haftSyria

مرگ هزاران نفر با بمب بشکه‌ای در سوریه
عکس: عفو بین الملل

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
در خاورمیانه چه کسی چه کسی را بمباران می کند؟
ایندیپندنت ۴ مه ۲۰۱۵ رابرت فیسک ـ سعودی ها یمن را بمباران می کنند چون نگرانند که حوثی های شیعه به نفع ایران فعالیت می کنند. کانادا در سوریه داعش را بمباران می کند و در عراق نیز. اردنی ها و سعودی ها و بحرینی ها نیز داعش را در سوریه و عراق بمباران می کنند. مصری ها بخشی از لیبی را بمباران می کنند. ایرانی ها گفته اند داعش را در عراق بمباران می کنند. اسراییلی ها چندین بار نیروهای دولت سوریه را بمباران کرده اند اما کاری به داعش ندارند. ماهیت فرقه گرایانه این جنگ ها برای همه مردم خاورمیانه روشن است اما برای دوستان آمریکایی ما خیر. سعودی های سنی یمنی های شیعه را بمباران می کنند و ایرانی های شیعه عراقی های سنی را. مصری های سنی لیبایی های سنی را بمباران می کنند و اردنی های سنی عراقی های سنی را. اما نیروهای دولت سوریه با حمایت شیعه ها دشمنان سوری سنی خود را بمباران می کنند و حزب الله شیعه لبنان به همراه سپاه پاسداران ایران و افغان های شیعه در اونیفورم سوری با دشمنان سنی بشار اسد رییس جمهوری سوریه می جنگند. نگاهی بیاندازید به درخواست عربستان سعودی از پاکستان برای اعزام نیروی بیشتر در حمایت از ایشان. و البته بیشترین برد را از ریختن این خون ها سازندگان اسلحه می برند. رایتون و لاکهید مارتین فقط در سال گذشته ۳/۱ بیلیون دلار موشک به عربستان سعودی فروختند. سه سال پیش، به گزارش اشپیگل، اتحادیه اروپا بزرگترین تامین کننده سلاح به عربستان سعودی بود و فرانسه هفته گذشته فروش ۲۴ جت جنگنده رافال را به قطر به مبلغ ۷/۵ بیلیون دلار اعلام کرد. مصر هم ۲۴ جت رافال خریده است. قابل یادآوری است که بخش پژوهش کنگره آمریکا برآورد کرده که بیشترین بودجه داعش را «تمویل کنندگان خصوصی» در عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و کویت تامین می کنند.

سوریه عفو بین‌الملل: مرگ هزاران نفر با بمب بشکه‌ای
دویچه وله ۵ مه ۲۰۱۵ سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ خود از مرگ ۱۱هزار تن از آغاز سال ۲۰۱۲ تاکنون در اثر استفاده از بمب‌های بشکه‌ای در سوریه خبر می‌دهد. این سازمان می‌گوید طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه هر دو مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

یمن در حمله های هوایی عربستان سعودی بمب های خوشه ای به کار رفته است
۳ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز گفت: شواهد معتبری نشان می دهد که ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از بمب های ممنوع خوشه ای که ایالات متحد آمریکا تامین کرده در حمله های هوایی علیه نیروهای حوثی در یمن استفاده کرده است. بمب های خوشه ای باعث آسیب های درازمدت به غیرنظامیان می شوند و در عهدنامه ای که ۱۱۶ کشور در سال ۲۰۰۸ تصویب کردند ممنوع شده اند. عربستان سعودی، یمن و ایالات متحد آمریکا این عهدنامه را تصویب نکرده اند. عکس ها، ویدیوها و مدارک دیگری که از اواسط آپریل ۲۰۱۵ به دست آمده نشان می دهد که در حمله های هفته های اخیر ائتلاف در استان شمالی سعده که پایگاه حوثی ها در مرز عربستان سعودی است، بمب های خوشه ای به کار رفته است.  دیده بان حقوق بشر از طریق تحلیل تصویرهای ماهواره ای مشخص کرده که این بمب ها در دشتی کشتکاری شده در ۶۰۰ متری چندین ساختمان در چهار تا شش دهکده پرتاب شده است.

جمهوری آفریقای مرکزی مشارکت سربازان فرانسوی در خشونت جنسی علیه کودکان
عفو بین الملل ۳۰ آپریل ۲۰۱۵ در پی گزارش های اخیر در باره مشارکت سربازان فرانسوی در خشونت جنسی علیه کودکانی حتا به سن ۹ سال در جمهوری آفریقای مرکزی، عفو بین الملل از دولتمردان فرانسه و سازمان ملل خواست تمام متهمان به مسؤولیت کیفری را بر پایه تحقیقات سریع، کامل، بی طرفانه و مستقل مورد محاکمه قرار دهند. معاون منطقه ای بخش آفریقای مرکزی و غربی این سازمان گفت: «متاسفانه این اولین بار نیست که این اتهام ها در دو سال اخیر علیه نیروهای حافظ صلح در جمهوری آفریقای مرکزی مطرح می شود و این موضوع ضرورت پایان دادن به معافیت از مجازات به خاطر جرایمی که بر اساس حقوق بین المللی در جنگ رخ می دهد افزایش می دهد، صرفنظر از این که چه کسی متهم به مسؤولیت کیفری باشد.»

بحرین اتهام نقض فاحش حقوق زندانیان
۶ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: دولتمردان بحرین باید تحقیقات مستقلی در باره اتهام استفاده نیروهای امنیتی از زور زیاد برای سرکوب ناآرامی در زندان جاو در ۱۰ مارچ ۲۰۱۵ و بدرفتاری بعدی با زندانیان انجام دهند. دیده بان حقوق بشر با سه زندانی تازه آزاد شده صحبت کرده است و آنها گفته اند شاهد بوده اند که نیروهای امنیتی روز ۱۰ مارچ گاز اشک آور به داخل زندان انداخته اند و در زمان فرونشاندن ناآرامی وقتی سلول ها را تخلیه می کردند، زندانیان را کتک زده اند. این سه زندانی گفتند که در پی ناآرامی، نیروهای امنیتی زندانیان، از جمله شماری از زندانیان متهم سیاسی را مورد تعرض جسمانی و روانی قرار دادند و به آنها اجازه درمان جراحات از جمله به سر و پایشان را ندادند.

اسرائیل گزارش تازه: ارتش به غیرنظامیان غزه آسیب بی‌سابقه‌ زده‌ است
اسرائیل تظاهرات یهودیان اتیوپیایی‌تبار به خشونت کشیده شد
آمریکا دادستان بالتیمور: «فردی گری» در بازداشت پلیس به قتل رسیده است

عاملان غیردولتی
لیبی/تونس روزنامه نگاران گم شده گویا کشته شده اند
دیده بان حقوق بشر ۱ مه ۲۰۱۵ مسؤولان دولت لیبی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته می شود در بیانیه ای در روز ۲۹ آپریل ۲۰۱۵ گفتند که دو روزنامه نگار تونسی گم شده در شرق لیبی در سپتامبر ۲۰۱۴ کشته شده اند. دولت گفت این اطلاعات را از طریق اعتراف متهمان زندانی به دست آورده است. مسؤولان همچنین گفتند اطلاعاتی در باره کشته شدن کارکنان تیم پنج نفری تلویزیونی لیبی که از آگوست گم شده اند به دست آورده است.

یمن مرگ ده ها سرنشین قایقی که در عدن هدف گرفته شد

      عدالت

تایلند گورهای دسته جمعی روهینجاها در اردوی قاچاق انسان یافته شد
۱ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: کشف بیش از ۳۰ جنازه در اردوی قاچاق انسان باید دولتمردان تایلند را وادارد تحقیقات مستقل با کمک سازمان ملل را اجازه دهند، متعهد به انتشار یافته های آن شوند و مرتکبان از جمله هر مسؤول دولتی را به دست عدالت بسپارند. سازمان ملل و دیگران، از جمله آمریکا، که خواهان پایان یافتن قاچاق انسان در تایلند شده اند، باید فوری دولت را برای پایان دادن به همدستی رسمی در قاچاق گسترده زیر فشار بگذارند. روز ۱ مه ۲۰۱۵، نیروی مشترک ارتش ـ پلیس دست کم ۳۰ جنازه را در اردویی متروک در نزدیکی مرز تایلند با مالزی پیدا کرد. بسیاری از آنها در گورهای کم عمق دفن شده بودند و عده ای دیگر نیز پوشیده در پتو و لباس در فضای باز رها شده بودند. به گزارش پلیس، قربانیان مسلمانان روهینجای اهل برمه و بنگلادش هستند که در اثر گرسنگی یا بیماری در هنگامی مرده اند که قاچاقچیان در انتظار پرداخت باج بودند تا آنها به داخل مالزی قاچاق کنند. قاچاقچیان حاکم بر این اردوگاه گویا با روهینجاهایی که زنده مانده اند به کوه ها رفته اند.

کلمبیا محکومیت مسؤول ارشد اداره امنیت و رییس دفتر رییس جمهوری پیشین اوریبه به خاطر جاسوسی غیرقانونی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ مه ۲۰۱۵ دیوان عالی کشور در کلمبیا روز ۳۰ آوریل ماریا دل پیلار هورتادو، رییس پیشین اداره امنیت و برناردو مورنو، رییس دفتر رییس جمهوری پیشین را به ترتیب به ۱۴ و ۸ سال زندان محکوم کرد. دادگاه هورتادو را به خاطر جعل ایدیولوژیک در سند رسمی، توطئه برای ارتکاب جرم، اختلاس، کنترل غیرقانونی ارتباطات و سوءاستفاده از مقام مجرم شناخت. همین دادگاه مورنو را به خاطر توطئه برای ارتکاب جرم، کنترل غیرقانونی ارتباطات و سوءاستفاده از مقام محکوم کرد. فدراسیون و سازمان عضو آن در کلمبیا، ، فعالیت های غیرقانونی اداره امنیت را مستند کرده بودند و با اعزام هیات های مختلف به پاناما خواهان بازداشت و استرداد رییس پیشین این اداره شده بودند. شبکه جاسوسی در خارج از کلمبیا هم فعال بود و در اروپا نیز علیه مدافعان حقوق بشر و سازمان های غیردولتی جاسوسی می کرد. فدراسیون، اکسفام سولیداریت، اویدهاکو، برودرلیک دلن و سی ان سی دی ۱۱ ۱۱ ۱۱ از جمله سازمان هایی بودند که در بروکسل و بلژیک هدف جاسوسی و کنترل اداره امنیت قرار داشتند و در آنجا نیز پرونده کیفری در جریان است.

مراقبت اطلاعاتی ـ فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه به تصمیم دادستان اعتراض کردند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ مه ۲۰۱۵ امروز فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه با ارایه لایحه ای به دادستان عمومی پاریس درخواست کردند تصمیم ۱۳ آوریل در رد تحقیق در مورد شکایت دسامبر ۲۰۱۴ علیه مراقبت اطلاعاتی غیرقانونی سازمان های امنیتی فرانسه مورد بازنگری قرار گیرد. پاتریک بُدُوَن، وکیل دادگستری و رییس افتخاری فدراسیون،َ گفت:  «این تصمیم که بر دلایل غلط استوار است، نبود اراده در دادستانی پاریس برای آشکار کردن عملکرد سازمان های امنیتی فرانسه را نشان می دهد. این موضع، با توجه به مخالفت عمومی با لایحه اطلاعاتی که روز ۵ مه در پارلمان تصویب شد، قابل پذیرش نیست.»

اعلامیه تونس در باره دادگاه عربی حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ مه ۲۰۱۵ شرکت کنندگان کنفرانس مشترک کمیسیون بین المللی حقوقدانان و لگال اجندا در تونس از ۸ تا ۹ آپریل ۲۰۱۵ در باره «دادگاه عربی حقوق بشر با توجه به موازین و تجربیات جهانی و منطقه ای» از جمله قضات، وکلا و مدافعان حقوق بشر خواهان مواردی از این قبیل شدند: بازنگری در اساسنامه با هدف ایجاد دادگاه موثر عربی حقوق بشر به عنوان وسیله ای برای تضمین دستیابی به عدالت و چاره جویی و غرامت موثر برای قربانیان نقض حقوق بشر به دست دولت ها؛ خودداری کشورهای عضو اتحادیه عرب از تصویب اساسنامه تا زمانی که این اساسنامه مطابق با بند بعدی اصلاح شود؛ بازنگری در اساسنامه بر اساس موازین بین المللی.

آمریکا تفهیم اتهام شش پلیس در پرونده مرگ فردی گری
پاکستان ۱۰ مرد به اتهام شرکت در ترور ملاله یوسف‌زی به حبس ابد محکوم شدند

      حقوق مدنی و سیاسی

فرانسه شتاب به سوی دولت مراقب را متوقف کنید
۴ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل هشدار داد که در صورت تصویب لایحه تازه در مجلس ملی در باره مراقبت اطلاعاتی، دولتمردان فرانسه از اختیارات گسترده ای برای کنترل مردم برخوردار خواهند شد. این سازمان گفت امضای نخست وزیر بدون تایید دادگاه کنترل کافی نیست. معاون بخش اروپا و آسیای مرکزی سازمان گفت: «این لایحه فرانسه را به مراقبت گامی نزدیکتر می برد و به وضعی می رساند که به جز مراقبت اطلاعاتی هیچ چیز مخفی نخواهد بود. حتا روزنامه نگاران، قضات، سیاست مداران و مردمی که ندانسته در تماس با متهمان باشند ممکن است در معرض مراقبت اطلاعات تهاجمی باشند.» گزارش خبری: تصویب قانون جنجالی جدید در فرانسه برای جلوگیری از حملات اسلام گرایان

قانون آزادی در ایالات متحد آمریکا را تصویب کنید
۳۰ آپریل ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: کنگره آمریکا باید به سرعت قانون آزادی در ایالات متحد آمریکا را تصویب کند تا از گردآوری گسترده اطلاعات جلوگیری کند و به شفافیت و نظارت بر مراقبت اطلاعاتی بهبود بخشد. کمیسیون قضایی کنگره در ۳۰ آپریل ۲۰۱۵ آن را تصویب کرده است. آن گونه که ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ فاش کرد، دولت آمریکا گردآوری مفاد میلیون ها گفتگوی تلفنی کسانی را که خلافی نداشتند توجیه کرده است. قانون آزادی باید به این گردآوری بی رویه مفاد گفتگوهای تلفنی و اطلاعات دیگر خاتمه دهد.

روز جهانی آزادی مطبوعات:‌ روزنامه نگاران مصری زیر حمله
عفو بین الملل ۳ مه ۲۰۱۵ در بیانیه ای که امروز منتشر شد، این سازمان با تکیه بر خطرهای متوجه رسانه ها در مصر، گفت که روزنامه نگاران در این کشور در معرض دستگیری خودسرانه، بازداشت نامحدود بدون تفهیم اتهام، پیگرد و ارعاب هستند. دست کم ۱۸ روزنامه نگار در مصر در زندان هستند و ده ها تن دیگر با دستگیری خودسرانه روبرو بوده اند. از ژوئن ۲۰۱۳ تاکنون، دست کم شش روزنامه نگار در هنگام پوشش اعتراض ها به دست نیروهای امنیتی یا در درگیری بین تظاهرکنندگان کشته شده اند.

جنجال بر سر همکاری جاسوسی آلمان و آمریکا در اروپا

        جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ارتباطات خطرناک در کوچ نشین های اسراییلی:‌ اورانژ و سهامدار آن دولت فرانسه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ مه ۲۰۱۵ سازمان های جامعه مدنی روابط اقتصادی بین گروه اورانژ و پارتنر کامیونیکیشنز، که در کوچ نشین های اسراییلی در سرزمین های اشغالی فلسطین فعالیت می کند، و مشارکت دولت فرانسه به عنوان سهامدار اورانژ را محکوم می کنند. پس از کوشش های ناموفق بسیار برای گفتگو با اورانژ، پنج سازمان غیردولتی و دو اتحادیه کارگری [کمیته کاتولیکی ضد گرسنگی و طرفدار توسعه (CCFD-Terre Solidaire)، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)، الحق، جامعه همبستگی فرانسه با فلسطین (AFPS)، کنفدراسیون عمومی کارگران (CGT)، جامعه حقوق بشر فرانسه (LDH)، اتحاد همبستگی سندیکایی (Union Syndicale Solidaires)] امروز گزارشی را منتشر کردند که نشان می دهد اورانژ به طور غیرمستقیم، از طریق روابط اقتصادی اش با شرکت مخابرات اسراییلی پارتنر، به حفظ و تقویت کوچ نشین های اسراییلی واقع در سرزمین های اشغالی فلسطین که از نظر جامعه بین المللی غیرقانونی هستند، کمک می کند.  پارتنز کامیونیکیشنز در این کوچ نشین ها به بنا کردن زیرساخت در زمین های مصادره شده فلسطینی اقدام و به کوچ نشین ها و ارتش اسراییل خدمات ارایه می کند. به علاوه، پارتنر از محدودیت هایی که دولتمردان اسراییل بر اقتصاد فلسطین برقرار کرده اند سود می برد و به این ترتیب به تخریب این اقتصاد کمک می کند. گزارش ارتباطات خطرناک اورانژ در سرزمین های اشغالی فلسطین در حال حاضر به زبان فرانسوی است و به زودی به انگلیسی منتشر خواهد شد.

سود شرکت شل هزینه واقعی نشت نفت در خلیج نیجر را در بر نخواهد گرفت
۳۰ آپریل ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه انتشار ارقام سود شرکت عظیم نفتی انگلیسی ـ هلندی شل در فصل اول ۲۰۱۵ به سرمایه گذاران آن هشدار داد که چندین دهه نشت بدون کنترل نفت در خلیج نیجر ممکن است منجر به پرداخت بیلیون ها دلار هزینه خسارت و پاکسازی شود. بر اساس برآورد برنامه محیط زیست سازمان ملل ۱ بیلیون دلار در پنج سال اول پاکسازی اوگونی لند لازم است و این تنها یکی از مناطقی است که شل در آن فعالیت می کند. این پاکسازی ممکن است ۳۰ سال طول بکشد. «سرمایه گذاران باید بدانند که هزینه های ناپیدا در انتظار شل است. این شرکت عظیم چند ملیتی نفتی چندین دهه است که در متوقف کردن نشت نفت یا پاکسازی آلودگی ویرانگری که زندگی را نابود کرده قصور کرده است.»

اولین مشاوره منطقه ای در تایلند، ابتکار فدراسیون و شبکه عهدنامه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
اول مه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و شبکه عهدنامه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اولین مشاوره منطقه ای خود را در چارچوب پروژه ابتکار عهدنامه در تاریخ ۳ـ۱ مه در تایلند برگزار می کنند. این نشست با میزبانی مشترک مجمع آسیا ـ اقیانوس آرام زنان بحث های بین جامعه مدنی و گروه های مردمی و اعضای گروه بین المللی کارشناسان حقوقی برای تدوین پیشنهادهای مشخص در زمینه عهدنامه های الزامی در مورد نقض حقوق بشر به دست شرکت ها را امکانپذیر خواهد کرد.

ده‌ها مهاجر در نزدیکی جزیره سیسیل در دریای مدیترانه ‘غرق شدند’
۳۸ میلیون نفر در کشور زادگاه خود آواره هستند
طولانی‌ترین اعتصاب لوکوموتیورانان در تاریخ آلمان آغاز شد

ترکیه درگیری امنیتی در مراسم روز کارگر در استانبول
یمن هشدار سازمان ملل درباره احتمال توقف عملیات بشردوستانه
آمریکا تظاهرات در شهرهای مختلف در اعتراض به پلیس

 حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

خسارت سالانه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلاری اروپا بابت آلودگی هوا

   دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی ۱۰۰ روز پس از آغاز حاکمیت ملک سلمان هیچ نشانه ای از بهبود حقوق بشر نیست
۱ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: در حدود ۱۰۰ روز از آغاز حاکمیت ملک سلمان می گذرد و چشم انداز بهبود حقوق بشر در این کشور تیره و تار است. ده ها زندانی عقیدتی که فقط به خاطر استفاده از آزادی بیان، تشکل یا گردهمایی مسالمت آمیز دستگیر شده اند هنوز در زندان هستند و محاکمه ناعادلانه فعالان حقوق بشر متهم به «تروریسم» ادامه یافته است. عربستان سعودی در این مدت کارزار نظامی در یمن به راه انداخته و در بمباران های هوایی آن صدها غیرنظامی کشته شده اند، از جمله در حمله هایی که احتمالا حقوق بین المللی بشردوستانه در آنها نقض شده است.

الجزایر قطعنامه پارلمان اروپا در باره فعالان کارگری و حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ مه ۲۰۱۵ در آستانه روز جهانی کارگر در اول ماه مه، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، شبکه اروپایی حقوق بشر مدیترانه و فرانت لاینت دیفندرز از قطعنامه پارلمان اروپا استقبال کردند. این قطعنامه از دولتمردان الجزایر خواست «امنیت فعالان جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر و آزادی آنها را تضمین کنند تا بتوانند فعالیت های به حق و مسالمت آمیزشان را پی بگیرند.» قطعنامه شماری از دغدغه های این سازمان ها را در باره زیر پا گذاشتن آزادی بیان، حق گردهمایی و اشکل را در الجزایر تکرار کرد. فعالان حقوق کارگری اغلب فقط به خاطر استفاده از این حقوق دستگیر و به مجازات های سنگین محکوم می شوند.

بحرین نامه نمایندگان پارلمان اروپا به معاون اتحادیه اروپا در باره نقض حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ آپریل ۲۰۱۵ شصت و هفت نماینده پارلمان اروپا نامه ای را خطاب به خانم فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، امضا کردند. در این نامه بر وضع رو به وخامت حقوق بشر در بحرین تاکید شده و مدافعان و فعالان حقوق بشر را که به خاطر استفاده از آزادی بیان خود در زندان هستند، به ویژه نبیل رجب و دیگران از جمله عبدالهادی الخواجه، مهدی ابو دیب یا شیخ السلمان را ذکر کرده اند. نمایندگان پارلمان اروپا از موگرینی و اتحادیه اروپا خواستند برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در بحرین، خاتمه دادن به آزار مدافعان حقوق بشر اقدام کنند و با تاکید از بحرین بخواهند به تعهدات بین المللی خود در زمینه حقوق بشر و دمکراسی پایبند باشد.

آمریکا باید از نزدیک شدن به خطر «ربات های قاتل» بپرهیزد
دیده بان حقوق بشر ۵ مه ۲۰۱۵ وقتی صحبت از ممنوعیت «ربات های قاتل» است، متقاعد کردن آمریکا سخت است. این یکی از نتایج اصلی نشست چند جانبه در باره این موضوع در سازمان ملل در ژنو بود که هیات آمریکایی به ۹۰ کشور در باره بحث در زمینه توسعه «سیستم های مستقل سلاح مرگبار» پیوست. در نوامبر ۲۰۱۲، آمریکا اولین کشوری بود که سیاست مشروحی در باره ربات های قاتل تدوین و فهرستی طولانی از موانع و دغدغه ها را ذکر کرد که باید پیش از توسعه آنها حل می شد. اما آمریکا به دقت تاکید کرده که رهنمود شماره ۰۹ـ۳۰۰۰ وزارت دفاع توسعه سیستم های سلاح مستقل را در آینده «نه تشویق می کند نه منع.»

    زنان

نیجریه روایت زنان آزاد شده از اسارت بوکوحرام
زنان علیه زنان
بهبود شرایط کاری زنان و تاثیر آن بر بازار کار
سرمایه‌داری یا مردسالاری؟

  کودکان

یمن «لطفا این جنگ را متوقف کنید»: امید کودکان به پایان یافتن جنگ
یونیسف ۵ مه ۲۰۱۵ جنگ در یمن مدارس بی شماری را تعطیل کرده و کودکان را به تلاش عاجزانه ای برای بقا کشانده است. بدون کمک های اضطراری و پایان جنگ، وضع آنها بدتر خواهد شد. در حدود ۲ میلیون کودک نمی توانند در کلاس حضور یابند. به تشخیص یونیسف، دست کم ۳۰ مدرسه در جنگ آسیب دیده اند و این موضوع وضع را بدتر کرده است. حتا پیش از درگیری اخیر، ۶/۱ میلیون کودک به دور از مدرسه مانده بودند. کودکان بسیاری را می توان با جراحات جدی ـ بدون دست یا پا ـ دید، کودکان بیگناهی که در اثر انفجار، ترکش یا گلوله غافلگیر شده اند.

تحقیق سازمان ملل: کودکان در ۱۵ کشور از ۲۶ کشور پیشرفته صنعتی از آموزش در باره حق کودکان محرومند
دیده بان اشتباهات بشر ۱ مه ۲۰۱۵ بر اساس گزارش یونیسف کودکان در در ۱۵ کشور از ۲۶ کشور پیشرفته صنعتی از آموزش در باره حق کودکان محرومند. بر اساس یافته های این گزارش، آموزش و آموختن در باره حقوق کودکان: تحقیق درباره اجرای آن در ۲۶ کشور، هیچ یک از کشورهای مورد تحقیق آموزش حقوق کودک را به آموزگاران تضمین نکرده اند و با کنوانسیون حقوق کودک آشنا نیستند.

    فرهنگ و اندیشه

مجسمه اسنودن، آسانژ و منینگ در برلین

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند، اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز، یونیسف

شماره ۹۸ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: