iran

 

  Mohammadreza-Alipayam

اعتراض جمعی از روشنفکران تبعیدی به بازداشت محمدرضا عالی پیام

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

نرگس محمدی بار دیگر به دادگاه احضار شد
مرکز حامیان حقوق بشر ۸ اردیبهشت ۱۳۰۴ نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی فراخوانده شد.

 بازداشت فعالان کارگری ایران در آستانه روز کارگر
دویچه وله ۹ اردیبخشت ۱۳۹۴ در آستانه روز کارگر، نایب رئیس سندیکای شرکت واحد و یک عضو هیئت مدیره این سندیکا در خانه‌های خود در تهران بازداشت شدند. برخی رسانه‌ها از دستگیری دو فعال کارگری دیگر در سقز و مهاباد نیز گزارش داده‌اند.

بازداشت و ربایش هشت تن از فعالان کارگری در تهران و کردستان در آستانه روز جهانی کارگر

 ۹ نفر در شیراز، مشهد، قزوین و سنندج اعدام شده‌اند
رادیو زمانه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ هشت زندانی به اتهام‌ قتل، آدم‌ربایی و اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در شیراز، مشهد و قزوین اعدام شدند.

 بهمن احمدی امویی: شهادت می‌دهم مانند احمدی‌نژاد دروغ می‌گویید
سحام نیوز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ در پی سخنان «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که روز گذشته در گفت‌وگو با چارلی رز، مجری تلویزیون پی‌بی‌اس آمریکا، بیان شد، «بهمن احمدی امویی» روزنامه نگار منتقد اقتصادی ایران با نگارش مطلبی با عنوان«آقای ظریف! من یک روزنامه نگار زندانی بودم» به ادعاهای وی پاسخ گفت. آقای ظریف گفته‌است: «کسانی که دست به جرم می‌زنند،‌ کسانی که قوانین کشور را زیرپا می‌گذارند، نمی‌توانند پشت عنوان‌هایی مانند روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی پنهان شوند.»

ظریف:‌ یک مامور سعی کرده بود از رضاییان بهره برداری کند

 موج تازه بازداشت و احضار معلمان در ایران
ایران وایر ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ در آستانه هفته معلم، رسول بداقی پس از احضار به دادسرای شهید مقدس اوین به مکان نامعلومی منتقل شد. بر اساس اخبار رسیده به ایران وایر این معلم زندانی هم اکنون در بازجویی بسر می برد اما از محل نگهداری و اتهام وی اطلاعی در دست نیست.

 دانشجویان ستاره دار: ما از دانشگاه ها رانده شدیم تا کسانی بدون داشتن صلاحیت علمی وارد شوند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ پس از تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر حفظ اجازه تحصیل کسانیکه بدون شروط لازم بورسیه گرفته یا بدون آزمون وارد مقاطع دکتری شدند و تصمیم نمایندگان مجلس مبنی بر متوقف کردن پیگیری این پرونده در کمیسیون اصل نود، چندین دانشجویی که در طی سال های گذشته به خاطر فعالیت های مسالمت آمیزشان از تحصیل در دانشگاه محروم شدند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که وزارت علوم برای سلامت نظام آموزشی باید همچنان پیگیر پرونده بورسیه های غیرقانونی باشد

 فاطمه کروبی: بی‌مسئولیتی مجریان حصر در دوران روحانی بیشتر شده‌است
رادیو فردا ۱۳ اردیبخشت ۱۳۹۴ فاطمه کروبی٬ همسر مهدی کروبی در نامه‌ای به وزیر اطلاعات ایران، از عملکرد این وزارتخانه نسبت به حصر خانگی دو نامزد انتخابات سال ۸۸، به شدت انتقاد کرده و گفت که در دولت حسن روحانی «بی‌مسئولیتی» مجریان حصر بیشتر از قبل شده‌است.

     زندان

سید محمد ابراهیمی در بیمارستان بستری شد
سحام نیوز ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ «سیدمحمد ابراهیمی»، فعال حقوق بشر درحوزه حقوق زنان و از اعضای «کمیته مادران عزادار پارک لاله»، که از شهریور ۱۳۹۳ برای درمان جراحات و بیماری‌های ناشی از تحمل زندان، در مرخصی پزشکی به سر می‌برد، بر اثر وخامت وضعیت جسمانی، برای ساعاتی به بیمارستان منتقل شد.

 مجید توکلی به زندان برگردانده شد
رادیو زمانه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ مجید توکلی، فعال دانشجویی در ایران که هفته گذشته از زندان به مرخصی آمده بود، عصر روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت به زندان رجایی‌شهر بازگشت.

 حسین نورانی نژاد برای اجرای حکم  یک ساله به زندان اوین رفت
سحام نیوز ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ حسین نورانی نژاد از اعضای گروه مشاوران سیدمحمد خاتمی و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی برای اجرای حکم یک ساله خود به زندان اوین رفت.

    دفاع از حقوق بشر

نگرانی مدافعان حقوق بشر از «بازداشت گسترده» فعالان سیاسی عرب در خوزستان
رادیو فردا ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، نهم اردیبهشت ماه، در مورد گزارش‌ها از بازداشت ده‌ها نفر از فعالان سیاسی عرب در استان خوزستان به وسیله نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران،​ ابراز نگرانی کرده‌اند.

اعتراض جمعی از روشنفکران تبعیدی به بازداشت محمدرضا عالی پیام
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ او برخلاف تمامی موازین انسانی و میثاق جهانی حقوق بشر تنها به جرم سرودن ابیاتی طنز و انتقادی تحت تعقیب، محاکمه و محکوم به زندان شده است.

 بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات درباره توقیف «زنان امروز»
خبرنگاران ایران ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ در متن این بیانیه ارسالی آمده است: «در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات با کمال تاسف خبر توقیف نشریه زنان امروز از سوی هیات محترم نظارت بر مطبوعات به استناد ماده ۶ واصل شد.

 روز آزادی مطبوعات؛ ایران جزو پنج زندان بزرگ روزنامه‌نگاران
دویچه وله ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) روز جهانی آزادی مطبوعات است. ایران همچنان جزو پنج زندان بزرگ دنیا برای روزنامه‌نگاران است و از نظر سانسور رسانه‌ها و اعمال محدودیت برای روزنامه‌نگاران، مقام هفتم را در جهان دارد.

ایران همچنان از نظر آزادی مطبوعات جزو بدترین کشورها است

 اهدای جایزه انجمن قلم آمریکا به ستار بهشتی
دویچه وله ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ انجمن پن نیوانگلند آمریکا جایزه خود را به ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس فقید ایرانی اهدا کرد. جایزه “واسیل استوس” هر ساله به نویسندگانی اهدا می‌شود که به خاطر ابراز عقاید خود مورد آزار و تعقیب قرار می‌گیرند.

     زنان

بهره کشی از زنان کارگر در صنعت پوشاک و مد
بیدارزنی ۹ اردیبخشت ۱۳۹۴ «شیرین فروتنی» ۴۴ ساله و «آذر حق نظری» ۶۰ ساله در حالی جان خود را در حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری از دست دادند که در ظهر یکشنبه‌ای که تعطیل رسمی بود، در طبقه پنجم یک پاساژ تولیدی پوشاک، مشغول به کار بودند. پس از خبری شدن این رویداد، ‌ روزنامه ایران نوشت که هیچ یک از این دو زن، بیمه نبوده‌اند و همه آن‌ها به صورت روزمزد در این تولیدی کار می‌کردند

 ازدواج سفید بهانه است با حقوق زنان مشکل دارند
خبرنگاران ایران ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ چند روز پیش مجله زنان امروز به دلیل انتشار مطالبی درباره ازدواج سفید توقیف شد. هرچند دلیلی که هیئت نظارت بر مطبوعات برای توقیف این نشریه آورده بود، ترویج این نوع زندگی ذکر شد؛ اما عده‌ای بر این باورند که این موضوع بهانه‌ای بیش نیست و حکومت ایران وجود نشریات و رسانه‌های مستقل و تخصصی در حوزه زنان را برنمی‌تابد. هرچند این موضوع فقط در حوزه نشریات چاپی صدق نمی‌کند و دولت ایران بارها وب‌سایت‌های تخصصی در حوزه زنان را نیز فیلتر کرده است

مجله زنان امروز توقیف شد

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سالانه هفت هزار سگ در مشهد کشته می‌شود
رادیو فردا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ غلامحسین صاحبی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفته است که سالانه در مشهد، هفت هزار سگ جمع‌آوری شده و کشته می‌شوند.

 پس از ۸ سال ممنوعیت٬ راهپیمایی روز کارگر برگزار شد
سحام نیوز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ علاوه بر کارگرانی که از کارخانجات محورهای شرق و غرب استان تهران خود را به اطراف میدان انقلاب رساندند، گروه‌هایی از کارگران از شهرستان‌های اطراف پایتخت و استان‌های مازندران، قزوین، سمنان، البرز، همدان، قم و… از دو نقطه دیگر در مرکز شهر تهران در حال حرکت به سمت مرکز تجمع در خیابان ابوریحان بود

حق با آنان است

 تخریب خاک در ایران: گزارش یک کشتار پیش پا افتاده
رادیو زمانه ۱۱ اردیبخشت ۱۳۹۴ آمارهای مربوط به فرسایش یا آلودگی خاک معمولا چندان توجهی بر نمی انگیزد. خاک اساسا پیش پا افتاده ترین پدیده عالم هستی است.

     فرهنگ 

بهروز غریب‌پور: این بهترین اثر من است
روزنامه شهروند ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ اپرای سعدی حالا یک هفته‌ای است که روی صحنه رفته است؛ آن هم بعد از تغییراتی که «گفتند» اعمال شود و اعمال شد؛ به روز سعدی اما نرسید؛ مهم هم نیست؛ همین اندازه که این اپرا سرانجام بعد از حدود دو‌سال تلاش اعضای گروه «آران» به سرپرستی بهروز غریب‌پور روی صحنه رفته است باید خوشحال بود، همان‌طور که «غریب‌پور» از این اتفاق راضی است و می‌گوید تغییرات اعمال شده، ضربه چندانی به اجرایش نزده است؛ حالا جمعه شب «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی از این اپرا دیدن کرد و بالاخره قرار است تا چند روز دیگر اپرا در شیراز روی صحنه رود.

   سیاست

عقب‌نشینی وزیر کشور از ادعای “نقش پول‌های کثیف در انتخابات”
دویچه وله ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران برای ارائه آمار شفاف “ورود پول‌های کثیف به انتخابات” در مجلس حاضر شد ولی گفت که صحبت‌هایش توسط رسانه‌ها تحریف شده است. او در عین حال آماری در زمینه شبکه‌های فساد مالی در ایران ارائه داد.

 انتقاد سه مرجع تقلید به سخنان روحانی در جمع فرماندهان پلیس
بی‌بی‌سی فارسی ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید ایران، از سخنان حسن روحانی رئیس جمهور در جمع فرماندهان پلیس انتقاد کردند. آقای روحانی وظیفه اصلی پلیس را “اجرای قانون” و نه “اجرای اسلام”دانسته بود.

 جان کری: بازرسی‌ از تاسیسات ایران همیشگی است
بی‌بی‌سی فارسی ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران از شیوع بیماری سالک در ۱۷ استان کشور خبر داد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: روزنامه‌های شهروند سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، رادیو زمانه، دویچه وله، بی‌بی‌سی‌ فارسی، بیدارزنی، سازمان‌های حقوق‌بشری کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز, کمیته گزارشگران حقوق بشر

شماره ۹۶ هفت روزنامه ایران

 

پیوست‌ها: