زنان-690x259

 pak

سابین محمود، فعال حقوق مدنی پاکستانی روز ۲۴ آپریل کشته شد/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

پاکستان خانم سابین محمود، فعال حقوق مدنی پاکستانی، بضرب گلوله افراد ناشناس در کراچی کشته شد
رادیو فردا ۲۵ اپریل ۲۰۱۵ یک فعال سرشناس حقوق مدنی در پاکستان، خانم سابین محمود، روز جمعه در کراچی به ضرب گلولهٔ افراد ناشناس کشته شد. سابین محمود بنیادگذار کافه ای به نام « طبقه دوم» بود که محل برگزاری سمینارها و بحث های اجتماعی و رویداد های هنری در شهر کراچی بود.

 ایران نرگس محمدی باز هم به دادگاه احضار شد
رادیو زمانه ۲۸ آپریل ۲۰۱۵ نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی فراخوانده شد. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، بر اساس احضاریه دادگاه انقلاب، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی در پرونده جدید، ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ اعلام شده است. ریاست این دادگاه بر عهده قاضی صلواتی است.

 افغانستان کمیسیون مستقل حقوق بشر: خشونت علیه زنان در بلخ در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافته است
رادیو ازادی ۲۹ اپریل ۲۰۱۵ مسوولین دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان میگویند که خشونت در برابر زنان در ولایت بلخ در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافته است.

 هیچ جا برای زنان افغان امن نیست
تلویزیون یک ۲۷ آپریل ۲۰۱۵ بررسی‌های تازه نشان می‌دهد که نود درصد از بانوان کشور مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و هیچ جایی برای آنان امن نیست. این بانوان، بیشترین آزار و اذیت را در مکان‌های عمومی، محیط کاری و نهادهای آموزشی می‌بینند.

 افغانستان پرستاران هرات مصؤونیت ندارند
سلام وطندار ۲۵ آپریل ۲۰۱۵ مسؤولان بهداشتی در هرات می‌گویند که پرستاران این ولایت مصونیت جانی، شغلی و بیمۀ صحی ندارند. دکتر غلام‌احمد حنیفی، مسؤول انستیتوت بهداشت هرات دیروز (یک‌شنبه، ۶ثور/اردیبهشت) در نشستی به مناسبت روز جهانی پرستار، گفت که امنیت شکننده در برخی از ولسوالی‌های این ولایت سبب شده تا پرستاران، به ویژه پرستاران زن، کمتر حاضر شوند در ولسوالی‌ها وظیفه اجرا کنند.
ایران مرگ تکان‌دهنده یک زن باردار در سردشت

  دفاع از حقوق بشر

زنان برای صلح: با هم قوی‌تریم!
رادیو زمانه ۲۹ آپریل ۲۰۱۵ «سازمان جهانی زنان برای صلح و آزادی» (WILPF) در سال ۱۹۰۵ تشکیل شد، در هنگامه‌ای که جنبش صلح تازه در جهان پا می‌گرفت. در این سال زنان فعال در جنبش صلح از سراسر دنیا در شهر لاهه گرد هم آمدند تا به فعالیت‌های پراکنده خود جنبه رسمی ببخشند. امسال به مناسبت جشن صد سالگی تشکیل این سازمان، WILPF از ۱۳۰۰ فعال حقوق بشر، استاد دانشگاه، محقق و نیز جمعی از سیاستمداران ۸۰ کشور دنیا دعوت کرد تا به منظور تبادل نظر در مورد راه حل‌های عملی برقراری صلح پایدار در قرن ۲۱ دور هم جمع شوند.

 شهروندان زن عراقی: زندانیان جنگ
دموکراسی باز ۲۶ اپریل ۲۰۱۵ یانار محمد، زن عراقی مدافع حقوق بشر در “کنفرانس ابتکار زنان برنده جایزه نوبل” در مورد پاسخ های مردمی به سبعیت و وحشی گری های گروه دولت اسلامی ” داعش” که زنان با ان رو به رو هستند، در این کنفرانس صحبت کرد. پیام جدی و فوری این کنفرانس که در ان بیش از ۱۰۰ زن از کشورهای مختلف برای جلب حمایت جهانی از زنان مدافع حقوق بشر شرکت کرده بودند، این بود: تاریخ هنوز هم تکرار می شود.

 «فرخنده» از خاکستر خود برخاست
رادیو زمانه ۲۸ اپریل ۲۰۱۵ در چهلمین روز قتل فرخنده در «شاه دو شمشیر» کابل نمایش خیابانی برگزار شد،که صحنه قتل او را برای ساکنان کابل دوباره مجسم کرد. این نمایش را گروهی از فعالان جامعه مدنی افغانستان با همراهی بازیگران سینمای این کشور اجرا کردند.
چهل روز پس از مرگ فرخنده؛ بازسازی صحنه قتل
آیا با قتل “فرخنده”خرافات زدایی در افغانستان آغاز خواهد شد!؟

 افغانستان بازداشت یکی از عاملان قتل فرخنده در بلخ
افغانستان رو ۲۹ آپریل ۲۰۱۵ پولیس مبارزه با جرایم جنایی بلخ یکی از عاملان لت و کوب و قتل فرخنده را دستگیر کرد. سرپرست فرماندهی امنیه بلخ به روز ۴ شنبه ۲۹ اپریل گفت که متهم باشنده اصلی بگرامی کابل است و پس از آنکه به شهر مزارشریف آمد، نیروهای استخباراتی از موجودیت او آگاه شدند و در جریان یک عملیات او را از ناحیه ششم شهر مزار شریف بازداشت کردند.

 معرفی روزهای نارنجی سال ۲۰۱۵/ امسال رویکرد بین‌المللی برای مقابله با خشونت علیه زنان چه خواهد بود
مهرخانه ۲۷ اپریل ۲۰۱۵ روز ۲۵ آوریل هرماه به‌عنوان روز نارنجی یا روز مقابله با خشونت علیه زنان از سوی دبیر کل ملل‌متحد اعلام‌ شده است؛ روزی که اقدام و ارتقای آگاهی و پیش‌گیری از خشونت علیه زنان و دختران در آن مطرح است. دلیل نام‌گذاری این روز در هرماه، ضرورت توجه و تمرکز بر مسئله پیش‌گیری و مقابله با خشونت علیه زنان و دختران، نه‌ فقط یک‌بار در سال (۲۵ نوامبر: روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان)، بلکه هرماه بیان ‌شده است.

 ارتش نیجریه عده دیگری از زنان اسیر بوکوحرام را نجات داد
صدای امریکا ۳۰ آپریل ۲۰۱۵ یک روز پس از آن که ارتش نیجریه نجات ۲۰۰ دختر و ۹۳ زن را از اسارت بوکوحرام جشن گرفت، سخنگوی ارتش از اسارت زنان و کودکان بیشتری از دست این گروه افراطی اسلامگرا خبر داد .بر اساس بیانیه ثانی عثمان که چهارشنبه شب منتشر شد، چندین نفر، از جمله یک زن و یک سرباز در جریان تیراندازی‌های میان پیکارجویان بوکوحرام و نیروهای ارتش در ۹ اردوگاه جداگانه بوکوحرام در مناطق جنگلی سامبیسا، کشته شده اند. این بیانیه در عین حال از مجروح شدن هشت زن و جراحت وخیم چهار سرباز خبر داده است.

 کودکان

ایران  این خانه برای کودکان افغانستانی بوی عشق می‌دهد

حقوق مدنی و سیاسی

استراتژی های مقابله ای، مراقبتی و کنترلی، سه مانع مهم در برابر فعالیت زنان مدیر
بیدارزنی ۲۹ اپریل ۲۰۱۵ یک فعال حقوق زنان با اشاره به پژوهشی که در ارتباط با تجربه‎‎های مدیریتی زنان داشته است، اظهار کرد: استراتژی های مقابله ای، مراقبتی و کنترلی، سه مانع مهم در برابر فعالیت زنان مدیر است. فروغ عزیزی در نشستی که با عنوان «زنان و تجربه‎‎های مدیریتی» در موسسه رحمان برگزار شده بود به حضور کم تعداد زنان در عرصه‎‎های مدیریتی اشاره کرد و گفت: طبق آمار سال ۱۳۹۲ حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی حدود دو و نیم درصد بوده است و هر چه به سمت  عرصه‎‎های بالاتر مدیریتی می‎رویم از این آمار کاسته می‌شود.

 آغاز به کار زنان پلیس راهنمایی و رانندگی در بغداد
شهرزاد نیوز ۲۶ اپریل ۲۰۱۵ زنان پلیس راهنمایی و رانندگی، برای نخستین بار فعالیت خود را در بغداد پایتخت عراق آغاز کردند. به گزارش عصر ایران به نقل از اسکای نیوز عربی، این زنان وظیفه نظم دهی به حرکت و رفت و آمد خودروها در خیابان ها را به عهده دارند. یکی از اهداف این اقدام اطمینان بخشی به ساکنان بغداد توصیف شده است.

 ایران ضرورت سیاست‌گذاری‌های حساس به جنسیت در حوزه اشتغال/ ۸۷ درصد جمعیت غیرفعال اقتصادی را زنان تشکیل می‌دهند
مهرخانه ۲۶ اپریل ۲۰۱۵ مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان گفت: چیزی حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ۱۰ سال به بالای کشور، غیرفعال اقتصادی هستند. ۸۷ درصد از این جمعیت غیرفعال اقتصادی را زنان تشکیل می‌دهند که بخش قابل توجهی از آن‌ها یعنی ۶۴ درصدشان زنان خانه‌دار هستند.

 ایران خواستار استخدام بی‌قیدوشرط هستیم
بیدارزنی ۲۹ اپریل ۲۰۱۵ بیش از ۴ سال از اعتراض‌های پیاپی مربیان پیش‌دبستانی می‌گذرد. در طول این سال‌ها مهم‌ترین خواسته مربیان، رسیدن به امنیت شغلی است. هر بار اعتراض‌ها با وعده‌هایی آرام گرفت و مربیان به سر کلاس بازگشتند و سال بعد دوباره با شکست عهدها اعتراض خود را از سر گرفتند. در این میان دولت و مجلس عوض شد اما درنهایت مربیان به امنیت شغلی دست نیافتند. هم‌اکنون آخرین وعده؛ آزمونی است نه‌چندان دل‌فریب. این بار مربیان دل به این آزمون خوش نکرده‌اند و خواهان رسیدگی جدی‌تر به وضعیت خود هستند.

 

  فرهنگ و جامعه

یک زن افغان رئیس کمیته زنان فدراسیون بدمینتون آسیا شد
بی بی سی ۲۸ اپریل ۲۰۱۵ مسعوده آرزو، رئیس فدراسیون بدمینتون افغانستان به عنوان رئیس کمیته زنان فدراسیون آسیایی این ورزش انتخاب شد.

 اولین حضور دختران کشتی‌گیر ایران در میدان‌های بین‌المللی + گزارش تصویری

 هایده مغیثی برنده جایزه زن برجسته آکادمیک سال ۲۰۱۴ در کانادا
رادیو زمانه ۲۶ اپریل ۲۰۱۵ کنفدراسیونِ اتحادیه‌های استادان دانشگاه‌های اونتاریو (OCUFA)، جایزه زن برجسته آکادمیک سال ۲۰۱۴ را به دکتر هایده مغیثی، استاد دانشگاه یورک و عضو آکادمیک بنیاد ترودو اهدا کرد. کتاب «فمینیسم و بنیاد گرایی اسلامی» – محدودیت‌های تحلیل پسامدرن- از هایده مغیثی، جایزه کتاب آکادمیک برجسته سال ۲۰۰۰ در رشته جامعه‌شناسی را به خود اختصاص داده بود.

 مینه سرگردان، قصه دختری در خیابان های کابل
بی بی سی ۲۸ اپریل ۲۰۱۵ مینه سرگردان، اولین فیلم بلند یوسف بره‌کی، فیلمساز افغان مقیم کانادا، داستانی برخاسته از واقعیت‌های عینی جامعه امروز افغانستان است. فیلم قصه دختر نوجوانی به نام مینه است که خرج زندگی خود، پدر کلان بیمار و پدر معتادش را تامین می‌کند. او در خیابان‌های کابل دستفروشی می‌کند و در مکتب هم درس می‌خواند. مینه مانند بسیاری از کودکان خیابانی سرمایه‌ای برای دستفروشی ندارد و به ناچار در خدمت دلال‌های سودجو قرار دارد که به کودکان و نوجوانان دستفروش دستمزد اندک می‌دهند.

 بزرگداشت سیمین بهبهانی و محسن هشترودی در پاریس
ایران چرا مردم این استان، تمایلی به ثبت ازدواج ندارند؟/ برای ثبت ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه فکری بشود

   سیاست

ارتش نیجریه ۳۰۰ زن و دختر را از کمپ‌های بوکو حرام نجات داد
رادیو زمانه ۲۹ اپریل ۲۰۱۵ نیروهای ارتش نیجریه در مبارزه با شورشیان بوکو حرام در شمال شرقی این کشور، ۲۰۰ دختر نوجوان و کودک و ۹۳ زن را از جنگل «سامبیسا» نجات دادند.

 زنان می‌خواهند در روند صلح سهم داشته باشند
روزنامه ۸ صبح ۲۶ آپریل ۲۰۱۵ شماری از زنان، فعالان حقوق زن و فعالان مدنی در مزارشریف در یک همایش از حکومت وحدت ملی خواستند که سهم زنان را در روند صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دولت در نظر بگیرد. به‌گفته این زنان در حکومت گذشته به رهبری حامد کرزی هیچ سهمی ‌برای زنان در روند صلح و مذاکره با مخالفان دولت در نظر گرفته نشده بود و باید این خلا را حکومت وحدت ملی جبران کند.

 ایران مدیر مسئول «زنان امروز» : انتظار ما در دولت تدبیر و امید انتشار بیش از ۱۱ شماره بود
شهرزاد نیوز ۲۹ اپریل ۲۰۱۵ شهلا شرکت، مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده «زنان امروز» در گفتگویی با خبرگزاری آنا، گفت: انتظار ما این بود که در دولت تدبیر و امید، حداقل قبل از توقیف، تذکری به نشریات داده شود و به آنها امکان بدهند که نشریات از خود دفاع کنند  نه اینکه ابتدا توقیف کنند و پس از آن علت را به ما بگویند.. وی همچنین اظهار داشت که ما هر چقدر به مطالبی که در این شماره به چاپ رسیده است نگاه می‌کنیم هیچ مشکل معناداری نمی‌بینیم که منجر به توقیف مجله شده باشد و حتی وقتی در آرشیو نشریات جستجو می‌کنیم می‌بینیم که بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌ها دیگر پیش‌تر و بیشتر از ما مسئله «ازدواج سفید» را مطرح کرده‌اند و دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی نیز در این مورد داشته‌اند لذا این موضوع تعجب ما را بیشتر می‌کند که چرا مطلبی که مجله زنان منتشر کرده تا این حد حساسیت برانگیز بوده است.
توقیف مجله زنان امروز؛ گفت وگو با سه نماینده زن مجلس

  گزارش، پژوهش و کتاب

قدرت زنان برای توقف جنگ: دوباره خوانی ویرجینیا وولف
دموکراسی باز ۲۷ اپریل ۲۰۱۵  سه گینی در ۱۹۳۸ منتشر شد، اما هنوز به طرز حیرت آوری تازه است. تا زمانی که زنان از قدرت برکنار مانده اند و حاکمیت قدرت بر اساس شرایطی است که مردان تعیین کرده اند، جنگ خاتمه نخواهد یافت. «چقدر مهم است که وحدت ناشی از جنازه های مردگان و خانه های ویرانه را درک کنیم. زیرا ویرانی ما درصورتی فراخواهد رسید که شما در عظمت پریشان خیالی عمومی خود ویژگی خصوصی خود را فراموش کنید، یا درصورتی که ما در شورمندی عواطف خصوصی خود جهان خارج را فراموش کنیم.»

 جنگ چه نوع فمینیسمی را دامن می زند؟ 
دموکراسی باز ۲۷ اپریل ۲۰۱۵ بالا پایین کردن «طبیعت مسالمت آمیز زنان» چیزی بیش از حباب هیجان آمیز بحث های بی ربط به واقعیت نیست. فمینیسم ضدجنگ فمینیسم کلّ نگری است که در کوره جنگ ساخته و پرداخته می شود. من در ۱۵ سال گذشته به طور تمام وقت در پژوهش در باره جنبش های ضدجنگ زنان از انواع مختلف در کشورها و مناطق گوناگونی درگیر بوده ام. در اثر این سفرها و گفتگوهایم در دیدار با زنان در ده ها گروه، سازمان و شبکه در مسیر و مطالعه در باره آنها به این نتیجه رسیده ام که با اطمینان خاطر می توانیم از عبارت های «کنشگری صلح فمینیستی»، «ضدنظامی گری فمینیستی» یا «تحلیل فمینیستی از جنگ» استفاده کنیم. اما در اینجا در باره چه نوع فمینیسمی حرف می زنیم؟

 غیبت “بدن رنج‌کشیده زن” در میان کلمات
اخبار روز ۲۶ آپریل ۲۰۱۵ سال ۲۰۰۴، نویسنده‌ سوری، حیفا البیتار، رمانی منتشر کرد با عنوان: «زنِ این دوران». کتاب شرح‌حال زنی‌ است که به سرطان سینه مبتلا شده است و تحت عمل جراحی تخلیه‌ پستان و شیمی درمانی شدید قرار می‌گیرد. اهمیت این رمان در این است که موفق می‌شود بدن دردکشیده‌ زن را به عرصه‌ نوشتار بیاورد…با وجود این یک منتقد مرد به البیتار برای تصویری که از شخصیت اصلی بیمارش ارائه می‌دهد حمله می‌کند .

 نگاهی به کتاب “فیلم و منتقدان فمینیست
بیدارزنی ۲۹ اپریل ۲۰۱۵ نوشته‌های انتقادی بسیاری درباب نظریه‌ی فمینیستی فیلم وجود دارند، عموماً شرح کلی و خلاصه‌وار هستند؛ اما شیوه‌‌ی تنظیم مطالب در این کتاب با تمرکز بر روی چهار نظریه‌پرداز لارا مالوی (۱۹۴۱)، کایا سیلورمن (۱۹۴۷)، ترزا دولارتیس (۱۹۳۸) و باربارا کرید (۱۹۴۳) و نظریات آنان است. کتاب در شش فصل به شش مفهوم کلیدی در نظریه‌ی فمینیستی فیلم نگاه خیره‌ی مردانه، صدای زن، تکنولوژی‌های جنسیت، امیال کوئییر، زن- هیولا و مردانگی در بحران می‌پردازد که در طول سه دهه‌ی اخیر بسیار تأثیرگذار بوده‌اند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، رادیو زمانه، رادیو آزادی، رادیو فردا، اخبار روز، افغانستان رو، مهر خانه، صدای امریکا، شهرزاد نیوز، بیدار زنی، دویجه وله، رادیو فرانسه صدای فارسی، دموکراسی باز، اخبار روز، ۸ صبح، تلویزیون یک، سلام وطندار.

شماره ۹۳ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: