‌ست که در برابر ازدواج برادرش تن به ازدواج بدلی داده بود. اما پس از چندی، برادر زهرا به دلیل مشکلات خانواده‌گی از همسرش جدا شده و شوهر زهرا نیز برای گرفتن انتقام خواهرش، زهرا را طلاق داده است.این بانوی ۲۴ ساله که تا صنف ۱۲ تحصیل کرده، می‌گوید که آرزو داشت شوهر آینده‌اش باسواد باشد. زهرا در مصاحبه‌یی با سلام‌وطندار گفت، از زمانی‌ که ازدواج کرده، تا کنون هر لحظه‌اش با درد و رنج همراه بوده است.

سمیه مهری، قربانی اسیدپاشی درگذشت
بی‌بی‌سی فارسی ۱۵ آپریل ۲۰۱۵  سمیه مهری، زنی که به همراه دخترش در اردیبهشت ماه سال ۹۰ توسط همسرش مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود، در اثر عارضه ریوی ناشی از اسید امروز ۲۵ فروردین در یکی از بیمارستان‌های تهران در گذشت.
کسی حال رعنا را نپرسید؛ گفت وگو با پدر سمیه مهری

ایران ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم یادبود «سمیه مهری»
بیدازنی ۱۶ آپریل ۲۰۱۵ مراسم یادبود « سمیه مهری» قربانی اسیدپاشی استان کرمان که به تازگی و بعد تحمل ۴ سال مشقت بیماری و ضایعات ناشی از این حادثه در بیمارستان لقمان درگذشت، با فشار نیروهای لباس شخصی برگزار نشد.این تجمع قرار بود  عصر روز پنچ شنبه ۲۷ فرودین ماه با حضور فعالان جنبش زنان در مقابل بیمارستان محل درگذشت سمیه مهری برگزار شود و حاضران با شاخه های گل و روشن کردن شمع یاد این قربانی خشونت خانگی را گرامی بدارند اما به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی که مشغول تهیه عکس و فیلم از حاضران بودند، برگزاری مراسم یادبود میسر نشد.

  دفاع از حقوق بشر

سازمان ملل در گزارش تازه‌ای گفته که زنان در افغانستان هنوز با موانع زیادی برای دسترسی به عدالت مواجه‌اند.
بی  بی سی فارسی ۱۹ آپریل ۲۰۱۶ در این گزارش که امروز از سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در کابل و ژنو منتشر شد، این موانع در مورد زنان معروض به خشونت تشخیص شده است. در گزارش “نارسائی‌هایی در نظام قضایی” از جمله فساد اداری، سوء استفاده از صلاحیت و موقعیت شغلی، حرفه‌ای نبودن مسئولان و همچنین فشارهای فرهنگی و خانوادگی از جمله عواملی شناخته شده است که زنان را مجبور می‌کند، “میانجیگری” را بر راه حل‌های قضایی ترجیح دهند.
سازمان ملل: محافظت از زنان در افغانستان نیازمند اصلاحات است
فساد؛ سدی برای دست‌رسی زنان به عدالت

پاکستان سنت عدلی دیرینه “بد دادن دختران” در پاکستان حامیان خود را از دست می دهد
الجزیره  ۱۹ آپریل ۲۰۱۵ برخی از رهبران قبیله ای در پاکستان می گویند باید فرهنگ و سنت “بد دادن دختران” به عنوان غرامت برای قتل کنار گذاشته شود. در پاکستان بسیاری از مردم در مناطق قبیله ای برای حل اختلافات و نزاع های خود هنوز به شوراهای محلی تحت عنوان “جرگه”  تکیه می کنند. در برخی موارد، مجرمان باید دختر خود را به عنوان جبران خسارت به خانواده مقتول بدهند. با این حال، برخی از رهبران قبیله ای در حال حاضر می گویند این سنت عدالت قدیمی باید کنار گذاشته شود. گزارش تصویری این خبر را در لینک بالا ببینید.

ایران همه با هم در برابر اسیدپاشی
بیدارزنی ۲۰ اپریل ۲۰۱۵ «در برابر اسیدپاشی» عنوان وبلاگ و صفحه‌ای جدید در فیس بوک است. این صفحه توسط جمعی از فعالان حقوق زنان برای اطلاع‌رسانی و فعالیت در زمینه‌ی مقابله با اسیدپاشی راه‌اندازی شده است.

افغانستان جایزه نقدی برای شناسایی عاملان قتل فرخنده
بی بی سی فارسی ۱۹ آپریل ۲۰۱۵ وزارت امور داخله/کشور افغانستان در بدل شناسایی و گرفتاری سایر عاملان قتل فرخنده، صدهزار افغانی چیزی حدود دو هزار دلار آمریکایی جایزه تعیین کرده است. ژنرال ظاهر ظاهر، مسئول تحقیقات جرایم جنائی پلیس کابل می‌گوید که دست کم هفت نفر از افرادی که از قاتلان و محرکان اصلی زجرکشی فرخنده شناخته می‌شوند همچنان فراری اند و پلیس در جست‌وجوی آنها است. آقای ظاهر گفت که از میان این هفت نفر سه تن آنها به طور مستقیم در قتل گروهی فرخنده دست داشتند.

چین آزادی مشروط مدافعان حقوق زنان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ آپریل ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه)، حقوق بشر در چین و بولتن کارگری چین از آزادی پنج مدافع حقوق زنان پس از ۳۷ روز بازداشت استقبال کردند و خواهان پایان یافتن فوری آزارهای پلیس و محدودیت های اعمال شده براین فعالان شدند.

گفتگو با نسرین ستوده درباره وضع حقوق بشر در ایران
یورو نیوز فارسی ۱۶ آپریل ۲۰۱۵ پررنگ شدن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ و احتمال دستیابی به توافق نهایی، اخبار و گزارش‌های رسانه‌های بین المللی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را تحت الشعاع قرار داده است. به نظر می رسد بسیاری بر این باورند که گشایش در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی، می تواند نقش عمده‌ای در بازتر شدن جامعه مدنی و فضای سیاسی داخل کشور داشته باشد.

ایران تلاش معاون امور زنان برای ایجاد فرصت‌های شغلی برابر و خلأ وجود تسهیلات شغلی برای زنان کارمند
مهر خانه ۱۸ آپریل ۲۰۱۵ شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از جمله کسانی بود که نسبت به سهیمه‌بندی اشتغال اعتراض کرد و به دنبال آن سوسن باستانی؛ معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نحوه سهمیه‌بندی جنسیتی دفترچه آزمون استخدامی دولت گفت: علاوه بر اعتراض معاون رییس‌جمهور در زمینه درصد پذیرش زنان مندرج در دفترچه آزمون استخدامی، درحال تهیه گزارشی تحلیلی درباره دفترچه این آزمون هستیم.
تبعیض علیه زنان در بازار کار: مقاومت در برابر حضور زنان

ایران تجربه‌خشونت، درد مشترک‌پرستاران
بیدار زنی ۲۰ آپریل ۲۰۱۵ آرمان- صباالسادات حسینی: روز گذشته در حالی منابع خبری از وقوع دومین حمله به پرستاران خبر دادند که در سال گذشته شاهد اعمال خشونت علیه پرستاران چه از طرف همراهان بیمار و چه از طرف کادر پزشکی بودیم. به‌صورت کلی عنوان می‌شود ۳۰ درصد پرستاران در معرض خشونت‌های فیزیکی قرار دارند. این درحالی است که حقوق و مزایای این قشر از افراد چندان زیاد و راضی‌کننده نیست و پرستاران همواره نسبت به این موضوع معترض بوده‌اند.

 کودکان

زنان و کودکان در درگیری‌های یمن
مهر خانه ۱۸ آپریل ۲۰۱۵ با حمله عربستان به یمن در اواخر ماه مارس میلادی، این کشور که در حالت عادی یکی از فقیرترین کشورهای جهان بوده و از مشکلاتی چون سوءتغذیه حاد و نرخ بالای بیکاری رنج می‌برد و جزو یکی از اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی بین‌المللی است، درحالی‌که به‌تازگی و در بحبوحه جنبش‌های منطقه وارد مرحله جدیدی از رشد سیاسی می‌شد، بار دیگر با بحرانی انسانی روبه‌روست که جان زنان، کودکان، و افراد غیرنظامی بیش از هر چیز در آن مورد تهدید قرارگرفته است.

 امریکا زن اهل یوتا به خاطر کشتن ۶ نوزاد حداقل ۳۰ سال حبس گرفت
بی بی سی فارسی ۲۱ آپریل ۲۰۱۵ یک زن اهل ایالت یوتا در آمریکا که به کشتن شش نوزاد خود اقرار کرده بود به حداقل ۳۰ سال زندان و حداکثر حبس ابد محکوم شده است.مگان هانتسمن، ۴۰ ساله، یک سال قبل پس کشف اجساد نوزادان در جعبه های مقوایی در گاراژ خانه سابقش دستگیر شده بود . او در ماه فوریه در برابر شش مورد اتهام قتل اقرار به گناه کرده بود.یک قاضی در شهر پروو او را به ۳۰ سال تا حبس ابد محکوم کرده است.

 عوارض کمبود روی در کودکان/ روزانه چه میزان روی مصرف کنیم؟
مهر خانه ۱۶ آپریل ۲۰۱۵ مهری دلوریان‌زاده متخصص تغذیه در خصوص اهمیت مصرف روی گفت: روی از ریز‌مغذی‌ها و املاح معدنی است که سازمان جهانی بهداشت کمبود آن را به‌عنوان یکی از ۱۰ عامل مهم ایجاد بیماری در کشورهای درحال‌توسعه دانسته است.

حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان تدویر ورکشاپ دو روزۀ دسترسی زنان به فرصت های انکشاف تجارت و تمویل اسلامی
ودصم ۱۶ آپریل ۲۰۱۵ انجمن قرضه های کوچک افغانستان (AMA) ورکشاپ دو روزه را تحت عنوان “دسترسی زنان به فرصت های انکشاف تجارت و تمویل اسلامی” به همکاری وزارت امور زنان و کمک مالی و تخنیکی مؤسسۀ USAID/ FAIDA روز سه شنبه مؤرخ ۲۵ حمل ۱۳۹۴ در تالار سینما زینب دایر نمود. پوهنیار سیده مژگان مصطفوی سرپرست وزارت امور زنان در مراسم افتتاحیۀ این ورکشاپ، ضمن سپاس و قدردانی از همکاری های همیشگی USAID، اظهار داشتند که: جامعه نیازمند هرگونه پیشرفت می باشد، اما توسعه و انکشاف اقتصادی اساس و تهداب یک جامعه را تشکیل میدهد.

 ایران تشکیل مجمع زنان تصمیم‌ساز کشور در قالب یک تشکل غیردولتی
مهر خانه ۲۰ آپریل ۲۰۱۵ فاطمه دانشور رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ایجاد مجمع زنان تصمیم‌ساز کشور گفت: با برخی از زنان مسئول از جمله خانم مولاوردی؛ معاون امور زنان ریاست جمهوری و معصومه ابتکار؛ رییس سازمان محیط زیست کشور در این زمینه مذاکراتی انجام‌ شده و نظر به این بود تا این مجمع به صورت یک NGO و در قالب یک تشکل غیردولتی تشکیل شود.

ایران آخرین خبرها از فعالیت اتاق بانوان خانه مدیران/ یک‌سوم حقوق قانون کار هم به زنان بافنده فرش داده نمی‌شود

  فرهنگ و جامعه

ایران کتابهای لیلی گلستان در توقیف وزارت ارشاد
شهرزادنیوز۱۸ آپریل ۲۰۱۵  کتابهای لیلی گلستان، از جمله «میرا»، «زندگی در پیش رو» و یک کتاب دیگر که مصاحبه ای با یک نقاش جوان است، در وزارت ارشاد اسلامی متوقف مانده اند .به گزارش ایلنا، لیلی گلستان در رابطه با دلایل توقیف و نوع اصلاحیه های وارد بر کتاب، گفته که متاسفانه اصلا دلیلی نمی آورند و حتی حاضر به گفتگو هم نیستند. باتوجه به اینکه بارها خودم و همینطور ناشر کتاب هایم به ارشاد مراجعه و پیگیری کرده ایم؛ این رفتار قابل توجیه نیست.

 گفت و گو با فائزه عزیزخانی به بهانه اکران «روز مبادا»: من به سینمای بعد از کیارستمی  تعلق دارم
روزنامه شهروند ۲۰ اپریل ۲۰۱۵ فائزه عزیزخانی، کارگردان خوش‌ذوقی است که با فیلم به قول خودش بدون ادعای «روز مبادا» توانسته نظر مخاطبان و گردانندگان گروه «هنر و تجربه» را به خودش جلب کند.

 زن در تبلیغات؛ یا مادر یا در آشپزخانه
ایران وایر۲۰ آپریل ۲۰۱۵ این روزها در خانواده های ایرانی به خصوص در بین نسل جوان و در شهرهای بزرگ کمتر زنی هست که بیرون از خانه کار نکند. حتی اگر زنی تمایل به خانه داری داشته باشد فشار و هزینه های بالای اقتصادی زندگی، چاره ای جز یافتن کاری بیرون از خانه را برای آنها باقی نمی گذارد. با این حال در عرصه تبلیغات تجاری که در ایران انجام می شود، چه در تلویزیون و چه در رسانه های چاپی زن همیشه یا نقش مادر را دارد و یا در آشپزخانه مشغول پخت و پز برای دیگر اعضای خانواده است.

 آلمان بارداری مصنوعی زن ۶۵ ساله “دخالتی خطرناک در طبیعت”
دویچه وله فارسی ۱۵ آپریل ۲۰۱۵ خبر بارداری یک زن ۶۵ ساله آلمانی که با وجود داشتن ۱۳ فرزند باز حامله شده، واکنش شدید جامعه پزشکی آلمان را برانگیخته است. این زن که اهل برلین است، تابستان امسال چهارقلو خواهد زایید. او ده سال پیش نیز در سرخط خبرها قرار گرفت چراکه درسن ۵۵ سالگی یک دختر به دنیا آورد. با این همه او چند سال بعد دوباره هوس بچه‌دار شدن می‌کند و برای بارداری مصنوعی بارها به خارج از آلمان سفر می‌کند. این زن تنها زندگی می‌کند و به خاطر بالا بودن سن، برای انجام لقاح مصنوعی هم به اسپرم و هم تخمک اهدایی نیاز داشته است.

   سیاست

افغانستان  دلبر نظری وزیر امور زنان شد
پژواک۲۰ آپریل ۲۰۱۵ دلبرنظرى نامزد وزارت امورزنان ، راى اعتماد ولسى جرگه را به دست آورد.۱۶ نامزد وزیر حکومت، به تاریخ(١٢ حمل) براى به دست آوردن راى اعتماد، به ولسى جرگه معرفى شدند و صندوق هاى راى دهى  براى آنها، امروز از سوى ولسى جرگه گذاشته شد.در نشست امروزى ولسى جرگه٢٣٨ تن حاضر بودند و هر نامزد وزیر، براى پیروزى به اخذ  ١٢٠ راى نیاز داشت.نامزد وزیر وزارت امور زنان با اخذ ١٣١راى موافق ٧٠ راى مخالف ، ٢٨ راى سفید و ٩ راى باطل ، توانست مورد اعتماد ولسى جرگه قرار گیرد.

 همصدایی از نیویورک تا لوزان برای رفع تحریم، یا سکوت در مقابل تبعیض؟
مدرسه فمینیستی ۱۵ آپریل ۲۰۱۵  پنجاه و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن در سازمان ملل بیست سال پس از «اجلاس پکن» (که در سال ۱۹۹۵ در شهر پکن برگزار شده بود)،‌ درماه مارس ۲۰۱۵ با نام (پکن+۲۰) به مدت دو هفته با شرکت نماینده های بخش دولتی و غیردولتی ۱۹۰ کشور جهان در نیویورک برگزار شد. در این اجلاس دستاورد‌ها و چالش‌های عملی و نظری کشورهای مختلف بر اساس ۱۲ محور نگران کننده حوزه زنان که پانزده سال پیش در اجلاس پکن طرح شده بود، مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت.

 افغانستان رولا غنی در میان ۱۰۰ چهرۀ تأثیرگذار مجلۀ تایم
سلام وطندار ۱۸ آپریل ۲۰۱۵ مجلۀ آمریکایی تایم در تازه‌ترین شماره‌اش رولا غنی، همسر رییس جمهور غنی و بانوی نخست افغانستان را یکی از ۱۰۰ چهرۀ تأثیرگذار جهان معرفی کرده است.رولا سعاده غنی، در شهر بیروت، پایتخت لبنان زاده شده است. بانو غنی حدود چهل سال پیش زمانی‌که رییس جمهور غنی در بیروت تحصیل می‌کرد با او آشنا شده و سرانجام با هم ازدواج کردند. ثمرۀ ازدواج آنان یک دختر و یک پسر است.

 شال و کلاه خانم وزیر؛ دفاع از حجاب اجباری یا احترام به میزبان؟
روز انلاین ۲۰ اپریل ۲۰۱۵ پیش از سفر وزیر امور خارجه استرالیا به ایران، عنوان شده بود که موضوع بازگرداندن پناهجویان ایرانی، یکی از محورهای اصلی مذاکرات او با مقامات ایرانی خواهد بود. اما در کنار این موضوع داغ و حساسیت‌برانگیز، موضوع پوشش جولی بیشاپ هم مورد توجه بسیار قرار گرفت و خبرساز شد. او که از سوی برخی فعالان حقوق زن مورد خطاب قرار گرفته بود با کلاهی بر سر پا به ایران گذاشت اما پس از آن و در دیدارهای رسمی و غیررسمی، شال و مانتو را برگزید؛ پوششی که پیش از این توسط سایر مقامات خارجی در سفر به ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

 ایران دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش: نمایندگان زن مجلس از طرح های ضد زن حمایت می کنند
شهرزاد نیوز ۱۸ آپریل ۲۰۱۵  عملکرد نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی، مدت هاست که مورد انتقاد فعالان حقوق زنان، حتی فعالان مسلمان حقوق زنان قرار گرفته  است.در تازه ترین مورد، فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، در گفت و گو با ایسنا، با انتقاد از مجلس نهم و بویژه بیشتر نمایندگان زن این مجلس گفته است که آنها بعضا بدتر و جلوتر از نمایندگان مرد از طرحهایی که به اعتقاد وی در راستای حقوق زنان نبوده حمایت کرده اند.

 نخستین حزب زنان در لبنان تشکیل شد
شهرزادنیوز۲۱ آپریل ۲۰۱۵  زنان لبنان با تشکیل نخستین حزب زنان می‌خواهند در راستای ارتقای جایگاه خود در تصمیمات سیاسی و در سطوح قانونگذاری و اجرایی فعالیت کنند.به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، ، رولا المراد، رئیس حزب ۱۰۴۵۲ لبنان، که اولین حزب ویژه زنان در این کشور است، اعلام کرد: این حزب توسط جمعی از فعالان زن رهبری میشود و فعالان مرد لبنان نیز میتوانند به این حزب بپیوندند.  هدف ما در این حزب تلاش برای ممانعت از مخالفت ها با فعالیت زنان در برخی مسوولیت های حزبی تحت رهبری مردان است.

 قدرت زنان برای توقف جنگ
قدرت زنان برای توقف جنگ اپریل ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۵ «سازمان جهانی زنان برای صلح و آزادی» صدمین سالگرد تاسیسی خود را جشن خواهد گرفت. امسال سازمان جهانی زنان برای صلح و آزادی (WILPF)، به عنوان قدیمی‌ترین سازمان صلح جهانی، پیش‌قدم شده است تا در جشن صدمین سالگرد فعالیت خود، کنفرانسی برای دستیابی به صلح و با محوریت نقش زنان در ایجاد صلح و توقف جنگ برگزار کند. به همین منظور این سازمان از بیش از ۱۳۰۰ فعال اجتماعی، اندیشمند و سیاست‌گذار دعوت کرده است تا راه‌های نوین ایجاد صلح در قرن ۲۱ را به مشورت بگذارند. کنفرانس جهانی صلح برای اولین بار با عنوان «قدرت زنان در توقف جنگ» برگزار خواهد شد.

 راهپیمایی صلح برای اتحاد دو کره؛ گفت و گو با دو برنده جایزه صلح نوبل
ایران وایر ۱۲ اپریل ۲۰۱۵ بیست اسفند ماه سال گذشته برخی فعالان صلح از جمله مایرد مگوایر (برنده صلح نوبل سال ۱۹۷۶ ایرلند شمالی) و لیما گبوا ( برنده صلح نوبل سال ۲۰۱۱ از لیبریا) پیرو کنفرانسی در نیویورک اعلام کردند قصد راهپیمایی صلحی بر روی منطقه غیر نظامی بین دو کره شمالی و جنوبی دارند. آنها هدف از این راهپیمایی را جلب توجه جهانیان به وضعیت بین دو کره شمالی و جنوبی که بیش از ۶۲ سال به طول انجامیده و باعث جدایی بین مردم دو کشور شده، اعلام کردند. این پیاده روی قرار است ۲۴ می به مناسبت روز جهانی زنان برای صلح و خلع سلاح برگزار شود.

 ایران آیا او در این مبارزه پیروز خواهد شد
بیدار زنی ۲۰ آپریل ۲۰۱۵ آیا او در این مبارزه پیروز خواهد شد»   داستان زندگی رقیه است ٬ زنی ۳۸ ساله در میناب ٬ در جنوب ایران. که سال هاست برای ایجاد فرصت های شغلی برای زنان در استان هرمزگان فعالیت می کند. رقیه علاوه بر سازمان غیردولتی زنان «ساحل میناب» که ۶۰۰۰ عضو دارد٬ زنان دستفروش میناب را در بازار بزرگی ساماندهی کرده است. اما شهرداری بعد از بالا رفتن ارزش زمین بازار خواهان تخریب آن است و رقیه بیشتر از ۶ سال است که برای نگه داشتن این بازار مقاومت کرده است.

  گزارش، پژوهش و کتاب

فمینیسم و فلسفه: نظریه پردازی در فمینیسم
رادیو زمانه ۲۰ آپریل ۲۰۱۵ در موج دوم فمینیسم، در فاصله زمانی نسبتاً کوتاهی دو جریان، یکی لیبرال- اصلاح طلب و دیگری رادیکال- رهایی بخش شکل گرفتند که پایگاه های اجتماعی آن‌ها در گروه‌هایی با تجارب نسبتاً متفاوت اجتماعی و سیاسی بود. این دو جریان از اصول سازمان دهی کم و بیش متفاوت پیروی می‌کردند، مفهوم بندی نسبتاً متفاوتی از «مشکل زنان» داشتند و در نتیجه حوزه های مبارزاتی را به شکل متفاوتی تعریف می‌کردند و بعضاً ابزارهای متفاوتی برای نیل به اهداف خود بهره می‌بردند.

 حق زن بر بدن خود ، اثر مارگارت سانگر
توانا ۱۸ اپریل ۲۰۱۵ این مقاله مارگارت سانگر (١٨٧٩– ١٩۶۶)، یکی از پیشروان جلوگیری از بارداری، بر اهمیت حق زنان نسبت به بدن خود، خصوصاً در ارتباط با برنامه‌ریزی خانواده، تاکید می‌کند. همانطور که سانگر می‌نویسد: «هیچ زنی که از مالکیت و کنترل بدن خود برخوردار نیست نمی‌تواند خود را آزاد بنامد». سانگر معتقد است که زنان شاغل و غیر مزدوج از مقداری آزادی برخوردارند و اصرار دارد که بدون دسترسی به روش‌های جلوگیری از بارداری آن‌ها «هنوز هم در موضع برده شدن از طریق قدرت تولید مثل [خود] هستند». به گفته سانگر، مردان آن دوره نه تنها هیچ مسئولیتی در قبال جلوگیری از حاملگی بر عهده نمی‌گرفتند، بلکه از قدرت یافتن زنان جلوگیری می‌کردند. در نتیجه، سانگر می‌نویسد، زن «هیچ‌گاه به آزادی دست نخواهد یافت تا زمانی که خود آن را تصاحب کند».

 حقوق زنان، حقوق بشر است
مدرسه فمینیستی ۱۷ آپریل ۲۰۱۵  این مطلب، نوزدهمین روایت از مجموعه «تجربه های زنانه» است که توسط فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان، به فارسی برگردانده شده است. مجموعه «تجربه های زنانه» را فرانک فرید از کتابی که «ریوکا سالمن» آنها را گردآوری[۱] و به چاپ رسانده، انتخاب و ترجمه کرده است.

 سمیه و فرخنده
بیدار زنی ۲۰ آپریل ۲۰۱۵ دو زن از دو کشور همسایه. دو قربانی از دو کشور با اکثریت مسلمان. یکی شهروند کشوری که شعار “آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی” اش همه جا طنین افکنده. یکی شهروند کشوری که در ۳۶ سال اخیر چندین حمله خارجی را از سر گذرانده. اشغال شده، طالبانی شده و سرانجام پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که فهمیده شد مکان امن القاعده و بن لادن بوده، نیروهای نظامی امریکا تسخیرش کردند، نظام جدید سیاسی‌اش طراحی شد و کل کشور در اختیار امریکا قرار گرفت.

 مطالب بیشتر:
باید از نو مردسالاری را در هم شکنیم
چگونه کتاب‌ها من را فمینیست کردند

جودیت باتلر: پایان هویت‌های جنسی

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خبرگزاری رشد ، سلام وطندار، بی بی سی فارسی، شهرزاد نیوز، دویچه وله فارسی، بیدار زنی، مدرسه فمینیستی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ، یورو نیوز، مهرخانه، ودصم، الجزیره، پژواک، اخبار روز، فدراسیون زنان برای توقف جنگ، ایران وایر، رادیو زمانه، توانا، روزنامه شهروند امروز، روز انلاین.

شماره ۹۲ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: