زنان-690x259

 95 z

یلدا عباسی نوازنده دوتار و خواننده موسیقی مقامی و کرمانجی شمال خراسان و فولک

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

عراق سنگسار ۱۷ زن در موصل به دلیل مخالفت با جهاد نکاح
خبرگزاری رشد ۱۰ می ۲۰۱۵ گروه تروریستی داعش ۱۷ زن را در موصل عراق به دلیل امتناع از پذیرش آنچه که «جهاد نکاح» خوانده می‌شود، سنگسار کردند.

افغانستان گلوی یک خانم جوان در بامیان بریده شد
خبرگزاری جمهور ۱۰ می ۲۰۱۵ مسوولان امنیتی ولایت بامیان از بریده شدن گلوی یک زن ۲۲ ساله توسط چاقو در این ولایت خبر می دهند.خدایار قدسی، فرمانده پولیس بامیان گفته است که این حادثه شب گذشته در دره فولادی مرکز بامیان صورت گرفته و هنوز عامل این قضیه مشخص نشده است.وی افزود: این حادثه در قریه “بندجمیل” دره فولادی بامیان رخ داده و از حمام یک خانه در آن منطقه، یک چاقوی خون آلود نیز پیدا شده است.
خشونت‌ خانواده‌گی گلوی یک زن بامیانی را بُرید

افغانستان یک دختر جوان خود را در هرات حلق آویز کرد
خبرگزاری بخدی ۱۰ می ۲۰۱۵ پولیس ولایت هرات در غرب کشور مرگ یک دختر ۱۶ ساله را تایید کرده و گفته که این دختر در ولسوالی انجیل خود را حلق آویز کرده است.عبدالروف احمدی، سخنگوی پولیس هرات به خبرگزاری بخدی گفت که این رویداد شام روز گذشته رخ داده و دختری که خود را در خانه اش حلق آویز کرده نیلوفر نام داشت.
افغانستان یک دختر جوان در انجیل هرات خودکشی کرد

 ایران مراجعه ۱۵ هزار قربانی خشونت خانگی به پلیس
شهرزادنیوز ۷ می ۲۰۱۵ در سال گذشته حدود ۱۵ هزار تن از قربانیان خشونت خانگی به علت بدرفتاری جسمی و عاطفی به مراکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی کلانتریها مراجعه کرده اند. به گزارش ایسکانیوز، سعید منتظر المهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی در این رابطه همچنین گفته است که در سال ۹۳ حدود ۱۲ هزار زن به مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتریها در سراسر کشور مراجعه کردند که علت اصلی مراجعه آنها موضوع اعتیاد همسر و فرزندانشان بوده است. وی همچنین آسیبهای موجود در فضای مجازی که زنان و دختران را تهدید میکند و فریب زنان و دختران و برقراری روابط نامتعارف (دوستی با جنس مخالف) را مهمترین این آسیب ها دانسته است.
ملاقات فرزندان نرگس محمدی با وی در زندان اوین

   دفاع از حقوق بشر

افغانستان قربانی تجاوز گروهی در ولایت بامیان از حکومت عدالت می خواهد
طلوع نیوز ۸ می ۲۰۱۵ این دختر که به کابل آمده است به روز جمعه می‌گوید که یک سال پیش سه مرد تفنگدار غیر مسؤول در ولسوالی ورث ولایت بامیان بر وی تجاوز کردند.سه تن در پیوند به این رویداد بازداشت شده اند، اما خانواده این دختر ادعا دارند که یک تن از تجاوز گران به پشتیبانی شماری از نماینده‎گان مردم در شورای ملی رها شده است. بس گل، که ۲۷ سال دارد و قربانی این رویداد شده است می‌گوید: “شب بود همین سه تن آمدند به خانه و من را از خانه بیرون کردند، بر من تجاوز کردند و من را تهدید کردند که این موضوع را به کسی نگویم، از دولت عدالت می خواهم”.

ایران اعتراض به بازداشت نرگس محمدی توسط نهاد ها و شخصیت‌ها
شهرزادنیوز ۹ می ۲۰۱۵ کانون شهروندی زنانبا تأکید بر اینکه فعالیت های نرگس محمدی در جهت ارتقای جامعه مدنی و پیگیری مسایل حقوق زنان و حقوق بشری و در چارچوب قانون بوده، یادآور شده است که او تنها سرپرست دو فرزند هشت ساله اش کیانا و علی است و آنها به شدت نیازمند حضور مادر خود هستند.

سازمان کِر و تلاش‌هایش برای زنان فقیر در جهان/ سه محور اصلی کنفرانس ملی کِر
مهرخانه ۱۱ می ۲۰۱۵  “کِر” یک سازمان انسان‌دوستانه است که برای مبارزه با فقر فعالیت می‌کند. تمرکز این سازمان بر زنان فقیر است؛ زیرا اگر منابع مناسب برای زنان تأمین شود، می‌توانند به تمام خانواده کمک کنند و همین‌طور به تمام جامعه، تا از فقر نجات پیدا کنند. این سازمان، مأموریت خودش را کمک به فقیرترین خانواده‌ها در سراسر جهان قرار داده و در ۸۷ کشور جهان، ۹۰۰ برنامه‌‌ مبارزه با فقر و توسعه داشته و در کشورهایی مثل مالی،‌ کنگو، اردن و بنگلادش فعالیت‌هایی انجام داده است؛ فعالیت‌هایی شامل تقویت ظرفیت کمک به خود، ایجاد زمینه اقتصادی، کمک‌رسانی در مواقع اضطراری، تأثیر بر تصمیم‌گیری در تمام سطوح.

اطلاعیه سازمان زنان هشت مارس در مورد خودکشی فریناز خسروانی در مهاباد
شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران ۱۱ می ۲۰۱۵  فریناز خسروانی مهماندار هتل در مهاباد در محل کار خود دست به خودکشی زد. گزارشات مختلف از علت خودکشی اعتراض گسترده مردم مهاباد و به آتش کشیدن هتل نامبرده را در پی داشت. سازمان زنان ایرانی – افغانی هشت مارس اطلاعیه ای در این زمینه صادر کرده است. دریافت اطلاعیه
تجمع اعتراضی مردم مهاباد به مرگ مشکوک فریناز خسروانی

   کودکان

گزارش یونیسف از وضعیت بحرانی کودکان در یمن
مهرخانه ۹می ۲۰۱۵  در نتیجه مخاصمه اخیر و حملات ارتش عربستان سعودی به کشور یمن، تعداد زیادی از مدارس تعطیل شدند و حدود ۲ میلیون کودک در حال حاضر از تحصیل محروم‌اند. بنا بر تخمین صندوق کودکان ملل‌متحد (یونیسف) تاکنون بیش از ۳۰ مدرسه در اثر حملات نظامی آسیب دیده‌اند، اما مهم‌تر از آن زخمی و مجروح‌شدن جدی برخی کودکان در این کشور است؛ تاجایی‌که تعداد زیادی از کودکان دست یا پای خود را از دست داده‌اند؛ درحالی‌که بی‌گناه هستند و از عملکرد گلوله‌های انفجاری با قدرت تخریبی بالا اطلاع دقیقی ندارند.

ایران حدود ۲۰۰ کودک همراه مادرانشان در زندان به سر می‌برند
شهرزادنیوز ۷ می ۲۰۱۵  به گفته مشاور امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، حدود ۲۰۰ کودک همراه مادرشان در زندان به سر میبرند که از میان آنها ۲۰ کودک در ندامتگاه شهرری زندگی میکنند. به گزارش هرانا، شهیندخت مولاوردی در حاشیه برگزاری هفتاد و دومین جلسه شورای اجتماعی کشور، در جمع خبرنگاران، گفته است که : در جلسه شورای اجتماعی کشور، رییس سازمان زندانها گزارشی را درباره وضعیت زندانهای کشور ارایه داد که بخشی از آن مربوط به زنان زندانی بود.

افغانستان رهایی یک کودک از چنگ اختطافچیان در بلخ
افغانستان رو ۷ می ۲۰۱۵ ماموران امنیت ملی بلخ کودکی را بنام احمدفهیم که اوایل ماه ثور توسط افراد ناشناس اختطاف شده بود از چنگ اختطافچیان آزاد کردند. منیر فرهاد سخنگوی سرپرست ولایت بلخ گفت که اختطافچیان در بدل رهایی فهیم  ۱۵۰ هزار دالر خواسته بودند که  سه تن از آنان نیز بازداشت شده اند.

 کودکی در چمدان از مراکش به اسپانیا قاچاق شد!
بهار نیوز ۹ می ۲۰۱۵ به گزارش بی بی سی، پلیس با باز کردن چمدان این کودک را در “وضعیتی هولناک” پیدا کرده است. این کودک اهل ساحل عاج بوده و هم‌اکنون تحت مراقبت است. خبرگزاری افه اسپانیا می‌گوید زن ۱۹ ساله‌ای که چمدان را حمل می‌کرده نسبتی با این پسربچه نداشته و پدر کودک برای حملش به او پول داده بوده است. ال‌پائیس هم می‌گوید که پدر این کودک در جزایر قناری زندگی می‌کند و امیدوار بوده به این ترتیب دوباره کودکش را ببیند.

ایران برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای رفع فقر حرکتی دختران دانش‌آموز
مهر خانه ۱۲ می ۲۰۱۵ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش حیاط و فضای ورزشی مدارس را تنها محل موجود برای ورزش اکثر دانش‌آموزان دانست و افزود: حدود ۱۰ درصد  از ۱۳ میلیون دانش‌‌آموز کشور می‌توانند از مکان‌هایی نظیر پارک‌ها و سالن‌های ورزشی استفاده کنند؛ لذا باید با ایجاد تغییر در سبک زندگی و ساعت درس تربیت‌بدنی و پیش‌بینی برنامه‌های مکمل، به‌گونه‌ای عمل کرد که دانش‌آموزان بیشترین بهره‌وری را از فضای مدرسه داشته باشند. دکتر مهرزاد حمیدی در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، فقر حرکتی را یک پدیده جهانی دانست.

 حقوق مدنی و سیاسی

آموزش دختران، تابویی که نمی‌شکند
رادیو زمانه ۹ می ۲۰۱۵ در سایت یونیسف آمده که در ایران، طبق آمار سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۱ میلادی)، تنها  ۷. ۲ درصد کودکان ۱۴ تا ۱۶ ساله دوره آموزش ابتدایی خود را به اتمام رسانده‌اند و از عوامل موثر در تمام نکردن تحصیلات ابتدایی، وجود عقاید منفی نسبت به تحصیل دختران ذکر شده است. اما باید دانست که فقط در ایران نیست که آموزش دختران قربانی عقاید منفی شده و می‌شود. در بخش گسترده‌ای از جهان، دختران بهای سنگینی برای آموختن می‌پردازند.

سفر گروهی از دختران دانشجوی افغانستان به برلین
دویچه وله ۸ می ۲۰۱۵ دوازده دانشجوی بخش حقوق و علوم سیاسی افغانستان به برلین پایتخت آلمان سفر کرده و با مقام های این کشور دیدار داشتند. آنها امیدوار اند که بتوانند زمینه ادامه تحصیل در خارج را به دست بیاورند.

 پیشگیری از آزار جنسی در محیط کار
یاری کده هرگونه اقدام یا رفتار ناخوشایند جنسی در محیط کار که باعث ایجاد محیط تهدیدآمیز، خصومت‌آمیز یا اهانت‌آمیز می‌شود از مصادیق آزار جنسی است. هر رفتاری که ماهیت جنسی داشته باشد و یک کارمند را ناراحت کند، بالقوه می‌تواند یک آزار جنسی باشد.

یلدا عباسی: به عشق هوادارانم وسط اجرا سالن را ترک نکردم
کردپا ۷ می ۲۰۱۵ یلدا عباسی از خوانندگان جوان کُرد شمال خراسان در یک جشنواره موسیقی که در سنندج برگزار گردید، به نشانه اعتراض به شیوه برخورد با وی، سالن جشنواره را ترک و از دریافت لوح تقدیر خودداری نمود.

هشدار حزب‌الله به دولت: زنان به ورزشگاه بیایند زلزله به پا می‌کنیم
دویچه وله ۷ می ۲۰۱۵ تلاش‌های دولت حسن روحانی برای فراهم کردن بستر حضور زنان در ورزشگاه‌ها افراطی‌های حزب‌اللهی‌های ایران را برآشفته کرده است. نشریه «یالثارات» به دولت هشدار داد که «اگر از راه باطل برنگردند» زلزله به پا خواهد کرد.

  قوانین و لوایح

افغانستان چرا حکم دادگاه فرخنده قابل قبول نیست؟
سلام وطندار ۱۰ می ۲۰۱۵ روند محاکمۀ ابتدایی متهمان زجرکشی فرخنده، نواقص زیادی داشت. اگر این نقایص در مراحل بعدی محاکمه جبران نشود، حکم نهایی عادلانه نخواهد بود. برای اثبات زجرکشی فرخنده نیازی نیست تا شواهد و مدارک با روش‌های بسیار پیچیده بررسی شود. برای اثبات این جنایت، مدارک فراوان و انکارناپذیری در دسترس است. آرشیف‌های رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و حتا گوشی‌های هوشمند شهروندان عادی مملو از مدارک اثبات جرم متهمان زجرکشی فرخنده است. حتا یک دادستان تازه‌کار هم می‌تواند با سرهم کردن این همه مدارک، علیه تمام متهم‌ها اعلام جرم کند.

 ایران فقه در مورد موزدایی بدن و اپیلاسیون چه می‌گوید؟
مهرخانه ۱۱ می ۲۰۱۵ یکی از این راه‌ها،‌ موزدایی بدن است. موزدایی انواع گوناگونی دارد؛ از اسپری و مومک و لیزیک گرفته تا آن‌چه این روزها در تبلیغات مختلف نشریات و مجلات دیده می‌شود؛ اپیلاسیون. نکته‌ای که وجود دارد آن است که مراکز مختلف آرایشی و بهداشتی، برای تبلیغ بیشتر و نشان دادن کار بهتر خود،‌ در تبلیغاتشان از چیزی به نام اپیلاسیون کل بدن نام می‌برند. حال بحثی که وجود دارد، حکم فقهی این مسئله است.

  فرهنگ و جامعه

نخل طلای افتخاری کن برای یک سینماگر فمینیست
رادیو زمانه ۱۱ می ۲۰۱۵ برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن اعلام کرده‌اند که نخل طلای افتخاری شصت و هشتمین دوره این جشنواره سینمایی را به آنیس واردا اهدا می‌کنند. واردا نخستین فیلمساز فرانسوی و اولین فیلمساز زن جهان است که این جایزه را به دست می‌آورد.

 نظر کارگردان زن مصری در مورد سکس پیش از ازدواج جنجال آفرید
دویچه وله ۷می  ۲۰۱۵ ایناس دغیدی، کارگردان زن مصری معتقد است که سکس بخشی از آزادی شخصی هر فرد است که قبل و بعد از ازدواج ندارد. او شنبه شب میهمان برنامه تلویزیونی “گفت‌وگوی شباب” در دویچه‌وله بود. خانم دغیدی در این برنامه که مخاطب آن جوانان در کشورهای عربی هستند، گفت: «برای داشتن رابطه جنسی حتمأ نباید متأهل بود.»این اظهارنظر خشم بسیاری از مسلمانان تندروی مصر را برانگیخت.

 تاریخچه زنان روزنامه‌نگار ایران مستند شد
خبرگزاری ایسنا ۹ می ۲۰۱۵ فیلم مستند «رزا» با نگاهی به تاریخچه زنان روزنامه نگار و جایگاه آنان در مطبوعات ایران در حال تهیه و ساخت است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، انجمن زنان روزنامه نگار و موسسه مطبوعات «نشرآوران» تهیه‌کنندگی این مستند را که به کارگردانی مینوبیگی پژوهشگر و مستندساز در حوزه زنان در حال ساخت است را برعهده دارند.
جای خالی نگاه زنانه در فیلم سازی حرفه ای

 نقاشی ۱۷۹ میلیون دلاری: زنان الجزیره پیکاسو رکورد زد
بی بی سی فارسی ۱۲  می ۲۰۱۵ نقاشی زنان الجزیره اثر پیکاسو به بهای ۱۷۹ میلیون و ۳۶۵ هزار دلار در حراجی کریستی در نیویورک فروش رفته و رکورد گران ترین نقاشی در جهان را ثبت کرده است. بهای این اثر پیش از فروش ۱۴۰ میلیون دلار رقم زده می شد اما در پی ۱۱ دقیقه مزایده تلفنی در نهایت ۳۹ میلیون دلار گرانتر فروخته شد. رکورد قبلی یک نقاشی فروخته شده در یک حراجی ۱۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برای اثری از فرانسیس بیکن بود.

 ایران حضور زنان در ورزشگاه‌ها به نفع جامعه است
ایسنا  ۶ می ۲۰۱۵  یک جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی معتقد است، حضور زنان در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی نه تنها به نفع زنان بلکه به نفع جامعه است.

 نیلوفر: سنت مانع تحقق رویاهای دختران افغانستان است
سلام وطندار۲ می ۲۰۱۵  در کودکی عاشق پرواز بود و هر وقت پرنده‌یی را روی هوا می‌دید، آرزو می‌کرد روزی او نیز پرواز کند. اکنون این رویای نیلوفر به واقعیت پیوسته و او می‌تواند پرواز کند. نیلوفر، دختر سیاه‌موی ۲۳ ساله که در کابل زاده شده، اکنون در لباس خاکی ارتش، مصروف کار به عنوان خلبان (پیلوت) در تشکیل نیروهای هوایی افغانستان است.

   سیاست

ایران خاموش کردن صدای «نرگس محمدی» و «مجله زنان»
مدرسه فمینیستی ۹ می ۲۰۱۵  شاید خیلی ها قضیه یک بام دو هوا را شنیده باشند، به ویژه نسل ما که با ضرب المثل ها زندگی کرده است و البته نسل امروز هم با ساختن «جوک» برای هر مسئله ای از گرانی گرفته تا انرژی هسته ای و هر آنچه آزارشان می دهد، به طنز روی می آورند و به این وسیله خودشان را تخلیه روانی می کنند. ضرب المثل ها و جوک ها بر آمده از دل فرهنگ و اوضاع اجتماعی، سیاسی هر جامعه است. وقتی که در جامعه خفقان باشد چاره ای برای مردم نمی ماند که حقایق تلخ را با زبان شیرین طنز بیامیزند تا از تلخی اش بکاهند و از هزینه بیانش در امان بمانند، پشت ضرب المثل ها هم غالباَ داستانی نهفته است.

 زنان یمنی؛ همچنان مقاوم، همچنان در رنج
مهر خانه ۱۱ می ۲۰۱۵ با حمله عربستان به یمن در اواخر ماه مارس میلادی، این کشور که در حالت عادی یکی از فقیرترین کشورهای جهان بوده و از مشکلاتی چون سوءتغذیه حاد و نرخ بالای بیکاری رنج می‌برد و جزو یکی از اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی بین‌المللی به‌شمار می‌رفت، درحالی‌که به‌تازگی و در بحبوحه جنبش‌های منطقه وارد مرحله جدیدی از رشد سیاسی می‌شد، بار دیگر با بحرانی انسانی روبه‌رو شد که جان زنان، کودکان، و افراد غیرنظامی بیش از هر چیز در آن مورد تهدید قرارگرفته است. تصاویر زیر نمایش گوشه‌ای از رنج و درد زنان و کودکان این سرزمین است. / تصاویر

 ایران یکی از نمایندگان استان‌های دارای ۵ کرسی نمایندگی، خانم‌ باشد
مهر خانه ۱۱ می ۲۰۱۵ رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: ما این پیشنهاد را دادیم که در حوزه‌های انتخابیه که بیش از ۵ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند، در لیست‌های انتخاباتی معرفی یک نامزد زن هم در بین آن‌ها باشد. زیرا بیم آن می‌رود که اگر این فرهنگ‌سازی صورت نگیرد و استانی‌شدن هم مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد، در زمان انتخابات لیست‌هایی به مردم ارائه شود که فاقد نام زنان باشد و با شرایطی روبه‌رو شویم که تعداد زنان نماینده در مجلس با کاهش روبه‌رو شود.

 افغانستان دادگاه پولیس های متهم به قتل فرخنده به تعویق افتاد
خبرگزاری رشد ۱۰ می ۲۰۱۵ دادگاه فیصله در مورد ۱۹ تن از افراد نظامی متهم در قضیۀ قتل فرخنده را به روزهای بعد واگذار کرد. به گزارش رشد؛ هفتۀ گذشته دادگاه در مورد ۳۰ تن از افراد متهم به قتل فرخنده تصمیمش را اعلام کرد و فیصله در مورد ۱۹ تن از افراد پولیس را به امروز (یک‌شنبه ۲۰ ثور) واگذار کرد. اما صفی‌الله مجددی، قاضی دادگاه ابتدایی قضیۀ قتل فرخنده گفت که مدارک افراد پولیس تا کنون مکمل نیست و فیصله دادگاه به روزهای بعد واگذار گردید.

 مردان مالایی انتحاری داعش وزنان برده جنسی می شوند
خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱۲ می ۲۰۱۵ به گزارش ایرنا، ایوب خان مایدین، رییس بخش ویژه مبارزه با تروریسم پلیس مالزی گفت که ۱۱ نفر از تروریست های مالزی پس از پیوستن به گروه داعش کشته شده اند که شش نفر از این افراد در عملیات انتحاری در سوریه و عراق به هلاکت رسیدند. وی همچنین در نشستی با حضور خبرنگاران، به حضور گروهی از زنان مالزی در بین گروه تروریستی داعش اشاره کرد و گفت این زنان به وسیله داعش مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

مادران من کیستند؟
بیدارزنی ۱۲ می ۲۰۱۵ محترم اسکندری به روایت بدرالملوک بامداد در کتاب «زن ایرانی از انقلاب مشروطه تا انقلاب سفید»، در سال ۱۲۷۴ در تهران متولد شد. پدرش محمد علی میرزا اسکندری، از شاهزادگان قاجار، مشروطه‌خواه و از موسسان انجمن آدمیت بود. او ابتدا در خانه نزد پدرش درس آموخت و سپس برای ادامه دروس زبان فرانسه و ادبیات به مکتب میرزا علی محمد خان محققی، رفت و پس از مدتی با وی ازدواج کرد.

 دعوت به مراسم گردن زنی، از قتل دعا در اقلیم کردستان تا فرخنده در افغانستان
بیدارزنی ۱۰ می ۲۰۱۵ تصاویر ویدئویی ضبط و ارسال‌شده از این دو قتل، خروجی دوربین موبایل‌هایی است که بسیاری از آن‌ها به خود جلادانی تعلق دارد که در صحنه جنایت حضور دارند. همزمان که فیلم می‌گیرند سنگی نیز به سر قربانی پرتاب می‌کنند یا چوبی به دست دارند. این بار کانون نگاه خیره دوربین بر کام‌جویی نیست بلکه لذت امری سیال است که دچار تغییر شده است.

 جناب یا سرکار؛ زبان، عنوان‌های احترام‌آمیز و ابهام‌های جنسیتی
رادیو زمانه ۱۰ می ۲۰۱۵ آکسفورد می‌خواهد عنوان خطابی MX را که «ماکس» یا «میکس» خوانده می‌شود، برای افرادی معرفی کنند که خود را «مستر» یا «میس» یا «میسیز» نمی‌دانند. یعنی افرادی که جنسیت خود را با نر و ماده، زن و مرد، مؤنث و مذکر توضیح نمی‌دهند؛ یا که اصلاً شاخص جنسیت را به رسمیت نمی‌شناسند؛ یا اینکه خود را چندجنسیتی می‌دانند و بر این باورند که زن و مرد توضیحی خوبی برای پیچیدگی‌های جنسیتی آن‌ها نیست.

 آیا ‌تخصص زنان و زایمان در افغانستان، یکی از شغل‌های خطرناک در جهان است؟
دری نیوز ۱۲ می ۲۰۱۵ یک حکایت دردآور از وضعیت زنان افغانستان داکتر لیمه (نام مستعار)، متخصص زنان و زایمان است. او ‌وظیفۀ خطرناکی را به پیش می‌برد. کار او، آگاهی‌بخشی و در دسترس قراردادان راه‌های جلوگیری از بارداری و سقط جنین برای زنان افغانستان است. او در کشوری این کار را به پیش می‎برد که در تمام لایه‎های اجتماعی آن، آزادی زنان در تنگنا قرار دارد.

 سومالیا و افغانستان بدترین کشورها برای مادران
تلویزیون یک ۱۱ می ۲۰۱۵ گزارش یک بنیاد فعال در زمینه مسایل کودکان نشان می‌دهد که ناروی بهترین کشور برای مادر بودن و سومالیا بدترین کشور است.بر بنیاد گزارش بنیاد نجات کودک که وضعیت مادران و کودکان را در یک صد و هفتاد و نه کشور بررسی کرده، افغانستان در ردهِ یک صد و پنجاه و دوم قرار گرفته است.کشورهای مانند عربستان سعودی، قطر، مالیزیا و ونزوئلا وضعیت بهتری دارند و در جایگاه بالاتری قرار گرفته اند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران، شهرزاد نیوز، خبرگزاری رشد، بی بی سی فارسی، مدرسه فمینیستی، رادیوزمانه ، مهرخانه، دویچه وله، دری نیوز، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری جمهور، طلوع نیوز، افغانستان رو، بهار نیوز، سلام وطندار، اخبار روز، رادیو زمانه، ایسنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تلویزیون یک، کردپا، یاری کده، خبرگزاری ایسنا.

شماره ۹۵ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: