افغانستان

آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست در کابل/ منبع رادیو کلید،عکاس: نجیب الله مسافر

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

سه انفجار پی‌درپی در ننگرهار؛ دستکم ۲۲ کشته و نزدیک به ۶۰ زخمی
یک/ ۲۹ حمل ۱۳۹۴ مقام‌های امنیتی ولایت ننگرهار در شرق کشور تایید کرده اند که در نتیجه‌ی سه حمله‌ی انتحاری خونین در شهر جلال‌آباد، دستکم ۲۲ تن کشته و نزدیک به ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. فضل احمد شیرزاد، فرمانده‌ی پولیس این ولایت گفت که انفجار نخست ساعت هشت بامداد امروز در نزدیک نمایند‌گی “نوی کابل‌بانک” در مقابل شهرداری جلال‌آباد رخ داد.
واکنش‌های بین‌المللی به نخستین حمله‌ی داعش در ننگرهار

غنی: تروریسم بین‌المللی مسئول رویداد بدخشان بود
بی بی سی/ ۲۹ حمل ۱۳۹۴ هشت روز پس از حمله مرگبار طالبان به ولایت بدخشان، اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان برای بررسی دلایل این حمله و شکست نیروهای امنیتی، به این ولایت رفته است. افراد وابسته به گروه طالبان بامداد روز ۲۱ حمل به چند پاسگاه امنیتی در ولسوالی جرم بدخشان حمله کردند و بیش از سی نفر از ماموران امنیتی را کشتند.
بی اعتمادی عمومی در برابر مسئولین امنیتی افغانستان

طالبان چهار باشنده‌ی ولسوالی مالستان غزنی را کشتند
یک/ ۲۹ حمل ۱۳۹۴ ناوقت دیشب از ولایت غزنی خبر رسید که طالبان چهار تن از باشندگان ولسوالی مالستان ولایت غزنی را سر بریده اند. مقام‌های ولایت غزنی در جنوب افغانستان تایید کرده‌اند که افراد وابسته به گروه طالبان، چهار غیر نظامی را که اوایل هفته جاری در این ولایت به گروگان گرفته بودند، کشته‌اند.

بیش از سی تن زخمی نتیجه جنگ بر سر زمین
۸ صبح/ ۳۱ حمل ۱۳۹۴ منازعه بر سر زمین در ناحیه پنجم شهر مزارشریف به مشاجره لفظی میان باشندگان این ناحیه تبدیل شد و در نهایت منجر به زدوخوردی شد که در نتیجه آن بیش از سی تن زخم برداشتند. این منازعه میان کوشانی‌ها و مردم هزاره در منطقه فقیر آباد مربوط ناحیه پنجم شهر مزارشریف رخ داد که با مداخله پولیس و شورای ولایتی خاتمه یافت؛ اما سی نفر زخمی‌ شدند.

افغانستان در تلاش حل مشکل مهاجرین افغان در پاکستان
صدای امریکا/ ۳۱ حمل ۱۳۹۴ وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان می گوید که در سفرش به پاکستان در مورد تمدید اقامت مهاجرین راجستر شده و نیز راجستر شدن مردمی که به صورت غیر قانونی در آن کشور زندگی می کنند با مقام های پاکستانی صحبت خواهد کرد.

مردان مسلح در پکتیا ۱۹ کارمند ماین روبی را ربودند
صدای امریکا/ ۳۰ حمل ۱۳۹۴ مقام ها در ولایت پکتیا می گویند که مردان مسلح ناشناس۱۹ کارمند ماین پاکی را حوالی چاشت یکشنبه از مربوطات ولسوالی زرمت آن ولایت ربوده اند. گمان می رود که افراد ربوده شده همه افغان باشند.
نوزده مین‌روب ربوده شده در پکتیا آزاد شدند

فساد گسترده در معاش پولیس هلمند؛ دست‏برد ماهانه ۷ میلیون افغانی
یک/ ۳۰ حمل ۱۳۹۴ مسوولان محلی ولایت هلمند تایید کرده اند که در جریان چند ماه گذشته، ماهانه تا هفت میلیون افغانی پول به نام‌های جعلی به عنوان معاش پولیس، به جیب‌های شخصی سرازیر می‌شد.

رییس جمهور هیأتی را برای بررسی اتهامات وارد شده از سوی والی پکتیکا مقرر کرد
طلوع نیوز/ ۲ ثور ۱۳۹۴ ریاست جمهوری در خبرنامۀ می‌گوید که رییس جمهور هیأتی را به رهبری وزیر امور داخله برای بررسی اتهام والی پکتیکا در بارۀ کمک شورای امنیت ملی به خانواده‌های اعضای داعش گماشت. به تازگی والی پکتیکا گفته است که شورای امنیت ملی ۲۰۰ هزار دالر را به خانواده‌های داعش در ولسوالی برمل این ولایت کمک کرده است.

    زنان

شصت‌وپنج درصد قضایای خشونت علیه زنان از طریق میانجی‌گری حل می‌شود
۸ صبح/ ۳۱ حمل ۱۳۹۴ سازمان ملل متحد با انتشار یک گزارش تازه تحت عنوان «عدالت از نگاه زنان افغان» و چگونگی رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان، می‌گوید که اکثریت این قضایا توسط میانجی‌گران خارج از نهادهای عدلی و قضایی این کشور مورد بررسی و فیصله قرار می‌گیرد.
فساد؛ سدی برای دست‌رسی زنان به عدالت

      حامیان و فعالان

دیگ‌های خالی به صدا درآمد
۸ صبح/ ۳۰ حمل ۱۳۹۴ شماری از شهروندان کشور در اعتراض به گسترش‌ ناامنی‌ها، قتل بی‌رحمانه نیروهای امنیتی در ولایت بدخشان و هم‌چنین بی‌توجهی دولت در قبال سرنوشت سی‌ویک مسافر ربوده شده در ولایت زابل، در یک حرکت نمادین دیگ‌های خالی را به صدا درآوردند.

سفر معاون دبیر کل دیده‌بان حقوق بشر به افغانستان
یک/ ۳۱ حمل ۱۳۹۴ معاون دبیر کل دیده‌بان حقوق بشر برای بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان به کابل آمده است. بربنیاد خبرنامه‌یی که ازسوی دیده بان حقوق بشر به نشر رسیده، هدف سفر معاون این سازمان به افغانستان بررسی وضعیت حقوق بشر به ویژه در زندان‌های افغانستان است.

هزاران معلول و بازماندگان شهدا معاش دریافت نکرده اند
پژواک/ ۳۰ حمل ۱۳۹۴ معلولین و بازماندگان شهدا، امروز در برابر ساختمان ریاست کار و امور اجتماعی فاریاب تجمع کرده اند و مسوولان را به رشوه ستانى متهم نمودند. آن ها می گویند که معاش شش ماهه شان تادیه نشده است.

فعالان مدنی خواهان استخدام‌های شایسته و بی طرف در دولت شدند
بی بی سی/ ۲ ثور ۱۳۹۴ شماری از فعالان مدنی و سیاسی از حکومت افغانستان خواستند که در اداره‌های دولتی افراد را به اساس شایستگی و با بی طرفی استخدام کنند. با تکمیل شدن نسبی کابینه حکومت وحدت ملی و آغاز استخدام‌ها در بخش معاونت‌ها و ریاست‌های وزارت‌های دولت، شماری از فعالان مدنی و سیاسی نگرانی شان را در این زمینه اعلام کردند.

فردی که موترش را از روی جسد فرخنده عبور داده بود بازداشت شد
پژواک/ ۲ ثور ۱۳۹۴ امنیت ملی می گوید ، فردی که فرخنده را تا لت وکوب نموده و سپس با موترش از روی جسد این بانو عبور کرده بود، بازداشت شده است. در خبرنامه‏ای که از سوی ریاست عمومی امنیت ملی آمده است که این شخص پس از ۳۲ روز جستجو توسط کارمندان امنیت ملی از قریه گلدان ولایت کاپیسا دست‏گیر شده است.
تعیین جایزه نقدی برای شناسایی عاملان قتل فرخنده

       حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

سی و شش درصد مردم افغانستان باسواد هستند
۸ صبح/ ۳۱ حمل۱۳۹۴ همزمان با راه‌اندازی کمپاین جدیدی توسط وزارت معارف به منظور بلند بردن سطح سواد در کشور، مقام‌های وزارت معارف می‌گویند که در حال حاضر سطح سواد در کشور به ۳۶ درصد می‌رسد و قرار است این رقم تا سال ۱۳۹۹ به شصت درصد برسد.
دانش: درصد بالای بی‌سوادی در کشور مایۀ شرمساری است

بیش از هفتاد هزار دانش‌آموز بامیان مکتب ندارند
۸ صبح/ ۲۹ حمل۱۳۹۴ بیش از هفتاد هزار دانش‌آموز در ولایت بامیان از داشتن تعمیر مکتب محروم‌اند. آنان که نصف شاگردان معارف این ولایت را تشکیل می‌دهند، در فضای باز، زیر درخت، زیر چپری، زیر خیمه، در حویلی‌های کرایی، در مساجد و حسینیه‌ها درس می‌خوانند.

روایت دست اول از وضعیت پناهندگان افغان در سوریه
رادیو بین المللی فرانسه/ ۲۷ حمل ۱۳۹۴ نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) در حالی قسمت‌هایی از منطقه “یارموک” در جنوب شهر دمشق را به تصرف درآورده‌اند که در حال حاضر حدود ۱۸ هزار مهاجرین فلسطینی در این منطقه کمپی زندگی می‌کنند. همچنین این منطقه در فاصله یک کیلومتری منطقه “سیده زینب” است که نزدیک به ۱۵۰۰ پناهنده افغان را در خود جای داده است.

افغانستان: احداث جاده ‘ابریشم جدید’ امسال آغاز می‌شود
بی بی سی/ ۱ ثور ۱۳۹۴ احمد شاه وحید، معاون وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که مراحل تدارکاتی احداث جاده‌ای که افغانستان را به چین وصل می‌کند در سال جاری خورشیدی آغاز خواهد شد. این جاده که بخشی از پروژه “راه ابریشم جدید” است، از ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان می‌گذرد و با عبور از دره واخان، افغانستان را به چین وصل خواهد کرد.

      حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

عبدالله عبدالله: حفظ محیط زیست در صدر اولویت‌های اداره‌ها قرار گیرد
سلام وطندار/ ۳ ثور ۱۳۹۴ چهارشنبه، ۲ ثور  برابر است با روز جهانی زمین. داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در تجلیل از این روز، از همه اداره‌های دولتی خواست تا برنامۀ حفظ محیط زیست را در صدر اولویت‌های کاری‌شان قرار دهند. آقای عبدالله گفت که آلود‌گی هوا در کابل هر روز بیش‌تر شده و این امر در درازمدت صحت شهروندان را تهدید می‌کند.
نگرانی حکومت از وضعیت بد هوا؛ بدون همکاری مردم مبارزه با آلودگی ممکن نیست

تغییر اقلیم و امنیت غذایی
۸ صبح/ ۲ ثور ۱۳۹۴ طی سال‌های اخیر شاهد حوادث طبیعی زیادی در بسیاری از کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای منطقه و حتا در کشور خودمان بودیم؛ حوادثی طبیعی که باعث ویرانی‌ها و مرگ‌و میرهای بی‌شماری در میان مردم شد. همه این واقعات طبیعی نشانگر یک عامل است: تغییر اقلیم. با مشاهده چنین حوادثی به‌نظر می‌رسد که زمین آبستن پیامدهای بالقوه دیگری از نمایش آثار سوءتغییرات اقلیمی‌ بر پیکره خود و ساکنانش باشد.

پارک‌های تفریحی؛ مکان بودوباش معتادان
۸ صبح/ ۱ ثور ۱۳۹۴ برخی از تفریحگاه‌ها در شهر کابل به مکان مناسبی برای معتادان و ولگردان تبدیل شده و به همین سبب مردم از رفتن به این تفریحگاه‌ها و پارک‌ها خودداری می‌کنند. شماری از شهریان کابل از نبود پارک‌های تفریحی شکایت کرده و می‌گویند که پارک‌های محدودی که وجود دارد، یا پول گزاف اخذ می‌کنند و یا هم‌ جوانان بی‌کار و معتاد در آن جا گرفته‌اند.

      جنگ

تلفات ملکی
۴ تن در نتیجه انفجار در خوست زخمی شدند. دو غیرنظامی در نتیجۀ برخورد یک موشک در ولایت پکتیا جان باختند. ۲ تن در انفجاری در ننگرهار کشته شدند

تلفات نظامی
یازده طالب در عملیات‌های نظامی کشته شدند. بازداشت یک گروه شش‌ نفری انتحاری در ولایت ننگرهار

 روسیه: ۵۰ هزار شورشی در افغانستان در حال جنگ هستند
افغانستان رو/ ۲۸ حمل۱۳۹۴ ایگور سرگون؛ رییس اداره استخبارات ارتش روسیه اعلام کرده که تحقیقات آنان نشان می دهد در افغانستان ۵۰ هزار شورشی در حال جنگ هستند. به گفته این مقام بلندپایه روسیه، این جنگجویان در  بسیاری از اردوگاه‏های مخفی آموزش تروریستی می بینند.

داعش در افغانستان سربازگیری می‌کند
سلام وطندار/ ۳۱ حمل۱۳۹۴ بیش از ۵۷ گروه تروریستی مختلف در ولایت بادغیس حضور دارند که اکثرشان به گروه دولت اسلامی (داعش) پیوسته اند. مقام‌های ولایت بادغیس با تأیید این خبر گفته اند که فعالیت‌های گروه داعش در حال گسترش یافتن است. بهاءالدین قادسی، رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که حکومت باید در برابر گسترش و نفوذ این گروه جداً اقدام کند.

۱۶ ساعته درگیری در ولایت بادغیس
سلام وطندار/ ۳ ثور ۱۳۹۴ صبح روز چهار شنبه درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولایت بادغیس پس از ۱۶ ساعت پایان یافت.محمد قیوم انگار، آمر امنیت فرماندهی پولیس بادغیس به سلام‌وطندار گفت که حوالی ساعت ۵ بامداد روز گذشته، شماری از طالبان مسلح بر پاسگاه‌های پولیس مرزی در منطقۀ ماری‌چاق ولسوالی بالامرغاب حمله کردند و تا ساعت ۸ صبح امروز با نیروهای امنیتی زدوخورد داشتند.

    فرهنگ

میرزکه؛ بزرگ‌ترین گنجینۀ افغانستان
روزنامه جامعه باز / ۳۱ حمل ۱۳۹۴یکی از گنجینه‌های مهم افغانستان، گنجینۀ «میرزکه» در نواحی گردیز است، که در سال ۱۳۲۶خورشیدی، برای اولین‌بار کشف شد. در مجموعه سکه‌های به‌دست‌آمده از این منطقه، تا‌کنون بیش از ۴۰ هزار اثر از قرن ششم قبل از میلاد تا قرن نوزدهم به دست آمده است که یکی از با ‌ارزش‌ترین و بزرگ‌ترین کشفیات آثار تاریخی در جهان است.

زنانی که به یاری هنر علیه تبعیض های جنسیتی مبارزه می کنند
رادیو بین المللی فرانسه / ۳۱ حمل ۱۳۹۴ از عمر کوتاه اولین گالری خصوصی آثار هنری در کابل تنها چند ماهی می گذرد. بدون شک تاریخ هنر معاصر افغانستان این خبر را از یاد نخواهد برد که بنیانگذار اولین گالری هنری در کابل یک خانم افغان است: منیره یوسف زاده. گالری شمامه در هفت ماهی که از عمر آن می گذرد تا کنون شش نمایشگاه آثار هنری دایر کرده است که چهار مورد آن‏ها در درون گالری برگذار شده و دو تای دیگر توسط این گالری ولی در خارج از محل اصلی آن به نمایش عمومی گذارده شده است.

نمایشگاه نقاشی زن ‌در هرات بر‌گزار شد
روزنامه جامعه باز / ۳۱ حمل ۱۳۹۴ نمایشگاه نقاشی زیر نام «خورشید با تو طلوع می‌کند» به حمایت زنان در ولایت هرات گشایش یافت. سید نوید الحق فضلی، برگزار‌کنندۀ این نمایشگاه گفت: ۱۹ اثری که در این نمایشگاه در معرض دید مردم گذاشته شده، نتیجۀ دو سال زحمت او در این عرصه بوده است.

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.
دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته : بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، روزنامه جامعه باز، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۳

پیوست‌ها: