زنان-690x259

 94

هیئت بریتانیایی در کنگره “لیگ بین المللی زنان برای صلح و آزادی” سال ۱۹۱۹ زوریخ / منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان دختر١۴ ساله مورد تجاوزجنسى گروهى قرارگرفت
آژانس خبری پژواک ۲ می ۲۰۱۵ در ولسوالى دره صوف بالاى سمنگان، یک زن حلق آویز شده و یک دختر چهارده ساله، مورد تجاوز گروهى جنسى قرار گرفته است. احمدعلى حسنى ولسوال دره صوف بالا به آژانس خبرى پژواک گفت که دختر یادشده، شب جمعه گذشته در قریه “خوال” این ولسوالى، مورد تجاوزجنسى گروهى قرار گرفته است.

 افغانستان خانواده ای در بادغیس پس از جلسه پرسش و پاسخ دختر جوان شان را کشتند
خبرگزاری بخدی ۴ می ۲۰۱۵ اعضای یک خانواده در ولایت بادغیس در شمال غرب کشور پس از اینکه دختر جوان شان را در یک جلسه پرسش و پاسخ بازجویی کرده، او را کشتند. یک منبع معتبر محلی به خبرگزاری بخدی گفت که قربانی صابره نام داشت و دوازده ساله بود. صالح محمد بیگ، سرپرست ولسوالی قادس می گوید که این رویداد در قریه موسوم به چیرودها، این ولسوالی رخ داده است، وی افزود “این دختر توسط ضربات، مشت، لکد و کفش پدر، پدر کلان و دو کاکایش جان داده است.” او متهم بوده که با یک پسر ارتباط برقرار کرده و از خانه فرار کرده است. جلسه پرسش و پاسخ به دستور مولوی اختر کاکای مقتول برگزار شده و حکم مرگ این دختر را نیز این فرد صادر کرده است.
یک دختر از سوی پدرش در ولایت بادغیس کشته شد

 ایران نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در تهران بازداشت شد
رادیو فردا ۵ می ۲۰۱۵ به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، «ماموران دادستانی» جمهوری اسلامی صبح روز سه‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، با مراجعه به منزل نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، او را بازداشت کرده‌اند.

 ایران ندا مستقیمی بازداشت شد
خبرگزاری هرانا ۴ می ۲۰۱۵ ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران امروز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت خبر داده که ندا مستقیمی برای اجرای حکم سه سال حبس‌اش بازداشت شده است. ندا مستقیمی در آذرماه ١٣٨٩ در جریان بزرگداشت سالروز تولد «امیرارشد تاجمیر» در بهشت زهرا بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال حبس محکوم و با وثیقه ۱۰۰ میلیونی تا زمان اجرای حکم آزاد شد.

 گفت‌وگو با پرستو فروهر درباره دستبرد به خانه پدر و مادرش
دویچه وله ۵ می ۲۰۱۵ در آخرین روزهای فروردین ماه به خانه داریوش و پروانه فروهر در تهران دستبرد زده شد. پرستو فروهر فرزند آنان که در آلمان به سر می‌برد به ایران سفر کرده. او می‌گوید آنچه مشاهده کرده “دست‌اندازی و تجاوز” بوده است.

 ایران ازدواج سفید بهانه است با حقوق زنان مشکل دارند
خبرنگاران ایران ۲ می ۲۰۱۵ چند روز پیش مجله زنان امروز به دلیل انتشار مطالبی درباره ازدواج سفید توقیف شد. هرچند دلیلی که هیئت نظارت بر مطبوعات برای توقیف این نشریه آورده بود، ترویج این نوع زندگی ذکر شد؛ اما عده‌ای بر این باورند که این موضوع بهانه‌ای بیش نیست و حکومت ایران وجود نشریات و رسانه‌های مستقل و تخصصی در حوزه زنان را برنمی‌تابد. هرچند این موضوع فقط در حوزه نشریات چاپی صدق نمی‌کند و دولت ایران بارها وب‌سایت‌های تخصصی در حوزه زنان را نیز فیلتر کرده است.

 ایران دفاع سخنگوی وزارت ارشاد از توقیف ماهنامه زنان امروز
شهرزاد نیوز۳۰ آپریل ۲۰۱۵ در پی توقیف ماهنامه «زنان امروز» از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات ایران مجله زنان امروز را به بهانه “ترویج ازدواج سفید”، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی دولت موسوم به «تدبیر و امید»، گفت که با هر نشریه ای که بخواهد پدیده ای «مغایر باارزش های دینی و ملی را ترویج و توجیه و با عفت عمومی بازی کند، برخورد می شود».

 ایران تفاوت زندگی زندان و بیرون زندان
بیدار زنی ۳۰ آپریل ۲۰۱۵ فاران حسامی استاد دانشگاه بهایی آنلاین که هنگام بازداشت فرزندش آرتین ۳ ساله بود، به همراه همسرش کامران رحیمیان به اتهام تدریس در این دانشگاه به ۵ سال زندان محکوم شدند. فاران حسامی هنگامی که در حال پیگیری امور قضایی همسر زندانی خود در دادسرای مقدس اوین بود، جهت اجرای حکم بازداشت و روانه بند زنان زندان اوین شد. فاران حسامی بعد از دوسال و نیم زندان به زندان آمد.او پس از بازگشت به زندان در نامه ای به خواهرش ریان از تفاوت زندگی بیرون با زندان نوشته است.

  دفاع از حقوق بشر

افغانستان نخستین جلسه دادگاه برای بررسی پرونده فرخنده برگزار شد
بی بی سی ۲ می ۲۰۱۵ نخستین جلسه دادگاه بررسی پرونده فرخنده با حضور ۴۹ متهم در دادگاه ابتدائیه/بدوی کابل برگزار شد. در این جلسه اتهام اصلی در پرونده از سوی دادستان “ضرب و شتم منجر به قتل” و “آتش زدن جسد فرخنده” از سوی افراد متهم عنوان شد.خادم مسجد شاه دوشمشیره متهم ردیف اول این پرونده است. دادستان اتهام مطرح شده علیه او را “تحریک مردم” به قتل فرخنده عنوان کرد. یک فرمانده پلیس هم در میان متهمان است. او و ۱۸ نفر از افسران و ماموران پلیس به اتهام “غفلت و عدم استفاده از صلاحیت در وظیفه” در دادگاه حاضر شدند.

پروندۀ قتل فرخنده گسترده‌تر می‌شود
آیا واقعا قاتلان اصلی فرخنده مجازات خواهند شد؟
دادگاه ابتداییه بررسی قتل فرخنده برگزار شد

 چهار نفر به اتهام مشارکت در قتل فرخنده به مرگ محکوم شدند
رادیو ازادی ۵ می ۲۰۱۵ محکمه ابتداییه شهر کابل ۴ تن را به جرم قتل فرخنده به اعدام و هشت تن دیگر آنها را به ۱۶ سال حبس تنفیذی محکوم کرد.

 نامه شیرین عبادی به احمد شهید درباره «پرونده‌سازی برای نرگس محمدی»
رادیو فردا ۵ می ۲۰۱۵ شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، روز ۱۵ اردیبهشت در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، ضمن اعتراض به بازداشت نرگس محمدی، از او خواست تا برای آزادی وی «از تمام امکاناتش» استفاده کند.

 پاکستان نگرانی در پی ترور خانم سابین محمود در کراچی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر دل‌نگرانی خود را از قتل خانم سابین محمود در ۲۴ آپریل ۲۰۱۵ در کراچی ابراز می کند و از دولتمردان پاکستان می خواهد با انجام تحقیقات، مرتکبان این جنایت نفرت انگیز را به دست عدالت بسپارندو

 تبریک فعالان جنبش زنان به مناسبت نخستین سالگرد کمپین «آزادی‌های یواشکی زنان در ایران»
شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران ۴ می ۲۰۱۵ تعدادی از فعالان جنبش زنان ٬ نخستین سالگرد آغاز به کار کمپین «آزادی های یواشکی زنان در ایران» را تبریک گفته و حمایت خود را از این کمپین که نزدیک به یک میلیون زن و مرد ایرانی به آن پیوسته اند اعلام کردند.

  کودکان

یمن یونیسف: دست‌کم ۱۱۵ کودک یمنی طی یک ماه گذشته کشته شده اند
رادیو فردا ۱ می ۲۰۱۵ صندوق کودکان ملل متحد، ‌یونیسف، روز جمعه اعلام کرد که از زمان آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن،‌ دست‌کم ۱۱۵ کودک کشته و ۱۷۲ تن ناقص العضو شده اند.

 ایران ابهام در سرپرستی رعنا و نازنین؛ قربانیان اسیدپاشی را باید به چه کسی سپرد؟
رادیو زمانه ۴ می ۲۰۱۵ ۲۵ فروردین‌ماه سال جاری، سمیه مهری که چهار سال پیش از سوی شوهرش مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود، پس از ۷۰ عمل جراحی، در یکی از بیمارستان‌های تهران جان باخت. رعنا، یکی از دختران او زمان حادثه دو سال و نیمه و در آغوش مادر بود. اسید به بدن او نیز اصابت کرد و نیمی از چهره‌اش را از او گرفت. نازنین، خواهر بزرگ‌تر رعنا نیز در اثر تماس با مادر، از ناحیه‌ دست دچار سوختگی شده بود. سمیه پیش از مرگش، چندین بار به رسانه‌ها گفته بود که فرزندانش «از خانواده‌ پدری خود می‌ترسند.»

 افغانستان یک کودک در بامیان به ۴۰ سال حبس محکوم شد!
خبرگزاری رشد ۲ می ۲۰۱۵ ۲ ماه پیش محکمه ابتدایه بامیان یک کودک زیر سن ۱۶ سال را محکوم به ۱۳ سال و ۴ ماه حبس کرد و این حکم محکمه، واکنش تندی از وکلائی مدافع و سارنوالان را درپی داشت.  به گزارش رشد؛ سارنوالان و وکلائی مدافع در ولایت بامیان می گویند که طویل ترین و شدید ترین مجازات در قانون جزاء افغانستان ۲۰ سال حبس و یا اعدام می باشد و کودکان اعدام نمی شوند. همایون نوری، یکی از وکلائی مدافع در ولایت بامیان به کلید می گوید: محکمه ابتدائیه بامیان یک کودک زیر سن ۱۶ سال را به جرم قتل به ۴۰ سال حبس محکوم کرده که ۳/۱ آن ۱۳ سال و ۴ ماه می شود و این خلاف قانون است.

 سربازان فرانسوی به سوء استفاده جنسی از کودکان آفریقای مرکزی متهم شدند
یورو نیوز ۱ می ۲۰۱۵ همزمان با افزایش ۴ میلیارد یورویی بودجه دفاعی فرانسه برای تامین امنیت داخلی و نیز تامین امنیت نظامیان این کشور در خارج از مرزها، روزنامه گاردین بریتانیا از سوء استفاده جنسی سربازان فرانسوی در جمهوری آفریقای مرکزی پرده برداشت.

حقوق مدنی و سیاسی

صدای اعتراض کارگران زن کم است
اخبار روز ۵ می ۲۰۱۵ زمانی که در کارخانه کار می‌کردم مردها می‌گفتند برای درآمد بیشتر مجبورند سراغ مسافرکشی یا دست فروشی و کارهای دیگر بروند ولی سوال‌شان این بود زنان که نمی‌توانند چنین کارهایی بکنند، بقیه خرج زندگی‌شان را از کجا باید بیاورند؟ به نظر من ۱۰۰درصد زنان سرپرست خانوار که در بازار کار وجود دارند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
بهبود شرایط کاری زنان و تاثیر آن بر بازار کار

 جنسیت و پایین آمدن کف دستمزدها در بازار کار ایالات متحده
بیدارزنی ۱ می ۲۰۱۵ استفانی کونتز[۱] در مقاله اخیر نیویورک‌تایمز «چگونه می‌توان به مردان کمک کرد؟ با کمک کردن به زنان[۲]»، همان‌طور که عنوان مقاله گویاست، استدلال می‌کند سیاست‌های محل کار که به‌عنوان کمک برای زنان کارگر تفسیر شده‌اند، درواقع نه‌تنها برای زنان بلکه برای تمام کارگران در دنیای اقتصاد امروزی حیاتی هستند.

 ایران زنان و روز جهانی آزادی مطبوعات
مهرخانه ۴ می ۲۰۱۵  حق آزادی بیان و مطبوعات به‌ویژه با توجه به میزان آسیب‌پذیری بالای زنان در قبال نقض حقوق بشر می‌تواند بیش از سایر افراد، حایز اهمیت باشد؛ زیرا تضمین برخورداری افراد از حق آزادی بیان و آزادی مطبوعات می‌تواند به عنوان یک عامل مهم و ضروری برای پیش‌گیری از نقض حقوق‌بشر زنان و یا مطالبه جبران خسارت در قبال نقض‌های ارتکابی محسوب شود.

 تهیه و تحلیل اطلس وضعیت زنان در ایران
خبرگزاری ایسنا ۵ می ۲۰۱۵ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در ۲۰ ماه اخیر بیشترین کار معاونت، مطالعه و بررسی راهبردی بود، گفت: دراین جهت اطلس وضعیت زنان تهیه شده و هم اکنون در حال تحلیل آن هستیم، همچنین۳۱ گزارش نیز به تناسب وضعیت زنان در استان‌ها تدوین کرده‌ایم.
ایران آخرین وضعیت پورتال جامع امور زنان و خانواده/ تدوین طرح سامانه قوانین و مقررات زنان و خانواده

 ایران نبود منابع مالی مشخص برای بیمه زنان سرپرست خانوار
شهرزاد نیوز۴ می ۲۰۱۵ به گفته یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، منابع مالی مشخصی جهت بیمه شدن بیمه زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و به همین دلیل این موضوع تاکنون مسکوت مانده است.به گزارش ایسنا، علی صالحی همچنین گفته است که بیمه زنان سرپرست خانوار در گذشته  مطرح شد و تعداد کمی تحت پوشش قرار گرفتند ولی دوباره مسکوت ماند.وی با اشاره به وجود دو میلیون زن سرپرست خانوار در کشور افزود: پیش‌بینی منابع مالی جهت بیمه این افراد باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و انجام شود.

  فرهنگ و جامعه

ایران موانعی که باعث می‌شود زنان آسیب‌دیده به پلیس مراجعه نکنند
مهر خانه ۳ می ۲۰۱۵ معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اشاره به آسیب‌های موجود در فضای مجازی که زنان و دختران را تهدید می‌کند، اظهار داشت: فریب زنان و دختران و برقراری روابط نامتعارف (دوستی با جنس مخالف) مهم‌ترین آسیب‌هایی هستند که در فضای مجازی زنان و دختران را تهدید می‌کند. وی بیان داشت: در سال ۹۳ حدود ۱۲ هزار زن به مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها در سراسر کشور مراجعه کردند که علت اصلی مراجعه آن‌ها موضوع اعتیاد همسر و فرزندانشان بوده است.

 مایا پلیستسکایا، بالرین سرشناس قرن بیستم درگذش
دویچه وله ۳ می ۲۰۱۵ مایا پلیستسکایا، یکی از سرشناس‌ترین بالرین‌های قرن بیستم، در سن ۸۹ سالگی در آلمان درگذشت. دلیل فوت وی حمله قلبی اعلام شده است. ولادیمیر پوتین درگذشت این هنرمند را به خانواده‌اش تسلیت گفت.

 حاشیه‌های تحقیر زنان در تلویزیون ایران
بیدار زنی ۳ می ۲۰۱۵ نویسندگان سریال‌های تلویزیونی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ پخش می‌شوند، به احتمال فراوان در سال‌های اخیر نسبت به برخی مسائل حساس‌تر و دقیق‌تر شده‌اند؛ برای مثال چندان بی‌پروا و بی‌حواس به بازنمایی و توصیف موقعیت اقوام و اقلیت‌های قومی‌ مختلف در ایران نمی‌پردازند یا مراقب هستند که درباره استادان دانشگاه، معلمان، حقوقدانان یا برخی دیگر از اقشار جامعه اشارات توهین‌آمیز نداشته باشند؛ حساسیتی که گویا در مورد زنان وجود ندارد. علاوه بر روحانیون که گویی از مصونیت ازلی و ابدی در این زمینه برخوردارند

 افغانستان رقابت‌های انتخاباتی کاراته دختران کابل با شناسایی چهره‌های برتر پایان یافت
طلوع نیوز ۲ می ۲۰۱۵ در پایان این رقابت‌ها هشت کاراته کار برتر برای حضور در تیم منتخب کاراته پایتخت برگزیده شدند. این رقابت‌ها در بخش اجرایی حرکات نمایشی انفرادی در تالار ورزش‌های زورخانه‌ای برگذارشده بودند و یک روز ادامه داشت. نزدیک به ۵۰ دختر کاراته کار از باشگاههای آزاد شهر کابل برای بدست آوردن پیراهن تیم منتخب کاراته شهرکابل مهارتهای فنی و حرفهای شان را به رخ یکدیگر کشیدند. شایسته شیعان یکی از ورزشکاران شرکت کننده در این مسابقات میگوید: “من پنج سال است که عضو تیم ملی کاراته هستم اما هیچ سفری بخاطر مسابقات به خارج نداشتیم و این بسیار بالای انگیزه ما تأثیر منفی دارد”.

 مفهوم «سکوت» در سرزمین دختران زیبارو
رادیو زمانه ۳ می ۲۰۱۵  سینه‌کلوب دانشگاه «اکول نرمال سوپریور» در پاریس، در سال ۲۰۱۵ فیلم‌هایی از سراسر جهان با موضوع «موسیقی و سینما» را به نمایش می‌گذارد. برگزارکنندگان مجموعه «موسیقی و سینما»، از سینمای ایران فیلم «سکوت» به کارگردانی محسن مخملباف را برگزیده‌اند. عسل باقری (نشانه‌شناس) نیز درباره سینمای مخملباف و جایگاه فیلم «سکوت» در کارنامه او سخنرانی می‌کند.

 “خانه پدری” گفتگویی میان تجدد و سنت
کدام خانه پدری؟
گزارش میدانی: زور عشق و سکس بیشتر است یا ترس از جهنم؟
سرطان تخمدان با آزمایش خون ‘زودتر شناسایی می‌شود’

   سیاست

ایران خواست تبعیض مثبت برای حضور زنان در انتخابات
شهرزاد نیوز ۵ می ۲۰۱۵ با وجود تعهد جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه مجالس در سال ۱۳۷۶مبنی بر افزایش حضور زنان در مجلس، تعداد نمایندگان زن تنها ۹ نفر است.آذر منصوری، از فعالان اصلاح طلب، با اشاره به اینکه فاصله قدرت اقتصادی زنان و مردان در ایران با توجه به آن چیزی که آمارها می گوید زیاد و غیر قابل انکار است در این رابطه گفته است که این فاصله نشان می دهد که باید برای حضور زنان ظرفیت سازی شود و لازم است تا برای حضور زنان در انتخابات تبعیض مثبت در نظر گرفته شود.
پیشنهاد ارتقای ۱۰ درصدی جایگاه مدیریتی زنان/ توقیف مجله زنان امروز ناشی از یک سوءتفاهم است

 زنان برای صلح: با هم قوی‌تریم!
رادیو زمانه ۳۰ آپریل ۲۰۱۵ «سازمان جهانی زنان برای صلح و آزادی»  (WILPF) در سال ۱۹۰۵ تشکیل شد، در هنگامه‌ای که جنبش صلح تازه در جهان پا می‌گرفت. در این سال زنان فعال در جنبش صلح از سراسر دنیا در شهر لاهه گرد هم آمدند تا به فعالیت‌های پراکنده خود جنبه رسمی ببخشند. امسال به مناسبت جشن صد سالگی تشکیل این سازمان، WILPF  از ۱۳۰۰ فعال حقوق بشر، استاد دانشگاه، محقق و نیز جمعی از سیاستمداران ۸۰ کشور دنیا دعوت کرد تا به منظور تبادل نظر در مورد راه حل‌های عملی برقراری صلح پایدار در قرن ۲۱ دور هم جمع شوند. از دستاوردهای این کنفرانس سه روزه می‌توان به ایجاد شبکه‌های گسترده جامعه مدنی، به اشتراک گذاشتن تجربیات و جذب حمایت‌های بین المللی در راه توقف جنگ افروزی و نظامی‌گری اشاره کرد.

 پیدا شدن یک زن دیگر در انتخابات آمریکا
خبرگزاری افغان ایرکا ۵ می ۲۰۱۵ “کارلی فیورینا” مدیر اجرایی سابق شرکت فن آوری اطلاعات هیولت پاکارد اعلام کرد برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه، وارد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا می شود.«کارلی فیورینا» جزو معدود زنان مشهوری است که تاکنون از سوی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نامزد شده است.

 ایران دادگاه نرگس محمدی به تعویق افتاد
شهرزاد نیوز ۳ می ۲۰۱۵ نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و از اعضای کارزار لگام، برای محاکمه توسط قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب حضور یافت و حدود ساعت ۱۲ ظهر، از دادگاه خارج شد. طبق گفته دکتر محمد ملکی، فعال حقوق بشر در فیسبوکش، نرگس محمدی در دادگاه خواستار آن شد که پرونده توسط وکلایش خوانده شود و نسبت به این مساله اعتراض کرد و در نتیجه دادگاه به تعویق افتاد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

سرمایه‌داری یا مردسالاری؟
بیدارزنی ۱ می ۲۰۱۵ اول ماه می هر ساله در بسیاری از نقاط جهان توسط احزاب و گروه‌های مختلف به‌عنوان روز جهانی کارگر گرامی داشته می‌شود. روزی که یادآور تاریخ پرفراز نشیب جنبش‌های کارگری در راه بهبود شرایط کار و گاه در راه انقلاب‌های کارگری است.

 نگاهی بر آمارهای نهاد زنان ملل‌متحد در مورد کار زنان در جهان
مهر خانه ۴ می ۲۰۱۵ مقارن با فرارسیدن روز جهانی کار، نهاد زنان ملل‌متحد گزارشی در خصوص وضعیت کار در سال ۲۰۱۵ و پیشرفت‌های احتمالی زنان در این زمینه در فاصله سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۵ ارائه کرد. این گزارش مبتنی بر دیدگاه نهاد زنان سازمان ملل در راستای برابری جنسیتی است و در آن درخصوص امکان و فرصت‌های اشتغال فارغ از جنسیت صحبت نشده است.

 ایران طرح تحول نظام سلامت فشارکاری را روی پرستاران زن بیشتر کرد

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

هفت‌روز نامه های حقوق بشر (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: بی بی سی فارسی، بیدار زنی، مهر خانه، خبرگزاری افغان ایرکا، شهرزاد نیوز، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورونیوز فارسی، رادیو زمانه، طلوع نیوز،خبرگزاری رشد، شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران، بیدار زنی، خبرگزاری هرانا، رادیو زمانه، خبرگذاری بخدی، پژواک، خبرنگاران ایران، رادیو فردا، رادیو آزادی، خبرگزاری ایلنا، مدرسه فمینیستی، اخبار روز.

شماره ۹۴ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: