haftYemen

مرگ صدها غیرنظامی از جمله ۱۱۵ کودک در یمن
عکس: عفو بین الملل

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

هشدار سازمان ملل متحد نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در یمن

نهادهای دولتی
یمن حمله های بی امان هوایی منجر به مرگ صدها غیرنظامی باید مورد تحقیق قرار گیرد
۲۴ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: یک ماه پس از آغاز حمله های هوایی، قتل صدها غیرنظامی از جمله ده ها کودک و زخمی شدن هزاران تن طی حمله های هوایی بی امان عربستان سعودی در سراسر یمن باید فوری مورد تحقیق قرار گیرد. معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان گفت: «حمله های یک ماه هوایی عربستان سعودی و متحدان آن بخش  های زیادی از یمن را به نقاط خطرناکی برای غیرنظامی تبدیل کرده است. میلیون ها تن ناگزیر در وحشت کامل و ترس از مرگ در خانه زندگی می کنند.» به گزارش یونیسف دست‌کم ۱۱۵ کودک یمنی طی یک ماه گذشته کشته شده اند.

پاکستان در پی پایان تعلیق اجرای مجازات اعدام تاکنون صد نفر اعدام شده اند
۲۸ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: پاکستان امروز به «نشانه ننگ» صدمین اعدام در پی پایان تعلیق اجرای مجازات اعدام در دسامبر ۲۰۱۴ رسید. این کشور شهرت یکی از بزرگترین اعدام کننده ها در جهان را کسب خواهد کرد.

اندونزی اعدام  های زشت بی توجهی کامل به حقوق بشر را نشان می دهند
۲۸ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: اعدام هشت تن در اندونزی نشانه بی توجهی کامل به حقوق بشر است. این سازمان خواستار توقف برنامه های بعدی برای اعدام های بیشتر شد. این هشت تن به جرم مواد مخدر محکوم شده بودند. اعدام فرد نهم در آخرین لحظه به دستور رییس جمهوری متوقف شد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و کنتراس سازمان عضو آن در اندونزی روز ۲۴ آپریل ۲۰۱۵ اعلام کرده بودند برنامه اعدام «لکه ننگ» برای سیاست گذاری رییس جمهوری ویدودو است. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «چراغ سبز رییس جمهوری ویدودو برای اعدام های بیشتر به رغم درخواست های بین المللی عفو لکه ننگی برای سیاست های اوست. او باید فوری به این عملکرد وحشیانه خاتمه دهد و رعایت تعهدات بین المللی اندونزی را تضمین کند.» گزارش خبری: اندونزی هشت نفر را در ارتباط یا جرایم مواد مخدر اعدام کرد

پاکستان نگرانی در پی ترور خانم سابین محمود در کراچی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر دل‌نگرانی خود را از قتل خانم سابین محمود در ۲۴ آپریل ۲۰۱۵ در کراچی ابراز می کند و از دولتمردان پاکستان می خواهد با انجام تحقیقات، مرتکبان این جنایت نفرت انگیز را به دست عدالت بسپارند.

اسراییل ‘مسئول مرگ دستکم ۴۴ پناهجوی فلسطینی در غزه’
بی بی سی فارسی ۲۷ آپریل ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پی تحقیقات خود نتیجه گیری کرده است که دست کم ۴۴ فلسطینی هنگام پناه گرفتن در هفت مدرسه سازمان ملل در جریان جنگ تابستان گذشته در غزه در اثر “اقدامات اسراییل” جان خود را از دست داده اند.
«ده‌ها غیرنظامی» در «حمله هوایی ارتش سوریه» به یک بازار کشته شدند
سربازان فرانسوی به سوء استفاده جنسی از کودکان آفریقای مرکزی متهم شدند

     عدالت

جمهوری آفریقای مرکزی دادگاه ویژه کیفری: ‌گامی به سوی عدالت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ آپریل ۲۰۱۵ ـ ۲۳ سازمان حقوق بشر بین المللی و آفریقای مرکزی امروز اعلام کردند: شورای گذار جمهوری آفریقای مرکزی با تصویب قانونی برای تشکیل دادگاه ویژه کیفری دست به اقدامی تعیین کننده برای دستیابی قربانیان فجایع به عدالت زده است. پیش نویس قانونی که دولت به پارلمان دوره گذار ارسال کرده با اکثریت بزرگی در نشست عمومی ۲۲ آپریل تصویب شد. دادگاه ویژه متهمان به جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت در این کشور از سال ۲۰۰۳ را مورد پیگرد قرار خواهد داد.

کمیسیون بین المللی حقوقی:‌ توصیه های اولیه برای کنوانسیون جنایت های علیه بشریت
۲۷ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل از کمیسیون بین المللی حقوقی می خواهد توصیه های زیر را در نگارش پیش نویس کنوانسیون جنایت های علیه بشریت در باره صلاحیت قضایی جهانی، استرداد یا پیگرد، عفو و مسایل مشابه در زمینه معافیت از مجازات، دادگاه های نظامی و حق تحفظ در باره اساسنامه رُم را در نظر بگیرد. این سازمان بر این نظر است که کمیسیون باید مقررات موجود حقوق بین المللی عرفی را در زمینه حقوق بین المللی کیفری و نیز هنجارهای تازه پدیدار شونده را که به پیگرد عملی متهمان به مسؤولیت کیفری در مورد جنایت های علیه بشریت کمک می کند، در چارچوب رسمی قانونی قرار دهد. گزارش را به زبان انگلیسی در اینجا دریافت کنید.

سنگال محاکمه حسن هابره
۲۷ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر سند پرسش و پاسخ بدون تاریخی را در باره محاکمه آتی دیکتاتور پیشین چاد حسن هابره در سنگال منتشر کرده است. وکیل شاغل در دیده بان حقوق بشر رید برودی که از سال ۱۹۹۹ با بازماندگان دیکتاتوری در تماس بوده است، می گوید: «محاکمه حسن هابره نشان می دهد که قربانیان می توانند با پایداری دیکتاتوری را به دادگاه بکشانند.» هابره به اتهام های جنایت های علیه بشریت، شکنجه و جنایت های جنگی در نظام دادگستری سنگال در شعبه فوق العاده آفریقا محاکمه خواهد شد. این شعبه را سنگال و اتحادیه آفریقا در فوریه ۲۰۱۳ برای پیگرد «شخص یا اشخاص» دارای بیشتری مسؤولیت برای جرایم بین المللی ارتکابی در چاد در سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰ در دوره حاکمیت هابره تشکیل دادند. رییس دادگاه از بورکینا فاسو است و دو قاضی ارشد سنگالی همراه او خواهند بود و یک قاضی سنگالی نیز علی البدل است.
آلمان مراسم یادبود قربانیان جنایت نازی‌ها در اردوگاه مرگ برگن بلزن
وقایع ۱۹۱۵ و موضع سازمان ملل؛ کشتار یا نسل‌کشی؟

     حقوق مدنی و سیاسی

بروندی انتخابات عمومی:‌ عاملان سیاسی باید از گسترش خشونت جلوگیری کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ آپریل ۲۰۱۵ حزب رییس جمهوری بروندی شنبه آینده جلسه ای برگزار و نامزد خود را در انتخابات آتی ریاست جمهوری در جون معرفی خواهد کرد. پیش از نامزدی احتمالی دوباره رییس جمهوری کنونی، تنش ها رو به افزایش و احتمال گسترش خشونت زیاد است. فدراسیون و سازمان عضو آن ایتکا (ITEKA) که موارد پرشمار خشونت پیش از انتخابات را ثبت کرده اند و از وخامت واقعی وضعیت نگران هستند، از تمام عاملان سیاسی می خواهند از هرگونه اقدامی که به گسترش خشونت بیانجامد خودداری کنند وگرنه خود آنها باید پاسخگو باشند.

ترکیه به پیگردهای مربوط به توهین به رییس جمهوری پایان دهید
۲۹ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: دادگاهی در ترکیه یک وکیل دادگستری متهم به توهین به رییس جمهوری رجب طیب اردوغان را از زندان آزاد کرد، ولی او نباید اصلا با چنین اتهامی روبرو می شد. امید کیلیچ یکی از کسانی است که در چند ماه اخیر بی دلیل مناسب به اتهام افترا به رییس جمهوری بازداشت شده بود. او پس از مشاجره با هیات گزینش قضات در آنکارا دستگیر شد. مسؤولان دولت ترکیه اغلب مدعی می شوند که توهین آزادی بیان نیست. نهادهایی مثل شورای اروپا، کمیسیون اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا و گروه های حقوق بشر ترکیه و بین المللی مدام از این موضع دولت ترکیه انتقاد کرده اند. دادگاه حقوق بشر اروپا بارها با صدور رای در باره ترکیه، نقض آزادی بیان را بر اساس ماده ۱۰ کنوانسیون اروپا تشخیص داده است.
آمریکا مرگ یک سیاهپوست و اعلام وضعیت اضطراری در بالتیمور
کاستی های دموکراتیک درکشورهای اروپا

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اروپا به سیاست ننگ آور پایان دهد!
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ آپریل ۲۰۱۵ فدراسیون واکنش نامناسب شب گذشته شورای اروپا را به مصیبت جاری در دریای مدیترانه محکوم می کند. کشورهای اروپایی تصمیم گرفته اند بودجه عملیات زیر هدایت فرانتکس را سه برابر کنند. به گفته رییس این نهاد، فابریس لگری، ماموریت این عملیات نجات انسان ها نیست. اقدامات اعلام شده ـ تقویت همکاری های پلیسی، تخریب قایق های قاچاقچیان، برقراری برنامه های تازه برای بازگرداندن پناهجویان ـ همه در جهت اشتباه هستند و به جای حمایت از حقوق بشر مهاجران به محافظت از امنیت مرزهای اروپا اولویت می دهند. اقدامات امنیتی در گذشته موفق نبوده اند و در آینده هم نخواهند بود. برخلاف توصیه های سازمان های مدافع حقوق مهاجران که موضعی متحد دارند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هیچ اقدامی را با هدف برقراری عملیات سراسراروپایی جستجو و نجات یا گشایش راه های قانونی و امن مهاجرت به تصویب نرساندند

مرگ در مدیترانه: رسوایی شورای اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ آپریل ۲۰۱۵ ـ ۲۳ آپریل روز وحشتناکی بود: شورای اروپا که قرار بود بالاخره در باره وضعیت «مصیبت بار» در دریای مدیترانه «دست به اقدام بزند»، با شدت بخشیدن به محافظت از مرزها، فقط تلاش کرد از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در مقابل مهاجران حمایت کند. روسای دولت های اتحادیه اروپا، که با هیاهوی زیاد جلسه تشکیل دادند، فقط یک پیام برای هزاران انسانی ـ زنان، مردان و کودکان ـ داشتند که با تلاش برای رسیدن به جایی برای بازسازی زندگی‌شان خطر مرگ را می پذیرند و اغلب به مرگ می رسند. پیام این بود: «امنیت!» آنها کوشش نکردند به مسابقه در جهت معکوس بین کشورهای عضو به منظور پذیرش شمار هرچه کمتری از مهاجران و نپذیرفتن تمام مهاجران دیگر پایان دهند. واژه «خوشامد» در واژگان روسای دولت ها وجود ندارد.

واکنش اروپا: عملیات نجات آبرو نه نجات زندگی
۲۴ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: قصور از گسترش حوزه عملیات ترایتون به شدت به تعهد چند کشور اروپایی برای تامین منابع، کشتی و هواپیما برای عملیات جستجو و نجات در مدیترانه لطمه خواهد زد. رییس بخش اروپا و آسیای مرکزی این سازمان گفت: «آن چه امروز در بروکسل می بینیم عملیات نجات آبروست نه نجات زندگی. تمام حرف ها و منابعی که مطرح می شود حاکی است که رهبران اروپا به طور جدی به مساله نجات زندگی در دریا نگاه می کنند، اما در واقعیت آنها فقط تا نیمه راه می آیند.» سازمان عفو بین‌الملل: عملیات نجات مهاجران تا سواحل لیبی گسترش یابد

ترکمنستان اخراج اجباری صدها خانواده از خانه هایشان
عفو بین الملل ۲۳ آپریل ۲۰۱۵ با وجود شکایت های متعدد ساکنان منطقه ای در شمال عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، مسؤولان به پروژه تخریب گسترده ای ادامه می دهند و صدها خانواده با اخراج اجباری روبرو هستند. گزارش را به زبان انگلیسی در اینجا دریافت کنید.

پناهجویان و فرار بزرگ به اروپا

   دفاع از حقوق بشر

نامه سرگشاده مشترک در باره موضع اتحادیه اروپا نسبت به آذربایجان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با دربرگرفتن فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مشارکت بین المللی حقوق بشر، فرانت لاین دیفندرز و بنیاد خانه حقوق بشر با انتشار نامه ای سرگشاده اعلام کردند: امضا کنندگان این نامه مایلند تاسف عمیق خود را از موضع ضعیف بخش سیاست خارجی اروپا در مورد دو مورد محکومیت اخیر مدافعان حقوق بشر آقای رسول جعفراف و آقای انتقام علی اف ابراز کنند. دادگاه جرایم حاد باکو روز ۱۶ آپریل آقای جعفر اف را که از آگوست ۲۰۱۴ در زندان بوده به اتهام شرکت در «آواز خوانی برای دمکراسی» و «هنر برای دمکراسی» و قصد برگزاری «ورزش برای حقوق بشر» در آستانه بازی های المپیک اروپایی باکو در جون ۲۰۱۵، به شش سال و نیم زندان محکوم کرد. روز ۲۲ آپریل، وکیل و مدافع حقوق بشر سرشناس آقای انتقام علی اف را به اتهام فرار از مالیات، جعل خدمات، سوءاستفاده از موقعیت شغلی به هفت سال و نیم زندان محکوم کرد. در هر دو مورد، سخنگوی نایب رییس اتحادیه اروپا به محکومیت «بی تناسب» آنها اشاره و اظهار امیدواری کرد که از فرصت درخواست استیناف در دادگاهی عادلانه برخوردار باشند. سازمان های ما بر این اعتقاد هستند که موضع ضعیف اتحادیه اروپا و کوتاهی آن از درخواست آزادی فوری افرادی که به هیچ وجه نباید محاکمه می شدند، بیشتر در خدمت تسلی به سیاست سرکوب در آذربایجان است و نه در جهت بازدارندگی آن.

بحرین تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه نبیل رجب
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه نبیل رجب، رییس مرکز حقوق بشر بحرین، نایب دبیرکل فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و عضو کمیته مشورتی بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر اطلاع یافته است. در روز ۲۶ آپریل ۲۰۱۵، دادستانی کل به طور رسمی اتهام «اشاعه اخبار کذب در زمان جنگ را که می تواند به تدارک و عملیات جنگی لطمه بزند» و نیز «بی اعتبار ساختن علنی نهاد دولتی» را علیه نبیل رجب اعلام کرد و بازداشت او را به مدت ۱۵ روز تمدید کرد.

سوریه سازمان های حقوق بشر تولد رازان زیتونه را با فراخوانی برای آزادی «چهار تن دوما» یادآوری کردند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ آپریل ۲۰۱۵ به مناسبت سی و هشتمین سالروز تولد مدافع حقوق بشر رازان زیتونه، رییس مرکز اسناد نقض حقوق بشر سوریه، ۶۴ سازمان محلی، منطقه ای و بین المللی حقوق بشر خواست خود را برای آزادی فوری او و همکاران ناپدید شده اش سمیرا خلیل، ناظم حمادی و وائل حمادا تکرار کردند.

عربستان سعودی گول جابجایی مسؤولان را نخورید
دیده بان حقوق بشر ۲۹ آپریل ۲۰۱۵ ترفیع مقام محمد ابن نایف برادرزاده ملک سلمان به مقام ولیعهدی و جانشین پادشاه تغییر جهت در عربستان سعودی را نشان می دهد و برای اولین بار در تاریخ امکان به قدرت رسیدن نسل جوان را در عربستان سعودی مطرح می کند. اما خیال نکنید که این واقعه رهیافت تازه ای به حقوق بشر را در پیش خواهد داشت. این جابجایی کمتر از زمان آن تعجب برانگیز است و نشان می دهد که پادشاه مشخص کرده که قصد ندارد به اصلاحات حقوق بشری بسیار ضروری دست بزند. زمانی که محمد ابن نایف به مقام وزارت کشور رسیده بود، فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی امیدوار بودند او به تعدی های پدرش که پیش از خودش در این مقام بود پایان خواهد داد. اما او این تعدی ها را نهادینه کرد. وزارت کشور از سال ۲۰۱۲ زیر وزارت او سرکوب گسترده مخالفت مسالمت آمیز را در پیش گرفته و از اختیارات خود برای ترساندن، حبس و زندانی کردن منتقدان و اصلاح خواهان استفاده کرده است.

   زنان

غیبت “بدن رنج‌کشیده زن” در میان کلمات

    فرهنگ و اندیشه

فدراسیون در «جشنواره فیلم یک جهان» شرکت می کند
۲۳ آپریل ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از اعلام شرکت در نهمین جشنواره سالانه فیلم های مستند بین المللی حقوق بشر در بروکسل خشنود است. در ۱۲ـ۴ مه ۲۰۱۵، هفده فیلم در سینماهای مختلف بروکسل به نمایش در خواهد آمد و هر بار نمایش با بحثی با شرکت فیلم سازان، فعالان حقوق بشر و نمایندگان سازمان های حقوق بشر همراه خواهد بود. فدراسیون به مشارکت در نمایش فیلم های «شهروند شماره »۴ (Citizenfour) و «تفتیش عقاید بی صدا» (A Quiet Inquisition) افتخار می کند. شهروند شماره ۴ در باره داستان ادوارد اسنودن و مسایل مربوط به حریم خصوصی است. تفتیش عقاید بی صدا شرح وضعیت کارلا، دکتر نیکاراگوئه ای است که مدام با مخمصه ای اخلاقی روبرو است. پس از ممنوعیت دولتی سقط جنین در نیکاراگوئه، کارلا یا باید از قانون تبعیت کند یا به بیمارانش کمک کند. رییس بخش آمریکای فدراسیون در هر دو مورد به همراه وکیلی از مرکز حقوق بشر نیکاراگوئه شرکت خواهد داشت.

کشتار ارامنه از نگاه فیلمسازان

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز

شماره ۹۷ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: