iran

 

  narges

  نرگس محمدی مدافع حقوق بشر بار دیگر بازداشت شد

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

بسیج دانشجویی مشهد علی مطهری را تهدید کرد؛ ساکت نخواهیم نشست
سحام نیوز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مشهد در واکنش به حضور علی مطهری درهمایش ٬بزرگداشت مقام معلم همراه با بررسی اندیشه‌های شهید مطهری٬ نامه تهدیدآمیزی خطاب به وی منتشر کرد و نوشته است: «سفرتان به مشهد مقدس را لغو کنید که اگر غیر از این باشد و شما همان مواضع را مطرح کنید، دانشجویان انقلابی مشهد ساکت نخواهند نشست.»

 بازداشت دو تن از فعالان مدنی و سایبری در خوزستان
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ادامه موج بازداشت فعالان مدنی در استان خوزستان ایران، دو فعال دیگر به نامهای نعمت الله یوسفی و محمد سازنده، روز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه ۹۴ در شهر اندیمشک واقع در استان خوزستان بازداشت شدند. همزمان گزارش شده است که وضعیت تعدادی از بازداشت شدگان هفته های اخیر خوزستان نگران کننده است.

 شاهین نجفی به دنبال تهدید برای انفجار در برنامه هایش: می‌خواهند با ارعاب و ایجاد وحشت به کار ما صدمه بزنند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ یک روز پس از انتشار خبری در سایتی به نام «اباشهداء» در داخل ایران که در آن از ایرانیان خواست تا محل کنسرت شاهین نجفی را منفجر کنند و مبلغی هم برای این کار به عنوان جایزه تعیین کرد، این خواننده و اهنگساز به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «این مطلب تهدید آشکار مردم است. وقتی که دیدند تهدیدات شان بر روی کارما تاثیر ندارد، تلاش دارند تا با ایجاد فضای رعب و وحشت و هدف قرار دادن مردم عادی به زعم خودشان به کار ما صدمه بزنند. اما مساله مهم این است که اگر آنها احساس کنند تهدیدات شان تاثیر گذار بوده است، فردا فشارهای خود را بر جامعه ایرانی خارج از کشور افزایش می دهند.»

 تجمع معترضان در مهاباد به خشونت کشیده شد
بی‌بی‌سی فارسی ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ شماری از اهالی مهاباد، شهری کردنشین در آذربایجان غربی، امروز در برابر هتلی که ادعا شده دختری در آن برای فرار از تجاوز خودکشی کرده، تجمع کردند.
بازداشت یک نفر’ در ارتباط با مرگ دختری در هتل مهاباد

 شماری از معلمان در ایران به نهادهای امنیتی احضار شدند
رادیو زمانه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ شماری از معلمان در ایران به نهادهای امنیتی احضار شدند

     زندان

درد دل کودکان نرگس محمدی با مردم ایران: «جای مادر ما در زندان نیست»
سحام نیوز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ «علی و کیانا» دو کودک خردسال نرگس محمدی با ارسال ویدیویی کوتاه به «سحام»، درد دل کودکانه خود را با حق‌اندیشان، حق‌مداران و مردم ایران در میان گذاشتند.
بیش از ٢۵٠ فعال اجتماعى و سیاسى در بیانیه اى خواهان آزادى نرگس محمدى شدند
شیرین عبادی: آقای شهید از تمام امکانات خود برای آزادی نرگس محمدی استفاده کنید

 انتقال رضا انتصاری به بهداری زندان
مجذوبان نور ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ انتقال آقای انتصاری به بهداری در حالی صورت گرفته است که پیش از این مسوولان زندان اوین به طور غیرقانونی دو بار پیاپی از اعزام او به بیمارستان برای پیگیری درمان بیماری قلبی ممانعت به عمل آورده اند.

    دفاع از حقوق بشر

بازداشت نرگس محمدی روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر را محکوم می‌کنیم
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ گزارش‌گران بدون مرز، بازداشت نرگس محمدی روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر را در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴ محکوم می‌کند.
اعتراض «کانون شهروندی زنان» به بازداشت نرگس محمدی
تقاضای ۲۵۰ فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار برای آزادی نرگس محمدی

 سازمان ملل از افزایش اعدام‌ها در ایران انتقاد کرد
دویچه وله ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ شورای حقوق بشر سازمان ملل افزایش شمار اعدام‌ها در ایران را محکوم کرد. این شورا می‌گوید در فاصله ۲۰ فروردین تا ۵ اردییهشت، ۹۸ زندانی اعدام شده‌اند؛ این یعنی میانگین شش اعدام در هر روز.

 عفو بین‌الملل خواهان خویشتنداری پلیس ایران در برابر معترضان «کرد» شد
رادیو فردا ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ به دنبال مرگ یک دختر مهابادی و درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در  این شهر، عفو بین الملل روز جمعه ۱۸ اردیبهشت خواستار خویشتنداری نیروهای انتظامی و امنیتی ایران در مقابله با تظاهرات و اعتراضات در این باره شده است.

     زنان

حضور زنان در ورزشگاه‌ها به نفع جامعه است
ایسنا ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ یک جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی معتقد است، حضور زنان در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی نه تنها به نفع زنان بلکه به نفع جامعه است.

 هشدار حزب‌الله به دولت: زنان به ورزشگاه بیایند زلزله به پا می‌کنیم
دویچه وله ۱۷ اردیبهشت ۱۳۰۴ تلاش‌های دولت حسن روحانی برای فراهم کردن بستر حضور زنان در ورزشگاه‌ها افراطی‌های حزب‌اللهی‌های ایران را برآشفته کرده است. نشریه «یالثارات» به دولت هشدار داد که «اگر از راه باطل برنگردند» زلزله به پا خواهد کرد.

 حدود ۲۰۰ کودک همراه مادرانشان در زندان به سر می‌برند
بیدارزنی ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ به گفته مشاور امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، حدود ۲۰۰ کودک همراه مادرشان در زندان به سر میبرند که از میان آنها ۲۰ کودک در ندامتگاه شهرری زندگی میکنند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آوارگان آب و نزاع‌های آبی، پیامدهای بحران کم‌آبی
دویچه وله ۱۷ اردیبهشت ۱۳۰۴ به گفته قائم مقام وزیر نیرو ذخایر استراتژیک آب ایران منفی شده و میزان روان‌آب‌ها به شدت کاهش یافته است. برخی کارشناسان نسبت به افزایش آوارگی و مهاجرت از مناطق خشک و نزاع بر سر آب هشدار داده‌اند.

 هوای شهرهای اهواز،‌ اندیمشک و دزفول در وضعیت ناسالم قرار دارد
رادیو فردا ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان روز شنبه اعلام کرد که هوای شهرهای اهواز،‌ اندیمشک و دزفول در وضعیت ناسالم قرار دارد.
وضعیت آب بندرعباس بحرانی است

 حقوق ماهانه ۲۵ درصد کارگران برابر با هزینه ۱۰ روز زندگی
دویچه وله ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ به گفته فعالان حقوق کارگران در ایران، یک چهارم مشمولان قانون کار حداقل دستمزد ماهانه را دریافت می‌کنند. بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، این میزان دستمزد از نصف هزینه ماهانه یک خانواده چهار نفره نیز کمتر است.

     فرهنگ 

روزنامه سپاه اکران فیلم قصه‌ها را حمایت از «فتنه‌گران» دانست
رادیو زمانه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ اکران فیلم «قصه‌ها» تازه‌ترین اثر رخشان بنی‌اعتماد در سینماهای ایران آغاز شده است. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران این فیلم را در ستایش «فتنه‌گران» توصیف و از اکران آن ابراز ناخشنودی کرده است.

 نمایشگاه کتاب تهران زیر تیغ سانسور
دویچه وله ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ نمایشگاه کتاب تهران با شعار ”خواندن، گفت‌و‌گو با جهان” فعالیت خود را آغاز کرده است. با این حال به نظر نمی‌رسد انتخاب این شعار و تغییر مسئولان دولتی در ایران، در شرایط ناشران مستقل تغییر محسوسی ایجاد کرده باشد.

   سیاست

ایران و آمریکا دفاتر جدید دیپلماتیک راه‌اندازی می‌کنند
دویچه وله ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست می‌گوید که مقامات ایران و ایالات متحده آمریکا بر سر راه‌اندازی دفاتر جدید دیپلماتیک در تهران و واشنگتن توافق کرده‌اند. مذاکره و برنامه‌ریزی در این مورد از یک ساله گذشته آغاز شده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، رادیو زمانه، دویچه وله، مجذوبان نور, خبرگزاری ایسنا بی‌بی‌سی‌ فارسی، بیدارزنی، سازمان‌های حقوق‌بشری کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز, کمیته گزارشگران حقوق بشر

شماره ۹۷ هفت روزنامه ایران

پیوست‌ها: