haftRefugees-Libya

لیبی: فجایع وحشتناک مهاجران را وادار می کند با گذر از مدیترانه زندگیشان را به خطر بیاندازند
عکس: رویترز در وبسایت عفو بین الملل

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
یمن افزایش مدارک تلفات زیاد غیرنظامیان در اثر حمله های هوایی به رهبری سعودی ها
عفو بین الملل ۸ مه ۲۰۱۵ شهادت های تازه ای که این سازمان در پی حمله های اخیر هوایی در صنعا گردآوری کرده نشان می دهند که ائتلاف نظامی زیر رهبری عربستان سعودی در اقدام به احتیاط های لازم برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در یمن قصور کرده است. در ساعات اولیه روز ۱ مه، حمله ای هوایی به منطقه مسکونی در منطقه باب الشعب سعوان در شرق پایتخت انجام شد که در آن ۱۷ غیرنظامی کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند. عفو بین الملل با باشندگان محلی و شاهدان عینی در روز بعد گفتگو کرد و گفته های هراس آور شماری از بازماندگان حمله هوایی را شنید.  مقام سازمان ملل: حملات عربستان به یمن نقض قوانین بین المللی است

آمریکا به کارگیری زور علیه زندانیان بیمار روانی
۱۲ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد، زندانبانان در سراسر آمریکا را متهم کرد که از زور غیرضروری، افراطی و حتا کینه توزانه علیه  زندانیان دارای معلولیت روانی استفاده می کنند. این گزارش ۱۲۷ صفحه ای با عنوان سنگدل و ظالم: استفاده از زور علیه زندانیان دارای معلولیت روانی در زندان های آمریکا مواردی را ثبت کرده است که زندانبانان مواد دردناک شیمیایی به این زندانیان پاشیده اند، آنها را با سلاح الکتریکی برقی شوک داده اند و روزهای متوالی به صندلی یا تخت بسته اند. زندانبانان فک، بینی و دنده زندانیان را شکسته اند، آنها را با جراحت های نیازمند بخیه، سوختگی های درجه ۲، کبودی های شدید و اعضای صدمه دیده داخلی بدن رها کرده اند. در بعضی موارد، زور به کار رفته به مرگ زندانی انجامیده است.

اندونزی به مهاجران بنگلادشی و میانماری اجازه پیاده شدن از قایق نداد
سوریه ۲۰ کشته در پی پرتاب بمب بشکه‌ای ارتش بر روی یک ایستگاه مینی‌بوس

عاملان غیردولتی
پاکستان حمله به مسلمانان شیعه اسماعیلی در کراچی محصول «معافیت از مجازات» است
۱۳ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: کشتن بیش از ۴۰ مسلمان شیعه اسماعیلی در کراچی پسرفت دیگری در خشونت فرقه ای را نشان می دهد که اقلیت های دینی پاکستان را در ترس جان شان رها کرده در حالی که افراط گرایان با بهره مندی از معافیت از مجازات اقدام می کنند. حمله به اتوبوس حامل اسماعیلی ها که گروه جندالله مسؤولیت آن را پذیرفته، تهدید دایمی خشونت و قصور پیوسته دولتمردان از پیگرد مرتکبان و محافظت از اقلیت های دینی را نشان می دهد. گزارش خبری: حمله مرگبار به اتوبوسی در کراچی.

بنگلادش در پی قتل سومین وبلاگ نگار، دولتمردان باید عدالت را اجرا کنند
۱۲ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز گفت: اگر دولتمردان بنگلادش می خواهند از بحران پیشِ رو در آزادی بیان در این کشور پرهیز کنند، باید در مورد قتل تکان دهنده وبلاگ نگار سکولار بنگلادشی بیجوی داس ـ که سومین قتل از این نوع در سال جاری است ـ عدالت را اجرا کنند. این قتل باز هم نشان می دهد که وبلاگ نگاران سکولار بنگلادش قربانی کارزاری وحشیانه هستند که دولتمردان یا مایل نیستند یا نمی توانند از آن جلوگیری کنند. پژوهشگر عفو بین الملل برای بنگلادش گفت: «افراط گرایان مسؤولیت بعضی از این قتل ها را پذیرفته اند، اما این قتل ها در اثر کوتاهی مسؤولان از پیگرد مرتکبان آنها تسهیل شده است. قتل بیجوی داس نشان می دهد که بنگلادش اقدامات کافی برای محافظت از منتقدان در برابر نارواداری مذهبی یا پیگرد مهاجمان انجام نمی دهد.» گزارش خبری

      عدالت

ترکیه عدالت برای قربانیان فاجعه معدن
دیده بان حقوق بشر ۱۳ مه ۲۰۱۵ یک سال پس از بزرگترین فاجعه معدن در تاریخ ترکیه، حزب عدالت و توسعه راه عدالت کامل را بر قربانیان و خانواده هایشان سد کرده است. محاکمه مدیران و کارکنان ارشد شرکت معدنی سوما به خاطر مرگ بیش از ۳۰۱ معدنکار و زخمی شدن تعداد بیشمار دیگر در آتش سوزی معدن ایناز در سوما در ۱۳ آپریل آغاز شد و در اواسط جون از سر گرفته می شود. وزرای نیرو و کار و تامین اجتماعی درخواست دادستانی را برای بررسی مسؤولیت بازرسان دولتی و نهادهای رسمی نظارتی در مورد کاستی های متعدد در انجام وظیفه نظارتی شان بر این معدن خصوصی رد  کرده اند.

قرقیزستان آزار قضایی وکلای دادگستری
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر مطلع شده که در ۳۰ آپریل ۲۰۱۵، دادگاه منطقه ای اُش سه حکم جستجو را که دادگاه شهر اُش برای جستجوی خانه های مدافعان حقوق بشر و وکلای دادگستری صادر کرده بود، لغو کرده است. جستجوها با نقض قانون فعالیت وکلای دادگستری قرقیزستان در ۲۷ آپریل ۲۰۱۵ انجام شده بود.

      حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا مجازات اعدام و تعدی پلیس مورد توجه زیاد در رسیدگی ادواری
دیده بان حقوق بشر ۱۱ مه ۲۰۱۵ بررسی کارنامه حقوق بشر آمریکا در رسیدگی ادواری جهانی ایرادهای سیاست عدالت کیفری آن را آشکار کرد، به ویژه تعدی های پلیس و تداوم اجرای مجازات اعدام. تعداد زیادی از کشورهایی که در شورای حقوق بشر در رسیدگی ادواری در ژنو شرکت داشتند، دغدغه دیگری را مطرح کردند: نقش نژادپرستی در نظام عدالت آمریکا. تعجبی نداشت که نگرانی های جدی در باره عدم پاسخگویی شکنجه به دست آمریکا در «جنگ علیه ترور» مطرح شد. دست کم ۳۶ کشور از تداوم اجرای مجازات اعدام در آمریکا انتقاد کردند و بسیاری خواهان توقف یا الغای کامل آن شدند. چند کشور از این واقعیت ابراز نگرانی کردند که احتمال صدور حکم اعدام برای سیاه پوستان آمریکایی بیشتر است. این دغدغه ها آشناست. در اولین رسیدگی ادواری جهانی به کارنامه آمریکا، ۱۶ کشور از آمریکا خواستند مجازات اعدام را ملغا کند ولی آمریکا این درخواست ها را رد کرد. انتظار می رود آمریکا روز جمعه (۱۵ مه) واکنش اولیه به آخرین توصیه ها را اعلام کند، اما هیچ نشانه ای در دست نیست که امسال حکایت از واکنش متفاوتی کند.

آمریکا ورجه وورجه مراقبتی سناتور مک کانل
اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا ۶ مه ۲۰۱۵ به رغم حمایت گسترده مردم از اصلاحات اساسی، سناتور میچ مک کانل [رهبر جمهوریخواهان در سنا] و سناتور ریچارد بِر ماهِ گذشته، لایحه ای را ارایه کردند که مقررات جاسوسی افتضاح جاری را ۵ سال تمدید می کند. سازمان امنیت ملی آمریکا از بخش ۲۱۵ قانون میهن پرستی که در ۱ جون منقضی می شود، استفاده کرده تا در باره تمام گفتگوهای تلفنی در آمریکا اطلاعات گردآوری کند. مهمترین کنترل بر این قانون تاریخ انقضاست که در آن گنجانده شده تا کنگره به طور منظم آن را بررسی کند. اما، مک کانل در هنگام ارایه آن، به مقرراتی استناد کرد که بتواند فرایندهای منظم کنگره را دور بزند و لایحه را مستقیم به رای کنگره بگذارد. بیش از ۵۰ گروه از طیف های مختلف سیاسی امروز در نامه ای مخالفت خود را با لایحه مک کانل ابراز کردند.

دادگاه آمریکایی مراقبت گسترده اطلاعاتی سازمان امنیت ملی را غیرقانونی اعلام کرد
۷ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: برنامه مراقبت اطلاعاتی گسترده دولت آمریکا امروز با حکم دادگاه استیناف که گردآوری گسترده گفتگوهای تلفنی را غیرقانونی اعلام کرد، با ضربه شدیدی روبرو شد. معاون بخش امور جهانی این سازمان گفت: «تا دو سال پس از افشاگری های ادوارد اسنودن، دولت آمریکا ادعا کرده که گردآوری گسترده گفتگوهای تلفنی قانونی است. حکم امروز نشانه آن است که پایه برنامه مراقبت گسترده اطلاعاتی فرو می ریزد.»

کامبوج لایحه قانونی تشکل ها را پس بگیرید و فرایند قانونگذاری را شفاف کنید
۱۱ مه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن ADHOC و LICADHO امروز اعلام کردند که دولت کامبوج باید لایحه قانونی تشکل ها و سازمان های غیردولتی را پس بگیرد و فرایند قانونگذاری را شفاف کند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «قوانینی که بر توانایی تشکل ها و سازمان های غیردولتی برای فعالیت در کامبوج تاثیر منفی می گذارند باید در فرایندی واقعی، فراگیر و در مشاوره با تمام طرف های مربوط تدوین شوند. صدای بخش غیرانتفاعی را که برای ترویج و پیشبرد دمکراسی و حقوق بشر در کامبوج حیاتی است باید شنید و به حساب آورد.» این سه سازمان بارها از این لایحه انتقاد کرده اند، چون بر آزادی بیان و سازمان های غیردولتی خارجی محدودیت غیرمنطقی برقرار می کند و اختیارات زیادی به مسؤولان انتصابی قوه اجرایی می دهد.

بلاروس تجربه بریتانیا در راه الغای کامل مجازات اعدام
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ مه ۲۰۱۵ والنتین استفانوویچ، معاون ویاسنا (سازمان عضو فدراسیون در بلاروس) با معاون سفارت بریتانیا در بلاروس در باره الغای مجازات اعدام در بریتانیا مصاحبه کرده است. بلاروس آخرین کشور اروپایی است که هنوز مجازات اعدام را اجرا می کند. ویاسنا سال هاست که الغای این مجازات غیرانسانی را پیگیری می کند.

تونس لایحه امنیت را باطل یا اصلاح کنید
عفو بین الملل ۱۲ مه ۲۰۱۵ سیزده سازمان غیردولتی امروز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که قانونگذاران تونس باید مقررات مشکل ساز لایحه تازه امنیت را حذف کنند. مقررات لایحه که با موازین بین المللی حقوق بشر و حقوق تضمین شده در قانون اساسی تونس ناسازگار است رفتار روزنامه نگاران، افشاگران، مدافعان حقوق بشر و منتقدان پلیس را جرم می انگارد و در شرایطی که منحصر به محافظت از زندگی انسان ها نیست به نیروهای امنیتی اجازه استفاده از نیروی مرگبار می دهد. این بیانیه را از جمله فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل، شبکه اروپایی حقوق بشر در مدیترانه، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، گزارشگران بدون مرز امضا کرده اند.

قطر از گزارش دهی در باره جام جهانی جلوگیری می کند
دیده بان حقوق بشر ۱۲ مه ۲۰۱۵ هفته گذشته روزنامه نگار آلمانی فلوریان بائر در پیامی توییتری نوشت: «در قطر دستگیر شدیم، پلیس و سازمان اطلاعات از ما بازجویی کردند. اجازه نداریم کشور را ترک کنیم.» بائر و تیم تلویزیون آ اِر دِ به قطر رفته بودند تا در باره پیامدهای اطلاعات اعلام شده در کنفرانس خبری دولتمردان قطر در مه ۲۰۱۴ در باره بهبود بخشی به شرایط زندگی و کار صدها هزار کارگر مهاجر برنامه تهیه کنند. در پی موفقیت قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، بائر چند بار به قطر رفته است. او و سه همکارش در ماه مارچ در بیرون دوحه که با کارگران مهاجر در باره تجربه شان از بخش ساختمانی قطر مصاحبه می کردند، دستگیر شده بودند.

واتیکان کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت
دیدبان حقوق بشر: چین به طور گسترده از شکنجه استفاده می‌کند
یک دادگاه فرانسه به برچیدن مجسمه هشت متری پاپ اعظم از مکان عمومی رای داد

        جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برنامه مهاجرت کمیسیون اروپا تغییری مثبت نشان می دهد؛ کشورهای عضو نباید آن را تضعیف کنند
عفو بین الملل ۱۳ مه ۲۰۱۵ امروز با انتشار برنامه کمیسیون اروپا در باره مهاجرت، این سازمان اعلام کرد: پیشنهادهای تازه این کمیسیون در باره پناهندگی و اسکان مهاجران تغییر مثبتی در رهیافت نسبت به بحران انسانی در مدیترانه است که می تواند به گام های کوچک ولی مهمی در جهت مقابله با بحران جهانی پناهجویان منجر شود. این برنامه نیاز به افزایش تلاش های جستجو و نجات را تا حد عملیات قبلی ایتالیا با عنوان ماره نوستروم تشخیص می دهد و افزایش در بودجه عملیات ترایتون را تایید می کند. اما اشکال این برنامه این است که مشخص نمی کند منطقه عملیاتی ترایتون به منظور پوشش مناطقی از دریا که بیشتر قایق های پناهجویان و مهاجران دچار مشکل می شوند، تا چه حد گسترش خواهد یافت. به علاوه، مشخص نمی کند که کشتی هایی که در خارج از محدوده ترایتون کارهای مختلفی انجام می دهند، از جمله فعالیت های نظامی و اجرای قانون، چه اختیارات صریحی برای اولویت دادن به وظایف جستجو و نجات خواهند داشت. گزارش خبری: طرح تازه کمیسیون اتحادیه اروپا برای پذیرش پناهجویان

لیبی فجایع وحشتناک مهاجران را وادار می کند با گذر از مدیترانه زندگیشان را به خطر بیاندازند
۱۱ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارشی که امروز منتشر کرد، گفت: پناه جویان و مهاجران در لیبی با تجاوز، شکنجه و آدم ربایی در ازای پول به دست قاچاقچیان، استثمار سامان مند به دست کارفرمایان و آزار دینی و تعدی های دیگر به دست گروه های مسلح و باندهای تبهکار روبرو هستند. گزارش لیبی مملو از ظلم است: روایت های پناه جویان و مهاجران از آدم ربایی ها، خشونت جنسی و تعدی وحشت و بدبختی کامل آنها را در لیبی به نمایش می گذارد و نشان می دهد که بسیاری از آنها وادار می شوند با گذر از دریا برای رسیدن به آسایش در اروپا زندگیشان را به خطر بیاندازند. رییس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان گفت: «جامعه بین المللی پس از پایان حمله نظامی ناتو در سال ۲۰۱۱ تماشا کرده تا لیبی در آشوب فرو رود و در عمل به شبه نظامیان و گروه های مسلح اجازه داده همه چیز را در اختیار بگیرند. رهبران جهان مسؤولیت دارند و باید پیامدها را بپذیرند که شامل فرار میزان بیشتری از پناه جویان و مهاجران از درگیری و تعدی در لیبی می شود. پناه جویان و مهاجران از جمله آسیب پذیرترین مردمان در لیبی هستند و مصیبت آنها را نباید نادیده گرفت.»

همدردی بریتانیا در بحران مهاجران کجاست؟
دیده بان حقوق بشر ۱۳ مه ۲۰۱۵ در پی پیروزی در انتخابات، دیوید کامرون بریتانیا را کشور «همدردی بزرگ» توصیف کرد. امروز کمیسیون اروپا سیاست تازه ای برای مهاجرت در سراسر اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد کرد که انتظار می رود پذیرش شمار بیشتری از پناه جویان و راه کار تازه ای برای اشتراک در مسؤولیت کشورهای اروپایی را توصیه کند. اما وزرای بریتانیایی پیشاپیش این پیشنهادها را رد کرده اند. واکنش بریتانیا قابل دفاع نیست. کشورهایی که کمتر از بریتانیا ثروت دارند، مثل اردن، ترکیه و لبنان میزبان میلیون ها آواره سوری هستند؛ لبنان به تنهایی یک میلیون نفر را پذیرفته است. کارنامه بریتانیا در مقایسه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نامساعد است. آلمان، فرانسه، ایتالیا و سوئد همگی در سال ۲۰۱۴ بیش از بریتانیا پناهنده پذیرفتند.

عربستان سعودی بازداشت، کتک، اخراج
دیده بان حقوق بشر ۱۰ مه ۲۰۱۵ این گزارش بر اساس مصاحبه با ۶۰ کارگر اخراجی به یمن و سومالی تهیه شده که در جریان اخراج تعدی های جدی را تحمل کرده اند. آنها کتک و حبس در شرایط بد پیش از اخراج را توصیف کرده اند. بسیاری از آنها در فقر به کشورشان بازگشته اند و حتا نمی توانستند غذا تهیه کنند یا هزینه مسافرت به محل زندگی شان را بپردازند. در بعضی موارد، مسؤولان سعودی لوازم شخصی آنها را مصادره کرده اند. گزارش کامل.

نگهبانی از حقوق بشر در دوران ریاضت اقتصادی
۱۲ مه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در ایرلند، مراکز مشاوره رایگان حقوقی (FLAC)، در روزهای ۱۴ و ۱۵ مه ۲۰۱۵ در دابلین کنفرانسی بین المللی در باره «نگهبانی از حقوق بشر در دوران ریاضت اقتصادی» با شرکت سازمان هایی از سراسر اروپا و نیز نهادهای ایرلندی فعال در زمینه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برگزار می کنند.

 حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

دولت آمریکا به طور مشروط با استخراج نفت از قطب شمال موافقت کرد؛ واکنش خشمگینانه طرفداران محیط زیست

   دفاع از حقوق بشر

آمریکا خود را قهرمان حقوق بشر می داند؛ جهان نظر متفاوتی دارد
اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا ۸ مه ۲۰۱۵ از روز دوشنبه (۱۱ مه) کارنامه حقوق بشر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شاید این موقعیت دلخواهی برای دولت اباما باشد تا اشتباه های گذشته و حال را جبران کند. این دومین باری است که کارنامه آمریکا در رسیدگی ادواری جهانی مورد بررسی قرار می گیرد، آن هم درست در زمانی که کارنامه حقوق بشر آمریکا به خاطر دوری از موازین بین المللی حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است. آمریکا باید در مورد مسایل زیادی پاسخ بگوید: از رفتار نژادپرستانه پلیس و استفاده افراطی از زور به دست نیروهای اجرای قانون تا گسترش بازداشت خانوادگی مهاجران و از پاسخگو نبودن به خاطر برنامه شکنجه سیا تا استفاده از پهپادهای مسلح در خارج.

آمریکا از وزارت دادگستری بخواهید گزارش شکنجه را بخواند
مرکز حقوق اساسی امریکا ۶ مه ۲۰۱۵ گزارش شکنجه سنا منتشر شده و وزارت دادگستری هنوز آن را حتا نخوانده است. برای درخواست از وزارت دادگستری برای خواندن آن به عنوان اولین گام در راه عدالت، به ما بپیوندید. کمیسیون ویژه اطلاعات سنا در دسامبر ۲۰۱۴ خلاصه غیرمحرمانه و نتایج و یافته های تحقیق خود در باره برنامه بازجویی و بازداشت سیا در پی ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد. این گزارش بدون تردید نشان می دهد که سیا اشخاصی مثل مجید خان یکی از موکلان مرکز حقوق اساسی امریکا را شکنجه کرده است. نام او صدها بار در آن ذکر شده است. به علاوه، سیا در باره روش کارکرد این برنامه و مفید بودن اطلاعات به دست آمده دروغ گفته است. آمریکا باید مسؤولان بلندپایه دولتی را که مجوز انجام این جنایت های هولناک را صادر کردند، آنها را توجیه و پنهان کردند، مورد پیگرد قرار دهد.

نامه مشترک به رییس جمهوری اباما در باره «قتل با برنامه» و حمله با پهپادها
دیده بان حقوق بشر ۱۳ مه ۲۰۱۵ دولت شما در ۲۳ آپریل ۲۰۱۵ به طور علنی مرگ دو شهروند ـ یک آمریکایی و یک ایتالیایی ـ را در حمله ای در پاکستان در در ژانویه ۲۰۱۵ پذیرفت و بابت آن عذرخواهی کرد. سازمان های حقوق بشری و حقوق مدنی امضاکننده زیر از پذیرش علنی دولت شما و تعهد به «بررسی کامل و مستقل» و پیشنهاد غرامت به خانواده های قربانیان استقبال می کنند. ما از شما می خواهیم همین روش را در مورد تمام حمله های ضدتروریستی آمریکا که در آنها غیرنظامیان کشته یا زخمی شده اند، صرفنظر از ملیت آنها، در پیش بگیرید. برای این منظور، دولت شما باید راه کار سامان مند و شفافی در مورد تحقیقات پس از حمله ایجاد کند که علنی باشد و غرامت مناسب به قربانیان غیرنظامی ارایه کند. اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، مرکز حقوق اساسی امریکا، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر و دیده بان حقوق بشر از جمله سازمان های امضا کننده هستند.

ازبکستان نامه مشترک سازمان های غیردولتی به شورای حقوق بشر سازمان ملل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ مه ۲۰۱۵ در نامه ای سرگشاده ۱۱ سازمان از جمله فدراسیون، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، مشارکت بین المللی حقوق بشر، سرویس بین المللی حقوق بشر و اتحاد حقوق بشر ازبک از شورای حقوق بشر خواسته اند قطعنامه ای در باره نقض فاحش و سامان مند حقوق بشر در ازبکستان به تصویب برساند و راه کار نظارتی برای این کشور ایجاد کند. دولت ازبکستان یکی از پیگیرترین ناقضان حقوق بشر در دنیاست. ۱۳ مه ۲۰۱۵ دهمین سالگشت کشتار در آندیجان است که طی آن نیروهای امنیتی با تیراندازی صدها معترض اغلب بی سلاح را به قتل رساندند. دولت ازبکستان از آن پس از پذیرش تحقیق مستقل در باره کشتار سر باز زده و افراد مظنون به مشارکت در آن رویدادها یا شاهدان آن را بی امان آزار داده است. از جمله امضا کنندگان هستند.

ازبکستان ده سال پس از کشتار آندیجان، وضع حقوق بشر بدتر از همیشه است
۱۱ مه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، اقدام مسیحیان علیه شکنجه و فی‌یری هارتز کلاب در بیانیه مشترکی در دهمین سال کشتار آندیجان، فراموشی خطرناک در باره یکی از خونین ترین کشتارهای غیرنظامیان در آسیای مرکزی را به جامعه بین المللی یادآوری کردند. «صدها مرد، زن و کودک پس از کشتار بی رویه به دست ارتش، در گورهای دسته جمعی دفن شدند. عدالت در حق آنها نفی شده است…. امروز این کشور، هزاران زندانی سیاسی دارد.»

اعتراض در بروکسل به سرکوب در آذربایجان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ مه ۲۰۱۵ روز ۱۲ مه، یک ماه پیش از آغاز بازی های اروپایی در باکو، فدراسیون به همراه کارزار ورزش در حمایت از حقوق بشر، سرویس بین المللی حقوق بشر، بنیاد خانه حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، فرانت لاین دیفندرز و ILGA-Europe در اعتراض به سرکوب شدید حقوق بشر در آذربایجان شرکت می کند. در این اعتراض با عنوان «سرکوب منتقدان: این باکوی واقعی است» در باره سرکوب مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و وکلای دادگستری آگاهی رسانی خواهد کرد. همه با هم خواهان آزادی عارف و لیلا یونس، خدیجه اسماعیلوا، رسول جعفراف، انتقام علی اف، انار ممدلی و دیگر فعالان زندانی خواهیم شد.

پرهیز از انفجار در بروندی
۷ مه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن ITEKA امروز گزارشی تحقیقی در باره وضعیت بروندی منتشر کردند که در آن خشونت سیاسی گریبانگیر این کشور را در ماه های اخیر پیش از بروز خشونت شدید این روزها شرح داده اند. این گزارش نشان می دهد که شکست گفتگوهای سیاسی، معافیت از مجازات مرتکبان نقض فاحش حقوق بشر، نبود اصلاحات در بخش امنیتی و استفاده ابزاری از عدالت به بحران امنیتی جاری و انحطاط وضعیت سیاسی منجر شده اند. گزارش بروندی: پرهیز از انفجار (به فرانسوی)

یمن بیانیه مرکز حقوق اساسی آمریکا در باره بحران انسانی
مرکز حقوق اساسی امریکا ۵ مه ۲۰۱۵ بحران در یمن فقط عمیق تر می شود. یمنی های بیگناه در جنگی میان رییس جمهوری سرنگون شده علی عبدالله صالح از یک طرف و ائتلاف کشورهای عربی با حمایت آمریکا، و نیز ایران، از طرف دیگر گرفتار شده اند. آمریکا به تامین حمایت اطلاعاتی و تدارکاتی برای بمباران های هوایی در مناطق پرجمعیت غیرنظامی ادامه می دهد و به فروش اسلحه به متحدان نظامی خود در منطقه سرعت بخشیده است. هزاران یمنی کشته و زخمی و ده ها هزار تن دیگر آواره شده اند. مرکز حقوق اساسی آمریکا به شدت نقش دولت آمریکا را در بحران رو به وخامت انسانی در یمن محکوم می کند. ما از دولت اباما می خواهیم به غیرنظامیان اولویت دهد و برای تضمین عرضه امداد انسانی به شدت مورد نیاز از جمله غذا، آب و دارو به یمن و نجات زندگی انسان ها فعالیت کند. آمریکا بعضا در بحران جاری در یمن مسؤول است. این کشور پس از سال ها حمایت از رژیم فاسد و سرکوبگر صالح، پس از سقوط او در انقلاب یمن در پی اعتراض های بهار عربی ۲۰۱۱، از معافیت از مجازات برای او حمایت کرد.

    زنان

دولت چین از فمینیست‌ها می‌ترسد؟
آیا زندگی مادران شاغل‌ آسان‌تر شده؟
۱۵ زن دگرگون‌ساز جهان در سال ۲۰۱۵

  کودکان

آمریکا نامه مشترک به رییس جمهوری اباما برای پایان دادن به بازداشت خانوادگی
دیده بان حقوق بشر ۱۳ مه ۲۰۱۵ در نامه ای مشترک ۱۸۸ سازمان خواهان پایان یافتن بازداشت های دسته جمعی خانواده های مهاجران شدند. «پس از افزایش بازداشت های خانوادگی یک سال پیش، مدارک زیادی نشان می دهند که مادران و کودکان بازداشت شده در دو بازداشتگاه در تگزاس و بازداشتگاهی در پنسیلوانیا اغلب خواهان حمایت در آمریکا هستند. بازداشت تاثیر روانی بسیار بدی بر این خانواده ها و به ویژه بر کودکان دارد به خصوص با توجه به مشکلات شدیدی که آنها در آمریکای مرکزی پشت سر گذرانده اند. مقاله ها و گزارش های حقوق بشری زیادی نشان می دهند که این خانواده ها را نمی توان در شرایط انسانی در بازداشت نگه داشت.»

    فرهنگ و اندیشه

کنفرانس سازمان ملل برای جلوگیری از تخریب آثار باستانی توسط داعش

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی امریکا

شماره ۹۹ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: