افغانستان150427091118_demo_pics_farkhunda_640x360_bbc_nocredit

فرخنده از خاکستر خود برخاست/ بازسازی صحنه قتل فرخنده در چهلمین روز شهادتش در کابل/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

دو معلم در ولایت کنر کشته شدند
رادیو کلید ۱۰ ثور ۱۳۹۴ مقامات امنیتی می گویند که تروریستان ۲ معلم یک مکتب را به قتل رساندند. عبدالحبیب سیدخیل، قوماندان امنیه کنر به کلید گفت: این حادثه حوالی ساعت ۱۱ پیش از چاشت امروز در منطقه امداد ولسوالی دانگام رخ داده است.

طالبان در هلمند، یک مرد را به اتهام قتل خانمش قصاص کردند
رادیو کلید ۹ ثور ۱۳۹۴ مخالفان مسلح دولت، یک مرد را که خانم اش را کشته بود، در مربوطات ولایت هلمند قصاص کردند. فتح الله خان، ولسوال ولسوالی نادعلی این ولایت با تایید این خبر می گوید:  طالبان مردم منطقه “نره مانده” این ولسوالی را که در تصرف دارند، جمع کرده وسپس این مرد را در محضر عام به دست خسرش به قتل رسانده اند.

منتقد فعالیت های طالبان در ولایت کندز کشته شد
تلویزیون یک ۶ ثور ۱۳۹۴ مسوولان امنیتی ولایت کندز در شمال کشور تایید کرده اند که یک عالم دینی در شهر کندز در نتیجه‌ی انفجار ماین کشته شده است. سید سرور حسینی، سخنگوی پولیس این ولایت گفته است که این شخص “نورالهدا” نام داشت و از منتقدان فعالیت‌های طالبان در این ولایت به شمار می‌رفت.

     زنان

زنان برای صلح: با هم قوی‌تریم!
رادیو زمانه ۱۰ ثور ۱۳۹۴ «سازمان جهانی زنان برای صلح و آزادی» (WILPF) در سال ۱۹۰۵ تشکیل شد، در هنگامه‌ای که جنبش صلح تازه در جهان پا می‌گرفت. در این سال زنان فعال در جنبش صلح از سراسر دنیا در شهر لاهه گرد هم آمدند تا به فعالیت‌های پراکنده خود جنبه رسمی ببخشند. امسال به مناسبت جشن صد سالگی تشکیل این سازمان، WILPF از ۱۳۰۰ فعال حقوق بشر، استاد دانشگاه، محقق و نیز جمعی از سیاستمداران ۸۰ کشور دنیا دعوت کرد تا به منظور تبادل نظر در مورد راه حل‌های عملی برقراری صلح پایدار در قرن ۲۱ دور هم جمع شوند.

 زنان می‌خواهند در روند صلح سهم داشته باشند
روزنامه ۸ صبح ۷ ثور ۱۳۹۴ شماری از زنان، فعالان حقوق زن و فعالان مدنی در مزارشریف در یک همایش از حکومت وحدت ملی خواستند که سهم زنان را در روند صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دولت در نظر بگیرد. به‌گفته این زنان در حکومت گذشته به رهبری حامد کرزی هیچ سهمی ‌برای زنان در روند صلح و مذاکره با مخالفان دولت در نظر گرفته نشده بود و باید این خلا را حکومت وحدت ملی جبران کند.

هیچ جا برای زنان افغان امن نیست
تلویزیون یک ۸ ثور ۱۳۹۴ بررسی‌های تازه نشان می‌دهد که نود درصد از بانوان کشور مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و هیچ جایی برای آنان امن نیست. این بانوان، بیشترین آزار و اذیت را در مکان‌های عمومی، محیط کاری و نهادهای آموزشی می‌بینند.

 موارد بد دادن دختران کاهش یافته است
روزنامه ۸ صبح ۷ ثور ۱۳۹۴ یک نهاد غیردولتی با انتشار گزارشی، از کاهش موارد «بد دادن» دختران در کشور خبر داده است. این گزارش که در نتیجه مصاحبه با بیش از یک هزار نفر در نه ولسوالی ولایت‌های کابل، پروان و پنجشیر تهیه شده، حاکی است که موارد بد دادن دختران از پنجاه درصد در سال ۲۰۰۲ میلادی، حالا به پنج درصد رسیده است.

پرستاران هرات مصؤونیت ندارند
سلام وطندار ۶ ثور ۱۳۹۴ مسؤولان بهداشتی در هرات می‌گویند که پرستاران این ولایت مصونیت جانی، شغلی و بیمۀ صحی ندارند. دکتر غلام‌احمد حنیفی، مسؤول انستیتوت بهداشت هرات دیروز (یک‌شنبه، ۶ثور/اردیبهشت) در نشستی به مناسبت روز جهانی پرستار، گفت که امنیت شکننده در برخی از ولسوالی‌های این ولایت سبب شده تا پرستاران، به ویژه پرستاران زن، کمتر حاضر شوند در ولسوالی‌ها وظیفه اجرا کنند.

یک زن از زیر تیغ مادر شوهرش نجات یافت
طلوع نیوز ۱۱ ثور ۱۳۹۴ یک زن گلوی عروسش را در ولسوالی اندر ولایت غزنی بریده است و این عروس پس از چند روز کوما بهبود یافته است و در پیوند به این رویداد همسر این زن بازداشت شده است. این زن که اکنون به درستی گپ زده نمی تواند، میگوید که چندین بار از سوی خانواده همسرش لت و کوب شده است، این زن ادعا دارد که پیش از این رویداد وی را ناگزیر به بلعیدن میخ نیز کرده است.

       حامیان و فعالان

نخستین جلسه دادگاه برای بررسی پرونده فرخنده برگزار شده است
بی بی سی ۱۲ ثور ۱۳۹۴ نخستین جلسه دادگاه بررسی پرونده فرخنده با حضور ۴۹ متهم در دادگاه ابتدائیه/بدوی کابل برگزار شده است. در این جلسه اتهام اصلی در پرونده از سوی دادستان ضرب و شتم منجر به قتل و آتش زدن جسد فرخنده از سوی افراد متهم عنوان شد. خادم مسجد شاه دوشمشیره متهم ردیف اول این پرونده است. دادستان اتهام مطرح شده علیه او را “تحریک مردم” به قتل فرخنده عنوان کرد.
بازداشت یکی از عاملان قتل فرخنده در بلخ

تظاهرات جامعۀ مدنی و دادخواهی برای فرخنده
سلام وطندار ۷ ثور ۱۳۹۴ چهل روز پیش فاجعه‌‌یی در شهر کابل رخ داد. این فاجعه نه‌تنها مردم افغانستان، بل‌که تمام جامعۀ جهانی را در شوک فرو برد. فرخنده، دختر ۲۷ ساله‌یی که در زیارت شاه دوشمشیره به اتهام به آتش کشیدن قرآن، به بدترین شکل، از سوی مردم خشمگین به قتل رسید. فرهاد دریا هنرمند مشهور کشور، که در این تظاهرات حضور داشت گفت، حادثۀ فرخنده سرآغاز تحولی بزرگ در تاریخ افغانستان است. ما باید هوشیار باشیم و به عنوان یک آغازگر به فصل تازه‌یی از زنده‌گی در افغانستان بیاندیشیم.
آیا با قتل “فرخنده”خرافات زدایی در افغانستان آغاز خواهد شد!؟

فرخنده از خاکستر خود برخاست
رادیو زمانه ۸ ثور ۱۳۹۴ در چهلمین روز قتل فرخنده در «شاه دو شمشیر» کابل نمایش خیابانی برگزار شد که صحنه قتل او را برای ساکنان کابل دوباره مجسم کرد. این نمایش را گروهی از فعالان جامعه مدنی افغانستان با همراهی بازیگران سینمای این کشور اجرا کردند. لینا علم، بازیگر سینما در نقش فرخنده ظاهر شد و رویداد قتل او را دوباره روی صحنه آورد. صحنه این نمایش محل قتل فرخنده و در خیابانی که حالا با نام فرخنده نام‌گذاری شده است.

 نگرانی صلیب‌ سرخ از افزایش تلفات ملکی در افغانستان
سلام وطندار ۱۰ ثور ۱۳۹۴ سازمان صلیب ‌سرخ اعلام کرده که از افزایش تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها و انفجار ماین‌های کنار جاده در افغانستان نگران است. در خبرنامۀ این نهاد به نقل از دومینیک استیل‌هارت، مسؤول عملیاتی صلیب‌ سرخ آمده است که این تلفات در حالی افزایش یافته که تعهدات مالی برای حمایت از کارهای بشردوستانه در افغانستان کاهش یافته است.

 پشتیبانی صدها باشنده کابل از نیروهای امنیتی
طلوع نیوز ۱۱ ثور ۱۳۹۴ صدها تن از باشنده‌گان به روز جمعه با جمع شدن در منطقه ارزان قیمت شهر کابل، کسانی را که در برابر این نیروهای می جنگند فروخته شده‌گان و از “دایرۀ اسلام خارج شده” می دانند و این شهروندان کشور مردم را به اهدای خون برای زخمیان نیروهای امنیتی تشویق می کنند. شرکت کننده‌گان این گردهمایی از زن و مرد و کودک و جوان این برنامه از تمامی احزاب سیاسی نیز می خواهند تا موقف شان را در برابر مخالفان مسلح دولت روشن بسازند.

سه غیرنظامی در لغمان از چنگ ربایندگان آزاد شدند
خبرگزاری بخدی ۸ ثور ۱۳۹۴ دفتر مطبوعاتی ولایت لغمان اعلام کرده که سه غیرنظامی عصر امروز سه‌شنبه از چنگ ربایندگان آزاد شده و به خانواده‌های‌شان پیوستند. این سه تن چند روز پیش در ساحه موسوم به زنگوری در مسیر شاهراه کابل- ننگرهار ناوقت شب از سوی مردان مسلح ناشناس ربوده و گروگان گرفته شده بودند.

        حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

رانش زمین در بدخشان جان ده‌ها تن را گرفت
رادیو بین المللی فرانسه ۸ ثور ۱۳۹۴ رانش زمین در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان دست کم دهها کشته برجای گذاشت. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که به منظور دیدار رسمی به هند سفر کرده است، ضمن ابراز همدردی با قربانیان، از نهادهای مسئول خواست تا روند کمک‌رسانی به آسیب دیدگان و نجات قربانیان را سرعت ببخشند.
جسدهای ۵۲ تن در بدخشان هنوزهم از زیر آوار کشیده نشده اند

 راهپیمایی کارگران در کابل؛ ‘ما کار می‌خواهیم’
بی بی سی ۱۱ ثور ۱۳۹۴ صدها کارگر به مناسبت روز جهانی کارگر در کابل، در اعتراض به بیکاری و شرایط نامناسب کار راهپیمایی کردند. این کارگران می‎گویند بیکاری در افغانستان در افزایش است و بر اساس آماری که مسئولان اتحادیه کارگران این کشور ارائه کرده‌اند، در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر واجد شرایط کار در این کشور زندگی می‌کنند که ۶۰ درصد آنها بیکارند.

کارگران ناراضی هرات در روز جهانی کارگر+ گفتگو
رادیو بین المللی فرانسه ۱۱ ثور ۱۳۹۴صدها کارگر امروز به مناسبت روز جهانی کارگر، در برابر ورزشگاه مرکزی ولایت هرات گرد آمدند. در این مراسم که در مقابل ورزشگاه مرکزی هرات برگزار شد، کارگران از نبود فضای شغلی و درآمدهای خود ابراز نارضایتی کردند و بی برنامه بودن دولت را مهمترین عامل این معضل دانستند.

شهروندان ایران خواستار اخراج کارگران افغانستان شدند
تلویزیون یک ۱۲ ثور ۱۳۹۴ ده‌ها تن از شهروندان ایرانی با راه اندازی تظاهرات از دولت این کشور خواستند تا کارگران افغانستان را از ایران اخراج کند. آنان که به مناسب روزجهانی کارگر به جاده‌ها آمده بودند گفتند که حضور کارگران افغانستان در بخش‌های مختلف سبب شده تا آمار بیکاری شهروندان ایرانی افزایش پیدا کند.

آرامش دو مهاجر افغان در آلمان بعد از ماه ها سفر پرخطر
دویچه وله ۱۱ ثور ۱۳۹۴ افضل و رفیع از افغانستان به آلمان مهاجرت کرده اند. جنگ و ناامنی آن ها را مجبور به ترک کشورشان کرده است. روشن نیست که آیا آن ها می توانند در آلمان بمانند یا خیر. اما آن ها امیدوارند. افضل و رفیع مشغول فراگیری زبان آلمانی اند. افضل مدت شش ماه در راه بود تا این که موفق شد به آلمان برسد. او راه سفر را پیاده، با بس و گاهی با اسپ طی کرد. سفر دشوار و پرخطر او را از زادگاهش وردک به شهر برگیش- گلادبخ در ایالت نوردراین وستفالن کشانید.

مهاجر نابینای افغان از دشواری زندگی در یونان می‌گوید
دویچه وله ۱۱ ثور ۱۳۹۴ در نتیجه ادامه جنگ همه ساله بر شمار مهاجران افغان افزوده می شود. شماری از این مهاجران در یونان وضعی اسفبار دارند و نه راه برگشت به کشور خود شان دارند و نه می توانند به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت کنند.

       جنگ

هشدار کم سابقه وزیر داخله به طالبان: سرنوشت تان مرگ است
خبرگزاری بخدی ۱۰ ثور ۱۳۹۴ نورالحق علومی، وزیر داخله کشور به طالبان و جنگجویان خارجی هشدار داده است که انها به جزایی اعمال شان خواهند رسید. آقای علومی که برای دیدن از جبهات جنگ به لایت قندوز سفر کرده گفت: “کسانی را که به مردم بیگناه صدمه می رسانند و از میل سلاح همیشه استفاده می کنند و در کشور وحشت و دهشت می آفرینند، به خاک و خون خواهیم کشاند.”

 مقامات پولیس نظم عامه: ۱۵۴ طالب شورشی در عملیات کندز کشته شدند
طلوع نیوز ۹ ثور ۱۳۹۴ مقامات پولیس امن و نظم عامه می‌گویند در عملیات‌هایی که از روز چهارم ماه ثور بدینسو در ولسوالی‌های امام صاحب، قلعه زال، چهار دره، دشت ارچی، خان آباد، علی آباد، گورتیپه و دم شاخ از سوی نیروهای امنیتی راه‌اندازی شده است که در نتیجه‌ی آن ۱۵۴ طالب به شمول ۳۳ هراس افگن خارجی کشته و ۱۳۴ تن دیگر زخم برداشته‌اند.
کشته شدن ۴ تاجیکستانی و ۲ چچنی در جنگ شمال شرق افغانستان

 مقام‌های افغان: ۳۳ شورشی در خوست و لغمان کشته شدند
بی بی سی ۱۱ ثور ۱۳۹۴ دفتر والی خوست در جنوب شرق افغانستان اعلام کرده که به دنبال حمله گروه بزرگی از اعضای گروه طالبان به مراکز پلیس مرزی، دست کم ۲۵ شورشی کشته شدند.

عملیات نظامی نیروهای امنیتی افغان همزمان در ۱۳ ولایت کشور ادامه دارد
رادیو کلید ۹ ثور ۱۳۹۴ نیروهای امنیتی افغان در حال حاضر در ۱۳ ولایت کشور مصروف نبرد با مخالفان مسلح اند. مسوولان در وزارت دفاع با بیان این مطلب اطمینان می دهند که آنان بالای وضعیت امنیتی تمام مناطق کشور حاکم اند و هیچ نگرانی در پیوند به سقوط برخی از ولسوالی ها یا ولایات وجود ندارد.
ده ها پولیس در قندوز از مناطق تصرف شده طالبان فرار کردند

     فرهنگ

نمایشی از ترس و وحشت در فیلم «منم فرخنده»
سلام وطندار ۹ ثور ۱۳۹۴ برای به تصویرکشیدن رویداد فاجعه‌بار مرگ فرخنده ـ دختری که به اتهام قرآن‌سوزی، پس از زجرکشی به آتش کشیده شد ـ جمعی از سینماگران کشور با یک‌دیگر طرح یک فیلم کوتاه را ریختند که حاصلش فیلم «منم فرخنده» شده است. این فیلم در مورد نگاه تعویذنویسان به دین و آیات قرآنی و هم‌چنین شیوۀ به قتل رسیدن و سوزانده شدن فرخنده می‌باشد.

 میراث‌های فرهنگی هرات در انتظار فاجعه
روزنامه ۸ صبح ۱۲ ثور ۱۳۹۴ هرات هشت سال است که نامزد ثبت در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان در سازمان یونیسکو است. هشت سالی که در آن هیچ وقت گام‌های ارزشمندی برای ثبت شدن در این فهرست جهانی، برداشته نشد. این شهر با انبوهی از آبده‌های تاریخی‌اش می‌توانست پس از ثبت در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان، از کمک‌های هنگفت سازمان یونیسکو بهره‌مند شود، کمک‌هایی که برخی از تحلیلگران آن را تا مرز ۶۰ میلیون دالر در سال می‌خوانند.

 برگزاری نمایشگاه کتاب در کابل با ۳۰ هزار عنوان اثر + گفتگو
رادیو بین المللی فرانسه ۳ ثور ۱۳۹۴ بزرگترین نمایشگاه کتاب در کابل با ۳۰هزار عنوان اثر از روز سه‌شنبه اول اردیبهشت یا ماه ثور، آغاز به کار کرده و به مدت ۲۰ روز ادامه دارد. به گفته یک ناشر، این نمایشگاه از نظر تعداد عناوین کتاب «بی‌سابقه» است. در این نمایشگاه که به مناسبت روز جهانی کتاب برابر با سوم اردیبهشت در شهر کابل برپا شده، نهادهای فرهنگی و ناشران افغان حضور دارند.

روایتی از هنر غیچک‌نوازی در شمال
سلام وطندار ۴ ثور ۱۳۹۴ غیچک، یکی از سازهای زهی‌ست که با «آرشه» نواخته می‌شود. نواختن این ساز محلی از قدیم در افغانستان و مناطق جنوب‌شرقی ایران مرسوم است. شکل غچک، قـیچک یا غیچک در افغانستان و ایران متفاوت است. در شمال افغانستان، غیچک را از آهن چادر یا بشکه‌های آهنی مستطیل‌شکل (راست‌گوشه) که به یک چوب صیقل‌شده وصل است، درست می‌کنند.

 مکتب آموزش زبان مادری برای اطفال افغان در هالند تاسیس شد
آژانس خبری پژواک ۱۱ ثور ۱۳۹۴ مکتب آموزش زبان مادری برای کودکان افغان درکشور هالند رسما افتتاح و به فعالیت آغاز کرد. پوهاند داکتر عبیدالله عبید سفیر کبیرونماینده سیاسی افغانستان درلاهه ، ایجاد این مکتب را درراستاى آموزش زبان مادرى براى اطفال افغانهاى مقیم هالند گام ارزشمند خواند .

 سیاست

غنی: طالبان می‌توانند در چهارچوب قانون اساسی و سیاست کشور نقش داشته باشد
طلوع نیوز ۱۰ ثور ۱۳۹۴ رئیس جمهور غنی از احتمال نقش دادن به طالبان در سیاست کشور خبر داد. وی می‌گوید که درب گفت‌وگو با طالبان باز است و این گروه می‌تواند در چارچوب قانون اساسی در سیاست کشور نقش داشته باشد. آقای غنی تأکید می‌ورزد که از قدرت خود برای “تفرقه بینداز و حکومت کن” نه بل برای یکپارچگی و هبستگی تمامی گروه‌ها در افغانستان کار خواهد گرفت.
خواست غنی از پاکستان: صلح را در دو کشور تأمین کنید
حکومت افغانستان رسما در مقابل مخالفان مسلح دولت جهاد اعلام کرد

 سفر غنی به هند: دیدار از آخرین دوست
روز نامه ۸ صبح ۱۲ ثور ۱۳۹۴ اشرف غنی بعد از هفت ماه در نهایت تصمیم گرفت که به هند سفر کند و این غیرعادی‌ترین حرکت سیاسی در کابل به حساب می‌آید. در زمان حکومت کرزی روابط هند و افغانستان بیشتر از روابط امریکا و اسراییل گرم بود. سفیر هند در کابل کم‌تر از سفیر امریکا در کابل شناخته شده نبود؛ هر کسی دعوتش می‌کرد و گویا همه در کابل با او روابط خوب داشتند. واضح است که پاکستان‌ستیزی غالب در کابل به هند اجازه می‌داد که برای خود یک جای گرم در قلب بسیاری از حلقات داخلی سیاسی و خبری باز کند.

 هفت ثور تحولی بزرگ در تاریخ سیاسی افغانستان
سلام وطندار ۷ ثور ۱۳۹۴ کودتای هفت ثور تاریخ سیاسی افغانستان را دگرگون کرد. در این روز یک افسر نیروی هوایی به اسم عبدالقادر و یک افسر نیروی زرهدار به نام اسلم وطنجار، شبکه‌های ارتباطی‌شان را در ارتش بسیج کردند و به سمت ارگ یورش بردند. سردارمحمد داوود رییس جمهور وقت مشغول رسیده‌گی به جلسۀ هفته‌گی هیأت‌وزرا بود، که از حمله به ارگ اطلاع یافت. همه سراسیمه کاخ را ترک کردند و پس از بیست‌وچهار ساعت، عبدالقادر و اسلم وطنجار دولت را تصفیه کردند و قدرت را به دست گرفتند.
روزیکه آغازگر فاجعه بود/ هفتم ثورعامل نابودی افغانستان شد

 هشت ثور و ویرانی کابل
سلام وطندار ۸ ثور ۱۳۹۴ هشت ثور روزی‌ست که در آن قدرت رسماً از حزب مخلوع وطن به آقای صبغت‌الله مجددی انتقال یافت. دکتر نجیب، پیش از هشت ثور ۱۳۷۱، از قدرت کنار رفته بود. نجیب پس از کناره‌گیری از قدرت، به دفتر سازمان ملل متحد در کابل پناهنده شد و تا آخرین روز زند‌گی‌اش در آن‌جا بود.
مراسمی به منظور تجلیل از روز پیروزی مجاهدین، در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد

 هیاتی از افغانستان برای گفتگو با نمایندگان طالبان به قطر رفت
بی بی سی ۱۱ ثور ۱۳۹۴ مقام‌های افغان گفته‌اند که یک هیات ۲۰ نفری از این کشور برای گفتگو با نمایندگان گروه طالبان به قطر رفته است. شماری از اعضای شورای عالی صلح و برخی از چهره‌های مستقل سیاسی در ترکیب این هیات حضور دارند.

 علمای افغانستان حمایت شان از حکومت را اعلام کردند
دویچه وله ۱۰ ثور ۱۳۹۴ حدود ۱۵۰۰ تن از علمای دین در افغانستان روز پنجشنبه در یک گردهمایی در کابل، کشتار و سربریدن افغان‌ها را محکوم کردند و تاکید نمودند که جنایت نباید زیر نام اسلام انجام شود.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر


منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه ، دویچه وله، رادیو زمانه، رادیو سلام وطندار

شماره ۹۴ هفت روزنامه افغانستان

پیوست‌ها: