iran

 iran 95

   محکومیت کاربران فیس بوکی به احکام سنگین

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

محرومیت و اعتراض به خاطر صدای زنانه
سحام نیوز ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ قاسم اکسیری‌فرد در مقابل دانشگاه خواجه نصیر در اعتراض به جلوگیری از ادامه ی کارش در دانشگاه به دلیل داشتن صدای زنانه، مقابل درب این دانشگاه واقع در خیابان میردادماد با شعار: «حق کار، برای تمام شهروندان» دست به تحصن زده است.

 وب‌سایت خبری «انصاف نیوز» فیلتر شد
رادیو فردا ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ علی اصغر شفیعیان مدیرمسئول این وب‌سایت، روز چهارشنبه با اعلام این خبر به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که از طریق شرکت پشتیبانی سرور این وب‌سایت از فیلترشدن «انصاف نیوز» مطلع شده است.

 تجمع سراسری معلمان ایران در اعتراض به دستمزدهای پایین
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ خبرگزاری کار ایلنا روز پنجشنبه ۲۷ فروردین ماه اعلام کرد که هزاران معلم در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به وضعیت دستمزدها و وضعیت مشعیتی شان تجمع سکوت برگزار کرده اند.

 آیت‌الله نکونام، مدرس حوزه علمیه قم “بازداشت شد”
دویچه وله ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ سایت‌های منتقد حکومت ایران از بازداشت آیت‌الله محمدرضا نکونام، از اساتید حوزه علمیه قم خبر می‌دهند. این پژوهشگر دینی پیش از این نیز در دی ماه سال گذشته مدتی را در بازداشت به سر برده بود.

     زندان

جیسون رضائیان به جاسوسی و همکاری با دشمن متهم شد
بی‌بی‌سی ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از وکیل جیسون رضائیان، خبرنگار این روزنامه در ایران، اعلام کرد که آقای رضائیان به جاسوسی، همکاری با دولت‌های متخاصم و تبلیغ علیه نظام متهم شده است.

 دبیرکل سازمان معلمان ایران زندانی شد
بی‌بی‌سی فارسی ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ بنا بر گزارش‌ها از ایران، علیرضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران برای اجرای حکمی که پنج سال پیش علیه او صادر شده بود، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

 صدور حکم قطعی برای شش نفر از هشت فعال فیسبوکی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به پرونده هشت فعال فیسبوکی که در دادگاه بدوی مجموعا به بیش از ۱۲۷ سال حبس محکوم شده بودند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت طبق حکم دادگاه تجدید نظر یک نفر از این متهمان به پنج سال و پنج نفر دیگر به هفت سال حبس قطعی محکوم شده اند. طبق این حکم که هفته گذشته به وکلای آنها ابلاغ شده، این شش نفر بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی به اشد مجازات محکوم شده اند.

 محمد سیف زاده وکیل زندانی دربیمارستان قلب بستری شد
سحام نیوز ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ «سیدمحمد سیف» زاده وکیل زندانی دربند، جهت ادامه معالجات پزشکی درارتباط با عارضه قلبی، گرفتگی دو رگ قلب و عدم بازگشت کامل خون از دو پا به قلب، دربیمارستان قلب تهران بستری شده است.

 انتقال محمدرضا عالی پیام به قرنطینه زندان رجایی شهر
سحام نیوز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ «محمدرضا عالی پیام» (ملقب به هالو) شاعر طنزپرداز منتقد حکومت ایران، برای طی دوران حبس خود به قرنطینه زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

 وضعیت بلاتکلیف علی شریعتی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات
سحام نیوز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ علی شریعتی، فعال سیاسی که از سوی وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی بازداشت شده، در سومین ماه بازداشت خود به سر می برد.

    دفاع از حقوق بشر

ایران «هفتمین کشور سانسورکننده» در جهان است
رادیو فردا ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ کمیته دفاع از روزنامه نگاران که مقر آن در نیویورک است روز سه‌شنبه اول اردیبهشت فهرست دولت‌هایی که بیشترین سانسور را در جهان اعمال می‌کنند اعلام کرد که در آن جمهوری اسلامی ایران جزو ده کشور اول این فهرست است.

 محرومیت اجتماعی و ناامنی اقتصادی فقرا را به خودسوزی رسانده است
مرکز حامیان حقوق بشر ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در فروردین ماه ۱۳۹۴ پرداخت.

 باراک اوباما خواستار آزادی جیسون رضائیان شد
رادیو فردا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواستار آزادی جیسون رضائیان خبرنگار ایرانی – آمریکایی روزنامه واشنگتن پست شد.

     زنان

علی مطهری: حضور زنان در ورزشگاه‌ها از نظر امنیتی دردسرساز نیست
بیدارزنی ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه لازم است برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها ضوابط شرعی رعایت شود، تصریح کرد: باید برای تدوین هر آیین‌نامه‌ای در این باره، نظر مراجع تقلید جلب شود زیرا احتمال دارد آنها با این کار مخالفت کنند.

 مشکلات زنان آسیب دیده باید به حداقل برسد
ایلنا ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ انوشیروان محسنی‌بندپی درباره اقدامات ضروری برای زنان آسیب‌دیده دارای فرزند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تمامی این گروه‌ها نیازمند آن هستند که با مداخلات سازمان بهزیستی به امنیت روحی و روانی برسند تا مسائل حاشیه‌ای آنان به حداقل رسیده و بتوانند به وظایف اصلی خود همچون نگهداری از فرزندانشان برسند.

 حضور برجسته زنان در جشنواره فیلم کن
رادیو زمانه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ برگزارکنندگان شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن اسامی هیأت داوران را اعلام کرده‌اند. زنان در این دوره مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپا حضور برجسته‌ای دارند: چهار زن و پنج مرد به ریاست برادران کوئن، داوری درباره ۲۰ فیلم را به عهده گرفته‌اند.

 حدود ۲۰ در صد زنان سالمند تنها زندگی می‌کنند
بیدارزنی ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴  بر اساس مرکز آمار ایران درحال حاضر در حدود ۶ میلیون و ۱۰۰هزار نفر سالمند در کشور است و بیشتر از ۴۹ درصد آنان زن هستند .فقط ۵/ ۸  درصد مردان سالمند تنها در کشورزندگی می کنند در حالیکه درصد زنان سالمند که به تنهایی زندگی میکنند بیش از ۲۰ درصد است.

 افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در میان زنان
شرق ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ می‌گویند گل، اما بخوانید نوعی حشیش که مصرف گونه روغنی آن ١٠٠ تا ١۵٠ برابر حشیش اعتیادآور است. حالا رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام از افزایش مصرف گل (حشیش صنعتی) در میان دختران و زنان کشور ابراز نگرانی کرده است. سعید صفاتیان در گفت‌وگو با «شرق» در این‌باره می‌گوید: ما در این زمینه آماری نداریم اما گزارش‌های میدانی ما این موضوع را تأیید می‌کند، حتی افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب‌ها که در سابقه مصرفشان به «گل» اشاره می‌کنند، بدون اینکه بدانند مخدر است.
چه دلایلی باعث افزایش مرگ‌ زنان معتاد نسبت به مردان می‌شود؟

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

حجم آب سدهای ایران بیش از هفت درصد کاهش یافته است
رادیو فردا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ حجم آب موجود در مخازن آب در سدهای ایران در مقایسه با سال گذشته بیش از هفت درصد کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، حجم آب ورودی به مخازن سدها نیز از مهرماه سال پیش تا کنون ۱۸ درصد کاهش داشته و در مقابل حجم آب خروجی از این سدها تنها حدود شش درصد کمتر شده است.

 تعداد دانش آموزان مسموم شهر زرند کرمان به ۷۶ تن افزایش یافت
رادیو فردا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ در حالی که مسئولان می‌گویند علت مسمومیت دانش‌آموزان همچنان مبهم است، آمار دانش‌آموزان مسموم به ۷۶ تن افزایش یافته است.

     فرهنگ 

سرنوشت یاس، ‌یانی و شجریان؛‌ «در ارشاد ممنوع الکار نداریم»
رادیو فردا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با بیان این‌که از نظر این وزارتخانه، هنرمند ممنوع‌الکار وجود ندارد،‌ اعلام کرد که برای صدور مجوز از مراجع ذیصلاح، استعلام انجام می‌شود.

   سیاست

وزیر ارشاد ایران در رابطه با سفر خبرنگار روزنامه اسرائیلی ‘به مجلس می‌رود
بی‌بی‌سی فارسی ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ علی طاهری، نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران گفته است که وزیر ارشاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای پاسخ دادن به پرسش‌های اعضای این کمیسیون در رابطه با سفر یک خبرنگار اسرائیلی به مجلس می‌روند.

 دادگاه رسیدگی به اتهام‌های مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی برگزار شد
بی‌بی‌سی فارسی ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری ایسنا، مهرخانه و ایلنا روزنامه‌های شرق سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، رادیو زمانه، دویچه وله، بی‌بی‌سی‌ فارسی، بیدارزنی، سازمان‌های حقوق‌بشری کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر،

شماره ۹۵ هفت روزنامه ایران

پیوست‌ها: