haft2015-04-20-fluechtlinge-mittelmeer-1

در هفته جاری بیش از ۱۲۰۰ مهاجر و پناهجو در دریای مدیترانه جان باختند

عکس: اپیلوک آفشور کَریِرز/ دِ پِ آ در وبگاه دولت آلمان

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
مصر شواهد ناچیز برای محکومیت های دسته جمعی
دیده بان حقوق بشر ۱۹ آپریل ۲۰۱۵ بررسی مدارک دادستانی در محاکمه دسته جمعی ۵۱ تن از حامیان احتمالی اخوان المسلمین نشان می دهد که دولت هیچ نشانه ای از رفتار کیفری به جز شهادت یک مامور پلیس ارایه نکرده است. یک قاضی مصری روز ۱۱ آپریل ۲۰۱۵ ۳۷ تن را به حبس ابد محکوم و حکم اعدام ۱۴ تن دیگر را به خاطر نقش آنها در سازماندهی مخالفت با برکناری رییس جمهوری پیشین محمد مرسی به دست ارتش تایید کرد. اتهام ها شامل نشر خبر دروغ و توطئه برای سرنگونی دولت موقت منصوب ارتش در پی برکناری مرسی بود. اما بررسی پرونده نشان می دهد که دولت هیچ مدرکی ارایه نداده که نشان دهد متهمان به جز نشر خبر در باره تحصن دسته جمعی در مخالفت با کودتا یا سازماندهی و خبر رسانی در باره مخالفت مسالمت آمیز با برکناری مرسی کاری کرده اند.

مصر بیش از ۲۰ نفر از اعضای اخوان المسلمین به مرگ محکوم شدند
مصر محمد مرسی به ۲۰ سال زندان محکوم شد
آمریکا ایالت اوکلاهاما اعدام با گاز نیتروژن را مجاز دانست
آمریکا یک دهه اشتباه اف‌بی‌آی موجب اعدام چندین بی‌گناه شد
ترکیه رهبران کشور قطعنامه پارلمان اروپا درباره «نسل‌کشی» ارامنه را رد کردند
فهرست دولت‌هایی که بیشترین سانسور را در جهان اعمال می‌کنند

عاملان غیردولتی

دولت اسلامی ۳۰ نفر از مسیحیان اتیوپی را به ضرب گلوله کشت و سر برید
سومالی حمله مرگبار به اتوبوس سازمان ملل

     عدالت

پاکستان تعلیق مجازات های اعدام در دیوان عالی کشور ایرادهای نظام قضایی را آشکار کرد
۱۶ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: تصمیم دیوان عالی کشور برای تعلیق حکم های اعدام دادگاه های نظامی تشخیص مهمی در باره ایرادهای جدی در نظام دادگاه نظامی کشور است. دیوان عالی کشور این تصمیم  را پس از آن گرفت که کانون وکلای این دیوان به اصلاح قانون اساسی در ژانویه اعتراض کرد. این اصلاحیه پیگرد پرونده های مربوط به ترور را سرعت بخشیده و رسیدگی به آنها را از دادگاه های غیرنظامی به دادگاه های نظامی محول کرده است. بیش از ۸۰۰۰ زندانی محکوم به اعدام در پاکستان هستند. از زمان لغو تعلیق اعدام غیرنظامی در دسامبر، دست کم ۷۶ تن اعدام شده اند.

فرانسه تعیین کوسموس به عنوان «شاهد برخوردار از کمک» گام مهمی به جلو
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ آپریل ۲۰۱۵ قاضی تحقیق شعبه ویژه جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت دادگاه پاریس پس از بازپرسی از شرکت فناوری کوسموس، این شرکت را به خاطر کمک احتمالی آن در شکنجه در سوریه به عنوان «شاهد برخوردار از کمک» تعیین کرد. پاتریک بُدوَن، رییس افتخاری فدراسیون، گفت: «این تصمیم اقدام سازمان ما در اقامه دعوا در جولای ۲۰۱۲ را توجیه می کند.» توصیف «شاهد برخوردار از کمک» پیش از اعلام جرمی رسمی مطرح می شود و ممکن است در مورد اشخاصی به کار برود که یکی از شاهدان متهم کرده یا مدارک حاکی از کمک آنها به ارتکاب جرم، ارتکاب جرم یا همدستی در ارتکاب جرم باشد.

ترکیه/ارمنستان ۱۰۰ سال پس از نسل کشی ارامنه: مانیفستی برای حافظه و عدالت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ آپریل ۲۰۱۵ در صدمین سالروز نسل کشی ارامنه که اولین نسل کشی قرن بیستم بود، فدراسیون و سازمان های عضو آن موسسه جامعه مدنی ارمنستان، جامعه حقوق بشر ترکیه و بنیاد حقوق بشر ترکیه، به خاطره قربانیان ادای احترام کردند. در ادامه بیانیه های پایانی کنگره های فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در ایروان (۲۰۱۰) و استانبول (۲۰۱۳)، این سازمان ها با احترام به قربانیان، به نقش «عادلان» که جان ارمنی ها را طی نسل کشی نجات دادند درود فرستادند؛ از ترکیه خواستند رسما مسؤولیت خود در جنایت نسل کشی ارامنه را به دست دولت ترک های جوان امپراتوری عثمانی بپذیرد؛ دست از سیاست رسمی انکار بردارد و به قربانیان، بازماندگان و جامعه ارامنه غرامت بدهد…

ترکیه/ارمنستان نسل کشی در ارمنستان: گفتگوی دو مدافع حقوق بشر از ارمنستان و ترکیه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ آپریل ۲۰۱۵ دو عضو هیأت بین المللی فدراسیون، آرتاک کیراکوسیان از ارمنستان، و یوسف آلاتاش از ترکیه، به تازگی در دفتر فدراسیون در پاریس در باره صدمین سالگشت نسل کشی در ارمنستان و چشم انداز مصالحه بین دو کشور به گفتگو نشستند. یوسف آتالاش گفت: «ترکیه باید بپذیرد که نسل کشی علیه مردم رخ داده است. تنها پس از آن، راه حل عادلانه ای را می توان مورد بحث قرار داد که دست کم به لحاظ اخلاقی برای قربانیان رضایتبخش باشد.»

آذربایجان نگرانی از تداوم سرکوب حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ آپریل ۲۰۱۵ نمایندگان چندین سازمان بین المللی از جمله اصل ۱۹، کمیته حمایت از روزنامه نگاران، شاخص سانسور، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مرکز حقوق بشر و دمکراسی، با ارسال نامه ای سرگشاده به رییس دادگاه حقوق بشر اروپا، نگرانی خود را از تداوم سرکوب حقوق بشر و آزادی بیان در آذربایجان ابراز کردند. آنها اعلام کردند: همچنان که سازمان های مدافع آزادی رسانه ها نشان داده اند و نهادهای شورای اروپا از جمله کمیته وزرا ملاحظه کرده اند، نقض آزادی بیان در این کشور رو به رشد است. میزبانی بازی های اروپایی در باکو در جون ۲۰۱۵ در پیش است. بیشتر روزنامه نگاران سرشناس و مدافعان حقوق بشر مورد آزار یا در زندان هستند، به سکوت یا تبعید اجباری وادار شده اند. در دهه گذشته دو روزنامه نگار به قتل رسیده اند و مرتکبان معافیت از مجازات داشته اند. در چنین شرایطی ضروری است که دادگاه حقوق بشر اروپا رسیدگی به پرونده های آذربایجان را در اولویت قرار دهد. در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴، بر اساس آمار خود این دادگاه، ۱۴۰۴ پرونده علیه این کشور وجود داشت. با وجود این که بسیاری از این پرونده ها در مقوله ۲ اولویت قرار دارند، به مرحله صدور رای نرسیده اند. به پیوست این نامه، شرح کوتاهی از شماری از شکایت های روزنامه نگاران ارایه می شود.

مکزیک سه مامور پلیس به ارتکاب شکنجه متهم شدند
عفو بین الملل ۱۶ آپریل ۲۰۱۵ در پی کارزار پیگیری که قربانی به نام آدریان وازکز لاگونز، خانواده و وکیل او، با حمایت عفو بین الملل، به راه انداختند، سه مامور پلیس در ایالت شمالی باخا کالیفرنیا با اتهام شکنجه روبرو شدند. این اولین بار است که اتهام شکنجه در این ایالت که به خاطر شکنجه بدنام است مطرح شده است.

آلمان “حسابدار آشویتس” پس از هفتاد سال محاکمه می‌شود

     حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا نامه سرگشاده به شبکه نسل کشی اتحادیه اروپا و درخواست جلسه ویژه در باره یافته های گزارش شکنجه سنای آمریکا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ آپریل ۲۰۱۵ در آستانه هجدهمین نشست شبکه رابطان اروپایی در لاهه در ۲۳ـ۲۲ آپریل ۲۰۱۵، فدراسیون، ریدرِس، دیده بان حقوق بشر، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر، و ترایال نامه سرگشاده ای را به این شبکه ارسال کردند و درخواست برگزاری جلسه ویژه ای به منظور بحث در باره تحقیقات و پیگردهای جاری و ممکن در پی گزارش کمیته اطلاعات سنای آمریکا با عنوان «تحقیق در باره برنامه حبس و بازجویی سیا» کردند. در این نامه علاوه بر درخواست جلسه ویژه، اعلام شده: کشورهای عضو اتحادیه اروپا بایستی ادعاهای شکنجه و بدرفتاری ارتکابی مسؤولان آمریکایی و دیگر همدستان برنامه سیا را مورد تحقیق و پیگرد قرار دهند.

پاکستان لایحه جرایم مجازی تهدیدی برای آزادی بیان
۲۰ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر، اصل ۱۹، بایتز برای همه، بنیاد حقوق دیجیتال، پاکستان برای همه و پرایوسی اینترنشنال در بیانیه مشترکی از نمایندگان پارلمان پاکستان خواستند لایحه پیشگیری از جرایم مجازی را رد کنند چون مقررات آن تهدیدی برای حق حریم خصوصی و آزادی بیان و ناقض تعهدات پاکستان به موازین جهانشمول حقوق بشر است.

آمریکا طرح لغو اعدام در یک ایالت به دلیل کمبود داروی مرگ
اتحادیه اروپا گوگل را به نقض حقوق رقبای خود متهم کرد
ویکی لیکس صدها هزار ایمیل و سند هک‌شده سونی را منتشر کرد

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

مرگ در مدیترانه: اتحادیه اروپا چاره ای ندارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ آپریل ۲۰۱۵ در ساعات اولیه روز ۱۹ آپریل، کشتی ماهی گیری که با حدود ۷۰۰ تن مسافر از لیبی به قصد اروپا حرکت کرده بود واژگون شد. تنها چند ده نفر از این عده نجات یافتند و چند جنازه نیز پیدا شد. در جریان عملیات نجات، قایق دیگری با حدود ۳۰۰ مسافر درخواست کمک کرد. تا زمانی که اتحادیه اروپا از تغییر اساسی سیاست مهاجرت خود قصور می کند، جنازه های بیشتری در مرزهای آن تلنبار خواهند شد. فدراسیون سیاست مجرمانه ای را که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن مدت طولانی دنبال کرده اند محکوم می کند. این سیاست، با وجود آثار چشمگیر آن بر زندگی انسان ها در سال های اخیر با تشکیل اداره فرانتکس (Frontex) برای مراقبت از مرزهای اتحادیه اروپا و برقراری سیستم اشتراک اطلاعات یوروسور (Eurosur) تقویت شده است. مبالغ عظیمی که سالانه برای مراقبت از مرزهای اروپا هزینه می شود، بازتاب رهیافت امنیتی درون ـ نگر اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن است. خودداری از پشتیبانی از عملیات نجات مارِ نوستروم (Mare Nostrum) ایتالیا که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر را نجات داد، و آغاز عملیات مراقبتی تریتون (Triton) در چارچوب فرانتکس، نشانه تداوم لجوجانه این سیاست غیرمسؤولانه است: محافظت از اتحادیه اروپا از تهدید خیالی، به بهای زندگی انسان ها.

نامه سرگشاده به شورای اروپا: به ننگ اروپا پایان دهید
۲۲ آپریل ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه حقوق بشر اروپا (AEDH) با انتشار نامه سرگشاده ای اعلام کردند: در حالی که شورای اروپا قرار است به بحث در باره واکنش اتحادیه اروپا به مرگ بیش از ۱۲۰۰ تن ظرف هفته جاری در مدیترانه بپردازد، این نامه را می نویسیم تا از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن بخواهیم برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر به اقدامات فوری دست بزنند. این مرگ ها اجتناب ناپذیر نیستند و نمی توان مسؤولیت آنها را به قاچاقچیان نسبت داد. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن نمی توانند به سیاست بستن مرزها ادامه دهند و بدین ترتیب مهاجران و پناه جویان را بیش از پیش به انتخاب راه های خطرناکتر وادارند و بازاری برای قاچاقچیان ایجاد کنند. برنامه ده ماده ای که در ۲۰ آپریل به نشست اضطراری وزرای خارجه و کشور ارایه شد به این مصیبت های انسانی نپرداخته است بلکه باز اقداماتی برای ایمن سازی مرزهای اتحادیه اروپا از طریق تقویت مراقبت و افزایش موانع در دست دارد تا از تلاش برای ورود به اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

«طرح اقدام» عفو بین الملل برای پایان دادن به مرگ آوارگان و مهاجران در مدیترانه
۲۲ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه نشست اضطراری سران در بروکسل با انتشار طرحی از دولت های اروپایی می خواهد به اقدامات فوری برای پایان دادن به فاجعه جاری مرگ هزاران آواره و مهاجر دست بزنند. در گزارش ننگ اروپا غرق می شود: قصور از نجات آوارگان و مهاجران در دریا، شهادت های بازماندگان کشتی های درهم شکسته ثبت شده است. این گزارش همچنین مشکلات و محدودیت های عملیات کنونی جستجو و نجات را در مدیترانه مرکزی بررسی و راه های چاره را مطرح می کند و خواهان راه اندازی فوری عملیات بشردوستانه برای نجات جان مردم با کشتی ها، هواپیماها و دیگر منابع کافی می شود.

قتل عام در مدیترانه را متوقف کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ آپریل ۲۰۱۵ جامعه حقوق بشر ایتالیا (LIDU)، عضو فدراسیون، خشم خود را از مرگ ۷۰۰ تن در اثر غرق شدن کشتی در ۱۸ و ۱۹ آپریل در شمال لیبی ابراز کرد و گفت مرگ این عده در جستجوی کار یا محافظت جرمی است که انتقام از افراد یا نهادهایی را که کوشش کافی به خرج نمی دهند لازم می سازد. این اتلاف عظیم جان انسان ها نتیجه نبود استراتژی سیاسی در ایتالیا، اروپا و سازمان ملل است.

آفریقای جنوبی افزایش خشونت ناشی از خارجی‌ـ‌هراسی سیاست مهاجرت مبتنی بر حقوق بشر را لازم می سازد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ آپریل ۲۰۱۵ در رویارویی با خشونتی که در چند هفته گذشته، در سراسر آفریقای جنوبی علیه خارجی ها به راه افتاده، وکلای حامی حقوق بشر (LHR) و فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تصویب سیاست موثر ملی با هدف سازگار کردن سیاست مهاجرت با مقررات منطقه ای و بین المللی حقوق بشری را وظیفه مسؤولان می دانند تا از نقض حقوق بشر مهاجران جلوگیری و جبران شود. با وجود نیاز به اقدامات بیشتر، اقدامات اولیه دولت گام هایی در جهت درست است: از جمله واکنش سریع پلیس برای دستگیری و بازداشت حمله کنندگان. گزارش خبری:  خشونت علیه مهاجران در آفریقای جنوبی گسترش یافت

آمریکا بیش از سه چهارم شرکت های مورد بررسی الزام های قانون مواد معدنی را رعایت نمی کنند
۲۲ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل و گلوبال ویتنس در گزارش تازه ای امروز اعلام کردند که در حدود ۸۰ درصد از شرکت های مورد بررسی گروه های حقوق بشری از کنترل وجود مواد معدنی در معرض جنگ در آفریقای مرکزی در محصولاتشان و ابراز آن خودداری می کنند. در این گزارش، با عنوان حفاری برای شفافیت، ۱۰۰ گزارش اعلام مواد معدنی در معرض جنگ که شرکت های مختلف از جمله اپل، بوئینگ و تیفانی و شرکا بر اساس قانون سال ۲۰۱۰  داده اند مورد تحلیل قرار گرفته است. بیش از هزار شرکت ثبت شده در آمریکا در سال ۲۰۱۴ بر اساس این قانون گزارش داده اند. این قانون به منظور کاستن از خطر خرید مواد معدنی از آفریقای مرکزی که به جنگ یا نقض حقوق بشر کمک می کند تدوین شده است.

بنگلادش ۲ سال پس از رعنا پلازا، حقوق کارگران هنوز نفی می شود
۲۲ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز در گزارشی اعلام کرد: کارگران پوشاک دوزی در بنگلادش با شرایط بد کاری و تاکتیک های ضد سندیکایی کارفرمایان از جمله حمله به فعالان سندیکایی روبرو هستند. دو سال پس از این که بیش از ۱۱۰۰ کارگر در فاجعه ریزش کارخانه رعنا پلازا در ۲۴ آپریل ۲۰۱۵ کشته شدند، تلاش هایی برای بهبود وضع در کارخانه های بنگلادش در جریان است، اما دولت و خریداران غربی برای برقراری موازین بین المللی کار و حمایت از حقوق کارگران از جمله حق تشکیل اتحادیه ها اقدامات بیشتری باید انجام بدهند. در گزارش «کسی که سرش را بلند کند بیشتر زجر می کشد» با بیش از ۱۶۰ کارگر از ۴۴ کارخانه مصاحبه شده که بیشتر آنها برای شرکت های آمریکایی، اروپایی و استرالیایی پوشاک تولید می کنند. کارگران از حمله های جسمانی، تعدی لفظی، اضافه کار اجباری، نفی حق مرخصی زایمان و نپرداختن به موقع مزد و پاداش شکایت دارند. بسیاری از کارگرانی که سعی می کنند اتحادیه تشکیل دهند با تهدید، ارعاب، اخراج و گاهی ضرب و جرح به دست مدیریت یا اشخاص اجیر شده روبرو هستند. گزارش کامل در اینجا و خلاصه گزارش و توصیه ها در اینجا.

تلفات مهاجران در سال ۲۰۱۵ احتمالا به «۳۰ هزار نفر» خواهد رسید
آمریکا ثروتمندان پولدارتر و فقرا بی پول‌تر می‌شوند

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

پیش از این که روبات های قاتل باعث خطر شوند، استفاده از آنها را در برقراری نظم ممنوع کنید
۱۶ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارش تازه ای که امروز در ژنو منتشر کرد، گفت: دولت ها باید فعالیت بیشتر در باره روبات های قاتل را متوقف کنند چون استفاده از آنها در برقراری نظم زندگی مردم را به خطر می اندازد و تهدید جدی برای حقوق بشر است. این سازمان در اجلاس کنوانسیون بعضی از سلاح های متعارف سازمان ملل خواهان ممنوعیت پیشگیرانه بر توسعه، نگهداری، انتقال، به کارگیری و استفاده از سیستم های سلاح خودمختار (AWS  یا روبات های قاتل) شد. پیشگامان سلاح های کاملا مستقل ـ از جمله پهپادها و دیگر سیستم های سلاح بدون حضور انسان که در حال حاضر به دست انسان ها عمل می کنند ـ هم اکنون برای نقض حقوق به کار می روند

   دفاع از حقوق بشر

آذربایجان با نزدیک شدن بازی های اروپایی، سرکوب افزایش می یابد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ آپریل ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: با نزدیک شدن تاریخ بازی های اروپایی در باکو، سرکوب جامعه مدنی، سازمان های غیردولتی و روزنامه نگاران آذری به شدت افزایش یافته است.  در این گزارش شرح سرکوب هشت تن که نمادی از از تمام مدافعان حقوق بشر هستند و خودسرانه زندانی شده اند، و نیز اصلاحات در قوانین که به تازگی برای به سکوت کشاندن صداهای مستقل تصویب شده، آمده است.  در دو سال گذشته، بسیاری از کشورهای شوروی سابق با در پیش گرفتن سیاست های به شدت سرکوبگرانه به جامعه مدنی حمله کرده اند. این سیاست ها که به طور عمده از قوانین تازه به تصویب رسیده در روسیه نشأت می گیرند به روشی متناقض در حالی اجرا می شود که این کشورها تلاش می کنند وجهه بین المللی خود را بهبود ببخشند و اغلب این کار را با میزبانی رویدادهای عمومی انجام می دهند. همین روش در سال ۲۰۱۴ در بلاروس با میزبانی رقابت های جهانی هاکی و در روسیه با بازی های المپیک سوچی به اجرا درآمد. اکنون نوبت آذربایجان و بازی های اروپایی در ژوئن ۲۰۱۵ است. جامعه بین المللی باید از این فرصت برای ابراز نگرانی خود با دولتمردان آذربایجان در باره نقض حقوق بشر و وضعیت مردم و سازمان های مدافعان حقوق بشر در این کشور استفاده کند.

زیمبابوه سایه نقض حقوق بشر بر سر جشن های استقلال
۱۷ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل در سی و پنجمین سالگشت استقلال زیمبابوه از بریتانیا اعلام کرد: دولت زیمبابوه با کند کردن روند سازگار شدن قوانین با قانون اساسی مصوب دو سال پیش در عمل بسیاری از مردم را از بعضی از مقررات مترقی حقوق بشر در قانون اساسی محروم کرده است. دولت باید فوری تمام قوانینی را که با قانون اساسی سازگار نیستند لغو یا اصلاح کند.

بحرین امید به اصلاحات در بحبوحه سرکوب مخالفان در هم شکست
۱۶ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارش تازه ای جزییات نقض شدید حقوق بشر را که هنوز چهار سال پس از خیزشی که این کشور را در سال ۲۰۱۱ لرزاند ادامه دارد منتشر کرده است. این موارد از جمله شکنجه، حبس خودسرانه و استفاده زیاد از زور علیه فعالان مسالمت جو و منتقدان دولت را در بر می گیرند. گزارش فراتر از شعار: نقض حقوق بشر در بحرین بی وقفه ادامه دارد، نشان می دهد که دولتمردان از انجام اصلاحات ضروری برای پایان دادن به سرکوب سر باز زده اند، با وجود این که بارها به متحدان غربی خود در باره تعهد واقعی خود به حقوق بشر اطمینان داده اند. این گزارش چند روز پیش از گردهمایی مسابقه جایزه بزرگ فرمول ۱ در بحرین منتشر می شود.

اوکراین بان کی مون خواستار بررسی سریع قتل مخالفان شد
اسراییل نامه وزرای خارجه اروپا برای تحریم کالاهای شهرک نشین ها
آمریکا خانواده قربانی حملات تروریستی بوستون با اعدام بمب‌گذار مخالفت کرده‌اند

     زنان

اسپانیا تهاجم علیه حق سقط جنین باید پایان یابد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ آپریل ۲۰۱۵ سازمان های ما با قاطعیت تصویب اصلاحیه قانونی در پارلمان اسپانیا برای محدود کردن دسترسی زنان به سقط جنین را محکوم می کنند. این دومین بار است که دولت ماریانو راخوی دست به چنین تهاجمی زده است. خدیجه شریف، هماهنگ کننده گروه اقدام برای حقوق زنان در فدراسیون، گفت: «این لایحه با در نظر داشتن انتخابات و به منظور جلب محافظه کارترین رای دهندگان در دست بود. یک بار دیگر، زنان باید بار بازی های سیاسی را تحمل کنند.»
غیبت بدن رنج‌کشیده زن در میان کلمات 

  کودکان

اسراییل کشاورزی در مهاجرنشین ها به کودکان فلسطینی آسیب می رساند
۱۳ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز در گزارشی اعلام کرد: مزارع مهاجرنشین های اسراییلی در کرانه باختری از کارگران کودک فلسطینی برای رشد، برداشت و بسته بندی محصولات کشاورزی استفاده و اغلب این کالاها را صادر می کنند. آنها دستمزد کمی به کودکان می پردازند و در مغایرت با موازین بین المللی آنها را در شرایط خطرناک کاری قرار می دهند. گزارش «مساعد برای نقض حقوق: کارگران کودک فلسطینی در مهاجرنشین های کشاورزی اسراییلی در کرانه باختری» نشان می دهد چگونه کودکانی به سن ۱۱ سال در بعضی از این مزارع و اغلب در گرمای زیاد کار می کنند. آنها بار سنگین حمل می کنند، در معرض آفت کش های خطرناک هستند و در بعضی موارد باید خودشان هزینه رسیدگی پزشکی به جراحات یا بیماری های مرتبط با کار را بپردازند. گزارش کامل در اینجا.

آمریکا کار خطرناک کودکان را در مزارع تنباکو ممنوع کنید
۱۶ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز گفت: کنگره آمریکا باید سریع لایحه ۱۶ آپریل را که از کودکان کار در مزارع تنباکو حمایت خواهد کرد تصویب کند. این لایحه کار کودکان زیر ۱۸ سال را در تماس مستقیم با تنباکو ممنوع می کند. کودکانی که در مزارع تنباکو کار می کنند در معرض مسمومیت نیکوتین قرار دارند. قانون جاری آمریکا اجازه می دهد کودکان ۱۲ ساله و ـ در مزارع کوچک حتا در سن پایین تر ـ در ساعت های خارج از مدرسه بدون محدودیت زمانی در زمینه کشاورزی کار کنند. ده ها اتحادیه، سازمان های حقوق بشری، جامعه مدنی و غیره که نماینده میلیون ها نفر هستند نیز در نامه ای به نمایندگان مجلس و سنا خواهان تصویب لایحه شدند. نامه سازمان های غیردولتی در حمایت از قانون منع کار کودکان در مزارع تنباکو

    فرهنگ و اندیشه

بحران های امروز جهان در گفتگو با نوام چامسکی
چند روایت از یک «نسل‌کشی»؛ واقعه ۱۹۱۵ بر پرده سینما

سوریه اعتراض و گرافیتی در میان آتش جنگ

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز

شماره ۹۶ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: